Dammen Bridge m Hip en toch modern Lokroep van enge sekte POP Duits, linksen mooi verpakt Gruwelijke sprookjes Conservatisme viert hoogtij Rotzooi zonder ziel KRUISWOORD 0PL0SSING L iiiiiiiiiiiiiSi ZATERDAG 8 MAART 1986 EXTRA PAGINA 27 Jackson Browne 'Lives in the balance' (WEA) Met zijn vorige plaat, Lawyers in Love, doorbrak het typische ja ren zeventig fenomeen Jackson Browne een stilte van drie jaar. Die plaat viel erg tegen. Door- sneerock met zeker voor Brow ne's doen oppervlakkige teksten stonden erop. De plaat daarvoor, waarop we ook al drie jaar had den moeten wachten, behoorde ook al niet tot zijn beste. Twee zwakke platen in zes jaar. Met trillende handjes legde ik dan ook op mijn draaitafel de nieuwe plaat van de man die met zijn uit '76 stammende 'The Pre tender' er nog altijd in slaagt mij het gevoel te geven dat iemand mijn ruggegraat met ijsblokjes aan het bewerken is. Een ner gens op gebaseerde hoge ver wachting werd in een kleine veertig minuten zwaar overtrof fen, 'Lives in the balance' is Browne's beste plaat van de laat ste tien jaar. De doorsneerock is niet meer. Daarvoor in de plaats zijn knap pe, spannende arrangementen voor de scheurende gitaar van o.a. Steve Lukather en de toetsen van ex-Litte Featlid Bill Payne gekomen, alsmede vele prachti ge Spaans aandoende sfeerteke ningen. Vooral op de titelsong, over de voortdurende oorlogs dreiging, zijn al die elementen weergaloos knap bij elkaar ge bracht. Browne zelf is prima bij stem en gaat ver en diep in zijn Dyla- neske teksten, die deze keer op vallend weinig de liefde als on derwerp hebben. Zelfkritiek is hem niet vreemd. In het venijni ge 'For America' op deze toch al potige plaat geeft Browne toe dat hij en zijn generatie-genoten na de teloorgang van de jaren zestig idealen in slaap zijn gesukkeld en dat het beter is om wakker te worden dan te bidden voor en te hopen op beter. Ontroerend is het reggae-achtige 'Till I go down' waarin Browne belooft tot zijn dood op de barricades^e zul len vertoeven. Een prima hippie, die Browne. WK The Call 'Reconciled' (WEA) Hoe meer ik deze plaat draaide, hoe meer hij me ging tegenstaan. Op het eerste gehoor klinkt de muziek van Call-leider Michael Been en de zijnen, die op twee nummertjes worden bijgestaan door de grootheden Peter Ga briel en Jim Kerr, lekker aanste kelijk. Bas en drums rijgen de draad aaneen, gitaar en toetsen versieren alleen maar en Been heeft een fijne stem. Een opmer kelijk, fris geluid,dat zonder Ronduit ergerlijk echter is dat opdringerige religieuze gedoe van het Amerikaanse gezel schap. De achterkant van de hoes lijkt op een fragment uit een EO-documentaire en songti tels als Everywhere I go en I still believe, waarin Been etaleert dat ondanks alle ramp en tegen spoed zijn geloof niet in kracht is afgenomen, zeggen in dit ver band meer dan genoeg. Plotse ling besef ik hoe eng ook de groepsnaam is. Er heeft een enge sekte mijn speakerkasten ge kraakt! Bijdragen: BartJungmann Wim Koevoet Jaap Visser Jackson Browne. Dieptepunt is het als opzwe pend bedoelde 'Sanctuary' met een veel-geschreeuw- -weinig- wol-duet van Been en Kerr. Een lokroep om naar een plek te ko men waar alle gelijkgestemde doch wat van deze wrede wereld vervreemd geraakte lieden el kaar ontmoeten en die broodno dige rust vinden. De kerk dus. Niets op tegen, in principe. Maar de vijf minuten durende lokroep heeft op mij hetzelfde effect als de kerkklokken op zondagoch tend. Dan denk ik ook: ik draai me nog eens lekker om. WK BAP 'Ahl Manner, aalglatt' (EMI) 't Jitt Chance 'm Lewe, die kritt mer einmohl nur', zingt Wolf gang Niedecken en hij bedoelt dan dat sommige kansen maar eens in je leven komen. Met deze Keulse verbastering van het Duits houdt de groep BAP al bij na tien jaar stand. Voor het gemak dringt een ver gelijking met het Achterhoekse Normaal zich op, maar dat zou niet terecht zijn. Normaal is de boerenblaaskapel van de pop muziek. BAP maakt ouderwetse, haast symfonische rock (zoals zo veel groepen in Duitsland), waar bij in de teksten duidelijk een voorkeur voor progressieve poli tiek doorklinkt. De titel van deze zevende plaat - vrij vertaald 'Alte Manner, aalglatt' en opgedragen aan Heinrich Böll - zegt wat dat betreft voldoende. Ik heb trouwens zelden een zo luxe uitgevoerde elpee in han den gehad. De hoes alleen al is zeer geraffineerd. De zeven BAP- leden bevinden zich in hun dage lijkse kloffie in een kapperszaak, ze worden in de grote spiegels weerspiegeld als vroegoude en aalgladde mannen. Maar dat is niet alles: in een speciaal bijge voegd boekwerk staan de tek sten (in Keuls en Duits), verge zeld van bijpassende illustraties. Werkelijk heel fraai. Op zo'n manier is de muziek weinig meer dan een extraatje. Het oordeel daarover kan echter ook positief zijn. Weliswaar nog al ouderwets en de linkse ideolo gie klinkt me ook iets te flink, maar afgezien daarvan eigenlijk niets dan goeds. BAP laat een zeer vakkundig en goed door dacht geluid horen en blijkt ook in ballades goed uit de voeten te kunnen. Luister naar 'Halt mich fest', waar de geciteerde regel ook in voorkomt. Voor dat luiste ren hoeft nog niet eens direct de elpee worden aangeschaft. Vol gende week zaterdag werkt BAP mee aan 'Rockpalast' dat live door de Duitse televisie wordt uitgezonden. Oordeel dan zelf. Edward Ka-Spel Edward Ka-spel, leider van één der vreemdste en interessantste groepen van dit moment, The Legendary Pink Dots, levert met 'Chyekk, China Doll' zijn vierde solo-plaat af. Hij werkt in een hoog tempo, deze Edward, je kunt je bijna op hem abonneren. De plaat is uiterst luguber. Het wemelt van de wreedheden en uitwassen op het gebied van sek suele behoeften. Als decor kiest Ka-spel opvallend vaak voor de kerk of tempel. Zo wacht op 'Li sa's christening' een niet nader aangeduid gezelschap al bybelle- zend en coke-snuivend op een obscuur ritueeltje en is op 'Lisa's Resurrection' een obscure orgie aan de gang met de priester als een der hoofdrolspelers. Zo drastisch als Ka-spel uit pakt in zijn teksten, zo lieflijk en onschuldig klinkt de muziek waarmee hij zijn schrijfsels om lijst. Gevolg daarvan is een be klemmende, contrasterende wer king. Ka-spel speelt bijna alles zelf. Toch maakt het vioolspel van Pink Dot Patrick Q. Paginini nog de meeste indruk. Paginini strijkt allerminst plooitjes glad maar draagt juist in hoge mate bij aan de sfeer van gruwelijke sprookjes die op deze impone rende plaat alom aanwezig is. WK Jennifer Rush Meli'sa Morgan 'Movin' (CBS) 'Do me baby' (EMI) In het land waar de mogelijkhe den ook op muzikaal gebied on begrensd schijnen te zijn, viert het conservatisme hoogtij. Sinds een gepensioneerde doorsnee-ar tiest er de touwtjes strak in han den heeft, toont Amerika nog slechts vernieuwingsdrang in de wapenwedloop. Zelfs het crea tief geachte deel van de Verenig de Staten toont zich in alle op zichten behoudend. Neem de vrouwenpop waarvan het ge zicht wordt bepaald door het smoeltje van Madonna, de opper vlakkigheid zelve. Het mag teke nend worden genoemd dat de meest originele popmuziek wordt gemaakt door een vrouw in de overgang, Tina Turner dus. Het muzikale Amerikaanse conservatisme wordt nog eens bevestigd door de twee recente vrouwenplaten die door de gi ganten CBS en EMI op de markt, werden gebracht: 'Movin' van Jennifer Rush en 'Do me baby' van Meli'sa Morgan. Rush, die een deel van haar jeugd in West- Duitsland doorbracht, zou May- wood tot een perfect trio aanvul len. Haar muziek en teksten doen wat truttigheid betreft niet onder voor die van Alice en Ca- ren de Vries. Het 'Avé Maria' van Rush overtreft in dat opzicht zelfs het 'Mother how are you to day' van de Friese De Vriesjes. Ten opzichte van de tweede Rush-elpee is het debuutalbum van Meli'sa Morgan een regel rechte verademing. De glaszui- vere zangstem van de voormali ge achtergrondzangeres van on der andere Chaka Khan (op de bühne) en Whitney Houston (in de studio) is op maat gesneden voor de zwoele soul, die in Ame rika nog altijd wordt overgepro- duceerd. De muziek van 'Do me baby' is net zo voorspelbaar als het ver loop van een Rocky-film, maar kwalitatief verantwoord. Met Meli'sa, die met haar partner Li- sette Wilson een aantal nummers van het haar debuutelpee zelf heeft geschreven en geprodu ceerd, heeft Amerika er weer een zwart soulsterretje bij. JV Per Cussion 'Heatwave' (Pling Plong) Disco uit New York, voortge bracht door een grapjas die van het woord percussie zijn voor- en achternaam heeft gemaakt om dat hij zelf zo vreselijk in de weer is met elektronische tikjes, klap jes en belletjes. Per heeft voor de muzikale bijstand een blik Zwe den opengetrokken. De Zweden, of moet ik zeggen: hun compu ters, maken geen enkele fout. Al les is perfect. En zo saai. Flipperkaststamppot met een computergestuurde frequentie beukt de luisteraar compleet murw. Wat dat betreft is de titel van de plaat perfect. Alleen de anarchistische blazers heffen de akelige monotonie zo nu en dan op. Variatie komt in Per's woor denboek heel weinig voor. Af en toe treedt het zangeres- senduo aan om de teksten, ver moedelijk afkomstig van de een of andere toffeewikkel, de micro foon in te blèren. Dr. John brult honderd keer: "Don't know what it is, but it is going round". Ik weet wel wat het is: rotzooi. Ein deloos herhaalde, zielloze rot zooi. Erop swingen kan eigenlijk niet. Dat wordt al gauw marche- WK Jennifer Rush. Horizontaal 2. deel v.d. hals; 4. Jap. gor del; 7. geboden som; 10. dui venhok; 12. nerveusheid; 17. riv. in Duitsland; 18. onbep. vnw.; 20. leerling (Frans); 21. niets uitgezonderd; 23. Eu- rop. rivier; 24. jong dier; 26. ik; 27. boodschapper; 29. deel v.d. voet; 30. muzieknoot; 31. de onbekende; 32. vogelpro- dukt; 33. heilige; 35. gemeen; 38. opbergplaats; 41. spoedig; 42. tennisterm; 44. streling; 45. vaartuig; 47. afwaterings buis; 49. dom; 50. deel v. Su matra; 52. luchtregeling; 56. Ned. persburo; 57. bouwland om dorp; 58. ongebonden; 59. sprookjesfiguur. Verticaal 1. 'n gemeentelijke belasting; 3. bijb. figuur; 5. het kort stondig neervallen v. regen; 6. bergplaats; ,7. smekend verzoek; 8. tweegevecht; 9. bep. onderwijs; 10. drank; 11. waterplant; 13. onbarmhar tig; 14. bewijsstuk; 15. ver- A M 0 E B E N E w M X K r- X, X X X, LI QB ►L'B SQSJB rVT T:0 EIS T|E iMISug [S IK IA I> mSEE m voermiddel; 16. middeleeuws genootschap; 19. open plek i.e. bos; 22. woud; 25. water in N-Brabant; 28. nauw; 29. klapje; 34. pl. in Gelderland; 36. fijne geur v. spijzen; 37. water in Friesland; 39. posi tieve elektrode; 40. niet ge raakt; 42. soort verlichting/ lamp; 43. deel v.e. trap; 46. onbehouwen; 48. gekheid; 49. groente; 51. trechter v. netwerk; 53. houding; 54. rondhout; 55. vrijgevig. De prijs van 25,- werd toege kend aan C.A. de Groot, Was- straat 22, Leiden. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Rini Kuijf had in de zesde ron de aan remise voldoende om de Noteboombeker te winnen. In eerdere ronden had hij echter hard moeten vechten en had daarbij nog een dosis geluk toen één tegenstander mat in drie kon geven en het niet deed. De op pa pier sterkste tegenstander kreeg Kuiif in de vijfde ronde. Wit: R. Kuijf; zwart: J. v. Mil. I.e4 c5 2.Pe2 e6 3.Pbc3 Pc6 4.d4 cd4: 5.Pd4: a6 6.Le3 Pge7 7.Pb3 Pg6 8.Ld3 Pge5 (Van Mil staat bekend om zijn bizarre openin gen en ook in deze variant schendt hij alle basisregels door drie maal met hetzelfde stuk te spelen. Kuijf benut de zo verkre gen ontwikkelingsvoorsprong goed) 9.0-0 Le7 10.Le2! b5 11.f4 Pc4 12.Lc4: bc4: 13.Pd2 Pa5 (Dit paard staat blijvend buiten spel) 14.Dg4 0-0 15.f5 ef5: (Lf6 16.e5 Le5: 17.De4 is goed voor wit) 16.Df5: d6 17.Df2 Tb8 18.Pd5 Lh4 19.Df4 Le6 20.Pf3 Le7 21.Pe7: De7: 22.Pd4 Ld7 (Tb2: 23.Ld2 Pb7 24.Lc3 Tb6 25.Pf5 geeft wit aanval) 23.Pf5 Lf5: 24.ef5: De5 25.Ld2! (Dwingt de afwikkeling naar een gewonnen eindspel af) Tb5 26.a4 Td5 27.Lc3 Df4 28.Tf4: Tc8 29.Tel Kf8 De "Leningrader" is voor diege ne die niet op de hoogte is een zeer gevaarlijke variant. Deze va riant lijkt nl. onspeelbaar. maar is het niet, wat de "Leningrader" zeer verradelijk maakt. Heeft u interesse? Hier komt de "Leningrader" variant. 1.34-29 19-23 2.40-34 14-19 3.45- 40 10-14 4.50-45 5-10 5. 31-26 20-25 6. 37-31 14-20 7.42-37?! Normaal wordt hier 41-37 10-14 46-41 4-10 32-28 23x32 37x28 19-23 28x19 13- x24 met een interessante hekstel ling gespeeld. 10-14 8.48-42 4-10 9. 31-27!? Wit lijkt nu in een do delijke kettingstelling te komen. De werkelijkheid is echter an ders. 19-24 10.37-31. Hier is enke le malen 36-31 gespeeld waarna de zwartspelers verder gingen met 14-19? 36-31 is echter fout vanwege 13-19! 41-36 8-13 46-41 2- 8 27-22 (of?) 17x28 en wit moet maar zien hoe hij dat gelijk houd. 14-19 11. 41-37 zie diagram. Hier splitsen zich de varianten. A; 1117-21 12. 26x17 12x21? 13. 27-22! 18x27 14. 29x18 13x22 15. 33-29 24x33 16.39x26 W+ B 11....17x21 12. 26x17 11x22 13.31-26 22x31 14.36x27 10-14 ge- m m - 9 9 m. m M M W: 1 9 9 9 m 9 Pp m 9 P li ei ai P Q Q P P p 'Q - P "Q. P O O 9, Het duo Andre Mulder-Max Rebattu heeft met zoveel over macht beslag gelegd op de lands titel voor paren, dat de hoop ge rechtvaardigd lijkt dat Neder land bij belangrijke internationa le kampioenschappen eindelijk weer eens een kanshebbend paar kan inzetten. Die gelegenheid doet zich overigens direct al voor bij de Olympiade in september in Miami, waar de landskampioe nen overigens zullen worden ver gezeld door Con Holzscherer en Ton Lucassen die (verrassend) 2e werden en Chris Niemeijer en Eddy Roosnek die het brons op eisten. De eindscore van Mulder- Rebattu vormde ook al een re cord; 1229 punten 56,3%, waar mee ze 84 punten voorbleven op de nrs 2, ofwel 7 volle toppen. Bridgeclub Sans Rancune, een nog maar pas bestaande vereni ging van ex-cursisten, toonde zich een voortreffelijk organisa tor; zo had iedere tafel van de 'meesters' bv zijn eigen gastheer of gastvrouw. Het gemeentehuis in Bodegraven vormde een al even goede locatie, waarbij Jan Louwerse en Aad de Moree ge ruisloos de supervisie uitoefen den. Hoe wordt je nu kampioen? Uiteraard door goed te spelen, maar ook door zelf weinig fouten te maken en te profiteren van de fouten van anderen. In al die fa cetten blonken Mulder-Rebattu O O HB94 10 5 OPNIEUW hebben de zegels een forse klap moeten in casseren. Was in 1984 het (eerste) postzegelboekje nog de redding en was er toen zelfs sprake van een lichte stijging in de verkoop cijfers ten opzichte van het jaar daarvoor, waardoor de al jaren lang dalende lijn in de aantallen verkochte zegels kon worden omgebogen, in 1985 werden er fors minder zomerzegels ver kocht. Het peil is weer gelijk aan dat van 1979, het jaar dat velen die helemaal geen verstand van postzegels hebben zich op de fi latelie stortten en de verkoopcij fers en oplagen daarna naar re cordhoogten gingen jagen. In 1985 werden de volgende aantallen zomerzegels (met ker ken, een synagoge en een kathe draal) verkocht: 50 20 cent, 2.367.468; 60 25 cent, 2.361.818; 65 25 cent, 2.318.984 en 70 30 cent, 2.567.946. Van de boekjes werden 1.078.419 exemplaren verkocht. Op dit moment zijn nog onge veer 140.000 jaarcollecties (waar in series en boeKjes) in de ver koop. Als we de zomerzegels die in deze jaarcollecties zitten al vast meerekenen zijn er van de zomerzegels 1985 in totaal 11,78 miljoen stuks verkocht, tegen 12,65 miljoen in 1984 (weidevo gels). Een daling derhalve van 0,87 miljoen zegels. Nederland baksblad. 1 d4 d5 2.Pc3 PP6 3.L- g5 e6 4.e4 Lb4 5.e5 h6 6.ef6: hg5: 7.fg7: Tg8 8.a3 La5!? (beter Lc3 9.Pf3 c5 10.Dd3 Tg7: ll.dcö: g4 12.Pd2 Df6 13.b4 Lc7 14.Tbl b6 15.Pb5 Le5 16.Pb3 La6 17.cb6: ab6: 18.De3 Pd7 19.Le2 Tc8 20.g3 Tg5? 21.h4 hg3: 22.f4 Lc3+ 23.P- d2 d4 24.Pd6+ Kd8 25.Dgl Le2: 26.Ke2: d3+ 27.cd3: Ld4 9 h 30. Th4 f6 (Op h6 speelt wit f6) 31. •Th7: Kf7 32.Te6Tf5: 33.Td6: Kg6 34.Th4 Pb7 35.Ta6: Pc5 36.Ta5 Td8 37.h3 Tdl+ 38.Kh2 Pe6 39.T- g4+ Pg5 40.Tf5: en zwart gaf op. In de lagere regionen werd soms spectaculair, zij het niet al tijd even correct slag geleverd. Dit is het mooiste voorbeeld. Wit: M. Driessen; zwart: P. Ta- 28.fg5:! De5+ 29.P2e4 Tc2+ (Lgl30.Pf7: 30.Kdl Dd5 31.Dfl Dg2 32.Tcl Tel: 33.Kcl: Db2+ 34.Kdl Db3+ 35.Ke2 Db2 36.Kf3 Pe5+ 37.Kf4 Pg6 38.Kg4 Pe5+ 39.Kh3: en eindelijk is de witte koning in veiligheid. Wit door Hans Vermin dwongen! Na 6-11 volgt nl. 27-22 18x27 32x21 16x27 29x18 12x23 34-30 25x34 40x18 13x22 33-29 24- x33 39x6 W+ Op 7-11 volgt een voudig dam met 27-22 etc. En op 12-17 volgt 34-30! 23x34 40x29 25- x23 35-30 24x35 33-29 23x34 39- x30 35x24 27-21 16x27 32x5 W+ 15.46-41 12-17 16. 27-21 16x27 17. 32x12 8x17 18. 38-32 7-12. Nu kan wit vereenvoudigen met 32-28 etc. Maar veel sterker lijkt 32-27, al voeren de varianten te ver om hier op in te gaan. C: 11.... 10-14 12. 46-41 17-21 13. 26x17 11x22 14. 31-26 en zie ver der viarant B. D:.... 17-22 12. 46-41 11-17 13. 27-21 16x27 14. 32x21 1-6 (op 10- 14 volgt 31-27 22x31 36x27 waar na 17-22 verboden is) 15.38-32 22- 28 16. 33x22 18x38 17. 42x33 en zwart is gedwongen tot 10-14 want 12-18 faalt op 26-21 17x26 35-30 24x35 33-28 23x32 37x28 26- x46 29-23 18x29 34x5 46x19 5x37 en op de volgende zet 37-48. Een slimmerik dacht deze va riant met verwisselde kleuren te kunnen spelen, maar dat be kwam hem slecht: 1. 32-28 18-22 2. 37-32 12-18 3. 41-37 7-12 4. 46-41 1-7 5.31-26 20-25 6.37-31 14-20 7.42-37 9-14 8.47-42 3-9 9.32-27 20- 24 10.37-32 15-20 11.41-37 10-15 12. 34-29 5-10 13. 40-34 24-30 14. 35x24 15. 45-40 30-35 16. 50-45 13- 19 17. 29-23 18x29 18. 33x13 9x18 19. 39-33! en zwart moest een schijf offeren, u kunt zelf nagaan waarom. Wat denkt u, is de "Leningra der" iets voor u om in een partij uit te proberen? door Ton Schipperheyn uit. In het volgende spel bv hiel den Mulder-Rebattu de leider op 9 slagen, terwijl alle overige pa ren die in 3 SA aanlegden één overslag maakten. A H 8 4 C> 4 3 O 10 6 A8432 V B 7 3 2 N 10 9 5 9 H7 9V105 W U O 87 5 Z 4 HB76 West kwam uit met KI 10!, noord klein, oost de heer. Oost speelde Ru 7 terug, zuid klein, west de boer. Nu volgde Sch V. voor noords aas, oost Sch 10! Zuid had geen andere keus dan harten van tafel te spelen, waar op in de hand heel goed de 9 werd gelegd; west nam met Ha H. West speelde een kleine schoppen na en zuid had op nieuw geen keus. Hij nam Sch H en sneed weer in harten, dit keer met de boer. Hij maakte vervol gens zijn hartenslagen, hetgeen leidde tot: b A B 9 8 6 2 O A V 3 2 V9 Noord, NZ kwetsbaar. Noord opende 1 KI; zuid 1 Ha; west (Re battu) doublet, voor de ongebo den kleuren; noord pas; oost 1 SA; zuid doublet, voor straf; west 2 Sch; noord doublet, voor straf; oost pas, waarop zuid de bieding besloot met 3 SA. Een goede beslissing, want in 2 Sch ligt het spel voor OW gunstig. 8 - O 10 A 8 B 7 O - O H 9 - N 9 W0?8 Z 4 B 7 - O 2- O AV v We gaan nu terug naar de zo merzegels van 1975 (met o.a. Or- velte en de Kuiperspoort te Mid delburg). Toen werden 5,66 mil joen zegels verkocht. In 1976 (o.a. egel en sociale voorzieningen): 6,11 miljoen (plus 0,45); in 1977 (o.a. thermen en schip van Zwammerdam): 8,43 (plus 2,32); in 1978 (o.a. Anna Maria van Schuurman en Makkumer aarde- Op de laatste harten gooide ie dereen een schoppen af en zuid kon niet meer dan 2 van 3 reste rende slagen maken. De extra slag in klaveren werd nooit ge maakt, door zuid steeds op het juiste moment in de goede kleur aan te vallen. werk): 9,17 (plus 0,74); in 1979 (o.a. muziekschrift en gebrand schilderde ramen in de St. Jans- kerk te Gouda): 11,78 (plus 2,61); in 1980 (landschappen): 13,58 (plus 1,8 miljoen). Met de zomer zegels van 1981 (landschappen) werd een hoogtepunt bereikt van 14,50 (plus 0,92). In 1982 (bloem motieven, Floriade) zette de da ling in: 13,56 (min 0,94); in 1983 (beroemde personen): 12.24 (min 1,32). In 1984 (weidevogels) met voor het eerst een postzegel boekje weer een lichte stijging: 12,65 (plus 0,41) en tot slot in 1985: 11,78 (min 0,87). GUERNSEY - Voor de derde keer binnen zes jaar heeft het Ka naaleiland Guernsey een van zijn beroemde zonen geëerd: admi raal Lord de Saumarez (1757- 1836). De eerste keer was dat het geval bij de Europa-CEPT-zegels (beroemde personen) van 1980. De tweede keer bij de Europa-ze gels (historische gebeurtenissen) van 1982 en nu (op 4 februari) ter gelegenheid van de 150e sterfdag van de admiraal: 9p. 14p, 29p, 31p en 34 pence.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27