'Wij zijn dus jetzt ook rock mid roll' TV-rubriek Duits tv-gala voor Johan Heesters De officieuze uitslag van de Elfstedentocht Flairck, vanavond in Leidse Schouwburg, wil territorium vergroten Schouwburgdirecties: dans in provincie loopt gevaar Ogen te kort bij Hesper ZATERDAG kunt de- uitslag van de veer tiende Elfstedentocht natuurlijk even moeiteloos opdreunen als Hoogezand-Sappemeer-Zuid broek: Evert van Bentherrt, Rein Jonker. Robert Kamperman. Nanne Semplonius. Albert Bak ker. Jan Kooiman. Hans Bouma. Hilbert van der Duim... De naam van de winnares van dit jaar is u alleen even ontschoten, en nu u er goed over nadenkt kunt u zich ook haar gezicht niet herinneren, en vraagt u zich zelfs af of ze überhaupt ooit in beeld is ge weest. Was ze groot of klein, blond of zwart, mooi of lelijk, u weet het niet, en u vraagt zich al of de camera tijdens de prijsuit reiking wellicht net even op de hossende massa in de Friesland hal was gericht toen zij de beker overhandigd kreeg, of dat u op dat moment net zat te slapen? Ei genlijk. nu u er goed over na denkt. herinnert u zich maar één Elfstedenrijdster. en dat was die mevrouw uit Steenderen in de Achterhoek, die te midden van met ontbloot boven lichaam werd gemasseerd, zon der dat iemand in de omgeving een sexbeluste indruk maakte. De winnares heette overigens Ineke Dijkshoorn-Olsthoorn uit Schipluiden (onthou die naam!), maar even heb ik gedacht dat ik de ontdekking van hel jaar had gedaan toen ik donderdagoch tend de uitslag van de wedstrijd rijders in de Volkskrant en de Telegraaf met elkaar vergeleek. Want terwijl Ineke Dijkshoorn als 154ste eindigde, in beide kranten (geen wonder dat de aandacht wat wordt afgeleid van als de beste toch nog heeft moeten laten voorgaan), wordt in beide kran ten ook nog melding gentaakt van H. Bruine-De Bruin (De Kwakel) en Hennie Bruine-De Bruin (De Kwakel) die 5 secon den voor Ineke Dijkshoorn als 152ste eindigde! Niet Ineke Dijk shoorn-Olsthoorn was dus de eerste vrpuw. maar Hennie Brui ne-De Bruin! Ik heb meteen De Kwakel gebeld om te feliciteren, en kreeg een zoon aan de tele foon. die vertelde dat zijn vader de Elfstedentocht had gereden, en dat hun achternaam Bruine de Bruin zonder koppelteken is. Jammer... Goed. u kunt de uitslag nu dus even foutloos opdreunen als mit- nach-nachst-nebst-samt, maar naast die officiële uitslag bestaat er ook nog een officieuze, ner gens vastgelegde, maar in de her senen geregistreerde indoor-uit- slag die een geheel andere volg orde van de 'eerst aankomenden' laat zien. Een door de tv-beelden geïmpregneerde uitslag: 1. Evert van Benthem 2. Willem Alexander 3. Rein Jonker 4. Robert Kamperman 5. Marlboro 6. Ir. Jan Sipkoma 7. Pink Panther 8. Marten Hoekstra 9. Die man met die bevroren baard 10. Mart Smeels Het bijzondere maar ook het aantrekkelijke van deze indoor- uilslag is. dat hij per TV-kijker variabel is. Dit is de mijne, maai de uwe heeft misschien wel Wil lem Alexander op de 1ste plaats en die motorrijder met de Neder landse vlag die met de kopgroep meereed op de tweede plaats, en weer anderen zullen Pieter Op- pens hoog hebben ingeschaald, nadat hij. in de late woensdag avonduitzending. de volgende dialoog had met Kees Jansma: JANSMA: ..Maar koe keet u.' RIJDER: ..Ik ben Pieter Op- pens." JANSA1A..U weel dal kei nog maar 12 kilometer is. lie?" OPPENS: ..Ju. dat maakt een koop goed. kè? En koe keet u?" JANSMA: ..U hebt groot gelijk, miju naam is Jansma. ik ben van NOS-lelevisie. u bent mi in onze uitzending. U hebt nog esprit ge noeg. hè?" OPPEN S ..Bij zon festijn uur- den de doden levend, he?" Het was allemaal heel bijzon der. en ik prees mij gelukkig er via de televisie bij te hebben mo gen zijn. Kritiek? Ik peins er niet over. Als ik al iets zou kunnen bedenken, dan zou ik dat nu toch niet verwoorden, zoals je bij een prijsuitreiking de gehuldigde niet op zijn foutjes wijst. Ik werd vanuit de centraalpost van onze krantencombinalie bijvoorbeeld gebeld met de mededeling dal de televisie qua actuele berichtge ving ovér de wedstrijd achter i kV J m-r~ ,Jê door Nico Scheepmaker bleef bij de radio, die alles iets sneller signaleerde, waarna ik naast het geluid van de tv ook nog het radiogeluid heb aange zet. Ik kan dat niemand aanbeve len. maar nood breekt wel. Ik heb toen geconstateerd dat de ra dio in het begin misschien een paar keer alerter was. maar niet nadat ik hem had aangezet. De radio was wel 'interpretatiever men zei als eerste dat Kampei man de achtervolging gestaakt had (maar hij reed gewoon door). en men veronderstelde dut er iets met Rein Jonker aan de hand moest zijn toen Van Benthem zo makkelijk bij hem wegreed. De tv-kijkers hadden echter kunnen zien dat het enige wat er met Rein Jonker aan de hand was was. dat hij fysiek niet in staat was de demarrage te beantwoor den. Kortom: er komt geen klacht over mijn lippen ten aan zien van de NOS-tv-reportage. en ik vond Mart Smeets een verade mend rustpunt in het geheel. (GPD) - „Wij zijn dus jetzt ook rock und roll", brabbelt Sylvia Houtzager. Ze is kwikzilverig de kleedkamer ingestoven en wil van alles laten zien. Hoe Flairck nu ge bruik maakt van een heus drum stel. Hoe fata morgana-achtige trucs van de Haarlemse illusionist Elferink Flairck iets mysterieus hebben gegeven. Ze stevent daar om linea recta af op de nieuwste aanwinst, een videorecorder en -beeldscherm, die een centraal plaatsje hebben gekregen in de ar- tiestenfoyer. Ze morrelt aan de knoppen van het apparaat op de zelfde onbeholpen manier waar mee ze ongetwijfeld ook een tube tandpasta uitperst. „Ik snap geen hol van die dingen", zegt ze drei nend als haar Flairck-collegae met hoge snelheid als in een slapstick film over het beeld hobbelen. Dan komen beeld en Sylvia toch nog tot rust. De video toont hoe ze tijdens theaterconcerten als een foetus in een grote opgeblazen bal lon opduikt. „D'r wordt een hoop zuurstof die ballon ingespoten, joh! Niet gewoon meer. En dan word ik ook nog geacht wat viool te spelen terwijl ik daar'inzit". Moderne apparatuur, syntheti sche instrumenten; hoe reageert een mens daarop? Tot voor een jaar moest Sylvia Houtzager er niets van hebben. Elke suggestie dat Flairck profijt kon hebben van de zegeningen van eigentijdse pro- duktiemogelijkheden, werd door haar proestend v,an de hand gewe zen. Het onvermijdelijke is toch ge schied en met resultaat: Flairck klinkt niet langer als een Hollands kamerorkestje met een vleugje poesta, een tikje tango, een snufje klassiek en een zuchtje Ierse folk. De muziek is compact# geworden, veel minder een lappendeken van allerlei links en rechts geleende in vloeden. Waarom heeft Flairck zo lang stilgelegen? Waarom was er amper sprake van een muzikale evolutie? Houtzager sputtert: „Ja, dat vind jij. Voor ons is het telkens anders geweest. Ik begrijp niet datje geen ontwikkeling hebt gehoord. Op de nieuwe plaat, Sleight of Hand. zijn de stukken enkel korter. Vier. vijf minuten. Op de vorige platen wa ren ze langer. Nu zijn de stukken, ook onder invloed van Mike Batt, toegankelijker geworden". Maagklachten Vroeger leefde Flairck evenwel volgenspure principes. Een LP moest op de Bühne waargemaakt kunnen worden. Maar nu zat Mike Batt achter de knoppen. Sylvia gaat op elegante wijze overstag: ..We hebben nu eindelijk met een producer gewerkt die zijn stempel heeft gedrukt op het project. Een zeer kundig man, die heel duidelijk weet waarvoor je een elpee maakt. Ik denk dat dat in het verleden nooit gebeurd is. We hebben met Cees Schrama gewerkt, met Coen van Vrijbergh. Eigenlijk bebbep we alle platen behalve Bal Masqué' zelf geproduceerd". door John Oomkes De tijden veranderen, ook een groepje dat zijn inspiratie voor een deel uit volksmuziek haalt. Zo is ook bij Flairck het ihzicht gerijpt dat een plaat iets anders is dan concert. Sylvia: „Voordat we de studio ingingen, heeft Mike Batt 'een man met een Fairlight (digitale muziekcomputer - JO) laten ko men. In drie dagen tijd hebben we daarop in blauwdruk de hele elpee gemaakt Die band wordt in de stu dio aangevuld. Dat systeem van werken was voor ons totaal onbe kend. Eigenlijk kom je niet in de opnameruimte. Het wordt in feite allemaal gemaakt op synthesi- Dat is een heel groot verschil met vroeger. Voor Sylvia Houtzager be tekent het werken met synthesi zers eigenlijk zoveel als het breken met de vertrouwde, destijds op het conservatorium aangeleerde in strumentale beheersing. In Hol land bereidde ze zich met Erik al op de confrontatie met Mike Batt vóór door zelf al met een Yamaha- toetsenbord het voorbereidende werk te doen. Maar Batt ging zo nu en dan nog een stapje verder en maakte de muzikant overbodig. Sylvia: „Ik heb daar heel veel moeite mee gehad. En nog als ik die plaat hoor. Dan heb ik zoiets als: het is niet meer zoals het was. Zoals het was, daar was ik heel blij mee. Alle,en: we zijn ons heel erg bewust van het feit dat nü de tijd Violiste-harpiste Sylvia Houtzager en gi tarist-componist Erik Visser vormen de harde kern van Flairck, een Nederlandse muziekgroep die in geen enkel hokje valt te stoppen, maar een air van dufheid om zich heen heeft hangen. Dat verandert drastisch. Platenmaatschappij EM1 stop te een kwart miljoen in het nieuwe elpee project The Sleight of Hand, dat onder lei ding van de Britse sterproducer Mike Batt en met medewerking van zangeres Maggie Reilly werd opgenomen. Een Amerikaanse tournee staat op stapel. Dit verhaal gaat over de veranderingen in mentaliteit: synthesizers, carrièreplan ning, illusionisme en zelfs een naaktre- portage in Playboy. Flairck treedt vanavond op in de Leidse Schouwburg. Aanvang 20.15 uur. Flairck gaat de g aangebroken is om absoluut iets te doen wat een breder publiek be reikt. Maar als je bij Batt komt sta je paf. hè? Ik ben er redelijk met maagklachten vandaan gekomen. Je gaat een weg in. waarvan je weet dat het niet anders kan, en waar van je weet dat het goed gebeurt, maken i die schakeling te Een soundcheck verstoort ons gesprek abrupt. Erik Visser neemt Sylvia's plaats in. „Meer discipline nodig?", zegt Visser lichtelijk vertwijfeld als Flairck beticht wordt van een zeke re mate van zigeunersmentaliteit. „Misschien een beóter georgani seerde discipline. We zijn tamelijk gedisciplineerd. Qua repetities zijn we behoorlijk strak, hoor. Het aan tal uren dat we aan de band beste den ligt zeer hoog - dat zit prak- BONN (GPD) - Oude zangers, zan geressen, sportlieden, politici of acteurs-worden in West-Düitsland niet snel vergeten. Ze draven op bij elke feestelijke gelegenheid of krij gen hele televisieavonden aange boden. Hildegard Knef, Catharina Valente, Max Schmeeling en ga maar door. Vanavond biedt Duitsland 1 de Nederlandse Duitser Johann Hees ters een gala-avond aan. Een speci fieke aanleiding om deze wegens zijn oorlogsverleden in Nederland bepaald omstreden aan te bieden is er niet. Jupic Heesters is 82 jaar en staat nog steeds op de planken. Begonnen bij Royaards, vierde Heesters later vooral triomfen in door Hans Hoogendijk Duitsland. Hij werd vermaard door zijn rollen in bijvoorbeeld Die lus tige Witwe. Die Fledermauss en lm weissen Rossl. Zijn sympthie voorx de nazi's heel't hem in Nederland' i feest omstreden gemaakt. Zijn tweede AMSTERDAM (ANP) Er moet een landelijke commissie komen die ervoor zorgt dat ook buiten de randstad het aanbod van dansvoorstelling gen op peil blijft. Dat is nodig omdat de voornaamste Nederlandse dans- gezelschappen, het Nederlands Danstheater en het Nationale Ballet, 'de prtmheieMM stellingen met 50 procent terug te Schouwburg- en Concerlgcbouwdircc- n minister Brinkman van WVC. De orga- ïan op aan zó snel mogelijk een Commis- voorstellingen plan zijn hun schroeven. Dat schrijft de Vereniging va ties in Nederland in een brief aa nis'atie dringt er bij de bewindsman op aan zó snel sie Dans in het leven te roepen, die de spreiding var onderzoekt en adequate beleidsvoorstellen formuled Dat de grote balletgezelschappen, evenals trouwens de Nederland,se Opera Stichting, minder tijd voor de provincie overhouden komt doordat zij binnenkort in de. Randstad twee nieuwe grote theaterzalen moeten gaan bespelen (de Slopera in Amsterdam en het nieuwe muziektheater aan het Spui in Den Haag). Het probleem kan volgens de vereniging worden opgelost door.de ge zelschappen te verplichten tol eon minimum aantal voorstellingen in de provincie, of door een nieuw gezelschap op Je richten dat, mogelijk onder de paraplu van de beslaande gezelschappen, een breed'repertoire kan vaderland West-Duitsland draagt hem echter op handen, getuige ook de ARD-lv-show 'Een avond voor Johannes Heesters'. Veel prominenten die in zijn le ven een rol hebben gespeeld zullen opdraven. Een vrouw ontbreekt: Wiesje, Heesters' vrouw die vorig jaar zomer overleed. Zijn dochter Nicole, een gevierd actrice, over haar vader en moeder: „Die twee hoorden bij elkaar als de twee helf ten van een broodje. Zeker, het was een huwelijk met ups en downs, maar ze hielden van elkaar tol de laatste dag". Na" haar dood werd het stil „in Heesters' huis in Slarnberg. Op ad vies van zyn dochter dook Hees ters in zijn werk. Een rol in de film van Westduitslands populairste komiek Otlo Waalkens (ook een van de gasten), een special voor de tv. en nu een theatertournee met 125 voorstellingen met Louise Mar tini in het stuk voor een dame en een heer 'Cassonova op kasteel Dux'. Heesters is nog altijd ontzei lend populair in West-Duiislafid en Oos tenrijk. In meer dan 50 films ac teerde en zong hij, op ontelbare po dia stond hij met zijn lakschoenen. op. Het ARD heeft kosten noch moeite gespaard om collega's over *e vliegen. Uit Wenen Marika Rokk met haar dochter, acht keer ston den Rokk en Heesters gezamelijk voor de camera's, uit -New York Maria Eggerlh. Heesters' partner in 'Hel paleisconcert' (1936), en uit Amsterdam zijn 85-jarige broer Ni colas. Heesters als stralend middel punt, alleen aan hel einde van de- uitzending is hij even uil zijn even wicht. ..Je beste vriend is gekomen om je al' te halen", zegt presentator Georg Thomalla. Met zijn logge po ten kwam Heesters' St-Bernhard Cilly de studio binnen. Johan Heesters: „Ik ben gelukkig zo Veel van mijn beste vrienden en colle ga's terug te zien. maar op Cilly had ik absoluut niet gerekend". Het was een aardig gebaar van het ARD, want Heesters had tij dens de proel'opnamcs voortdu rend gezegd hel zo vreselijk te vin den dat zijn hond al die lijd in een dieren pension zal. Johan Heesters, een levend maar omstreden stuk geschiedenis. (Duitsland I. 20.15 uur) Belgen vinden verloren film BRUSSEL (ANP) - In Belgie is een kopie ontdekt van een stomme film uil 1928, die als verloren werd beschouwd. Hij gaal om „Leentje van de Zee", een melodrama dat zich aan de Belgische kust afspeelt. De maker is Frunkcuis Frijters (1889-1949). Volgens filmhistorici is Leentje van de Zee nu de oudste Vlaamse film waarvan nog een kopie bestaat. De teruggevonden film is wegens de extreme brandbaarheid van het materiaal nog niet geprojecteerd. Men wil de film eerst reinigen en res Johan Heesiers in zijn jonge ja- Geen 'Jeanny' in Avondspits HILVERSUM (ANP) Een dag na dat vier actiegroepen tegen seksu eel geweld hadden geprotesteerd tegen het draaien van de single „Jeanny" van de Oostenrijkse zan ger Falco, heeft NOS-discjockey Frits Spits besloten de plaat niet meer te draaien. Spits deelde in zijn radiopro gramma 'De Avondspits' mee dat bestudering van de tekst en het lcit dal mensen op de plaat worden ge kwetst, voor hem aanleiding zijn de plaat niet meer te draaien. 'Jeanny' gaat over een psychopaat die bezingt dat hij een meisje in zijn macht heeft. De Tros en Veronica handhaven de plaat vooralsnog in hun hitpara- tisch aan ons maximum. Het is misschien de vraag of we die uren effectief genoeg béfcteden. Wij werken zeer gedetailleerd aan klei nigheden, zoals op theatervoorstel lingen met 500, 600 man. Met goo cheltrucs die zeer precies uitge licht moet en worden. Met stem mingsproblemen omdat het live nog steeds een vorm van kamer muziek is. Misschien kunnen, we daaraan niet zoveel tijd meer beste den in de toekomst". Zeven jaar lang heeft Flairck zo met grote regelmaat gewerkt in de Nederlandse schouwburgen en culturele centra. Geen muzikaal ensemble heeft een dergelijke er varing opgebouwd. Vanaf het pril le debuut in 1979 heeft Visser ge noeg emplooi gehad. Toch is het een weinig bevredigende situatie geweest. Hard werken in een be staand circuit met een min of meer vast publiek zonder dat nieuwe uit dagingen zich aandienden. Flairck voorzag in een behoefte. Niet meer. niet minder. Dat wordt allemaal hoe dan ook anders. Visser wordt even wegge roepen voor zijn soundcheck. Maar hij keert bijna per kerende post te rug. „Ik heb erover nagedacht", zegt hij. „De opgave was dat wij jaarlijks in dat kleine Nederlandse circuit ons programma moesten vernieuwen. En jaarlijks met een LP komen. Voor mij wordt het met het buitenland erbij straks niet zwaarder, maar misschien wel lich ter. Het schrijven, het repeteren en opnemen namen bij ons altijd de helft van de tijd in beslag. Die druk vermindert aanzienlijk bij het ver groten van het territorium". In Nederland lukte het Flairck niet om zich elke keer in het nieuw te steken. Om in bakkerstermen te spreken: het brood dreigde qud te worden. Visser, gretig: „Nou, het is verschrikkelijk hard werken om het brood vers te houden. Voor ons was het bijna onbegonnen werk. Het dreigde ons op te breken. Ze ven jaar, negen elpees. Voor ons soort muziek nauwelijks werkbaar. Dit was tegen de klippen op -werken". Illusionist De visuele vormgeving en de theatrale verpakking is bij Flairck de basis gebleken van een vaste band met het Nederlandse pu bliek. Dat element is bewaard ge bleven in de nieuwe show en op de nieuwe plaat. Sleight of Hand is een goochelterm en illusionisme is de bindende factor achter het ge heel dat straks naar het buitenland gaat. Visser schrikt niet als hij be ticht wordt van een kinderlijke verbeelding. „Akkoord, maar het zijn geen losstaande elementen. D'r is niks zweverigs, niks Tolkien- achtigs aan het idee van een circus. Dat is entertainment". Het spel met illusies speelt Flairck evenwel op Hollands-ern stige wijze. Zo verschijnt Sylvia tij- dens concerten als foetus in een ballon, die associaties met een baarmoeder oproept. Erik verze kert met de hand op het hart dat dat mijn probleem is. „Ik zie dat niet zo. D'r wordt een ballon opge blazen - daar heb ik helemaal niks bij. Het is bedoeld als de opkomst van een clown". Denkt hij dan niet dat het publiek in de VS geen beel dassociaties krijgt? Visser peinst: „Dat denk ik wel, ja. Misschien zijn dergelijke associaties onvermijde lijk". Denkt even: „D'r wordt in de zaal tamelijk hard om gelachen" Legt vervolgens de technische werking nog eens uit. Stopt dan zijn betoog: „Misschien kunnen we het wèl als zodanig gebruiken". Playboy Vlak voor het concert verft Syl via het gelaat. Met als illusoir effect dat er een vampachtige verschij ning in de spiegel opdoemt. „Gek, hè", zegt ze en ze vertelt dat ze zich bewust is van haar uitstraling als zodanig. Het mannen-magazine Playboy is daar ook achter. Sylvia rept van een uitdaging. „Ik wil het anders doen dan Adèle Bloemen- daal, en zeker dan Jerney Kaag man, want dat vind ik gewoon af zichtelijk", zegt ze. „Ik wil het niet in de sauna, niet in de slaapkamer, niet met de benen wijd op een vacht. Ik wil het erotisch, maar geen pornografische invloeden. Ken je die foto van ^flan Ray van dat vrouwelijk naakt met celloga ten in de rug? Zoiets. Als mijn ou ders nee hadden gezegd, had ik het niet gedaan. Al had ik er een mil joen voor gekregen. Maar ze ver trouwen me; ze weten dat het op een bepaald niveau gebeurt". 'Hesper' naar het werk van Djuna Barnes. Door Bonheur/InDependan- ce. Regie Lidwien Roothaan. Vorm geving Marieke de Vogel, Trudi Maan, Jose Huibers. Met Marlies Heuer, Ria Eimers, Annekee van Blokland, Els van der Jagt. Ellen Sondaar en Francis Wijsmuller. LEIDEN - 'Hesper' is gebaseerd op het werk van de mij onbeken de Amerikaanse schrijfster en beeldend kunstenares Djuna Barnes (1892-1982) Barnes bracht de jaren '20 en '30 door in Europese kunstcentra als Parijs en Berlijn, waar ze literaire sa lons frequenteerde en beroemd heden als Joyce. Eliot en Stein ontmoette. Uit haar ontmoetin gen met bijzondere vrouwen uit die kringen ontstond The Ladies Almanack', dat zich in de salon van de beroemde Natalie Clif ford Barney afspeelt 'Hesper' lijkt daar rijkelijk uit geput te hebben. Het stuk toont een raadselach tig samenzijn van een zestal zeer bizarre vrouwen. Elk van hen is getooid in schitterend èxtrava- gante jaren '30 kledij en gedraagt zich opmerkelijk: mysterieus of zweverig of demonisch of ro mantisch. Ze spelen allemaal een rol. Waar ze zijn. wie ze zijn of wat hun relatie is. wordt niet dui delijk. Van een verhaal is geen sprake. Ze zijn samen en praten, zitten, dansen, bewegen en zin gen met elkaar of afzonderlijk, zonder reden en zonder doel. Het is een groep en ze zijn los zand. ze praten met, voor en tegen el kaar: ze bekritiseren elkaar en moedigen elkaar aan. Het geheel vormt een collage van stemmin gen en momenten, met als ver bindend thema de (lesbische) liefde. Liefde waar ze op hopen en naar smachten, maar die of uitblijft of faalt. Liefde die hen verbindt én hen van elkaar ver- vreemt. Dit zou zwaar kunnen klinken, maar de voorstelling i£ dat zeker niet. Daarvoor is zij te gevarieerd en te komisch. Er gebeurt van al les op het toneel: actrices hou den monologen of maken samen een nonsense gédicht 'of zingen meerstemmig of voeren geza menlijk bewegingspatronen uit etectera. Je komt ogen te kort en vrijwel alles overtuigt. Zowel het individuele als het samenspel is subliem: afwisselend grotesk en ontroerend en - wederom - grap pig. De humor ontstaat vooral uit de reacties van de personages op elkaar en zichzelf: één personage gaat bijvoorbeeld in een dans verder dan de anderen en direct distantiëren die zich dan van haar. waarna zij zich weer zo snel mogelijk aan de anderen pro beert aan te passen. Ook al Be grijp je niet altijd wat er gaande is; je gelooft erin. Tel bij dit a lit* het schitterende, esthetische cor en de verbluffend theali kostuums op en je hel'l et u stelling om een punt a.>: gen! PAUL I': .1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33