Pleidooi voor krachtige stimulans jeugdtheater Expositie Lakenhal als eerbetoon aan De Haan Ad vies werkgroep Raad voor de Kunst KIJK UIT 'Johann': oubollige zedenschets VRIJDAG 7 FEBRUARI 1986 KUNST PAGINA 21 DEN HAAG (GPD) - Het jeugd theater in ons land moet krachtig gestimuleerd worden. Jongeren hebben recht op hun eigen kunst- voorzieningen, die ertoe kunnen bijdragen dat de jeugd later van to neelvoorstellingen kan genieten. Daarvoor moeten er nieuwe en sembles worden gevormd, speciale produkties op stapel worden gezet en speel- en repetitieruimten wor den gerealiseerd. Ook de televisie moet door middel van jeugdpro- dukties, prijsvragen en opleidings mogelijkheden een belangrijke rol hierin spelen. Tot dit advies komt de door de Raad voor de Kunst ingestelde Landelijke Werkgroep Jeugdthea- terbeleid onder voorzitterschap van ex-minister mr. H. J. Zeeval- king. Het advies is aangeboden aan minister Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC). De werkgroep heeft becij ferd dat het ministerie van WVC voor dit nieuwe beleid een bedrag van 3,5 miljoen op tafel moet leg gen. De provincies moeten elk nog eens 5 tot 7,5 ton beschikbaar stel len. 'Ghetto' van Joshua Sobol door Zuidelijk Toneel Globe. Regie: Theu Boermans en Sam Bogaerts. Met: Kees Hulst, Diane Lensink, Huib Rooijmans e.v.a. Muziek: Michel Mulders. Gezien op 6 februari in Theater Carré, Amsterdam. Aldaar nog op 7,8, 9 februari te zien. AMSTERDAM - Om aan een Joods Ghetto uit de Tweede We reldoorlog op het toneel gestalte te geven, is in theatraal opzicht een risicovolle, uiterst moeilijke onderneming. Hoe maak je het onbegrijpelijke voorstelbaar? De thematiek is zo zwaar beladen, dat een eventuele vergissing eens zo hard aankomt. De om vang van de systematisch door gevoerde vernietigingswaanzin is dermate onvoorstelbaar groot geweest, dat fictie daarvoor met behulp van de diverse techni sche hulpmiddelen van het thea ter slechts bij benadering een passende vormgeving kan bie den. Globe heeft daartoe met het stuk van de schrijver Joshua So bol een poging gewaagd. Gelet op het resultaat is dat bijna volle dig gelukt. Het is een indruk wekkende voorstelling van een gezelschap waarom heen door gebeurtenissen op bestuurlijk/ artistiek terrein een zekere crisis sfeer hangt. Pikant detail: de bei de regisseurs zijn hoofdrolspe lers in deze verwikkelingen, die mede met deze produktie kun nen aangeven, wat hen als beleid voor ogen stond/staat. De produktie is groot opgezet. Exposities Werk van Cor Bouter is tot en met 13 maart te zien in de expositieruimten! van Ars Aemula Naturae aan de Pie terskerkgracht. Het gaat om in- en ex terieurs met figuren, stadsgezichten, maar vooral ook om landschappen met vee. Cor Bouters, in 1886 in Gouda gebo ren en in 1966 in Den Haag overleden, volgde gedurende enkele jaren een opleiding aan de Koninklijke Acade mie, maar vormde zichzelf daarna als autodidact. Zijn werk -schilderijen en tekeningen- is verwant aan dat van de Haagse School. Niettemin is er ook verwantschap met de Leidse schilders te bespeuren, zoals Van Driesten en Rosemeier. De expositie is te zien van dinsdag tot en met don derdag tijdens de cursusuren. Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw, t/m aug.; di t/m za van 10-17 uur. zo van 13-17 Rijksmuseum van Oudheden - Ra penburg, 'Satricum, een stad in La- tium', t/m 25/4; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, ex positie over de Snellius Il-expeditie, t/m 27/4; ma t/m vr van 10-17 uur, zo van 14-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, 'Katsushika Hokusai: de oude tekengek'; 'Borneo: Oerwoud in Ondergang, Culturen op Drift', 14/21/ m 5/10; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel, 'Oud naaigerei' in de reeks 'Verzameld en getoond', t/m 6/4; di t m za van 10-17 uur. zo van 13-17 uur Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Maria Neefjes, tekeningen en Jos Wong, beelden, t/m 16/2; vr t/m zo van 13.30-17.30 uur. Caeciliastraat 18 - expositie van And- rienne Hoogenberk-den Tex, Anneke Koek, Linda Roodenburg en Bettien Scherft, tot 14/3; bezichtiging volgens afspraak, tel. 413452. Stelling - Lange Mare. Ben Overde- vest, schilderijen, tot 22/2. Ambrozijn - Noordeinde. Lidie Bos sen, schilderijen (olie en acryl), tot eind febr., dag. van 13-16 en 17-21 uur. zaterdags gesloten. In het advies wordt ervan uitge gaan dat het rijk de zorg krijgt over de ad hoc-produkties, de artistieke ontwikkeling en de vernieuwing van het jeugdtheateraanbod, expe rimenten en het opzetten van een goede infrastructuur. De provin cies dragen de verantwoordelijk heid voor de instandhouding van de gezelschappen en de gemeenten moeten zorgen voor de huisvesting en voor het trekken van het pu bliek. Omdat er een geheel andere situatie ontstaat, zal er een over gangsperiode nodig zijn. De werkgroep geeft het Neder lands Theater Instituut tot taak een systeem van informatie, documen tatie en serviceverlening op te zet ten. Het instituut moet daarvoor subsidie krijgen. Ook de 'Bunde ling', een organisatie die zich met de belangenbehartiging van het Jeugdtheater bezighoudt, moet over extra geld kunnen beschik ken. In het theatervakonderwijs moet een plaats worden ingeruimd voor het jeugdtheater in de ver schillende fasen van de opleiding. Wat de arbeidsvoorwaarden be treft, moet aansluiting by de alge- Alleen al de rolverdeling ver meldt zo'n twintig spelers en er is een ingenieus lichtplan opge steld. Het toneel, dat op geen en kele manier het Ghetto realis tisch wil aangeven, is tot diep in de zaal van Carré uitgebouwd, waarop zich heel verschillende scènes afspelen. Daarbij is een enkele keer het effectbejag te op dringerig, maar ontaardt geluk kig niet in een kitscherige aanpak. Niet alle scènes maken dan ook een even sterke indruk; maar over het algemeen is deze produktie aangrijpend. 'Ghetto' geeft een beeld van een leefge meenschap onder extreme om standigheden, dat in deze bewer king als een infernaal visioen overkomt. De grenzen tussen 'goed' en 'kwaad' zijn in een der gelijke situatie uitermate vaag. Er wordt niet gereconstrueerd, hoewel de feitelijke geschiedenis van het Joodse Ghetto van Wilna in Litouwen wel degelijk voor een belangrijk deel hieraan ten grondslag heeft gelegen. Wat de opvallendste verhaal lijn betreft, gaat deze produktie over de geschiedenis van een to neelgezelschap in het Ghetto. In tern is onder de hier samenge dreven bevolking over deze zaak ernstig verschil van mening. Sommigen vinden het een mid del om lotgenoten nieuwe moed te geven en hun eigen cultuur in ere te houden. Anderen daaren tegen zien het als niet geoorloofd om op deze bewuste plek toneel Lakgalerie - moderne kunst vanaf 1960, t/m 22/2; ma t/m vr van 10-22 Galerie de Burcht - Eric Pape, schil derijen en tekeningen, t/m 9/2; woe. zo, 14-17 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat, Oude handschriften en Computertentoon stelling, t/m 28/2; ma. di en woe 10-17 uur, ma en woe ook 19-21 uur, do 10- 21 uur, vr 10-17 uur, za van 10-13 uur. Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg, recent fotowerk van Wynanda Deroo, tot 18/2; woe t/m zo van 13-17 Holiday Inn - Angelien de Waart- Leufkens, aquarellen, t/m 27/2; dag. 10-22 uur. Waaggebouw - Leidse Kunstuileen, werken aangekocht door de gemeen te, t/m 15/2; di t/m vr van 10-18 uur. za van 10-17 uur. Leiderdorp Leythenrode - Roelie Willekens, glas schilderingen, t/m 6/3; dag. 8-20 uur. Muzenhof - Sal Koster, tekeningen, etsen en aquarellen, 8/2 t/m 5/3; di t/m vr 14-18 uur, za 9.30-12.30 uur Nieuwveen De Veenhoeve - Wijnand Slokker, aquarellen, t/m 13/2; ma t/m za van 10- 17.30 uur, vr tot 21 uur. Oegstgeest Bibliotheek - Ria Roelofs, schilderij en (gouache/acryl) en kijkkistjes, t/m OOII Kapsalon Jacques van Bellen - Lan- gevoort, zeefdrukken en plastieken van Daniëlle Orelio, t/m 14/2; ma 13-18 uur, di t/m do van 9-18 uur. vr van 9-21 Warmond Galérie De Pomp - Hanneke Blom, keramiek, Gerda Boorsma, etsen en geboortekaartjes, Paula Petri, droog bloemen, t/m 13/3; di 19-21 uur, woe. do. za van zo 14-16 uur. Het Oude Raadhuis - Wladimir Stenghlak met als thema water in acryl, krijt en etsen, t/m 20/2; woe, do. zo van 14-16 uur, za van 10-16 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - Lolke van der Bij, schil derijen en Tineke Huisers, droogbloe men. t/m 24/2; ma. woe, vr van 14-17 en 19-21 uur. do van 10-12 uur. Wassenaar Galerie Henk de Greef - Ofra Goland, schilderijen. Henk Wolvers, kera miek; t/m 26/2; di t/m za van 9-17 uur. mene toneel-cao worden gezocht. Voor een uitzonderingspositie van het grootschalige jeugdthea ter, waarvan het Amstel Toneel de belangrijkste vertegenwoordiger is, is geen plaats meer in de nieuwe situatie. In een apart advies gaat de afdeling theater van de Raad voor de Kunst in op de financiële voor keursbehandeling die het Amstel Toneel tot nu toe ten deel is geval len. Die moet worden beëindigd, omdat artistiek, zakelijk en organi satorisch het gezelschap allang niet meer aan de gestelde eisen vol doet. De recente artistieke leiding van Joost Prinsen heeft het Amstel To neel weliswaar nieuwe impulsen gegeven, maar die zijn toch niet op merkelijk genoeg om de exclusie ve positie van de groep in stond te houden. Met ingang van het sei zoen 1986-1987 moet de exploitatie subsidie aan het gezelschap dan ook worden stopgezet (1,1 miljoen per jaar). In plaats daarvan moet het Amstel Toneel nog twee jaar lang 7,5 ton per jaar krijgen. Daar na zullen de kosten geheel door de lagere overheden moeten worden gedragen. Concerten Klassiek Het William Byrd Vocal Ensemble bestaat vijf jaar. Dat feit wordt van avond gevierd met een lustrumcon cert in de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. Een instru mentaal ensemble zal bij deze gele genheid medewerking verlenen. On der leiding van Nico van dor Meel zul len werken worden vertolkt van Wil liam Byrd, Heinrich Schütz en Clau- dio Monteverdi. Aanvang 20.15 uur. Het Japanse pianotalent Hiromi Okada geeft vanavond een recital in de Kapelzaal van K&O. Hij speelt werken van Mozart, Chopin, Szyma- nowski en Liszt. Aanvang 20.15 uur. Het Residentie-Orkest verschijnt morgenavond op het podium van de Stadsgehoorzaal. Uitgevoerd zullen worden Brahms Vioolconcert en Schuberts Negende Symfonie. Em my Verhey treedt op als vioolsoliste. De leiding berust bij Hans Vonk. Aanvang 20.15 uur. De cellist Herre Jan Stegenga en de pianist Herman Uhlhorn verzorgen zondagochtend het koffieconcert van K&O. Er zullen composities van Van Beethoven, Debussy en Brahms wor den uitgevoerd. Aanvang 11.30 uur. Fania Chapiro vervolgt maandag avond de fortepiano-cyclus bij K&O. Haar programma vermeldt werken van C.Ph.Em. Bach, Haydn, Mozart en Beethoven. Aanvang 20.15 uur. Bernard 'van den Bogaard geeft woensdagavond een pianorecital in de Kapelzaal. Hij zal composities van Bach, Schumann en Chopin vertol ken. Aanvang 20.15 uur. Het Kallos-pianotrio geeft zondag middag een concert in de Muzenhof in Leiderdorp. Er zullen composities worden vertolkt van Haydn (Trio is Es), Fauré (Trio in d, op. 120) en Peter Visser. Het Kallos-trio werd in het voorjaar van 1983 opgericht. De leden - Moni que Visser (piano), Juliaan van der Linden (viool) en Arthur de Groodt (cello) leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan het conservatorium in Den Haag. Het trio gaf al diverse con certen in kamermuziekseries in de Randstad en in Antwerpen. Het re pertoire omvat werken vanaf de klas sieke periode tot aan hedendaagse muziek. Het concert in Leiderdorp begint om 12.30 uur. Bij Stichting Burcht aan de Burg- steeg speelt violist Robert Szreder dinsdag werken van Ton de Leeuw, Overzichtstentoonstelling van Wim de Haan, tot 24 maart. Stedelijk Mu seum De Lakenhal, Oude Singel 28- 30, Leiden. Geopend di. t/m za. van 10-17 uur en zo. van 13-17 uur. Rond leiding voor bezoekers: zondag 16 maart om 15.00 uur. LEIDEN - Vaak bepaalde het lot dat kunstenaars tijdens hun le ven niet of nauwelijks waarde ring voor hun werk ondervonden en pas daarna of soms veel later de (her-)ontdekking bekendheid en erkenning met zich mee bracht. Het hier geschetste ver loop is ook van toepassing op Wim de Haan (1913-1967). Illu stratief voor bekendheid in een kleine kring van bewonderaars is het feit dat hij zelf slechts vier werken verkocht heeft. In de loop der jaren was De Haan wel vertegenwoordigd op tentoon stellingen, onder meer van infor mele kunst met welke richting hy enige verwantschap vertoont maar pas zeer recent is een expo sitie tot stond gekomen die ge heel gewijd is aan het oeuvre van Wim de Haan. De onlangs in de Lakenhal geopende tentoonstel ling werd samengesteld uit een groter overzicht dat eerder in het Rijksmuseum Twenthe in En schede te zien is geweest. In sa menhang hiermee verscheen na een zeer lange voorbereidingspe riode een uitgebreide monogra fie over De Haan. Deze uitgave met als titel 'Wie doet mij de te kens verstaan' dient als docu mentatie by de expositie. Wim de Haan was als kunste- Chiel Meyering. Maura Cardi e.a. Aanvang 20.30 uur. Pop De Rotterdamse band Many More noemt zich "een gelegenheidsband waarvoor steeds meer gelegenheden 'komen". Stevig gitaarwerk en een zangeres voremen de steunpilaren van many More, vanavond te zien in het Leids Vrijetijds Centrum. Aan vang 23.00 uur. 'Splash on Passion' is het resultaat van een verschuiving in het krachten veld tussen diverse Amersfoortse bands. Gen wonder dat de invloeden dan velerlei zijn: funk, jazz, new wave en klassiek. 'Splash on Passion' is vanavond te horen in Tent in Wasse naar. Aanvang 23.00 uur. Drie bands volgen elkaar zaterdag avond op op het podium van het Leids Vrijetijds Centrum. Om te be ginnen If, een deels Amsterdams, deels Niewzeelandse groep, beïn vloed door Pere Ubu. Daarna de poli tieke punkband Sowiso uit Wormer. Tenslotte Altenative TV uit Londen, opgericht door Mark P. van het legen darische punkfanzine Sniffin' Glue. Jaren werd er niets van Alternative TV vernomen, maar sinds vier maan den opereert P. weer onder deze naam. Gitarist Karl Blake van de Shockheaded Peters is ook van de party. Aanvang 22.30 uur. Jazz Een groep rond hammond-organist. Carlo de Wys maakt zondagmiddag haar opwachting by Jazz on Sunday. 'Teken' van Wim de Haan (foto pr) naar autodidakt. Na de Tweede Wereldoorlog studeerde hij af in de sociale pedagogie op een scriptie die gebaseerd was op zijn ervaringen tijdens Japanse krijgsgevangenschap. Een citaat van De Haan geeft aan hoe zijn kamptijd aan de basis lag van zijn kunstenaarsschap: "Terug kerende in de wereld der gewone dagelijkse ervaring begreep ik dat ik onder andere de oorlog overleven zou, en dat de ellende van de gevangenschap, zinloos als zij scheen, in mijn leven bete kenis zou krijgen, namelijk de zin die ik er aan geven zou". Vanaf 1953 legde De Haan zich volledig toe op de beeldende kunst en tot aan zijn dood in 1967 ontplooide hij zich als een zeer veelzijdig kunstenaar. De Haans ontwikkeling in die vrij korte pe riode is bij de Lakenhal in beeld gebracht. Het getoonde vroege werk roept door het kleurge bruik, de vereenvoudigde vor- Edwin Corzelius bespeelt de bas, Ar- noud Gerritse zit achter de drums en Harry Verbeke is de tenorsaxofonist van het kwartet. Dat wordt onwys swingen, verwacht Jazz on Sunday. Aanvang 15.15 uur in het bowlingres taurant aan de Boshuizerlaan in Lei den. Leiden Schouwburg vr 7, 20.15 uur. Toneelgroep Theater speelt 'Cyrano de Bergerac'. za 8, 20.15 uur, Martine Byl met haar theaterprogramma 'Bijl'. ma 10. 20.15 uur. 'Kinderen van een mindere God' met o.a. Jules Hamel en Josine van Dalsum. di 11. woe 12, do 13, 20.15 uur, Paul van Vliet 'Over leven'. vr 14, 20.15 uur, 'Wings', met Henni Orri. Laktheater vr 7, za 8,20.30 uur. Toneelgroep Cen trum: 'Beproeving die ik haar opleg de'. zo 9,15 uur, Studio Hinderik: 'Meneer Soleander van de bovenste plank', voor kinderen vanaf 6 jaar. woe 12, do 13, 20.30 uur. Orkater: 'De kleine zeemeermin'. Microtheater Imperium vr 7, za 8, 20.30 uur, Imperium speelt 'Hedda Gabler' van Hendrik Ibsen. Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 7 t/m di 11, 20.15 uur, zo. 14 uur. Haagse Comedie speelt 'Eind van de wereld'. men en de tekens, associaties op met Klee en Mirö. De Haans composities bevatten evenals die van de Spaanse Surrealistische schilder Mirö tekens waarin men levende wezens herkent. De zeer fijnzinnige pentekeningen verto nen in de werkwijze sterke over eenkomsten met het surrealis me. Hierin is De Haan uitgegaan van de 'écriture automatique', waarbij vanuit het onderbewust zijn lijnen en vormen ontstaan in een vloeiende beweging, als een soort handschrift. In een volgende fase is de figu ratie teruggedrongen en komt in de schilderijen de nadruk meer te liggen op het materiaal terwijl ook het palet gewijzigd is. Even als zijn vriend Jaap Wagemaker begon De Haan in 1955 voor het eerst zijn verf met as en zand te vermengen, zodat een onregel matig patroon van lijnen en te kens het vlak bedekte. In deze periode ontstonden stukken die nauw verbonden zijn met het werk van de Informele kunste naars dat zuiver op zichzelf staand is en niet naar de omrin gende werkelijkheid verwijst. Een aantal van deze schilderijen bezit een poëtische uitstraling als men de subtiele lijn- en kleur- verhouding op zich in laat werken, maar weer andere herin neren aan tekeningen van primi tieve beschavingen. De Haans aandacht voor de materie beheerste ook het werk dat aan het eind van de jaren vijf tig ontstond. In een schilderij als 'Offerdier' dat zeer symbolisch opgevat kan worden, gebruikte hij bijvoorbeeld een stuk jute maar ook andere materialen bo den nieuwe mogelijkheden. Een woe 12, 20.15 uur, Haagse Comedie met de laatste voorstellingen van 'De bruiloft van Figaro', do 13. vr 14, 20.15 uur, Publieksthea- ter speelt 'Onweer'. Circustheater vr 7. za 8.20.15 uur, zo 9,14 uur, 'Mimi Crimi', musical van Guus Vleugel, muziek: Ruud Bos. do 13 t/m za 15. 20.15 uur. Nederlands Dans Theater 'Steptext' 'Stamping Ground' en 'Svadebka'. Nederlands Congresgebouw vr 7, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Hans Vonk, Emmy Verhey. viool. Diligentia vr 7, za 8, 20.15 uur, Robert Paul one- man-show 'Zo gepiept', zo 9, 11.30 uur, Frédéric Meinders, piano. woe 12, 20.15 uur, Residentie-Orkest speelt kamermuziek. Amsterdam Carré t/m zo 9, 20.15 uur, Zuidelijk Toneel Globe met 'Ghetto' van Joshua Sobol. di 11 t/m zo 23, beh. ma, 20.15 uur. Hoofdstad Operette met 'Der Graf von Luxemburg' van Franz Lehar. Concertgebouw vr 7. gr. zaal, 20.15 uur. Concertge bouworkest o.l.v. Bernard Haitink. m.m.v. Matthias Maurer, altviool, za 8, gr. zaal, 20.15 uur. Nana Mous- kouri. ma 10, gr. zaal, 20.15 uur, Per Musica o.l.v. Julian Reynolds. Cultureel Centrum Amstelveen vr 7, 20.15 uur, Pleuni Touw e.a. in Top girls'. woe 12. 20.15 uur. *Veel succes, me vrouw', met Kitty Janssen. André v.d. Heuvel do 13. vr 14. 20.15 uur, 'Mimi Crimi'. musical van Guus Vleugel. De Kleine Komedie vr 7. za 8, 20.15 uur. zo 9. 14 uur. Mar- greet Dolman 'Mr. Margaretha Esther Dolman en haar benedenbuurman', di 11, t/m za 15, 20.15 uur. Frisse Jon gens 'Ons Lowietje heeft een engel gezien'. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 23, beh. ma, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, 'Leocadia'. met Mary Dressel- huys. Stadsschouwburg di 11 t/m zo 16. 20.15 uur, woe zo al leen 14 uur, Het Nationale Ballet, m.m.v. Het Nederlands Balletorkest o.l.v. Adam Gatehouse. steeds verdergaande ontwikke ling bracht De Haan tot de ver vaardiging van driedimensionale vormen. Een cruciaal werk was 'Erotiek' dat door zijn aard maar ook door zijn plaats op de ten- toonsteling een schakel vormt met de latere assemblages. Bij dit stuk is het oppervlak door broken en bestaat de structuur uit meerdere lagen, hetgeen ook door de verwerking van botten erg doet denken aan een archeo logische vondst. De sterke aandacht voor leven en dood speelt ook in de assem blages een grote rol en wel zeer nadrukkelijk in 'De levende en de dode'. In de stukken uit deze laatste categorie verwerkte De Haan zeer uiteenlopende mate rialen, variërend van afvalhout of Ijzer tot onderdelen van typema chines en uurwerken. Veel van deze werken uit de jaren voor zijn dood bezitten en sterk magi sche of filosofische lading. Eén van de vrijstaande stukken 'Ko ning éénoog of Zelfportret' wordt in de monografie geïnter preteerd als een geketende fi guur met een verzwakt lichaam. Behalve zeer serieuze kanten toont De Haans werk ook plotse linge speelse vondsten die een glimlach ontlokken. Een rijk dom aan ideeën en betekenissen komt uit dit overzicht naar vo ren. De Haan ontwikkelde onaf hankelijk een zeer persoonlijke visie die in de uitwerking raak punten vertoont met richtingen in binnen- en buitenland. Bovenal getuigt het werk van een enorme artistieke integriteit na het bekijken van de expositie en het lezen van het begeleiden de boek. NANCY STOOP Margreet Dolman, dit weekeinde nog te zien in De Kleine Komedie. Am sterdam. (foto Marco S weering) Rotterdam De Doelen vr 7. za 8, zo 9, kl. zaal. 20.15 uur. Fies ta Gitana, een wervelend zigeuner- feest van pure Flamenco, vr 7. kl. zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Emma nuel Krivine. di 11. woe 12. do 13. gr zaal. 20.15 uur. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Roelof van Driesten. woe 12. kl zaal. 20.15 uur. Shubertia- de: Borodin Kwartet, m.m.v. Eliso Wirsaladze, piano en Georg Hörtna- gel, contrabas. Theater Zuidplein di 11. woe 12. gr. zaal. 20.15 uur. Pu- bliekstheatcr met 'Onweer' van Strindberg. do 13. gr. zaal, 20.15 uur. 'Wings' met o.a. Henni Orri. vr 14 t/m zo 16. gr. zaal. 20.15 uur. 'Stepping out', muscial van Richard Harris. Luxor Theater t/m zo 23. 20.15 uur. zo 14 uur. 'Mada me Arthur' musical van Jos Brink en Frank Sanders. Jos Brink en Frank Sanders in de musical 'Madame Arthur', de gehele week in Luxor, Rotterdam. (foto Jan Swinkels» 'Ghetto': is imposante voorstelling Een scène uit het stuk 'Ghetto planken is gezet. te spelen. Fragmenten uit het op treden van het toneelgezelschap in Wilna zijn verwerkt in de voor stelling met begeleiding van mu ziek van dreunende synthesi zerklanken. Op bevel van de SS- Joshua Sobol dat door Globe op de (foto pr) officier 'Swanee' van George Gershwin te moeten zingen met de medegevangenen als zang- en dansachtergrond: het is een 'dan- se macabre' WIJNAND ZEILSTRA 'Johann', een produktie van Stichting Schnauzer. Ge speeld door Max van Weegberg, Sandra Macrander, Lori Freedman, Teatske Kleijn, Deby Raymond, Rob Kloet. Muziek: Rob Hauser; regie: Frans Weisz; tekst: Koos Dal stra; vormgeving: John Verberk. Gezien op 6 februari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Rob Hauser droeg in het verleden bij tot de grensverleggende voorstellingen van Hauser Orkater en heeft ook de opera 'Ballast' op zijn naam staan. Iedereen heeft het recht de plank mis te slaan, en een kunstenaar, die wordt geacht naar steeds grotere en/of andere hoogten te reiken, wel in het bijzonder. Maar iets als 'Johann' blijft toch een vreemde gewaarwording. 'Johann' is een bewerking van de liederencyclus 'Das Tagebuch' van Johann Wolfgang von Goethe. In die cyclus vertelt de ik-persoon aan zijn vrouw hoe hij op weg naar huis wagenpech kreeg. In de herberg waar hy vervolgens besloot te overnach ten, werd hij door het kamermeisje verleid. Het avontuur met het meisje liep slecht af en - zo verze kert hij zijn vrouw - hij heeft aldoor aan haar ge dacht. Bovendien heeft het avontuur hem inspira tie gegeven tot een nieuwe bijdrage aan de kun sten. Hauser heeft de cyclus als autobiografisch op gevat - vandaar ook de titel - en brengt dus een episode uit het leven van Goethe op de planken; de episode die hem dreef tot het schrijven van de lie deren. Nog steeds ben ik er niet achter of het stuk nu als parodie of bittere ernst moet worden opgevat. Het laatste valt te vrezen, maar is moeilijk voor te stel len. De hoofdpersoon is een klein, kalend baasje met trage bewegingen, vaak slechts gekleed in een weinig flatteuse hansop. Verre van een waardig li terator dus. Aan het begin zit hij in een tobbe en aan het eind zweeft hy door de lucht. In beide si tuaties is Johann even potsierlijk. Alle teksten worden gezongen door spelers die daarnaast acteren en vaak ook nog een instrument bespelen. Hauser noemt dat vocaal theater. Dat is een beproefde Orkater-opzet, die bewondering op roept voor de duizendpoten die dat alles tegelyk kunnen. In dit geval was het echter alleen de mu ziek die naadloos klopt. Harp, harmonium, bas-kla rinet en slagwerk zorgden samen voor een subtiel klankbeeld, waarin alleen de intellectuele muzika le grapjes storen. De prestaties op vocaal gebied waren al veel min der. In de eerste scènes waren de meerstemmige partijen soms vals, en later gaf alleen de vrouw (Sandra Macrander) blijk van een stem met karak ter. Met het acteren was het nog veel slechter ge steld. Statisch en gekunsteld, dat is nog het beste wat je ervan kunt zeggen. Er is geen drama te be kennen; zelfs niet het drama van de man die zijn overspel denkt glad te strijken door alles aan zyn vrouw te vertellen. Dat is voor een belangrijk deel ook te wijten aan de regie, waarin met een grote boog om alle moge lijk spannende momenten is heengelopen en vaak de meest onhandige oplossingen zijn gekozen. Zo huppelt de klarinettist vaak zinloos over het speel vlak rond en beneemt zo het gezicht op wat er ver der nog aan de hand is. Ook uit de vormgeving spreekt geen begeestering. 'Johann' is niet meer dan een oubollige zeden schets, die hoogstens opvalt door ondeugende rij melarij over een jongeheer die komt binnenwip pen. Recht Gemütlich allemaal, maar meer iets voor tussen de schuifdeuren. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21