J D a De langdurige gevolgen van een aanslag Dringen voor een plaatsje op de achtergrond 'Ik meen dat het danswerk in 'Chorus Line' topkwaliteit is' VRIJDAG 7 FEBRUARI !S)b6 'De Aanslag'; regie: Fons Rademakers; hoofdrollen: Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen; theater: Lido, Leiden; alle léeftijden. Fons Rademakers zei onlangs op de televisie: "mijn verfilming van Multatuli's Max Havelaar heeft er in elk geval toe geleid dat veel mensen het boek zijn gaan lezen. Deze indirecte rechtvaardiging voor filmbewerking van literaire klassiekers kan Rademakers her halen nu hij de tanden heeft gezet in 'De Aanslag', de toch al veelgele zen roman van Harry Mulisch. Eer lijk gezegd: voor een ander compli ment komen de makers ook niet in aanmerking. 'De Aanslag' is een veel te trouwe weergave van Mu lisch boek en gaat daarmee voorbij aan de verschillende dramatische wetten van woord en beeld. Waar in het boek elke bladzijde een onweerstaanbare uitnodiging is voor de volgende bladzijde, daar suddert de verfilming voort als een sukadelapje. 'De Aanslag' is een lange en vooral langdradige film die zeker een half uur korter had kunnen duren. Zoiets irriteert en doet onrecht aan de paar geslaagde bijrollën (Johnny Kraaykamp en Eric van Heyst als schoonvader) en de paar aardige momenten die er in 'De Aanslag' zitten. Ik denk daarbij aan de scene waarin de jonge hoofdrolspeler in een Wehrmacht- uniform wordt gehesen en kennis maakt met een paar aardige Duit sers. Dat zijn momenten die het in filmtaal heel goed doen. Zwak daarentegen is de formule van de verteller die de geschiede nis van Anton Steenwijk in de ver schillende historische kaders moet plaatsen. Bij Mulisch dankte het verhaal zijn extra waarde juist aan het verband tussen een particulier leven en belangwekkende evene menten in de wereldgeschiedenis. Bij Rademakers en scenarioschrij ver Gerard Soeteman zorgt het voor een merkwaardige verbrok keling en wekt het soms de indruk van een onderwijsfilm. Voor de introductie van het 'ge val Steenwijk' hebben ze noodge dwongen meer tijd moeten nemen. Eerst is er de kennismaking met de hoofdpersonen en dan pas volgt de aanslag die het leven van Anton Steenwijk zo drastisch verandert en waarmee het boek ook begint. In de straat waar de familie Steenwijk in 1944 woont, wordt 's avonds een collaborateur dood geschoten. Het gebeurt bij de bu ren voor de deur, die komen on middellijk naar buiten rennen en leggen het lijk bü de familie Steen- Johnny Kraaykamp als de verzetsman Cor Takes voor i vriendinnetje Truus Coster. wijk op de stoep. De Steenwijken zijn daarmee direct voor de Duit sers verdacht, de bewijsvoering toevallige passant en treft op zijn pad Fake Ploeg, zoon van de ver moorde collaborateur. Het is de direct wraak genomen. De woning wordt platgebrand en de represail- wordt eerste van toevallige gebeurtenissen die An ton Steenwijk herinneren le wordt alleen door de jonge An- aanslag. Door Mulisch vernuftig ton overleefd. Die aanslag speelt een belangrij ke rol in zijn verdere leven, pas ja ren later durft Anton terug te keren naar de plek waar eens het ouder lijk huis stond. De handeling ver plaatst zich vervolgens naar 1956. In dat jaar werd de Hongaarse op stand neergeslagen en dat leidde weer tot ongeregeldheden bij Felix Meritis, het communistische bol werk in Amsterdam. Anton is een gekoppeld aan verwikkelingen van maatschappelijke aard. Van Provo tot de demonstratie tegen kruisra ketten. De aanslag kerft zich daarmee steeds verder in de ziel van Anton Steenwijk. Eerst zegt hij 'het is ge beurd, zoals het is gebeurd'. Later wil hij meer weten over het waar om. Fons Rademakers geeft blijk van sterk verouderde opvattingen om de kijker inzicht te geven in het karakter van Steenwijk. En het ergste is dat hij er zijn publiek mee onderschat. In volstrekt overbodige flash backs legt hü verband met de ge beurtenissen van die avond. Een verband dat zelfs de minst getrain de kijker al lang heeft gelegd door een gelaatsuitdrukking van hoofd rolspeler Derek de Lint. Steenwijk werpt bij zijn terugkeer naar de plek des onheils een blik op de stoep en ziet een getekend silhouet van Ploeg liggen. Ook de symboliek is veelal van een treurig stemmende nadruk. Voorbeeld: op de avond van de aanslag speelt de familie een spel letje Mens erger je niet. Anton zit met de dobbelsteen in zijn handen als de schoten vallen. Dertig jaar later steekt hij een sigaret op en wat blijkt? De aansteker is ge maakt in de vorm van een dobbel steen. Waarna Anton natuurlijk weer geheel van slag raakt. Toege geven, het is moeilijk om dit soort dingen te visualiseren, maar dit doet toch heel geforceerd aan. Dat is sowieso het beeld dat van 'De Aanslag' blijft hangen. Het uit gangspunt om zo dicht mogelijk bij het boek te blijven, wreekt zich wat dat betreft. Het is te hopen dat de paar mensen die Mulisch' boek tot nu toe ongelezen lieten, er niet door worden afgeschrikt. BART JUNGMANN. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'A Chorus Line' - Lido. Leiden 'De Aanslag' Lido, Leiden 'Desperately Seekins Susan' - ver kwikkende komedie met Madonna, City, Katwjjk. 'Vrijdag de dertiende, deel 5' - grie zelfilm, City, Katwijk. 'Gotcha' - Spannende en behoorlijk onderhoudende spionagefilm, City. Katwijk. 'Kiss of the spiderwoman' aangrij pend drama in Zuidamerikaanse ge vangenis, City, Katwijk. 'Once upon a time in the west' - ge- styleerde western van Sergio Leo ne, een klassieker, Luxor, Leiden BLIJVERS 'In de schaduw van de overwinning' - De schimmige scheidslijnen tus sen verzet en collaboratie, Trianon, Leiden en Euro, Alphen. 'White nights' - Harmonieuze men gelmoes van dansfilm en politieke thriller, Studio, Leiden. 'Back to the future' - Vermakelijke reis terug naar de toekomst, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'Weird Science' - Twee jongens to- puter en veroveren de wereld, Euro, Alphen. 'Commando' - Volgens het Rambo- recept, Euro, Alphen. SEXFILM NACHTFILMS 'Een zuidelijk slippertje' - Rex, Lei den. 'Weird Science' - Euro, Alphen. 'Commando' - Euro, Alphen. 'Yab Yum op stelten' - Euro, Al phen. DEN HAAG 'A chorus line' - Asta (463500), al. 'Commando' - Asta, 16 jr. 'In de schaduw van de overwinning' - Asta, 12 jr. 'White nights' - Babylon (471656), al. 'Macaroni' Babyion, 16 jr. 'Plenty' - Babylon, al. 'To live and die in L A.' - Cineac (G30637), 16 jr. 'Death Wish 3' - Cineac, 16 jr. 'Militaire Academy' - Cineac, 16 jr. 'A chorus line' - Euro (667066). al. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. Teachers' - Metropole, al. 'Back to the future' - Metropole. al. •West side story' - Metropole, al. 'Dance with a stranger' - Metropole, 16 jr. The best of Bond' - Odeon (462400), 12 jr. 'Brewster's millions' - Odeon, al. Back to the future' - Odeon. al. 'Silverado' - Odeon. al. 'Stiff competition' - Le Paris (656402), 18 jr. 'De alles is sex show' - Le Paris, 18 AMSTERDAM •White nights' - Alfa (278806X al. 'In de schaduw van de overwinning* -Alfa, 12 jr. Plenty' - Alfa. al. 'La historia oficial' Alfa. 16 jr. 'Un amour de Swann' - Alhambra (233192), al. 'Amadeus' Alhambra, al. 'A chorus line' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Commando' - Cinerama, 16 jr. 'Macaroni' Calypso (266227/ 234876), 16 jr. Weird science' - Calypso, aL 'Marilyn my love' - Centraal (248933), 18 jr. 'Les uns et les autres' - Cineac (243639), al. 'My beautiful Laundrette' - Cine- center (236615), 16 jr. 'Prizzi's honor' - Cinecenter, 12 jr. 'Kisse jongens' - Cinecenter, 16 jr. 'Pervola, sporen in de sneeuw' - Ci necenter, al. 'De aanslag' - Cinema (151243), al. 'Back to the future' - Cinema, al. 'Back to the future' - City (234579), al. To live and die in L.A.' - City, 16 jr. The Corsican Brothers' - City, 16 jr. 'American Ninja' - City, 16 jr. 'Brewster's millions' - City, al. Teachers' - City, al. •Death Wish 3' - City, 16 jr. 'Zoo' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La nuit de Varennes' Studio K (231708), 16 jr. 'New wave hookers' - Parisien (248933), 18 jr. To live and die in L.A.' - Rem- brandtpleintheater (223542), 16 jr. 'Hot Chili' - Rembrandtpleinthea ter, 16 jr. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. Tasio' - The Movies, 16 jr. 'Oriane' - The Movies, al. 16 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. 'Dance with a stranger' - Tuschins- jr. 'Schimanski: Zahn um Zahn' - Tu schinski, 16 jr. 'King Solomon's mines' - Tuschins ki. 12 jr. 'Gandhi' - Tuschinski, al. 'Kiss of the spiderwoman' - De Uit kijk (237460), 12 jr. TELEVISIE Francois Truffaut vergelijkt zijn werk met schilderkunst en Jean Cocteau ziet in hem een filmende regisseur Robert Bresson. Hij zoekt naar de essentie, schrapt het overbodige en houdt niet van zwaar aangezette emoties. Ac teurs horen volgens hem thuis in het theater en Bresson werkt daarom met amateurs. Zoals in 'Le journal d'un curé de campagne' uit 1950 die woensdag op België 2 is te zien (20.20 uur). Claude Laydu speelt daarin de hoofdrol van een pas toor die in een plattelandsdorpje de religie nieuw leven wil inbla zen. De dorpelingen zijn niet van hem gediend, waarna hij betrok ken raakt bij een drama in het plaatselijke kasteel. Twee dagen later bij de Belgen •The eyes of Laura Mars', een thriller met Faye Dunaway in de hoofdrol. Irvin Kershner is de maker van deze uit 1978 dateren de film. Dunaway speelt een mo defotografe met enge telepathi sche gaven. Ze ziet door haar lens moorden die later ook daad werkelijk gebeuren. Een nogal ongelofelijke geschiedenis, maar griezelig genoeg voor de liefheb bers (21.15 uur, België 2) Het Nederlandse aandeel op filmgebied zit in het begin van de week. Morgenavond ook een horror-film in de vorm van 'Ob session', een al wat oudere film Faye Dunaway, te z eyes of Laura Mars'. (foto ap» van Brian de Palma. Cliff Ro bertson speelt een zakenman die bij een kidnapping vrouw en kind verliest. Zestien jaar later ontmoet hü in Florence een meisje dat sprekend op zyn vrouw lykt (23.15 uur, Nederland 2). Zondag begint de VPRO een serie films van de Italiaanse ge broeders Taviani die vorig jaar met 'Kaos' aan de weg timmer den. 'La Notte di San Lorenzo' is het verhaal van Italiaanse dorpe lingen die in 1944 de geallieerden tegemoet gaan. Het verhaal wordt verteld door kinderogen en dat perspectief maakt 'La Notte di San Lorenzo' anders dan anders (Nederland 2, 22.33 uur). FILMHUIZEN 'De Droom' van Pieter Verhoeff, de 'eerste Friestalige speelfilm', is tot en met zondagavond in Het Kykhuis te zien. De film is geba seerd op de zaak Hogerhuis, een geval van klassejustitie, waar door drie broers onschuldig wer den veroordeeld. Peter Tuinman speelt een hoofdrol (20.00 en 22.15 uur). 'Lolita' van Stanley Kubrick met James Mason is gebaseerd op de roman van Vladimir Nabo kov, waarin een onmogelyke lief de tussen een hoogleraar en de dochter van zijn hospita wordt beschreven (19.30 en 22.15 uur). Dinsdag draait hier 'Oblomov' van Nikita Mikhalkov (19.30 en 22.15 uur), woensdag 'Die Zau- berflöte' van Ingmar Bergman (19.30 en 22.15 uur). Vrouwenfilms zyn dinsdag avond by LAK-Cinema te zien. Om acht uur 'Peppermint Frie- den' van Marianne S.W. Rosen- baum over de fantasiën en dro men van een klein meisje Ujdens de oorlog, om tien uur 'Sonatine' van Micheline Lanctót, een film over twee tragische meisjes. In het kader van het thema 'Fassbinder en Hanna Schygulla' draait in het Filmhuis LVC tot en met zondag 'Die dritte Genera tion* (21.15 uur). Woensdag wordt 'Die bitteren Tranen der Petra von Kant' gedraaid over een mode-ontwerpster die na twee huwelüken verliefd wordt op een jonger meisje (20.00 en 22.15 uur). Donderdag wordt de James Mason, te zien in 'Lolita (foto ap) cyclus afgesloten met 'Lili Mar leen' over het gelyknamige zan geresje dat tydens de Tweede Wereldoorlog met haar liedje po pulair wordt bij vriend en vüand (20.00 en 22.15 uur). 'Lili Marleen' draait vervolgens ook op vrijdag tot en met zondag om 21.15 uur Bü K&O is opnieuw Helmut Berger te zien, dit keer in 'The romantic English woman' met Michael Caine en Glenda Jack son. Berger is een gigolo met banden in de drugswereld. Jack son, getrouwd met Caine, breekt via Berger uit de sleur. Maar Ca ne weet haar terug te winnen (dinsdagavond 20.15 uur). 'A Chorus Line'; regie: Richard Attenborough; hoofdrollen: Michael Douglas, Alyson Reed en Audrey Landers; theater: Lido, Leiden; alle leeftij den De vergelüking tussen 'A Chorus Line' en 'West Side Story' is al gemaakt en is net zo voor de hand liggend als misplaatst. Ook al is 'A Chorus Line' van oorsprong een thea termusical en ook al wordt er minstens zo geestdriftig in gedanst. Daar dienen de pa rallellen te eindigen. Al was het alleen maar om deze nieuwste film van Richard Attenborough in zün waarde te laten. Het is nameUjk best leuk om naar te ldjken, zeker voor de liefhebbers van jazz-balletachtige dans. Maar lang niet zo elektrificerend en vernieuwend als 'West Side Story' destijds was. 'A Chorus Line' ligt een beetje in de lün in van 'Fame' en 'Break Dance', is misschien met meer vak manschap gemaakt en heeft als voornaam ste kenmerk dat het zich in vrijwel één lo- katie afspeelt. Michael Douglas speelt de choreograaf Zach die dansers zoekt voor een nieuwe show. De duizenden kandidaten staan in 'lange rijen te wachten voor de auditie. Alle maal wanhopig op zoek naar werk en alle maal graag genoegen nemend met een plaatsje op de achtergrond, in de chorus li ne. Razendsnel wordt een selectie gemaakt, waarbü de toeschouwer meekükt door de ogen van de choreograaf. Er blüven zo'n zestien jongens en meisjes over. Zach laat ze allemaal iets over zichzelf vertellen en zoals gebruikelük in een musi cal gebeurt dat veelal in dans en zang (ik kijk er in elke musical weer van op als ie mand spontaan een lied ten gehore brengt). Zo ontstaat er het veelkleurige portret van de kandidaten waar 'A Chorus Line' op ge stoeld is en al tien jaar mee stand houdt op Broadway. We leren de onzekere Puertori- caan kennen, de zelfverzekerde jood en de vrouw die haar angst om te oud te zün ver bergt achter cynisme. De mysterieuze cho reograaf die steeds op de achtergrond blyft, krijgt gaandeweg profiel door de komst van een ex-vriendin die ook een kans wil krij gen. In onderstaand interview heeft Attenbo rough het over de zelf opgelegde beperkin gen van één ruimte. Hü heeft zich daar met al zün ervaring goed doorheen geslagen. De monotonie wordt doorbroken door snelle camerwisselingen waarmee de dansers worden gevolgd. Storend is het dik aangezette sentiment in 'A Chorus Line'. Daarvoor moet samen steller Michael Bennett verantwoordelük worden gesteld. Ik moest nogal eens den ken aan de toneelpersiflage die Van Kooten en De Bie (de laatste in de creatie van regis seur Plok van Arnhem) afgelopen zondag ten beste gaven. Die overdreven worsteling met de eigen gevoelens teisteren 'A Chorus Line' ook da nig. Dat die bovendien worden verpakt in voorgekookte grapjes waar de andere dan sers begripvol om lachen (ja, dat gevoel kennen wü ook) maakt het alleen maar er- gerlüker. B.J. AMSTERDAM - Van een epos over Gandhi naar een dansfilm over jonge Amerikanen die graag wereldberoemd willen worden, het lükt nogal een overgang voor een regisseur. Richard Attenborough heeft een büzonder talent voor het regisseren van massaal spektakel. Wat trok deze 62-jarige Brit aan in 'A Chorus Line', een film die zich voor 95 procent afspeelt op een ka le theaterbühne? door Pieter van Lierop "Het mag vreemd klinken, maar eigenlijk was 'A Chorus Line' veel moeilijker te regisseren dan 'Gand hi'. Als je voor een film de moge- lükheid hebt om het Himalaya-ge- bergte voor je camera te krijgen, met op de voorgrond een paar dui zend mensen, voorafgegaan door een klein mannetje, dan moet zoiets wel leiden tot een fantasti sche opname. Maar als je vüftien mensen op een witte lijn neerpoot met een bakstenen muur als ach tergrond, wordt dat niet gemakke- hjk even dramatisch". Attenborough was destijds bezig met een film over de Zuidafrikaan- se apartheid, over Steve Biko. Hü kreeg een telefoontje van zün agent in Hollywood, die zei: als jü doorgaat met films maken waarin het geweten van de wereld wordt aangesproken, dan zal niemand je meer ergens anders voor vragen. De agent kwam met 'A Chorus Li ne*. Attenborough: "Mike Nichols, Sidney Lumet en nog anderen, hadden het bestudeerd en hadden zich stuk voor stuk teruggetrok ken, omdat ze tot de conclusie wa ren gekomen dat deze musical in filmvorm niet zou werken. Mün eerste reactie was dan ook onmid- dellük: daar hebben deze collega's dan waarschünhjk gelük in! Maar het idee om iets te doen dat door iedereen als een onmogelükheid beschouwd werd, was natuurlük büster uitdagend. Ik heb de musi- Regisseur Richard Attenborough: Richard Attenborough (links) was deze week in Amsterdam voor de première van 'A Chorus Line'. De recette overhandigde hij aan vertegenwoordigers uit de balletwereld. Het geld is bestemd voor een fonds voor oudere balletdansers. (toto anp> 'cal nog eens goed bestudeerd en beeld moet vertellen over haar zes maanden lang lopen wikken en jeugd in Houston, dan zou in de wegen of ik het doen moest ja of film dus een flash back getoond nee. Vervolgens heb ik toege- worden". stemd". '*Dat was inderdaad een metho- "Ik heb niet de scripts gezien de om er 'film' van te maken, maar waarmee Nichols en Lumet mee in hoe langer ik erover nadacht hoe de weer zün geweest, maar ik heb meer ik tot de overtuiging kwam Jo? on Tuitje wel begrepen dat zü geprobeerd dat die benadering desastrueus ge- p- J- hebben om iets anders te maken weest zou zün. Het geniale van het dan wat in de theaters te zien was idee was om juist op die ene thea- geweest. Als iemand van de perso- ter-lokatie te blüven. Dat diende staat geen andere methode als je nages tijdens de audities byvoor- gehandhaafd te blüven ook in een zeker wilt weten dat je de beste verfilming. Alle musicalfilms krioelen van glitter en glamour. Het aardige van 'A Chorus Line' is dat getoond wordt wat daaraan voorafgaat". - Hoe maakte u uw eigen selectie de dansers voor de film. Leek 'A Chorus Line' I ziet ge bei "Jawel. Want zo gaat dat. Er be mensen krijgt die je hebben wilt. Zoiets is echt vreselük, onmense lijk büna. Men noemt het 'cattle calls': veekeuringen. Op de eerste dag dat wü audities hadden, heeft er buiten voor het theater een rü mensen gestaan gedurende de hele nacht". "We hebben vreselüke drama's meegemaakt tijdens de audities. Er was een meisje dat te horen kreeg dat ze niet meer hoefde terug te ko men en toen begon te roepen: waarom dan? Wat heb ik fout ge daan?' En ik durfde niet te zeggen dat ze gewoon niet goed genoeg was, dus ik zei dat ze te jong was voor de rol. Toen riep ze dat ze er veel ouder uit kon zien. Ik zei: oké, kom morgen maar terug. Maar de volgende dag kwam ze dus auto matisch terecht in een groep door- geselecteerde dansers die allemaal veel beter waren dan zü en dat merkte ze ook zelf wel". "Jankend stortte ze in en holde vervolgens het theater uit. We heb ben nog iemand achter haar aan gestuurd, omdat we vreesden dat ze zich voor de eerste de beste bus zou gooien... Om het drama van 'A Chorus Line' in scene te kunnen zetten, zün we verplicht geweest om eerst net zo'n drama in werkehjkheid te organiseren". - In hoeverre heeft men de mus- cial toch moeten aanpassen? "De choreografieën zün totaal nieuw. Het blükt dat ook dansstü- len kennnelük snel gedateerd kun nen raken. Ik wilde met alle ge weld een film hebben die honderd procent als 1986 zou ogen, zeker ook wat het ballet betreft". "Men heeft me toen meegeno men naar een bioscoopzaaltje op Broadway waar Flashdance nog steeds te zien was. Dat was alle maal ontworpen door Jeffrey Hor- naday, een jonge choreograaf. Ik vond het magnifiek. Je mag den ken watje wilt van de film zelf, van mün regie-opvatting, maar ik meen dat de technische kwaliteit van het danswerk absoluut topkwaliteit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17