'De mensen zijn voorlopig nog niet van me af Fugitive Cinema stopt definitief Albert West met nieuwe single Lilli Palmer overleden Grote musicals naar Nederland Effectvol concert Altena Quartet Talent '86: kans popgroepen WOENSDAG 29 JANUARI 1986 KUNST PAGINA 21 ooit zijn muzikale loopbaan begon bij de Brabantse groep The Shuf fles houdt er een drukke agenda op na. Maar dat is geen reden tot kla een gelukkig en tevreden die wars is van sterallures. Zijn werk verschaft hem veel voldoe UTHECHT (GPD) - De zanger die „Een plaatje maken is elke keer weer examen doen". Al- bert West (36) uit het Brabantse Rosmalen staat sinds 1969 voortdurend aan deze beproevingen bloot. Zijn ja renlange ervaring behoedt hem voor al te hoge examen gen. integendeel, „Appie", zoals koorts. „Toch is elke plaat een spannende zaak", weet de Xv"stnaanSpretengttno°o™ zfch Populaire zanger. Bij het vernemen van de titel van Al- bert's nieuwe single ('Tears) staat de mens het huilen nader dan het lachen. Opgewekt meldt de gelouterde ar- tiest: „Ik vind het een prachtig nummer. Een ouderwetse Swap alSde top v^e°wtpae ™e,0.d*e> e.e" moderne manier aangepakt". De Albert rade, Albert West doorkruist weke- West-fans hebben zich door de jaren heen als een tame- Ujks het land enkele malen om zijn lijk hechte groep gepresenteerd. Al is thans van enige telnjke fans op hun wenken te be- verjonging sprake. „Ik kom nude kinderen van m 'n vroe- dienen. Nooit eens genoeg van het 'j jachtige artiestenbestaan, het jak- gere ,ans ae zaa' tegen keren langs de weg om op tijd af spraken voor optredens na te ko men? Albert West schijnt er geen enkele moeite mee te hebben. Hij geniet er zelfs met volle teugen van. „Ik behoor niet tot de groep van regelmatige klagers. Soms sla ik bij m'n vrouw een klagerige toon n, wanneer me iets niet zint. Kla- door Job Boot Het is inherent waarin ik me beweeg. Ik ben nooit gen in het openbaar doe ik zeker een echte hoogvlieger geweest, niet. Een onverbeterlijke optimist? Ikke wel. Vroeger leerde ik al: dóórlopen. Soms krijg je een duw tje in je rug, soms weer wat tegen wind, maar je moet altijd proberen door te lopen". Ook Albert West kent momenten dat de twijfel toeslaat en hem - Incasseringsvermogen? Albert West (lachend): „Nou bij voorbeeld het succes. Als je denkt nu heb ik een fantastische plaat ge maakt, die aan alle denkbare kwa- het wereldje litatieve normen voldoet, en het wordt niks. Dan moet je incasse ringsvermogen hebben. Ook tij- maar ik merk wel dat de mensen dens optredens. Hoe moet je men- het leuk vinden wat ik doe". - Wat vind je trouwens van n we talenten als Gerard Joling? t pakken? De ene keer gaat het moeizamer dan de andere keer. Wanneer je dat aan kunt loop je de kans dat je er goed uitkomt". Albert West: „Volgens mij kan korte tijd de vraag kwelt: zit ik wel Gerard een kanjer, een hele "goeie °P..4e>is*e weg? ?veF die worden. Nee, dat is-ie natuurlijk twijfel: „Tja, die heb ik inderdaad, maar je hebt mensen die dat voort- kwaliteiten durend aan de grote klok hangen, die kokketeren ermee. Ik niet. Ab soluut niet!" nog niet. Maar hij heeft wel de huis om tot een gro te en blijvende ster uit te groeien. Hij heeft een prima stem, ziet er goed uit en is aardig". Single Er is onlangs een nieuwe single -Jij bent destijds in 1969 met een van de Rosmalense zanger ver- band begonnen, waar je jaren schenen met als titel Tears De varing mee hebt opgedaan. Je jon- plaat wordt 6®tipt ^oor de hitpara- gere c0Hega Joling staat er heie de en passeert met de regelmaat maai alleen voor. Maakt dat ver- van een klok het oor van de radio - c oh 41? luisteraar. Dat moet de uitvoeren de artiest tot tevredenheid stem men? „Het loopt zeker „Ja, een heel groot verschil. Mijn basis ligt toch in die acht jaren dat Ik zie mezelf als de Gerard Joling ik met de band in de bus heb geze- van tien jaar geleden. Toen rende ten. Van optreden naar optreden, iedereen zonder eerst te luisteren Dag en nacht onderweg. Wanneer naar de winkel om een plaat van ik terugkijk dan ben ik enorm blij mij te kopen. Dat is allang niet met die ervaring. Daardoor heb ik meer zo. Niet erg ook hoor. Dat een groot incasseringsvermogen heeft alles met dit vak te maken, gekregen". - Hoe zit het met werk in het land? „Het afgelopen jaar waren er maanden van veertig voorstellin gen. In m'n eentje. Neem afgelo pen zaterdag: 's morgens om half elf begonnen in Tuitjeshoorn voor NCRV's Los Vast, repeteren met de band en optreden. Toen gesneld naar Purmerend, twee optredens in de open lucht en de regen ge daan. Daarna zijn we naar Hengelo gereden en tenslotte Wijchen bij Nijmegen. Tja, da's één dag...". Vernieuwen „In m'n werk wil ik vernieuwen. Verder ben ik een ouderwetse vent. Toen ik 17 was ben ik een meisje tegengekomen, dat is m'n beste vriendin geworden en is dat nog steeds. Ik woon in Rosmalen, heb daar een hardstikke mooi huis. Ik heb er m'n vrienden en familie. Nee, ik ben een gelukkig mens". - Kijk je wel eens achterom, kijk je wel eens terug op die 21 jaar dat je nu op het podium staat9 „Mijn blik is meer op de toekomst gericht. Tijdens optredens vertel ik wel hoe ik destijds begonnen ben en zing dan Sha La La I need you en Ginny come lately. Dat vind ik leuk, ik krijg er soms kippevel - Je komt veel mensen uit het vak tegen. Beschikt ons land in jouw ogen over veel muzikaal talent? „Het artiestencircuit is klein. We hebben niet zo erg veel goede men sen. Hoe komt dat? Ja, het gaat al lemaal zo snel in dit land. Ik heb het geluk dat ik mijn naam reeds verworven heb, ik kan wel tegen een stootje. Ik kan met m'n hoofd op de grond vallen en een bult wegwrijven. Maar nieuwe artiesten maken plaatjes die al bijna geflopt zijn voordat ze uit zijn. Dat gaat zo snel. Geen platenmaatschappij of artiestenbureau wil meer drie jaar aan een en dezelfde artiest gaan werken. De tijd of het gld ont breekt. Daarmee wordt in de hand gewerkt dat we betrekkelijk wei nig talent tot wasdom laten ko men". Producer „Ik krijg als producer wel eens mensen in de studio, van wie ik la ter denk: hoe is het mogelijk dat die achter de microfoon durven te gaan staan! Nee, produceren doe ik nu niet. Geen tijd. Ik heb in het verleden wel wat produkties ver zorgd. Ken je de carnavalskrakers Zak es lekker door en Een spijker in m'n kop nog? Nou, die heb ik geproduceerd. En Stille Willie van de BB Band". - Valt er met het oog op de ko mende carnaval nog iets van jou te verwachten? „Zoals ik zei: de tijd is me niet gegeven om producer te spelen. Bovendien ben ik geen echte pro ducer. Dat is een vak apart. Laat dat aan de echte producers over. Wat ik nog wel doe is het schrijven van liedjes. Liedjes, die allemaal op de b-kant van m'n singles ver dwijnen. Dat zegt iets over m'n schrijverstalent, nietwaar?" - Geloof jij dat je in dit vak nog jaren voort kunt? „De mensen zijn voorlopig nog niet van me af. 't Leuke is dat ik de kinderen van m'n vroegere fans in de zaal tegenkom. Van de week heb ik nog voor de AVRO-radio ge werkt op een mavo, allemaal kin deren van 14,15 jaar. Ze breken de tent voor me af. Dan denk ik: het moet nog wel even kunnen". Albert West: 'Ik ben geen hoogvlieger Hij is net 21 jaar. Een zeer talent volle jongen. Elk plaatje is trou wens weer opnieuw examen doen. Een muzikaal verleden heeft voor delen, maar ook nadelen. Neem Tears. Het wordt veel gedraaid. Er zijn altijd mensen in Hilversum die het een goede plaat vinden maar zeggen: Albert West past niet in mijn programma. Het nummer en de produktie wel, maar het feit dat er Albert West achter staat vind ik moeilijk voor mijn programma. Dat bedoel ik met het verleden. Nederland is daar een meester in. Heel kleinzielig. Laat ik je een voorbeeld geven. Ooit maakte ik het plaatje Treat me gently in the morning. Een deejay in Hilversum, die Peter Holland heet, zei letter lijk tegen mijn plugger: ik vind het een van de allerbeste platen van het jaar, alleen Albert West vind ik niet heavy genoeg voor mijn pro gramma. Dat is typisch Neder land". „Ja, èn geschreven. Ook heeft deze Joey Poëlhmann alle instru menten op de plaat zelf bespeeld. LOS ANGELES (AP) - De actrice Naar verluidt was Palmer woe- en schrijfster Lilli Palmer, in de ja- dend op Harrison, omdat het to ren vijftig de lieveling van de bio- neelgezelschap waarin hij speelde scoopbezoekérs in West-Duitsland, gelijktijdig met het hare optrad in is maandag op 71-jarige leeftijd Birmingham, waardoor Palmers overleden in haar woning in Los gezelschap inkomsten derfde. Har- Angeles. rison regelde een ontmoeting en Zij was al geruime tyd ziek. spoedig ontstond een bloeiende re latie tussen het tweetal Zij trouw- Lilli Palmer speelde in meer dan den in 1943 en kregen in 1944 een 50 films met tegenspelers als Rex zoon. Harrison, haar ex-man, Fred Astai- In haar autobiografie 'Change lobsters and dance' beschreef Lilli Palmer, sinds 1979 Zwitsers staats burger, hoe de amoureuze avontu ren van 'Sexy Rex' het einde van hun huwelijk betekenden. In 1957 trad zij in het huwelijk met de Argentijnse acteur en schrijver Carlos Thompson. Behalve haar memoires schreef Lilli Palmer een vijftal romans. re, William Holden en Clark Gable. Haar grootste bekendheid ontleen de zij waarschijnlijk aan haar rol in 'Secret Agent' van Alfred Hitch cock uit 1936, 'The four poster' uit 1952, 'The counterfeit traitor' uit 1962 en 'The boys from Brazil' uit 1978. Verder speelde zij belangrij ke rollen in onder meer 'The man with the 1.000 faces', 'The gentle sex', 'Rake's progress' en 'Beware of pity'. Ook trad ze op in films als 'Teufel in Seicle' (1955), 'Anastasia' (1956) en 'Madchen in uniform' (1958). Haar totale filmloopbaan omvat 50 rollen. Lilli Palmer werd geboren in Po sen, Duitsland, als dochter van een chirurg en een Oostenrijkse actri ce. In 1932 maakte zij haar toneel- nen meedingen. Wegens de grote debuut in Berlijn in 'Die eiserne belangstelling wordt ditjaar eerst Jungfrau'. een voorronde gehouden, en wel op 6 maart. De beste tien kandida- Na de machtsovername door de ten gaan door naar de finale. Een nazi's vluchtte zij naar Parijs, waar professionele begeleidingsband is zij onder meer optrad in een ope- aanwezig. De hoofdprijs bestaat uit rette in de Moulin Rouge. Haar een 'custom-build' gitaar van de filmdebuut volgde in 1935. In 1939 Nederlandse gitaarbouwer Anno ontmoette zij haar latere man Rex Galama. Aanmeldingen voor 24 fe- Harrison tijdens een tournee met bruari bij de Stichting Popmuziek een toneelgezelschap in Engeland. Nederland. GITAAR - In Paradiso worden op 26 maart weer de nationale gitaar kampioenschappen gehouden. Gi taristen uit alle muziekstijlen kun Het Altena Quartet, bestaande uit: Maarten Altena, contrabas, Maartje ten Hoorn, viool, Michael Moore, alt saxofoon, klarinet en basklarinet en Wolter Wierbos, tenortrombone. Ei gen composities en improvisaties. Gehoord 28 januari in de Burcht. LEIDEN - Onder de inspireren de leiding van bassist Maarten van Regteren Altena heeft het Altena Quartet een eigen plaats ingenomen in de avant-garde muziek. Zowel compositie als improvisatie spelen een rol. Wordt er soms heel vrij gemusi ceerd, andere gedeelten van de muziek verraden daarentegen preciese voorschriften, zoals die waar viool en klarinet unisono spelen. Kenmerkend zijn allerlei in strumentale effecten en de in vloeden van minimal music, waarbij elk stuk een eigen ge zicht heeft. Instrumentale effecten: Dat een contrabas allerlei effecten in zich bergt, zoals het afdraaien van snaren, flageoletten en strij ken achter de kam is bekend. De trombonist maakte met drie ver schillende sourdines (dempers) en met zijn hand in de beker al lerlei effecten, met en zonder toonhoogte. Violiste Maartje ten Hoorn sloot met haar non-vibra- tospel goed aan bij de rest van het kwartet. Saxofonist-klarinettist Mi chael Moore veroorzaakte enige hilariteit in "Industrie" door een ballon op te blazen en daarmee geluiden voort te brengen. Tijdens deze avond barstens vol effecten rijst de vraag: Wat is geluid en wat is muziek? Beide elementen waren duide lijk te onderscheiden in "Jat" (Westduits voor jazz) waar jazz- klanken vermengd werden met café- en straatgeluiden. Zoals de componist Ives twee fanfare-orkesten tegen elkaar in laat spelen alsof ze elkaar in de open lucht tegenkomen, zo vormde in 'Buurman' (van Gilius van Bergeijk, dus bij uitzonde ring geen eigen compositie) de zeer eonsonante drieklanken in de strijkers en klarinet een con trast met 'verstorende' toiletge luiden in de trombone Het stuk "Powita" was in feite zeer tonaal met het zestonige motief, dat steeds in alle instrumenten te rugkeerde. Rustige stukken zoals 'Schor re', beginnend op één toon en steeds een toon naar beneden uitbreidend, werden afgewisseld door zeer wilde en dynamische zoals 'Frank'. Weer een andere compositie 'Wals' eindigde heel zacht en toonloos in het niets. Met al deze ingrediënten heeft het Altena Quartet een boeiend en effectvol concert gegeven. De ongeveer dertig toehoorders, die er duidelijk niet op uit waren om uitsluitend welluidende klanken te horen bleven een avondlang geboeid luisteren naar de ver richtingen van deze vier ras-mu sici. FRANK DEN HERDER „Weet je wat ik zo dadelijk ga doen? Tafeltenissen. Competitie spelen. Samen met m'n twee broers. In het district Den Bosch. Tweede klasse. Tennissen vind ik net als voetbal ook een heerlijke bezigheid". ZOETERMEER - Jongerencentrum De Boerderij in Zoetermeer organi seert dit jaar voor de tweede maal 'Talent '86', een talentenjacht voor popgroepen uit de regio. Ook groepen uit de Leiden en Alphen aan de Rijn en omgeving kunnen daaraan deelnemen. De winnaars mogen op treden in het Leids Vrijetijds Centrum, het Paard van Troje in Den Haag. De Kwel in Rotterdam en het Parkpop-festival in Den Haag. Eén van de finalisten wordt gepresenteerd in de Popkrant van VARA-radio. 'Talent '86' is opgezet naar voorbeeld van De Grote Prijs van Neder land. Groepen die mee willen doen moeten voor 31 maart een bandje met hun muziek sturen naar jongerencentrum De Boerderij. Een aantal daar van wordt uitgenodigd in een van de vier voorrondes een optreden van een kwartier te verzorgen. Daaruit worden vijf finalisten gekozen. ROTTERDAM (GPD) De onaf hankelijke distributeur Fugitive Cinema Holland houdt definitief op te bestaan. Dat is op het filmfes tival in Rotterdam bekend ge maakt. Officieel heet het dat de stichting blijft voortbestaan en dat de distributieactiviteiten worden overgenomen door het Nederlands Film Instituut. Het betreft hier echter alleen een formele regeling waardoor de openstaande ver plichtingen van Fugitive kunnen worden nagekomen. Maar Fugitive krijgt geen afzonderlijk aankoop budget meer en de naam zal ook niet gebruikt worden als vlag op een specifiek deelpakket van films. Jarenlang heeft het ministerie van WVC getracht om de verwante onafhankelijke verhuurkantoren Film International en Fugitive Ci nema Holland te brengen tot een fusie, wat samen met nog enige toe te voegen film-instanties had moe ten leiden tot de oprichting van een nationaal Centrum voor de Ci nematografie. Het wederzijds wan trouwen tussen de belangrijkste betrokkenen bleef onoverbrug baar, hoewel een aantal organisato rische functies al waren gebundeld en FI en Fugitive in Amsterdam al een gezamenlijk kantoor hadden betrokken. Toen Fugitive aankondigde te willen afzien van verdere fusie-be sprekingen, heeft het ministerie nog geprobeerd dat te voorkomen met het dreigement in dat geval de subsidiëring te zullen staken. Fugi tive hield voet bij stuk en verloor inderdaad de subsidie. De boedel bleek enkel nog gered te kunnen worden via overname door het Ne derlands Film Instituut, dat zich tot dusver voornamelijk heeft be zig gehouden met 16 mm-verhuur aan educatieve instellingen. Het NFI wil zich nu op de 35 mm-markt begeven. Daarmee werd eerder al een begin gemaakt via twee jeugdfilms: Otto de Neus hoorn en Ronja de Roversdochter Daar is nu ineens het hele Fugitive- pakket bijgekomen en in de toe komst zal dit verder worden uitge breid. De organisatie bereidt bo vendien een operatie voor om de eigen films ook te verspreiden via videotheken en educatieve distri butiekanalen. Slechts één perso neelslid van Fugitive komt terecht op de loonlijst van het NFI. Rob Langestraat, manager van Fugiti ve, wordt ontslagen. Openbaar Kunstbezit, een ande re op kunstgebied actieve educa tieve instelling, neemt, zoals even eens in Rotterdam werd aangekon digd, de uitgave over van het linkse, progressieve filmtijdschrift Skrien. De laatste jaren hadden be stuur en redactie van Skrien steeds sterker het gemis gevoeld van een professionele zakelijke achter grond. De overgang naar Openbaar Kunstbezit biedt volgens hen alle mogelijkheden voor een verant woorde, op basisverbreding ge richte exploitatie. De onafhanke lijkheid van de redactie is in een statuut vastgelegd. Jan Simons blijft als hoofdredacteur aan Skrien verbonden en hij acht het een plezierig gevolg van deze fusie dat hij in de toekomst zijn mede werkers voortaan kan betalen voor hun artikelen. Yoko Ono komt naar den Haag LEIDEN - Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, geeft zaterdag 1 maart één optreden in het Congres gebouw in Den Haag. Ze wordt be geleid door zes Amerikaanse stu diomuzikanten. Van Ono ver scheen onlangs de lp 'Starpeace' (GPD) - Theaterproducent Jacques Senf uit Maasland neveld als professor Higgens. De tweede keer speelde enkele een kassucces wil twee grote musicals naar Nederland brengen, Evi- John van Dreelen de hoofdrol. ta en My Fair Lady. Hij heeft voor het nieuwe theater- Nu is de keus gevallen op Luc Lutz, die momenteel seizoen een fors aantal muzikale produkties in zijn een aantal travestierolletjes speelt in de door Guus aanbod. Een en ander in nauwe samenwerking met Vleugel geschreven musical Mimi Crimi. De première het Ballet van Vlaanderen, een gezelschap dat zich al is i° november van dit jaar in de Opera van Antwer- een tijd op de musical toelegt. Pen. De bezetting wordt gemengd Belgisch-Neder- Jacques Senf haalt Evita naar ons land als er bij de lands en moet verder nog worden gekozen schouwburgen voldoende belangstelling bestaat. De ze musical, die jaren in New York heeft gelopen en Voor Jos Brink is dit wellicht een verrassing. Hij ook in Londen al tijden volle zalen trekt, is een schep- loopt al jaren rond met plannen om de Fair Lady uit te ping van het duo Andrew Lloyd Webber en Tim Rice, brengen en daarin zelf de schitterende hoofdrol te spe- Het verhaal is opgehangen aan het leven van Evita len naast Frank Sanders als kolonel Pickering en Lu- Peron, de vrouw van de voormalige Argentijnse presi- cie de Lange als" Elisa, het bloemenverkoopstertje. Dit dent Juan Peron. Een van de bekendste songs uit deze project ketste af op de gigantische kosten van de rech- musical is 'Don't cry for me, Argentina'. De première ten, de kostumering en de omvangrijke decors, is in april 1987 in Antwerpen. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft sinds De Vlamingen komen het volgend voorjaar met My december Jesus Christ Superstar op het repertoire en Fair Lady, de musical van Lerner en Loewe, die in ons komt""in samenwerking met het Gents Musicalgezel- land al twee keer op het repertoire heeft gestaan, on- schap deze winter (terug) met Piaf, de musical over de der meer met een onvergetelijke creatie van Wim Son- chansonnière Edith Piaf. 1 2) A good heart - Feargal Sharkey 2(1) Nikita - Elton John 3(5) Broken wings - Mr. Mis ter 4(7) West end girls - Pet Shop Boys 5(3) Holding back the years - Simply Red 6(6) Hurts to be in love- Gino Vannelli 7(9) You're a friends of mine - Clemons/Browne 8 (11) Baby talk-Alisha 9 (10) Run to me - Anita Meyer en Lee Towers 10 (15) When the going gets - Billy Ocean 11 (22) We just - Moses 12 4) Alles wat ademt - Rob de Nijs 13 (16) Eldorado - Drum Thea- 15 (18) Mated - David Grant en Jaki Graham 16 (26) Girlie girlie - Sophia George 17 8) Say you say me - Lionel Richie 18 (20) The show - Doug E Fresh en Get Fresh Crew 19 (-) Moscow nights - Anya 20 (12) Face the face - Pete Townshend 21 (14) Sun city - Artists United Against Apartheid 22 (32) The whole of the moon - The Waterboys 23 (28) Miami vice theme - Jan Hammer 24 (27) After the love has gone - Princess 25 (21) Walk of life - Dire Straits 26 (13) I'm your man - Wham 27 (38) It's alright - Eurythmics 28 (-) The sun always shines on tv - Aha 29 (17) In the heat of the night - Sandra 30 (-) Living in America - Ja mes Brown 31 (23) My hometown - Bruce Springsteen 32 (35) Is it a crime - Sade 33 (-) Caravan of love - Isley Jasper Isley 34 (-) Hit and run - Total Con trast 35 (-) Sanctify yourself - Sim ple Minds 36 (36) Away - Maarten Peters 37 (19) Russians - Sting 38 (29) We built this city - Stars- hip 39 (24) Saving all my love for you - Whitney Houston 40 (31) Life's what you make it- Talk Talk (Stichting Ned. Top 40)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21