a ca Schaduw ovekwimmimg i D Blonde Dolly, hoer met dubbelleven S' Filmfestival Rotterdam internationaier dan ooit Nieuwe Fellini succes in Italië 'King Solomon's Mines' en de geest van Indiana Jones VERGELIJK EN KIJK 'Oriane' J i iiHii m m ■■■■■■■■■■■■a llllllllllllllllii syyu® i ROTTERDAM (GPD) - Het Film Festival Rotterdam beleeft vanaf vandaag haar 15e editie beleven. Dit derde lustrum lijkt te zijn aan gegrepen om het toch al niet gerin ge internationale prestige en de al lure van de manifestatie gelijk fors uit te bouwen. Het budget is van 1,2 miljoen gulden opgehoogd naar 1,6 miljoen. De zaalcapaciteit wordt opgevoerd van 60.000 stoe len naar 175.000. Met de traditie van satellietfesti- valletjes in de filmhuizen elders in het land, wordt dit jaar rigoureus gekapt. „Iedereen moet maar naar botterdam komen", vindt organi sator Huub Bals. De gedachte dat iet festival niet zo zeer regionaal ls juist internationaal aan de weg lient te timmeren, lijkt ook gein- spireerd te hebben tot de instelling van de zogenaamde Rotterdam Awards. Bals beklemtoont dat het non- competitieve karakter van 'Rotter dam' gehandhaafd zal blijven: „Het gaat hier immers niet om het bekronen van films uit het door ons gepresenteerde programma, maar om het geven van een steun tje, publicitair en financieel, aan ci neasten die door hun kwaliteiten extra aandacht verdienen, maar die door allerlei omstandigheden niet of onvoldoende gekregen heb ben tot dusver". Vijftien jaar geleden werd het Rotterdamse festival, dat toen nog voor honderd procent een Film In ternational-affaire was, geboren in de marge van het Nederlandse filmwezen. Bij de commerciële dis tributeurs lijkt het besef doorgesij peld dat ook zij gebaat kunnen zijn bij 'Rotterdam'. Niet alleen Cannon werkt dit jaar hevig samen met het spektakel van Huub Bals, ook de onafhankelijke distributeur Concorde neemt deel en mag met de nationale première van Kurosawa's Ran de officiële slotavond vullen. Van Concorde draait bovendien Police (van Pia- lat) en Creator (van Ivan Passer) draaien. Maar nog spectaculairder is dat zelfs Pieter Goedings van The Mo vies zich verzoend heeft met Bals. Goedings levert de openingsfilm (Zoo van Peter Greenaway) en de programma-bijdrage Los Motivos de Berta (van José Luis Guerin). Een heel bijzonder evenement belooft ook de 'Celebrity Show Or son Welles' te worden. Vrijdag avond 31 januari zal in de grote zaal van De Doelen een programma ge presenteerd worden dat een mixa ge biedt van filmfragmenten en ge sprekken. Als belangrijkste gaste wordt Oja Kodar aangekondigd, de Joegoslavische actrice met wie Or son Welles de laatste twintig jaar van zijn leven samenleefde. Tevens wordt gerekend op de komst van Joseph Cotton (Welles' tegenspeler in Citizen Kane en The Third Man) en cineast Peter Bogdanovich die ooit een boek schreef over de vorig jaar overleden filmgigant. Er wor den fragmenten vertoond uit films die door Orson Welles nooit wer den voltooid. De Nederlandse bijdragen aan het programma blijft beperkt tot wereldpremières van I Love Dollar van Johan van der Keuken, Wind schaduw, van Frans van der Staak, Almacita di Desolata van de Antil liaan Felix de Rooy en De Val van Patricia Haggersmith, van Mattijn Seip. Avonturier Quatermain in de problemen. 'King Solomon's Mines'; regie: J. Lee Thompson; hoofdrollen: Richard Cham berlain, Sharon Stone en Herbert Lorn; theater: Lido, Leiden; alle leeftijden. Een maand te laat valt in Lido nu ook de als kerstfilm aangekondig de produktie 'King Solomon's Mi nes' te bekijken. Van uitstel had in dit geval beter afstel kunnen ko men. Zoals uit de tv-flitsen al te vrezen viel, betreft het hier een slap aftreksel van de twee Spiel- berg-films waarin Indiana Jones fi gureerde. Het lijkt er zelfs verdacht veel op dat hoofdrolspeler Richard Cham berlain voor deze gelegenheid de kleren van collega Harrison Ford mocht lenen. Die hoed en dat over hemd, ze komen erg bekend voor. Sharon Stone heeft de plaats inge nomen van de aantrekkelijke maar wispelturige reisgezellin en is ei genlijk de enige meevaller in deze film. Was de gelijkenis met Spielberg niet zo treffend, dan had 'King So lomon's Mines' trouwens best met enige welwillendheid beoordeeld kunnen worden. Wat is er tegen een aardige en pretentieloze avon turenfilm? Maar deze schaamtelo ze variant uit de Cannon-fabriek is zo fantasieloos en matig van truca ge dat de mijnen van koning Salo mon beter ongemoeid hadden kun nen blijven. Twee partijen zijn op zoek naar de mijnen waar, naar het schijnt, de diamanten voor het oprapen lig gen. Partij slecht wordt geleid door een blazende Turk en een naar Bis marck gémodelleerde Duitser. Par tij goed zijn avonturier Quatermain en Jessie, een type dat men een pit tig ding noemt. Slecht en goed banen zich afzon derlijk een weg door het Afrikaan se oerwoud en arriveren tegelijk bij de mijnen. Dat daar nog allerlei obstakels opduiken die Indiana Jo nes ook al moest nemen, spreekt dan al haast vanzelf. BART JUNGMANN DEN HAAG (GPD) - De zaak- Blonde Dolly is nooit tot een grote affaire uitgegroeid. Engelse verge lijkingen met bijvoorbeeld Christi ne Keeler zijn dan ook niet van toe passing. Maar de moord op de toen 33-jarige prostituée Sebilla Alida Johanna Niemans heeft altijd een 'romantische' waas van geheimzin nigheid behouden. Het is alweer ruim 26 jaar geleden dat de vrouw in haar werkhuis aan de Haagse Nieuwe Haven door wurging om het leven werd gebracht en sinds dien bleven de kranten aandacht aan de mysterieuze misdaad beste den. Commissaris H. van Harskamp, die het onderzoek destijds leidde, vergeleek het sinds 1977 gesloten dossier eens met 'een keiharde misdaadfilm'. Die film over Blonde Dolly komt er, maar producent Gijsbert Versluys heeft aangekon digd dat het een 'onderhoudende publieksfilm' zal worden en geen politiefilm.' De tweede helft van dit jaar beginnen de opnamen (ge schatte kosten rond 2 miljoen) en het publiek kan medio 1987 van de resulaten kennisnemen. Versluys legt uit dat niet aan al lerlei realistische aspecten van het Haagse hoerendom uit die tijd voorbij kan worden gegaan, maar dat het accent toch vooral op de bijzondere persoonlijkheid van Blonde Dolly komt te liggen. Als regisseur van de film is Gerrit van Eist aangetrokken. Het wordt zijn eerste grote speelfilm. Beschaafde vrouw De kranten meldden de moord op Blonde Dolly in de nacht van 30 op 31 oktober 1959 in grote kop pen. Al snel stond vast dat het niet om zomaar een prostituée ging. Het bleek dat zij een dubbelleven had geleid: velen kenden haar al leen als een knappe beschaafde vrouw, die geboeid was door to neel, muziek en literatuur, en zich het lot aantrok van zieken en arm lastigen. Maar voor anderen was zij 'ge woon' een hoer met de gebruikelij ke bijnaam in onderwereldkrin gen. Een vrouw die niet alleen rela ties onderhield met de residentiële 'high society', maar evenmin in haar kleine woning in de morsige Haagse binnenstad minder goed gesitueerden schuwde. Op haar vermeende banden met politici, di plomaten, ambtenaren en leger- functionarissen kwam natuurlijk de internationale pers af, maar haakte even snel af. In ons land bleef de zaak niette min volop in de belangstelling. Se billa Niemans' leven werd onder de miscroscoop gelegd en er ont vouwde zich een waarschijnlijk re delijk betrouwbaar plaatje van een meisje dat met zichzelf duidelijk had afgesproken later nooit meer arm te zijn. Ze werd voor een groot aantal mannen, van wie zij de adressen en telefoonnummers nauwkeurig bij hield in een notitieboekje, de be langrijkste 'gezelschapsdame'. Maar behalve dat was mevrouw Niemans een opvallende verschij ning op concerten in het Kurhaus en bij premières van de Haagse Co- medie. Dure modezaken stelden haar bezoeken zeer op prijs, want zij bestelde de kostbaarste garde robes. In deze regionen wisten er weinigen af van haar beroepsacti viteiten en vond men haar een erg knappe, met smaak opgemaakte, prettige vrouw die haar talen vlot sprak en veel van cultuurgeschie denis afwist. Nog saillanter was haar belange loze medewerking aan instellingen waar zieken en bejaarden werden verpleegd. Ze scheen begaafd te zijn in het voordragen van verha len en gedichten van beroemde Nederlandse schrijvers. Maar ook financieel was zij zeer begaan met het lot van minder bedeelden en psychisch gestoorden. Een periode lang was ze ge trouwd met een veel oudere man. Haar grootste wens was om na het grote geld vergaard te hebben zich als schoonheidsspecialiste in een villa in Bilthoven te vestigen. Maar daar is het nooit van gekomen, om dat een man - of misschien wel een jaloerse vrouw zoals eertijds werd geopperd - haar van het leven be roofde. Perfecte misdaad Professionele wurging. Geen roof. Geen sporen. De 'perfecte' en nooit opgeloste misdaad. De re cherche die uiterst omzichtig te werk ging, opdat verdachten niet nodeloos in moeilijkheden zouden worden gebracht, kwam geen stap verder. Vijf jaar na de moord legde een onbekende een brief op haar graf neer met de tekst: 'Ik heb een foto en weet het adres van de vrouw die ze zoeken in de zaak van jou voor inlichtingen. Bheet ze'. De briefschrijver werd niet achter haald. Negen jaar geleden verdween het dossier van Sebilla Niemans wegens verjaring van het misdrijf uit de politiearchieven. Niet alleen het leven, maar ook de dood van een vrouw-van-uitersten was daar mee afgesloten. ADVERTENTIE f Dal dubbelverhaal "In de scha- i duw van de overwinning" ont rolt zich als een goed kijkspel. J Ate de Jong heeft in zijn ste- I vige verteltrant juiste toon en snaar gevonden, er wordt uit- J stekend geacteerd tot in de kleinste rollen toe. de en.scene- 1 ringen van een aantal riskante ,1 scenes zijn mooi gelukt Hè, wat lekker om zo ook weer eens te kunnen schrijven over een Nederlandse film. I Henk ten Berge. Telegraaf. linde schaduwvan de overwin- ïning is naast andere recente 1 nederlandse oorlogsfilms een Ibewonderingswaardige pres- I De jong relativeert helden- i dom zonder een smet te wer- Inen op het verzet. Voor zover f dat mogelijk is wordt zowel L aan Weinreb als aan degenen, I diehemeenbedriegernoemen I recht gedaan. Bovendien spreekt de dubbclstructuur zowel een breed publiek aan I als degene die de nuances in de I, vertolking van Edwin de Vries kunnen aprecièren. HansBemkamp NRC/Handclsbald. ROME (AP) - De Italiaanse filmwe reld en haar maar moeilijk te ple zieren critici hebben deze week Fellini's nieuwste film, 'Ginger e Fred' als een ware triomf ontvan gen. Fellini's 16e film, een bijtende sa- tvre op dé alom tegenwoordige tele visie, verhaalt over een televisieop treden van twee Italiaanse music- halldansers (Giullietta Masina en Marcello Mastroianni) die in de ja ren '40 populair waren door hun imitaties van Ginger Rogers en Fred Astaire. Paolo en Vittorio Taviani, de re gisseurs van Kaos, zeiden na de Italiaanse premiere: "Als de film- geschedienis van de 20ste eeuw verteld zal worden, zal Fellini mid den op het toneel staan. Het is een fantastische film met een grote emotie". Het tweeduizendkoppige pu bliek, onder wie Monica Vitti, Nino Manfredi, Catherine Spaak en Ur sula Andress, gaf een 10 minuten durende ovatie toen het licht in de bioscoop aanging. Afgelopen week ging de film al in Parijs in premiè re, waar hij de goedkeuring kreeg van de Franse critici. Zij noemden het Fellini's beste film sinds jaren, waarvan de poëtische teneur vol gens hen herinneringen opriep aan 'Amarcord'. Lezers Schrijven want dan 2 'meer zijn om er helemaal niets r te kijken". Vorige week was in het Kijkhuis de film Oriane te zien, de eerste film van regisseuse Fina Torres uit Venezuela. In 1985 won de film de Gouden Camera in Cannes, één van de hoogste filmonderscheidin gen. Getuige de recensie met de kop "Armetierig gegeven in Oria- na" heeft ook recensent Leonard Engel de film gezien. Zijn recensie bestaat uit niet veel meer dan het navertellen van de film, waarbij de intrige overigens incorrect weerge geven wordt, en het toevoegen van enkele verder niet onderbouwde waarde-oordelen als: "weinig ver rassend", "armoedig gegeven" en Uit de onjuiste weergave van de intrige, uit de betiteling "liefdes drama", uit het feit dat hij spreekt over "een nodeloos verwarrende constructie" en uit het wellicht meest veelzeggende feit dat hij be kent zich anderhalf uur te hebben zitten vervelen, concludeer ik dat de recensent de film niet heeft be grepen, heeft zitten dommelen of te zwaar getafeld heeft. Ik heb de film meerdere malen gezien en ontdekte elke keer nieu we gebeurtenissen en aanvankelijk zo onbelangrijk ogende details die de complete intrige in een steeds irTfln BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'King Salomon's mines' - Lido, Lei den. 'Hot Bubblegum de boot in- Flauwe 'pikanterieën', Euro. Alphen. 'Invasion USA' - - City. Katwijk. Twee smerissen slaan hun slag' - Bud Spencer en terence Hill, Euro, Kat wijk. 'Bachelor party' - Vrijgezellenfuif, Ci ty, Katwijk. The Glenn Miller Stoiy' - Brave film over braaf echtpaar, City, Katwijk. BLIJVERS 'In de schaduw van de overwinning' - De schimmige scheidslijnen tussen verzet en collaboratie, Lido, Leiden. "White nights' - Harmonieuze mengel moes van dansfilm en politieke thril ler, Studio, Leiden. 'Back to the future' - Vermakelijke reis terug naar de toekomst, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'Weird Science' - Twee jongens tove ren een mooie vrouw uit de computer en veroveren de wereld, Lido, Leiden. 'Commando' - Rambo-thema, maar dan iets anders, Euro, Alphen. 'The breakfast club' - Geslaagde film over ontbijtclub van vijf tegenpolen, Euro, Alphen. SEXFILMS 'Meisjes die er zin in hebben' - Rex, Leiden. The story of O, deel 2' - Trianon, Lei den. NACHTFILMS 'Jonge meisjesdromen' - Rex, Leiden. 'Breakfast club' - Euro, Alphen. 'Commando' - Euro, Alphen. •Meisjes met vurige verlangens' - Eu ro, Alphen. 'Jong en op drift' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Commando' - Asta (463500), 16 jr. 'Weird Science' - Asta, al. 'In de schaduw van de overwinning' - Asta, 12 jr. 'White nights' - Babylon (471656), al. 'De Goonies' - Babyion, al. 'Plenty' - Babylon, al. 'St. Elmo's fire' - Babyion, al. 'The far pavilions' - Cineac (630637), al. 'Militaire Academie' - Cineac, 16 jr. 'Creature' - Cineac, 16 jr. 'Commando' - Euro (667066), 16 jr. 'Back to the future' - Metropole (456756), al. 'King Solomon's mines' - Metropole, 12 jr. Teachers' - Metropole, al. 'Brewster's millions' - Metropole, al. 'Silverado' - Metropole, al. 'Back to the future' - Odeon (462400), al 'Cut run' - Odeon. 16 jr. 'Hot Chili' Odeon. 16 jr. 'Gandhi' - Odeon, al. 'Zusters voor dag en nacht' - Le Paris (656402). 18 jr. Tower of power' - Le Paris, 18 jr. 'New wave hookers' - Le Paris, 18 jr. Death wish 3' - Passage (460977), 16 fr- AMSTERDAM 'Plenty' - Alfa (278806). al. 'La historia oficial' - Alfa, 16 jr. 'St Elmo's fire' - Alfa, al. 'In de schaduw van de overwinning' - Alfa. 12 jr. 'Un amour de Swann' - Alhambra (233192), al. 'The blood of others' - Alhambra. al. 'Commando' - Bellevue Cinerama (234876/266227), 16 jr. 'In de schaduw van de overwinning' - Cinerama. 12 jr. 'White nights' Calypso (266227/ 234876). al 'Weird science' Calypso, al. 'Mobilhome girls' - Centraal (248933), 18 jr. 'Les uns et les autres' - Cineac (243639). al. 'Pervola' - Cinecenter (236615), al. The purple rose of Cairo' - Cinecen ter, al. 'Kisse jongens' - Cinecenter, 16 jr. 'Red desert penitentiary' - Cinecen ter. 16 jr. 'In de schaduw van de overwinning' - Cinema (151243), 12 jr. 'Back to the future' - Cinema, al. Back to the future' - City (234579), al. 'Un amour de Swann' - City, al. 'Amadeus' - City, al. 'American Nipja' - City. 16 jr. 'Brewster's millions' - City, al. 'Hot Chili' - City, 16 jr. 'Death wish 3' - City, 16 jr. 'Zoo' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La nuit de Varennes' en 'Zorba de Griek' - Studio K (231708), 16 jr. 'Dames' - Parisien (248933), 18 jr. 'Death wish 3' Rembrandtpleinthea- ter (223542), 16 jr. 'Police Academy II' - Rembrandt- pleintheater, al. 'Onane' - The Movies (245790), 16 jr. 'Zoo' - The Movies, 16 jr. 'Kaos' - The Movies, al. 16 jr. 'King Solomon's mines' - Tuschinski (262633), 12 jr. 'The far pavilions' - Tuschinski, al. 'Militaire academie' - Tuschinski, 16 jr. 'Silverado' - Tuschinski, al. Teachers' - Tuschinski, al. 'Gandhi' - Tuschinski, al. 'Kiss of the spiderwoman' - De Uit kok (237460), 12 jr. TELEVISIE De VPRO volgt dit weekeinde het Rotterdamse Filmfestival op de voet. Twee films zijn uit het aanbod geplukt. Vanavond wordt 'Gele Aarde', een Chinese film uit 1985, vertoond. Regis seur is Chen Kaige die hiermee ook zijn debuut maakte. Het ver haal speelt in 1939 als de Chi nees-Japanse oorlog woedt en gaat over het harde boerenleven in het noordwesten van China (23.10 uur, zaterdag, Nederland 2). In een avondvullend program ma over het festival is morgen avond de Poolse film 'No End' opgenomen. Krzystof Kieslows- ki levert nauwelijks verhulde kritiek op het politieke en sociale systeem. Centraal daarin staat een weduwe van een overleden advocaat. Haar man stond vaak verdachten in politieke proces sen terzijde. Ze probeert herin neringen aan hem uit haar ge dachten te bannen 21.37 uur, Ne derland 2). Rotterdam, maar dan als de cor, speelt ook een rol in 'Voro- Nova'. Die film ging op het festi val van vorig jaar in premiere. Dick Rijneke en Mildred van Leeuwarden situeerden hun film grotendeels langs de Nieuwe Wa terweg. Aat Ceelen, heeft daar een terreintje waarop hij afval van de consumptiemaatschappij opslaat. Kinderen gebruiken het als speelplaats. De makers zelf noemen het een 'science-fiction- achtige film' (woensdag, Neder land 2, 21.00 uur). 'Le Bal' is een bijzondere film die Ettore Scola driejaar geleden maakte. Het is de verfilming van een gelijknamige toneelvoorstel ling dat als decor een balzaal had. Via kleding, muziek en be lichting' verglijdt de tijd. Van 1936 tot het heden. Alles wordt verteld in bewegingen en ge zichtsuitdrukkingen, er zit geen regel dialoog in 'Le Bal' (20.20 uur, donderdag, België 2). Om nog even op Rotterdam te rug te komen: daar draait 'Ran', de nieuwste film van Akira Ku rosawa. Duitsland 1 zendt vrij dag 'De zeven samoerai' uit. Een van zijn bekendste films waarin bandieten een permanente be dreiging voor de plaatselijke boeren betekenen. De zeven sa moerai gaan daar wat aan doen (23.15 uur). FILMHUIZEN Marlon Brando en Rod Steiger zijn te zien in 'On the water front' van Elia Kazan. De film speelt in de harde wereld van de Newyorkse havenvakbonden, (vanavond tot en met zondag avond 21.15 uur, Filmhuis LVC). Woensdagavond bij het LVC de Leidse première van 'Klas- senverhaltnissen' van Jean-Ma rie Straub en Danielle Huillet. Een Duitse jongen probeert in Amerika zijn geluk te vinden. (20.00 en 22.15 uur) Donderdag tot en met zondag draait bij het LVC 'Repo man' van Alex Cox, een spannende, maar ook leuke film met Harry Dean Stanton als 'repoman', die voor verzekeringsmaatschappij en niet afbetaalde auto's moet te rugstelen. (20.00 en 22.15 uur). In Het Kijkhuis wordt de Paso- lini-cyclus afgesloten met de ver toning van 'Teorema'. Een bour- gois-familie krijgt bezoek van een jongeman van ongelofelijke schoonheid. Hij laat hen kennis maken met een goddelijke liefde, waardoor zij danig van de kook raken. (t.m. zondagavond 20.00 en 22.15 uur). Maandagavond wordt hier 'Die Blechtrommel' van Volker Schlöndorff vertoond, naar de roman van Günther Grass (19.30 en 22.15 uur); dinsdagavond volgt 'Die Freundin' van Marga- rethe von Trotta met Hanna Schygulla (20.00 en 22.15 uur) en woensdag volgt 'The world ac cording to Garp' naar de roman van John Irving. Het is het ver haal over de buitensporige bele- John Huston, van wie twee films bij het LAK worden ver toond. (foto GPD) vènissen van de sex-schuwe schrijfster Jenny Hill en haar op onorthodoxe manier verkregen zoon T.S. Garp. (19.30 en 22.15 uur). LAK-Cinema vertoont dins dagavond twee films van John Huston: 'Under the Vulcano' met Albert Finney als de aan la ger wal geraakte consul in Mexi co (20.00 uur) en 'Wise blood', een bewerking van Flannery O'Connor's verhaal over hel verdoemenis. (22.00 uur) Blonde Dolly (boven) en «uui graf (onder). (foto's gpd) Eén van de belangrijkste critici in Italië, Lorenzo de Pompei noem de de film een meesterwerk dat herinnerde aan Fellini's eerste re giepoging, 'Luci del Varieta' uit 1951, over een troep reizende ar tiesten. De Milanese krant II Giornale prees de film als een 'giftige en iro nische satire op de platheid van de televisie en de vervreemding'. De Romeinse II Tempo schreef dat de film de 'magie van Fellini doet her leven'. Tegelijkertijd werd ook Ma stroianni geprezen voor zijn rol als dronken, puffende, aan lager wal geraakte komediant met nog enig gevoel voor humor. nieuw en verrassend licht plaat sten. De manier waarop de film ge construeerd is, met een meesterlijk gebruik van flash-backs die subtiel en suggestief verbanden leggen tussen de verschillende tijdslagen, is razend knap. Dat het voor sommigen moeilijk is meer waar te nemen dan "een nodeloos verwarrende construc tie" kan ik mij best voorstellen. Dat uw recensent in die categorie filmconsumenten thuis hoort, stoort mij. Maar nog storender is het volledig ontbreken van enig re lativeringsvermogen m.b.t. de waarde van de eigen mening bij de recensent. In plaats van ruiterlijk te erkennen dat hij er de ballen van snapt probeert hij het onvermogen elders te situeren. "Het is echt on begrijpelijk dat Oriana in Cannes bekroond is en roulatie in ons land lijkt overbodig", schrijft hij dan. Zonder blikken of blozen. John Hogervorst Noordeinde 35 Leiden DE EERSTE DE BESTE VAN 1986 (Henk ten Berge) NU IN 25 BIOSCOPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17