De veel te grote mond van dominee Ian Paisley m euïfr 'H M9HH1K KflOp: kim mmn.. Periodieke onthouding leeft op, na jaren van pilgebruik Gerestaureerde Dom een open kerk voor iedereen Noordieren vandaag naar de stembus DONDERDAG 23 JANUARI 1986 PAGINA 13 Reportage NIJMEGEN (GPD) - Het zoge naamd 'natuurlijk geboorte rege len' ondervindt sinds enkele jaren een opmerkelijke opleving, nadat de belangstelling aan het eind van de jaren '60 onder invloed van de pil tot een minimum was gedaald. Van verschillende kanten wordt nu weer propaganda gemaakt voor periodieke onthouding en wordt er ook gewerkt aan de ontwikkeling van moderne variaties van deze vorm van anticonceptie, zoals de temperatuurmethod p Volgens de Nijmeegse Hanneke Westhoff, die vandaag is gepromo veerd tot doctor in de geneeskunde aan de Universiteit van Amster dam, is de hernieuwde aandacht voor de 'PO' enerzijds te vinden bij orthodoxe katholieken en ander zijds bij ecologische en milieugroe peringen „omdat die uit afkeer van alle technologie terug naar de na tuur willen of ze wensen gewoon baas in het eigen liefdeleven te zijn". In haar medisch-historisch on derzoek naar de ontwikkeling van periodieke onthouding nam zij de relatie arts-geboorteregeling als uitgangspunt. „Een vanzelfspre kendheid heden ten dage, omdat de medicus ook hulpverlener bij anticonceptie is. Artsen besteden hier een aanzienlijk deel van hun tijd aan". Dat is wel eens anders geweest. Hanneke Westhoff: „Oudere artsen vóór de periode van de jaren '60 hadden anticonceptie eigenlijk nog helemaal niet in hun taken pakket zitten. Om de doodeenvou dige reden dat ze daarover in hun opleiding nooit iets hoorden. Er werd überhaupt niet over seksuali teit gesproken". Stryd Het proefschrift van Hanneke Westhoff is grotendeels gewijd aan het baanbrekende werk van de Brabantse Katholieke arts J. Smul ders op het gebied van anticoncep tie in de vorm van periodieke ont houding. Hij was degene die in de jaren '30 de periodieke onthouding ontwikkelde. Daarmee proberend een uitweg te vinden in de strijd tussen de beweging voor bewuste kinderbeperking - het neomalthu- sianisme - en de katholieke artsen die op dit gebied een voorhoedepo sitie innamen. „Die artsen verket terden als het ware de bewuste kin derbeperking. In de eerste plaats waren ze niet gewend zich preven tief bezig te houden en in de twee de plaats stelden zij elke vorm van anticonceptie zo'n beetje gelijk aan illegale abortuspraktijken". Bovendien paste het propageren van middelen ter voorkoming van zwangerschap niet in.het huwelijk. Daar hielden slechts hoeren en sol- Hanneke Westhof daten zich mee bezig, „ten zichzelf respecterend arts liet zich daar dan ook niet mee in. Patiënten die hier om bij hun arts kwamen aanklop pen, werden regelrecht het bos in gestuurd". Smulders onderkende de grote nood die er in veel gezinnen op het gebied van de seksualiteit bestond en kwam zo tot de periodieke ont houding, de PO. Na zijn publikatie 'Periodieke onthouding in het hu- welijk' leek hij de hele wereld over zich heen te krijgen. De methode die hij introduceerde, vertoonde veel overeenkomsten met die van nu. Het werd uiteindelijk de enige voor katholieken geoorloofde me thode, omdat het de katholieken was verboden zogenaamde 'tegen natuurlijke anticonceptionele mid delen en methoden' te gebruiken. „Ondanks dat deze methode 'be rucht zou zijn om zijn ongelukjes. Niet voor niets werd PO wel Vati caans roulette genoemd". Onder een laken De introductie van de PO bete kende "een belangrijke doorbraak in de negatieve houding van de art sen: plotseling begonnen zy zich - noodgedwongen - te interesseren voor PO. Te meer daar het om een a-seksuele methode ging (niet veel eerder werden vrouwen nog onder een laken onderzocht), die boven dien een biologische basis had". Hoe staat Hanneke Westhoff te genover periodieke onthouding als anticonceptiemiddel? „Iedereen is uiteraard vrij in het kiezen van wel ke methode dan ook, maar de be trokkenheid van vrouwen bij hun lichaam wanneer ze PO toepassen is groot, omdat ze alert moeten zijn op de tekens die het lichaam geeft. Ik vind het dan ook een goede zaak als mensen - en dit geval dus vrou wen - deskundig zijn op het gebied van hun lichaam". VEGIN DAGBLAD ACTIE ZUINIG STOKEN TABEL VOOR DE WEEK VAN 13 JAN. 1986 T/M 19 JAN. 1986 WEERSTATION VALKENBURG 1.000 1.200 1.400 1.600 1.800 2.000 2.200 2.400 2.600 2.800 3.000 3.300 3.600 3.900 4.200 4.500 5.000 5.500 6.000 339 ma 426 513 1038 1125 1213 1303 1433 1565 1699 1830 1965 2185 2406 2629 De inwendige restauratie van de Domkerk in Utrecht is ten einde. Op zondag 2 februari neemt het hervormde 'citypasto raat' de kerk weer in gebruik. Over twee jaar zal de restauratie van de buitenkant worden vol tooid. Het hele werk kost onge veer f30 miljoen. De Dom - waarin het aantal vaste zitplaatsen van 1000 tot 400 is teruggebracht - wordt een open kerk, voor wier dagelijkse functie ruim honderd vrijwilli gers van het citypastoraat zich zullen inzetten. Van oktober tot en met april is de kerk open van 11 tot 4 uur en van mei tot en met september van 10 tot 5 uur. De vrijwilligers zyn, naar Engels voorbeeld, getraind in het ont vangen van en praten met bezoe kers, het opvangen van mensen die behoefte hebben aan ge sprek, het vertellen over de bouwkunst, de geschiedenis en de functie van de kerk, getraind ook in rondleiding en in surveil lance. Bij de groep vrijwilligers zal elke dag ook een pastoraal medewerker aanwezig zijn. Hoewel de Dom een toeristi sche trekpleister is in de Utrecht se binnenstad - waar ook de an dere middeleeuwse kerken de laatste jaren allemaal zijn geres taureerd -, behoudt ze uitdruk kelijk haar liturgische functie. Elke zondag zijn er diensten van het citypastoraat (die mensen van allerlei kerken aantrekken uit wijde omgeving), dagelijks wordt om half 1 een 'middagge bed' gehouden en op woensdag is er ook avondgebed. Enkele ruimten zijn speciaal bestemd voor gesprek en meditatie. De Dom moet kérk blijven, zegt de kerkeraad, maar dan wel zo breed mogelijk, dus een gast vrij, open huis voor de kerkelijke gemeente en bezoekers. Daarom is er ook een theehuis met win kel in gemaakt. Muziekliefheb bers kunnen er elke zaterdag middag hun oor te luisteren leg gen. Een recente restauratie bracht het grote Dom-orgel in oude glorie terug. 'De Burght'.^Hoewel sluiting van het evangelisch conferentie centrum 'De Burght' in Haam stede voorlopig niet nodig is - 'vrienden' brachten in korte tijd f500.000 bijeen -, blijven de fi nanciële problemen groot. Van de tien medewerkers in volledige dienst zyn er drie ont slagen. Vier anderen kregen deze week te horen, dat ook voor hen ontslag wordt aangevraagd. 'De Burght' heeft nu een schuld van f 4 miljoen. Volgende maand hoopt het bestuur met een plan te komen om het centrum uiter lijk 1990 financieel weer gezond te krijgen. Dan zal er wel 'commerciëler' gewerkt moeten worden, erkent bestuurslid J. Kits jr. Nü wordt niet verhuurd aan niet-christelij- ke instellingen en worden geen alcoholische dranken verkocht. "Wanneer we uit het geestelijke geen sluitende begroting krijgen, zullen we moeten overwegen meer commercieel te gaan werken", zei Kits. De prijzen voor overnachtin gen en conferenties zullen met 20 procent worden verhoogd. 'De Burght' wil het aantal overnach tingen per jaar met 16 procent opvoeren. In juni hoopt men 5000 mensen te hebben gevon den die een obligatie ter waarde van 1000 gulden willen kopen. Voor de reorganisatie is een ad viesraad gevormd waarin ook mensen uit de horeca zitten. Het Heineken-concern heeft voor f350.000 een pand van 'De Burght' aan het Rembrandtplein in Amsterdam gekocht. 'De Burght' was aan dat pand (met horeca-bestemming) gekomen door een erfenis. 'Pleisterplaats'. 'De Pleister plaats' - 'ontmoetingsplek voor zoekende mensen in de wijde re gio Den Haag' - heeft een nieuwe serie vieringen en bezinnings- avonden opgezet De vieringen, wordt gemaakt de vormen gebruik verschillen- expressie en communicatie, zijn op de zonda gen 26 januari en 9 februari om 12 uur in de doopsgezinde kerk Paleisstraat 8. De eerstvolgende bezinningsavond op donderdag 30 januari om kwart voor 8, even eens in deze kerk. Het thema is: 'Wie is Jezus eigenlijk?' ('Pleisterplaats'-bij eenkom sten zijn bedoeld voor mensen die zich niet (meer) thuis voelen in de bestaande kerkelijke ge meenten en parochies en die sa men met anderen willen zoeken naar nieuwe inzichten en bele- vingsvormen). Bulletin. De Raad van Ker ken in Nederland zal voortaan met een eigen 'Oecumenisch Bulletin' de achterban over zijn activiteiten inlichten. Dit komt in de plaats van het blad 'Saam horig', waarvan de uitgave om fi nanciële redenen is gestaakt. 'Oecumenisch Bulletin' komt volledig in beheer van de Raad van Kerken. Het wordt een goed kopere uitgave, tien keer per jaar en voorlopig in een oplage van 1000. Het zal gratis worden toe gezonden aan alle raden van ker ken en nog andere instanties en personen die bij de oecumene zijn betrokken. Eindredacteur wordt ds. W. R. van der Zee, se cretaris van de Raad van Kerken. Zestig jaar koster. Volgende week vrijdag wordt in Bunscho ten de heer Hendrik Heek gehul digd omdat hij 60 jaar heeft 'ge- kosterd' in de hervormde kerk. Toen hy 13 was, verving hy al zijn vader - die als visser op zee werkte - in doordeweekse dien sten. In 1936 kreeg hy zijn offi ciële aanstelling. 'Salaris': f65 per jaar plus f30 voor het luiden van de klokken. Negen predikanten heeft Heek meegemaakt. Over het kerkbe zoek is hij heej positief. Was de kerk vóór de oorlog nog niet voor de helft bezet, tegenwoordig moet hij vaak stoelen bijplaat sen. ook al is het aantal zitplaat sen in de loop der jaren sterk uit gebreid. Heek hoopt nog 20 jaar koster te blyven. Hy moet dan wel 93 worden.... Kerken dicht. Om een tekort van f 300.000 te voorkomen heeft de gereformeerde kerkeraad van Apeldoorn besloten twee kerken te sluiten, een predikantsplaats op te heffen en het aantal wijken met twee te verminderen. De laatste jaren is het aantal le den in de 'oude' wijken sterk te ruggelopen. Bovendien betalen Apeldoornse gereformeerden jaarlijks per lid f50 minder aan de kerk dan het landelijk gemid delde aangeeft. Twintig procent draagt zelfs helemaal niets bij. door Henk Dam Sommige Orangisten dragen niet alleen de sjerp, maar ook een zwarte bolhoed en dito paraplu, de archetypische attributen van een Britse gentleman. En daar gaat deze verkleedpartij om. Orangisten voelen zich Brits en willen dat ook in alle eeuwigheid blijven. Even verderop staan de meis jes van de Ulster Accordeon Band in hun hagelwitte bloesjes te trappelen van de kou. De duis ternis geeft geleidelijk meer bands prijs. Er hangt een sfeer van verwachting. Terwijl een mobiele fish-and- chips-kraam zakjes walmende friet bij tientallen aan het kleu mende volk verkoopt, begint zich onverwacht orde in de men senmassa af te tekenen. Trom mels roffelen, een grote drum geeft de maat, de schrille fluitjes van de piperband doorsnijden de avondlucht. De Oraiyemannen stellen zich in rijen van vier op en daar gaan ze, de bands, de Orangisten en de menigte met zijn spandoeken en borden. Bal- lymoney is op weg. Een half uur later. Zo groot is Ballymoney niet, dus de mars is afgelopen. Op een pleintje voor de Diamond Bar staat iedereen nu te wachten. Al die uniformen van de bandleden, de bolhoeden, de witte bloesjes in deze water kou, het lijkt wel niet echt. Woedend Maar dit is geen film. Hier is sprake van harde realiteit. Dat blijkt spoedig genoeg als de eer ste geluiden opklinken uit de open achterkant van èen op het plein geparkeerde vrachtauto. Op dit geimproviseerde podium, omgeven door de onvermijdelij ke Union Jacks, staat een half dozijn mannen. Het zijn unionistische politici, protestanten, die deze kille avond hebben uitgekozen om de bevolking van Ballymoney hun heilsboodschap te verkondigen. Die boodschap bestaat, zo blijkt al gauw, eigenlijk maar uit één Dominee Paisley (links) en James Molyn c tijdens een gezamelijke persconferentie. zeer dringend advies: stem op ons bij de tussentijdse verkiezin gen voor 15 Lagerhuiszetels en houdt de Ieren van de poort. Want hier is het allemaal om te doen. Vijftien unionistische poli tici stelden eind vorig jaar hun zetel ter beschikking uit protest tegen het even eerder gesloten Brits-Ierse akkoord dat Ierland zeggenschap geeft in Ierse za ken. De verkiezingen zijn bedoeld als referendum, als teken aan Londen dat de meerderheid van de Noord-Ieren, met name vrij wel alle protestanten, het ak koord niet moet. Dat ze woedend zijn dat ze nooit geraadpleegd werden. Dat ze bang zijn dat het verdrag een eerste stap is op weg naar de gevreesde fusie met de Katholieke Ierse Republiek. Die van Ballymoney hoefje dit alles niet uit te leggen. Het stadje ligt in het hart van protestanten- land. Er lopen rond ons maar weinigen rond zonder sticker waarop staat: 'Ulster is Brits'. En hoe kan het ook anders, in een kiesdistrict dat als Lagerhuislid niemand minder dan ds. Ian Ri chard Kyi Paisley afvaardigt? Paisley is populair. Een groot gejuich gaat op als hij, gehuld in een ruime regenjas en beide han den in de zakken tegen de kou, achter de microfoon gaat staan. Een man als Paisley heeft geen microfoon nodig. In largo dave ren zijn woorden spoedig over het plein. Vijanden Hij spreekt over „de belang rijkste verkiezingen sinds ik in de politiek begon", over „onze vijanden, die door onze eensge zindheid nu op de loop zijn" en maakt de van hem bekende woordspelingen op namen van protestantse haatfiguren als de Britse minister Tom King van Noord-Ierland („Tom-Cat King", maakt Paisley ervan). De menigte vindt het prachtig. Paisley galmt: „Wij hebben een boodschap: wij willen hier geen overheersing door Dublin. Laten we dat allemaal zeggen". En daar davert het uit de kelen van heel Ballymoney: „Wij willen hier geen overheersing door Dublin". Het lijkt een poppenkastvoor stelling met Paisley als de pop penspeler. Weergaloos gaat hij met zijn publiek om. Honende humor, dreigementen, woede, en dat alles met die befaamde stem die hij (zo heeft zijn vrouw Eileen ooit onthuld) in vorm houdt door elke ochtend een drankje te ne men waaraan onder meer honing en appelazijn te pas komen. Paisley, met alle registers open, orgelt: „Ik ben geboren on der de Britse vlag, ik zal sterven onder de Britse vlag en mijn kin deren zullen sterven onder de Britse vlag". Gejuich. „Zo is het", knikt een bejaarde dame naast me. De 59-jarige Paisley, Big Ian voor zijn fans, is de grote man van de jongste verkiezingscam pagne in Noord-Ierland. Hoewel hij met zijn radicale Democratie Unionist Party (DUP) maar drie zetels in het Lagerhuis bezet - te gen de gematigde Official Union Party (OUP) 12 - heeft hij steeds het leeuwendeel van de aandacht getrokken. Dat ligt gedeeltelijk aan James Molyneaux, leider van de OUP. Dat is een weinig charismatische figuur, die tydens verkiezingsbij eenkomsten met dunne en op welhaast beschaamd te noemen wijze zijn teksten van papier pleegt voor te lezen. Oorlogstaal Nee, dan Paisley. Die doet het uit zijn blote hoofd en hoe. De dominee is een ronduit meester lijke orator. De manier waarop hij een publiek kan inpakken door eerst wat grappen te maken om dan ineens, met vonkelende ogen in de massieve kop, met oorlogstaal zijn tegenstanders de grond in te stampen, heeft hy al leen met andere echt grote volks menners als mijnwerkersleider Arthur Scargill gemeen. „We vechten" en „verraad" zijn sleutelwoorden in Paisley's woordenboek. De paus noemt hij onveranderlijk 'de hoer van Ro me' en ook voor zijn andere - veelvuldige - beledigingen mag hij graag putten uit oud-testa- mentische bronnen. De man praat als een onverzoenlijk fun damentalist. Het is daarom, dat zijn ster on der de protestanten van Noord- Ierland weer rijzend is. Zij zijn werkelijk bang dat het Brits-Ier se akkoord hen uiteindelijk zal reduceren tot een minderheid in een Katholieke Ierse Republiek. Zij zijn werkelijk woedend dat de regering-Thatcher over hen en zonder hen heeft beslist. In bange dagen krijgen Grote, Leiders hun kans. Dominee Pais ley heeft die gegrepen, maar weet hij, wat hij met de leider schap aanmoet? Want wat moet hij na de verkiezingen die niets aan het standpunt van de Britse regering zullen veranderen? Paisley zelf laat zich daar niet over uit. „Wy gaan winnen en zullen dit akkoord vernietigen", davert hij steeds als hem naar zijn plannen gevraagd wordt. Maar hij gaat niet winnen, ook niet als alle 15 unionistische poli tici hun zetel terug winnen. De regering-Thatcher kan eenvou digweg het akkoord niet opzeg gen. Dus wat dan? Stakingen? Een onafhankelijk Noord-Ierland? Protestants terrorisme? Paisley, zijn reputatie ten spijt, is daar niet de man naar. Mensen die hem goed kennen zeggen, dat achter al dat retorisch gebrul, al die zwavel en hellevuur, uitein delijk de geestige, clevere, handi ge, zelfs voorzichtige ras-politi cus schuil gaat. Naar buiten, toe een emotione le populist vol simpele vijand beelden, in werkelijkheid een koele rekenaar die moet inzien dat alleen met vooruitzien en pragmatisch leiderschap Noord- Ierland van toenemende chaos kan worden gered. Paisley is, net als Noord-Ierland zelf, de som van tegenstellingen. BALLYMONEY - Het is koud is Ballymoney, een armoedig ogend stadje in het noorden van Ulster. Een snijdende wind waait door de brede hoofdstraat, de scherpe, ouderwetse lucht van kolenvuur met zich meevoerend. Op het grote parkeerterrein naast de hoofdstraat is het niette min een drukte van belang. Hon derden mensen staan er te wach ten. Sommigen zwaaien met de Britse vlag, anderen hebben ver kiezingspamfletten op karton ge plakt, en dragen die met zich mee. In het gewoel vallen de tiental len ouderen en jonge mannen met oranje sjerpen nadrukkelijk op. Het zijn leden van de plaatse lijke oranje-orde, genoemde naar onze koning Willem III, die ooit de katholieke Engelse koning Ja mes verloeg en zich daarmee de blijvende dank van de Noordier- se Drotestanten verwierf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13