'Cabaret mag best pijn doen' 'Is 11.000 kunstenaars niet genoeg?' PODIÜMBLIK Jack Spijkerman wil z n vingertje in z'n binnenzak houden 86 DINSDAG 21 JANUARI 1986 KUNST PAGINA 15 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Het Leidse theaterle ven komt langzaam maar zeker r op temperatuur. Toneel, dans en cabaret staan voor deze week op de agenda's van de Leid se Schouwburg en het LAK-lhea- ter vermeld. Dubbel Dwars Wat betreft het cabaret, Jack Spijkerman. Arie van der Wulp en Joop van Dijk, gedrieën de groep 'Dubbel en Dwars' vor mend. komen na het succes van hun eerste avondvullende thea terprogramma 'Mag ik even afre kenen' morgenavond naar de schouwburg met hun nieuwste produktie 'Levend verbrand', welke voorstelling al eerder in deze kolommen is besproken. Jack Spijkerman spreekt in een elders op deze pagina afgedrukt interview van 'een vrij genuan ceerdmaar erg hard program ma'. 'En', zegt hij, 'we hebben als cabaretgroep iets te zeggen om dat we ergens voor staan zonder dat tussenweg get je van een prik je naar links en een prikje naar rechts te bewandelen'. Bent De Leidse Schouwburg haalt opnieuw Vlaamse theaterkunst in huis: de groep Bent met Jaap Vissenaken als regisseur speelt donderdagavond 'Slag in 't wa ter', een 'zwarte komedie' van Yves Navarre'. Het podium is voor deze gelegenheid omge toverd tot een grote etalage met tuinameublement, zonnebank en andere gerieflijkheden van deze tijd. In dit decor presenteren zich Tessy Moerenhout en Rita Wouters in 'Slag in 't water' twee modellen, die door de wa renhuisdirectie zijn ingehuurd om de laatste badmode te tonen. De actrices die als levende etala gepoppen fungeren zijn Tessy Moerenhout en Rita Wouters. Ze spelen voor het winkelend pu bliek en hun brood het spel van de ijzige glimlach. Maar tegelij kertijd worden er meer spelletjes gespeeld, die meer en meer het le ven zelf raken: tussen de poses door imiteren de twee vrouwen de dure, praatzieke warenhuis bezoeksters met hun luxe proble men, waardoor er al iets van de tragiek van hun eigen situatie doorklinkt. Af en toe echter val len ze vanuit die 'dubbelrol' te rug in hun eigen sores: niet inge loste verwachtingen van het le ven, de liefde in het bijzonder. Een 'zwarte komedie' met een dramatische ontknoping. Oriënt Express Speciaal voor scholieren is de voorstelling 'Ab in der Orient Ex press' vrijdagavond in de schouwburg. Het Westfalisches Landestheater behandelt in deze Duitse voorstelling de discrimi natie en haat, waaraan buiten landse werknemers in de Bonds republiek zijn blootgesteld. De schrijvers (Harry Böseke en Mar tin Burkert) hebben er naar ge streefd het stuk te vrijwaren van een al te belerende en loodzware toon. Als bijzonderheid mag gel den, dat de Turkse personages in dit stuk door Turkse acteurs wor den gespeeld. Tante Lien 'Kom luitjes, geen flauwekul. Ajo, gewoon baaien, aanklejen, de bus in, kaartjes kopen en ge- sellig komen ja?' Het lijdt geen twijfel, deze aan tempo doeloe re fererende oproep is afkomstig van tante Lien hoogst persoon lijk. Wieteke van Dort dus. Be kend van onder meer de 'Late. la te Lien Show', waarmee de VA- RA-televisie destijds veel kijkers aan zich verplichtte. Het succes van deze 'Indische' serie veroor zaakte een stroom van brieven aan tante Lien om meer, ook toen de VARA er definitief mee stopte. Een theaterversie van de 'Late. late Lien Show' was hierop tan tes antwoord. Bevrijd van van de op haar gerichte camera's houdt tante Lien zich op het schouw burgpodium aan geen enkele theaterwet. zo laat ze per brief weten. Immers, het podium be schouwt ze als haar huiskamer en het publiek als haar gasten. Trouwe bezoekers van de Pasar Malam Besar in Den Haag kun nen dat bevestigen. Tante Lien, die de tijd van toen ook in haar liedjes, sommige vol nostalgie en melancholie, naar voren haalt, staat zaterdagavond trouwens riiet alleen op het podium. Gast- zanger Ais Lawalata en de dans groep Kupu Kupu Djawa (Vlin ders van Java) treden eveneens op. En dan is er natuurlijk ook de vooral in Haagse kringen zeer bekende Wies van Maarseveen. die het publiek een Indisch recept zal leren. Aan de vleugel zit Eduard Koning, die ook een deel van de teksten voor zijn rekening heeft genomen. Kortom, een avond voor mensen met heimwee naar 'ons' Indië en al die vele an deren, die een onverklaarbare hunkering hebben naar de Gor del van Smaragd. Tante Lien re kent in elk geval op een drukke koempoelan (lees: bijeenkomst en roept iedereen bij voorbaat slamat datang (lees: hartelijk welkom) toe. Verboden Rijk 'Het Verboden Rijk', een pro- duktie van de Toneelschuur, is een bewerking van de roman 'Re- né Leys' van Victor Segalen (1878 - 1919). Passie, dood en exotisme staan daarin centraal. De pro- duktie, die tot stand is gebracht door de regisseur Ronald Klamer in samenwerking met de acteurs Adriaan Olree en Johan Leysen, is woensdag- en donderdag avond te zien in het LAK-theater. Wat betreft de inhoud: de jonge Parijzenaar Victor gaat naar Peking om het onbekende te ont moeten. In een bibliotheek dag droomt hij over de laatste Chine se keizer, de 'zoon van de hemel', die regeerde in de violette, verbo den stad. Victor wil een boek over hem schrijven. Hij ontmoet dan de Belg René Leys, zoon van een in China wonende zakenman. Al les wat René hem vertelt over het verboden rijk. noteert hij in zijn dagboek. Hij raakt echter ten prooi aan een onduidelijke onwil om zijn roman af te maken. Is de politieke sitautie er schuldig aan? Of heeft het iets te maken met René, de jongeman, die hem les geeft in de landstaal? Hoe dan ook. in 'Het Verboden Rijk' zijn twee mensen op zoek niet zozeer naar de geheimen van China als wel naar eikaars Verboden Rijk. en dat moet zeer omzichtig wor den betreden. Volgens een na de premiere gepubliceerde recensie is 'Het Verboden Rijk', ondanks de oosterse sfeer, een typisch wes ters psychologisch drama gewor den van een subtiel soort. Foltz Company Foltz Company is een in 1983 tot stand gekomen groep, die zich sedertdien een plaats heeft weten te verwerven binnen het wereldje van de moderne dans. De stijl van Foltz kenmerkt zich volgens eigen zeggen door een koppeling van moderne en klassieke dans- techniek met als belangrijkste elementen snelheid, dynamiek en subtiele humor. Foltz' nieuwste produktie 'Goesohio'. vrijdag- en zaterdagavond in het LAK-thea ter. verschilt wat stijl betreft niet veel van de vorige produkties. het onderscheid moet vooral tot uit drukking komen in vorm en sfeer De voorstelling bestaal dit maal uit één stuk en laat een veelheid aan bewegingen zien. Het observeren, het loeren, kort om. het kijken naar iemand die niet weet dat hij of zij bekeken wordt, vormt het thema van de voorstelling. Carrousel De zondagmiddagvoorstelling in het LAK wordt ditmaal ver zorgd door de theatergroep Car rousel. 'Villa Vuilnisbak', zoals de kindervoorstelling heet, speelt in Londen aan het eind van de vorige eeuw. Verhaal, persona ges en decor zijn geïnspireerd op de boeken van Charles Dickens. Een arme en een rijke buurt, boe ven en schurken komen er in voor. Hel kwaad van de wereld neemt de vorm aan van kruimel diefstallen, terwijl de dieven zich zelf 'verzamelaars' noemen. Na een flinke dosis verwarrende ver wikkelingen loopt alles in deze 'soap opera' tenslotte goed af. ZEIST/LEIDEN - Twee jaar geleden ging het eer ste avondvullende pro gramma van cabaret Dubbel Dwars in pre mière. 'Mag ik even afre kenen'? betekende de grote succesvolle door braak voor deze groep. Morgenavond komen Jack Spijkerman, Joop van Dijk en Arie van der Wulp naar de Leidse Schouwburg met 'Levend verbrand', dat in oktober van het vorig jaar in pre mière ging. Zoals de grimmige titel al aan geeft, is het wederom een hard en uitgesproken geëngageerd programma van het recht-toe-recht- aan-karakter, waarmee de groep in cabaretkrin gen een reputatie heeft opgebouwd. In zijn woning in Zeist vertelt Jack Spijkerman, de gezichtsbe palende conférencier van Dub bel Dwars, over het nieuwe programma: "Er zit in het pro gramma een grove verhaallijn: de reis naar de hel. De zoektocht van een christelijk opgevoede man, die zich afvraagt waar de Jiel is en ontdekt, dat de hellen <>veral om ons heen zijn. Op het ()genblik is de honger in de we reld de grootste hel. Maar hier in jiet westen zijn ook hellen te ont dekken; je opvoeding, het niet geaccepteerd worden van je ho- nosexualiteit kan een hel zijn". -In het programmablad is sprake van het relaas van ie mand, die zojuist aan de hel is ontsnapt. "Het is in feite een terugblik: ik vertel over de reis naar de hel, waarvan ik al weer teruggekeerd ben. Ik kan me die verwarring overigens wel voorstellen. Eigen lijk geef ik de hel van verschil lende personen aan en stap daar bij in een aantal rollen. Binnen de verhaallijn maak ik tal van uitstapjes". Jack Spijker man van 'Dubbel Dwars': "Ik zie meer fouten bij rechts dan bij links". (fotopr). - Aan het verhaalgegeven gaal een inleidende conférence vooraf, die mede naar aanlei ding van de vaak scherpe kritiek hierop inmiddels (zeker wat de toonzetting betreft) gewijzigd is. "De opening is verkeerd ge weest. Jacques Klóters (ex-Don Quishocking, W.Z.) heeft dat feil loos aangegeven. Volgens hem duurde het een half uur, voordat ik de mensen weer bij de voor stelling terug had. omdat die in leiding zo keihard was, dat het de mensen afstootte". -Uit de voorstelling komt naar voren, dat de hel mede door mensen met veel macht wordt ge maakt. Dat heeft al geleid tot de kwalificatie van 'anarchistisch cabaret'. Is macht onvermijde lijk? "Ja, maar macht met mate. Aan het eind zingen we: ik wil niemand boven mij met zo véél macht. Een politie-agent heeft te recht macht, want hij moet kun nen optreden. Maar er zijn gren zen. We zien om de haverklap dat er fouten worden gemaakt die in de doofpot gaan. Macht is niet al tijd fout, maar er moet donders goed in de gaten worden gehou den, wie je macht geeft. We zitten hier in een christelijke bescha ving, waarin de tien geboden lei draad van de wet zijn. Wie zegt dat dat zaligmakende geboden zijn? Grote macht heeft ook de wet van het getal. Bij essentiële dingen, zoals abortus, kernwa pens en kernenergie moet er net zo lang gepraat worden, tot een manier gevonden is, waarop men elkaar kan vinden. Je mag een ander geen dingen opleggen. Die wet van het getal is levensge vaarlijk. Dat geldt ook voor het petitionement tegen de kernwa pens. Eén miljoen of tien miljoen handtekeningen: dat laatstste zou ik prachtig gevonden heb ben. Maar al ben ik de enige: ik wil het recht hebben om me er tegen te verzetten en er niet aan mee te betalen". - In vergelijking met het eerste programma zit in 'Levend ver brand' minder speelse interactie met de zaal, wat ook voor het di rect improviseren op de actuali teit geldt. "Dat is bewust gedaan, juist omdat het in het vorige program ma zat. In een volgend program ma zullen we dat zeker weer gaan doen. Dat inspelen op kran tenberichten kostte ook veel energie. We zaten tot vlak voor de voorstelling te zweten met de kranten voor onze neus, zodat ik heb gezegd: jongens, de volgen de keer dit even niet. Overigens wil ik nog zeggen, dat ik zelf'Le vend verbrand' inhoudelijk veel sterker vind. Er wordt veel meer in gezegd, terwijl ik vorige keer geregeld het vingertje hief. Ik vind ook, dat we van de fouten veel geleerd hebben. Natuurlijk hebben we de recensies gelezen; de een prijst je hemelhoog de lucht in, de ander duwt je hele maal de stront in. Het is met ons zo ontzettend hard gegaan, dat we in twee jaar tijd in de schouw burgen van Nederland staan. Dat betekent, dat je leerproces ook snel moet gaan. Door het succes van ons vorige programma is men met heel wat verwachtingen gekomen. Als het vorige slecht was geweest, zou 'Levend ver brand' algemeen als goed zijn be schreven. Het derde programma zal het meest essentieel voor ons zijn - dan moeten we het bewij zen. Er wordt extra scherp naar je gekeken en op een hoog ni veau vergeleken. Dat vind ik niet helemaal fair; we moeten wel een kans krijgen, want we bestaan ei genlijk nog maar net. Zoals Youp van 't Hek wel eens tegen my heeft gezegd: 'Jack, vergeet niet, dat ik voorstellingen op je voor loop. Die kans moet jij nog krij gen om dat allemaal te leren". 'Levend verbrand' wordt dit sei zoen nog tot en met de maand mei gespeeld, omdat het volgens Spijkerman zo actueel is en in een tweede seizoen deels achter haald zou zijn. In november van dit jaar beginnen ze met de proefvoorstellingen van een nieuw programma, waarvan de voorlopige werktitel luidt: 'De Vogelaar'. - 'Levend verbrand' is hard cabaret, waarbij altijd weer de vraag rijst: is dit geen preken voor eigen parochie? "Preken voor eigen parochie geldt in feite voor iedereen; Freek heeft zijn eigen parochie. Toon Hermans heeft enz. Je krijgt altijd een bepaalde aan hang. Maar over die aanhang zeg ik nou juist iets; ik zeg iets over de PvdA en de VARA. Ik pak al lerlei dingen aan. Alleen zie ik meer fouten bij rechts dan bij links. Als dat niet zo was, zou ik wel rechts geworden zijn - voor zover je deze begrippen aldus kunt hanteren. En natuurlijk zit ten er mensen in de zaal, die het met je eens zijn. Dat geldt voor iedereen: je krijgt je eigen pu bliek. Onze belangrijke functie is dan ook, dat je samen om de so res kunt lachen". - Betekent dat eigenlijk niet, dat het theater in principe mach teloos is? "Dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. In het vorige program ma hadden we een lied over werklozen. Na afloop kwam er een keer iemand naar me toe en zei: 'dat vind ik geen stijl - jij zingt over werklozen en bent het zelf niet. Ik ben werkloos en jij verdient er geld aan'. 'Moet ik er dan over zwijgen'? heb ik geant woord, 'maar dan kom je na af loop en vraag je. waarom ik niets over werkloosheid heb gezegd' Dat is namelijk de andere keus. dat je je mond houdt. Maar caba ret is toch juist om je mond open te doen; om te verwoorden, wat andere mensen ook zouden wil len zeggen, en dat liefst nog met een grap. Daar is cabaret voor: om keihard aan te trappen tegen die heilige huizen, zo ze er nog zijn - en ze zijn er nog steeds vol op"! - Maar zo bevestig je de me ning van de eigen parochie? "Kijk, wat die eigen parochie betreft: ik ga ook wel eens twijfe len over bepaalde dingen. Zo van: zouden die Russen ons land misschien toch.... Dan ben ik blij, als ik weer eens een artikel lees, dat me op het juiste been zet. Nou, die functie kunnen wij ook hebben. Datje dingen aandraagt, waarop mensen denken: ja, in derdaad." Dat betekent dus uitroepte kens plaatsen en geen vraagte kens. "O nee, er zitten genoeg vraagtekens bij, want ik weet het ook niet. In het volgend pro gramma zal die twijfel waar schijnlijk sterker naar voren ko men. Maar daarnaast toch ook weer: er zijn veel dingen, waar over ik me kwaad maak. en dat zal ik zeggen ook". - Wordt dat programma ge nuanceerder? "Ik vind dit programma ook vrij genuanceerd, alleen het is erg hard. Er zijn voor mij zaken, die hard gezegd moeten worden. Schrik dan maar, krijg dan maar de pest in - je gaat er in elk geval over praten. Altijd dat tussen- weggetje: een prikje naar links en een prikje naar rechts en dan gaan we allemaal tevreden naar huis. Ze hoeven van mij echt niet tevreden naar huis. Ik hoop wel, dat ze gelachen hebben, maar het mag best pijn gedaan hebben. Je kunt mensen tot denken aanzet ten, ook al ergeren ze zicht". - Een belerend aspect dus? "Ik vind het er minder in zit ten, maar ik zeg wel mijn me ning. Ons allereerste programma was echt actiecabaret. In het vo rige programma was echt actie cabaret. In het vorige program ma raakte het waarschuwende vingertje steeds meer in mijn binnenzak en nu kan ik inmid dels mijn handen loslaten, want het vingertje is een onderdeel van de hele hand geworden. Maar we staan wel heel duidelyk ergens voois dat hebben we ge meen met het 'ouderwetse' caba ret als Lurelei en Ivo de Wijs. We hebben iets te zeggen. Jan Blaas- er zong eens in een lied: 'ze gooi en met stenen in Amsterdam. Daar bleef het bij. Toen dacht ik, ben je het er nu wel of niet mee eens. Zeg er wat van - je staat niet op het toneel om een pan aardap pelen te schillen. Zeg er iets van - dat verwacht ik van geéngageerd cabaret, waarvoor wij doelbe wust kiezen". - Maar voorop staat, dat de boosheid, de verontwaardiging, de opvattingen artistiek ver taald worden? "Ja zeker! - en je moet kunnen lachen". WIJNAND ZEILSTRA. Taak van overheid als maecenas in discussie LEIDEN - Een museumdirecteur moet ruimte hebben om zijn col lectie naar eigen smaak aan te vul len. Gerardjan Rijnders moet de vrijheid hebben om met het Natio nale Ballet 'Bacchanten' te maken, ook als de minister van cultuur dat niet mooi zou vinden. Leiders van orkesten moeten de mogelijkheid hebben hun artistieke visie in het repertoire te laten doorklinken. Deze door minister Brinkman van wvc verleende speelruimte aan kunstenaars en beleidmakers was het netto resultaat van een avond- lange discussie over de taak van de overheid op het gebied van kunst. Een discussie in het Academie gebouw waarbij het overigens niet om netto resultaten ging. De Stich ting Leids Debat had de avond georganiseerd om de spreekvaar digheid onder studenten te bevor deren. Twee gastsprekers en twee studenten dienden een pleidooi te houden vóór de stelling 'De over heid heeft geen taak als maecenas'. Eenzelfde aantal diende juist tegen deze - door de dubbele ontkenning verwarrend werkende - stelling te pleiten. Onder de sprekers helaas noch kunstenaars, noch vertegen woordigers van het bedrijfsleven. Brinkman behoorde tot het kamp van pleiters tégen. Aanvan kelijk leek ook hij door de stelling op het verkeerde been te zijn gezet, want hij betoogde dat voor het maecenaat een persoonlijke relatie met de kunstenaar een voorwaarde is. Als het ambt domineert en de persoon verbleekt verdwijnt het maecenaat, luidde zijn redenering. Halverwege de hem toegemeten spreektijd maakte de minister als nog een halve draai en bleek toch een rol voor de overheid als maece nas te zien. Dit dan in de pragmati sche vorm van de 900 miljoen gul den op het budget van zijn ministe rie die vrij te besteden zijn. Zijn medestanders schilderden het maecenaat door de overheid als een noodzakelijk kwaad af. Janne- ke Wesseling, die in NRC Handels blad over beeldende kunst schrijft, schetste in een cultuurhistorisch betoog hoe kunst door haar aard provocerend en onthutsend werkt. Kunst geeft een nieuwe interpreta tie van de werkelijkheid, stelde zij. Die interpretatie is belangrijk, maar wordt door de meesten aan vankelijk niet als zodanig herkend. Vandaar dat het goed is dat de overheid ervoor zorgt dat kunst die functie kan hebben. De pleiters tegen het maecenaat (dus voor de stelling) kwamen met het vrije spel van de economische krachten op de proppen. Kunsthis toricus A. Bodar had een sneer naar conceptuele kunst en vor mingstheater nodig om terecht te komen bij de opmerking: de bur ger weet niet meer wat kunst is; hoe zou de overheid dit dan wel kunnen weten? Zijn suggestie: de overheid moet de burgers stimule ren kunst tot zich te nemen door het onderwiis te verbeteren en be lastingvoordelen toe te kennen aan hen die kunst willen kopen. Kort om: geen rechtstreeks maecenaat, maar een verbetering van wat in ambtelijke taal 'randvoorwaarden' heet. Zijn teamgenoot B. Kempers, van beroep kunstsocioloog, kwam met een andere, maar even vernuf tige redenering bij dezelfde bewe ring uit. Het maecenaat is volgens hem uit de tijd omdat de verheerlij king van de staat daar een essen tieel onderdeel van uitmaakte. In onze tijd heeft de overheid geen smaak, stelde hij. Zij laat zich in formeren door paladijnen die heb ben doorgeleerd, maar kent zelf het grootse gebaar niet meer. De positieve effecten van ijdelheid en uiterlijk vertoon worden onder schat, betoogde hij. Onnodig te zeggen dat ook de toehoorders zich met het debat mochten bemoeien. De Stichting Leids Debat heeft nog heel wat werk te verzetten, want slechts bij uitzondering gingen deelnemers aan de discussie in op door eerdere sprekers naar voren gebrachte ar gumenten. Desondanks waren en kele behartenswaardige opmerkin gen te noteren. Zoals: 'Is 11.000 kunstenaars niet genoeg?' en 'de overheid heeft geen taak op gebie den die betrekking hebben op het mysterie van het leven'. Een Belgi sche deelnemer verdedigde met verve de stelling dat de mensheid te verdelen is in kunstenaars en boeren. Hij gaf en passant nog een aardige definitie van kunst ten bes te: 'kunst is de transsubstantiatie van de levenskracht van de mens in een uiterlijke vorm'. Fatsoen Het debat kreeg een statistisch tintje toen één van de aanwezigen het taalgebruik van de sprekers bleek te hebben geturfd. Bij de te genstanders van overheidsbe moeienis telde hij zeven maal het woord 'fatsoen' en drie maal het woord 'netheid'. Voorstanders be zondigden zich niet een maal aan deze woorden. Na afloop bleken 52 aanwezigen de mening toegedaan dat de over heid een taak heeft als maecenas, vijf minder dan voor het debat. Het aantal voorstanders was met vijf vermeerderd tot 34. De eerder ge noemde Belg wenste daarbij een kanttekening te plaatsen. Hij was over de dubbele ontkenning ge struikeld en had het verkeerde hokje aangekruist. 'Zware' Bruckner bij R.O. Residentie Orkest o.l.v. Heinz Wallberg met de symfonie no. 8 in c van Anton Bruckner. Solist: Dirk Joeres in het Concert voor piano en orkest in A K.V. 488 van Mozart. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 20 januari. LEIDEN - Een pianoconcert van Mozart als aanloop tot één van Bruckners symfonieën is een zeer aanvaardbare combinatie op een programma. De solist in Mozart, Dirk Joeres. heeft technische perfec tie en vingervaardigheid kennelyk hoog in het vaandel. Hy maakte van Mozart's concert niet alleen een aanloop, maar een wedren: het onzinnig hoge tempo waarmee hy het laatste deel van dit concert in zette deed enkele orkestleden terecht de wenkbrauwen fronsen Het pleit voor het RO dat het kans zag dit snelheidsrecord zonder kleer scheuren te helpen vestigen. Met al dit technische vertoon schoot Dirk Joeres echter voorbij aan de esprit en de vele vondsten in dit deel, zoals hij trouwens ook voorby gegaan was aan de weemoed van het tweede deel. waarin geen noot tot zingen kwam. De speltrant in het eerste deel, weliswaar helder maar droog en zakelijk, bleek bepalend voor zijn benadering in het gehele werk; meer dan dat bleek hy niet in huis te hebben. De symfonieën van Bruckner zyn monumentale bouwwerken van een onuitputtelijke melodische en harmonische rijkdom. Monumen taal zyn deze symfonieën'ook door hun lengte - tyd lijkt geen rol te spelen wanneer Bruckner zyn muzikale gedachten ontvouwt en ont wikkelt. En ook het karakter van zijn werk is vaak monumentaal. In de Achtste Symfonie overheerst het mjyesteitelyke, en des te verrassender is het wanneer daar opeens een vaak zeer ingetogen ex pressieve melodie met een lichte tokkel-begeleiding doorheen breekt De uitvoering die Heinz Wallberg en het RO gaven was een zeer one venwichtige. Schitterende passages waarin van een glanzende strij kersklank en stralend koper te genieten viel werden afgewisseld door onbegrijpelijke slordigheden in inzetten en samenspel. De neiging van de dirigent om alles nogal zwaar aan te zetten deed de balans ook onevenredig naar de zwaarwichtige kant doorslaan, waardoor aan de lichtere tinten onvoldoende recht gedaan werd. MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15