'We hebbende jonge fans verwaarloosd' Hoe koosjer is de EO eigenlijk? TV-rubriek ■TV i i ■p** i fcsr jJ| door A Nico Scheepmaker Ricky Skaggs wil de country zuiver houden Duato geeft Xenalds weerwerk 'Warenar: museale toneelkunst Humor in boeiende Affaire B Kort werk op Big Band Bal! ZATERDAG ltfJANUAKI l'.tUl, RADIO-TV-KUNST PAGINA 29 Ik heb een vraag: hoe koosjer is de EO eigenlijk? We weten dat de EO zich dik wijls over de problemen buigt van slachtoffers achter het ijze ren gordijn. Joden die in werk kampen zitten, baptisten die in gevangenissen zijn opgesloten, Oekrainse of Litause nationalis ten die zijn opgesloten, dissiden ten die in psychiatrische inrich tingen verkommeren. noem maar op. Ik juich dat toe. Er kan niet ge noeg aandacht aan besteed wor den, ook al omdat deze slachtof fers van een misdadig regime al leen hulp en geestelijke steun uit het westen mogen verwachten, omdat in hun eigen land geen de monstraties geduld worden en geen protestbrieven worden af gedrukt. Het is waar dat de aan dacht en de verontwaardiging van de EO wat eenzijdig gericht is op de communistische dictatu ren, en niet dikwijls uitgaan naai de slachtoffers van soortgelijke regimes in Zuid-Amerika of Zuid-Afrika, maar dat vind ik niet zo erg. Een zekere speciali satie kan geen kwaad bij een zo gecompliceerd en wijd verbreid probleem: tenslotte staan meer dan 100 landen in het verdom boekje van Amnesty Internatio nal! Als de 'linkse' zendgemach tigden en kranten hun pijlen op de rechtse dictaturen richten, en de 'rechtse' couranten en omroe pen hun pijlen op de linkse dicta turen, dan komt iedereen zo'n beetje aan zijn trekken, en krijgt ook iedereen zijn trekken thuis. Blijft nog steeds de vraag: hoe koosjer is de EO, want donder dagavond zond de Evangelische Omroep de Engelse tv-film 'Gri- gorenko... de man die niet zweeg' uit. Dat interesseerde me, want Pjotr Grigorenko is een indruk wekkende man, van de portuur van dissidenten als Sacharov, Solzjenitsyn, Boekovski en Sin- javski. Het bijzondere aan hem was, dat hij geen schrijver of ge leerde was, maar een veel gede coreerde ex-generaal van het Ro de Leger. Als zo'n man de kont tegen de krib gooit, komt dat ex tra hard aan in Moskou! In zijn boek 'Kasteel tussen vier muren' schrijft Vladimir Boekovski: ,,Ik kende Pjotr Grigorenko goed, kende zijn gezin en moet zeggen dat ik maar zelden iemand ont moet heb die zo voorzichtig in zijn oordelen was, zo vol zelfkri tiek en zo bescheiden". Grigo renko heeft, onder veel meer, een indrukwekkende rede gehouden bij de uitvaart van de dissident Aleksej Kosterin. Je zag daar even iets van (maar natuurlijk nagespeeld) in die Engelse tv- film; zij het niet de volgende woorden die Grigorenko toen sprak: „Ik heb militaire heldendaden zien verrichten. Velen hebben die verricht. Tallozen zijn het slagveld ingetrokken om te ster ven voor de zegepraal op de vij and. Maar zelfs velen die op het slagveld echte helden waren, deinzen terug wanneer zij Zivil- courage moeten tonen. Om een daad van burgermoed te stellen moet men veel van de mensen houden, kwaad en wetteloosheid haten en geloven, onvoorwaarde lijk geloven, in de zegepraal van de rechtvaardige zaak". Ik vond het niet zo'n goede film, niet omdat de getoonde fei ten niet klopten, maar omdat Grigorenko niet klopte. Toegege ven, de gekozen acteur was ook kaal, en ook aan de lange kant, maar hij keek verkeerd. Hij keek continu boos en verbitterd, met zo'n neerwaartse mond, want om de een of andere reden denkt men in het westen dat mensen die zich als individu tegen een to tale dictatuur verzetten, wel bui tengemeen grimmig van aard en uiterlijk moeten zijn. Maar naast onverzettelijkheid is juist een grote dosis humor nodig om je als eenling te kunnen blijven ver zetten tegen zo'n oppermachtig regime. Toen ik Pjotr Grigoren ko en zijn vrouw Zinaida in het begin van 1980 ten huize van b<: vriende slavisten in de Beetho venstraat in Amsterdam ont moette, bleek hij een soort kolos sale teddybeer, goedlachs, met pretoogjes. Ik heb hem nog ge vraagd of hij vond dat ik, met mijn kennis van Russische za ken, met goed fatsoen naar de Olympische Spelen in Moskou kon gaan of niet, en hij vond ei genlijk van niet, waarna ik mijn onafhankelijke oordeelsvermo gen bewees door toch te gaan. U zult nu misschien zeggen, dat kan niet! De reconstructiefilm die de EO gisteravond uitzond, eindigde met Grigorenko's op sluiting in de gevangenis. 'Meer nieuws heeft nu het westen be reikt', zei de Engelse commen taarstem aan het slot. De onderti teling voegde daar het jaartal 1970 aan toe. Grigorenko is nu veroordeeld tot eenzame opslui ting en mag zelfs niet naar de wc. Zijn familie vreest voor zijn le- Einde van de film. Hiermee zijn we aan het eind gekomen van het EO-programma. zei de EO-omroepster. Niet naar de wc, dacht ik? Ik meen me toch te herinneren dat hij zes jaar gele den, steunend op zijn stok, wel degelijk naar de wc is geweest in de Beethovenstraat. Zou de EO echt nog steeds denken dat Pjotr Grigorenko gevangen zit in de Sovjet-Unie? Zou de EO echt zijn zendtijd besteden aan de lot gevallen van een bijzonder mens, zonder de interesse te kunnen opbrengen even nader te infor meren of hij al naar de wc mag? Of vond men het, ideologisch ge zien. misschien beter dat de be wogen kijkers naar bed (en naar de wc) gingen met de gedachte dat ex-generaal Pjotr Grigorenko nog altijd in een Sowjet- werkkamp of psychiatrische in richting gevangen zat? De persdienst van de EO wist dat Grigorenko allang in Ameri ka zit, bleek mij de volgende och tend. „Ja, misschien hadden we dat er nog bij kunnen zeggen," werd gezegd. Misschien? Vandaar dus mijn vraag: hoe koosier is de EO? LONDEN (GPD) - ,,Op de vori ge Europese toer heb ik acht ton verloren en ditmaal mag ik blij zijn als we quitte spelen. Langzaam maar zeker zullen ze me echter leren kennen, als ie mand die de country puur wil houden en het publiek 'a good clean sober show' biedt". Vast beradenheid bij Ricky Skaggs (31), multi-instrumentalist uit Kentucky, die af wil rekenen met het beeld van de vercom- mercialiseerde Nashville 'cros sover' country. Géén naar pop neigende meezingertjes van een Willie Nelson en .vocale krokodillentranen van het kali ber Kenny Rogers. door Dolf Ruesink „Terug naar de basis" is het uit gangspunt van Skaggs, die tot be gin februari een vijftien concerten omvattende tournee door een aan tal Noord- en Westeuropese landen afwerkt. Dinsdag 21 januari is de achtmansband te beluisteren in het Muziekcentrum Utrecht, een voor de countryliefhebbers meer dan aantrekkelijke reprise van het vorig jaar mei gegeven Rotterdams concert. „In Nederland weten de fans waarover ze praten. Die ver slijten een populair deuntje niet snel voor country. Toen ik zo'n acht jaar geleden met Emmylou Harris' Hot Band naar jullie land kwam, stond ik verbaasd wat men sen over de muziek wisten te ver tellen. Waarschijnlijk waardeert men de pure traditionele invloe den, terwijl Amerikanen vaak erg oppervlakkig zijn en muziek niet in z'n historisch verband zien". Het doet wat merkwaardig aan te praten met deze gezette apostel van country, bluegrass, rockabilly en gospel. Terwijl hij in Europa en het noordelijk deel van de States nog kostbaar moet knokken om er kenning en volle zalen, is hij in de zuidelijke staten èn Canada een grootheid met een miljoenenver koop. „Vooral op compact-disc hebben we een gigantische omzet bereikt. Meerstemmige muziek met een grote verscheidenheid aan instrumenten, bovendien nog eens uitgekiend gemixed, leent zich goed voor CD. In Amerika mocht 1985 het jaar van de video zijn, 1986 zal onmiskenbaar de doorbraak van de CD worden". Skaggs' status weerspiegelt zich ook in de rimpelloze hotelvijver van het niet kinderachtige Inn on the Park, één van de duurdere ver- blijfsaccommodaties aan Park La ne. Met de blik op een in deze tijd van het jaar nog nagenoeg leeg Hy de Park, deelt de ooit op banjo be gonnen geheelonthouder tussen neus en lippen mee, dat hij zojuist een ranch heeft gekocht. „In Ten nessee, met een groot stuk land, waardoor ik in de verste verte nie mand meer zie". Dat Skaggs niet geheel onbemid deld is blijkt ook al uit de kerstca deautjes die z'n kinderen Mandy, Andrew en Molly Kate dit keer on der de boom in ontvangst mochten nemen. Met een piano, een drum stel en een heuse soundmixer kwam het trio er niet bekaaid af en is een nieuwe generatie country- muzikanten inmiddels in oplei ding. „Mijn jongste dochter is nog geen twee, maar zingt nu al Coun try Boy", grinnikt vader. Snelwegen Vrouwen vormen overigens een minderheid in het marktaandeel dat Skaggs zich heeft weten toe te eigenen. „Veel van mijn country- muziek is sterk op mannen gericht. Nummers over het harde leven op het platteland, chauffeurs en snel wegen appelleren niet zo smaak van vrouwen. Die moet ik gevoeli ger benaderen, in hun hart zien te raken". Even komt in Skaggs de zakenman naar boven: „In Ameri ka is uit marktonderzoek geble ken, dat 65 procent van alle platen door vrouwen wordt aangeschaft. Bedenk daarbij, dat ik nog erg wei nig vrouwelijke fans heb, en je ziet welke toekomstmogelijkheden er nog voor mijn muziek zijn". Er is overigens nog een andere barrière te doorbreken. „Country heeft de jeugd verwaarloosd. We merken dat duidelijk aan de leef tijdsopbouw bij concerten. Je ziet te weinig bezoekers jonger dan 25 jaar. Dat heeft natuurlijk te maken met de sterk veranderde omge ving, waarin jongeren tegenwoor dig opgroeien. Ik ben een repre sentant van de fifties, iemand die met Hank Williams groot werd en het prachtig vond om stiekum de gitaar van mijn vader te pakken. Tegenwoordig groeien de kids op met synthesizers. Of je nu viool, banjo of steelgitaar neemt, alles komt uit de machine". Als muzikant was Ricky Skaggs nauw betrokken bij één van de al lergrootste sessies, die de country ooit gekend heeft: de opnamen van Emmylou Harris, Linda Ronstadt en Dolly Parton. Met uitzondering van een enkel nummer op de solo platen van de dames, is het nog al tijd niet tot een release van die unieke opnamen gekomen. „En ei genlijk", zo oordeelt Skaggs onver wacht, „is dat maar beter ook. Achteraf ben ik namelijk niet zo te vreden over het resultaat. Tijdens de repetities met jongens als Hank DeVito, Albert Lee en wat Canade se sessiemuzikanten klikte het enorm. Bij de eigenlijke opnames was die sfeer er echter niet. Het al lerbeste zou zijn, dat Emmylou, Linda en Dolly opnieuw bij elkaar komen. Ik weet dat zoiets ooit zal gebeuren en dan hebben we met een het beste bij elkaar, wat er in Amerika is". Geheelonthouder „Hoewel ze nu een ander type muziek maakt, bewonder ik Dolly nog altijd, met Emmylou heb ik vanaf de eerste elpee al samenge werkt en ze heeft in al die tijd een breed publiek weten te bereiken omdat ze nooit sterk afweek van haar pad. Linda tenslotte, is de al leraardigste en hardst werkende zangeres die ik ken. Een zangeres van haar kaliber, die nog altijd zangles neemt, omdat ze alles per fecter wil". Als de goedgelovig opgegroeide Skaggs („bijna alle country-sterren zijn achterin de kerk begonnen") ergens een hekel aan heeft is het aan roken, alcohol en geweld, laat staan de combinatie van de drie. „Roken is funest. Niet alleen door de teer- en nicotinevergiftiging, maar ook voor de juiste ademha ling. Net als een saxofonist moet een zanger precies weten, hoeveel adem hij uitblaast. Dat besef en die controle verlies je als roker. Aan al cohol heb ik heel wat muzikanten ten onder zien gaan. Ik vind het vervelend om te klagen, maar ik zie niet graag dat mijn muzikanten veel drinken. Wat dat betreft ben ik net een akelige oude grootmoeder, die ze precies in de gaten wil hou den. En drugs, ach dat verhaal kent iedereen zo langzamerhand. Ar tiesten kunnen zich door hun inko men de luxe veroorloven dat spul te kopen. Dat is de grote bedrei ging van de entertainment-sector". „In de toekomst zou ik zelf wat meer willen schrijven. Tot dusver re kwam het succes ook zonder ei gen composities. Waarschijnlijk omdat ik mijn publiek de pure country bracht, waar ze op zaten te wachten. Tien goede songs op een elpee en niet één of twee hitjes. Mijn stem zou verder ontwikkeld kunnen worden, want ik wil op mijn vijfenzeventigste nog puur kunnen zingen. Op mijn nieuwe el pee, die in het najaar klaar moet zijn, neem ik een nummer op over de 'farm-crise' in Amerika. Een noodkreet van de boeren, waar ik samen met een collega een song op heb gemaakt. Onze regering, de banken en de corporaties hebben de farmers diep in de ellende ge holpen. Met z'n graanembargo's heeft Amerika de afzet bemoeilijkt en worden boeren nu gedwongen om voor vijf dollar een zak graan te verkopen, terwijl ze er zeven dollar produktiekosten aan hadden. Vori ge week moest een bankemployee uit Iowa nog vijf boerderijen slui ten en de hele handel in veiling brengen. Die man zat psychisch zo aan het plafond, dat hij zijn vrouw, kinderen en vervolgens zichzelf heeft doodgeschoten. 'A hard row to hole' is de titel van dat daar op slaat". Cadillac Het is allemaal de schuld van „the allmighty dollar", zoals Ricky Skaggs het uitdrukt. „De drang om steeds meer geld bij elkaar te schrapen". Een gevaar waaraan de man die thuis Huey Lewis, Toto en Stevie Wonder draait, zelf óók bloot staat. „We hebben een schit terend nummer over de inhoud van het leven. 'We did everything but love'. Alles in je bezit: een inte ressante baan, een fantastisch huis, een dikke Cadillac en een zwem bad, maar waar is de werkelijke liefde gebleven? Een goede waar schuwing voor iedereen en ik zie best in, dat ik er zelf ook over mag nadenken". De Ricky Skaggs Band die dins dag in Utrecht speelt bestaat uit: Jesse Chambers (bas), Terry Crisp (steelgitaar, dobro), Richard Den- nison (gitaar, zang), Bobby Hicks (viool, banjo), Martin Parker (drums), Lou Reid (gitaar, viool, banjo), Gary Smith (piano) en Ric ky Skaggs (leadgitaar en zang). Première 'Synaphai' bij Nederlands Dans Theater Nederlands Dans Theater met première van 'Synaphai' (Nacho Duato/lannis Xenakis, Vangelis) en reprises van 'Balletscènes' (Hans van Manen/lgor Strawinsky) en 'Lieder eines fahrenden Gesellen' (Jiri Kylian/Gustav Mahler). Gezien op 16 januari in het Circustheater, Sche- veningen. Aldaar ook op 18, 24 en 25 januari, Voorts op 28,29 en 30 januari in de Stadsschouwburg, Amsterdam. SCHEVENINGEN - Nacho Duato heeft het zich met zijn vijfde ballet vor het Nederlands Dans Theater niet gemakkelijk gemaakt. 'Synaphai' is een uiterst krachtige, onheilspellende compositie van de Griek Xenakis die veel vraagt van de muzi kanten van het Nederlands Balletorkest, maar een nog zwaardere wissel trekt op de choreograaf die deze muziek als uitgangspunt voor een ballet neemt. De muren van geluid die Xenakis optrekt en de sterke contrasten die hij gebruikt zijn zeer dominant. Ze eisen zoveel aandacht op. dat een choreograaf van goede huize moet komen om zich daarin staande te houden. Soms wankelt de cho reografie van Duato in die muzikale orkaan, en als de bazuinen van het laatste oordeel aanzwellen klinkt dat zo overweldigend dat de dans haast van het podium wordt geblazen. Maar meestal blijft de balans in evenwicht. De dreigende, schijnbaar stuurloze klanken zijn door Duato direct in beweging omgezet. Aan het begin van het ballet verwijdert een in het rood ge kleed paar zich schoorvoetend van elkaar en stelt zich aan weerszijden van het toneel als wachters op. Daar wordt door vier paren in donkere kos tuums een wanhopige, krampachtige dans uitge voerd in steeds wisselende combinaties. De exis tentiële pijn en onmacht die hun bewegingen uit drukken is al vaker en op vergelijkbare manier in dans verbeeld. Wat Duato er aan eigens aan toe voegt, is vooral de snelheid en hevigheid waarmee de bewegingen worden uitgevoerd. De energie die daarvan uitgaat geeft het juiste weerwerk aan de compositie. Het sterkste voorbeeld daarvan is de dans van drie mannen die een bliksemsnelle aan eenschakeling van wervelingen en verstrengelin gen uitvoeren. De gevoelloosheid jegens de ander wordt getoond door de grove wijze waarop de man nen de vrouwen de kleren van het lijf rukken. Met zoveel uitzichtloosheid heeft Duato zijn pu bliek echter niet naar huis willen sturen. Aan het slot komt op elektronische muziek van Vangelis het rode paar weer bij elkaar voor een trage, bijna symmetrische dans, die scherp contrasteert met het voorafgaande. De metaalkleurige achterwand, die het decor vormt, schuift langzaam open en toont een diepblauwe horizon, waarnaar het paar zich wendt. Dat levert een visueel prachtige scene op, al wordt naar mijn smaak Xenakis met deze wending geweld aangedaan. Zoals in al het werk van Duato zijn hier invloe den van Kylian aan te wijzen, maar deze krachtige dans heeft voor het eerst ook veel eigens. Die eigen koers blijkt ook uit de keuze om één van de vier paren door tw'ee mannen te laten dansen. Dit 'Sy naphai' is een goede revanche voor het zouteloze 'Uccelli' en laat zien dat Duato van meer markten thuis is. Het biedt bovendien de gelegenheid deze niet vaak in ons land uitgevoerde compositie te ho- ARIEJAN KORTEWEG 'Warenar' van P.C. Hooft door het Mechels Miniatuur Theater. Regie: Eddy Verbruggen. Gezien op 17 ja nuari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Terwijl men thuis de Leidse Schouwburg op de televi sie kon bewonderen, waren in het gebouw zelf alle sporen van de 1-2-3-show al weer verdwe nen. De showmachinerie had plaats gemaakt voor een ander soort amusement: uiterst keurig en cultureel verantwoord. Neem maar een overzicht van de Ne derlandse letterkunde ter hand en dit blijspel van P.C. Hooft (1581-1647) wordt vermeld. Meestal staat er zoiets als: de maatschappelijk en intellectueel hoogstaande Hooft heeft in 'Wa renar' het gewone volk zo tref fend getypeerd, dat het blijspel voor de hedendaagse toeschou wer nog steeds aantrekkelijk is. Een klassieker derhalve, die op menig examenleeslijstje prijkt. Wie in de les heeft opgelet, kan zich van een uitvoerig van het stuk een duidelijke voorstelling maken. Wat het MMT uit Meche- len brengt, past hoogstwaar schijnlijk perfect in dat voorstel lingspatroon. Verrassingen in re gie- en/of spelopvatting zijn na melijk volledig afwezig. Wie dat op prijs stelt, krijgt een groot feest der herkenning voorge schoteld. Het Belgisch accent geeft daarbij het taalgebruik nog weer een aparte kleur. Deze pro- duktie is een soort museale to neelkunst, die een bewegende il lustratie van het leerboek vormt. Die keuze voor een standaarduit voering van standaardrepertoire is een kwestie van beleid en per soonlijke smaak van de beleid makers. Binnen dit eenmaal gekozen kader brengt het MMT een rede lijke voorstelling. Het decor is sober en functioneel, de centrale draaischijf biedt enkele sceno- grafische mogelijkheden en in de spelopvatting worden geijkte, maar uiterst effectieve trucjes toegepast. De vrek Warenar be schermt zijn pot met goud op waanzinnige wijze, maar hij komt na confrontaties met Rij- kert, Lekker, Mildheid, Gierig heid (deels personificaties van abstracta) uiteindelijk tot inkeer "O Pot! wat hebjeme hertseer e kost" - de moraal van het ver haal. WIJNAND ZEILSTRA Affaire B naar een roman Anna Bla- man RO Theater en Studio Onafhan kelijk Toneel. Regie Mirjam Koen. LEIDEN - 'Affaire B' is de to neelbewerking van Anna Bla- mans roman 'Eenzaam Avon tuur', die bij verschijning in 1948 heel wat stof deed opwaaien van wege de 'goddeloze' behandeling van thema's als overspel en ho mofilie en vanwege het even goddeloze -en (pré) existentialis tische mensbeeld ervan. De bewerking volgt het boek; maar losjes. De schrijver Kosta (Lineke Rijxman) werkt aan een boek over de detective King (Di- tha van der Linden) die moet trachten te bewijzen dat Juliette (Nettie Blanken) een gifmeng ster is. Daarbij raakt hij echter verliefd op haar, hetgeen zijn werk niet vergemakkelijkt. Als Kosta te horen krijgt dat zijn vrouw (Nettie Blanken) al een jaar een verhouding heeft met de kapper Peps, stort zijn wereld in elkaar. Hoe kan zijn Alide vallen op zo'n dom wezen als Peps? Het antwoord: vanwege de hart stocht die ze bij hem mist. In de personen van King en Juliette verwerkt hij al zijn problemen en frustraties, en deze verstrenge ling van liefdesverhoudingen vormt het leeuwedeel van het stuk. Daar doorheen loopt het ver haal van Berthe (Annelies van der Bie), een jonge vrouw die worstelt met haar lesbische ge aardheid. Alle rollen worden door vrouwen gespeeld, hetgeen in eerste instantie allerlei dub belzinnigheden oproept, maar al snel volledig acceptabel wordt. Het bovenstaande kan de in druk wekken dat 'Affaire B' een loodzware voorstelling is, maar niets is minder waar: regisseuze Miijam Koen en mede-regisseu- ze en schrijfster Matin van Veld huizen hebben Blamans humor willen benadrukken en zijn daar uitstekend in geslaagd. De voor stelling is dan weer lekker gek, dan weer ontroerend, dan weer ironisch etcetera. En voortdu rend boeiend. Dit geldt helaas niet voor het eerste half uur: als of de actrices moeten opwarmen lopen de teksten slecht en lijken de handelingen opgeplakt en mechanisch. Hoe vrij de actrices zijn wordt getoond door de heerlijke rollen van Van Rhenen en Van den Lin den en Carla Mulder als hospita. En daar waar de 'serieuze' scènes af en toe haperen en een bepaal de felheid en hardheid lijkt te on- breken, staan de speelse frisheid en originaliteit van het geheel ter compensatie. PAUL DEVILEE Big Band Ball met de Art-Bird Big Band en Jack and his Oldtimers o.l.v. Koos van de Mark gehoord in de Stadsgehoorzaal op vrijdag 17 ja nuari. LEIDEN - Het jaarlijkse Big Band Ball opende met het orkest van leerlingen van de streekmu- ziekschool en brachten in een strak keurslijf bekende melo dieën van Amerikaanse dans- bands, alsmede veel stukken van de onvermijdelijke Glenn Miller of andere Big Band arrangeurs. Ook filmmuziekthema's als New York New York of The Pink Pan-' ther werden niet uit de weg ge gaan. De nummers duren over het algemeen niet meer dan vijf minuten, alsof ze op een 78-toe- ren plaat moeten worden uitge bracht. Er is daarom dan ook veel werk gestoken in de arran gementen en het repeteren daar van. Veel ruimte voor soji van in dividuele musici is er niet bij. Dit is jammer want sommigen, zoals de baritonsaxofonist, hadden een mooie toon en de sommige korte soli kwamen sterk ->ver. Al viel er technisch wel wat op te merken. Een ander gegeven is voor een Big Band zeer grote bezetting van acht saxen en acht trompet ten en vier trombones en ritme- spelers. Dit geeft het geheel, me de door de betrekkelijke onerva- reniieia van de musici, een mas saal karakter. De Glenn Miller stukken wor den uitgevoerd met het bijbeho rende gevoel voor show door het gelijktijdig heen en weer draaien van de trombones en de saxofo nisten. De modernere nummers als Desafinado en One Note Samba kwamen goed over met een redelijke spanning voor het oor en Rock Around the Clock voor de voeten. Het optreden werd afgesloten met Henry Mancini's theme the Pink Panther, Splanky van Count Basie en Watermelonman van Herbie Hancock. In de pauze was in de koffiekamer de jonge Haagse saxonfonist Boris van der Lek te horen. Hij speelt wat nonchalant en snel, maar be heerst. Het trio van Phillip Paar is degelijk en swingend. Zoals de naam al aangeeft be staat Jack and his Oldtimers uit wat oudere musici uit de Leidse regio. Deze kleinere bezetting slaat, met Take the A train van Duke Ellington direct een swingend pad in, om het niet meer te verla ten. Ze spelen echter wel hetzelf de repertorie als de Art Bird. In de kleine uurtjes is de zaal blij vend gevuld met dansers en dat is waar het allemaal om begon- WILLEM WINSEMIUS i is. Rickey Skaggs: "In Nederland weten de country-fans

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29