Pi Bridge Jazz De warmte van een dromer Monumentaal levensverhaal Geënt op de blues Zeldzaam jubileum Knap maar niet mooi Vol rust en melancholie KRYPTOGRAM ZATERDAG 18 JANUARI 1986 EXTRA PAGINA 23 Bijdragen: Willem S. Winsemius Wim Wirtz Chet Baker Witch Doctor (Contemporary C7649, IMS). Een muzikant, die al tijdens le ven een legende is, is trompettist Chet Baker. Hij maakte vlak voor deze opname in de jaren vijftig furore naast bariton saxo fonist Gerry Mulligan. Maar door onverenigbaarheid van karak ters duurde deze samenwerking kort. Mulligan is zakelijk en hu meurig terwijl Chet Baker een dromer is, em bovendien ver slaafd, wat hem grote publiciteit opleverde. Hij leeft in een droomtoestand en maakt nu aan de lopende band platen in Euro pa. Deze opnamen stammen van een concert uit september 1953 in Californië. Een deel van dit concert met Miles Davis werd vorig jaar uitgebracht. In één for matie is Baker te horen met de drijvende drummer Max Roach en de saxofonisten Jimmy Giuf- fre en Bud Shank. Als tweedè trompettist doet de Zweed Rolf Ericson mee. Er wordt op deze plaat zuivere felle bebop ver tolkt. De sfeer is uitstekend, ge tuige het moeiteloos aaneenrij gen van de ene geïnspireerde so lo na de andere, binnen het vaste swingende metrum. De warmte straalt van de muziek af en de geest van van Charlie Parker en Bud Powell is duidelijk aanwe zig. Kant twee begint met een kwartetstuk met een solo voor Baker en Roach. In de laatste twee nummers is er een perso neelswisseling en vinden we de dunner spelende drummer Shel ly Manny en tenorist Bob Coo per. Het tempo lijkt aanvankelijk wat minder snel maar met de bla zers erby is dit niet zo. Het titel stuk 'Witch Doctor' met Afri kaans aandoend ritme lijkt op de later zo populair geworden Jazz- messengers van Art Blakey. De opnamekwaliteit is uitstekend. WSW Sonny Rollins De meest complete levende te- norsaofonist is volgens velen Sonny Rollins. Hij debuteerde in 1949 op 19-jarige leeftijd bij zan ger Babs Gonzales en ontwikkel de zich onder invloed van Char lie Parker tot de meester van de thematische improvisatie met als eerste hoogtepunt de plaat 'SaxophonColossus' uit 1956. Maar elke keer als hij zijn artis tieke hoogtepunt leek te berei ken, hield hij weer een paar jaar met spelen op. Sinds 1972 is hij echter weer te rug met een jaarlijkse plaat. De oude liefhebbers echter haakten langzamerhand af omdat zijn spel te oppervlakkig bleef, mede door het gebrek aan tegenwicht van zijn medespelers. Zijn groot ste Hollandse fan is Hans Dulfer, die zijn klank vaak het best bena dert. Rollins spel is een zeer indi viduele uiting en hij vormt met zijn sax een perfecte twee-een heid. Met deze plaat zijn 55ste onder eigen naam, gunt hij ons een blik in zijn muzikale geschiedenis. Al zijn thema's en citaten uit popu laire Amerikaanse songs die hij in de afgelopen veertig jaar ge bruikte trekken in deze bijna een uur durende solo voorbij. Hij goochelt met het muzikale mate riaal, het wordt door elkaar ge gooid en weer opgebouwd, ter wijl het geheel swingend blijft en nergens extreem wordt. Het is zijn muzikale levensverhaal met veel warmte en humor verteld. Als het publiek al te enthousiast wordt en gaat meeklappen, weet hij dit op vriendelijke wijze af te kappen, door met een herhaling en enige denkpauzes af te sluiten met de bekende saxofonisten eindtoon. Een monument. WSW Bennie Wallace Twilight time (Blue Note 7777- 85107-1) (EMI) De ster van de uit Tennessee (Amerika) afkomstige en nu bij na 40-jarige tenorsaxofonist Ben nie Wallace steeg snel na zijn eer ste plaat uit 1978 (Fourteen Bar Blues). Zijn opmerkelijke saxo foonspel wordt gekenmerkt door brede intervallen en hij maakt gebruik van veel motieven die hij virtuoos achter elkaar zet. Zijn brokkelige spel heeft ver wantschap met dan van pianist Thelonious Monk, aan wiens werk hij een plaat opdroeg. Hij speelde met Chick Corea, Tom my Flanagan en El vin Jones en zijn vaste en sterke bassist Eddie Gomez (ex-Bill Evans). Op deze Blue Note plaat, die zijn eerste is in Amerika, wordt hij bijgestaan door trombonist Roy Anderson. Andersons bij dragen zijn kort en krachtig en beperken zich tot de tweede stem naast Wallace. Gitarist John Scofleld (Miles Davis) le vert zijn bijdrage in de pure bluesnummers op de plaat. Ver der is er drummer Jack DeJoh- nette. Het muzikale karakter van de ze plaat is anders dan de voor gaande, waarop met de sax een demonstratie van speeltechniek wordt gegeven. Zijn vorige plaat nam hij op met een gospelgroep, nu baseert hij zich op de blues, getuige de aanwezigheid van Mac 'Dr. John' Rabennack en de jumpjazz. Zo lijkt het nummer Sainte Fragile op dat van de Hol landse Rockets van J.C. Tans, die uit dezelfde bron putten. In Twilight time speelt hij tenor met de toon van Ben Wenster. Ook zijn er invloeden te horen van Boots Randolph, een beken de Amerikaanse Popsaxofonist. Met deze plaat bevestigt Wallace echter zijn reputatie als swinger en virtuoos speler. De muziek is meer dan gemiddeld. WSW Peter Schilperoort, al veertig jaar leider van de Dutch Swing College Band. (archieffoto) Dutch Swing College Band '40 Years' (Philips 82 4585-1). The Dutch Swing College Band, nog steeds onder leiding van Pe ter Schilperoort, herdenkt dit jaar zijn 40-jarig jubileum, een zeldzaam verschijnsel in de mo derne muziekgeschiedenis. In die 40 jaar heeft het orkest met wisselende bezetting in verschil lende stijlen gespeeld, het begon met een kwartet a la Teddy Wil son-Benny Goodman, vervol gens kwam er een zeven-mans formatie in de stijl van 'New Or leans' en 'Chicago', en daarna zocht de band zijn eigen weg in de wat ruimere wereld van de 'Revival' en gaf op tal van plaat sen in de wereld succesvolle con certen. De DSC Band heeft in het ver re verleden met diverse grote musici (onder wie Sidney Be- chet) samengespeeld en behoort in ons land tot op de dag van van daag de meest gerenommeerde dixielandformaties. Maar de ech te hoogtijdagen liggen ver achter ons. Dat waren de jaren vijftig, met dat legendarische jubileum concert (1955) in het Kurhaus te Scheveningen, waar de uitge breide blazerssectie met maar liefst drie klarinettisten het en thousiasme onder het publiek tot een ongekend niveau opzwiepte. In de jaren zestig ging het spontane karakter van het orkest enigszins verloren en werd de band gestroomlijnd tot een tech nisch volmaakt spelende maar wat kille eenheid. Daarin is sindsdien - jammer genoeg - weinig of geen verandering ge komen. De huidige formatie, ze ven man sterk, volgt ongeveer dezelfde stijl, zij het met een wat groter accent op de moderne swing (dankzij klarinettist Bob Kaper) en een knipoog naar de doorsnee populaire muziek. De jubileumplaat, met een voortref felijke (want digitale) opname kwaliteit, bevat twaalf stukken en vormt in elk geval als histo risch materiaal een onmisbare aanvulling op het archief van DSC-fanaten. WW Wayne Shorter 'Atlantis' (CBS) Na een korte interval in de kring van neo-bebopbeoefenaars (o.a. trompettist Freddie Hubbard) lijkt saxofonist Wayne Shorter zijn oorspronkelijke koers van de 'fusion' (een mengeling van moderne jazz en pop) te hebben hervonden. Op de plaats Atlantis werpt hij zich althans ten volle op deze min of meer experimentele jazz- vorm, die pleegt te worden om geven door een eeheid aan elek tronische geluiden op een onder grond van strakke ritmen. Atlantis doet onmiddellijk denken aan de intrigerende groep Wather Report, die Wayne Shorter samen met Joe Zawinul in de jaren zeventig op poten zet te. Alleen is de muziek op deze plaat minder uitbundig, strakker van vormgeving en meer oge- bouwd uit langdurige, ononder broken tonenreeksen. Het zit al lemaal knap in elkaar (het aantal kruisen en mollen lijkt het aantal noten te overtreffen), maar het is niet veel ruimte voor soli e: gaat van deze muziek, juist1 wege het rigide karakter, al snel een zekere saaiheid uit. De plaat bevat negen stukken, op een na alle door Wayne Shor ter geschreven. Het eerste - En dangered Species (niet van zijn hand) is het meest dynamisch wordt ook als enige met een wijkende bezetting uitgevoerd, waarbij computergestuurde kla vieren overheersen en waarbij ook meer evenwicht lijkt te be staan tussen solo-instrument complete formatie. In alle overi ge stukken speelt Shorter samen met fluitist Jim Walker, twee akoestische piano's, een fender- bas, drums/percussion en vrouwenkoortje op de achter grond. Resumerend: wel knap pe, maar geen mooie muziek WW Red Garland 'I left my heart(Muse Re cords MR 5311). Pianist Red Garland (1923-'84) vertegenwoordigde in zijn glorie- jaren een stijl die als het ware een schakel vormde tussen de oude swing van Art Tatum en de meer symfonisch gerichte, eigen tijdse jazz van-bijvoorbeeld Her- bie Hancock. Als zodanig vervul de hij een prominente rol in de begeleidende secties van Charlie Parker, Coleman Hawkins en la ter John Coltrane, Miles Davis en Art Pepper. In 1978 werd Garland samen met drummer Eddie Moore en bassist Chris Amberger van Dal las naar San Francisco gehaald voor een optreden - met altsaxo fonist Leo Wright - in de befaam de jazzclub (nu Chinees restau rant) Keystone Korner. De opna men van dat optreden werden onder verschillende merknamen (o.a. Prestige) op plaat gezet, maar sloegen nauwelijks aan. Muse Records, een nieuw label, heeft ze nu (naar het voorbeeld van Blue Note?) in een nieuwe jas gestoken en opnieuw in de markt geschoven, onder de noe mer 'Keystone Korner Series'. Het zijn prachtige opnamen met een duidelijk verschil in sfeer tussen beide kanten van de plaat. Op kant 1 speelt Garland in trio drie bekende stukken (Will you still be mine. Please send me someone to love en Bye bye blackbird), waarbij de ouder wetse swingcombinatie van de gitaarachtige linker- en solisti sche rechterhand moeiteloos overgaat in schitterende, breed uitgesponnen akkoordensche ma's van beide handen, vol rust en melancholie. Op de andere kant toont Garland zich terug houdender en vormt hij met de uiterst beweeglijke en warm bla zende Leo Wright een perfecte balans in drie, eveneens bekende stukken, waarvan het titelnum mer I left my heart in San Fran cisco het absolute hoogtepunt vormt. WW Horizontaal: 1. Voor handwerk en voor een vis en een boom uw gedachten. 5. Wordt Nederland daar nu wel zo rijk van? 7. Het kost wat om hem aan te kondi gen. 9. Een vogel van ruim 17 cm. 11. Inbrekersmuziek. 12. Zo word je geprezen. 13. Het is ge meen om die te breken. 15. Kost baar vrouwtje? 18. Mondfruit komt hard aan. 19. Een vreemde noot is tot voordeel... 20. maar deze is dichterbij. 22. Dwaas te ken op het raam. 24. Dat is het toppunt. 25. Je hebt ze in grote en in kleine. 27. Zwitserse francs om niets van de mislukking te la ten zien. 28. Het vak blijft in de familie. Verticaal: 1. Een grote kop kof fie? Belachelijk. 2. Een plant leent men niet uit. 3. Komt over een met 27. 4. Achter de meube len na het eten. 5. Gekleurd zit 'ie in 't sap. 6. Hij vangt de eerste klap op. 8. Het slot van 5 maar dan van een klein beestje. 10. De daad bij het woord voegend trap te de jongen D de deur uit. 11. Sla door elkaar gegooid door moeder en niet op de gebruikelijke ma nier, om de dieren eruit te verwij deren. 14. Vruchten met een hoed op. 16. Met je geld na een ommetje hierheen. 17. Een klap boven de mond. 21. Als je zo bent kijkje als 26.22. Voor vlakken en plakken. 23. Zou die nog kleiner zijn dan 8? 26. Je kijkt niet vro lijk. Terug is zeker niet zo'n mooi woord? De prijs van 25,- werd toege kend aan Th.J. v.d. Zeeuw, Burg. Hemmingsonstraat 12, 2381 XE Zoeterwoude-dorp. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54. 2300 AB Lei den. Snelle overwinningen ontstaan in de grootmeesterpraktijk soms doordat één van beide spelers ge weldig zit te knoeien. Maar het kan ook voorkomen dat de win naar zo'n briljante prestatie le vert dat de partij schijnbaar van uit het niets opeens is afgelopen. De volgende partij, gespeeld in het OHRA-toernooi in Brussel, is er één van de eerste soort. John Nunn is hier onherkenbaar. Wit: Sax; zwart: Nunn. 1. e4 e5 2. Pf3 Pf6 3. d4 Pe4: 4. Ld3 d5 5. Pe5: Pd7 6. Pc3 Pe5: 7. de5: Lb4!? (Beter is Pc3: 8. be3: Le7) 8. 0-0 Pc3: 9. bc3: Lc3: 10. Tbl De7 11. Tb3 Le5:? 12. Tel 0-0 13. Dh5! (Kennelijk had zwart alleen naar f4 Ld4+ gekeken) f5 14. Lf4 en zwart gaf op. De volgende partij uit hetzelf de toernooi toont Van der Wiel op zijn best. Wit: Van der Wiel; zwart: Hodgson. 1. d4 Pf6 2. c4 c5 3. d5 b5 4. Pf3 g6 5. cb5: ab6 6. Pc3 ab5: 7. e4 b4 8. Pb5 Pe4:? (Goed was d6. Nu kan wit al zijn combina- toire registers opentrekken) 9. De2 f5 (Pf6?? 10. Pd6 mat) 10. d6! ed6: 11. Pg5 Lb7 12. f3 h6 13. fe4:! (Sterker dan Ph3 d5 Kg7 16. b3 Th4 17. Lb2+ Afgelopen tweede kerstdag vond er ergens in Leiden, dicht bij een kerk, een "broeder moord" plaats. Alleen een klok en een vuil, verfrommelt papier tje waren daarvan getuige. Via een tipgever kon ik van dat pa piertje een kopie maken, zodat u die kunt meebeleven. Op dit papiertje stond het vol gende; E. Bronstring-P. Bron- string 1.33-28 18-22 2.38-33 12-18 3.31-26 7-12 4.37-31 1-7 5.42-38 19- 24 6.34-29 22-27 31x22 18x27 8.32- x21 16x27 9.40-34 17-22 10.28x17 11x22 11.41-37 13-18 12.37-31 9-13 13.48-42 14-19 14.46-41 20-25 15.29x20 25x14 16.41-37 7-11 17.45-40 2-7 18.50-45 4-9 19.33-29 19-23 20.37-32 11-16 21.32x21 16- x27 22.42-37 7-11 23.37-32 11-16 24.32x21 16x27 25.47-41 12-17! Ondanks enige strubbelingen lijkt het er nog niet op dat de avond met een moord zal eindi gen. Door zijn laatste zet heeft zwart het gevaar voorlopig be zworen. Anders was dat gewezen na 14-19? 29-24!! 19x30 35x24 en zowel na 6-11,9-14 als 10-14 volgt er een nekslag ingeleidt met 24- 19, 34-29 en 43-38 terwijl ook na 12-17 of 23-28 zwart met 41-37 een ♦A5 N 7 OV8 7 64 2 w n <910953 O 9 u O V 6 4 3 2 V854 Z 4A10 7 H B 9 84 3 2 <9- O H B 10 «ft H B 2 Noord, NZ. Noord opende 1 Ru, zuid 1 Sch. West introduceer de zijn hartenkleur, waarna over 4 Sch van zuid werd gered met 5 BIJ SEXBIERUM in Friesland zal in het komende najaar een proefwindmolenpark in gebruik worden genomen. Ter gelegen heid daarvan zal op 4 maart een bijzondere zegel van 70 cent wor den uitgegeven, die is ontworpen door Stefan Graatsma uit Maas tricht. De zegel toont (links) een windmolen, grafiekpapier en wolkenlucht en heeft als bijzon dere tekst "Windmolenpark Sex- bierum" en het jaartal "1986". De zegel zal te koop zijn zo lang de voorraad strekt, maar uiterlijk tot 1 april volgend jaar. Van de zegel zullen 13 miljoen stuks worden aangemaakt. En dat is toch 1 miljoen minder dan bij de zegels NAP en 100 jaar Wetboek van Strafrecht in Ne derland, die de volgende week dinsdag 21 januari zullen ver schijnen. Hiermee doet de heer G. A. Glas, directeur Zegelwaar den en Filatelie van de PTT, zijn belofte gestand, die hij eind vo rig jaar deed bij de opening van een postzegeltentoonstelling in Groningen. Hij zei toen er naar te Er zijn dit jaar 10 kandidaten voor de Bols Brillancy-prijs, de prijs voor 'het beste spel van het jaar'. Het zijn spellen uit alle uit hoeken van de wereld, die zijn voorgeselecteerd uit een groot aantal spellen. Leuke kost na tuurlijk, zij het dat het accent dit jaar wat meer dan andere jaren ligt op 'technisch knap' en wat minder op artisticiteit. Een twee tal kandidaten: V 10 6 9AHB O A 8 7 5 963 O Wit: Joesoepov; zwart: Noguei- ras. 1d4 d5 2. c4 e6 3. Pc3 e6 4. Pf3 PP6 5. Lg5 Pbd7 6. cd5: ed5: 7 e3 Ld6 8. Ld3 Pf8 9. Pe5 Db6 10. 0-0 Le5: 11. de5: Pg4 12. Da4! (In New in Chess onthult Joesoe pov's trainer Dvoretsky dat wit hier Lf4 had voorbereid, maar achter het bord de veel sterkere tekstzet vond) Db2 13. Tacl Ld7 14. Dd4ü b c d e f q h £§§f m u 'm mm, ai 18. Pd6:ü en zwart gaf op. Op Ld6: volgt 19. Dc4+ Tc4: 20. Lc4+ Kf8 21. 0-0+ en wint. Tenslotte een korte partij van Timmans tegenstander Joesoe pov uit het kandidatentoernooi te Montpellier. (de pointe van wits 12e zet. In één klap dreigt er van alles tege lijk: Pd5, Pb5, Pe4, e6 en Tbl; ei genlijk kan zwart het hier al op geven) f6 15. ef6: gf6: 16. Lf6: Tg8 17. Pb5 Db5: 18. Lb5: Pe6 19. Db2 cb5: 20. Lh4 1-0. door Hans Vermin angzame dood tegemoet gaat. '6.39-33 8-12?? Maar hiermee te kent zwart min of meer z'n dood vonnis. Na 6-11 was daar geen sprake van geweest: 6-11 41-37 15-20 44-39 14-19 37-32 19-24 32- xl2 8x17 etc. 27.38-32! 27x38 28.43x32. Neemt daarmee zwart in de houdgreep. 6-11 29.31-27 22 x31 30.36x27 17-22 31.44-39 22x31 32.26x37 3-8 33.35-30 14-19 34.32- 27 11-17. Langzaam maar zeker wordt zwart gewurgd, al spartelt hij nog tegen: 27-22 17x28! 33x22 18x27 29x7 27-32 37x28 8-12 7x18 13x24 35.29-24! zet de dodelijke aanval in. 17-22 36.37-31 10-14 37.33-29 12-17 38.41-36 23-28 39.39-33 28x39 40.34x43. En na nog enige stuiptrekkingen (8-12 29-23) kon de overlijdensakte op gemaakt worden. De oplossingen van de proble men van 2 weken geleden: Dl. zwart: 7-10 19, 20, 27. Wit: 29. 36. 38, 39,43, 47, 50. 36-31 47-41 29-24 24x11 43-39 50x39. D2. zwart 3,4, 9. 14, 18, 22. 25. 27, 32. Wit: 29. 30, 31, 33, 36. 40, 43. 44, 48. 43-38 (25- x45) 44-40 33-28 48x10 31x4. D3. zwart: 1, 3. 7, 9-11 16, 17. 29. Wit 24, 26, 27, 31, 33, 36, 39. 40, 43. 27-22 26-21 21x12 31x15. D4. zwart: 4, 5, 8, 10, 17, 18, 22, 27. Wit: 19, 24, 26, 28, 33, 36. 43, 47. 36-31 47-41 26-21 (47x15) 21x3 19- 13 3x47 etc. D5. zwart: 5,9,11-13, 21, 22, 25, 27, 31, 37. Wit: 15, 23, 24,33-35,38,44,47,48.15-10 47-41 35-30 34-29 33-28 28x6. Fraai niet door Ton Schipperheyn 987 5 OH V 10 4 3 O V B73 Ha. Zuid besloot daarop de bie ding met 5 Sch. West kwam uit met Ru 9, kennelijk een single- ton. Zuid nam en wilde nu hoe dan ook voorkomen dat oost aan slag zou komen om west een ruitenin- troever te geven. Als oost Sch A zou hebben viel dat niet te voor komen, maar hoe zit het als oost KI A heeft? Zuid, Joe Stepanovic tijdens het Amerikaanse lente kampioenschap, vond een genia le oplossing. Hij speelde Ha A, Ha H en Ha B en gooide in de hand al zijn klavers af! West kwam aan slag met Ha V, maar kon partner niet meer bereiken. Zuid troefde de nagespeelde kla veren, speelde troef en gaf alleen nog troef aas af. Zuid, allen. Zuid opende 1 KI, noord 1 Ha, zuid 2 Ru. noord 3 KI, zullen streven de oplagen van ze gels, die de laatste jaren toch te hoog zijn geworden en zelfs in 1984 een hoogtepunt bereikten van 17 miljoen (70 cent, Euro pees Parlement), weer iets terug te dringen. Wij hopen dat direc teur Glas nog verder in zijn opzet slaagt en dat de oplagen weer rond of onder de tien miljoen ko men te liggen. De (liggende) Sexbierum-zegel zal worden uitgevoerd in de kleuren zwart, geel, magenta, cyaan, oranje, geel en lichtblauw. De waardeaanduiding beslaat bijna de gehele hoogte van de ze gel, de "7" helemaal, de "0" half. Grafisch is dit een vondst en het geeft visueel bijzonder aardig effect. Het proefwindmolenpark bij Sexbierum is een gezamenlijk project van de Samenwerkende Elektriciteits Productiebedrij ven (SEP) en het ministerie van economische zaken. De wind- centrale beslaat ongeveer 50 hec tare en eind dit jaar zullen 18 windturbines met een vermogen van 300 kW per turbine zijn opge steld. of wel ruim 5 mW. Als de proef bij Sexbierum slaagt zal dat een grote stimulans zijn voor HVB3 N #1062 995 w n <?B862 <0 8 7 5 3 V OHB96 V 9 8 Z +10 4 A4 <9A7 OA 10 4 2 «f AH653 zuid 3 SA. West startte Sch H voor zuids aas. Zuid speelde drie ronden harten, maar die liepen niet, waarop zuid overschakelde op klaveren. West nam de derde slag en oost moest een kaart af gooien. Hij maakte het zijn part ner makkelijk door Ru H bij te spelen! Die onnodig hoge kaart zette west aan het denken. Zuid had kennelijk Ru A, dus oost moest wel Sch 10 hebben. De boodschap kwam over. West speelde een kleine schoppen na voor de 10. Oost incasseerde Ha B, waarna nog twee slagen in schoppen zuids lot bezegelde. bouw en plaatsing van meer mo lens in ons land om zo op een mi lieuverantwoorde wijze en tegen een concurrerende prijs elektri citeit op te wekken. Het streven is dat in het jaar 2000 in ons land door windmolens 1000 mW kan worden opgewekt. Op Alderney-Guernsey wer den op 24 september vijf zegels in omloop gebracht met daarop historische uniformen: 9p, 14p, -29p, 31p en 34 pence. Het Kanaaleiland Guernsey heeft op 18 september de perma nente serie, waarmee op 18 sep tember 1984 een begin werd ge maakt, uitgebreid met tien zegels en ook deze zegels tonen beelden van het eiland. Waarden: lp, 2p, 5p, 6p, 7p, 8p. lip, 15p. 30p en 2£. Op 19 november heeft Guern sey weer een serie schilderij-ze gels uitgegeven. Deze keer wor den landschapschilderijen van Paul Jacob Naflel (1817-1891) af gebeeld: 9p, 14p, 22p, 31p en 34 pence. Evenals 1984 heeft Guernsey ook 1985 beëindigd (19 novem ber) met een velletje met kerstze gels. In het velletje twaalf óp-ze gels met op elke zegel een afbeel ding van iemand die (kerstge schenken brengt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23