Om niet meer uit de stoel te komen ZATERDAG 11 JANUARI 1986 EXTRA PAGINA 21 FilmNet is de naam, ontspanning is het doel, en behalve met veel films wordt dat ook met sport nagestreefd. Ruim twintig Nederlandse gemeenten zijn al toegerust met de zegeningen van abonneetelevisie. De Leidse regio volgt binnenkort. Voor een eenmalig bedrag van 95 gulden en een maandelijks abonnementsgeld van 35 gulden zijn 'de voetbalfans, de filmliefhebbers, de tv-veelvraten en de mensen die kicken op nieuwe dingen' zeven dagen per week onder de pannen. door Bart Jungmanri Stel dat het vandaag al zo ver was. De televisie zou dan om kwart over drie operationeel kunnen worden. Eerst bijna twee uur sport, dan de Bommel-tekenfilm 'Als u begrijpt wat ik bedoel', om kwart voor negen de tranentrekker 'Terms of Endear ment', vervolgens de western 'Ma cho Callahan' en de avond/nacht wordt besloten met 'Zero to Sixty', een komedie. De klok wijst op dat moment 2.10 uur aan en de tv kan weer even met rust worden gelaten. Eind maart of anders begin april, zo luiden de verwachtingen, is het in Lei den echt zover. Abonnee-televisie wordt aan het bestaande arsenaal van de al ruim tien zenders toegevoegd. FilmNet is de naam, ontspanning is het enige doel en behalve films wordt er veel sport in het vooruitzicht gesteld. 'Maar daar moet je wel wat voor doen', zoals een ander ontspannende omroep (Veronica) zijn luisteraars geregeld toe roept. Betalen. Met een eerste aanbeta ling van 95 gulden en een maandelijkse bijdrage van 35 gulden kan het hierbo ven afgeschilderde avondje tv worden doorgebracht. Inwoners van ruim twin tig plaatsen die Leiden in dit opzicht voorgingen, hebben die mogelijkheid al. Koffiedik kijken "Duur?" Monique van Schendelen herhaalt het woord enigszins schamper. "Helemaal niet duur. Voor één gulden en zeventwintig cent per dag krijg je ze ven dagen in de week van vijf tot één uur films en elke zaterdag en zondag sport. Ik vind dat niet duur". Van Schendelen behartigt de publiciteitszaken van Film- Net. Hoe oprecht ze ook klinkt, in feite praat ze over haar broodwinning. De waarde van haar juichtoon is dus nogal discutabel. Duur? De Leidse gemeente-ambte naar A.J. van Donzel (Stadskabei) vindt van wel. "Het is natuurlijk allemaal ont zettend koffiedik kijken. Ik denk dat het aanbod voor een hoop mensen aantrek kelijk zal zijn, maar aan de andere kant: 35 gulden per maand is toch een flinke drempel. Als het nu een tientje of vijf tien gulden was, dan zou volgens mij het merendeel van onze abonnees zich met een aansluiten". Over de animo in met abonnee-tv toe geruste gemeenten, kan Monique van Schendelen weinig zeggen. "Het gaat goed", is aanvankelijk haat enige reac tie. Eind oktober, gaat ze dan verder, was FilmNet de 40.000 abonnees gepas seerd. Hetgeen neerkomt op een percen tage van 5,6. "Het is heel moeilijk om er nu wat van te zeggen. In de ene gemeen te zijn we al langer bezig dan in een an dere gemeente. Je moet dus een soort gemiddelde vinden en dat is heel moei lijk". Bovendien: "We zijn ook met andere landen bezig. Dit jaar gaan we in Zwe den en Noorwegen beginnen. In Dene marken zitten wel al, en sinds november ook in Antwerpen. Daar zijn we de 5.000 abonnee's al gepasseerd". De ervaringen van atv-collega's elders stemmen haar evenzeer optimistisch. "In Frankrijk heb je Canal Plus en in Amerika Home Box Office. Die gaan allebei heel goed". Niettemin: toen abonnee-tv alleen nog maar op papier bestond, werd een mini mum van ruim 400.000 abonnees - het tienvoudige van oktober - verondersteld om quitte te kunnen spelen. Van Schen delen: "Jawel maar dat was voor de fu sie. Nu wordt alweer over heel andere cijfers gesproken". Drie kapers Het woord fusie voert naar een perio de toen er meer kapers op de kust van de betaaltelevisie waren. In september 1984 gaf minister Brinkman van wvc aan acht bedrijven toestemming om zich op de mogelijkheden van de abonnee-tv te storten. Drie daarvan timmerden het' meest aan de weg. Allereerst was daar FilmNet. De stu wende kracht daarachter: Rob Houwer, producent van speelfilms als 'Soldaat van Oranje' en recent 'Het Bittere Kruid'. Houwer wist zich in de rug ge steund door het Zweedse mammoetbe- drijf Esselte dat zich onder meer met de distributie van video's bezighoudt. Een tweede gegadigde destijds was ATN (Abonnee Televisie Nederland), een gezamenlijk opzetje van VNU en UIP. De eerste is een belangrijke uitge ver van tijdschriften (Panorama, Nieuwe Revu) en toegerust met een aparte divi sie 'Nieuwe media', waartoe ook abon neetelevisie wordt gerekend. UIP staat voor United International Pictures en is een samenwerkingsverband van drie Amerikaanse filmproducenten te weten: MGM, Universal en Paramount. Nummer drie was Euro-tv, een initia tief van Sporthuis Centrum. Aanvanke lijk de belangrijkste gegadigde, want in het bezit van een belangrijke troef. Euro- tv had namelijk beslag gelegd op het Ne derlandse kanaal van de satelliet ECS 1. Elk land was zo'n kanaal toegewezen en aangezien abonnee-tv het best via de sa telliet kan, stond Euro-tv er het gun stigst voor. In de weken die daarop volgden, werd niet duidelijk wie de race om de eerste aansluiting zou winnen. Van Euro-tv werd weinig meer vernomen. FilmNet en ATN roerden zich, zonder iets con creets te doen. In november '84 besloten de laatste twee tot een technische sa menwerking en twee maanden later tot een volledige fusie. Esselte en VNU na men veertig procent van de aandelen voor hun rekening, de resterende twin tig ging naar UIP, en de Verenigde Ne derlandse Filmcompagnie van Houwer zorgde aan de Amsterdamse Keizers gracht voor onderdak. ATN-FilmNet heette het aanvankelijk, de drie eeerste letters zijn er inmiddels van af gevallen. Primeur Met zoveel kapitaal in huis konden er zaken worden gedaan en op 29 maart van het vorig jaar was het zover: Den Haag had de primeur en het dichtstbe- kabelde land van Europa (zeventig pro cent met vooral Zeeland als braaklig gend terrein) had abonnee-televisie. De bal was gaan rollen. Allerlei steden volg den het Haagse voorbeeld, Rotterdam in april en Amsterdam in september. Film- Net kan alleen contracten afsluiten met gemeenten en niet met kabelexploitan ten, zoals bijvoorbeeld Casema in deze regio. "Dat kan weieens lastig zijn", weet Van Schendelen. "We hebben bijvoor beeld overeenstemming met Heemste de, maar alléén Heemstede loont de moeite niet. Eerst moet Haarlem over de brug komen. Gelukkig gaat dat in dit ge val ook binnenkort gebeuren". In de maand september werd het eer ste contact gelegd met Leiden, zo herin nert ambtenaar Van Donzel zich. "De ge meente stond daar vanaf het begin wel willend tegenover. Het is toch een verrij king van je aanbod en er was eigenlijk niemand van de bestuurders die bezwa ren had". De uiteindelijk getroffen regeling met FilmNet steekt echter anders in elkaar dan elders. Van Donzel: "Alle investe ringen die moeten worden gedaan, zijn voor rekening van Filmnet. In andere gemeenten is dat veelal anders geregeld. Die steken ook geld in de investeringen. In onze ogen veel te risicovol. Als het niet lukt, zit je toch met een deel van de investeringskosten. Filmnet vindt het geen risico". Dus was drie maanden la ter een overeenkomst met een geldings duur van negen jaar te sluiten. Elders in de regio lijkt de komst van abonnee-televisie nog slechts een kwes tie van tijd. Ambtenaar Dominicus, de verantwoordelijke man in Alphen: "Er ligt een voorstel aan de raad, maar het is heel moeilijk te zeggen wanneer het in Alphen aan den Rijn komt. Ik stel me zo voor dat het er binnen nu en een halfjaar wel van komt". Van Schendelen vult aan: "En er zijn ook verregaande contac ten met de bollenstreek, Bodegraven, Oegstgeest en Zoeterwoude". Decoder Het sleutelwoord bij FilmNet heet 'de coder'. De abonnee krijg zo'n ding thuis geïnstalleerd. Zonder decoder is het beeld gescrambeld, zegt Van Schende len. Pardon? "Dat komt van het Engelse scrambled eggs, roereieren dus. Het wil zeggen dat het beeld door elkaar gehus seld is". Films voor FilmNet worden in Am sterdam uitgekozen en in Stockholm bij Esselte van ondertitels voorzien. Kant en klaar worden ze vervolgens naar Bel gië getransporteerd. Dat kan niet an ders. De optie op het Nederlandse ECS- kanaal is destijds van Euro-tv overge gaan op Europa-tv, een Nederlandse sa tellietzender die te vergelijken is met het franstalige TV5, maar dan nog in de kin derschoenen. Dus legde FilmNet beslag op het Bel gische kanaal. In Sint Stevens-Woluwe begint nu de victorie. Er zijn een contro lecentrum en een eindregiekamer inge richt. Van Sint Stevens-Woluwe gaat het naar Liederkerke, nog zo'n illustere plaatsnaam, en van het grondstation al daar naar de ECS 1, ergens boven Euro pa. Wie in het bezit is van een schotelan tenne en aardig weet te richten, kan het programma van FilmNet eigenhandig opvangen. Casema, de Haagse kabelex ploitant die ook de Leidse regio bedient, heeft in Rijswijk zo'n antenne. Daar wordt het beeld door elkaar gehusseld naar de Oegstgeester mast gestuurd en daar voor Leiden en omgeving op de ka bel gezet. De door FilmNet uitgegeven decoder, met de omvang van een schoenendoos, kan het roerei weer ontrafelen en er een heldere ontvangst van maken. Zoals ei genlijk al was te verwachten, inspireer de de decoder tot de nodige huisvlijt. En met succes. Knappe koppen schijnen voor een paar tientjes hun eigen decoder te kunnen maken. Anderen zagen er handel in, zoals de Haagse elektronica winkel Meek It Electronica. Voor drie honderd gulden wordt daar een derge lijk apparaat verkocht. Reden voor FilmNet een kort geding aan te spannen. Dat dient maandag voor de Haagse rechtbank. "Meteen de bron aanpakken", noemt Van Schendelen dat. Ze heeft geen idee op welke schaal er buiten FilmNet om wordt gedeco deerd. Op een aantal gronden hoopt FilmNet de rechter van haar gelijk te overtuigen en baseert zich daarbij op het octrooi- en auteursrecht. In verband met dat laatste zal ook UIP, het filmbedrijf dat het me rendeel van de FilmNet-films levert, zich als klagende partij melden. Het Haagse elektronicabedrijf ziet het kort geding eveneens met vertrouwen tegemoet. Het apparaat is namelijk nooit gepresenteerd als een decoder voor FilmNet. Maar er zijn meer wegen die naar exclusiviteit van abonneetelevisie leiden, zegt Monique van Schendelen. "Heel simpel. We veranderen het scrambling-signaal. Jammer voor al die zelfbouwers, maar dan hebben ze niets meer aan hun apparaten". Dat veranderen gaat met een compu ter die in Rijswijk staat opgesteld. Daar in zijn ook de gegevens van de officiële decoders opgeslagen. Zo kan bij wanbe taling via de computer handelend wor den opgetreden. Overigens denkt Van Schendelen dat het met die wanbetaling wel zal meevallen. "Zo'n bedrag vooraf is natuurlijk een flinke drempel. Je be gint er niet zomaar aan". Wat voor mensen beginnen er wel aan? "Mensen die kicken op nieuwe din gen, echte filmliefhebbers en tv-veelvra ten", zo doet ze een oppervlakkige greep. Sport- en met name voetbalfana ten moeten daar sinds een paar maan den aan worden toegevoegd. Het con tract dat vorig jaar met de KNVB werd gesloten, zal FilmNet voor veel voetbal fans aantrekkelijk hebben gemaakt. Tij dens het seizoen wordt elke zondag een voetbalwedstrijd bijna rechtstreeks uit gezonden. Om half vier de eerste helft, direct gevolgd door de tweede. De keuze van de wedstrijd wordt overigens pas om drie uur op zondagmiddag bekend gemaakt. Twee kampen De overeenkomst verdeelde de voet balwereld ook in twee kampen. De ama teurs zijn bang voor de tv-concurrentie, maar ook in beroepskringen zijn de me ningen verdeeld. Neem de grote drie in het betaald voetbal. Bij Ajax zijn de ca mera's en de desbetreffende commenta toren (Frits Barend en Henk van Dorp) welkom, bij Feyenoord en PSV komen ze er niet in. Monique van Schendelen: "De thuisclub beslist. Feyenoord mag dus wel in een uitwedstrijd. Zo hebben we onlangs Heracles-Feyenoord gehad". Voor de zaterdagmiddag put FilmNet uit het materiaal van de Engelse colle ga's van Screen Sport. Dat houdt in: ten nis, autosport, motorsport en weer voet bal. Clubs uit de Engelse eredivisie strij den om een Cup die door Screen Sport in het vooruitzicht is gesteld. En verder? 'FilmNet brengt louter ont spanning. Dus geen praatprogramma's of programma's over cultuur', karakteri seert het bedrijf zich in een schrijven aan de abonnees. Die nogal beperkte kijk op ontspanning wordt door Van Schendelen nader toegelicht. "Het lek kere van FilmNet is dat er een knop op je toestel zit die vermaak geeft. Je komt thuis, je hebt nergens zin in, het is zo'n EO-avond en dan kun je gewoon Film- Net opzetten". De films die onder deze noemer ont spannend heten, vereisen weinig betrok kenheid van de kijker. Monique van Schendelen: "Ja, op wie mik je ook? Het publiek dat FilmNet neemt wil geen VPRO-achtige films. Ze willen populai re films. Maar populair en kwaliteit kun nen vaak samengaan". Nog vaker gaan populair en Ameri kaans samen, dus wordt voornamelijk uit de Hollywood-fabriek geput. De sa menwerking met UIP biedt wat dat be treft veel soelaas. Het merendeel van de gekozen films komt uit deze koker, waaronder films die de Nederlandse bio scopen niet haalden. "Verder hebben we contacten met onafhankelijke producers en zenden we een reeks klassieke Holly- woodfilms uit". Europese films zijn zeld zaam op FilmNet. Acht maanden Voordat films toe zijn aan vertoning door FilmNet moeten ze eerst een aantal fasen hebben doorlopen. Uitgaande van een populair produkt draait een film eerst in de bioscoop. Daarna wordt hij als videofilm uitgebracht, is dan rijp voor abonnee-televisie, kan vervolgens terecht bij de omroep en slijt zijn laatste dagen op de vrije zenders, zoals bijvoor beeld Sky Channel. Tussen al die moge lijke stappen liggen acht maanden. Van daar dus dat 'Terms of Endearment', een film van anderhalf jaar oud, nu al rijp is voor atv. Monique van Schendelen zegt in dit verband: "Nee, FilmNet is zeker niet leuk voor videotheken en bioscopen". De betrokkenen zelf zijn niettemin lang niet zo ongerust. Secretaris Thijssen van de Nederlandse Bioscoopbond: "Het is niet bepaald het meest dwingende wat mij bezighoudt. Echt zicht hebben we er nog niet op. Gewoon omdat het er nog niet zo lang is. Ik moet er maar eens een paar studenten op zetten om te kijken of dat nou echt gevolgen heeft. Maar als ik even aan natte vingerwerk doe, zeg ik: waarschijnlijk niet. Een oud onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat het weinig uitmaakte. En hoe is het in Ne derland? Je betaalt eerst een dot voor Hilversum en dan ook nog eens een dot voor abonnee-tv, plus de video die bij één op de vier gezinnen staat". En de eigenaar van Perfect aan de Nieuwe Beestenmarkt in Leiden: "De praktijk in Amsterdam en Den Haag heeft uitgewezen dat we weinig te vre zen hebben. Ik heb zelf eens een tijdje gekeken in Den Haag en Amsterdam. Een hoop oude rotzooi, hoor. En ik ken ook een hoop mensen die na een tijdje opzeggen. Het is een hoop geld en je moet toch maar afwachten vat er komt. Terwijl je in de videotheek heel gericht een filmpje kunt huren". Stel dat het vandaag al zover was, met twee van die aardige films op Nederland 2. En tel bij dat al zo ruime aanbod ook nog dat van Filmnet op. Dan wordt het toch nog stug doorkijken. Vanuit de controlekamer van FilmNet in België wordt het signaal naar de ....waarna de Casema-schotelantenne in Rijswijk de programma's ont- en ze vervolgens doorstuurt naar de abonnees, die ze met behulp van ECS-satelliet gezonden.... vangt.... een z.g. decoder ongestoord kunnen bekijken. ifotospn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21