Een economische reus wordt wakker Beatrix en Claus gaan zaken doen in India ZATERDAG 11 JANUAR11986 EXTRA BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD PAGINA 19 door Jaap Lodewijks India. Een continent met ruim 700 miljoen inwoners die 600 talen spreken - waarvan 23 officieel door de staat erkend - en met meer dan 400 stammen en tientallen godsdiensten. Een land - verdeeld over 19 deelstaten - waar de twintigste eeuw hand in hand gaat met de middeleeuwen. Een land dat raketten en satellieten maakt, maar waar acht op de tien inwoners zich niet sneller verplaatsen dan een os die een kar trekt. Dat land bezoeken koningin Beatrix en prins Claus volgende week. Nederlandse ministers en staatssecretarissen zijn hen de afgelopen maanden al vooruitgereisd om het vuur van de economische samenwerking alvast te smeden nu het heet is. Want de sinds een jaar aan de macht zijnde premier Rajiv Gandhi wil dit immense land in sneltreinvaart omhoog stoten in de vaart der volkeren. Technologie en computers zijn daarbij de nieuwe toverwoorden. De technocraten, die Gandhi rondom zich heeft verzameld, denken - of is het hopen? - dat de vooruitgang langzaam zal doorsijpelen naar de onderste lagen van de bevolking. Grote groepen mensen, die proberen te overleven in krottenwijken, op een hoekje van de straat van wereldsteden als Bombay, Calcutta en Madras. Om maar niet te spreken van de inwoners van één van de 600.000 dorpen waar vaak nog niemand heeft gehoord van elektriciteit of stromend water. Critici in binnen- en buitenland wijzen op de groeiende kloof tussen arm en rijk die door de politiek van Gandhi dreigt te ontstaan. Aan de vooravond van het koninklijk bezoek een portret van India aan de hand van gesprekken en recente boeken. Een man en zijn moeder werden vo rige maand door het hooggerechts hof van India ter dood veroordeeld, omdat zij de vrouw van eerstge noemde levend hadden verbrand. De dochter van een arme Indiër had te weinig bruidschat meegenomen in haar huwelijk en was derhalve economisch niets meer waard. De rechterlijke macht velde voor het eerst een dergelijk zwaar vonnis, hoewel India al sinds 1961 een wettelijk verbod op de bruidschat kent. Dit verschijnsel is echter dermate ingeburgerd dat uit roeiing ervan vooralsnog vechten tegen de bierkaai is. Vorig jaar werden volgens officiële statistieken 447 vrouwen om voornoemde reden omgebracht. Zeker nu de Indiase markt wordt over spoeld met allerlei consumptiegoederen als kleurentelevisies, radio's, ijskasten en wasmachines vormt de eeuwenoude traditie hèt middel bij uitstek voor met name arme mensen om nog iets van deze - schier onbereikbare - snufjes binnen te halen. Een vader en moeder die een dochter krijgen, zijn in India nog steeds niet te benijden. Op het moment van uithuwelijken blijken traditionele geschenken (juwe len, een nieuwe sari-jurk en kleine pre sentjes) geen enkele indruk meer te ma ken op de familie van de bruidegom. En een ongetrouwde vrouw is nog steeds een schande in het Aziatische land, zo dat vader en moeder jaren moeten krom liggen om te kunnen wedijveren met eventuele concurrentie. Universitair docent van het Zuidoost- Azië Instituut in Amsterdam, Loes Schenk-Sandbergen: „Veel vrouwen kunnen het geploeter van hun ouders niet aanzien en plegen zelfmoord". Toverdoos Sinds Rajiv Gandhi in december 1984 de fakkel van zijn vermoorde moeder Indi ra overnam, wordt er in het machtscen trum New Delhi hard gewerkt om het land zo snel mogelijk tot de moderne wereld te laten behoren. Het oude poli tieke pad van plattelandsontwikkeling, waarop Mahatma Gandhi en India's eer ste premier Jawaharlal Nehru vanaf 1947 liepen, lijkt definitief verlaten. Ra jiv introduceerde een nieuwe toverdoos: de computer en andere geavanceerde technologieën om de industriële moge lijkheden van zijn land te vervolmaken. Hij laat zich omringen door westers geo riënteerde technocraten. Zo wordt in het onderwijs de nadruk gelegd op uitbrei ding van technische en beroepsopleidin gen met behulp van computers. Pro gramma's moeten binnen enkele jaren over het hele land worden verspreid. Maar de vraag wat er gedaan moet wor den aan de veertig procent van de scho len die geen schoolborden bezitten, of de zeventig procent van de dorpsschool tjes die geen of veel te weinig boeken hebben blijft vooralsnog onbeantwoord. Madhavan is de leider van de Indiase organisatie 'Aware', die opkomt voor de belangen van de armste groepen op het platteland. Hij was onlangs in Neder land. Hij zegt over de ontwikkeling: „Mahatma Gandhi wilde de vele dorpen, die India telt, economisch onafhankelijk maken. Die bus hebben we echter ge mist door versneld de technologie bin nen te halen, technologie die alleen inte ressant is voor westerse bedrijven en de grote Indiase concerns. Er wordt wel veel gepraat over armoedebestrijding, maar de woorden worden niet omgezet in daden. Rajiv is een stadskind, hij weet weinig van het leven op het platteland". De groeiende mondigheid van de nieuwe midden- en hogere klasse wordt ook aangestipt in het boeiende boek dat Tariq Ali schreef over de greep die de families Nehru en Gandhi op de geschie denis van India hebben: „In de jaren tachtig is er iets nieuws ingeburgerd. De Indiase economie, tegelijkertijd geavan ceerd en achtergebleven, heeft in be paalde gebieden hier en daar rijkdom gebracht. Bevoorrecht En" hóewei die industrialisatie de enor me armoede op het platteland niet heeft kunnen bestrijden is er wel een min of meer bevoorrechte klasse door ont staan in de steden en op het land. Uit die laag zijn de ergste uitdagingen geko Het oude, nog middeleeuws' ogende centrum van Delhi. Ook hier maakt men zich gereed voor de 21ste eeuw. men. De drie voornaamste beroeringen die in de jaren 1980-1984 in het land wer den opgemerkt (acties in de deelstaat Assam, de opstand van de sikhs en de acties van de rijke boerenleider Joshi in Maharasjtra, red.) waren geen opstanden van misdeelden. Niet de trottoirbewo ners van Bombay, de bewoners van de achterbuurten van Calcutta, de arbei ders uit de steengroeven van Delhi of de grote menigten hongerenden rond vrij wel elke stad in India kwamen in op stand om hun deel, hun recht op werk en een leven in vrede op te eisen. Als zij dat hadden gedaan, was het verschijnsel niet erg verrassend of origineel geweest, maar deze acties gingen voornamelijk uit van rijke ménsen die een groter deel opeisten van de koek". Voor- en tegenstanders van het beleid van Rajiv Gandhi zijn het er in elk geval over eens dat de vooruitgang - voorlopig - aan 70 procent van de bevolking voor bijgaat. Zo zijn de kosten voor levenson derhoud in vier jaar tijd met 50 procent gestegen. Voorstanders merken daarbij op - zoals de Indiase voorzitter van de Kamer van Koophandel - dat ze zich daarover wel zorgen maken, maar stel len niettemin dat „er geen keus is". India-specialist drs. J. Huner van het Nederlandse ministerie van economi sche zaken tegen het ANP: „Natuurlijk is er armoede, en natuurlijk leven mil - Vooral op het platteland gaat de vooruitgang nog aan de meeste mensen voorbij. joenen mensen in sloppen, maar honger kent India niet meer. Er wordt te gemak kelijk voorbijgegaan aan de andere kant van de medaille en die toont aan dat In dia ook 150 miljoen mensen telt die naar westerse maatstaven op modaal of zelfs luxueus niveau kunnen leven. Een aan tal dat snel groeit". Wakker De cijfers geven onmiskenbaar aan dat de economische reus wakker wordt. En Nederland wil er een graantje van mee pikken. De handel is sinds 1983 fors ge stegen. Hollandse export naar India be droeg in 1980 432 miljoen gulden, de eer ste helft van 1985 was dat al 453 miljoen gulden. In India werken nu al 186 Neder landse bedrijven samen met een Indiase onderneming. Volgens Kristoffel Lieten - politiek econoom op het Zuidoost-Azië Instituut in Amsterdam - kleeft er een groot ge vaar aan de weg die Gandhi inslaat: „Straks hebben we twee India's. Terwijl 200 miljoen mensen zich klaarmaken voor de 21e eeuw, worden tegelijkertijd 550 miljoen mensen teruggestuurd naar de 19e eeuw. De eerste groep beheerst de industrie, de politiek, de wetenschap en de media. Hun leven is naar westerse maatstaven goed en dat beeld zullen ze uitdragen. De rest wordt vergeten". Wie zijn die rest? Neem Calcutta en de grootste achterbuurt van deze miljoe nenstad met de ironische naam Anand Nagar (Stad der Vreugde), waar 130.000 inwoners per vierkante kilometer sa mengeperst zitten in krotten en onder afdakjes. In wezen hebben zij nog geluk. Tienduizenden bezitten niet meer dan een paar tegels op het trottoir, waar - al dus de Indiase auteur Salman Rushdie - „armoede het asfalt wegvreet als een droogte, waar mensen hun onzichtbare levens slijten. Overal kreupelen, door liefhebbende ouders verminkt om hen van een levenslang inkomen uit bedela rij te verzekeren". Anderen hokken in de stationshal of slapen op perrons, waar de elektronische borden van de vooruit gang keurig aangeven op welk tijdstip de trein vertrekt. Uitwassen De Franse schrijver Dominique La- pierre geeft in zijn boek „Stad der Vreugde" een indringend portret van de krottenwijk van Calcutta. De dagelijkse strijd om er een kop rijst te bemachtigen leidt tot curieuze uitwassen. Zo heeft Calcutta het grootste aantal beroepsbe togers ter wereld. „Iedere willekeurige organisatie of politieke partij kon er dui zenden huren voor vijf of zes roepies per dag per persoon. Dezelfden die 's och- tens onder de rode banier van de com munisten revolutionaire leuzen brulden, liepen 's avonds of de volgende dag ach ter de vaandels van de aanhangers van de Congrespartij", aldus Lapierre. Officieel kent India een zeer moderne wetgeving. Veel van de ingeburgerde methoden om aan geld te komen (bruidsschat, skelettenhandel. bloedver koop) zijn op papier al jarenlang afge schaft. Er bestaat zelfs een wet op het minimumloon. Terwijl de kinderarbeid volgens artikel 24 van de Indiase grond wet is verboden („Geen enkel kind mag in een fabriek of in een mijn te werk worden gesteld of elders op een gevaar lijke plaats"), neemt deze vorm van uit buiting steeds meer toe. Loes Schenk- Sandbergen van het Zuidoost-Azië Insti tuut: „De kinderen zijn goedkoop en ge dwee. Voor een gezin is de financiële bij drage, al is het maar een roepie, van een kind onontbeerlijk. Naar school gaan is een luxe. In plaats daarvan werken ze twaalf tot veertien uur per dag in donke re ruimten achter textielmachines en dergelijke. Vanaf acht jaar verdwijnen meisjes in exclusieve bordelen". Hoewel de staat er dus alles aan doet om in wetgevende zin het beeld van een moderne maatschappij uit te dragen, staat zij machteloos. Madhavan: „Het is waar, we hebben moderne wetten, maar de naleving ervan wordt niet gecontro leerd. Er is een enorme bureaucratische macht die onder één hoedje speelt met de grootgrondbezitters. De corruptie tiert welig. De controleurs komen name lijk vaak uit dezelfde sociale laag of kas te als de bezitters. Ze hebben geen enke le reden om elkaar het leven zuur te ma ken. En de armen weten de weg niet. Als individu kunnen ze ook niets uitrich ten". Aanslagen Madhavan wijst er op dat er goede pro cedures zijn om misstanden bij het Hooggerechtshof aan de kaak te stellen, maar „hoeveel mensen kennen deze weg en hoeveel mensen worden halverwege niet onder druk tegengehouden? Alleen als organisatie kan je iets uitrichten". En zelfs dan is het gevaar niet geweken, ge tuige het handjevol moordaanslagen dat Madhavan inmiddels achter de rug heeft. Loes Schenk-Sandbergen heeft de bu reaucraten ook leren kennen tijdens haar onderzoeken op het platteland: „Zo'n wet op het minimumloon wordt gewoon niet nageleefd. En de landarbei der zit in een afhankelijke positie, hij kan niets uitrichten. Dat geldt ook voor de landhervorming. Er is een progressie ve wet, die stelt dat een Indiér slechts een bepaald aantal hectaren mag bezit ten. Wat doen de grootgrondbezitters? Ze hakken hun land in stukken en zet ten het op naam van hun vrouw, kinde ren, familie en kennissen. Geen speld tussen te krijgen. Rajiv Gandhi is zich terdege bewust van het sluipende gif dat de Indiase sa menleving bedreigt. Onlangs - tijdens de viering van het eeuwfeest van zijn Congrespartij - vormde de bestrijding van de corruptie het hoofdthema van zijn toespraak. Hij zei dat zijn partij, die met een korte onderbreking sinds jaar en dag de centrale macht van India in handen heeft, sinds de onafhankelijk heid in 1947 voortdurend aanhangers had verloren en het contact met de mas sa was kwijtgeraakt. In een poging om de corruptie een gevoelige klap te geven kondigde hij aan dat voor het eerst sinds twaalf jaar nieuwe afdelingsvoorzitters zullen worden gekozen. Een actie die broodnodig lijkt, aangezien de macht van de Congrespartij in de vele (deels politiek onafhankelijke) deelstaten ta nende is. Diverse verkiezingen - zoals in Assam - bezorgden Gandhi een neder- vDruk op de ketel Volgens Kristoffel Lieten is dan ook nog niet volop duidelijk of de „wester se" weg die Gandhi wil inslaan op vol doende machtsbasis berust. India kent sterke communistische en socialistische partijen, die de druk op de ketel houden. Zij vinden dat er meer nadruk op platte landsontwikkeling moet komen en dat de industrie de armen ten goede moet komen. „De oude aanpak van Nehru leeft nog sterk. Gandhi probeert dan ook op goede voet te blijven met de Sowjet- Unie", aldus Lieten. „Rajiv is niet voor niets in 1985 tweemaal op bezoek ge weest in het Kremlin". Een groot probleem voor de ontwikke ling van India is ten slotte de snelle be volkingsgroei. Pogingen in het verleden om met harde hand paal en perk te stel len aan de groeiende kinderschare stuit ten op fel verzet, met name van de aan hangers van het hindoeisme (83 procent van de bevolking). De regering probeert de netelige kwestie nu wat meer met flu welen handschoenen aan te pakken, maar boekt slechts incidenteel succes. Loes Schenk-Sandbergen: „Het is het oude probleem. Mensen zijn niet arm omdat ze kinderen hebben, maar ze heb ben kinderen omdat ze arm zijn". De Indiër Madhavan zegt daarover: „In een arm gebied zijn kinderen be langrijk. Van de tien overleven er vier, dus kan je niet vragen het erbij twee te laten. Ze hebben ze nodig. In het Westen ging het aantal geboorten ook pas om laag toen het economisch beter ging". Literatuur: „Stad der Vreugde", door Do minique Lapierre. uitgeverij Elsevier; „De Gandhi's en de Nehru's", door Tariq Ali. uit geverij Veen; „.Middernachtskinderen" door Salman Rushdie, uitgeverij Veen; Landelijke India Werkgroep. Oude Gracht 36. 3511 Al' Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19