Iwan Rebroff blijft doorgaan met zingen 'Turandot' in grootse enseènering Met Christina Deutekom in titelrol Japan in ban Beethoven DINSDAG 31 DECEMBER 1985 KUNST PAGINA 17 Ivan Rebroff zag op 31 juli 1931 in Spandau, een stadje bij Ber lijn, het levenslicht. Hij is de zoon van een Russisch echtpaar, een joodse ingenieur en een Witrussische christin. Toen vader en moeder Rebroff uit Rusland vluchtten, namen ze in Berlijn de naam Rippert aan. Hun zoon Ivan werd daarom bij de bur gerlijke stand aangegeven als Hans Rippert. Rebroff junior kreeg na de middelbare school een zangoplei ding aan een muziekacademie in Hamburg bij professor Oscar Rees. Tijdens en na zijn opleiding maakte hij deel uit van het kozakkenkoor van Andrej Scholuch. De laatste vroeg hem zijn oorspronkelijke familienaam aan te nemen. In 1953 kreeg Hans Rippert voor het eerst een Westduits paspoort met de eigenlij ke naam van zijn vader, Rebroff. Rebroff ontwikkelde zich als zanger voorspoedig en zong bij het kozakkengezelschap ook solo. Als kozak heeft hij in de ja ren vijftig onder meer in Den Haag gezongen. Het grote inter nationale succes liet echter nog op zich wachten. Wel won hij eerste prijzen op concoursen in Stuttgart ('58) en München ('61), overigens niet zozeer met Russische muziek. Hij heeft een klas sieke scholing achter de rug, waar de Russische muziek slechts een klein deel van uitmaakt. Mede door de prijzen kreeg hij een engagement bij de opera in het Westduitse Gelsenkirchen. De grote doorbraak kwam in 1968, toen hij voor de Franse televisie optrad. Daarvoor had hij al operarollen vertolkt in Frankrijk en bekendheid gekregen door de Russische vertaling van het beroemde Lara's Theme uit de film Dr. Zjivago. Ook musicals (Fiddler on the roof) en geestelijke liederen maakten deel lift van zijn repertoire. In Nederland werd hij eind jaren zestig vooral bekend door onder meer een optreden bij Mies Bouwman's "Een van de acht". Hij imponeerde vooral door zijn formidabele stemom- vang, een combinatie van borststem en een goed aansluitende kopstem of falset. Rebroff heeft een stembereik van vier-en- een-halve octaaf, oftewel voor kenners van G contra tot C drie gestreept. De laatste achttien jaar heeft Rebroff veel geld verdiend aan de verkoop van platen en een druk concertprogramma overal ter wereld. Het toenmalige maandsalaris in Gelsenkirchen van 950 Westduitse marken staat dan ook in schril contrast met zijn huidige verdiensten uit platen en optredens. Hoeveel platen hij verkocht heeft, weet de zanger niet precies. Hij schat het aantal gouden platen op 24 a 25. Iwan Rebroff: 'Ik ben een grote egoïst. FRANKFURT (GPD) - Het lijkt stil rond Iwan Rebroff, de West duitse zanger die jaren geleden zo'n succes had in Nederland. Schijn bedriegt. Overal ter wereld, bij onze Oosterburen in het bijzon der, maar ook in het oosten van ons door Jan Peter Versteege eigen land brengt de uit Russische ouders geboren bas-bariton (54) nog steeds duizenden mensen op de been. Voortdurend komen nieu we platen uit, die als verse brood jes over de toonbank gaan. Daar naast komt hii nauwelijks toe aan rust met rond de driehonderd op tredens per jaar. Wat is dit voor een fenomeen, dat ruim twintig gouden platen heeft vergaard, door het grote publiek wordt bejubeld, door sommige cri tici wordt verguisd en jaarlijks rond de dertig huwelijksaanzoe ken krijgt? We ontmoeten de zan ger in Frankfurt na een concert in de Domkerk, waar hij even tevoren een kleine tweeduizend bezoekers heeft getracteerd op een keur van geestelijke liederen en een enkel Russisch volkslied. Na lang wachten in een café in de buurt staat de Russische beer, zo als Rebroff zichzelf graag noemt, in de deuropening. Vrienden en ken nissen van de zanger klappen luid. Als een gevierde volksheld neemt Rebroff het applaus in ontvangst. Een kostbare bontmantel omhult zijn bijna twee meter lange gestal te. Aan zijn pols en aan zijn nek hangen gouden sieraden, aan zijn vinger een ring met grote edelste nen. Na zich te hebben opgefrist, komt hij aan het tafeltje zitten. Hij steekt een sigaret op en roept luid keels om bier. - Rebroff maakte kennis met Ne derland in de jaren vijftig als lid en solist van het Don Kozakken- koor van Abdrej Scholuch. Hij maakte een tournee door de Lage Landen. Heeft hij daar nog herin neringen aan? "Die herinneringen zijn ver vaagd. Ik heb wel erg veel succes gehad in uw land. Daarom voel ik me er ook erg mee verbonden. Als ik de mogelijkheid heb om naar Holland te gaan, doe ik het. Ik heb er erg veel vrienden. Een land, waar ik succes heb, is automatisch een geliefd land voor mij". - Russische volksmuziek is het handelsmerk van Rebroff. Hij zong in de Dom echter ook geestelijke lie deren en heeft platen gemaakt in tal van andere genres. Wat zingt Ivan het liefst?. "Russische muziek is muziek naar mijn hart, net als dat het geval •was voor de grote bas Schaljapin. Toch kan ik niet zeggen wat ik het liefst doe; opera, Russische liede ren, negro-spirtuals, geestelijke muziek of musical. Het is voor mij een beetje als de vader, die vijf kin deren heeft. Van welk kind houdt hij het meest? Ik weet het niet. Vanavond heb ik dit programma graag gedaan (geestelijke muziek van Bach, Gounod en Handel), maar een andere avond zing ik juist weer het Wolgalied of Kalin- ka. Daar houd ik ook van". - Volgens kenners moet Rebroff over fantastische stembanden be schikken om zo'n slopend leven te leiden van driehonderd concerten per jaar. Hoe houdt hij dat vol? "Ik ben allereerst zeer verstan dig. Ik weet bijvoorbeeld precies wanneer ik me kan permitteren er gens van te genieten. Je moet niet denken, als je mij bier ziet drinken en sigaretten ziet roken, dat ik dan ook een drinker en roker ben. Ik leef niet als een monnik voor mijn stem. Ik heb er een vrienschappe- lijke verhouding mee. Overdag rook ik bijvoorbeeld nooit. Alleen 's avonds wanneer ik gelukkig ben. Dan drink ik ook wat bier. Het ligt er aan wat je drinkt. Vóór het zin gen moetje nooit rode wijn of melk drinken. Dat is dodelijk. Een glas champagne is goed. Alles waar te voor staat moet je niet doen. Niet teveel liefde, niet teveel seks. niet teveel roken of alcohol. Teveel jog gen is ook niet goed. Je moet de middenweg nemen". - Iwan Rebroff heeft de afgelopen twintig jaar de hele wereld afge reisd. Waar heeft de zanger nog nooit gezongen? Rebroff denkt even na. Achte loos speelt hij met een kostbare gouden aansteker om zijn hals. "In de Himalaya", zegt hij dan met een glimlach. "En in China. Maar het plan is om eind februari volgend jaar vier dagen naar Peking te gaan. Daar kijk ik naar uit". - In Nederland maar ook in de rest van de wereld is Rebroff vooral bekend als zanger van Russische volksmuziek. Heeft hij daarvoor gekozen of is die keuze hem opge drongen door het succes en zijn ma nagers? "Nee hoor. Soms ga ik juist tegen het beeld in dat men van mij heeft. Dat heb ik vanavond bijvoorbeeld gedaan met Bach en Handel en zo. Inderdaad, het grootste succes heb je met populaire muziek. Maar mijn manager kan mij niet opleg gen, wat ik precies moet zingen. Hij kan niet met een soort kook boek in de hand zeggen, dat en dat moet je zingen omdat dat succes vol is. Dat gaat niet zo bij mij. Ove rigens was mijn allergrootste suc ces niet met Russische muziek, maar met jiddische. Als Tevje in Anatevka (Fiddler on the roof) heb ik ruim drie jaar in Parijs gewerkt. Dat heeft niets met Russische mu ziek te maken. Daarin moest ik ko mediant zijn. Zanger en toneelspe ler tegelijk. Ik heb geprobeerd er een geheel van te maken. Met mijn stem wilde ik iets uitdrukken, een persoonlijkheid. Dat is aangesla gen". - Mogelijk mede als gevolg van zijn onregelmatig leven is Rebroff nooit getrouwd en heeft hij ook geen kinderen. Wel is hij - dat blijkt ook in de Dom - erg populair bij vooral het vrouwelijk geslacht. Hoe ervaart hij dat? Rebroff lacht wat voor zich uit. "Ik ben in de gelukkige omstan digheid dat ik niemand alimentatie hoef te betalen zoals Gary Grant. Dean Martin en anderen. Het is niet dat ik niet wil trouwen, maar wie wil mij", zegt hij ironisch over zijn onregelmatige leven. "Per jaar krijg ik tussen de 25 en dertig hu welijksaanzoeken. Ook van dames die zeer vermogend zijn. Die den ken dat ze mij begrepen en weten wat ik wil. Dat zou dan een villa zijn aan de Cote d'Azur of zoiets. Die aanzoeken hebben me nooit geïnteresseerd". - Alleen muziek maken en wat genieten van het vrijgezellenbe staan? "Oh nee, ik heb natuurlijk wel mijn privéleven. Het is alleen niet zo dat ik vaste verbintenissen zoek. Het gaat ook niet, denk ik. Dit jaar was ik zeven weken in Australië, daarvoor vier weken in Scandina vië. Verder was ik vier weken in Canada, nu ben ik hier. Welke vrouw wil zo'n leven? En dan heb je nog de kinderen. Voor zover ik weet, heb ik geen zoons of doch ters. Wel heb ik wel eens een boze brief gehad van bijvoorbeeld een kind van veertien of vijftien, dat zegt dat ik een liefdesverbintenis met haar moeder heb gehad en dat ze nooit geld heeft gehad. Ze ver wachten dan vijfduizend mark. Dat komt voor". - Iwan Rebroff schijnt vele hui zen te bezitten. Kasteel Weilstein bij Frankfurt, een Grieks eiland? Wat is zijn echte woonplaats? "Vanavond woon ik op Weil stein. Maar mijn eerste woonplaats is in Griekenland op het eiland Skopelos. Als ik in Canada ben, woon ik op een boerderij. In Au stralië ook. Maar mijn thuis is nu op Skopelos". - Hoe lang gaat Rebroff nog door met zingen? "Ik ben een grote egoïst. Wan neer ik het zingen niet meer leuk vind, houd ik op. Natuurlijk ook als de mensen mij niet meer willen horen. Wanneer dat is? Weet ik niet. Het kan ook morgen zijn. Dan zal ik zeker een zangschool begin nen om mijn ervaringen door te ge ven. Maar voorlopig ga ik graag door met concerten. Bij platen voel je dat niet, maar bij concerten voel je dat specifieke contact met het publiek. Als ik eerlijk ben, kan ik daar eigenlijk niet buiten". 'Turandot' van Puccini, uitgevoerd door de Nederlandse Operastichting en het Nederlands Philharmonisch Orkest, muzikale leiding Christian Badea, m.m.v. het Nederlands Operakoor, kinderkoor van de Geert Groo- teschool, dansers van de Nel Roos Akademie voor ballet. Solisten o.a.: Christina Deutekom, Jon Fredric West, Adriana Vanelli, Simon van der Geest, Pieter van den Berg, Max van Weegberg, Wouter Goedhart en Nico Schaap. Première op 29 december in het Circustheater in Scheveningen. In de Amsterdamse Stadsschouwburg nog te zien op 7. 9 12, 15 en 19 januari. HILVERSUM - De Belgische artiest Urbanus heeft gisteren in Hilversum twee gouden langspeelplaten ontvangen voor de verkoop van 50.000 ex emplaren van het dubbelalbum 'Urbanus' Plezantste'. (foto anp» TOKIO (UPI) - Er is dezer dagen geen zelfrespecterend symfonieor kest, koor, restaurant of koffieshop in Japan dat het oudjaar niet uit luidt en het nieuwe niet verwel komt met een levende of ingeblik te Negende van Beethoven. De laatste symfonie van de com ponist met haar slotkoor op Schil lers ode aan de vreugde, wordt eind december minstens één keer uitgevoerd door een béétje sym fonieorkest, met amateurkoren die al maanden tevoren zijn begonnen met oefenen om de lastige Duitse tekst over alle mensen die eikaars broeder worden onder de knie te krijgen. Plaatopnamen van de koorsym fonie klinken in alle koffie- en eet huizen en op televisie en radio en vliegen de platenwinkels uit. Waarom de Japanners zo gek zijn op de Negende van Beethoven is niet precies te zeggen. James Loughran, voormalig diri gent van het Hallé-orchestra in Manchester in Engeland die in To kio de symfonie speelt met het Ja pans Filharmonisch Orkest, ver moedt dat de koortekst over „alle mensen die broeders worden, goe de wil, dat soort boodschap", de Japanner aanspreekt. Professor Kusuke Nakamura, Beethovenkenner aan de Tsubuka- universiteit, meent dat er daar naast verband zou kunnen zijn tus sen het spelen van 's meesters laat ste symfonie en de laatste maand van het jaar. Toen Beethoven in 1821 de Ne gende voltooide, was Japan een feodaal, voor het buitenland geslo ten land, dat nog 32 jaar moest wachten op begin van ontsluiting dankzij commodore Matthew Per ry. De symfonie werd in november 1924 voor het eerst in Japan ge speeld, maar volgens Nakamura pas populair na de Tweede Wereld oorlog, op een ogenblik waarop de Japanners na de atoombommen op Hirosjima en Nagasaki alleen nog maar vrede wilden. Een orkest van de Japanse radio voerde de symfonie bij toeval uit op een Nieuwjaarsconcert in 1947, met onverwachte ovationele ont vangst door het publiek. „Beethovens Negende in decem ber is nu geen muzikale gebeurte nis meer", zegt professor Nakamu ra. „Het is een sociale". BABY - De Amerikaanse popzan ger Billy Joel en zijn vrouw Chris tie Brinkley hebben een dochter gekregen. Het meisje, dat 6 pond woog bij de geboorte, heeft nog geen naam. De 36-jarige Joel huwde de 32-ja- rige Christie Brinkley in maart aan boord van een jacht in de haven van New York. SCHEVENINGEN - Toen Puc cini in 1924 overleed, liet hij zijn opera 'Turandot' onvoltooid ach ter; het eerste en tweede bedrijf waren klaar, maar van het derde bedrijf stond nog maar de. helft op papier. Hoe Puccini zich het slot voorstelde viel op te maken uit schetsen en notities. In op dracht van Toscanini schreef Franco Alfano aan de hand van dit nagelaten materiaal de slot scène, en in 1926 had o.l.v. Tosca nini de première plaats in de Sca la van Milahn. Het gegeven, een Chinese fabel van de 18e eeuwse Venetiaanse komedie-schrijver Carlo Gozzi, is eenvoudig: Turandot is een har teloze prinses, die iedere huwe lijkskandidaat drie raadsels laat oplossen. Wie daartoe niet in staat is wacht onthoofding. Prins Calaf, op het eerste gezicht in liefde voor Turandot ontvlamd, weet de juiste antwoorden te ge ven. Zijn kus is het tenslotte die het ijs rond het hart van de prin ses doet smelten en haar veran dert in een vrouw die tot liefheb ben in staat is. Een tweede rode draad die door het verhaal loopt en naar mate de geschiedenis zich ont vouwt belangrijker wordt dan die van de hoofdpersoon Turan dot, is de figuur van de slavin Liu. Zij begeleidt Calafs blinde vader, die verbannen is. Haar heimelijke liefde voor Calaf brengt haar tot zelfmoord in een aangrijpende scène, waarin zij als plaatvervangster Calafs vader vrijwaart van marteling teneinde het geheim van de identiteit van Calaf, die de raadsels heeft weten op te lossen, te bewaren. In haar zelfopofferende liefde is Liu de uiterste tegenstelling tot de emo tieloze Turandot. De plotselinge ommekeer in Turandot die het slot vormt van de opera, voelt aan als een ongeloofwaardige an ticlimax» Met dit werk wilde Puccini nieuwe muzikale wegen bewan delen. De muziek is uitermate suggestief en fascinerend, met een haast impressionistische toets. De exotische sfeer wordt opgeroepen door een geraffi neerde orkestratie, geaccen tueerd door een zö spaarzaam ge bruik van pentatonische toon ladders en slaginstrumenten, dat nooit het gevoel van een cliché chinoiserie ontstaat. Luguber is het eerste bedrijf dat begint met de executie van Galafs voorgan ger, zijn eerste fatale blik op Tu randot, die zwijgend aanwezig is, en ue gongslagen waarmee hij zich als huwelijkskandidaat meldt, en waarmee het lot van Turandot, hemzelf en Liu beze geld wordt. Het hoogtepunt van de opera is nog van Puccini's ei gen hand: de sterfscène van Liu. De tegenstelling tussen de fi guren van Turandot en Liu kwam ook in de regie tot uiting: het acteren van Christina Deute kom als Turandot bleef beperkt tot het aannemen van nogal ste reotiepe poses; Turandot heeft dan ook niets menselijks. De on elegante afdaling van de midden- trap tijdens het opgeven van de drie raadsels was een treurige vergissing van de regie. Vocaal had Christina Deutekom grootse momenten met als klein min punt het ongeremde vibrato in- hoge forte passages. In haar prachtige kostuums, waarbij haar extreem lange bloedrode nagels haar wreedheid onder streepten, was zij een imposante verschijning. Jon Fredric West heeft een enorm krachtige en fle xibele heldentenor waarmee hij een emotioneel geladen prins Ca laf gestalte gaf. Evenals Jon Fre dric West maakte Adriana Vanel li haar Nederlandse debuut. Zij wist de figuur van Liu op buiten gewoon overtuigende wijze in zang en actie tot leven te bren gen. Haar ontroerend gezongen afscheidsaria was inderdaad het hoogtepunt. Simon van der Geest was een wat onvast zin gende Keizer Altoum. Timur, de vader van Calaf, ward 'door Pie ter van den Berg zeer waardig neergezet. De drie ministers Ping, Pang en Pong, die steeds als trio optreden, kregen een veel minder komisch accent dan hun namen zouden doen vermoeden, hoewel de oorsprong van deze fi guren in de buffo (Italiaanse ko medie) ligt. Max van Weegberg, Wouter Goedhart en Nico Schaap vormden een hecht en semble, met name in hun grote scène in het tweede bedrijf. Tom Haenen leende zijn prachtige stem aan de figuur van de Man darijn. Christina Deutekom (midden) als Turandot in Puccini's gelijknamige opera. Het Nederlands Philharmo nisch Orkest begeleide uitste kend. Het Nederlands Opera- koor en het kinderkoor zorgden voor een zeer levendig toneel beeld; met uitzondering van het eerste bedrijf waar zij muzikaal nogal uit de pas liepen met het orkest. Ook de decorwisseling in het tweede bedrijf, bij open doek op een donker toneel. verlieD met nogal wat slag en stoot - pre mièrerimpels die bij de volgende voorstellingen wel glad gestre ken zullen zijn. De decors (Her mann Sohcrr) en kostuums (Wer ner Juhrke), afkomstig van de Deutsche Opcr am Rhein, waren vindingrijk en fantasievol, de be lichting zeer sfeerbepalend. De verleidingsscène door drie dan seressen. gezeten op grote platte (foto Jaap Piepen. door twee man gedragen scha len, was op het toneel evenzeer tot mislukken gedoemd als in het verhaal. De minutenlange ovaties bij de première van deze groots opge zette enseènering met meer dan 200 medewerkenden wafen be grijpelijk. MIES ALBARDA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17