Miljoenen extra voor Opera en Nat. Ballet Met Seth Gaaikema oudejaar tegemoet Scheveningen wil weer muziekcentrum worden Advies aan minister Fotomania: stilgezette beweging in 'LAAG' Fred Hansen in Waag: kunstenaar als ondernemer Lustrum-kerstconcert in (uitverkochte) sporthal 'De Yliethorst' DINSDAG 24 DECEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 29 Plan voor celloconcours in maart Avondopname van het nieuwe muziektheater in Amsterdam, Nationale Ballet zullen worden gehuisvest. Scheveningen International Music Competition. AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse Opera Stich ting en het Nationale Ballet moeten jaarlijks miljoenen guldens subsidie extra krij gen in verband met hun overgang volgend jaar sep tember naar het nieuwe mu ziektheater in Amsterdam. Dat stelt de commissie-Ba tenburg in een advies aan minister Brinkman (cul tuur), zo heeft het ministe rie gistermiddag bekend ge maakt. De operastichting krijgt nu een jaarlijkse subsidie van ruim 25 mil joen gulden. In 1986 al is een extra subsidie nodig van 5,1 miljoen gul den, menen Batenburg en zijn commissie. In de jaren 1987-1991 moet voor het gezelschap jaarlijks maximaal 9,9 miljoen gulden extra op tafel komen. De Operastichting had gevraagd om een jaarlijkse verhoging van 10 tot 15 miljoen gulden. - Het Nationale Ballet krijgt jaar lijks 9,6 miljoen gulden van WVC. Dat bedrag moet in 1986 worden verhoogd met 2,9 miljoen gulden, aldus de commissie. In de jaren daarna zijn maximaal 4,6 miljoen gulden per jaar extra nodig. Het ballet had gevraagd om vier tot zes miljoen gulden. De commissie-Batenburg (ge noemd naar de ex-topman van de ABN-bank) is nagegaan wat de fi nanciële gevolgen zijn voor beide gezelschappen, die na de opening in september 1986, de vaste bespe lers zullen zijn van het muziekthea ter, dat met het nieuwe stadhuis het Stopera-complex vormt. De commissie meent ook nog dat beide gezelschappen in 1986 één miljoen gulden extra moeten krij gen voor publiciteit. „Het besluit tot de bouw van het muziektheater in de hoofdstad be tekent in principe het accepteren van de financiële gevolgen die daaruit voor opera en ballet voort vloeien", aldus de commissie-Ba tenburg. Dat geldt volgens haar in elk geval voor de extra kosten die „direct verband houden met het schaalvergrotende effect van de nieuwe behuizing". De commissie-Batenburg - haar advies werd gisteren ook aangebo den aan de minister - zegt tot ge noemde bedragen te zijn gekomen na een vergelijking met de Ham- burgse Staatoper, een muziekcen trum „dat veel lijkt op de situatie die opera en ballet voor ogen heb ben". In het advies wordt onder scheid gemaakt tussen de extra kosten die samenhangen met de schaalvergroting en de bedragen die nodig zijn voor de gewenste Nederlandse Theaterdagen in Deventer DEVENTER (ANP) - Voor de der de achtereenvolgende keer worden in Deventer de Nederlandse Thea terdagen gehouden. De voorstel lingen zijn uitgesmeerd over vijf dagen, te beginnen op 27 decem ber. Ze worden niet alleen in de Schouwburg, maar ook in de Berg kerk, het Burgerweeshuis, in het Filmhuis en op andere lokaties ge houden. De meer dan dertig opvoeringen tijdens het vijfdaagse festival wor den verzorgd door ruim twintig ge zelschappen. Ze bieden repertoire toneel, margetheater, mime en be weging, dans, cabaret en muziek theater, jeugdtoneel, poppenthea ter, performance en solo-optre dens, alsmede vier films. In alle ge vallen gaat het om oospronkelijk Nederlands en Vlaams theater werk. Het Nieuw Ensemble Raam- theater uit Antwerpen opent het evenement met 'De Spaanse Bra bander' van Bredero. Het stuk, on der regie van Walter Tillemans, is een première voor ons land. De werkgroep die het evenenement heeft georganiseerd, tekent daarbij aan dat er een herwaardering waar neembaar is van de gedegen dra matische structuur. Het aanbod van jongerentheater noemt zij be paald mager. kwaliteitsverbetering en de stij ging van het aantal produkties en voorstellingen. Met betrekking tot de eerste kos tensoort wordt opgemerkt dat deze te voorzien waren toen met de bouw van de Stopera werd begon nen. De overige extra kosten ac cepteert de commissie ook, maar „het effect hiervan moet na ver loop van tijd wel kritisch worden bekeken", aldus de commissie. Opera en ballet hadden voor de extra publiciteit veel meer ge vraagd dan de één miljoen gulden, die de commissie adviseert. De commissie acht die één miljoen gulden echter „reëel", omdat het een verdubbeling is vergeleken met de huidige situatie. De ver wachte bezoekersaantallen zijn ook niet meer dan het dubbele van het huidige aantal toeschouwers, zegt de commissie. Batenburg c.s. menen dat de uit voeringen van opera en ballet ge concentreerd moeten worden in Amsterdam. Bespelingen in steden als bij voorbeeld Den Haag en Rot terdam zouden alleen maar extra kosten met zich meebrengen. Pu bliek uit genoemde centra kan ge zien „de geografische afstand" best naar Amsterdam reizen, meent de commissie. De operastichting en het natio nale ballet kunnen volgens de commissie nog meer extra inkom sten krijgen door het hanteren van een gevarieerd prijsbeleid en door een betere samenwerking met de media. De commissie acht daarnaast een verdergaande samenwerking tussen de opera en het ballet ge wenst. De uitwerking daarvan moet dan plaatshebben onder lei ding van de voorzitter van de raad van toezicht van de stichting mu ziektheater, waarin beide gezel schappen zijn vertegenwoordigd. Batenburg c.s. willen ook duide lijker en doelmatiger subsidiever houdingen. Met de gemeente Am sterdam moet daarover worden ge praat, aldus het advies. De Operastichting en het Natio nale Ballet hebben hun program mering voor het eerste seizoen in het nieuwe muziektheater (seizoen 1986-87) overigens al vastgesteld. De grote zaal in het nieuwe mu ziektheater biedt plaats aan ruim 1.600 bezoekers. DEN HAAG (GPD) - Schevenin gen gaat een serieuze poging wa gen zijn vroegere faam van wereld vermaard muziekcentrum te hero veren. In het Kurhaus zijn vrijdag door de Adama Zijlstra Stichting plannen ontvouwd voor de organi satie van een jaarlijks terugkerend internationaal muziekconcours dat zich zou moeten kunnen meten met het Koningin Elizabeth Con cours in Brussel. In 1987 wordt gestart met een krachtmeting voor jonge en veel belovende cellisten tot 30 jaar uit alle delen van de wereld. De jaren daarop zullen steeds andere instru mentalisten aan bod komen. De concourswinnaar wordt beloond met een bedrag van 30.000 gulden. In totaal wordt er een halve ton aan prijzengeld uitgekeerd. Het celloconcours wordt gehou den van 23 maart tot en met 3 april 1987. De voorronden spelen zich af in het Europa Crest Hotel te Sche veningen. De finale en de gala-uit voering worden bij het Circusthea ter ondergebracht. Het Residentie- Orkest begeleidt de solisten op bei de finale-avonden. De AVRO zendt het concours via radio en televisie uit. Als concoursmanager treedt An ton de Beer op, die naam maakte als organisator van het Kyrill Kon- drashin Dirigenten Concours in 1984 in Amsterdam. Tijdens de feestelijkheden rond het 100-jarig bestaan van het Kurhaus zijn de plannen voor een wereldwijd mu ziekconcours bij de Adama Zijlstra Stichting opgekomen. Zijlstra heeft bekendheid verworven door zijn grote activiteiten voor het Scheveningse muziekleven vóór en na de oorlog. In die periode tra den ,de groten der aarde' in de bad plaats op. Er wordt gestreefd naar een kwa litatief hoogstaand deelnemers veld. Voor de cello als instrument voor het openingsconcours is ge kozen na overleg met de Federatie van Internationale Muziekcon coursen in Genève die dergelijke 'wedstrijden' in de wereld coördi neert. Juist omdat het bij cello om een minder populair instrument gaat, noemde voorzitter jhr.mr. C.D. van Lennep van de Adama Zijlstra Stichting het Scheve ningse evenement ,een zeer ambi tieus project'. Ter gelegenheid van de bekend making van de concoursplannen, onthulde violist Herman Krebbers vrijdag een plaquette in de Kurzaal waarop alle namen vermeld staan van de grote kunstenaars die ooit in het het Kurhaus optraden. Proefvoorstelling - in Leidse Schouwburg Oudejaarsconférence van Seth Gaai kema. Proefvoorstelling in de Leidse schouwburg op 23 december. LEIDEN - Het moet nog Kerst mis worden, en toch viel er gis teravond in de schouwburg al een beetje oudejaarsavond te vie ren. Seth Gaaikema kwam zijn oudejaarsconférence 'uitprobe ren'. Een leuk voorproefje - bij voorbeeld voor wie op oudejaars avond bij familie of kennissen op bezoek gaat; die heeft een streep je voor en behoort tot de ingewij den, die het programma al heb ben gezien. En reuze handig voor degenen, die deze avond met fa natieke Freek de Jonge-fans doorbrengen. Bekende politici worden aan Seth's milde spot onderworpen; slechts hier en daar komt hij wat vinniger uit de hoek. Den Uyl, Nijpels, Brinkman, Ruding, Smit-Kroes, Ploeg, Lubbers, van aardenne - ze komen allemaal met hun menselijke en politieke zwakheden aan de beurt. En na tuurlijk mogen in een terugblik op 1985 ook de recente 'Privé'-es- capades over onze kroonprins niet ontbreken. Het Pausbezoek en de RSV-perikelen komen ook aan bod, hoewel dat laatste on derwerp niet direct op het afgelo pen jaar betrekking heeft. Het zijn succesvolle nummers uit zijn 'Orakel'-shows van de laatste twee jaar. Voor de rest brengt Seth vrijwel nieuw materiaal. Wat Seth Gaaikema dus wil brengen, is een conférence in de traditie van Wim Kan. Een eer biedwaardige traditie, die mis schien wel uniek is voor ons land. Het zou niet echt fair zijn om Seth's conférence met het werk van de grootmeester op dit gebied te gaan vergelijken. Het publiek, dat gisteravond de eer ste van in totaal twee proefvoor- stellingèn bijwoonde, wist in elk geval de voortzetting van deze traditie hooglijk te waarderen. Er werd enthousiast gereageerd en men bleek volop mee-zing-be- reid. Het had eigenlijk best wel een perfect tv-publiek kunnen zijn. Over ruim een week weten we, of Seth nog veel aan zijn confé rence veranderd heeft. Dat wil zeggen: alleen wie sinds gister avond tot de ingewijden behoort, kan daarover oordelen. WIJNAND ZEILSTRA. Seth Gaaikema: milde spot Foto-expositie van Eric van der Schalie, tot 18 januari 1986. Galerie Fotomania, Koppenhinksteeg 6, Lei den. Geopend wo. t/m vr. van 13-17 uur (gesloten van 25 december - 2 ja- LEIDEN - Goed liefhebbers van de fotografie: Leiden heeft sinds enige tijd een nieuwe galerie, die zich speciaal richt op deze tak van kunst. Het aanbod van exposities op dit ge bied was, met uitzondering van het LAK of een incidentele foto tentoonstelling elders, vrij ge ring. In deze situatie is verande ring gekomen door de komst van galerie Fotomania in de Koppen hinksteeg (het hoofd van de afde ling Fotografie van het New Yorkse Museum of Modern Art John Szarkowski heeft inmid dels zijn weg hier naar toe gevon den maar voor degene die het niet weet, deze steeg verbindt de Hooglandse Kerkgracht met de Kaasmarkt). Op het ogenblik exposeert de uit Rotterdam afkomstige foto graaf Eric van der Schalie bij Fo tomania werken uit zijn serie 'LAAG'. Het opmerkelijke aan de foto's uit deze serie is wel het feit dat Van der Schalie niet aan het toeval overlaat wat hem voor de lens komt maar bewust zijn voorstellingen 'in scène zet'. De ze werkwijze resulteert in zorg vuldig afgewogen composities met sterke contrasteffecten bij de belichting en de tegenstelling tussen de zeer scherpe en de op zettelijk vaag gehouden partijen. 'LAAG', de titel waaronder Van der Schalie deze zwart-wit foto's presenteert, verwijst naar het gemeenschappelijk element in het geheel, de verstilde bewe ging in de ledematen van de mens, dat wil zeggen de onderste (lage) delen daarvan, de onderbe nen maar ook de onderarmen. Een foto van de armen en benen van een meisje gestoken in slor dig uitziende pumps, herinnert de 'geciviliseerde' mens aan die fase in de evolutie toen zij/hij zich op vier poten voortbewoog. Van der Schalie zet de beweging een moment stil. Mannen en vrouwen met blote of geschoeide voeten zijn in de meest uiteenlo pende houdingen en standen ge fotografeerd. Wat aan dit op zich vrij simpele gegeven meer moet toevoegen is de geënsceneerde omgeving. De beelden tonen een kale ruimte. Soms ligt er op de grond zand of water, waarin licht fel brandende vuurtjes weerspie geld worden. Het contact van voeten met het water, aarde of klei geeft de suggestie van een nauwe relatie tussen de mens en materie. In deze serie wil Van der Scha lie met de gebruikte beeldtaal la ten zien dat deze lichaamsdelen iets kenmerkends van de per soon uitdrukken. Dit werk is in zekere zin een voortzetting van eerdere werk waarin de 'bewe gende architectuur' centraal stond. Ook hier gaat het hem om de gevoelsmatige en niet om de louter technische kant van de fo to's. Meer dan de mogelijkheden van het materiaal moet de artis tieke inbreng van de maker lei den tot het beoogde resultaat. 'LAAG' is door de emotionele maar ook de sterk visuele kracht een samenhangend geheel ge worden maar het is de vraag of het velen lang geboeid kan hou den NANCY STOOP. Expositie met olieverfschilderijen van Fred Hansen. T/m 29 december. De Waag, Aalmarkt 21, Leiden. Ge opend: van 11.00- 17.30 uur. Tweede kerstdag van 13.00 - 17.00 uur. LEIDEN - Fred Hansen laat elk jaar in de Waag een overzicht van zijn werk zien en voor 1985 is er geen uitzondering op deze regel gemaakt. Als er in dit opzicht al sprake is van een traditie, nieuw is in elk geval de ommekeer in Hansens schilderijen, getuige de serie (semi-) abstracte composi ties die op de tentoonstelling bij eengebracht zijn. Dit laatste be tekent niet dat Hansen nu fijn schilder af is en zich volledig op non-figuratief werk heeft gewor pen, hij heeft eerder andere ma nieren van schilderen aan de be staande realistische werkwijze toegevoegd. Deze grote verandering in de ontwikkeling van werk schrijft Hansen zelf toe aan een persoon lijk gevoel van vrijheid nu hij zich niet langer belemmerd voelt door kritiek van buitenaf. Daar naast zegt hij van de uiterst pre- ciese werkwijze min of meer af gestapt te zijn, omdat louter technische vaardigheden van ie mand nog geen kunstenaar ma ken. In de recente doeken meent hij een betere oplossing gevon den te hebben ten aanzien van de problematiek van het kunste naarschap. Naar mijn gevoel is de gesignaleerde verandering ook in verband te brengen met Hansens opvattingen over on dernemerschap. Hij profileerde zich ook nadrukkelijk als onder nemer en het was om deze reden dat hij de fractievoorzitter van de WD in de Tweede Kamer, Ed Nijpels, vroeg om de tentoonstel ling te openen. Bij die gelegen heid uitte Nijpels zijn bezwaren tegen de BKR (Beeldende Kun stenaars Regeling) en het mag niet verwonderlijk heten dat Hansen zich hierin ook kan vin den. Het samengaan van kunste naarschap en ondernemerschap houdt niet een onverzoenlijke te genstelling in maar het brengt in het tentoongestelde werk een ze kere ongerijmdheid teweeg. Het grote drieluik 'Uit de doeken doen of Purification d'un artiste' bevat evenals het oudere werk van Hansen een symboliek, die in een groot deel van het nieuwe werk ontbreekt. Hansen is daar weliswaar afgeweken van de vaak mystieke inhoud maar of zijn schilderijen daarmee ook toegankelijker zijn geworden is de vraag. Het paradoxale ele ment in de combinatie kunste naar en ondernemer wordt ge handhaafd- doordat beiden om voorrang strijden maar waar het eigenlijk om moet gaan is de in- Eén van de werkstukken van Fred Hansengeïnspireerd op het mid deleeuwse ridderspel. <f0to pn tentie en integriteit van het werk. Vooralsnog blijven de hier aan gegeven problematiek en de per soon van de schilder het geheel beheersen. Dit laatste mag voor al blijken uit het hierboven ge noemde drieluik, de blikvanger op deze expositie, dat aangeduid wordt als een symbolische weer gave van het denken en werken van de mens Fred Hansen. NANCY STOOP Lustrum-kerstconcert door de christelijke oratorium vereniging 'Exultate Deo' m.m.v. het Rijnlands Christelijk Mannenkoor, Louis van Dijk piano, Gebroerders Brouwer trompet, Addie de Jong orgel, Pieter van den Bos deklamatie. Algehele leiding Sander van Marion. Gehoord op maandag 23 december in Sport hal 'De Vliethorst' in Voorschoten. VOORSCHOTEN - Waren m 1981 de verwachtingen nogal ge spannen over het al- dan niet sla gen van een massale uitvoering van een kerstconcert in sporthal 'De Vliethorst', gisteravond vier de de christelijke oratorium ver eniging 'Exultate Deo' in combi natie met het Rijnlands Christe lijk Mannenkoor het eerste lus trum van deze serie kerstfeestgi ganten in een uitverkocht huis. Al zullen de aantrekkingskracht van bekende namen als Louis van Dijk piano, de Gebroeders Brouwer trompet en Addie de Jong op het orgel daar zeker de bet aan geweest zijn. Al met al de juiste ingrediën ten voor het slagen van een der gelijke grote opzet, waarvan San- der van Marion voor de vijfde keer de muzikale touwtjes stevig in handen hield. Terwijl ook zijn smaakvolle gevoel voor dekor opnieuw werd tentoongesteld tij dens de (nog steeds) indrukwek kende 'Intrada' van zijn hand, waarbij de ruim tweehonderd koorleden, zacht zingend en met een brandende kaars in de hand de donkere sporthal in een feest zaal veranderden. Om daarna met declamatie, samenzang en trompetgeschal van de Gebroe ders Brouwer deze kerstvreugde nog eens extra te bestendigen. Dat 'Exultate Deo' in de jaren een geweldige oratoriumtraditie heeft opgebouwd viel vervolgens te bewonderen in de werken van Bach en Handel welke in het ka der van dit herdenkingsjaar rij kelijk vertegenwoordigd waren, en dat muzikaal gezien, toch wel het sterkste deel van dit concert bevatte. Zoals de virtuoos, bijna geoliede improvisaties van Louis van Dijk in zijn karakteristieke stijl. En niet minder het bijzon der licht gezongen koraal 42 uit Bachs Weihnachts-oratorium, Jesus richte mein Beginnen, door Exultate Deo' en het be kende Halleluja-koor uit de Mes siah van Handel, gesteund door de Gebroeders Brouwer, even eens bijzonder lofwaardig ver tolkt. Minder geslaagd kwam het wat vet geblazen en breed uitgespon nen 'Jerusalem' in een duet van de Gebroeders Brouwer over, al werd deze met een daverende ovatie beloond. Maar smaken kunnen nu eenmaal verschillen. Al was dat zeker niet het geval tijdens het beluisteren van de dy namische en expressief gepre senteerde negro-spirituals, die het Rijnlands Mannenkoor nog steeds, terecht op het program ma heeft staan. 'Exultate Deo' heeft weer grote plannen voor de toekomst, zoals de uitvoering van de Mattheus Passion van Te- lemann in maart en een Mendels- sohn-concert in combinatie met 'Cantate Deo' uit Zoetermeer, eveneens uit de 'stal' van Van Marion. ANNEKE VAN VLIET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29