Zeg 'ns AAA, sociaal en opvoedkundig TV-rubriek Prachtig theater Lee in concert BZN ontbeert muzikale identiteit door Nico Scheepmaker Hoogstaand concert van Kaoru Kakudo 'Madame Arthur' moedige keuze BIJ DE BEZIGE BIJ ZATERDAG 14 DECEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 Zeg 'ns AAA. het favoriete pro gramma van mijn beide dochter tjes van 10 en 7 jaar (ik ben dan ook zeer dankbaar dat het al voor achten wordt uitgezonden), ontpopte zich deze week niet al leen als een amusementspro gramma. maar ook als een nuttig programma, met een sociale en opvoedkundige boodschap. En het was op de koop toe nog actu eel ook.' Wat was het geval? Lydie. de vrouwelijke arts. gespeeld door Sjoukje Hooymaayer. werd in haar auto bij een verkeerscontro le aangehouden. Dat is altijd ver velend, want ten eerste heb je al tijd haast (anders had je niet de auto genomen, nietwaar?), en ten tweede ben je je weliswaar van geen schuld bewust (altijd de mo torrijtuigenbelasting op tijd be taald, zelfs deel 111, en bovendien tot in de kleinste onderdelen ver zekerd), maar je weet maar nooit of alle remlichten het nog doen. en of je, in je zenuwen, niet per ongeluk op de koppeling zult trappen als de agent vraagt even op je rem te gaan staan om die lampen te controleren. Want het is een vaste wet onder politie ambtenaren, dat wie zenuwach tig is iets te verbergen heeftal is het maar een suikerzakje heroïne met een straatwaarde van 3 mil joen dollar. Los daarvan hebben de meeste vrouwen alleen maar hun rijbe wijs bij zich. en niet de autopa pieren, de groene kaart en het ANWB-lidmaatschap, want die heeft vader op zak, die liggen niet in het handschoenenvakje, want dat wordt altijd ten streng ste afgeraden. En elke keer die papieren overhevelen als moeder de auto pakt doe je natuurlijk ook niet. al was het maar omdat vader allang de deur uit is, naar zijn werk. met het openbaar ver voer, want ook dat wordt altijd aangeraden. Moeder de vrouw heeft wel altijd haar eigen auto sleutels. want de autodealer zorgt er wel voor dat de koper t wee sets sleutels krijgt, maar om de een of andere reden schijnt het niet mogelijk te zijn ook twee kentekenbewijzen uit te geven, en twee ANWB-lidmaatschapsbe- wijzen. en twee groene kaarten, althans niet in dit land. Nu heeft Lydie, als arts. na tuurlijk wel haar eigen onver vreemdbare auto, het was dus een beetje oenig van haar om haar rijbewijs en andere papie ren niet bij zich te hebben, maar de coulante agent gaf haar geen bekeuring, alleen moest ze haar rijbewijs later op het bureau ko men lonen. Dat deed ze. en toen werd geconstateerd dat het verlo pen was. En niet zo n klein beetje ook. want meer dan een jaar. en wij weten allen wat dat betekent: een nieuw rijbewijs kan dan niet meer automatisch worden aan gevraagd tegen een fikse som geld. maar moet weer verdiend worden via een rijexamen. En voordat je dat hebt aange vraagd, en je rijexamen hebt kunnen afleggen, en je nieuwe rijbewijs in huis hebt. gaan er wel een paar maanden overheen, gesteld dat je de eerste de beste keer meteen slaagt. Niet alleen een heel gedoe dus. maar ook een ramp voor iemand als een huis arts die voortdurend met zijn of haar auto visites moet afleggen' Dit gegeven was in zoverre ac tueel. dat juist dezer dagen het voorstel is gelanceerd om het rij bewijs 'eeuwigdurend' althans levenslang te maken. Overigens klopt de gang van zaken, zoals die in Zeg 'ns AAA werd voorge steld. Ik heb de verkeerspolitie opgebeld, met de vraag of er in zo'n geval arts die auto geen dag kan missengeen overgangsrege ling is. een briefje van oom agent zelf dat de betrokkene druk doen de is het rijbewijs alsnog te ver werven en in de tussentijd door mag blijven rijden zoals hij of zij .dat ook de voorgaande vijfen twintig jaar gedaan heeft? Maar nee. in feite mag je ook al niet meer rijden in dat ene jaar na het verlopen van het rijbewijs waarin je nog wel automatisch om verlenging kunt vragen. Ver velend, maar niks aan te doen. Eigen schuld, dikke bult! Moet Lydie maar niet zo opgewonden door het leven gaan. want daar door vergeet je zulke dingen. Was ze trouwens niet overstelpt met herinneringen van studenten- en andere behulpzame organisaties, die altijd aanbieden dat lastige verlengen van je rijbewijs van je over te nemen, voor een schappe lijke vergoeding? Hoe dan ook, het was een her kenbareaflevering, en ik noem de het daarom ook een nuttig, so ciaal en opvoedkundig program ma. omdat ik er wel mijn spring paard om durf te verwedden, dat minimaal 100.000 Nederlanders van beiderlei kunne na het zien van deze verwikkelingen even op hun rijbewijs hebben gekeken of het nog wel geldig was, en hoe lang nog. Ikzelf heb dat ook ge daan. en ik bleek nog tot septem ber 1987 te tijd te hebben. Maar ja. dan vergeet ik het natuurlijk, is het niet verstandig om dan nu vast de verlenging aan te vragen, vroeg ik mij af Dat kan wel. zei men mij bij de ANWB, maar dat heeft in zoverre weinig zin, dat je dat nieuwe, verlengde rijbewijs toch met krijgt voordat het oude verlopen is Behalve in uitzonderingsge vallen, zoals van die meneer die zopas geïnformeerd had, wiens rijbewijs in augustus volgend jaar verloopt terwijl hij in mei voor een half jaar naar Amerika vertrekt. Die krijgt zijn nieuwe rijbewijs dan al voor zijn ver trek. Waarmee ook deze tv-column toch weer een nuttig, sociaal en opvoedkundig slot heeft gekre gen... UNIVERSITAIRE BOEKHANDEL LEIDEN Op donderdag 19 december 1985 signeert HARRY MULISCH zijn nieuwe roman Hoogste Ujd bij Boekhandel Kooyker, Nieuwe Rijn 13 le Leiden tussen 19 en 21 uur 'Hallo, Onbekende' in LAK Lee Towers: voor steeds meer mensen een begrip, voor steeds minder mensen een ergernis. Immers, de populariteit van de Rotterdamse volksjongen, die een zo succesvolle stap maakte van de havenarbeid naar de showbizz, is nog altijd groeiende. En zeker de laatste tijd gaat het in stroomversnelling met de als Leen Huijzer geboren zanger, die z'n eerste stappen op het zakengebied zag resulteren in een bescheiden, maar uiterst lucratief imperium. Achter de naam Lee Towers gaat niet langer enkel de charmante entertainer schuil, maar ook een (fiscaal ongetwijfeld aantrekkelijk) produktiebureau, alsmede het onlangs geopende horeca-paleis 'Lee To wers Palace' in Scheveningen. Ondanks alle zakelijke beslommeringen van Rotterdams trots, gaat het hem ook in artistiek opzicht nog steeds voor de wind. De vier 'Ga la's of the Year', die van 8 tot en met 11 december werden afgewerkt in Ahoy, hebben dat nu al onderstreept. De in totaal 24.000 beschikbare kaarten waren binnen het tijdsbestek van een normaal verlopen voetbalwedstrijd aan de man gebracht. De concerten groeiden uit tot een ware zegetocht voor de nu 39-jarige To- Nieuwsgierig geworden door de schijnbaar grenzeloze populariteit van het fenomeen Lee Towers waren we aanwezig bij een van de con certen in een welhaast hysterisch Ahoy. Van alle vier shows is een televisieprogramma gemaakt, dat 20 december op Nederland 1 van 21.05 tot 22.10 uur wordt uitgezonden. ROTTERDAM (GPD) - Maandag middag. half zes. Ook Rotterdam- Zuid ontkomt niet aan het miezeri ge herfstweer, en biedt daardoor een nog triester aangezicht dan normaal. Het gigantische sport complex Ahoy is zo goed als leeg. Zo goed als. want wel degelijk zijn de voorbereidingen voor één van de galaconcerten van Lee Towers m volle gang. ..Gisteren ging niet al les even lekker, daar zijn ze nu nog even naar aan het kijken", laat een beveiligingsman in onvervalst Rot terdams weten. Of we even een kijkje in de zaal mogen nemen? ..Maar nee, meneer. Bovendien, m'n baas loopt hier ook ergens rond". door Tom Ruijfrok Minstens even bedrijvig gaat het toe in een achterkamertje, ergens op de tweede verdieping van de ad ministratieve afdeling van het complex. 'Public Relations' staat op de deur te lezen. De drie mede werkers doen alle mogelijke moei te wat haastig aangesleepte Chine se lekkernijen naar binnen te krij gen. maar de telefoon ratelt onver minderd voort. Ahoy is leeg. maar voor de pr-mensen zijn dit de druk ste uren van de dag: over anderhalf uur komt de elite van de Neder landse platenindustrie op bezoek, met in het kielzog coryfeeën als Bram Peper (eerste burger van de- Maasstad), Johan Cruijff en Gerard Joling. En ieder van hen dient naar z'n waarde ontvangen te worden Zeven uur. Terwijl het publiek zich gedisciplineerd door de deu ren laat proppen, drinken de geno digden in een speciaal daarvoor in gerichte zaal een kopje koffie. Een uur later zit Ahoy vol. Het interieur van de zaal laat er geen twijfel over bestaan wie er die avond centraal wordt gesteld. Waar je ook kijkt zie je het logo met de bijna beladen inijialen: L.T. Het Metropole Orkest, onder leiding van Rogier van Otterloo omdat Jer ry van Rooyen tijdens de voorbe reidingen ziek werd, is geposteerd in een smaakvol decor van- Hub Berkers. Het podium wordt geken merkt door een fiks aantal vertak kingen tussen het publiek door Het geeft Leen later alle gelegen heid optimaal contact met zijn pu bliek te leggen Het begin van het concert ver loopt even chaotisch als indruk wekkend. Terwijl 'operationeel produktieleider' René Luykx dooi de versterkte microfoon tettert dat er nog even ..gewacht moet wor den". vindt Van Otterloo het wel letjes en begeeft hfj Zich naar zijn lessenaar. ..Wachten, wachten", roept Luykx met het zweet op z'n voorhoofd, zich bewust van het feit dat de NOS-ploeg die het gebeuren vastlegt voor een tv-uitzending op 20 december, nog niet gereed is Van Otterloo heeft er maling aan. en tikt af voor de spektaculaire in tro. Het hele. zo'n vijthonderd man Lee Towers in concert (foto gpdi tellende circus reageert alert. Lee s naam wordt in laser geschreven op het achterdoek, het ballet van Ma ria More draaft op en de speaker doet z'n werk: „Dames en heren, hier is... Lee Towers". Een explosie, achterin de zaal. en vanuit het optrekkende rookgor dijn stapt Lee naar voren Ahoy verrijst als één man en geeft dc- zichtbaar ontroerde zanger, nog voor hij een noot gezongen heeft, een staande ovatie. De machinerie is in werking gesteld. 'Say hello', is het openingsnum mer, direct gevolgd door 'I can see clearly now'. Het publiek reageert nu al uitzinnig. Het is duidelijk Lee zal er geen enkele moeite mee hebben ook dit gezelschap volko men plat te krijgen En toch zijn de redenen voor het succes van deze concerten direct aanwijsbaar. In de eerste plaats is er het imago van Lee Towers als de gewone jongen, die het dan mis schien wel gemaakt heeft, maar nog altijd gewoon is gebleven Leen werd Lee. maar bleef gewoon Leen. En hoe je het ook wendt of keert, het is waar dat Towers geen grijntje kapsones aan de dag legt Hij doet z'n werk, hij doet dat ge dreven en volgens hele volksstam men nog goed ook. Niet minder belangrijk is het show-element: geld noch moeite zijn gespaard om van de vier con certen evenzoveel spektakels te maken. Alsof het r.iks is komt het Deep River Quartet opdraven, Am ta Meyer mag op een plateau uit het decor omhoog stijgen om sa men met Lee 'Run to me, when» ver you're lonely' te zingen, de prachtigste laser-figuren rollen over het gigantische achterdoek, de computergestuurde lichtinstal latie werkt naar behoren, kerstbo men komen uit de lucht vallen, vuurwerk ontploft aan weerszijden van het publiek en als klap op de vuurpijl vindt ook het Rotterdams Operakoor - niet te horen, maar wel een imposant gezicht - nog een plaats op het podium. Na elf kwartier en de voorspelba re reprises 'You never walk alone' en New York. New York' is het feest achter de rug. En wie is er het eerst weg? Juist. Gerard Joling. moe geworden van de opdringen ge handtekeningjagers. Is de kroonprins nu al opgestaan'' 'Hallo, Onbekende' naar een verhaal van Truman Capote, door Lantaren/ Venster. Regie Dirk Groeneveld. Spelers Ton Pompert en Walter Crommelin. Gezien op 13-12-'85 Foyer LAK-theater te Leiden. Al daar vanavond nog te zien om 21.45 LEIDEN - 'Hallo, Onbekende' is theater zoals je het maar zelden meemaakt: het is er zomaar, in eens. In dit geval in de foyer van het LAK-theater na afloop van de voorstelling van Werkcen trum Dans. Vele aanwezigen kijken ver baasd op als Ton Pompert en Walter Crommelin. gezeten aan een tafeltje en met behulp van speldmicrofoons, aan hun con versatie beginnen. Het publiek moet zich heroriënteren: 'Is dit theater; moeten we nu stil zijn, of wat?' Het is theater, maar dan een soort dat zijn nek durft uit te steken; het valt niet terug ojd de min of meer 'veilige' theatersi tuatie waarin een betalend pu bliek 'op afspraak' naar een voor stelling komt kijken, maar pre senteert zich, als een vorm van straattheater, aan een publiek dat deze 'uitnodiging' kan accep teren of weigeren. Theater dat zichzelf waar moet maken dus, en waar moet blijven maken, want het publiek kan elk mo ment vertrekken! 'Hallo, Onbe kende' maakt zich waar, en dat terwijl het niet meer of minder te- bieden heeft dan een conversatie tussen twee i Eén van hen (Pompert) is Tru man Capote, de recent gestorven Amerikaanse auteur. Hij ont moet in een kroeg oud-schoolge- noot Hans (Crommelin) die, zwaar drinkend, vrijwel direct aan een ontboezeming begint. Capotes zichtbare desinteresse verdwijnt als Hans' verhaal iets bijzonders blijkt te zijn; stof voor zijn pen. Hij schuift zijn walging voor Hans opzij en concentreert zich op diens verhaal. Zowel Hans' huwelijk als zijn carrière blijken op de klippen te zijn gelopen, nadat hij een aantal ervaringen met jonge meisjes heeft gehad, waaruit zijn pedo fiele geaardheid is gebleken. Uit eindelijk wordt zijn verhaal een verzoek om begrip, maar dat geeft Capote hem niet. Regisseur Dirk Groeneveld heeft bewust voor deze enscene ring gekozen. Dat hij daarbij een element toevoegt als een poster van de film 'Lolita', is een subtie le versterking van de verwijzing naar de gelijknamige roman van Nabokov, die deze enscenering kan hebben omdat hij toevallig had kunnen zijn. Het op een tv tonen van Capote die op de w.c. zijn gezicht wast, is echter een verstoring van die enscenering die het spontane karakter ervan opeens iets bedachts geeft: op eens blijkt het stuk ook nog gere gisseerd te zijn; dat is overbodig. Dit stuk drijft op het fantasti sche spel van Pompert en - voor al - Crommelin. Waar Pompert gaaf is, is Crommelin briljant. Zijn lef van acteren geeft Hans pathos. Een lefvoorstelling ver dient een lefacteur. Gaan zien!! PAUL DEVILEE Kaoru Kakudo viool en Herman Uhl- horn piano, met werken van Mozart, Brahms, Smetana en Fibich. Ge hoord in de Kapelzaal op vrijdag 13 van Dvorak, met een bedwel mende toon en uiterst elegant ge speeld maakte zijn nogmaals duidelijk waar haar grote kracht ligt. MIES ALBARDA Fragment uit de musical Madame Arthur' met v.l.n.r. Frank Sanders, Jos Brink. Hilde de Mildt en Lucie de Lange. Nieuwe musical Jos Brink 'Madame Arthur', musical van Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bok- kinga. Regie: Horst Mentzel. Choreo grafie: Lindsay Dolan. Overige rol len: Lucie de Lange, Georgette Hage- doorn, Jennie Veeninga, Paul van Gorcum en anderen. Gezien op 13 de cember in de Leidse schouwburg. Al daar nog vanavond te zien. LEIDEN - De nieuwste Neder landse musical 'Madame Arthur' moet een succes worden, willen de kosten van deze omvangrijke en rijk gekostumeerde onderne ming er uit komen. Heel verlei delijk is het om dan maar zo veel mogelijk aan de wensen van je publiek te voldoen. Daarom is de moed van de bejubelde én ver guisde theaterman Jos Brink al leszins prijzenswaardig, dat hij niet voor de dolle pret heeft ge kozen. De vele travestienummers in deze musical lijken misschien een gooi naar het makkelijke succesje. Het kader, waarin ze geplaatst zijn, voorkomt, dat de ze nummers goedkoop en klef worden. Al wordt het gauw te veel - een euvel, waaraan deze produktie niet ontkomt. 'Mada me Arthur' is een moedige, maar niet in alle opzichten even geluk kige keuze. Het stuk speelt in 1933 - tijd van massale werkloosheid en de opkomst van het fascisme. De toeschouwers worden geacht een parallel tussen toen en nu te zien. De produktie zelf laat een nadrukkelijke actualisering ach terwege. Om tegenover en tege lijk ook door middel van een tra vestieclub de afschuwelijke kan ten van die 'zwarte tijd' in een luchtig genre als een musical te belichten, is een delicate zaak. Lang niet iedereen zal gelukkig zijn met een shownummer, waar in met het lied 'Kracht is macht' het fascistisch denken en nazi manifestaties worden aangepakt. De scène met de inval van NSB'ers in de travestieclub heeft zelfs door de wat klungelige uit voering iets gênants. Eén van de beste nummers daarentegen is het lied 'Verkeer de kant', waarin Jos Brink in tra vestie het "van-de-verkeerde- kant-zijn" afzet tegen het "fout- zijn". Met een antifascistisch re pertoire protesteren de travestie ten van Madame Arthur (in steeds weer nieuwe peperdure creaties) op hun manier tegen de nieuwe tijdsgeest. Voor showcf- fecten is daarbij ruimschoots ge zorgd - de welhaast obligate trappen beheersen het toneel beeld. Jos Brink speelt de werkloze boekhouder Kleinman, die door misverstanden werk in een tra vestieclub kan krijgen. Anton Rost is daar de boekhouder, die NSB'er blijkt te zijn. Aan het eind van het verhaal neemt Kleinman zijn baan over - een beetje inconsequent volgt er dan nog weer eens een travestienum mer. WIJNAND ZEILSTRA Ruim vier jaar geleden hoorde ik in de Kapelzaal een Japanse vio liste die grote indruk maakte door haar temperamentvolle en kleurrijke spel. Kaoru Kakudo speelde toen o.a. de Brahms-so- nate no. 3 in d kleine terts en de Concertpolonaise van Fibich. Werken die haar kennelijk na aan het hart liggen, want ook gis teren prijkten zij weer op het programma. Haar speeltrant leent zich dan ook uitstekend voor deze muziek: trefzeker, een flexibele voorbeeldige stokvoe- ring, een brede toon waarin zij een groot scala aan kleuren weet aan te brengen. De vroege Sonate in e kl.t. K. V. 304 van Mozart zette zij breed op, warmbloedig in het eerste deel, het tweede deel uitermate lief lijk. Op zo'n moment geef je je gewonnen aan het prachtige vio- listische spel, al zou je bij Mozart wat meer klassieke helderheid wensen. In de Sonate van Brahms kwam haar spel volledig tot volle bloei, warm van toon en erstig (het Adagio!) met in het scherzo- achige derde deel de vereiste lichte toets; Brahms lacht ten slotte niet. maar glimlacht hoog stens. Herman Uhlhorn maakte zijn naam als uitstekend pianist en begeleider meer dan waar in dit veeleisende werk. Na de pauze bracht Kaoru Ka kudo violistisch vuurwerk uit de Tsjechische hoek: van Smetana het op simpele volksmelodieën gebaseerde 'Uit mijn vaderland', met elan gespeeld. Vooral de Concertpolonaise en poéme van Fibich werden ondanks hun ge ringe muzikale inhoud boeiende violistische huzarenstukjes. In haar toegift, de Homoreske BZN trekt momenteel door Neder land met de Maid of the Mist-toer. Gisteravond stond de zevenkoppige groep in de Leidse Stadsgehoorzaal die al enige weken was uitverkocht. LEIDEN - BZN speelt alles. Of het nu een Grieks kerstliedje is, een oer-Hollandse meedeiner, dezelfde met paukengebeuk on dersteunde drumsolo van een paar jaar geleden, een ordinaire smartlap, een met veel bombarie omlijst themaatje uit de klassie ke muziek of een lachwekkende slappe versie van het legendari sche Paradise by the Dashboard Light van Meat Loaf, het maakt geen klap uit. Het publiek, van heel jong tot heel oud, zingt altijd mee, klapt de handen beurs en lacht om de grappen en grollen van zanger Jan Keizer, hoe infan tiel en bedenkelijk deze harle kijn zich ook gedraagt. BZN is daarom ook voer voor sociolo gen, maar totaal niet voor musi cologen. Ongestoord en naar hartelust kon Jan Keizer in zijn onstuitba re drang om nog leuker dan de deurknop te zijn BZN's nieuwe zangeres gisteravond keer op keer voor aap zetten. Carola, zo te zien toch al niet de vrolijkste van het stel, ging steeds chagrij niger kijken. Als ik haar was ge weest had ik hem een dreun ver kocht. Maar de best ogende zan geres die de groep ooit in haar midden heeft gehad, perste won derwel een lach om de mond en schikte zich in de haar opgelegde rol van het lieve sufferdje. Ook toen Keizer terwijl ze heel gecon centreerd stond te zingen haar plotsklaps de hand kwam schud den, terwijl ze soleerde aan haar blouse begon te plukken, haar tijdens de Meat Loaf klassieker tegen een speakertoren en een andere keer tegen de grond liep BZN in de Stadsgehoorzaal. en haar vierkant uitlachte - daar bij geruggesteund door het pu bliek - toen ze haar tamboerijn liet vallen. Mocht het zo zijn dat al Keizers fratsen afgesproken werk zijn, dan nóg geldt dat ze niet leuk zijn. Met zijn gedrag weet de man geen raad. Zijn clowneske act vindt echter een verbazingwekkend geestdriftige bijval van het publiek. Eigenlijk is het een heel raar gezicht, BZN live. Terwijl veel kleurig licht voor telkens wisse lende. mo4ern ogende decors zorgt en de rookmachine op volle toeren draait, rent een doelloze harlekijn van de ene kant van het podium naar de andere, staan er twee goedspelende gitaristen weggedrukt in een hoekje en staat Carola, die als blikvanger zou moeten fungeren, haar in tro vertie te sublimeren. Tussen de bedrijven door roept bandlei der Van Tol dat het zo gezellig is in de Gehoorzaal, maakt hij on gegeneerd reclame voor de nieuwste BZN-platen en wijst hij op de NCR V-special, vanavond Dc zaal ligt inmiddels aan de voeten van deze Band die het niet alleen Zonder Naam moet stellen, maar die ook een muzi kale identiteit ontbeert. WIM KOEVOET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33