IQTêft Schaken Dammen POP Een kind van de liefde Herhalingen slechte zaak Australische associaties Een therapie die verveelt Steuntje in rug Big Man King maakt nog altijd smaak l*B±ü M urn hi WËJÊ M \&MwWÊ.' ZATERDAG 14 DECEMBER 1985 EXTRA PAGINA 31 Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Jaap Visser Valerie Lagrange 'Rebelle' (Virgin) De samenwerking tussen de Franse zangeres Valerie Lagran ge en producent/gitarist Barry Reynolds heeft weer een smake lijke vrucht afgeworpen. Door- snee-muziek, dat is waar, maar gemaakt met veel zorg en liefde. Van dat laatste, l'amour, treedt 'Rebelle' trouwens flink buiten de oevers. Valerie Lagrange is een kind van de liefde, daarover laat deze elpee geen twijfel be staan. De liederen zijn zelfs offi cieel opgedragen aan zij die re belleren tegen de inbreuk op het recht van de liefde en in een bal lade verklaart Lagrange al het materiële met liefde te willen in ruilen voor de liefde. Vriend lan Jelfs heeft daar zeer adequate muziek aan toege voegd, waarbij de dromerige zang van Lagrange het best ge dijt in langzame nummers. Het gedragen 'Sans Toi' en het al ge noemde 'Besoin d'Amour' laten zich daarom het best verdragen. Maar hoe doorsnee en hoe smaakvol 'Rebelle' in feite is, blijkt wel uit de bijdragen van Mel Collins. Op die saxofonist, één van de vakbekwaamsten in de popmuziek, is nu al zo vaak een beroep gedaan dat hij inmid dels al een paar aardige huizen bij elkaar geblazen zal hebben. B.J. B.A.D. •This is Big Audio Qynamite' (CBS) Als een stel guerrilla's hebben de vier heren, inmiddels zijn ze al met z'n vijven, van Big Audio Dynamite zich op de hoes laten vereeuwigen. Spreekwoordelijk voor de anarchistische humor die B.A.D. (zoals de zorgvuldige afkorting luidt) op de debuutel pee ten toon spreidt. Japan krijgt ervan langs als het land dat imi teert en zijn eigen identiteit ver gooit, de thuislandenpolitiek van Zuid-Afrika is een dankbaar on derwerp voor cynisme en in een nummer over een 'Medicine Show' is de melodie van een si garettenreclame verweven. Hoe breed de ironie van B.A.D. georiënteerd is, heeft de groep zelf samengevat in de laatste re gels van 'Bad', het slotnummer: 'Reagan won in a landslide, which brings us back to Rawhi de'. Maar ja, de carrière van film acteur tot president vereist na tuurlijk ook een groot blikveld. Muzikaal lijkt B.A.D. sterk op The Clash en dat is niet verwon derlijk. Mick Jones is het brein achter deze groep en hij was Clash-lid van de eerste orde. De nadruk die bij The Clash lag op de gitaar heeft hij als producent van 'This is B.A.D.' ook toege voegd. Op elke plaatkant staan vier nummmers en dat had er per kant best één meer kunnen zijn. In aanzet klinkt elk nummer aan stekelijk met een goede instru mentatie, maar vrijwel steeds verliest 'B.A.D.' zich in herhalin gen en dat is een slechte zaak (bad case). B.J. Clarence Clemmons Inxs 'Listen like thieves' (Phonogram) In Australië, het land van herkomst, is men al lang massaal op de bek gegaan voor Inxs (spreek uit: in excess). Uit Australië komt wel meer erg goede doch helaas in vooral Europa weinig aftrek genietende popmuziek. Het grote verschil tussen Inxs enerzijds en Midnight Oil en Men at Work, om maar wat te noemen, anderzijds is dat de zes Inxs'ers er in hun muziek niet in slagen om hun herkomst te verhullen. De potige, goudeerlijke rock (geen disco, jazz of reggae) die Inxs voortbrengt, roept al bij de eerste de beste beluistering associaties op met het op de hoes afgebeelde Australische landschap. Geel, jood, paars en geel, de kleuren die je vanzelf gaat zien als je (te) lang struint door de Australische woestenij waar de zon de dienst uitmaakt, zijn terug te vinden op die hoes en in de teksten van deze broeierige plaat. Toch is 'Listen like thieves' allerminst een zware plaat. Dank zij de pakkende melodieën en refreinen, han delskenmerk van Aussies in het algemeen, kan de luisteraar de rit moeiteloos uitzitten. Bovendien is Michael Hutchence er eentje van het slag dat, al is de ellende nog zo groot, oog blijft houden voor zaken waar de mens van opkikkert. "Playing in the dirt, we find the seeds of doubt", de openingsregel van 'Kiss the Dirt' toont 's mans instel ling. Hoewel Inxs maar liefst drie gitaristen in zijn midden heeft van wie er bovendien twee ook met toetsen in de weer ziin en er één ook nog sax speelt, is van een dichtgemetselde sound geen sprake. Soberheid is troef. Toch wemelt het op de plaat van verras sende wendingen. W.K. Arcadia 'So red the rose' (EMI) Arcadia is alweer de tweede hobbyclub - Power Station was de eerste - van het ultra-populai re Duran Duran. De opgeklopte hardrock-disco van dit uit Bir mingham afkomstige kwintet komt mij de strot uit, vooral The Reflex heeft mijn motoriek da nig verstoord, maar dit terzijde. Op 'So red the rosé' proberen drie leden van Duran Duran, daarin bijgestaan door een keur aan popmuzikanten, zich los te weken van het Duran Duran- idioom. In een omslachtig pers bericht beklemtoont de platen maatschappij dat hieruit, noch uit de activiteiten in het kader van Power Station, de conclusie moet worden getrokken dat Du ran Duran een aflopende zaak is. Integendeel, na al die 'buiten- groepse' activiteiten zullen de na al de successen wat vermoeid ge raakte heren weer als herboren op hun eigen nest terugkeren, voorspelt de platenmaatschap pij. Fijn voor het flitsend gekapte gezelschap maar ook na 'So red the rose' blijft de vraag of de con sument moet worden opge scheept met zo'n therapie, kaars recht overeind. Op 'So red the ro se' mogen de drie Duran'ers dan klinken zoals ze bij Duran Duran nog nooit hebben geklonken, Ja pan en David Sylvian solo klin ken al jaren zo, alleen stukken beter. Op de haardracht na is Duran Duran wat mij betreft altijd zo gezichtsloos als de pest geweest. Waar de heren voor staan, is vol slagen onduidelijk. Dat gaat zich als men zich schuldig maakt aan hobbyisme, wat iets heel anders is dan veelzijdigheid, helemaal wreken. De groep doet in allerlei verbanden van alles wat maar het is uiteindelijk helemaal niets. W.K. 'Clarence Clemons 'Hero' (CBS) Het steuntje in de rug van Jackson Browne is waarschijn lijk net voldoende om Clarence Clemons over de streep te trek ken. Met 'You're a friend of mi ne' gaat de boezemvriend en sax ofonist van Bruce Springsteen ongetwijfeld de singlehit scoren waarmee zijn naam wordt geves tigd. Twee jaar geleden sollici teerde de 'Big man' van de E Street Band al een keer nadruk kelijk naar een 'deeltijdbaan' als solo-artiest. Met zijn begelei dingsband The Red Bank Roc kers, waarin een hoofdrol was weggelegd voor zanger John T. Bowen, maakte Clemens de pure rockelpee 'Rescue'. Hoewel hij naar eigen zeggen apetrots was op zijn eerste geesteskind bleef het verwachte succes uit. Voor licht in de dreigende duisternis zorgde Michael 'Nara- da' Walden, de drummende aan hanger van de goeroe Sri Chin- moy die als producer Sister Sled ge naar de discotop had gelan ceerd. 'Narada' heeft kennelijk grote invloed op de blazende krachtpatser, want Clemons heeft zich de (bij)naam 'Moksha- gun' aangemeten en is 'bekeerd' tot funk-artiest. Het gevolg is een tweede solo elpee van Clemons waarop Wal den als producer/componist en drummer zeer nadrukkelijk aan wezig is. Het resultaat is boeiend, althans voor een belangrijk deel. Kant 1 heeft behalve het aardige duet met Jakcson Browne wei nig meer te bieden dan de sfeer volle cover van de Walker Bro thers-hit 'The sun ain't gonna shine anymore'. Kant 2 daarente gen bevat superieure funk en de fraaie, op Clemons Zweedse vrouw geïnspireerde ballade 'Christina'. Met 'Hero' maakt Clemons een lichte buiging voor de commer cie, die hem een internationale doorbraak zal bezorgen. Een el pee die aan muzikale duidelijk heid niets te wensen overlaat, met uitzondering dan van de ti tel. Want of'Hero' nu van toepas sing is op zijn 'werkgever voor halve dagen' (Springsteen), nieu we producer (Walden) of geeste lijke leider (Chinmoy) is mij niet duidelijk geworden. JV Level 42 'World machine' (Polydor) Is er sinds 'Love Games' iets ver anderd? Nee dus, en dat is maar goed ook. Vier jaar na het opmer kelijke debuut produceert Level 42 nog altijd kwaliteitsdisco die is gebaseerd op het herkenbare basgeluid van Mark King. Deze 'snarenplukkende' zanger/com ponist is één van de grootste smaakmakers op discogebied. 'World Machine' is daarvan al weer het achtste bewijs op 33 toeren. Met een dergelijke pro- duktie mag King zich onderhand als de blanke variant op funk- meester Maurice White (Earth Wind fire) gaan beschouwen. Na vier jaar en acht elpees boeit King nog onverminderd terwijl hij eigenlijk voortdurend in her halingen vervalt. Een kwestie van pure klasse dus. JV Horizontaal 1. hees; 4. erkentelijkheid; 7. knaagdier; 10. bakplaats; 12. advies; 13. bloedsteen; 14. tegenspoed; 15. ernstig; 16. gewricht; 19. tin; 20. hofbal; 21. fortissimo (afk.); 23. 1-ja- rig dier; 25. vuurwapen; 26. waarde; 28. water in Fries land; 29. Turkse titel; 30. dat is (Lat.); 31. stel; 34. kalm ge stemd; 35. sluier; 37. militaire rang; 38. heilige; 39. Franse NV; 41. riv. in Spanje; 44. foe- 'draal, etui; 47. mestvocht; 49. Japanse wijze v. zelfmoord; 50. behoeftige; 51. Ind. dak bedekking; 52. echtgenote; 53. schouwburgrang; 54. slot. Verticaal 1. trap; 2. gesneden ram; 3. steenmassa; 4. meid; 5. tegen; 6. mank; 7. beet; 8. roofvogel; 9. glij-ijzer; 11. niet schoon; 17. Gr. letter; 18. stemming; 22. sprookjesfiguur; 24. deel v.d. vinger; 26. verlies (Fr.); 27. Ned. rivier; 30. flets en mager; 31. overdekte winkel straat; 32. te betalen bedrag aan de belasting; 33. militaire rang; 36. landgoed (Eng.); 40. tijdeenheid; 42. verspieder; 43. droog, dor; 45. grofgesne- den tabak; 46. geraspte snuif tabak; 48. open plek i.e. bos. De prijs van 25,- werd toege kend aan J. Henzing Vink, Hoge Rijndijk 219, Leiden. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Het maken van openingsfou- ten die in de schaakliteratuur al bekend zijn is altijd zeer onaan genaam. Op clubniveau komt dit nog al eens voor, want de door snee clubschaker heeft in de re gel geen tijd of zin om zich in de enorme stroom aan nieuwe schaakinformatie te verdiepen. Bij de grootmeesters ligt dit an ders. Beroepsschakers dienen immers, net als andere weten schappers, hun vakliteratuur by te houden. Toch ziet men soms zelfs op heel hoog niveau vreem de dingen. Wit: Chandler; zwart: Nunn. Naestved 1985. I.e4 e5 2.Pf3 Pe6 3.Lb5 a6 4.La4 PfB 5.0-0 Pe4 6.d4 b5 7.Lb3 d5 8.de5: Le6 9.Pbd2 (meer gebruikelijk is Le3) Pc5 10.c3 d4 ll.Le6: Pe6: 12.cd4: Pcd4: 13.Pe4 Le7 14.Le3 Pf5 15.Dc2 0-0 16.Tadl (Deze stelling was al een keer voorgekomen in de match Karpov-Kortsjnoi, Me- rano 1981. Zwart speelde toen De8 hetgeen door 17.Pf6+ werd weerlegd. Beide spelers wisten dat natuurlijk) Pe3: 17.fe3: Dc8 18.Pd4 Pd4: 19.ed4: De6 20.Pg3 f6 21.Pf5 (DIAGRAM I) (Wat de door Dirk Sikkel 5.e3 Pbd7 6.Dc2 Ld6 7.b3 0-0 8.Lc2 e5 9.cd5: Pd5:10.Pd5: cd5: ll.de5: Pe5 (DIAGRAM II) 12.0- I zwartspeler niet wist was dat nog steeds de partij Tsjesjkovski- Joesopov, Erevan 1982, werd ge volgd...) fe5:? 22.Db3! (...waarin zwart ook na deze zetten opgaf. Db3: 23.Pe7:+ kost een stuk). Wit: Portisch; zwart: Ribli. I.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pf3 d5 4.Pc3 c6 De drukte van Sinterklaas is gelukkig weer voorbij, al bete kent dat tegelijkertijd dat andere drukte voor de deur staat. Velen zullen daardoor "blut" het nieu we jaar in gaan. Voor deze men sen én voor diegene die Kerstmis en nieuwjaar alleen moeten vie ren heb ik een opkikkertje in de vorm van enige ludieke proble- Mijn Sinterklaascadeau was nl., hoe kan het ook anders, een damboek geschreven door een dammende Piet. Helaas bleek mij al ras dat deze Piet niet al te veel van het dammen begrepen heeft. Wat denkt u b.v. van diagram 1... onzin? Niet helemaal. Uit de opgave en oplossing blijkt toch dat deze dam-Piet een denkver mogen heeft. De opgave is: wit wint door zwart vast te zetten. Dat gaat zo: 1.42-37 16-21 2.31-26 21-27 3.26-31 27x36 4.37-41. 0? (In de openingenencyclopedie had Portisch kunnen lezen dat deze zet niet deugt. Noodzakelijk is Lb2) Pf3:+ 13.Lf3: Dh4 14.h3 (Bekend is g3 Df6 15.Ld5: Lf5 16.e4 Lh3 17.Tdl Le5 18.Tbl Df3 en zwart wint) Lh3: lö.Tdl Lh2+ 16.Kfl (Kh2: Lf5+ kost de dame) Df6 17.Ld5: Lf5 18.e4 Lg4 19- .La3? (Een blunder, maar ook 13 Lf3: 20. gf3: Df3:+ verliest) Da6+ en wit geeft het op. door Hans Vermin Diagram 2 is veel moeilijker maar daardoor, ook zeer fraai. Hier is de oplossing: 1.12-29! en 11 A...34x23 2.50-45 3x21 3.26x44 (kort maar krachtig). B 3 3x21 2.26x14 34x23 3.14- x44 40-45 4.44-6 35-40 5.6-44. De volgende en voor deze ru briek de laatste is een komische noot van Sinterklaas himself. De opgave is: wit speelt en haalt dam, hoe?? De normale regels gelden. Oplossing volgende week. Veel De Minihouse marathon in Rot terdam is een groot worden, waarmee de sceptici in het ongelijk werden gesteld. De opzet was zeer ambitieus: een 35 uur durende marathon, waarin twee paren als combinatie zou den spelen, onder het motto '4 uur op, 4 uur af; het toernooi moest bovendien internationale allure hebben. Welnu Hans Hage en zijn mannen zijn er in ge slaagd die opzet op grandioze wijze werkelijkheid te maken. Er werd 35 uur achter elkaar ge kaart door 64 'teams', waaronder een legertje topspelers. Die spe lers waren bovendien niet moe te krijgen en verklaarden desge vraagd in overgrote meerderheid dat ze volgend jaar zeker weer van de partij zullen zijn. Maar nu eerst even een spel: H2 o AV8 O A 9 5 B8752 g 3 N V 10 9 SvB47 2 W0£!243 AH Z V 10 9 4 3 AB85 O H 10 9 7 3 O H 10 6 6 NEDERLAND ZAL op 21 ja- nuari het uitgiftejaar 1986 inzet ten met twee bijzondere zegels. Met een zegel in de waarde van 50 cent wordt het feit herdacht dat honderd jaar geleden het Wetboek van Strafrecht werd in gevoerd en een 60 cent-zegel her denkt drie eeuwen NAP, Nor maal Amsterdams Peil. De ont werpen voor beide zegels, die te koop blijven zolang de voorraad strekt, maar uiterlijk tot 1 februa ri 1987, zijn van Stephan Saaltink uit Arnhem, die hiermee debu teert. Het is geen onaardig debuut. Want hoewel de 50 cent-zegel weer een pure tekst-aangelegen heid is - en tekst-zegels hebben bij enquêtes nooit hoog gescoord - heeft deze zegel wel stijl. Op de ze (liggende) zegel een gedeelte uit het Wetboek van Strafrecht ("Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafge gane wettelijke strafbepaling") en de jaartallen 1886-1986. De ze gel is uitgevoerd in de kleuren zwart, grijs, violet en geel. Opla ge: 14 mijjoen. Het Wetboek van Strafrecht verving op 1 september 1886 de Code Pénal, die nog uit de Fran se tijd stamde. Er is ondanks de ouderdom van het Wetboek geen Zuid was gever en kwetsbaar. Zuid opende 1 Ha en werd ver volgens leider in 4 Ha: west kwam uit met KI A, gevolgd door KI H. Zuid troefde en vervolgde met Sch A en schoppen na voor oosts 10. Oost speelde KI 10 na (niet goed), getroefd door zuid (niet goed), overgetroefd met Ha B. West speelde harten terug die zuid op tafel nam met het aas, ge volgd door een ingetroefde kla veren (west ruiten weg), ruiten voor het aas en nogmaals klave ren getroefd. U mag plaatsne men op de stoel van west. Wat speelt u bij? Het spel is afkomstig uit de voorwedstrijd tussen de dames teams van Nederland en Zweden en werd beschreven in de toer- nooikrant door de Zweedse Jill Mellstroem. De krant verscheen in het Engels, want de internatio nale deelname was indrukwek kend met o.m. de nationale teams van Amerika, Denemar ken, Polen, Zweden en Honga rije. De Hongaren wonnen; het beste Nederlandse team was de ploeg van Chris Niemeyer die 3e werd. O V 8 0 95 B H7 N V O 5 WO?® O V7 w u O 84 - Z V 1 88 H O H 10 - Dit is de situatie die boven werd beschreven. Hebt u onder- getroefd? Prima! In de praktijk deed west dat niet en gooide schoppen af, waarna Sch H er werd uitgetroefd. Op Sch B ver dween tenslotte noords laatste ruitentje. Zuid moet eerder in het spel niet KI 10 troeven, maar in paats daarvan een ruitende af gooien, waarna 10 slagen zeker zijn. Aan de andere tafel speelde Anneke Simons in plaats van KI 10 de sch V na, waarna zuid kans loos werkelijke behoefte aan een tota le herziening ervan. Ook de NAP-zegel van 60 cent is liggend en heeft een oplage van 14 miljoen. Op deze zegel, die is uitgevoerd in zwart. geel. magenta, cyaan en blauw zien we in een landschap een landmeter met baak. een peilschaal met NAP en water. Als bijzondere tekst heeft deze zegel: "Drie eeu wen Normaal Amsterdams Peil". Het zogenaamde referentie- vlak dat nog dagelijks wordt ge bruikt voor het vastleggen van hoogten in het gehele land, het Normaal Amsterdams Peil (NAP), gaat van oorsprong terug tot het vermoedelijk al in de zes tiende eeuw in Amsterdam ge bruikte stadspeil. Dat stadspeil is in of kort na 1682 zichtbaar ge maakt door het inmetselen van marmeren dijkpeilstenen in een aantal sluizen in Amsterdam. In deze dijkpeilstenen was een hori zontale groef aangebracht en het inschrift: "Zeedyks Hooghte zynde negen voet vyf duym bo ven stads peyl". De marmeren dijkpeilstenen ziin inmiddels verdwenen. In 1953 is er op De Dam in Amsterdam een lange betonnen paal in de grond ge heid waarin een bronzen bout is aangebracht. Deze bout fungeert nu als uitgangspunt voor het Normaal Amsterdams Peil. Op 8 januari krijgen we weer. een bijzondere briefkaart net als anderhalf jaar geleden ter gele genheid van de grote NVPH- show Filacento. Deze nieuwe briefkaart in de waarde van 50 cent wordt uitgegeven naar aan leiding van de totstandkoming van de twaalfde Nederlandse provincie, Flevoland. Op de lin kerzijde van de kaart komt, on der de ruimte bestemd voor naam en adres van de afzender, het volgende beeld voor: een ge deelte van het Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden (no 354) uit 1918, een deel van de landkaart van de nieuwe provin cie met de plattegrond van Lely stad en een foto van twee land meters. Verder als bijzondere tekst: "Flevoland 12e provincie" en "1 januari 1986". De afbeelding op de kaart wordt uitgevoerd in de kleuren zwart, violet, groen en oranje. Het ontwerp is van Anno Fekkes uit Den Haag. Er zullen drie mil joen kaarten worden aange maakt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 31