Kerstconcerten te kust en te keur
'Muziekonderwijs in impasse'
Amsterdam
culturele
hoofdstad
Discussie
kunst en
politiek
Gerrit van der Vens
andere werkelijkheid
Eénmansexpositie Albert
in 't Veld in Wassenaar
James Saunders 'Buren': confrontatie tussen zwart en blank
DONDERDAG 12 DECEMBER 1985
KUNST
PAGINA 27
Overheid zoekt naar oplossing
Voorbereiding
toch begonnen
AMSTERDAM (ANP) - Na
een reeks van strubbelin
gen in de afgelopen maan
den zijn de voorbereidingen
voor de manifestatie 'Am
sterdam culturele hoofd
stad van Europa' in 1987 uit
eindelijk toch begonnen.
Dat hebben de organiserende in
stellingen, Holland Festival, Ne
derlands Theater Instituut (NTI)
en Amsterdams Uit Buro (AUB)
meegedeeld. De voorbereidingen
geschieden op basis van de plan
nen, die Ad 's-Gravesande van het
Holland Festival en Steve Austen
van NTI in opdracht van minister
Brinkman en burgemeester Van
Thijn van Amsterdam hebben ont
wikkeld.
Aanvankelijk zag het er naar uit
dat de manifestatie de mist in zou
gaan. 's-Gravesande en Austen
meenden voor hun plannen 20 mil
joen gulden nodig te hebben maar
minister Brinkman liet weten niet
meer dan 1,3 miljoen gulden be
schikbaar te willen stellen, terwijl
Amsterdam aanvankelijk ongeveer
7 ton wilde uittrekken.
De twee plannenmakers geloof
den er niet in voor zulke bedragen
de opdracht te kunnen uitvoeren
en vroegen hun opdrachtgevers
bedenktijd. Intussen hebben zij
nieuwe financieringsvoorstellen
uitgewerkt. Zij gaan nu uit van een
bedrag van 12 miljoen. Ruim één
derde zouden rijk en gemeente
Amsterdam op tafel moeten leg
gen, één derde hopen zij bijeen te
krijgen door bijdragen van deelne
mende landen en het restant zou
bijeengebracht moeten worden uit
tal van fondsen, bijdragen wan
deelnemende instellingen, bijdra
gen van het publiek en sponsors.
Amsterdam heeft intussen toege
zegd zijn bijdrage te zullen verdub
belen tot een bedrag van 1,5 mil
joen en nu hopen de plannenma
kers dat 'Brinkman zijn bijdrage
ook ruim.wil verdubbelen zodat uit
deze bron een bedrag van 4,5 mil
joen veilig is gesteld.
De manifestatie zal alle takken
van kunst omvatten, zoals podium
kunsten, beeldende kunst en archi
tectuur. Ook wordt gedacht aan in
ternationale televisie-evenemen
ten en een grote openlucht kunst
manifestatie op en rond de Dam,.
Rembrandtsplein en tal van stra
ten en grachten. De contacten met
het buitenland zijn al in gang gezet
en beloven volgens de organisato
ren veel goeds.
DEN HAAG (GPD) - Minister
Brinkman van WVC en staatsse
cretaris Gipjaar van onderwijs
gaan samen met de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) op
korte termijn een oplossing zoeken
voor de impasse waarin het mu
ziekonderwijs in ons land verkeert.
Dit is het resultaat van een confe
rentie die gisteren in Den Haag aan
het slot van het Muziekjaar 1985 op
initiatief van het Comité voor het
Europees Jaar van de Muziek is ge
houden.
Het Comité, onder voorzitter
schap van prins Claus, heeft gecon
stateerd dat de muzikale vorming
van jongeren zich in een dramati
sche situatie bevindt. Het gevolg
daarvan is dat in de toekomst al
leen nog maar een kleine elite aan
muziekbeoefening zal doen en de
muzikale kennis van toekomstige
generaties voortdurend verder zal
afnemen. Een van de belangrijkste
oorzaken daarvan is - behalve de
afgelopen bezuinigingsoperaties in
het onderwijs in het algemeen -
het niet op elkaar afgestemd zijn
van het beleid van de departemen
ten van welzijn en cultuur en van
onderwijs.
Het Comité voor het Europees
Jaar van de Muziek heeft er eerder
op gewezen, dat door dit gebrek
aan afstemming de noodzakelijke
samenwerking en aanvulling tus
sen de 170 muziekscholen in ons
land en het reguliere onderwijs
niet behoorlijk tot stand kunnen
komen. Binnen het onderwijs zijn
er nauwelijks nog marges om wat
aan muziekonderricht op de scho
len te doen. De muzikale vorming
op scholen loopt schrikbarend ach
ter bij andere landen in West-Euro
pa.
Prins Claus deed tijdens de con
ferentie een dringend beroep op de
aanwezige politici en ambtenaren
om een einde te maken aan de ui
terst netelige positie waarin het
muziekonderricht in het onderwijs
terecht is gekomen. De wil van de
bewindslieden van cultuur en van
onderwijs om de ernstig situatie,
die tot toekomstig muzikaal analfa
betisme kan leiden, te keren, werd
door de vergadering algemeen als
een belangrijke aanzet voor een
nieuwe aanpak beschouwd.
Tijdens de conferentie werd door
Theo Hoogbergen, voorzitter van
de Adviesraad voor het voortgezet
onderwijs, in felle bewoordingen
de huidige alarmerende situatie ge
hekeld. Hij betoogd onder meer
dat met name op scholen voor
voortgezet onderwijs bij ongewij
zigd beleid het vak muziek de
„dood door verstikking" nabij is.
Het vak muziek is, aldus Hoog
bergen, blootgesteld aan „ieders
vervolging" en vogelvrij verklaard.
Sinds 1971 is muziek weliswaar als
eindexamenvak geaccepteerd,
maar na 14 jaar experimenteren
blijkt er voor muzikale vorming
niet het benodigde geld van de
overheid beschikbaar te zijn. De
jongste bezuinigingen hebben juist
voor muziek op school het meest
vernietigend toegslagen. Steeds
meer komen er verontruste berich
ten binnen van scholen die met en
thousiasme muziek als eindexa
menvak invoerden, maar nu geen
kans meer zien om ermee door te
gaan. De positie van de docent mu
ziek dreigt opnieuw krachtig gede
gradeerd te worden tot de zeer vrij
blijvende, kwetsbare en statusloze
positie die hij vroeger innam.
LEIDEN - Is kunst franje of kan
de samenleving er niet buiten? En
wat heeft politiek daarmee te ma
ken?. Deze twee vragen staan cen
traal in een discussie die onder de
titel 'Waardeoordeel of prijskaar
tje' over het landelijk en plaatselijk
cultuurbeleid wordt gehouden op
woensdag 18 december. De bijeen
komst is een initiatief van de Leid-
se PvdA en wordt gehouden bij de
Stichting Burcht aan de'Burgsteeg
4. Aanvang 20.00 uur.
Onder leiding van Willemien
Ruygrok discussiëren Yvonne van
Baarle (secretaris van de Raad voor
de Kunst). Frans Boelen (directeur
van de Leidse Schouwburg) en Jan
Riezenkamp (directeur-generaal
culturele zaken van het ministerie
van wvc) over deze materie. Ande
re vragen die ter sprake komen zijn
onder meer: wat zijn de mogelijk
heden en wenselijkheden voor Lei
den als middelgrote stad tussen
Den Haag en Amsterdam? Wat zijn
de mogelijkheden voor een locaal
cultuurbeleid? In de pauze treden
de dichters Eddie Kagie en Dorp
soudste de Jong op.
Nieuwe kansen
'Ik, Jan Cremer'
AMSTERDAM (ANP) - Het plan
om de - inmiddels failliet verklaar
de - roek-opera 'Ik Jan Cremer'
nieuw leven in te blazen en vol
gend jaar in de Amsterdamse
Koopmansbeurs onder te brengen,
begint steeds vaster vorm te krij
gen. Rob Kuil, nauw betrokken bij
deze plannen, deelde desgevraagd
mee dat een aantal sponsors zich in
principe bereid heeft verklaard een
bedrag van ongeveer 500.000 gul
den hiervoor beschikbaar te stel
len.
Het is de bedoeling dat 'Ik Jan
Cremer' voorlopig drie maanden -
te beginnen eind januari 1986 - in
de Koopmansbeurs zal worden op
gevoerd. Afhankelijk van het suc
ces zal het stuk dan geprolongeerd
worden.
Vooruitlopend hierop hebben de
initiatiefnemers in een brief aan
burgemeester van Thijn van Am
sterdam gevraagd alvast over even
tuele medewerking aan het plan na
te denken.
De meeste medewerkers aan 'Ik
Jan Cremer' hebben zich bereid
verklaard een nieuwe poging te
wagen.
LETTERKUNDIG MUSEUM -
Vanaf zondag 15 december zijn in
het Letterkundig Museum in Den
Haag twee nieuwe tentoonstellin
gen te zien. De eerste 'Een zwakke
poging is uit zich zelf niks' van
dichter J.H. Leopold loopt tot en
met 9 februari.
De tweede expositie is van
schrijven Pierre H. Dubois die op
vrijdag 13 december de Constan-
tijn Huijgensprijs krijgt voor zijn
gehele oeuvre. Op de expositie zijn
handschriften, brieven, kranten,
foto's, boeken en tijdschriften te
zien. De tentoonstelling loopt tot
en met 2 maart.
LEIDEN - De jaarlijkse
lawine van kerstconcerten
barst de komende weken
weer los.
English Choir
Zo geeft het Leiden English
Choir op vanavond en morgen
een kerstuitvoering in de Evan-
gelisch-Lutherse Kerk. Het zijn
de eerste twee uitvoeringen uit
een serie van drie concerten,
waarvan de laatste zal worden
gegeven op zondagavond 15 de
cember in de Oudshoornse Kerk
in Alphen a.d. Rijn. Het 'christ-
mas-carolconcert' omvat tradi
tionele en moderne carols, a cap-
pella of begeleid door piano, or
gel of orkest. Aanvang 20.15 uur.
Mannenkoor
Het Rijnlands Chr. Mannen
koor onder leiding van Sander
van Marion geeft zijn jaarlijkse
kerstuitvoeringen op zaterdag
avond 14 en maandagavond 16
december in de Leidse Stadsge
hoorzaal. Het koor zal op deze
concerten worden begeleid op
orgel, piano en clavecimbel als
mede door een begeleidings
groep met o.m. dwarsfluit en
harp. Addie de Jong (orgel) en
Marieke Lindeman (dwarsfluit)
verlenen hun medewerking
evenals Diana de Vries (harp).
Peter le Feber (hobo, piano) en
Leonie Metz (declamatie). Ook
de uit Wales afkomstige sopraan
Helen Edwards zal aan de uitvoe
ring meewerken. Het program
ma vermeldt de namen van o.a.
Bach en Handel, twee componis
ten, die driehonderd jaar geleden
werden geboren. Ook zullen lie
deren ten gehore worden ge
bracht die op een onlangs ver
schenen langspeelplaat van het
koor zijn te beluisteren. Beide
uitvoeringen beginnen om 20.00
uur.
Barokensemble
Het Barokensemble Voorscho
ten geeft op zaterdagavond 14
december een bijzonder concert
in de Voorschotense Dorpskerk.
Het is namelijk voor de vijfde
keer dat het ensemble van Mal-
Het St. John's College Ch<
colm Hund-Davies de jaarlijkse
uitvoering in deze kerk geeft.
Het lustrumconcert begint met
een orkestsuite van Telemann,
gevolgd door een concerto van
Georg Muffat en een concerto
grosso van de Engélse compo
nist Richard Mudge. Na de pauze
zal de Haagse clavecinist en or
ganist Chris Farr solist zijn in het
concert in D voor clavecimbel en
orkest van J.S. Bach. Na een re-
naissance-compositie van Jen
kins zal het concert worden be
sloten met een concerto grosso
van William Boyce. Aanvang
20.15 uur.
Vocaliter
Wassenaar Vocaliter geeft
dinsdagavond 17 december on
der leiding van Ad de Groot een
uitvoering van Bachs Weih-
nachtsoratorium, kantates 1,3,5
en 6. Medewerking aan het con
cert, dat in de Dorpskerk plaats
heeft, wordt verleend door de so
praan Lisette Emmink, de alt He-
leen Resoort, de tenor Jos van
der Lans en de bas Lodewijk
Meeuwsen. Het Randstedelijk
Orkest en de organist Tijn van
Eijk zorgen voor de begeleiding.
Het concert begint om 20.00 uur.
Kathedraalkoor
Het Kathedraalkoor van Poz-
nan verzorgt, eveneens op dins
dagavond 17 december in de St.
Willibrordkerk, het jaarlijkse
kerstconcert van K&O in Oegst-
geest. Er zullen onder leiding
van de Poolse dirigent Zdzislaw
Bernat en met medewerking van
de organiste Julia Smykowska
kerst- en herdersliederen, voor
namelijk uit de Poolse muziekli
teratuur, worden uitgevoerd.
Ook orgelwerken van Pachelbel,
Bach en Balbastre staan op het
programma. Het concert heeft
plaats in het kader van een con
certreis dat het koor maakt met
als doel de duizendjarige kathe
drale muziektraditie van Poznan
en die van de Poolse koorcultuur
in het westen meer bekendheid
te geven. Aan de reis nemen
veertig jongens in de leeftijd van
negen tot dertien jaar en zestien
volwassen zangers deel. Aan
vang 19.30 uur.
St. John's Choir
Het St. John's College Choir
uit Cambridge treedt op woens
dagavond 18 december aan in de
Leidse Pieterskerk. Het koor, dat
tien jaar geleden tijdens het Hol
land Festival een concert ver
zorgde, bestaat uit twaalf volwas
senen en zestien jongeren. De
traditie van het koor gaat terug
tot 1660 toen het werd opgericht
om de diensten in de St. John's
Chapel te begeleiden. Niet ver
wonderlijk dus, dat het repertoi
re voornamelijk uit kerkelijke
muziek bestaat. Het programma,
dat in Leiden zal worden uitge
voerd, vermeldt muziek vanaf de
zestiende eeuw tot heden:
werken van Da Palestrina, Byrd,
Purcell, Bach, Wood en Williams,
adventmotetten, antifonen en
advent- en kerstliederen. Hoe be
kend de klank van dit koor is
blijkt wel uit het feit, dat het tot
op heden al tachtig grammofoon
platen heeft uitgebracht. Het op
treden van het St. John's College
Choir in de Pieterskerk begint
om 20.15 uur
Cantorij
De Leidse Cantorij geeft op
zondagavond 22 december een
adventsconcert in de Hoogland
se Kerk. Het concert begint met
'Once in Royal David's City' als
'intrada'. Het gevarieerde pro
gramma vermeldt naast Christ
mas Carols en hyms (in bewer
kingen van o.a. David Willcocks)
ook Franse kerstliederen, com
posities van Buxtehude (Magni
ficat, lofzang van Maria) en Prae-
torius, Engelse en Nederlandse
psalmen. Joop Brons begeleidt
de koorwerken op zowel het gro
te als het kabinetorgel. Hans
Brons jr., baszanger van de can
torij, fungeert als koorleider. Aan
het concert wordt tevens mede
werking verleend door Han Ka-
paan, hobo, en Veronica Stein-
bach, fluit. Het geheel staat on
der leiding van de cantor-orga
nist Joop Brons. Het concert
wordt besloten met een samen
zang van bekende kerstliederen.
De toegang tot het concert is gra
tis, wel zal er een collecte worden
gehouden ter bestrijding van de
onkosten. Aanvang 20.15 uur.
Kamerkoor
Het Arnold Schönberg Kamer
koor presenteert zich zondag
middag 22 december voor het
eerst met een concert in de Taf-
feh-zaal van het Museum van
Oudheden. Uitgevoerd zal wor
den de vierstemmige Mis van
William Byrd. Het programma
vermeldt bovendien Engelse en
Duitse kerstliederen. Het koor,
dat zes sopranen, zes alten, vier
tenoren en vier bassen omvat,
staat onder leiding van Maarten
Michielsen. De toegang is gratis.
Aanvang 14.00 uur.
Exultate Deo
Het jaarlijkse kerstconcert van
het Rijnlands Chr. Mannenkoor
en de chr. oratoriumvereniging
'Exultate Deo' in de Voorscho
tense sporthal 'De Vliethorst'
heeft ditmaal plaats op maandag
avond 23 december. Er zal een
gevarieerd programma met
werken van o.a. Bach en Handel
en tal van bekende kerstliederen
ten gehore worden gebracht. De
muzikale leiding berust bij San-
der van Marion. Aanvang 20.00
Bachkoor
Het Bachkoor Holland geeft op
zaterdagmiddag een integrale
uitvoering van Bachs Weih-
nachtsoratorium in de Pieters
kerk. Als solisten treden naar vo
ren de sopraan Barbara Schlick,
de alt Rosemarie Lang, de tenor
Hein Meens en de bas Max van
Egmond. Het orgel wordt be
speeld door Hans Broekman. De
begeleiding berust bij het Am
sterdams Kamerorkest. Het ge
heel staat onder leiding van de
vaste dirigent van het Bachkoor
Holland, Charles de Wolff. Aan
vang 14.30 uur.
Expositie met schilderijen en teke
ningen van Gerrit van der Ven, t/m 5
januari 1986. Galerie Denise Ste-
phan, Bakkersteeg 18-20 Leiden. Ge
opend vrijdag-^ zaterdag- en zondag
middag van 13.30-17.30 uur.
LEIDEN - Het is niet voor de
eerste maal dat Gerrit van der
Ven exposeert bij galerie Denise
Stephan maar anders dan voor
gaande keren bestaat zijn werk
behalve uit schilderijen nu ook
uit tekeningen. In een vijftal klei
ne pentekeningen gebruikt Van
der Ven sterk vereenvoudigde,
uit enkele lijnen en gearceerde
vlakken opgebouwde
Het ontbreken van een fijnere
detaillering veroorzaakt een ze
kere mate van starheid die men
terugvond bij de kleine werken
in tempera. In deze laatste cate
gorie en in de pentekeningen
treft men enkele favoriete onder
werpen aan zoals bomen, strui
ken en vruchten. Als voorbeeld
kan dienen de tekening van een
peervormige vrucht die midden
op straat ligt. Tevens blijkt hier
uit de voor het werk van Van der
Ven zo kenmerkende voorliefde
voor bizarre voorstellingen. De
pasteltekeningen tonen een heel
andere kant van Van der Ven.
Hierin heeft hij de vaste beeld
taal losgelaten en zich uitslui
tend gericht op het weergeven
van vrij massieve, ruimtelijke
vormen, waarin weinig contrast
werking is aangebracht. De wijze
waarop deze objecten zijn afge
beeld zou doen vermoeden dat
het hier gaat om nauwkeurige
studies voor beeldhouwwerken
maar deze stukken zijn louter
aan de fantasie ontsproten.
De al eerder genoemde botani
sche motieven nemen ook een
belangrijke plaats in bij de schil
derijen. Het is vooral in deze
werken dat Van der Vens thema
tiek duidelijk naar voren komt.
Typerend is de vervreemding en
de verlatenheid die spreekt uit
de voorstellingen. Deze sfeer
wordt niet alleen opgeroepen
door de afwezigheid van mensen
op de meeste doeken maar ook
door de ongewone combinatie
van elementen. Van der Ven
plaatst bijvoorbeeld in zijn door
eindeloze wegen doorsneden
heuvellandschappen staafvormi-
ge voorwerpen of een schiet
schijf.
Behalve door de keuze van on
derwerpen creëert Van der Ven
ook door de wijze waarop hij de
ze afbeeldt in een onlogische
ruimte, een vreemde realiteit.
zin doet hij mij denken aan de
metafysische schilderijen van
kunstenaars als De Chirico en
Morandi. Los van welke (boven
zinnelijke) interpretatie dan ook
kan verondersteld worden dat
dergelijke vormen en situaties
vanuit het onderbewuste gescha
pen worden. Van der Ven maakt
ook in z(jn schilderijen weinig
gebruik van sterke contrasten
Het palet bestaat uit een beperkt
aantal kleuren waarmee hij wel
bijzonder veel nuances weet aan
te brengen. De achtergrond is
vaak neutraal gehouden maar in
een stuk 'De grote bloemen' is
aan vaag doorschemerende vor
men goed te zien dat Van der
Ven versóhillende lagen verf
over elkaar aanbrengt.
Het hier bijeengebrachte werk
van Van der Ven vertoont zeer
uitgesproken kenmerken zowel
wat vorm als thematiek betreft.
Vergelijking van de meest recen
te schilderijen met enkele oude
re stukken brengen daarnaast
een stilistische verandering aan
het licht maar het irreële karak
ter blijft hierin gehandhaafd.
NANCY STOOP
Dichter -beeldend kunstenaar
Gerrit van der Ven: vreemde realiteit
in het kader van het Stagedoor-
festival, het jaarlijkse festival voor
migrantentheaer. Met: Errol Capri-
no en Elsje de Wijn. Vertaling en re
gie: Femke Boersma. Gezien op 11
december in het LAK. Aldaar nog
vanavond te zien.
LEIDEN - Op een dag stapt een
man bij zijn buurvrouw naar bin
nen; er onstaat een dialoog. Dat
zou de samenvatting van deze
vorige week in première gegane
produktie 'Buren' kunnen zijn.
Voeg er twee woorden aan toe en
het is duidelijk, waarover hun
gesprek vrijwel uitsluitend (di
rect en indirect) gaat. Op een dag
stapt een zwarte man bij zijn
blanke buurvrouw naar binnen;
er onstaat een dialoog.
Dat gesprek mist van meet af
aan een natuurlijke onbevangen
heid. Aanvankelijk wordt de
schijn nog zo goed mogelijk op-
gehouden. Na een dansje echter
(op de door hem meegebrachte
muziek) komt de complexe si
tuatie met alle duidelijkheid naar
voren. Op zijn voorstel om met
haar naar bed te gaan, volgt een
afwijzend, maar zo mild mogelijk
verpakt antwoord. Even later be
kent zij terloops, dat zij haar af
wijzing tegenover een blanke
man agressiever afgereageerd
zou hebben.
Dus bij alle progressieve en
weldenkende tolerantie en vrien
delijkheid maakt zij toch onder
scheid in het bejegenen van een
zwarte of een blanke man in een
vergelijkbare situatie. Daarover
gaat dit stuk, dat daarmee in zijn
heldere, bijna luchtige toonzet
ting een actueel thema aansnijdt.
Een dergelijke direct maatschap
pelijke betrokkenheid komt de
laatste jaren in het theater niet
meer zo vaak voor; een gevolg
van de tijd. waarin de politieke
boodschap nog schering en in
slag was.
Hier toönt het theater op uitge
kiende wijze een confrontatie
tussen een zwarte man en een
blanke vrouw, die tot nadenken
aanzet. Ook als de man provoce
rend "over de schreef' gaat, pro
beert de vrouw haar begripvolle
tolerantie, overeind te houden.
De man verwijt haar die hou
ding, waarop zij zich letterlijk en
figuurlijk gewonnen heeft.
Het spel van Elsje de Wijn en
Errol Caprino typeert de sfeer
van de dialoog op een overtui
gend natuurlijke
houdt voortdurend de aandacht
van het publiek gevangen. Er
wordt gespeeld op een groot,
slordig gedrapeerd kleed, waar
op her en der enkele stoelen, een
radio, een paar boeken en derge
lijke attributen staan. Een wat
abstractere achtergrond derhal
ve, die vrij onopvallend blijft en
daarom goed functioneert. Waar
om de vrouw haar ongenode gast
koffie uit een soort (op munten
werkende) kantineapparaat ser
veert, is daarentegen een weinig
zinvolle buitenissigheid in de
vormgeving.
WIJNAND ZEILSTRA
Expositie met neon-objecten, schil
derijen en grafiek van Albert in 't
Veld, t/m 8 januari 1986. Galerie
Henk de Greef, Schoolstraat 27, Was
senaar. Geopend di. t/m za. van 09.00
- 17.00 uur.
WASSENAAR - Albert in 't Veld
heeft vooral bekendheid gekre
gen door zijn neon-objecten
maar naast zijn werk als beel
dend kunstenaar is hij ook als
dichter actief. Op de expositie bij
galerie Henk de Greef krijgt In 't
Veld's dichterschap ook enige
aandacht maar het accent ligt
toch op zijn beeldend werk. De
presentatie bestaat uit een aantal
neon-objecten en verder uit gra
fiek en schilderijen.
Omdat Albert in 't Veld hier
gebracht wordt als dichter kun
stenaar ligt het voor de hand om
een relatie tussen de verschillen
de media te veronderstellen. B»j
de objecten en de daarmee sa
menhangende grafiek ontbreekt
naar mijn mening elke poëtische
inslag. Een duidelijk verband is
wel aanwijsbaar bij twee olie
verfschilderingen op papier,
waarin dichtkunst en beeldende
kunst werkelijk samengebracht
zijn. zij het dat het bewuste ge
dicht in deze gevallen aanleiding
geeft tot twee zeer verschillende,
abstracte, uitwerkingen.
De schilderijen zou men op
een meer indirecte manier met
poëzie in verband kunnen bren
gen, als met titels als 'Clouds are
not sure' of "We touch' als dich
terlijke passages opvat. Maar een
werk 'Belief getiteld, kan door
de sterke scheiding van de ver
schillende vormen en verfpartij
en moeilijk onder deze noemer
gebracht worden. Een poëtische
expressie komt het meest naar
voren in een harmonieus opge
bouwd drieluik 'Ouverture'
Een van de opvallendste ken
merken van deze schilderijen is
de verfstructuur. In 't Veld
maakt in de verf, die in lagen
over elkaar is aangebracht, door
inkrassing een al dan niet regel
matig patroon aan waardoor een
onderliggende kleur zjjn wer
king krijgt. In het al eerder ge
noemde paneel 'Belief lopen in
gekraste, soms golvende lijnen
dicht naast elkaar. Van zeer
dichtbij bekeken blijkt het hele
oppervlak een zeer gevarieerd
patroon met een licht reliëf te
vertonen.
Een soortgelijk patroon treft
men ook aan op de metalen pla
ten waaruit de neon-objecten
deels zijn opgebouwd. Dit effect
ontstond door het polijsten van
deze vlakken. In 't Yeld combi
neert het metaal meestal met
marmer, bijvoorbeeld in de vorm
van een kubus of een driehoeki
ge vorm. De strenge geometrie
wordt doorbroken door de kleu
raccenten van de neonbuizen.
'Deze stukken zijn weliswaar aar
dige constructies maar spreken
mij niet zo aan. sommige staan
misschien teveel in een hoek ge
drukt
De grafiek sluit nauw aan bij
de neon-objecten. Dit onderdeel
van de tentoonstelling bestaat
uit afbeeldingen die het meest
doen denken aan studies of
schetsen voor dergelijke objec
ten. De etstechniek lijkt mij niet
zo'n geschikte manier om spon
tane studies uit te voeren. Het is
dan ook waarschijnlijk dat deze
stukken een zelfstandige functie
toegekend moet worden maar
door de bijschriften zoals 'zij
aanzicht' of 'roestig' krijgt dit
deel van In 't Veld's werk teveel
een gewild karakter
NANCY STOOP