m
Dammen
Mahler vanuit
andere hoek
Handel voor
een goed doel
Gecontroleerde
uitbundigheid
Ademhalen
als één man
Een groot
vioolvirtuoos
Onverwachte
helderheid
ZATERDAG 7 DECEMBER 1985
EXTRA
PAGINA 27
Giuseppe Sinopoli
Mahler: Symfonie nr. 5. Philhar-
monia Orchestra o.l.v. Giuseppe
Sinopoli. DG 415 476-1 (2 lp's,
incl. Sechs Frühe Lieder, gezon
gen door Bernd Weikl, bariton)
of 415 4766-2(1 cd).
Een moeilijke keuze. Sinopo-
li's versie van Mahler's Vijfde
Symfonie werd uitgebracht in
een fraaie doos met twee platen.
Op de laatste plaatkant een uit
voering van zes weinig gehoorde
Frühe Lieder (orkestratie: Ha
rold Byrns) door de Weense bari
ton Bernd Weikl, eveneens met
Sinopoli als dirigent. Dat bete
kent echter wel dat de hele sym
fonie over drie kanten werd ver
spreid, terwijl DG er eveneens in
slaagde hetzelfde werk op één
compact disc onder te brengen.
Het ontbreken van de zes lie
deren weegt daarbij voor menig
een zeker op tegen de technische
voordelen en het feit dat de hele,
bijna zeventig minuten durende
symfonie nu zonder onderbre
king doorgespeeld kan worden.
Als deze uitvoering het begin
vormt van (alweer) een nieuwe
cyclus, staat ons nog wel iets te
wachten.
De Italiaan Sinopoli benadert
Mahler vanuit een geheel andere
hoek dan bijvoorbeeld Haitink of
Karman. Hij lijkt op de eerste
plaats geïnteresseerd in de con
trasten en de enorme verschei
denheid aan orkestrale effecten,
die hij door het Londense orkest
met een bewust nagestreefde vir
tuositeit en helderheid tot klin
ken laat brengen.
Al tijdens het scherzo blijkt
echter, dat hij de totale structuur
geen moment uit het oog verliest
en de zangerigheid van het ada-
gietto past geheel bij de wereld
faam die dit deel kreeg als het
melancholieke hoofdthema van
visconti's "Death in Venice".
Met het slotdeel zet hij daarna
dan een indrukwekkende kroon
op zijn werk en sluit hij een ver
tolking af, die beheerst wordt
door zuidelijke gloed, maar die
tegelijkertijd geen detail onopge
merkt voorbij heeft laten gaan.
Een ideale uitvoering om te be
zitten naast die van Haitink (Phi
lips) of Barbirolli (EMI).
Academy of
Ancient Music
Handel: Anthem for the Found
ling Hospital - Ode for the
Birthday of Queen Anne. Judith
Nelson en Emma Kirkby (so
praan), Shirleen Minty (alt), Ja
mes Bowman (countertenor),
Martyn Hill (tenor), David Tho
mas (bas), koor van de Christ
Church Cathedral te Oxford,
The Academy of Ancient Music
o.l.v. Simon Preston. L'Oiseau
Lyre 6816 126 (uitsluitend ver
krijgbaar via Komitee Twee,
Postbus 4300, 2003 EH Haar
lem).
Gedurende vele jaren heeft
Handel zich ingezet voor het
door Thomas Coram gestichte
Foundling Hospital te Londen,
een tehuis voor de opvang en op
voeding van verlaten kinderen.
Voor het eerste liefdadigheids-
concert dat hij ten bate van dat
instituut organiseerde, schreef
de componist zijn "Anthem for
v
the Foundling Hospital", een
werk van een half uur voor koor
en orkest op bijbelse teksten.
Wel maakte hij daarbij dank
baar gebruik van eerdere compo
sities (het werk eindigt zelfs met
het "Hallelujah!" uit "The Mes
siah"), maar dat draagt ertoe bij,
dat we hier de rijpe Handel op
zijn best horen. Het succes van
deze compositie leidde tot een
tweede versie voor koor, orkest
en solisten, waarvan L'Oiseau
Lyre in 1978 een uitmuntende
opname maakte, die bij mijn we
ten nooit eerder in Nederland
werd uitgebracht.
De Academy of Ancient Music
speelt onder Preston met de flair
en de doorzichtigheid die we van
dat ensemble gewend zijn, het
koor reageert voortreffelijk en
met name de beide sopranen zin
gen de sterren van de liefdadig-
heidsheme). Alleen de counterte
nor James Bowman klinkt enigs
zins vlak, vooral aan het begin
van de "Ode for the Birthday of
Queen Anne" op de achterkant.
Maar een combinatie is bijzonder
aantrekkelijk, omdat we de late
re Handel hier horen in contrast
met een nog enigszins Purcell-
achtige compositie uit 1714, dus
35 jaar vóór de "Anthem".
Deze plaat, die zeker geen Han-
del-liefhebber zich mag laten
ontgaan, werd nu in Nederland
uitgebracht door het Komitee
Twee, dat zich inzet voor hulp
aan de kinderen in de Derde We
reld en kan besteld worden door
overmaking van 25,- (incl. ver
zendkosten) op giro 44600 t.n.v.
Komitee Twee te Haarlem met
vermelding "LP Handel". Het is
te hopen, dat de opbrengst in
overeenstemming zal zijn met de
artistieke kwaliteiten van deze
bijzondere plaat.
Leonard Bernstein
Schumann: Symfonieën nr. 1 in
B op. 38 ("Frühlingssympho-
nie") en nr. 4 in d op. 120. Wiener
Philharmoniker o.l.v. Leonard
Bernstein. DG 415 274-1 (lp) of
415 274-2 (cd).
Alles heeft zijn voordelen, ook
het vertrek van Bernard Haitink.
Het daardoor veroorzaakte ver
lies voor het Nederlandse mu
ziekleven leverde niet alleen de
benoeming op van de jonge Ita
liaanse dirigent Riccardo Chail-
ly, maar ook een aantal gastdi-
recties van gerenommeerde
grootheden. Bijzonder verheu
gend is wel de mededeling, dat
Bernstein na zijn overweldigen
de uitvoering van Mahlers Ne
gende Symphonie bereid werd
gevonden tot het geven van een
reeks concerten. Wat dat zou
kunnen opleveren, blijkt al uit
diverse series plaatopnamen die
momenteel bij DG verschijnen.
Daartoe behoort ook een drie
delige Schumann-cyclus, waar
van nu de eerste twee delen ver
schenen zijn: de Derde Symfonie
met het Pianoconcert (DG 415
385-1) en deze combinatie van de
Eerste en de Vierde Symfonie.
(Een plaat met de Tweede Sym
fonie en het Celloconcert ver
schijnt herfst '86). Daarbij gaat
het om live-opnamen met alle
sfeer en spanning die daarbij
hoort, met als orkest de in dit re
pertoire toch altijd weer supe
rieur klinkende Wiener Philhar
moniker.
Zoals verwacht kon worden
ontlokt Bernstein aan dit ensem
ble een warme, krachtige stijl
van musiceren met een meesle
pend vertoon van romantische
passie die echter nergens over
gaat in ongecontroleerde uitbun
digheid of overdrijving. De Beet
hoven-cyclus die hij enkele jaren
geleden in Wenen opnam, be
hoort door de combinatie van
Bernsteins muzikale onvattin-
gen met het sublieme spel van de
Weners tot het beste wat men
zich op dat gebied wensen kan
en het ziet ernaar uit, dat de nu
gestarte Schumann-cyclus een
zelfde lot beschoren zal zijn.
De opname is volledig in har
monie met het warme orkestspel
zonder het element van "super-
hifi" dat met name de uitvoerin
gen van Karajan op hetzelfde la
bel wel eens kenmerkt. Elke
vrees, dat de solistische trekjes
daardoor minder goed uit de verf
zouden komen, is echter volledig
ongegrond!
Loeki Stardust
Kwartet
Virtuoso Recorder Music. Com
posities van o.a. Palestrina,
Frescobaldi, Merula, Vivaldi,
Locke, Gibbons, Simpson,
Black, Johnson en Byrd, uitge
voerd door het Amsterdam Loe
ki Stardust Kwartet. L'Oiseau
Lyre, 414 277-1.
Het Amsterdam Loeki Star
dust Kwartet, bestaande uit Da
niël Bruggen, Bertho Driever, de
Leidenaar Karei van Steenhoven
en Paul Leenhouts, zal bij de lief
hebbers van blokfluitmuziek
geen onbekende meer zijn. Voor
anderen is het misschien aardig
nog even te vermelden, dat de
naam werd ontleend aan één van
de eerste werkjes dat dit jonge
ensemble in 1978 uitvoerde: de
herkenningsmelodie van Loeki
de Leeuw.
De nu uitgebrachte grammo
foonplaat bevat echter een ge
heel ander repertoire en laat een
grote verscheidenheid aan oor
spronkelijke composities uit de
16de en 17de eeuw horen met
daarbij een door Bertho Driever
verzorgde bewerking van het
"Concerto per flautino" (RV 443)
van Vivaldi. Het Loeki Stardust
Kwartet, dat na een groot aantal
optredens in de concertzaal en
voor de radio en diverse reizen
naar het buitenland zich ook in
ternationaal al een grote naam
verworven heeft, spreidt op deze
plaat een bewonderenswaardige
virtuositeit ten toon. Maar het
heeft tevens in de loop der jaren
een opmerkelijke homogeniteit
ontwikkeld, die de indruk wekt
dat de leden ervan zelfs als één
man ademhalen (een indruk die
overigens door de bijzonder hel
dere opname niet wordt weer
legd).
Een fraaie en verzorgde uitga
ve met een afzonderlijk tekst
blad, waarop o.m. wordt vermeld
wat voor verschillende instru
menten op deze plaat te horen
zijn (totaal 26) en in wat voor
combinaties.
Het Loeki Stardust Kwartet .(foto pr)
Itzhak Perlman
Saint-Saëns: Vioolconcert nr. 3
in b, op. 61. Wieniawski: Viool
concert nr. 2 in d, op. 22. Itzhak
Perlman met het Orchestre de
Paris o.l.v. Daniel Barenboim.
DG 410 526-1 (plaat van de
maand) of 410 526-2 (cd).
Geen splinternieuwe uitgave,
maar wel één die interessant ge
noeg is om als "plaat van de
maand" extra aandacht te krij
gen. De beide concerten dateren
uit 1862 (Wieniawski) en 1880
(Saint-Saëns). Ze vormen op het
eerste gezicht misschien een
wonderlijke combinatie met
enerzijds de Paganini-achtige
virtuositeit in de muziek van de
Poolse componist, zelf eveneens
een vioolvirtuoos, en anderzijds
de typisch Franse zangerigheid
in het werk van diens Franse col
lega.
Toch is er naast de relatieve
onbekendheid van beide werken
een groot punt van overeen
komst, namelijk het feit dat bei
de stukken werden opgedragen
aan de violist Pablo de Sarasate
en in het stuk van Wieniawski
leidde dat o.a. tot een slotdeel dat
de toepasselijke aanduiding "a la
Zingara" (op zigeunerwij ze) mee
kreeg. Voor de zoveelste maal
toont Itzhak Perlman zich daar
één van de grote vioolvirtuozen
van deze tijd, maar zijn kracht
ligt toch vooral in een speelstijl,
die ver boven een verbluffend
technisch machtsvertoon uit
stijgt.
Wat Perlman met zijn strijk
stok aanraakt, wordt met leven
bezield en hij doet beide viool
concerten de allure krijgen van
onvergankelijke meesterwerken.
In vergelijking daarmee klinken
de begeleidingen van het Orche
stre de Paris onder Daniel Baren
boim een beetje routineus, maar
het pleit extra voor Perlman, dat
hij zich daardoor niet in het
minst lijkt te laten beïnvloeden.
Kathleen Ferrier
Bach: aria's uit de Hohe Messe,
de Matthaus Passion en de Jo
hannes Passion. Handel: aria's
uit Samson, Judas Maccabaeus
en The Messiah. Kathleen Fer
rier (alt), het London Philhar
monic Orchestra o.l.v. Sir
Adrian Boult. Decca 414 623-2
(alleen op cd).
In het weekblad Vrij Neder
land werd onlangs de waarde
van de compact disc in twijfel ge
trokken, vooral m.b.t. de heruit
gave van oudere opnamen in de
pop-sector.
De liefhebbers van klassieke
muziek bereiden het zilveren
plaatje echter de ene ontdekking
na de andere, nu weer met aria's
die de legendarische alt Kath
leen Ferrier in oktober 1952 in
Londen opnam.
Natuurlijk is er een lichte ruis
hoorbaar, maar die is op de con
ventionele lp eveneens aanwe
zig. De kwaliteitswinst is daar
naast aanzienlijk en de stem zelf
bezit een natuurlijkheid van
klank die de plaatuitgave ver
achter zich laat. De opname is
vanzelfsprekend nog mono,
maar de zangeres staat prachtig
los van het orkest,,dat hier even
eens een voor zo'n oude opname
wonderbaarlijke helderheid
heeft gekregen.
Niet altijd even mooi is de hol
le opnameklank en ook moest ik
even wennen aan het snelle vi
brato van de zangeres in de eer
ste Bach-aria's, maar wat doet
dat ertoe, als de techniek ons op
een dergelijke, overweldigende
manier confronteert met een
unieke stem die al meer dan der
tig jaar geleden op zo tragische
wijze tot zwijgen gebracht werd?
HORIZONTAAL
1. Verstopt hij de boel of kan
het door hem verstopt raken?
8. Mannetjeskoe? Om bang
van te worden. 9. De Franse
munt valt van de boom. 12. Is
'ie voor de jongen in hulst ge
klommen? 13. Een vrucht om
de oost-richting te bepalen.
14. Lees hier maar een voer
tuig. 17. Die heeft er een hard
hoofd in. 18. Dat zou de boer
wel eens kunnen zijn. 19.
Geen volle pas, anders begint
de les. 22. De zonde van een
lichaamsdeel maakt je onder
danig. 24. Zijn toewijding is
zo wijd als het water. 25.
Kw^jongensdier. 26. Snert zit
er niet in een wapen. 29. Na
vorst niet werken geeft tijd
verlies. 30. Zo droog daar
moet een vrouw om lachen.
31. Gebroken door overspan
ning.
VERTICAAL
2. Een water in 't centrum en
nog 'es een water in 't noor
den. 3. Met een stapel man
den zien we 't niet meer zit
ten. 4. Die glijdt vlug naar bo
ven! 5. Of je nou een ober of
een boer ziet, in 't water zijn
ze allebei. 6. Hier de 100.000?
Vergeet het maar7dit
wordt je als het weer niets is.
10. Zoek een plaat uit tussen
1 en 10.11. Het geluid aan het
eind van het journaal. 15.
Daalt vlugger af dan 4, on
danks de kou. 16. Voor een
gulden vet, in dunne stof ver
pakt. 20. Dat kun je zo stie-
kum doen, achter de gordijn
tjes. 21. Dit kun je rijden en
strekken! 22. Erg nat en maar
vergaderen. 23. Een gezang
om te binden. 27. De verpak
king aan je been. 28. Geauto
matiseerde eetwaar.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan A. v.d. Zwart, Kerkstraat
73, 2223 AH Katwijk.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
'Puzzel' voor donderdag op brief
kaart of in enveloppe zenden aan
Redactie Leidsch Dagblad, Post
bus 54, 2300 AB Leiden.
Ook de laatste ronde van het
kandidatentoernooi was die van
Jan Timman en Kevin Spraggett.
Timman moest winnen om de
kwalificatie in eigen hand te hou
den en redelijkerwijs kon niet
worden verwacht dat de concur
rentie tegen relatief zwakke te
genstanders punten zou verspe
len. Maar dan had men toch bui
ten Spraggett gerekend. Tal
bracht tegen hem een optimis
tisch stukoffer en halverwege de
speeltijd in de eerste zitting
stond Spraggett gewonnen. On
dertussen liepen de spanningen
bij Timman hoog op.
Wit: Timman; zwart: Sokolov.
I.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pf3 b6 4.g3 La6
bede g h
Voordat ik u enkele fragmenten
uit de damcompetitie toon geef
ik u eerst de oplossingen van de
problemen van 2 november.
D.l, wit: 24, 25, 32 36-38, 43, 46-
49; zwart: 7-9,11,13-15, 18, 21, 23,
27. 36-31, 47-41, 46-41, 32-27 etc.
D.2, wit: 27, 28, 35, 37-42, 45, 48;
zwart: 6-8,12,15,16, 19, 20, 25, 26,
29. 37-31, 27-21, 39-33, 35-30 etc.
D.3, wit: 29, 33-35, 38, 39, 41, 43,
46, 47, 49; zwart: 1, 3, 8-10, 14, 19,
20, 22, 25, 36. 47-42, 38-32, 29-23,
43-38, 39x48 etc. D.4, wit: 25-27,
29, 34, 39,42-45; zwart: 3, 8,10,13,
15, 17-19, 28, 35. Deze stand was
helaas onoplosbaar omdat schijf
25 ontbrak in de diagramstand.
Het Caransa/MAI toernooi is be
heerst door buitenlandse teams.
Van begin tot eind streden een
team van Engelse journalisten,
Oostenrijk, Polen en nog een En
gels team om de hoogste eer.
Het toernooi werd uit
eindelijk gewonnen door Hilton,
het team van Engelse journalis
ten onder aanvoering van Pa
trick Jourdain, die het sterke
Oostenrijk, Europees kampioen
en finalist bij het WK, net twee
punten voorbleven.
In de leuke toernooikrant, on
der redactie van Jaap Veerkamp,
werd een spel beschreven van
één van Nederlands meest aris-
tieke spelers: topschaker/bridger
Frans Borm:
AH 7 3
S B 10 6 W 0
O HUM3 V ^7 5
N 10 8 5 4
O HV73
8 7 6 5
B 6 2
A94
O B 9 2
AHV3
MET INGANG van 1 juli 1986 zal
de prijs van postzegels met vijf
cent worden verhoogd. Als ge
volg van deze tariefsverhogingen
is daarom een aangepast uitgifte-
programma 1986 verschenen en
het eind juni behandelde pro
gramma is dus minder definitief
gebleken dan we toen mochten
veronderstellen. Het programma
is uiteraard alleen gewijzigd voor
de na 1 juli geplande emissies en
dat zijn er drie stuks.
De wijzigingen zijn echter in
grijpender dan men zou ver
wachten. Er is namelijk een kin
derzegel gesneuveld met het ge
volg dat de serie die op 12 no
vember zal verschijnen en die als
thema heeft "kind en cultuur"
nu maar meer uit drie zegels zal
bestaan: 55 25 cent, 65 35
cent en 75 35 cent. Zou de eer
der geplande serie 3,40 gaan
kosten, voor deze serie zal 2,90
moeten worden neergeteld. De
bijslag die naar het Comité Kin
derzegels gaat is echter dezelfde
gebleven en wel 95 cent.
Met de zegel van 65 35 cent
gaat men overigens wel een
beetje over de schreef, want vol
gens internationale regels (FIP)
mag de bijslag niet meer bedra
gen dan de helft van de nominale
waarde.
De prijs van het velletje is ge
handhaafd op 5,00, maar de sa-
O
door
Dirk Sikkel
5.Pbd2 Lb7 6.Lg2 Le7 7.e4 (Een
weinig bekend pionoffer) Pe4:
8.Pe5 Lb4 9.De2 (Door Timman
voorbereid, maar niemand van
de toeschouwers, inclusief se
condant Hort, wist dat) d5 10.c-
d5: Dd5: ll.Pd3 Ld2: 12.Ld2:
DIAGRAM (Steeds meer ont
stond bij het publiek de indruk
dat Timman na zijn teleurstellin
gen in de vorige ronden aan een
kamikaze-aktie bezig was. Op
pervlakkig beschouwd staat wit
nu een pion achter, is ook d4
zwak en kan hij niet rokeren we
gens Pc3, terwijl de zwarte stel
ling nauwelijks zwakten ver
toont. Dat laatste is echter niet
waar. Na bijvoorbeeld 0-0 13.Tcl
kunt u nagaan dat zwart in moei
lijkheden is. Sokolov dacht over
zijn volgende drie zetten dan ook
anderhalf uur na) Pd7 13.Tcl 0-0-
0 14.Lf4 e5 15.de5: g5!? (Dit werd
achteraf in veel commentaren als
de reddende zet beschouwd. Tij
dens de partij echter, waren de
meeste Nederlandse toeschou
wers bang voor PfB en naar mijn
mening terecht, zie bijvoorbeeld
16.Dc2 Pe6 17.Lh3 P4c5 of 16.P-
b4 Da5 17.a3 Pc5 18.Lb7: Kb7:
19.0-0 Pfe6 20.Pc2 Da6 met een
moeilijke stelling) 16.Lg5: f6
17.Lf4 fe5: 18.Lg5 Tde8 19.Lh4
ThfB 20.Dc2 Pdc5 21.Pc5: Dc5:
22.0-0 (Natuurlijk niet Le4: Le4:
23.De4: Df2: Dc2: 23.Tc2: Pc5
24.Lh3+ (Wikkelt af naar een
kansrijk eindspel) Kb8 25.Tc5:
bc5: 26.Ld7 Lf3 27.Tel e4 28.Le8:
Te8: 29.h 3 Kb7 30.Lf6 h5 31.Kh2
Kc6 32.g4 hg4: 33.h4 (creëert een
sterke vrijpion) Kd5 34.Kg3 Ke6
35.Lg5 Tb8 36.h5 Kf5 37.Le3 Tb2:
38.Tcl c4 39.Tc4: Tbl 40.Tc5+
Kf6 41.Tc7:? (Nu is de h-pion on
houdbaar. Na h6 of, sterker nog,
Lel staat zwart machteloos) Thl
42.Ld4 Kf5 43.Tc5 Ke6 44.Te5+
Kd6 45.Ta5 Th3 46.Kf4 g3 47.f-
g3: Th5: en enkele zetten later re
mise gegeven. Hiermee lag het
lot van Timman in handen van
Spraggett. Deze wist met zijn
stuk meer niet te winnen, maar
de remise betekent in elk geval
dat Timman nu met Tal om de
vierde plaats kan spelen.
door
Hans Vermin
27-22, 29-23, (35-40), 23x12, 25-20,
45-40, 39-33 etc. D.5. wit: 28, 31,
33, 34, 36. 38-40, 44, 45, 47, 49. 38-
32! (21-26), 32-27, 36-31, 27-21! (7-
12) 28-23, 39-33 etc.
Uit de wedstrijd tussen DEZ
de lelie en INFO engineering 2
fragmenten Diagram 1 Haagh-
Rigterink. Na 30-25? was wit het
slachtoffer geworden van een
zeer bekende slagzet, maar altijd
toch weer verrassend: 9-13 25x14
26-31 37-26 3-9 14x3 13-19 3x32
19x48! en wit won het afspel.
Overigens is het duurdere: 9-13
25x14 3-9 14x3 26-31 3x32 22-28
37x26 28x48 39-33 48-37 ook vol
doende voor de winst.
Diagram 2 Vermin-V.d. Acker.
In de diagramstand had ik in de
partij niet veel hoop meer op een
overwinning. Uiteindelijk heeft
wit slechts licht voordeel vanwe
ge de schijven op 25 en 35. Na
17-22 zal het dan ook wel remise
worden. Echter na 19-23 stond
zwart plotseling verloren: 38-32
1-7. Meer weerstand biedt 14-19,
maar ook dan is er maar één uit
slag mogelijk: 27-21 17-22 21-16 1-
7 32-27! 22x31 26x37 18-22 37-32
22-28 (of?) 33x22 19-24 39-33 24-30
44-39 23-29 33x24 30x19 22-17 25-
30 34x25 35-40 39-34 40x34 17-11
7-12 en damhalen op 1 wint een
voudig. 27-21 7-12 (gedw.) 21-16
14-19 32-27 35-40 (na 17-22 niet 33-
28 maar gewoon 16-11) 44x35 19-
24 16-11 17x6 33-28 23x21 26x8
18-22 8-2 24-29 34x23 22-27 7-16
en zwart gaf eindelijk op.
door
Ton Scbipperheyn
O 8
O H 7 6
-
Oost opende 1 Ha, zuid 1 SA,
door noord verhoogd tot 3 SA.
West startte Ha B, die zuid liet
lopen. Het beste is nu ruiten naar
de vrouw en harten terug, maar
dat is niet zo makkelijk te vin
den, zeker niet na een aansignaal
van partner in een slag die je mag
houden. West speelde dan ook
HA 10 na, die zuid (Frans Borm)
nam. Er volgden 4 ronden klave
ren (oost ruiten en schoppen
weg), gevolgd door Sch A en Sch
H (dank u!) en schoppen naar de
boer. Zuid had nu 8 slagen:
Hij speelde harten na en oost
mocht in de laatste slag de 9e
slag thuis bezorgen via Ru H
In een vorige rubriek werd ge
vraagd een spel te construeren
met zo weinig mogelijk troeven,
waarmee niettemin tegen iedere
verdediging groot slem kan wor
den gemaakt. Een leuk idee van
de heer De Waard uit Amstel-
- N
6 wn <?HV
O 10 84 VV U o A V
- z -
9
O B 9 2
-
veen die de volgende oplossing
bedacht
A B 9
<9 5 3 2
O A V 10 6
7 63
V 10 8 7 N 6 5 4 3
9 986 uun 9HB7
OHB5 W U 0 9 8 4
842 2 H B 9
H2
9 AV 10 4
O 7 3 2
A V 10 5
Zuid speelt 7 Sch, gemaakt by
iedere uitkomst.
menstelling is gewijzigd. Deze
wordt nu: één zegel van 55 25
cent, twee zegels van 65 35 cent
en twee van 75 35 cent, in
plaats van vier van 50 25 cent
en twee van 75 30 cent.
De waarden van de twee zegels
die op 9 september zullen ver
schijnen ter gelegenheid van het
75-jarig bestaan van de Konink
lijke Nederlandse Dambond en
het 75-jarig bestaan van de Ko
ninklijke Nederlandse Biljart
bond worden voor beide 75 cent
(gepland was 70 cent).
De derde wijziging betreft de
twee zegels die op 7 oktober de
voltooiing van de Deltawerken
zullen markeren. De waarden
worden 65 en 75 cent; waren 60
en 70 cent.
De eerste zegel in 1987 zal het
50-jarig huwelijksfeest (7 januari)
van prinses Juliana en prins
Bernhard herdenken.
FRANKRIJK - Op 2 septem
ber gaf Frankrijk drie zegels
"Raad van Europa" uit in waar
den van 1,80, 2,20 en 3,20 franc
met als thema "Eén jeugd - één
toekomst".
De tweede van de vier voor dit
jaar geplande kunstzegels ver
scheen op 16 september en ver
toont een werk van Jean Dubuf-
fet (1901-1985). Waarde 5,00
franc; oplage 6 miljoen.
Op 23 september kwam weer
een serie "flora en fauna" uit, de
ze keer gewijd aan bomen: 1 fr.,
beuk; 2 fr., iep; 3 fr., eik en 5 fr.,
spar.
De 495 meter hoge rots van So-
lutré staat afgebeeld op de 3,90
fr.-zegel (oplage 12 miljoen) die
op 30 september uitkwam in de
toeristische serie.
Op 14 oktober diende zich de
derde kunstzegel van dit jaar
aan. Afgebeeld wordt op een 5
fr.-zegel (oplage 6 miljoen) een
werk van Pierre Alechinsky.
Drie Unesco-zegels werden op
28 oktober in roulatie gebracht:
1,80 fr., Romeins theater in Car
thago; 2,20 fr., Oud paleis in
Havana en 3,20 fr., de Anuradha-
pura-tempel op Sri Lanka.
LUXEMBURG - In Luxem
burg zijn op 5 december de jaar
lijkse Caritas-zegels aan de loket
ten verkrijgbaar gesteld: 4 1 fr.;
7 1 fr; 10 1 fr.; 16 2 fr. en 40
13 franc.
ZWITSERLAND - De Zwit
serse Pro-Juventuteserie die op
26 november verscheen toont
scènes uit sprookjes: 35 15 rap
pen, Hans en Grietje; 50 20 rp.,
Sneeuwwitje; 80 40 rp, Rood
kapje en 90 40 rp., Assepoester.