'Pianisten zijn zo kwetsbaar' Robert Anderson leidt het Requiem van Verdi PODIUMBLIK :ni Hans Duyfpresenteert het Grand Piano Festival Henriëtte Bosmans met liefde alle eer aangedaan Solo-suites van Bach Vanavond jazz in Burcht DINSDAG 26 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 23 Redactie Pieter O. Rosier LEIDEN - Toneelvoorstellingen, een soloprogramma en een dans en travestieshow. De schouw burgagenda maakt er in de week vóór Sinterklaas melding van. In het LAK zijn er deze week geen theateractiviteiten in verband met een daar te houden filmweek. Willem Nijholt De solovoorstelling, vrijdag avond in de Leidse Schouwburg, komt voor rekening van Willem Nijholt. Deze voorstelling wordt aangekondigd als een theater programma, dat zich beweegt tussen toneel en chanson. Zo'n dertien jaar geleden al kreeg de veelzijdige acteur, die vertrouwd is met zowel toneel als musical, film en televisie, van Wim Sonne- veld de raad om aan een solopro gramma te gaan werken. Willem Nijholt is er mede door de vele aanbiedingen, die hij kreeg, tot dusver niet aan toe gekomen. Maar na een kwart eeuw bezig te zijn geweest met het vertolken van andermans ideeën en ander mans teksten in andermans regie - Nijholt heeft gedurende een aantal jaren mooie dingen ge daan bij de Haagse Comedie - groeide bij hem de behoefte om zich zelf wat meer ten toon te spreiden. Samen met de pianist Frans Ehlhart is Nijholt aan de slag gegaan om, met behulp van een aantal tekstschrijvers, een muzikale show samen te stellen. Willem Nijholt heeft er naar ge streefd een soloprogramma tot stand te brengen, waarin erva ringen uit zijn leven centraal staart en waarbij het publiek stap voor stap en soms sprong voor sprong langs al die persoon lijke belevenissen wordt meege voerd. Behalve Frans Ehlhart aan de vleugel werkt aan deze show mee Albert Veenendaal achter de synthesizers. Nijholts solo-programma is nog niet zo lang geleden in première gegaan en over het algemeen gematigd gunstig ontvangen. Zijn bekend heid als acteur, zanger en danser Willem Nijholt in zijn eigen show. (foto Jan swinkeis) «van scheerkwast tot lipstick': travestieshow «foto Pn staat in elk garant voor een volle zaal. De kersentuin De koninklijke toneelvereni ging 'Litteris Sacrum' staat za terdagavond op de schouwburg planken met 'De kersentuin' van Anton Tsjechov. Wat moet er nog worden gezegd over dit bekende stuk uit de Russische toneellitera tuur? 'De kersentuin' is de laatste van een reeks door Tsjechov zelf de weemoedige ondertoon ten spijt - als komedies bestempelde stukken, waarvan 'De meeuw', 'Oom, Wanja' en Drie zusters' een al even grote bekendheid genie ten. Hoofdthema is ook in dit ge val de vervreemding tussen de personages, hun langs elkaar heen leven vooral. Het gaat om mensen, vervuld van verlangens naar wat eens was, die elkaar misverstaan en niet gelukkig kunnen maken. In 'De kersen tuin' - daterend uit 1904 - spitst de tragiek zich toe op een familie, behorend tot de Russische landa del, die onherroepelijk gecon fronteerd wordt met de voorbo den van een veranderend tsaren rijk, veranderingen die uiteinde lijk tot de revolutie van 1917 heb ben geleid. De verschillende gene raties op deze historische snijlijn verstaan elkaar niet; en waar ze elkaar begrijpen, is daar het on vermogen naar de ander te luis teren. 'Litteris Sacrum' voert 'De kersentuin' op in de regie van Hein Snijders, 30 november in de Leidse Schouwburg en 7 decem ber in de Leiderdorpse Muzenhof. Travestieshow Nadat er op maandagavond in het theater aan de Oude Vest nog maals een herhaling is gegeven van het successtuk 'Nacht, moe der' met Linda van Dyck en Ann Hasekamp gaat op dinsdag avond het doek op voor de dans en travestieshow 'Van scheer kwast tot lipstick'. De show is een initiatief van een aantal Haagse deelnemers aan Hennie Huis mans play-back-show. Er kwam een avondvullende voorstelling tot stand, opgebouwd uit paro dieën, imitaties, zang en dans. Travestie maakt echter een be langrijk deel uit van het pro gramma, dat een serie aan Shir ley Bassey, Edith Piaf Marilyn Monroe, Dolly Parton en andere sterren gewijde nummers bevat. Mannen in glitterjurken dus. Maar dat hoeft volgens de pro grammamakers niemand af te schrikken. 'In onze aanpak is tra vestie niet pervers of platvoers, integendeel, het is een show die het gehele gezin zal aanspreken', zo laten zij geruststellend weten. Saint Lazare 'Saint Lazare', een uit studen ten Frans bestaande toneelver eniging, vorige week in het LAK- theater met 'La Maison d'Os', zal dit stuk van Roland Dubiilard, dat als een typisch voorbeeld van absurdistisch theater wordt be schouwd, nogmaals opvoeren: op vrijdagavond in de aula van de Louise de Coligny-scholenge- meenschap. Deze voorstelling heeft plaats op uitnodiging van de Alliance Francaise. Brits Egyptoloog als dirigent op bezoek in Leiden LONDEN/LEIDEN - Robert An derson: musicoloog en Egypto loog. Zijn vorige bezoeken aan Leiden hadden altijd iets met Egyptologie te maken, maar dit maal komt Robert Anderson met zijn koor, St. Bartholomew's Hospital Choral Society - vaak afgekort tot Bart's Choir - naar deze stad om op zaterdag 30 no vember in de Marekerk een op voering van Verdi's Requiem te geven. Twintig jaar geleden op gericht met Robert Anderson als vaste dirigent bestond het koor aanvankelijk uit verplegend en medisch personeel van het St. Bartholomeus Ziekenhuis, een van de oudste academische zie kenhuizen van Londen. Het aan tal koorleden heeft zich echter gestadig uitgebreid en omvat nu ook personeel van andere Lon- dense ziekenhuizen en studen ten van de City University waar Robert Anderson muziek do ceert. Bart's Choir is nu het grootste koor van Engeland, maar niet alle 700 leden zullen naar Nederland komen, anders zou er in de kerk misschien geen plaats meer zijn voor toehoor ders. Zo'n 270 leden maken de overtocht en geven samen met het Amsterdams Studentenor kest J.Pzn. Sweelinck twee con certen, een in Leiden en een in Amsterdam in de Westerkerk. Het is niet de eerste keer, dat Bart's Choir in het buitenland concerteert. Robert Anderson ging in 1982 met zijn koor naar Egypte om ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van The Egypt Exploration Society Ale xander's Feest van Handel op te voeren. In Londen geeft men twee of drie maal per jaar uitvoeringen. AMSTERDAM (GPD) - „Het is een chaos, hier", zegt Hans Duyf meermalen gedurende het gesprek. We lopen rond door zijn domein: de toonzalen annex assemblageruimten van piano's en vleugels van Cristofori aan de Amsterdam se Prinsengracht. De liefde voor het vak is ten koste ge gaan van de ordentelijke organisatiedrift, maar het heeft de firma wereldfaam opgeleverd. „Er zijn dagen dat ik me er mate loos over opwind, er zijn ook mo menten dat ik het maar voor lief neem. Maar ik denk niet meer dat ik dat chaotische er hier uit krijg". Duyf werpt zijn das af: „Me even déconditioneren". Peilt de reactie en zegt dan haastig: „Maar het Grand Piano Festival is perfect georganiseerd, hoor". Hans Duyf is in artistieke zin ver antwoordelijk voor het Grand, Pia no Festival, dat zich tussen don derdag 28 november en zondag 1 december voor de tweede maal af speelt in twee zalen en een tent in en bij hotel Pulitzer èn de concert zaal van Cristofori zelf. Met veel liefdewerk en een aardig voorbeeld door John Oomkes De radiowagens van de NOS zullen voor de AVRO alle concerten opne men. Ook de wereldomroep is met op nameapparatuur van de partij om de muziekliefhebber een indruk van het festival te geven. moet op de pianisten zijn overge slagen anders zou zoiets ondanks de sponsoring onmogelijk zijn. In zijn eigen omgeving trachten we te praten, telkens overstemd door wat de 38-jarige organisator en handelaar ietwat besmuikt couleur locale noemt. Voortdurend klinkt het stemmen van piano's, marche ren pianisten van faam zoals de Ja panse Beethoven-winnaar Hiromi Okada en zijn lieftallige vrouw bin nen. Of ze even mogen repeteren. Natuurlijk, knikt Duyf, daar staan concertvleugels en daar. De toilet ten links, de koffieautomaat rechts. U voelt zich maar thuis. van wat kunstsponsoring vermag Tegen mij: „Schattig, hè?". Trekt (American Express doet voor 65 zijn gezicht in een ernstige plooi: mille mee; zes grote pianobouwers „Okay. Als je een zulk stel mensen 6 mille) hebben Duyf van ziet, zo kwetsbaar, zo aardig. Die mensen zijn totaal onthand. Als ze hier niet kunnen oefenen, als je ze hier niet opvangt... Het is een grote Cristofori en Theo Inniger litzer een opvallend evenement ge creëerd. Vier dagen lang spelen pianisten pianist, hij. Ze zijn zo kwetsbaar die zonder uitzondering tot de top als wat. Je moet voor ze zorgen, mogen worden gerekend - of kans Pianisten zijn héél kwetsbare men- maken daartoe binnen afzienbare sen", tijd deel van uit te maken - halve „Er zijn recitals. In een intieme omgeving zitten de muziekliefhebbers vrij wel op de neus van de meesters, j zodat ze geen detail hoeven te paar die handig zijn en die zich een beetje door het le ven kunnen manoevreren. Het heeft geen zin om daarover uit te wijden. Die kén je zelf ook wel. sen. Christian Zacharias, Karin Maar de tóppianist die zich alleen Lechner, Willem Brons, Garrick Ohlsson, Malcolm Frager, Ronald Brautigam - Duyfs enthousiasme ontzettend gevoelig. Je moet daar Hans Duyf: 'Het is een waagstuk'. gewoon dag en nacht klaar voor staan. We zeggen nooit, nooit nee. Of ze nou beroemd zijn of niet". Het budget voor het Grand Piano Festival bedraagt anderhalve ton, een minimaal bedrag voor een eve nement dat critici uit Amerika, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zweden naar Amsterdam lokt, en waar beginnende pianisten van de ene op de andere dag onder de aandacht van een groot internatio naal publiek kunnen worden ge bracht. „Wij mogen geen expenses opvoeren", zegt Duyf. „Het enige waar geld naar toe mag is naar ar tiesten en betaalde promotie. In or ganisatie en overhead zit niks. Een plaats sen recital kost vijlln gulden. Daar zit nogal wat sponso ring op, plus dat de artiesten onder hun gebruikelijke gage werken". Het neveneffect dan, hoe zit het met de 'spin-off die Cristofori en Pulitzer aan hun bemoeienissen dengeneratie, ~dë~ jonge"'latenten overhouden? Hans, inmiddels ach- Het is een waagstuk, jongen Verlek ter een glaasje cognac om de toene- den jaar stond ik er financieel hele- mende koude in zijn hoge kantoor- maal niet goed voor. Heb ik het ruimte de baas te kunnen: „Heel toch gedaan. Zo van, kan mij dat moeilijk te meten. Ik merk alleen schelen! Jongens, hallekidee' Als dat we iets meer door ons publiek dit het laatste is wat ik maar ia gewaardeerd worden. We zijn dan het gekke is dat het enorm aam de zaak. die behalve dan dat wc zo- sloeg. Op een gegeven moment zijn genaamd winst maakt, ook wat er dan toch goden die zeggen dat met die winst dóet. Als je over zaakje moet in stand worden ge- winst praat... ik snap niet hoe je het houden". Concert: werken van Henriëtte Bos nians door Ellen Looyestijn, zang; Hetty de Vries, piano; Henny Rave- stein, viool; Gerda Regter, viool; Es ther van Stralen, viool en altviool; Marianne Vrijland, cello. Gehoord op 25 november in de Kapelzaal van het K&O-gebouw. LEIDEN - Pionierswerk is het (gelukkig) al lang niet meer, maar een bijzonder tintje blijft het toch behouden: een concert met werk van een vrouwelijke componist en uitgevoerd door zes vrouwelijke musici. Zange res Ellen Looyestijn ging op zoek naar wetenswaardigheden over de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans (1895-1952), geboeid door de vraag waarom de werken van deze componiste na haar dood nauwelijks meer tot klinken worden gebracht. Ellen Looyestijn en de pianiste Hetty de Vries maken van de middelen, die hun ter beschik king staan optimaal gebruik; zo duidelijk en expressief als Ellen Looyestijn haar teksten interpre teert, zo helder verstaanbaar be geleidt Hetty de Vries. Begelei den is hier eigenlijk niet het goe de woord, want Henriëtte Bos mans heeft zeer volwaardige pia nopartijen geschreven. Op de ve le, verschillende eisen die ze aan de pianist stelt heeft ze zeker niet bezuinigd. Een logisch gevolg van het feit dat Henriëtte Bos mans ook een uitstekende pia niste was. Het lijkt dan ook vaak aannemelijk dat de zangpartij uit de piano is ontstaan in plaats van andersom. De drie liederen op Franse tekst uit 1950 werden door de zangeres ingeleid als liederen die werden geschreven met het Franse chanson in de oren; en in derdaad, met name in het derde lied "La chanson du chiffonnier" is een Bosmans zingende Edith Piaf goed voorstelbaar. Henriëtte Bosmans groeide op in een milieu waar muziek tot het dagelijks brood behoorde; haar moeder was pianiste en pedago ge, haar vader cellist van het Concertgebouworkest. Door haar liefde voor de cello heeft Bosmans veel voor dit instru ment geschreven, w.o. een sona te (1919) en twee concerten (1923, 1924). Ook in het gisteren ge speelde Trio (voor viool, cello en piano) en Strijkkwartet is haar affiniteit met de strijkinstrumen ten duidelijk te horen. Het kwar tet werd geschreven in de tijd dat Bosmans studeerde bij Willem Pijper (1927-'30) die haar "de kneepjes van het vak" zou leren; het Trio ontstond daarvoor. Bei de werken werden boeiend ver tolkt en ik zou wat compositie betreft niet de één boven de an der willen verkiezen. In het kwartet lijkt de materiaalkeuze beperkter te zijn en dieper en subtieler uitgewerkt te worden dan in het trio. Het trio kent meer spanningsloze momenten, maar bruist in de buitenste delen van een spontane uitingsdrang. Alleen het slot was wat al te over dadig; het deed me even denken aan een stuk van Satie waarin hij parodieert op enkele van zijn (ro mantische) voorgangers die het eind van hun compositie bena drukten met de veelvuldige her haling van dezelfde harmonieën. De interesse voor Henriëtte Bosmans heemt de laatste tijd weer toe: nooit eerder gedrukte werken worden uitgegeven en uitgevoerd, en er is zelfs een plaat verschenen. De vraag of Henriëtte Bosmans werkelijk een groot talent voor compone ren had, kon Ellen Looyestijn door haar betrokkenheid inmid dels niet meer objectief beant woorden; het publiek leek met het applaus volmondig 'ja' te zeg gen. Een waardevol initiatief is suc cesvol gebleken: met liefde is gisteravond Henriëtte Bosmans veel eer aangedaan. FRANCIEN HOMMES Robert Anderson dirigeert het Bart's Choir pianobedrijf een winstgevend be drijf kan zijn, maar dat is een ander verhaal." „Goed, Pulitzer... Naamsbekend heid natuurlijk, voor ons ook, maar wij zitten wat dat betreft al goed. Ik denk wel eens: als die naamsbe kendheid nog meer zou toenemen, zouden de mensen kunnen den ken: daar heb je die jongens wéér die zo nodig moeten. Voor mij kan het soms negatief werken. Maar het grootste effect is voor de arties ten. Dit festival heeft een buiten lands karakter dankzij de komst van buitenlandse critici Duyf kan geen noot lezen, maar heeft wel het hele programma op gezet en geënsceneerd. „Ik heb het veto van de stukken. Dus als ik vind dat een stuk niet geschikt is voor die toch vrij intieme ruimte, of dat het teveel op het repertoire ligt tijdens het festival, dan kan ik ingrijpen". ..Pulitzer, Cristofori - het zijn ruimten die een zekere aristocratie uitademen. Maar Duyf en Inniger willen er de nadruk op leggen dat ze hun deuren voor een breed pu bliek van muziekliefhebbers open zetten. „Mmm, ja. We hebben lie ver dat iemand maar één of twee kaartjes koopt als dat iemand heel uitgekiend zegt: om acht uur ga ik naar dat, om half negen pak ik daar nog even wat mee en dan... dat ver kleint de capaciteit en die is in deze formule toch al niet zo groot. Dat snijdt de weg voor anderen af. "Wat de samenstelling van dit fes tival betreft, ik heb alle generaties hier - de ouwe meesters, de mid- Het december-concert heeft al tijd plaats in de Royal Albert Hall en is meestal lang van te vo- ren uitverkocht. De bezielende leiding en het muzikale talent van Robert Anderson hebben het koor ongetwijfeld vooruitge holpen. Voor zijn bijdrage aan het Engelse muziekleven zal An derson na terugkeer uit Neder land een eredoctoraat in de mu ziek ontvangen van de City Uni versity. Deze veelzijdige man verdeelt zijn tijd tussen Egyptologie en muziek en heeft kans gezien zijn twee carrières naast elkaar te handhaven. Al vroeg gaf hij blyk van muzikaal talent. Op kost school in Harrow studeerde hij de piano en de cello, speelde in kwartetten, in het schoolorkest en ook in het plaatselijke stads- orkest. Ook trad hij als vijftienja rige solistisch op in pianoconcer ten van Mozart en Schumann. Krijgsdienst in Egypte kort na de oorlog vuurde zijn belangstelling aan voor de Egyptologie. zodat hij na terugkeer deze studierich ting koos in Cambridge. Maar naast zijn studie bleef hij actief in de muziek en het was hier, dat hij debuteerde als dirigent en dat hij over muziek begon te schrij ven. Zijn besprekingen van grammofoonplaten en concerten verschenen weldra in muziek tijdschriften en dagbladen. Als Egyptoloog heeft hij talrijke arti kelen in wetenschappelijke bla den gepubliceerd en tot voort kort nam hij nog deel aan opgra vingen in Nubië en Egypte, o.a. in Saqqara, waar een Leidse groep Egyptologen samen met de Egypt Exploration Society', waarvan Robert Anderson van 1971 tot 1982 eresecretaris was, aan opgravingen deelnam. Sinds jaren is hij gastdocent op Nijl- Ook heeft hij in Amerika en Canada lezingen gehouden over Egyptische hiëroglyfen en over oude Egyptische muziek. Sinds 1967 is hij een van de re dacteuren van het vooraanstaan de muziekblad 'The Musical Ti mes'; hij is geregeld op de radio te horen in het wekelijkse pro gramma Music Magazine. Met de Opera da Camera heeft hij op voeringen gegeven van Mozart's Die Entführung aus dem Serail en Pergolesi's La Serva Padrone. De eerste Engelse toneelopvoe ring van Vivaldi's Juditha Triumphans kwam onder zijn leiding tot stand. In 1980 verscheen van zijn hand een boek over Wagner. De kans om zijn liefde voor de mu ziek en zijn belangstelling voor Egyptologie te verenigen deed zich voor toen hij voor The Bri tish Museum de catalogus van oude Egyptische muziekinstru menten samenstelde. Op het ogenblik brengt hij veel tijd door in de bibliotheek van dit mu seum, want hij verzorgt een com plete uitgave van Elgar's compo sities en de originele manuscrip ten zijn daar aanwezig. Hoe is de afspraak voor het concert in Leiden tot stand geko men? Een inwoner van Leiden, dr. Stephen Rice, bracht de zaak aan het rollen. De besprekingen begonnen ongeveer een jaar ge leden en nu is het dan zo ver. Toen Robert Anderson in Cam bridge voor het eerst de dirigeer stok hanteerde stond Metamor- phosen van Richard Strauss op het programma; zijn hoogleraar zei na afloop van dit concert: "Ik denk niet, dat Egyptologie alleen voldoende zal zijn in je leven De hoogleraar heeft gelijk gekre gen. HELEEN MENDL-SCHRA MA Door cellist Dimitri Ferschtman LEIDEN - Solo-suites voor cello van Joh. Sebastian Bach zullen in een uit tweede delen bestaan de serie bij K&O worden uitge voerd. De in Nederland wonende Russische cellist Dimitri Ferschtman zal deze Bach-suites op vrijdagavond 29 november en op maandagavond 2 december in de Kapelzaal ten gehore bren gen. Een unieke gelegenheid om deze meesterwerken van Bach integraal te horen uitvoeren door een musicus, die als een meester- cellist wordt beschouwd. Voor vrijdagavond a.s. staan zes suites op het programma. De in 1945 in Moskou geboren Ferschtman maakte ooit deel uit van het befaamde Glinka-kwar- tet, met welk ensemble hij tallo ze concerten zowel in de Sowjet- Unie als daarbuiten heeft gege ven. Ook als solist is hij vele ma len te beluisteren geweest. Ferschtman verliet in 1978 zijn geboorteland om zich in Neder land te kunnen vestigen. Hij werd benoemd tot eerste solo cellist van het Omroeporkest en richtte, samen met Misha Geiler, die in Rusland ook lid was van het voormalige Glinka-kwartet, een ensemble van dezelfde naam op. Ferschtman is sinds zijn komst naar Nederland vele ma len als solist opgetreden, ook voor de radio. Hij hoopt met de uitvoering van Bachs schitteren de suites zijn reputatie als veel- Dimitri Ferschtman. zijdig cellist ook in Leiden waar te maken. Zowel voor abonne menten als losse kaarten kan men bij K&0 terecht Frans recital Pieter Prick (fluit) en Frank den Herder (piano) geven vrijdag avond een populair Frans recital in het Cultureel Centrum in Voorschoten. Ze zullen composi ties vertolken van o.a. Roussel, Boulanger, Poulenc en Saint- Saèns. LEIDEN - Bij Stichting Burcht treedt vanavond de crème de la crème van de geïmproviseerde muziek op. Cellist Ernst Reyscgcr, onlangs on derscheiden met de Boy-Edgar-prijs, saxofonist Luc Houtkamp, drum mer Han Bennink, in het verleden winnaar van de Wessel-Ilcken-prijs en de Oostduitse trombonist Conrad 'Conny' Bauer vormen samen een kwartet, dat het afgelopen jaar met veel succes door ons land heeft ge toerd. i Leiden begint

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23