Hazepeper: speels werk van Charlotte Mutsaers N Jeugdboeken in 't kort 'Lieve Diego': meeslepend Veel platte humor Misdaad hoeft niet duur te zijn Mysterie in beeld zandvliet Nieuwe Gorgelrijmen en andere gedichten BOEKHANDEL BV PAGINA 16 DINSDAG 26 NOVEMBER 1985 Hoe zat dat ook alweer met die middelnederlandse ballade 'Van twee coninckskinderen'? Kwa men daarin niet twee adellijke telgen voor die malkander niet konden krijgen omdat ze door een gevaarlijke maalstroom van elkaar waren gescheiden? Tragisch natuurlijk, zoiets, be halve als de liefde aan de ene kant van het water uitdooft. Dan is zo'n barrière een uitkomst. Iets dergelijks is er aan de hand in Elena Poniatowska's vertelling 'Lieve Diego', al hebben de hoofdpersonen in dit drama geen blauw bloed. In 'Lieve Diego', het behoort tot een van de meest gelezen boe ken in Mexico, vertelt Ponia- towska over een uitzichtloze lief de. De hoofdpersonen: Angelina Beloff en Diego Rivera. In het begin van deze eeuw neemt Angelina Beloff, een jon ge Russische schilderes, de wijk naar Parijs. Ze maakt er al vlug vrienden, ontmoet onder ande ren Zadkm en Diaghilev. Echter, de ontmoeting die een stempel op haar verdere leven zal druk ken, is die met de kunstschilder Diego Rivera. Angelina valt met een voor de 'Mexicaanse cow boy'. zoals hij door zijn collega's wordt genoemd. Ze besluiten te gaan s nen. Het wordt voor de twee ge lieven een tijd vol geluk maar ook vol zorgen. Er komt een kind. Diego is daarmee aanvan kelijk niet erg blij. maar als hij ziet dat vooral Angelina de zorg voor Dieguito op zich neemt, heeft hij er vrede mee. Tijdens een epidemie sterft de kleine. Angelina is er kapot van. Diego trouwens ook. Zijn liefde heeft een gevoelige knauw ge kregen. In 1921 vertrekt hij naar Mexico. Motief: heimwee. Als hij genoeg geld heeft verdiend, mag zij overkomen. De brieven die Angelina stuurt vanuit Parijs vormen de inhoud van dit boekje. Ze zijn geschre ven zonder enige opsmuk. Aan grijpend is de hoopvolle toon die telkens weer opklinkt, terwijl de lezer allang in de gaten heeft dat Diego aan de andere kant van de oceaan niet bepaald op de uitkijk staat Onbewust maak je je kwaad op hem. Het geeft 'Lieve Diego' iets meeslepends. Russen beschouwen veel din gen als regen, heeft er eens ie mand gezegd. Dat lijkt ook het geval bij Angelina. Ze laat de el lende gelaten over zich heen ko men. Maar je voelt, er hoeft nog maar dit te gebeuren of haar in getogen zinnen worden een schreeuw. Een schreeuw over de CEES VAN HOORE Werkelijke humor is in onze letterkunde nauwelijks te vinden, al zal menige lezer weieens glimlachen om het werk van Bomans. Carmiggelt, Den Uyl, Biesheuvel of Kees van Kooten. Vooral sinds de Heere het hier voor het zeggen heeft gekregen, is de Ne derlander zich bewust van zijn leed en ellende. Ons tranendal leent zich niet voor schater en onwelvoeglijke pret en ook onze vermakelijkste auteurs komen niet veel verder dan gruwelijke grimlachjes en zelfspot die slechts leidt tot waanzin en zelfmoord. In dat licht bezien en gegeven dat literaire lolbroekerij van en uit den boze is, past het ons spot en jool met de diepste argwaan te bezien. Harrie Jekkers Koos Meinderts. die eerder de "satiri sche roman" Tejo (over de ridicule lotgevallen van een gefemini- seerde huisman) in druk kregen, "nemen dit keer het moderne onderwijs op de hak". Uit de school geklapt heet hun vrolijke vrucht en de tallozen die eindelijk weieens een echt boekje willen lezen, kunnen zich opmaken voor een uurtje lachen, gieren, brul len. Het schrijversduo heeft alle mogelijke platte ingrediënten bij een geschraapt om een leuk, lekker verkopend boekje voor de Sint te krijgen. Hussel de hele hap door elkaar, gooi er wat wans maak en dikke pret doorheen, verzin wat schoolse franje en douw de handenwrijvende genieter meteen met zijn lachende kop in het gerecht. Hij komt vast niet meer bij! Jammer dat er nog zoveel lettertjes staan en geen plaatjes, dan had je best wel een hele geini ge strip, 't Is in elk geval weer eens wat anders dan een rubberdrol, een closetrol met stroop of poep in je schoen als surprise! ROB VOOREN Zes moet ik geweest zijn, een jongen die nog in Sinterklaas ge loofde en niet te vergeten: achter elke boom een kabouter ver moedde. Het was Pasen. Nog nooit had ik tijdens de Paasda gen dezelfde sensatie gevoeld als op 5 december, maar dit jaar zou daar verandering in komen. Eerste Paasdag kwam mijn va der thuis met een mandvol eie ren van chocola. Ik wist datje op deze feestdagen net zoveel eieren mocht eten als je wilde, maar dat waren altijd echte eieren ge weest, gelegd door de krielkip pen van mijn opa. Hoe kwam hij aan deze eieren van chocola? Van de Paashaas zei hij. En toen ging er een wereld voor mij open: hazen waren een tijdje niet langer hazen, maar nog veel meer: ze overhandigden eieren aan voorbij fietsende vaders en als ze in een goede stemming wa ren beschilderden ze het legsel ook nog. Deze herinnering kwam 'bo vendrijven' toen ik 'Hazepeper' las en bekeek. Zoals ik me tij dens het lezen van dit boek van Charlotte Mutsaers overigens op eens ook herinnerde hoe mijn broer een keer thuiskwam met een haasje dat een kapotte poot had en hoe het dier, tijdelijk on dergebracht in een hok, zich te pletter sprong tegen het gaas. Ontploffen, noemt Mutsaers dat in haar boek. Het mag u duidelijk zijn: een boek dat dit soort herinneringen oproept, kan geen slecht boek zijn. En dat is 'Hazepeper' dus ook niet. Door de opzet - tekenin gen, gedichten, verhaaltjes - lijkt het boek een beetje op een grab belton, maar dan wel een ton die helemaal vol zit. Altijd raak, met andere woorden. Komkommers, hazen en Napo leon - die onderwerpen worden door Mutsaers in haar varia- werkje behandeld. U zult zeg gen: bestaat er een verband tus sen die onderwerpen? Het ant woord luidt ja, maar welk ver band ga ik niet vertellen, wantje kunt alles wel willen uitleggen. En bovendien: Mutsaers legt zelf al zo leuk uit waarom ze dol is op alles wat te maken heeft met ha zen, komkommers en Napoleon. Toen ik 'Hazepeper' uithad, heb ik me afgevraagd wat nu het bijzondere van dit boek is. Ja na tuurlijk, Mutsaers heeft een speelse natuur, maar je moet het mooier kunnen zeggen, nog pre ciezer. Want iemand die niet be hoort tot het legioen dat op de dag dat hun kinderkamer werd gesloten voorgoed dor, saai en ouwelijk werd, verdient zo'n be schrijving. Gelukkig kreeg ik de typering op een presenteerblaadje aange boden door de schrijfster. Op pa gina 54 van 'Hazepeper' be schrijft ze hoe ze als zestienjarig meisje met haar eerste vriendje op het strand loopt. Het jaar daarvoor had ze nog zandkaste len gebouwd en daar liep ze nu, in een mooie jurk, haar oksels uitgeplukt. De breuk trof haar als een slag. En dan komt het: "Die breuk is het die ik van toen af aan met alle macht aan het herstellen ben, met in mijn hart de heilige over tuiging dat nóch die eerste liefde, nóch die eerste heftige vloedgolf erotiek hebben kunnen evenaren wat ik in een klap bijna verloren had: het contact met de Dingen, de diepe verzonkenheid in het spel". Van harte aanbevolen dit boek. Alleen moet u wel een dieren vriend zijn. En zeker geen visser, want die deugen niet volgens Mutsaers. Of zoals ze zelf schrijft: Sterre der zee help de vissers om zeep. WIM BRANDS Hazepeper; Charlotte Mut saers. Uitgever: Meulenhoff. Prijs: 22,50 gulden Charlotte Mui Hazepeper. verkleed als Napoleon Bonaparteuit haar boek De misdaad tiert welig in de lite ratuur. Er verschijnen legio thril lers, spionageverhalen en andere avonturenromans. Klaarblijke lijk bestaat er veel vraag naar dit veelal onderhoudende en ont spannende leesvoer. Maar tegenwoordig kost zo'n boek al gauw twee tientjes. Of meer. De uitgevers hebben nu kennelijk ook ingezien, dat dat voor de meeste liefhebbers van moorddadige verhalen teveel is. Meestal immers wordt zo'n boek gelezen, opzij gelegd en nooit meer ingekeken. Dus zijn de uitgevers en masse met goedkopere uitvoeringen op de boekenmarkt verschenen. Weliswaar is dan het verhaal vaak niet nieuw meer, is de om slag wat simpeler, het papier van wat mindere kwaliteit en het let tertje wat kleiner, maar de in houd is nog steeds hetzelfde. Al leen de verpakking is wat een voudiger geworden. Laat ik in deze sinterklaastijd eens een grote greep doen in de zak vol goedkopere literaire mis daad, geweld, dood en verderf. Grijze misdaad 'Moord zoals het hoort' schreeuwt de bloedrode folder, waarmee uitgeverij Veen zijn misdaadserie van 8,50 per stuk aanbeveelt. 'Top-misdaad, made in Holland'. Dus alleen werk van Nederlandse auteurs: Theo Ca- pel, Felix Thijssen, Willy Corsari, Jacques Post, Bert Hiddema en Hans Neber. In totaal nu al tien titels. Grauw grijze bandjes, maar de verhalen hebben nog steeds hun eigen verdiensten. Overigens zijn ze zeer verschil lend van aard. De harde realist Felix Thijssen, de vriendelijke verteller Hans Neber en de bijna klassieke Willy Corsari bijvoor beeld, ze hebben weinig gemeen. 'Zwart hard' Bij uitgeverij Loeb is de mis daad toch iets duurder: 14,50 per deel in de serie 'Zwart hard'. Maar die haalt de in zwarte omslagen verpakte spanning dan ook van over de grenzen. In het bijzonder uit Frankrijk en Enge land. Auteurs van naam. Onder de eerste drie titels zat ook een Frederick Forsyth: 'Geen gelazer achteraf. Skarabeepockets De uitgeverij Luitingh rekent nog net geen tientje 9,90) voor de herdruk van een bekende thriller, die dan als Skarabeepoc- ket de boekwinkel in gaat. Bij voorbeeld de belangwekkende blik achter de schermen van het Kremlin, die door het duo Topoi en Neznansky werd verschaft met 'Het Bjelkin manuscript'. En het wlrk, waarin dr.N.Alexander Centurio 'De profetieën van No stradamus' nog eens belicht. Kaliber Ook onder de vrijwel vierkante kleine pockets, die door uitgeve rij Raamgracht voor 12 en een halve gulden per stuk onder de serienaam 'Kaliber' worden uit gebracht, zijn herdrukken van formaat. Stond er in de eerste se rie van vier een boek als 'Spits roeden' van Dick Francis, in het onlangs verschenen tweede kwartet komen we bijvoorbeeld Tomas Ross' 'De honden van het verraad' tegen. En zelfs de klas- siekef van James M.Cain 'De postbode belt altijd tweemaal'. Mickey Spillane En laten we Mickey Spillane vooral niet vergeten. Uitgeverij Luitingh heeft nu al zeventien boeken van hem uitgegeven, steeds met de ruwe-bolster- blanke-pit detective Mike Ham mer in de hoofdrol. Kennelijk heeft die ruige beer een groot pu bliek. 'Waanzinnig wespennest' of Mij is de wraak' of 'Kus de killer'. De hoofdrolspeler ken nende kan men met zulke titels voor 6,90 per deel moeilijk een kat in de zak kopen. Prisma-pockets Maar een greep in de goedko pere misdaadliteratuur kan nooit geslaagd zijn als men de uitgeve rij Het Spectrum ongenoemd laat. Voor mijn gevoel geeft die al 'eeuwenlang' dit soort pockets uit. Onder verschillende noe mers, zoals Prisma-Spanning, Prisma-Detective en Prisma- Thriller. Onder de auteurs klin kende namen als Dorothy Sayers, Edgar Wallace, Martha Grimes, Ellery Queen en Ngaio Marsh. Maar ook vele voor mij onbekenden, die soms echter heel meeslepende verhalen heb ben geschreven. Teveel om hier te noemen. Niet allemaal zijn ze natuurlijk even goed, maar voor 9.90 kan men nog eens het risi co van een misser nemen. KOOS POST 'Het paard in de lage landen' Wouter Slob, die al vele jaren over paarden en paardesport schrijft, heeft zijn zakelijke hobby nu weer uitgeleefd in een serie boekjes die onder de titel 'Het paard in de lage lan den' wordt uitgebracht. In totaal zullen er zeven poc kets verschijnen. Vier zijn er al uitgebracht Ze gaan over dres suur, springen, mennen en bui ten rijden. Het resterende trio zal gaan over paardrijden met kinderen, samengestelde wed strijden en de paardenfokkerij. De informatieve en instruc tieve boekjes met tal van illu straties zullen voor ervaren rui ters als bijvoorbeeld Anne-Ma- rie Sanders-Keizers en Anton Ebben geen draad nieuws be vatten, maar de honderddui zenden Nederlanders die onder die top de paardesport beoefe nen zullen allicht wat wijzer worden van hetgeen de auteur heeft te vertellen. En ze kunnen zich zo ook in de luie stoel met hun hobby bezig houden. Bo vendien: Wouter Slob is best een meeslepend verteller. En voor de prijs behoeven ze het niet te laten. KOOS' POST 'Dressuurrljden', 'Mensport', 'Buiten rijden' en 'Hindernis sprin gen', voorlopig vier deeltjes in de serie 'Het paard in de lage Janden'. Het Spectrum, prijs 9.90 per deel. Vanaf 4 jaar: In de 'Pippi Langkous Omni bus' zijn alle avonturen van deze ondeugd met de wijd uitstaande vlechtjes samengebracht. Het boek is mooi uitgevoerd met veel Illustraties, (uitg. Ploegsma, f 29,90. Je blijft je verbazen over de schitterende natuurboeken die verschijnen. Uit het grote aan bod licht ik er twee die bij elkaar horen: 'Nachtdieren' en 'Dagdie- ren'. Prentenboeken met grote kleurige tekeningen die vaak twee pagina's beslaan. De dieren worden heel natuurgetrouw en tot in details weergegeven. Geen goedkope boeken, maar wel iets om met genoegen te bekijken, (uitg. De Vries Brouwers, f 28,90 per deel) In dit overzicht mag het niet ontbreken: een boek over sin terklaas. Het prentenboek 'Van daag komt Sinterklaas' vertelt in tekst en beeld het verhaal over de modderige laarzen van de sint. Een eenvoudige maar fraai getekende vertelling, (uitg. De Vier Windstreken, f 19,90) 'Circus Grote Meneer' is een kijk/leesboek over het kleine rondtrekkende circus van broer tje Uk, Mient de Kater, Nel de Muis, Gak de Gans en Grote Me neer zelf: de oude leeuw. Een spannend verhaal van Burny Bos met prachtige tekeningen van The Tjong Khing. Mooi voor leesboek, vanaf 7 jaar zelfstandig te lezen. (uitg. Leopold, f 29,50) Een bijzonder aardig voorlees boek is 'Nog eventjes lekker niet slapen'. Lange en korte fantasie- rijke voorleesverhalen van Simo- ne Schell met fraaie tekeningen van Fiel van der Veen. (uitg. Van Goor, f 24,90) Vanaf 6 jaar: Van het populaire tv-program- ma Sesamstraat zijn twee boe ken verschenen. 'Ienie Mienie en haar vriendjes' (uitg. Meulenhoff f 29,50) staat vol spelletjes, (strip- verhaaltjes, liedjes en is rijkelijk geïllustreerd. In 'Het Koekie Monster Kookboek' geeft het al tijd hongerige monster lekkere recepten die je zelf kunt klaar maken. (uitg. Meulenhoff, f 9,90). 'Kom mee naar het bos' van Jetty Krever is een bijzonder boek. Het kan worden voorgele zen, het is een goed leesboek voor kinderen die net hebben le ren lezen, maar het is ook ge schikt voor dove kinderen. On deraan elke pagina staat een ge deelte van het verhaal in geba rentaal uitgebeeld. Mooie teke ningen en eenvoudige tekst, (uitg. Leopold, f 22,50) Heel gevarieerd is 'Het grote luister/leesboek' waaraan o.a. au teurs als Rindert Kromhout, Ka- rel Eykman en Mies Bouhuys een bijdrage hebben geleverd. Een groot verhalenboek met veel tekeningen. Leuk om voor te le zen vanaf 6 jaar, kan vanaf 8 jaar zelfstandig worden gelezen, (uitg. Meulenhoff, f 24,50) Twee boekjes voor kinderen die net hebben leren lezen. 'Sprinkhaan op stap' is een een voudig maar fantasierijk verhaal, geschreven en getekend door Ar nold Lobel (uitg. Ploegsma, f 13,95),'Een Hollandse Chinees van Els de Groen gaat over Koen, een jongetje dat zich gemakke lijk op z'n kop laat zitten, (uitg. van Goor, f 12,50) Vanaf 8 jaar: 'Achterwerk in de boekenkast' is een verzameling brieven die kinderen in de loop der jaren naar de VPRO hebben gestuurd en achterop de programmagids werden afgedrukt. Brieven over van alles, verliefdheid, verlegen zijn, zeehondjes, fantasie enz. (uitg. Sijthoff, f 17.50) Mensje van Keulen schrijft ge woonlijk voor volwassenen. Dit keer heeft ze een boek voor kin deren geschreven: 'Tommie Sta tion'. Machinist Eef vindt op een goede dag op het perron een tas met een jongetje dat hij Tommie Station noemt. Tommie en Eef kunnen het prima vinden. Min der hartelijk is de relatie met het echtpaar Bokker. Enge gluiperds die Tommie op alle mogelijke manieren dwars zitten, (uitg. Querido, f 24,50) Vanaf 12 jaar: 'Spookt 't bij Loch Ness' van Tonny Vos is een ouderwets ge schreven maar wel spannend vakantie-avontuur van twee jon gens in de Schotse Hooglanden, (uitg. Sijthoff, f 22,50) 'Ik huil hartstikke vaak' is de droef stemmende titel van een boek van Gertie Evenhuis over twee schipperskinderen. Sita en Toby moeten naar school op de wal terwijl hun ouders op een binnenschip varen. Ze zien el kaar maar eens in de drie weken. Natuurlijk hebben de kinderen ontzettende heimwee, maar er is niemand die dat begrijpt, (uitg. Van Goor. f 22,50) 'De Gouden Stad' van Gillian Cross speelt zich af in het oer woud van Zuid-Amerika. Paula mag mee op expeditie met haar vader om een verdwenen stad te zoeken. Maar eenmaal in het oer woud gaat er van alles met de rei zigers mis. (uitg. Lemniscaat, f 25,50) 'Tirannen' van Aidan Cham bers is het niet zo gezellige ver haal over een aantal kinderen die hun klasgenoten terroriseren. Ze hebben zo'n macht over hun slachtoffers dat deze zelfs uit ste len gaan. Een verontrustend maar boeiend verhaal dat ook in werkelijkheid kan gebeuren, (uitg. Querido, f 19,50) Van Guus Kuijer is weer een nieuwe boek verschenen: 'Het land van de neushoornvogel'. Wanneer Mark op een dag op zol der de spullen van zijn grootva der bekijkt wordt hij heel nieuwsgierig. Zijn opa is nooit teruggekomen uit Indonesië. Mark gaat naar Borneo om een en ander uit te zoeken, (uitg. Querido, f 24,50). Er zijn boeken en boekjes met poëzie die om een of andere re den niet zo gauw gerecenseerd worden, bloemlezingen bv. of boekjes met een luchtig karak ter. Toch zijn ze te aardig om ze in de krant onvermeld te laten en vaak zijn ze heel geschikt als ge schenk. Daarom zullen zulke boeken af en toe in deze krant kort worden besproken. Nieuwe Gorgelrijmen In de oorlogsjaren schreef de op zondag overleden Cees Bud- dingh' (geb. 1918) een reeks non sensverzen over gefantaseerde wezens, die in 1953 gebundeld werden als Gorgelrijmen. De blauwbilgorgel, de lariekoekoek, de gringergoriaan, de domoor worm en de drommeldaris wer den een begrip. Nog steeds ma ken deze gedichten een frisse en indruk. Pure nonsens deze gorgelrijmen trou wens zelden. De verwijzingen naar menselijke gevoelens en be hoeften waren duidelijk. Aan de oppervlakte was een zekere diep te verborgen. Een voorbeeld: De kwabbeldras staat op zijn rots, en voelt zichzelf een pluisje Gods. Ontroerd buigt hij zijn kop en kust De vrouw die aan zijn zijde rust. Die blikt hem teder-blozend aan, En vangt dan blij te blaten aan. De kwabbeldras staart weer om hoog. En pinkt een traan weg uit zijn oog. Tussen eind november 1984 en eind april 1985 kreeg Buddingh' weer de gorgelgeest. Zo ontston den Nieuwe Gorgelrijmen (Bezi ge Bij. 16,50). Op de een of an dere manier zijn 'deze achten veertig nieuwe gorgelrijmen aar dig, maar minder aardig dan de oude. Dat lijkt een gevolg van Buddingh's bedaardere houding tegenover het leven. Sijmen kan rijmen Kees Stip (geb 1913) heeft zich in het verleden net als Buddingh' onderscheiden door, in zijn ge val, honderden gekke dierenge- dichtjes, vol onverwachte woordspelingen en pointes. Bij Bert Bakker is pas een verhaal op rijm uitgekomen: Sijmen kan rijmen 14,90): Hij rijmt zich een paard r»r.i zwaait met zijn staart. Door dat zwaaien Gaat het waaien Wat een wind! Daar vliegt al een kind. En in een mum vliegt Sijmen met de hele klas aan een touw de wereld rond. De illustraties die in kwaliteit en geinigheid wedij veren met de tekst, zijn van Tho mas Koolhaas. Het boekje is bo vendien schitterend opgemaakt. Een verrassing voor kinderen van acht tot tachtig. Tussen servet en tafellaken ...en droomen in het gras is een bloemlezing gedichten, sa mengesteld door Inez van Eijk (uitg. Leopold) en toegespitst op mensen tussen vijftien en twin tig jaar. De gedichten zijn name lijk geselecteerd op de eigenaar digheden van deze leeftijd met alle biologische en psychologi sche obsessies van dien: verliefd heid, een vergroot zelfbewust zijn, dromen van een lichtende toekomst, gewichtig doen over de zijn van het leven, gebroken illusies, gebukt gaan onder school en ouders. De 77 gedichten zijn mooi en niet moeilijk te begrijpen. Op en kele uitzonderingen na (o.a. Piet Paaltjens, Leopold, Van Ostaij- en, Slauerhoff, Elsschot) zijn de gedichten van na de oorlog. Ernst en humor krijgen allebei het volle pond. De bundel is ver lucht met fraaie grafiek van Aija van den Berg. Een uitstekend ge schenk voor jonge poëzieliefheb bers of zij die het willen worden. Liefde is het enige De gedichten in Liefde is het enige. De honderd mooiste lief desgedichten na 1945, bijeenge bracht door Kees Winkler, spre ken gemakkelijk aan. Maar an ders dan de bloemlezing door Inez van Eijk bevat deze bundel nogal wat gedichten van zwakke dichters en van goede dichters in hun zwakke momenten. Het aan trekkelijke van dit boekje is het populaire samenbindende thema dat gelegenheid geeft tot geac cepteerd en openlijk sentiment. Jammer is wel dat de bundel in het algemeen een nogal zwaar wichtig beeld oproept van de liefde. Gezien het aantal van hen gebloemleesde verzen zijn Kop land, Lodeizen en Vasalis bij Winkler favoriet. CHRISTIAAN VISSER Bij uitgever Ploegsma zijn twee opmerkelijke plaatboeken ver schenen voor volwassenen: het middeleeuwse 'Heer Walewein en de Jammerlijke Jonkvrouw' en een intrigerend boek vol mys teries van ene Harris Burdick. 'Heer Walewein' is een bewer king van een oude Arthur-legen- de. Een van Arthurs ridders, Heer Walewein (Gawain), offert zichzelf op door met een foeilelij ke vrouw te trouwen om de eer van zijn koning te redden. De vrouw blijkt een betoverde schoonheid die Walewein moet zien te bevrijden. De illustraties van Juan Wijn gaard bij dit verhaal zijn om te watertanden. Prachtige versie ringen en fijnzinnige tekeningen omlijsten de tekst. Het resultaat is van een middeleeuwse allure. Een begenadigd talent deze Wijngaard. Het vertalerspaar Van Melle- Meijer heeft de oude Arthur-le- gende met zorg uit het Engels omgezet. Waarom sommige na men zijn vernederlandst is me echter een raadsel: Walewein in plaats van Gawain en Keye in plaats van Cai. Dat had toch niet gehoeven. Iets heel anders maar even fas cinerend is de uitgave 'De myste ries van Harris Burdick'. Bij dit boek hoort een geheimzinnig verhaal, dat voorin wordt ver teld. Jaren geleden meldde ene Harris Burdick zich met een aan tal illustraties bij een uitgever. Burdick vertelde dat de tekenin gen bij verhalen hoorden die hij thuis had gelaten. Of de uitgever belangstelling had. Dat had de uitgever zeker, want van de tekeningen ging een wonderlijke kracht uit. Wat voor verhalen zouden daar bijhoren, vroeg de uitgever zich af. Helaas zal dat altijd een raadsel blijven, want Harris Burdick is na zijn ene bezoek nooit meer terugge komen. Sterker nog, hij is spoor loos verdwenen. Alles wat van hem rest zijn die veertien illu straties, waarbij hij een titel en een onderschrift had geschre- Een schitterende inleiding na tuurlijk om de paginagrote illu straties nog aantrekkelijker te maken. Die tekeningen zijn werkelijk heel bijzonder. Ze prikkelen de fantasie door een uitgekiende combinatie van licht en donker met schaduweffecten waardoor een geheimzinnige en suggestieve sfeer ontstaat. Vreemd, eng, maar heel intrige rend. Welke verhalen zou Bur dick er in vredesnaam bij be dacht hebben? We zullen het nooit weten. 'De mysteries van Harris Bur dick' is een staaltje tekentalent van de Amerikaanse tekenaar Chris van Allsburg. Een man met de gave om de fantasie van de le zer aan het werk te zetten, of die nu wil of niet. Tekst bij dergelij ke illustraties is eigenlijk vol maakt overbodig en leidt maar af. De tekeningen van Allsburg spreken voor zichzelf. MARGOT KLOMPMAKER Heer Walewein en de Jammer lijke Jonkvrouw, tekst Selina Hastings, ill. Juan Wijngaard, vert. A.G. van Melle en W.J. van Melle-Meijer, uitg. Ploegsma, f 19,90. De mysteries van Harris Bur dick, tekst en ill. Chris van Alls burg, vert. Ank van Wijngaar den, uitg. Ploegsma. f 19,90. Illustratie Juan Wijngaard ADVERTENTIE l Haarlemmerstraat 117 3 Leiden - tel. 120421 algemene- en assortimentsboekhandel full-time beste/afdeling levertijd vanaf 2 dagen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 16