Hazepeper: speels werk
van Charlotte Mutsaers
N
Jeugdboeken in 't kort
'Lieve Diego': meeslepend
Veel platte humor
Misdaad hoeft niet duur te zijn
Mysterie in beeld
zandvliet
Nieuwe Gorgelrijmen
en andere gedichten
BOEKHANDEL BV
PAGINA 16
DINSDAG 26 NOVEMBER 1985
Hoe zat dat ook alweer met die
middelnederlandse ballade 'Van
twee coninckskinderen'? Kwa
men daarin niet twee adellijke
telgen voor die malkander niet
konden krijgen omdat ze door
een gevaarlijke maalstroom van
elkaar waren gescheiden?
Tragisch natuurlijk, zoiets, be
halve als de liefde aan de ene
kant van het water uitdooft. Dan
is zo'n barrière een uitkomst. Iets
dergelijks is er aan de hand in
Elena Poniatowska's vertelling
'Lieve Diego', al hebben de
hoofdpersonen in dit drama geen
blauw bloed.
In 'Lieve Diego', het behoort
tot een van de meest gelezen boe
ken in Mexico, vertelt Ponia-
towska over een uitzichtloze lief
de. De hoofdpersonen: Angelina
Beloff en Diego Rivera.
In het begin van deze eeuw
neemt Angelina Beloff, een jon
ge Russische schilderes, de wijk
naar Parijs. Ze maakt er al vlug
vrienden, ontmoet onder ande
ren Zadkm en Diaghilev. Echter,
de ontmoeting die een stempel
op haar verdere leven zal druk
ken, is die met de kunstschilder
Diego Rivera. Angelina valt met
een voor de 'Mexicaanse cow
boy'. zoals hij door zijn collega's
wordt genoemd.
Ze besluiten te gaan s
nen. Het wordt voor de twee ge
lieven een tijd vol geluk maar
ook vol zorgen. Er komt een
kind. Diego is daarmee aanvan
kelijk niet erg blij. maar als hij
ziet dat vooral Angelina de zorg
voor Dieguito op zich neemt,
heeft hij er vrede mee.
Tijdens een epidemie sterft de
kleine. Angelina is er kapot van.
Diego trouwens ook. Zijn liefde
heeft een gevoelige knauw ge
kregen. In 1921 vertrekt hij naar
Mexico. Motief: heimwee. Als hij
genoeg geld heeft verdiend, mag
zij overkomen.
De brieven die Angelina stuurt
vanuit Parijs vormen de inhoud
van dit boekje. Ze zijn geschre
ven zonder enige opsmuk. Aan
grijpend is de hoopvolle toon die
telkens weer opklinkt, terwijl de
lezer allang in de gaten heeft dat
Diego aan de andere kant van de
oceaan niet bepaald op de uitkijk
staat Onbewust maak je je
kwaad op hem. Het geeft 'Lieve
Diego' iets meeslepends.
Russen beschouwen veel din
gen als regen, heeft er eens ie
mand gezegd. Dat lijkt ook het
geval bij Angelina. Ze laat de el
lende gelaten over zich heen ko
men. Maar je voelt, er hoeft nog
maar dit te gebeuren of haar in
getogen zinnen worden een
schreeuw. Een schreeuw over de
CEES VAN HOORE
Werkelijke humor is in onze letterkunde nauwelijks te vinden, al
zal menige lezer weieens glimlachen om het werk van Bomans.
Carmiggelt, Den Uyl, Biesheuvel of Kees van Kooten. Vooral
sinds de Heere het hier voor het zeggen heeft gekregen, is de Ne
derlander zich bewust van zijn leed en ellende. Ons tranendal
leent zich niet voor schater en onwelvoeglijke pret en ook onze
vermakelijkste auteurs komen niet veel verder dan gruwelijke
grimlachjes en zelfspot die slechts leidt tot waanzin en zelfmoord.
In dat licht bezien en gegeven dat literaire lolbroekerij van en uit
den boze is, past het ons spot en jool met de diepste argwaan te
bezien. Harrie Jekkers Koos Meinderts. die eerder de "satiri
sche roman" Tejo (over de ridicule lotgevallen van een gefemini-
seerde huisman) in druk kregen, "nemen dit keer het moderne
onderwijs op de hak". Uit de school geklapt heet hun vrolijke
vrucht en de tallozen die eindelijk weieens een echt boekje willen
lezen, kunnen zich opmaken voor een uurtje lachen, gieren, brul
len.
Het schrijversduo heeft alle mogelijke platte ingrediënten bij
een geschraapt om een leuk, lekker verkopend boekje voor de
Sint te krijgen. Hussel de hele hap door elkaar, gooi er wat wans
maak en dikke pret doorheen, verzin wat schoolse franje en douw
de handenwrijvende genieter meteen met zijn lachende kop in het
gerecht. Hij komt vast niet meer bij! Jammer dat er nog zoveel
lettertjes staan en geen plaatjes, dan had je best wel een hele geini
ge strip, 't Is in elk geval weer eens wat anders dan een rubberdrol,
een closetrol met stroop of poep in je schoen als surprise!
ROB VOOREN
Zes moet ik geweest zijn, een
jongen die nog in Sinterklaas ge
loofde en niet te vergeten: achter
elke boom een kabouter ver
moedde. Het was Pasen. Nog
nooit had ik tijdens de Paasda
gen dezelfde sensatie gevoeld als
op 5 december, maar dit jaar zou
daar verandering in komen.
Eerste Paasdag kwam mijn va
der thuis met een mandvol eie
ren van chocola. Ik wist datje op
deze feestdagen net zoveel eieren
mocht eten als je wilde, maar dat
waren altijd echte eieren ge
weest, gelegd door de krielkip
pen van mijn opa. Hoe kwam hij
aan deze eieren van chocola?
Van de Paashaas zei hij. En
toen ging er een wereld voor mij
open: hazen waren een tijdje niet
langer hazen, maar nog veel
meer: ze overhandigden eieren
aan voorbij fietsende vaders en
als ze in een goede stemming wa
ren beschilderden ze het legsel
ook nog.
Deze herinnering kwam 'bo
vendrijven' toen ik 'Hazepeper'
las en bekeek. Zoals ik me tij
dens het lezen van dit boek van
Charlotte Mutsaers overigens op
eens ook herinnerde hoe mijn
broer een keer thuiskwam met
een haasje dat een kapotte poot
had en hoe het dier, tijdelijk on
dergebracht in een hok, zich te
pletter sprong tegen het gaas.
Ontploffen, noemt Mutsaers dat
in haar boek.
Het mag u duidelijk zijn: een
boek dat dit soort herinneringen
oproept, kan geen slecht boek
zijn. En dat is 'Hazepeper' dus
ook niet. Door de opzet - tekenin
gen, gedichten, verhaaltjes - lijkt
het boek een beetje op een grab
belton, maar dan wel een ton die
helemaal vol zit. Altijd raak, met
andere woorden.
Komkommers, hazen en Napo
leon - die onderwerpen worden
door Mutsaers in haar varia-
werkje behandeld. U zult zeg
gen: bestaat er een verband tus
sen die onderwerpen? Het ant
woord luidt ja, maar welk ver
band ga ik niet vertellen, wantje
kunt alles wel willen uitleggen.
En bovendien: Mutsaers legt zelf
al zo leuk uit waarom ze dol is op
alles wat te maken heeft met ha
zen, komkommers en Napoleon.
Toen ik 'Hazepeper' uithad,
heb ik me afgevraagd wat nu het
bijzondere van dit boek is. Ja na
tuurlijk, Mutsaers heeft een
speelse natuur, maar je moet het
mooier kunnen zeggen, nog pre
ciezer. Want iemand die niet be
hoort tot het legioen dat op de
dag dat hun kinderkamer werd
gesloten voorgoed dor, saai en
ouwelijk werd, verdient zo'n be
schrijving.
Gelukkig kreeg ik de typering
op een presenteerblaadje aange
boden door de schrijfster. Op pa
gina 54 van 'Hazepeper' be
schrijft ze hoe ze als zestienjarig
meisje met haar eerste vriendje
op het strand loopt. Het jaar
daarvoor had ze nog zandkaste
len gebouwd en daar liep ze nu,
in een mooie jurk, haar oksels
uitgeplukt. De breuk trof haar
als een slag.
En dan komt het: "Die breuk is
het die ik van toen af aan met alle
macht aan het herstellen ben,
met in mijn hart de heilige over
tuiging dat nóch die eerste liefde,
nóch die eerste heftige vloedgolf
erotiek hebben kunnen evenaren
wat ik in een klap bijna verloren
had: het contact met de Dingen,
de diepe verzonkenheid in het
spel".
Van harte aanbevolen dit boek.
Alleen moet u wel een dieren
vriend zijn. En zeker geen visser,
want die deugen niet volgens
Mutsaers. Of zoals ze zelf schrijft:
Sterre der zee help de vissers om
zeep.
WIM BRANDS
Hazepeper; Charlotte Mut
saers. Uitgever: Meulenhoff.
Prijs: 22,50 gulden
Charlotte Mui
Hazepeper.
verkleed als Napoleon Bonaparteuit haar boek
De misdaad tiert welig in de lite
ratuur. Er verschijnen legio thril
lers, spionageverhalen en andere
avonturenromans. Klaarblijke
lijk bestaat er veel vraag naar dit
veelal onderhoudende en ont
spannende leesvoer.
Maar tegenwoordig kost zo'n
boek al gauw twee tientjes. Of
meer. De uitgevers hebben nu
kennelijk ook ingezien, dat dat
voor de meeste liefhebbers van
moorddadige verhalen teveel is.
Meestal immers wordt zo'n boek
gelezen, opzij gelegd en nooit
meer ingekeken.
Dus zijn de uitgevers en masse
met goedkopere uitvoeringen op
de boekenmarkt verschenen.
Weliswaar is dan het verhaal
vaak niet nieuw meer, is de om
slag wat simpeler, het papier van
wat mindere kwaliteit en het let
tertje wat kleiner, maar de in
houd is nog steeds hetzelfde. Al
leen de verpakking is wat een
voudiger geworden.
Laat ik in deze sinterklaastijd
eens een grote greep doen in de
zak vol goedkopere literaire mis
daad, geweld, dood en verderf.
Grijze misdaad
'Moord zoals het hoort'
schreeuwt de bloedrode folder,
waarmee uitgeverij Veen zijn
misdaadserie van 8,50 per stuk
aanbeveelt. 'Top-misdaad, made
in Holland'. Dus alleen werk van
Nederlandse auteurs: Theo Ca-
pel, Felix Thijssen, Willy Corsari,
Jacques Post, Bert Hiddema en
Hans Neber. In totaal nu al tien
titels. Grauw grijze bandjes,
maar de verhalen hebben nog
steeds hun eigen verdiensten.
Overigens zijn ze zeer verschil
lend van aard. De harde realist
Felix Thijssen, de vriendelijke
verteller Hans Neber en de bijna
klassieke Willy Corsari bijvoor
beeld, ze hebben weinig gemeen.
'Zwart hard'
Bij uitgeverij Loeb is de mis
daad toch iets duurder: 14,50
per deel in de serie 'Zwart
hard'. Maar die haalt de in zwarte
omslagen verpakte spanning dan
ook van over de grenzen. In het
bijzonder uit Frankrijk en Enge
land. Auteurs van naam. Onder
de eerste drie titels zat ook een
Frederick Forsyth: 'Geen gelazer
achteraf.
Skarabeepockets
De uitgeverij Luitingh rekent
nog net geen tientje 9,90) voor
de herdruk van een bekende
thriller, die dan als Skarabeepoc-
ket de boekwinkel in gaat. Bij
voorbeeld de belangwekkende
blik achter de schermen van het
Kremlin, die door het duo Topoi
en Neznansky werd verschaft
met 'Het Bjelkin manuscript'. En
het wlrk, waarin dr.N.Alexander
Centurio 'De profetieën van No
stradamus' nog eens belicht.
Kaliber
Ook onder de vrijwel vierkante
kleine pockets, die door uitgeve
rij Raamgracht voor 12 en een
halve gulden per stuk onder de
serienaam 'Kaliber' worden uit
gebracht, zijn herdrukken van
formaat. Stond er in de eerste se
rie van vier een boek als 'Spits
roeden' van Dick Francis, in het
onlangs verschenen tweede
kwartet komen we bijvoorbeeld
Tomas Ross' 'De honden van het
verraad' tegen. En zelfs de klas-
siekef van James M.Cain 'De
postbode belt altijd tweemaal'.
Mickey Spillane
En laten we Mickey Spillane
vooral niet vergeten. Uitgeverij
Luitingh heeft nu al zeventien
boeken van hem uitgegeven,
steeds met de ruwe-bolster-
blanke-pit detective Mike Ham
mer in de hoofdrol. Kennelijk
heeft die ruige beer een groot pu
bliek. 'Waanzinnig wespennest'
of Mij is de wraak' of 'Kus de
killer'. De hoofdrolspeler ken
nende kan men met zulke titels
voor 6,90 per deel moeilijk een
kat in de zak kopen.
Prisma-pockets
Maar een greep in de goedko
pere misdaadliteratuur kan nooit
geslaagd zijn als men de uitgeve
rij Het Spectrum ongenoemd
laat. Voor mijn gevoel geeft die al
'eeuwenlang' dit soort pockets
uit. Onder verschillende noe
mers, zoals Prisma-Spanning,
Prisma-Detective en Prisma-
Thriller. Onder de auteurs klin
kende namen als Dorothy
Sayers, Edgar Wallace, Martha
Grimes, Ellery Queen en Ngaio
Marsh. Maar ook vele voor mij
onbekenden, die soms echter
heel meeslepende verhalen heb
ben geschreven. Teveel om hier
te noemen. Niet allemaal zijn ze
natuurlijk even goed, maar voor
9.90 kan men nog eens het risi
co van een misser nemen.
KOOS POST
'Het paard in
de lage landen'
Wouter Slob, die al vele jaren
over paarden en paardesport
schrijft, heeft zijn zakelijke
hobby nu weer uitgeleefd in
een serie boekjes die onder de
titel 'Het paard in de lage lan
den' wordt uitgebracht.
In totaal zullen er zeven poc
kets verschijnen. Vier zijn er al
uitgebracht Ze gaan over dres
suur, springen, mennen en bui
ten rijden. Het resterende trio
zal gaan over paardrijden met
kinderen, samengestelde wed
strijden en de paardenfokkerij.
De informatieve en instruc
tieve boekjes met tal van illu
straties zullen voor ervaren rui
ters als bijvoorbeeld Anne-Ma-
rie Sanders-Keizers en Anton
Ebben geen draad nieuws be
vatten, maar de honderddui
zenden Nederlanders die onder
die top de paardesport beoefe
nen zullen allicht wat wijzer
worden van hetgeen de auteur
heeft te vertellen. En ze kunnen
zich zo ook in de luie stoel met
hun hobby bezig houden. Bo
vendien: Wouter Slob is best
een meeslepend verteller. En
voor de prijs behoeven ze het
niet te laten.
KOOS' POST
'Dressuurrljden', 'Mensport',
'Buiten rijden' en 'Hindernis sprin
gen', voorlopig vier deeltjes in de
serie 'Het paard in de lage Janden'.
Het Spectrum, prijs 9.90 per deel.
Vanaf 4 jaar:
In de 'Pippi Langkous Omni
bus' zijn alle avonturen van deze
ondeugd met de wijd uitstaande
vlechtjes samengebracht. Het
boek is mooi uitgevoerd met veel
Illustraties, (uitg. Ploegsma,
f 29,90.
Je blijft je verbazen over de
schitterende natuurboeken die
verschijnen. Uit het grote aan
bod licht ik er twee die bij elkaar
horen: 'Nachtdieren' en 'Dagdie-
ren'. Prentenboeken met grote
kleurige tekeningen die vaak
twee pagina's beslaan. De dieren
worden heel natuurgetrouw en
tot in details weergegeven. Geen
goedkope boeken, maar wel iets
om met genoegen te bekijken,
(uitg. De Vries Brouwers, f 28,90
per deel)
In dit overzicht mag het niet
ontbreken: een boek over sin
terklaas. Het prentenboek 'Van
daag komt Sinterklaas' vertelt in
tekst en beeld het verhaal over
de modderige laarzen van de
sint. Een eenvoudige maar fraai
getekende vertelling, (uitg. De
Vier Windstreken, f 19,90)
'Circus Grote Meneer' is een
kijk/leesboek over het kleine
rondtrekkende circus van broer
tje Uk, Mient de Kater, Nel de
Muis, Gak de Gans en Grote Me
neer zelf: de oude leeuw. Een
spannend verhaal van Burny
Bos met prachtige tekeningen
van The Tjong Khing. Mooi voor
leesboek, vanaf 7 jaar zelfstandig
te lezen. (uitg. Leopold, f 29,50)
Een bijzonder aardig voorlees
boek is 'Nog eventjes lekker niet
slapen'. Lange en korte fantasie-
rijke voorleesverhalen van Simo-
ne Schell met fraaie tekeningen
van Fiel van der Veen. (uitg. Van
Goor, f 24,90)
Vanaf 6 jaar:
Van het populaire tv-program-
ma Sesamstraat zijn twee boe
ken verschenen. 'Ienie Mienie en
haar vriendjes' (uitg. Meulenhoff
f 29,50) staat vol spelletjes, (strip-
verhaaltjes, liedjes en is rijkelijk
geïllustreerd. In 'Het Koekie
Monster Kookboek' geeft het al
tijd hongerige monster lekkere
recepten die je zelf kunt klaar
maken. (uitg. Meulenhoff, f 9,90).
'Kom mee naar het bos' van
Jetty Krever is een bijzonder
boek. Het kan worden voorgele
zen, het is een goed leesboek
voor kinderen die net hebben le
ren lezen, maar het is ook ge
schikt voor dove kinderen. On
deraan elke pagina staat een ge
deelte van het verhaal in geba
rentaal uitgebeeld. Mooie teke
ningen en eenvoudige tekst,
(uitg. Leopold, f 22,50)
Heel gevarieerd is 'Het grote
luister/leesboek' waaraan o.a. au
teurs als Rindert Kromhout, Ka-
rel Eykman en Mies Bouhuys
een bijdrage hebben geleverd.
Een groot verhalenboek met veel
tekeningen. Leuk om voor te le
zen vanaf 6 jaar, kan vanaf 8 jaar
zelfstandig worden gelezen,
(uitg. Meulenhoff, f 24,50)
Twee boekjes voor kinderen
die net hebben leren lezen.
'Sprinkhaan op stap' is een een
voudig maar fantasierijk verhaal,
geschreven en getekend door Ar
nold Lobel (uitg. Ploegsma,
f 13,95),'Een Hollandse Chinees
van Els de Groen gaat over Koen,
een jongetje dat zich gemakke
lijk op z'n kop laat zitten, (uitg.
van Goor, f 12,50)
Vanaf 8 jaar:
'Achterwerk in de boekenkast'
is een verzameling brieven die
kinderen in de loop der jaren
naar de VPRO hebben gestuurd
en achterop de programmagids
werden afgedrukt. Brieven over
van alles, verliefdheid, verlegen
zijn, zeehondjes, fantasie enz.
(uitg. Sijthoff, f 17.50)
Mensje van Keulen schrijft ge
woonlijk voor volwassenen. Dit
keer heeft ze een boek voor kin
deren geschreven: 'Tommie Sta
tion'. Machinist Eef vindt op een
goede dag op het perron een tas
met een jongetje dat hij Tommie
Station noemt. Tommie en Eef
kunnen het prima vinden. Min
der hartelijk is de relatie met het
echtpaar Bokker. Enge gluiperds
die Tommie op alle mogelijke
manieren dwars zitten, (uitg.
Querido, f 24,50)
Vanaf 12 jaar:
'Spookt 't bij Loch Ness' van
Tonny Vos is een ouderwets ge
schreven maar wel spannend
vakantie-avontuur van twee jon
gens in de Schotse Hooglanden,
(uitg. Sijthoff, f 22,50)
'Ik huil hartstikke vaak' is de
droef stemmende titel van een
boek van Gertie Evenhuis over
twee schipperskinderen. Sita en
Toby moeten naar school op de
wal terwijl hun ouders op een
binnenschip varen. Ze zien el
kaar maar eens in de drie weken.
Natuurlijk hebben de kinderen
ontzettende heimwee, maar er is
niemand die dat begrijpt, (uitg.
Van Goor. f 22,50)
'De Gouden Stad' van Gillian
Cross speelt zich af in het oer
woud van Zuid-Amerika. Paula
mag mee op expeditie met haar
vader om een verdwenen stad te
zoeken. Maar eenmaal in het oer
woud gaat er van alles met de rei
zigers mis. (uitg. Lemniscaat, f
25,50)
'Tirannen' van Aidan Cham
bers is het niet zo gezellige ver
haal over een aantal kinderen die
hun klasgenoten terroriseren. Ze
hebben zo'n macht over hun
slachtoffers dat deze zelfs uit ste
len gaan. Een verontrustend
maar boeiend verhaal dat ook in
werkelijkheid kan gebeuren,
(uitg. Querido, f 19,50)
Van Guus Kuijer is weer een
nieuwe boek verschenen: 'Het
land van de neushoornvogel'.
Wanneer Mark op een dag op zol
der de spullen van zijn grootva
der bekijkt wordt hij heel
nieuwsgierig. Zijn opa is nooit
teruggekomen uit Indonesië.
Mark gaat naar Borneo om een
en ander uit te zoeken, (uitg.
Querido, f 24,50).
Er zijn boeken en boekjes met
poëzie die om een of andere re
den niet zo gauw gerecenseerd
worden, bloemlezingen bv. of
boekjes met een luchtig karak
ter. Toch zijn ze te aardig om ze
in de krant onvermeld te laten en
vaak zijn ze heel geschikt als ge
schenk. Daarom zullen zulke
boeken af en toe in deze krant
kort worden besproken.
Nieuwe Gorgelrijmen
In de oorlogsjaren schreef de
op zondag overleden Cees Bud-
dingh' (geb. 1918) een reeks non
sensverzen over gefantaseerde
wezens, die in 1953 gebundeld
werden als Gorgelrijmen. De
blauwbilgorgel, de lariekoekoek,
de gringergoriaan, de domoor
worm en de drommeldaris wer
den een begrip. Nog steeds ma
ken deze gedichten een frisse en
indruk. Pure nonsens
deze gorgelrijmen trou
wens zelden. De verwijzingen
naar menselijke gevoelens en be
hoeften waren duidelijk. Aan de
oppervlakte was een zekere diep
te verborgen. Een voorbeeld:
De kwabbeldras staat op zijn
rots,
en voelt zichzelf een pluisje
Gods.
Ontroerd buigt hij zijn kop en
kust
De vrouw die aan zijn zijde rust.
Die blikt hem teder-blozend aan,
En vangt dan blij te blaten aan.
De kwabbeldras staart weer om
hoog.
En pinkt een traan weg uit zijn
oog.
Tussen eind november 1984 en
eind april 1985 kreeg Buddingh'
weer de gorgelgeest. Zo ontston
den Nieuwe Gorgelrijmen (Bezi
ge Bij. 16,50). Op de een of an
dere manier zijn 'deze achten
veertig nieuwe gorgelrijmen aar
dig, maar minder aardig dan de
oude. Dat lijkt een gevolg van
Buddingh's bedaardere houding
tegenover het leven.
Sijmen kan rijmen
Kees Stip (geb 1913) heeft zich
in het verleden net als Buddingh'
onderscheiden door, in zijn ge
val, honderden gekke dierenge-
dichtjes, vol onverwachte
woordspelingen en pointes. Bij
Bert Bakker is pas een verhaal
op rijm uitgekomen: Sijmen kan
rijmen 14,90):
Hij rijmt zich een paard
r»r.i zwaait met zijn staart.
Door dat zwaaien
Gaat het waaien
Wat een wind!
Daar vliegt al een kind.
En in een mum vliegt Sijmen
met de hele klas aan een touw de
wereld rond. De illustraties die
in kwaliteit en geinigheid wedij
veren met de tekst, zijn van Tho
mas Koolhaas. Het boekje is bo
vendien schitterend opgemaakt.
Een verrassing voor kinderen
van acht tot tachtig.
Tussen servet
en tafellaken
...en droomen in het gras is
een bloemlezing gedichten, sa
mengesteld door Inez van Eijk
(uitg. Leopold) en toegespitst op
mensen tussen vijftien en twin
tig jaar. De gedichten zijn name
lijk geselecteerd op de eigenaar
digheden van deze leeftijd met
alle biologische en psychologi
sche obsessies van dien: verliefd
heid, een vergroot zelfbewust
zijn, dromen van een lichtende
toekomst, gewichtig doen over
de zijn van het leven, gebroken
illusies, gebukt gaan onder
school en ouders.
De 77 gedichten zijn mooi en
niet moeilijk te begrijpen. Op en
kele uitzonderingen na (o.a. Piet
Paaltjens, Leopold, Van Ostaij-
en, Slauerhoff, Elsschot) zijn de
gedichten van na de oorlog.
Ernst en humor krijgen allebei
het volle pond. De bundel is ver
lucht met fraaie grafiek van Aija
van den Berg. Een uitstekend ge
schenk voor jonge poëzieliefheb
bers of zij die het willen worden.
Liefde is het enige
De gedichten in Liefde is het
enige. De honderd mooiste lief
desgedichten na 1945, bijeenge
bracht door Kees Winkler, spre
ken gemakkelijk aan. Maar an
ders dan de bloemlezing door
Inez van Eijk bevat deze bundel
nogal wat gedichten van zwakke
dichters en van goede dichters in
hun zwakke momenten. Het aan
trekkelijke van dit boekje is het
populaire samenbindende thema
dat gelegenheid geeft tot geac
cepteerd en openlijk sentiment.
Jammer is wel dat de bundel in
het algemeen een nogal zwaar
wichtig beeld oproept van de
liefde. Gezien het aantal van hen
gebloemleesde verzen zijn Kop
land, Lodeizen en Vasalis bij
Winkler favoriet.
CHRISTIAAN VISSER
Bij uitgever Ploegsma zijn twee
opmerkelijke plaatboeken ver
schenen voor volwassenen: het
middeleeuwse 'Heer Walewein
en de Jammerlijke Jonkvrouw'
en een intrigerend boek vol mys
teries van ene Harris Burdick.
'Heer Walewein' is een bewer
king van een oude Arthur-legen-
de. Een van Arthurs ridders,
Heer Walewein (Gawain), offert
zichzelf op door met een foeilelij
ke vrouw te trouwen om de eer
van zijn koning te redden. De
vrouw blijkt een betoverde
schoonheid die Walewein moet
zien te bevrijden.
De illustraties van Juan Wijn
gaard bij dit verhaal zijn om te
watertanden. Prachtige versie
ringen en fijnzinnige tekeningen
omlijsten de tekst. Het resultaat
is van een middeleeuwse allure.
Een begenadigd talent deze
Wijngaard.
Het vertalerspaar Van Melle-
Meijer heeft de oude Arthur-le-
gende met zorg uit het Engels
omgezet. Waarom sommige na
men zijn vernederlandst is me
echter een raadsel: Walewein in
plaats van Gawain en Keye in
plaats van Cai. Dat had toch niet
gehoeven.
Iets heel anders maar even fas
cinerend is de uitgave 'De myste
ries van Harris Burdick'. Bij dit
boek hoort een geheimzinnig
verhaal, dat voorin wordt ver
teld. Jaren geleden meldde ene
Harris Burdick zich met een aan
tal illustraties bij een uitgever.
Burdick vertelde dat de tekenin
gen bij verhalen hoorden die hij
thuis had gelaten. Of de uitgever
belangstelling had.
Dat had de uitgever zeker,
want van de tekeningen ging een
wonderlijke kracht uit. Wat voor
verhalen zouden daar bijhoren,
vroeg de uitgever zich af. Helaas
zal dat altijd een raadsel blijven,
want Harris Burdick is na zijn
ene bezoek nooit meer terugge
komen. Sterker nog, hij is spoor
loos verdwenen. Alles wat van
hem rest zijn die veertien illu
straties, waarbij hij een titel en
een onderschrift had geschre-
Een schitterende inleiding na
tuurlijk om de paginagrote illu
straties nog aantrekkelijker te
maken. Die tekeningen zijn
werkelijk heel bijzonder. Ze
prikkelen de fantasie door een
uitgekiende combinatie van licht
en donker met schaduweffecten
waardoor een geheimzinnige en
suggestieve sfeer ontstaat.
Vreemd, eng, maar heel intrige
rend. Welke verhalen zou Bur
dick er in vredesnaam bij be
dacht hebben? We zullen het
nooit weten.
'De mysteries van Harris Bur
dick' is een staaltje tekentalent
van de Amerikaanse tekenaar
Chris van Allsburg. Een man met
de gave om de fantasie van de le
zer aan het werk te zetten, of die
nu wil of niet. Tekst bij dergelij
ke illustraties is eigenlijk vol
maakt overbodig en leidt maar
af. De tekeningen van Allsburg
spreken voor zichzelf.
MARGOT KLOMPMAKER
Heer Walewein en de Jammer
lijke Jonkvrouw, tekst Selina
Hastings, ill. Juan Wijngaard,
vert. A.G. van Melle en W.J. van
Melle-Meijer, uitg. Ploegsma, f
19,90.
De mysteries van Harris Bur
dick, tekst en ill. Chris van Alls
burg, vert. Ank van Wijngaar
den, uitg. Ploegsma. f 19,90.
Illustratie Juan Wijngaard
ADVERTENTIE
l Haarlemmerstraat 117
3 Leiden - tel. 120421
algemene- en
assortimentsboekhandel
full-time
beste/afdeling
levertijd
vanaf 2 dagen