Te veel vragen te weinig vuur in twee operatoppers Overrompelende uitvoering van Stravinsky bij het RO 'Cavalleria Rusticana' en 'I Pagliacci' Shusaku: lijfelijker dan ooit Leiderdorps Kamerkoor: homogeen in The Messiah Voorstelling 'Olifantman' blijft steken in vaagheid Opzij-prijzen Eva Besnyo en Maviye Karaman Fugitive Cinema in gevaar Kostbaar ongelukje Glass-opera afgelast MAANDAG 18 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 11 'Cavalleria Rusticana' en 'I Pagliac ci' bij de Nederlandse Opera Stich ting. Gezien op 16 november in het Circustheater in Scheveningen. Nog te zien op 19, 21, 24 en 25 november alsmede op 2 december in de Stads schouwburg in Amsterdam. SCHEVENINGEN - Na driejaar een reprise van twee succesnum mers uit de Italiaanse operage schiedenis: 'Cavalleria Rustica na' van Mascagni en 'I Pagliacci' van Leoncavallo. Twee korte opera's, beide typische voorbeel den van de met 'verisme' aange duide stroming, die op een realis tische manier 'gewone' mensen uit het leven van alledag ten to nele voert - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de meer heroï sche onderwerpen van de eerder in de negentiende eeuw in zwang zijnde muziekspektakels en bei de nog steeds onafscheidelijk van elkaar op de planken gezet. Geweld en hartstocht, geen schilderachtige sentimentaliteit dus, in de lagere sociale milieus voeren zowel bij Mascagni als bij Leoncavallo de boventoon. De uitvoering bij de Nederlandse Opera Stichting, in de regie van Niocolas Joel met een toneel beeld van Pet Halmen, bleek, af gezien van enkele rolwijzigin- gen, vrijwel gelijk aan de pro- duktie uit 1982. En die riep nogal wat vragen op. Vragen, die ook bij de première van deze tweede serie voorstellingen niet zijn weggenomen. Wat betreft de 'Cavalleria Rus ticana', niet verheeld mag wor den dat de enscenering, nog steeds in een wat flets decor,.dit maal wat minder rommelig over kwam en wat evenwichtiger aan deed destijds. Hier en daar ech ter verdronk de voorstelling toch nog in een teveel aan religieuze pathetiek, zeker als men er van uitgaat, dat de handeling plaats heeft op de eerste paasdag en niet op goede vrijdag, waardoor bijvoorbeeld de zelfkastijdingss cène overkwam als een anachro nisme. In muzikaal opzicht bleef er gelukkig nog wel wat te genie ten over. De koren met name le verden mooie klankkleuren op en ook de Bulgaarse sopraan Ga- lina Savova wist met haar rijkge schakeerde en vérdragende stem een aanvaardbare Santuzza, hoe toneelmatig ook, neer te zetten. Aanvaardbaar waren zeker ook de vocale prestaties van Adriaan van Limpt als de ontrouwe Tirid- du, terwijl de Finse mezzoso praan Leena Killunen een verlei delijk elegante Lola wist te cree- Hoger nog dan in Mascagni's werk laaien de vlammen van de hartstocht op in Leoncavallo's 'I Pagliacci', welke laatste opera in muziekdramatisch opzicht toch al veel sterker in elkaar zit dan eerstgenoemde. Veel vocaal vuurwerk leverde de uitvoering er van echter niet op, hoewel het Nederlands Philharmonisch Or kest onder leiding van Bruce Ferden, die plaats van de door ziekte gevelde dirigent Bohumil Gregor in de orkestbak innam, er alles aan deed om de spannings bogen in dit muzikale drama zo effectief mogelijk op te bouwen. Jan Derksen, eens een succes volle bariton, heeft zich enkele jaren geleden omgeschoold tot tenor, maar in deze voor een hel dentenor geschreven Paljas-rol, hoe ingeleefd ook, bleek zijn stem niet voldoende glans te hebben. Thea v.d. Putten, een wat ingetogen lyrische sopraan, was een welluidende Nedda, heel fraai vooral in het liefdes duet met de jeugdige Luxem burgse bariton Louis Landuyt als haar minnaar Silvio. De (ver raders) rol van de sluwe, eerder Jan Derksen (midden) in Leoncavallo's 'I Pagliacci' (foto Jaap Pieper» door Nedda afgewezen schurk Tonio was de Amerikaanse bari ton David Pittman-Jennings te recht toevertrouwd, een voor treffelijke keuze. Waarom de enscenering van deze Paljas, hoe levendig ook, naar deze eeuw moest worden getransponeerd, dit in tegenstel ling tot de wel in de vorige eeuw gesitueerde 'Cavalleria Rustica na', blijft een raadsel, evenals sommige toevoegingen, zoals het bruidspaar temidden van het kij kersvolk voor Paljas' reizend theater - moest dat de hunkering van Nedda naar meer geluk en geborgenheid accentueren? aan het podiumbeeld dat zyn. In dit concept leek Silvio trouwens meer op een schuchtere, jonge student dan op een verliefde jon ge boer. Maar ondanks al deze beden kingen, de tragedie zelf ontwik kelde zich gelukkig volgens de wetten van de dramatische logi ca. En zo bleef er toch nog vol doende te genieten over in het tot en met de laatste plaats bezet te Circustheater. PI ETER C. ROSIER. 'Noon of the plant' door Shusaku Donnu Dance Theater. Choreogra fie: alle dansers; muziek: Tommy Bachmann, Gerard Stokkink; decor: Shusaku Takeuchi. Gezien op 15 no vember in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - 'Noon of the plant' is een voorstelling die aan een zij den draadje bungelt. Er is steeds een wankel evenwicht tussen kitsch en oprechtheid, tussen spanning en effectbejag, zowel in de dans als in de muziek. Voor de pauze mondt die evenwichts kunst in adembenemende tafere len uit, na de pauze gaat het draadje rafelen en wordt de voor stelling vaak door symboliek overwoekerd. Voor wie het werk van de Ja panner Shusaku Takeuchi kent, is 'Noon of the plant' een verras sing. Hij heeft een geheel nieuwe groep van louter mannelijke dan sers om zich heen verzameld (zo als in het Japanse traditionele theater) en met hen een produk- tie gemaakt, die lijfelijker en mo- numentaler is dan ooit tevoren. De dansers hebben een onder ling nogal verschillende uitstra ling. Het bezwaar daarvan wordt minder naarmate de voorstelling vordert. 'Noon of the plant' bestaat uit twee delen, die vrijwel eikaars te genpolen zijn. Het eerste deel heeft een traag, bezwerend tem po. De vijf mannen zijn naakt, op een tangabroekje na. Op hun li chamen zijn met blauwe verf strepen aangebracht. Het eerste beeld is van een overrompelende schoonheid. Een verbazend we zen staat midden op het podium. Alle delen ervan zijn menselijk, een ge- 'Noon of the plant' door Shusaku's dansgezelschap, (foto Marco Bakken drocht. Dan valt het uiteen in vier lichamen, die een rituele dans beginnen, die soms gevaar lijk scheert langs al te directe verwijzingen naar homo-erotiek of body building, maar nooit werkelijk de platgebaande we gen betreedt. De bewegingen verenigen het mannelijke en het vrouwelijke in zich. Er is een vrijwel klassieke pas de deux, maar ook' een onderdeel 'head bangen'. Volgesn de programmatoelich ting moet er een verbeelding van het leven van een mens in al zijn facetten in worden gezien. Dat is heel wel mogelijk, maar je kunt het met evenveel recht beschou wen als een uitbeelding van de wisseling der seizoenen of van een titanenstrijd, dat maakt het genoegen niet minder. Juist daarom toont dit eerste deel van 'Noon of the plant' een verras sende ontwikkeling bij Shusaku: hij schrijft hier geen dwingende symbolische interpretatie voor, maar geeft de ruimte om de dans als een abstract i.ets op te vatten. De verwijzing naar het werk van de Engelse schilder Francis Ba con komt mij dan ook veel zinni ger voor. De trage spanning komt na de pauze niet meer terug. Dan vol gen de scenes en tempowisselin gen elkaar snel op. De dansers dragen gewone kleren en de voorstelling krijgt trekjes van va riété. De dans wordt anecdo- tisch: volks- en showdans zijn te herkennen en mimische elemen ten worden belangrijker. Een aantal van de taferelen heeft nog een sterke zeggingskracht, maar de schakels die hen verbinden zijn te zwak. De life uitgevoerde muziek overschrijdt hier ook de grenzen van de bombast. De bezwaren tegen dit tweede deel leggen het wat mij betreft af tegen de indringende kracht van het begin, waarin Shusaku met zijn groep een vorm van bewe gingstheater beoefent, die in ons land enig in zijn soort is. ARIEJAN KORTEWEG Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk. Werken van Haydn, Mozart en Stra vinsky. Solisten: Herman Jeurissen, hoorn en Jaring Walta, viool. Ge hoord in de Stadsgehoorzaal op 16 november. LEIDEN - Een concert op eigen kracht, zo zou men dit optreden van het Residentie Orkest kun nen kenschetsen: beide solisten maken deel uit van het orkest, en de leiding berustte bij de eigen vaste dirigent, Hans Vonk. Eens te meer werd bewezen dat wat van ver komt niet per definitie beter is dan wat dichtbij, van ei gen bodem verkregen kan wor den: het orkest, dat trouwens net een zeer succesvolle tournee met lovende kritieken naar o.m. We nen achter de rug heeft, bracht een avond van musiceren op kwalitatief hoog niveau. Geopend werd met Haydn's symfonie no. 94 'mit dem Pau- kenschlag' in een zeer onbekom merde en levendige vertolking, met een menuet dat meer asso ciaties met een boerenkapel dan met een elegant hoforkest op riep. Even onbekommerd werd gemusiceerd in Mozart's Hoorn- cocnert no 2 K.V. 417 door de eerste solist van deze avond, Her man Jeurissen, solo-hoornist van het orkest. De lyrische en humo ristische kanten van Mozart's concert, die hij in zijn program ma-toelichting signaleerde, buit te hij ten volle uit waardoor het muzikanteske karakter van het werk werkelijk waar gemaakt werd. Na dit klassieke gedeelte vóór de pauze twee werken van Stra vinsky uit diens neo-klassieke periode na de pauze. Zoals al eer der in deze krant werd geschre ven, grijpt Stravinsky met name in zijn vioolconcert nog verder in de tijd terug dan in de periode van Haydn en Mozart, en wel op de barok. De namen van de delen (Toccata, Aria, en Capriccio) dui den daar al op, maar ook bij het horen dringt zich de associatie met die periode zeer sterk op. Ja- ring Walta, concertmeester van het Residentie Orkest, gaf in een evenwichtige dialoog met het voortreffelijk spelende orkest op bewonderenswaardige wyze ge stalte aan dit werk, zij het dat het geheel iets minder ingetogen en iets warmbloediger had mogen zijn. Terecht oogstte hij bij pu bliek en collega's zeer veel bijval. In Stravinsky's symfonie in drie delen, geschreven onder de schaduwen van de tweede we reldoorlog, treedt Stravinsky's neerst en doorzichtig en houdt voldoende spankracht om te blijven boeien. De solisten hebben in de Messiah geen makkelijke, maar wel een uiterst dankbare taak. De compositie is rijk aan vele prachtige aria's en recitatieven. Waarschijnlijk om het geheel wat in te korten heeft men gemeend een aantal gedeelten te moeten schrappen, waaronder ook twee aria's voor de sopraan. Hierdoor kwam de sopraan Lenie van den Heuvel wat te weinig aan bod; graag had ik haar prettige, onopge smukte stem vaker willen horen. Volledig anders van karakter was het geluid van de alt-mezzo Gaudia Geysen: in de laagte had ze soms net te weinig volume in verhouding tot koor en orkest, maar haar stem heeft een prachtige diepte en warmte. De tenor Frank Fritschy zong zijn partij helder en gedecideerd, met een duidelijk gevoel voor dramatiek, de vierde solist, Peter Dijkstra, bereikte met zijn warmbloedig stemge luid momenten van grote intensiteit. Het applaus klonk lang en uitbundig, als dank voor een groot werk en een grote prestatie. FRANCIEN HOMMES. LEIDERDORP - In een afgeladen Dorpskerk klonk zaterdagavond The Messiah van Georg Friedrich Handel. Dit befaamde twee en een half uur durende oratorium heeft Handel in de luttele tijd var 24 dagen op papier gezet; een vak aangehaald voorbeeld van de razende ijver en bezetenheid van een genie. Dat de uitvoerders wat meer tijd genomen hebben voor het instuderen van dit gigantische werk behoeft geen betoog. De resultaten waren er dan ook naar. Het Leiderdorps Kamer koor vormt een mooie homogene eenheid. Nergens overheerste de ene stemgroep de andere en als totaliteit wist het koor het gewenste barok ke karakter goed te behouden. Viel by het koor tevens de duidelijke articulatie op, by het Leids Kamerorkest mag de zorgvuldige frasering genoemd worden. Alles blijft onder Wim van Meeuwens leiding be- voorkeur voor blazers en slag werk duidelijk naar voren, met uitzondering van het tweede deel waarin koper en slagwerk zwij gen. Het motorische is zeer dwin gend in dit werk en roept herin neringen aan de Sacre du Prin- temps op. Hans Vonk en de zij nen hebben een zo gedreven en overrompelende uitvoering van dit ongemeen boeiende werk ge geven, dat het Leidse publiek zich geheel gewonnen heeft ge geven: in het zeer langdurige ap plaus liet Hans Vonk terecht Jan van der Meer delen, die de veelei sende pianopartij in dit werk voor zijn rekening had genomen. MIES ALBARDA. Naschrift: In tegenstelling tot het programma-boekje van het Residentie Orkest hebben wij ge kozen voor de spelling van zijn naam met een v in plaats van een w: Stravinsky. De componist zelf prefereerde deze spelling, zoals blijkt uit een foto in het bezit van Cornelis van Zwol, waarin Stra vinsky gefotografeerd is met een papier in de hand met zijn hand tekening. Ook op de grafsteen van Stravinsky's graf op het kerkhof San Michele in Venetië staat zijn naam aldus gespeld. 'De Olifantman' van Bernard Pome- rance door de Alphense toneelgroep 'Per Expres'. Regie: Bert de Bruijn. Gezien op 16 november In het Waag- theater in Leiden. LEIDEN - Met 'De Olifantman' wil het Alphense gezelschap 'Per Expres' geen verhaaltje over de lotgevallen van een mismaakt mens op het toneel uitbeelden. Men ziet het stuk eerder als een 'rollenspel', waarin tegenover de uiterlijke mismaaktheid van de olifantman de innerlijke misvor ming van de hem omringende mensen duidelijk naar voren moet komen. We krijgen mensen te zien, die de leiding menen te hebben; maar ze zyn echter als marionetten in hun eigen touw tjes verstrikt geraakt. Dat belooft althans de pro grammatoelichting, die nogal zweverig is geformuleerd. Wat moet je bijvoorbeeld met de for mulering, dat mensen van nu zich inleven in de situatie van toen, 'toen ellende er nog echt rampzalig uitzag met alle gevol gen vandien, en toen stereotypen nog prototypen waren?!' Deze vaagheid kenmerkt ook de voorstelling. Wat men er mee wil, komt op het toneel niet goed uit de verf. De olifantman wordt zonder trucage ten tonele ge voerd. Dat past in het concept van het rollenspel. In zyn spel geeft Gerard Nederend de ernsti ge invaliditeit en mismaaktheid slechts summier aan. Goed ge daan, maar er treedt ook een Sia mese tweeling op. die weer wèl toneelmatig is uitgedost Met enkele middelen worden de verschillende lokaties gesug gereerd. Spelen zich al deze scè nes op hetzelfde niveau van de handeling af, of is er sprake van een driedeling; commentaarscè nes, en als reëel en als droom be doelde scènes. Dit eventuele ver schil wordt niet duidelijk zicht baar. De regie volstaat met het weinig vindingrijke licht-aan- licht-uit. Daarbij liet ook de ti ming vaak te wensen over. De spelers stonden al lang klaar en wachtten noodgedwongen op het licht. Op zichzelf zijn dat maar slordigheidsfoutjes. Bij een regieconcept, dat soberheid tot uitgangspunt genomen heeft, valt dat eens te meer op en on derstreept op hinderlijke wijze de fragmentarische structuur van het geheel. Helaas waren ook niet alle spelprestaties van dien aard, dat ze voor de onduidelijke visie op het geheel in de vorm van puur speelplezier voldoende compen satie konden bieden. Nu zat het deze Alphense toneelgroep ook niet mee. Om voor slechts een tiental toeschouwers in een kil aandoend Waagtheater te moe ten spelen, is natuurlijk niet be paald inspirerend. Wie de opvoering van "De Oli fantman", uitgevoerd door de Al phense toneelvereniging 'Per ex pres' zaterdag in de Waag, gemist heeft kan dinsdag 19 november alsnog dit toneelstuk gaan zien. De groep speelt het stuk dan voor het laatst in de grote zaal van het ontspanningsgebouw van Endegeest. WIJNAND ZEILSTRA AMSTERDAM (ANP) - De door het blad Opzij ingestelde pry zen, de jaarlijks uit te reiken Harriët-Freezerring en de tweejaarlijkse Annie-Ro- meinprijs, zijn toegekend aan de mede-oprichtster van de Turkse vrou wenbeweging in Nederland Maviye Karaman en de fotografe Eva Be snyo. Beide prijzen zullen op vrijdag 13 december in Amsterdam worden uitgereikt. Eva Besnyö (75) heeft de Annie-Romeinprys - waaraan een bedrag van vijfduizend gulden is verbonden - gekregen voor haar gehele oeuvre, maar vooral voor het werk dat zij als fotografe heeft verricht ten dienste van de vrouwenbeweging. Mevrouw Besnyö maakte veel foto's van acties en activiteiten van de vrouwenbeweging tydens de „tweede feministi sche golf' in de jaren zeventig. GRONINGEN (GPD) - De Stichting Fugitive Cinema in Amsterdam, één van de belangrijkste importeurs-distributeurs van de niet-commerciële film in Nederland, wordt met de ondergang bedreigd. Het ministerie van WVC heeft besloten de subsidiëring (thans twee ton per jaar) stop te zetten. Rob Langestraat van de 14 jaar geleden opgerichte Fugitive Cinema: „Het belangrijkste argument is het niet totstandkomen van de fusie met Film International. We zyn al drie jaar bezig te fuseren, maar het nieuwe bestuur van Film International wil niet fuseren, het wil een overname van Fugitive". „Een anaer argument van WVC is de geringe activiteit van Fugitive de laatste jaren, maar die hangt voor een deel natuurlijk samen met onze onzekere positie door de fusie-kwestie. Hoe het nu verder moet? Mis schien vinden we een oplossing in gesprekken met andere distributeurs, misschien beginnen we een AROB-procedure (Administratieve Recht spraak Overheids Beslissingen)". Een eventuele opheffing van Fugitive zal betekenen, dat alle buiten landse producties van onze 400 films het land uit gaan, aldus Rob Lange straat. LONDEN (Rtr) - Een werkman in het Victoria and Albert Museum van Londen heeft vrijdag een kostbare buste omgestoten en zwaar bescha digd. Het borstbeeld in terracotta van de Italiaanse kardinaal Paolo Emilio Zacchia dat in 1650 werd gemaakt door de beeldhouwer Alessandro Al- gardi uit Bologna, was volgens deskundigen minstens vier miljoen gul den waard. Herstel is blijkens een eerste onderzoek mogelijk, maar zal zeer lang duren. De werkman was bezig aan het plafond, toen hy of zyn ladder - dat was nog niet duidelijk - viel en de buste meesleepte, naar de marmeren vloer toe. AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse Operastichting heeft zich ge noodzaakt gezien de voorstellingen van de opera 'De vertegenwoordiger van planeet 81' van Philip Glass te schrappen. Volgens een mededeling van de operastichting konden de decors en kostuums niet op tijd worden ontworpen. De première van de opera zou op 31 maart in het Circusthea ter in Scheveningen plaats hebben. Aanvankelijk had de operastichting de opdracht hiervoor aan de Brit David Hockney gegeven maar hij moest enkele maanden geleden wegens ziekte verstek laten gaan. Na veel moeite werd een Japanse bereid gevon den Hockney te vervangen. De afgelopen weken is volgens de Nederlandse Operastichting echter duidelijk geworden dat ook zy de ontwerpen niet op tijd kon presenteren. De Operastichting is nu op zoek naar een vervanging van 'De vertegen woordiger van planeet 81'. FILMPRIJZEN - De film .Pervola' van de Nederlandse filmer Orlow Seunke heeft op de Internationale filmdagen van Orléans de publiek sprijs gekregen. De prijs bestaat uit een medaille, aldus de organisatie. Eerder viel ook ,De Illusionist' van Jos Stelling op het filmfestival in de prijzen. De Nederlandse documentaire ,Ter beschikking gesteld' van regisseur Olivier Koning is dit weekeinde bekroond op het Internationale Film en Televisie Festival in New York. .Ter beschikking gesteld' ontving de bronzen medaille, aldus zondag een woordvoerder van de productie maatschappij. De documentaire gaat over mensen die een tbr-maatregel kregen opgelegd. AMSTERDAM - In aanwezigheid van koningin Beatrix werd in de Amsterdamse Stadsschouwburg een galavoorstelling gegeven ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van het Scapino Ballet. Voor het eerst waren er bij dit gezelschap voor de jeugd balletten te zien van Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Jiri Kylian. Op de foto koningin Beatrix in gesprek met de Scapino-danseres Marijke Schulte, terwijl artistiek directeur Armando Navarro toekijkt. (foto anp».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11