'We zijn niet ongelovig geworden' Goed nieuws en slecht nieuws TV-rubriek lP*Al Weinig veranderingen op VPRO-radio door Nico Scheepmaker Flesh For Lulu: vlees noch vis Matige discipline Leids Kamerkoor Zangduo Elly Rikkert kiest voor nieuwe aanpak ZATERDAG 16 NOVEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 37 Er valt veel voor te zeggen om nieuws als datgene te definiëren dat afwijkt van de normale gang van zaken. Een volkspetitionne ment is daarom nieuws, evenals rellen in de staatsliedenbuurt, de geboorte van een prinsesje en een vulkaanuitbarsting in Co lombia - dat is allemaal nieuws omdat het afwijkt van de norma le gang van zaken. Het feit dat het journaal, dat je moet vergelijken met de voorpa gina van de krant, doorgaans meer slecht dan goed nieuws be vat. stemt op zichzelf hoopvol. Het betekent immers, dat al dat slechte nieuws tot de uitzonde ringen op de regel behoort, en de normale gang van zaken dus aan zienlijk positiever is. Als het journaal meldt dat de Staatslie denbuurt in Amsterdam in op stand is gekomen, dan betekent dat automatisch dat de Compo- nistenbuurt en de Jordaan NIET in opstand zijn gekomen, even min als de steden Leeuwarden en Maastricht. Dat wordt er niet expliciet bijgezegd, maar dat be seffen we natuurlijk wel dege lijk. Soms wordt het er trouwens wel bijgezegd. In Mexico-Stad vloog onlangs een metrotrein in brand, enkele honderden men sen raakten gewond of be dwelmd, slecht nieuws dus, maar toen er terloops werd bijge zegd dat de metro van Mexico- Stad dagelijks 5 miljoen mensen vervoert, beseften we eens te meer dat deze ene grote uitzon dering op de regel alleen om die reden nieuws was. Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om uit te maken wat nu eigenlijk goed nieuws is en wat slecht nieuws. Voor mijn ge voel was het resultaat van het volkspetitionnement goed nieuws: ruim 3,7 miljoen positie ve reacties tegen een vernieti gingswapen, dat kon toch bijna niet anders dan positief i zijn! Maar daarna zagen we op het journaal een bijeenkomst van de ICTO en begrepen we dat het helemaal niet zulk goed nieuws was, maar in feite nega tief nieuws, want mensen waren onder druk gezet, er waren vast wel dubbele handtekeningen ge zet, de vraagstelling deugde niet. etcetera. Maar in dat licht bezien was het juist weer goed nieuws dat de meerderheid van het Ne derlandse volk NIET getekend had, enzovoort enzovoort. Of neem dat nieuwsfeit dat da gen achtereen in het journaal kwam: in Mexico-Stad lag nog een 10-jarig jongetje onder het puin dat wonderlijk genoeg nog tekenen van leven gaf! Met man en macht werd gewerkt om dat ene leven temidden van de dui zenden doden te redden, de we reld hield haar adem in, dat was positief nieuws! Maar ik moest aldoor maar denken hoe het zou zijn als mijn tienjarige dochtertje in dezelfde situatie zou verkeren, en het hart draaide me in het lijl' om. Is dat dan in feite niet nega tief nieuws? Hoe dan ook. het i Ik denk wel dat dr. Stiekema. die al enige tijd bezig is met een handtekeningenactie om het NOS-journaal er toe te brengen meer positief nieuws te brengen, gelijk heeft als hij stelt dat al dat negatieve, slechte nieuws de kij ker miesj maakt en cynisch stemt. Gelukkig bestaat de tele visie niet uitsluitend uit nieuws- journaals. en zoals een kat die zich niet lekker voelt naar buiten gaat om gras te eten, zodat hij zijn ongenoegen kan uitbraken. zo zullen juist die mensen die miesj worden van het nieuws (van politiek Den Haag, van de Hoge Heren, van het handjeklap, u kent al deze termen wel dank zij de straatinterviewtjes op de Albert Cuyp) geneigd zijn de voorkeur te geven aan ander soortige programma's zoals daar zijn: Zeg 'ns AAA. Dynasty. Ti neke. de F.O.-show. etcetera. Wat dr. Stiekema wellicht vergeet is. dat het slechte nieuws van de journaals zit ingebed in veel meer en veel langere program ma's die doorgaans positief ge richt zijn, waarin gelachen wordt, de moordenaar zijn ge rechte straf ondergaat, of een mooi gevoel bij ons wordt opge roepen, of het nu om ballet gaat of om de omhelzingen in 'In de hoofdrol' van Mies Bouwman. Neem het iournaal van afgelopen V v j ■&r%. J rn^r donderdagavond 8 uur. 1. Vul kaanuitbarsting in Colombia - slecht nieuws. 2. Havenstaking - slecht nieuws. 3. Raad voor jeugdbeleid dient plan in voor in komenspositie van de jeugd - goed nieuws. 4. Ontslag voor Is raëlische minister Sjaron9 - kon slechter. 5. Bemiddelingspoging vrijlating gijzelaars in Libanon - goed nieuws. 6. Soweto, inter view met Zuid-Afrikaanse minis ter Louis Nel - moeilijk kiezen. 7 Gorbatsjov ontvangt delegatie Nobelprijswinnaars goed 8. Posttarieven blijven gelijk - redelijk goed Aanvaring door mist - slecht Ik tel meer goed nieuws dan slecht nieuws, vooral als ik dan ook nog mijn eigen gevoelens je gens Sjaron meetel, en boven dien zat dat 8 uur-journaal inge klemd tussen het kinderpro gramma 'Flap-uit' (een EO-pro- gramma. per definitie positief» en de film 'Ben Hur Je moet geestelijk dan ook al wel heel ver heen zijn om je bij zo'n totaal pakket ziek te laten maken door het journaal! ARNHEM (GPD) - Zijn jullie ongelovig geworden?", zo luidde de vraag van bezorgde briefschrijvers aan Elly Rikkert, korte tijd na het ver schijnen van hun lp Maskers Af. "Die mensen hebben niet goed geluisterd. Ze waren an dere liedjes van ons gewend," zo concludeert Rikkert. "De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we veel meer positieve reakties hebben gehad. Velen kunnen onze nieuwe aanpak kennelijk waarderen". Die nieuwe aanpak uit zich in liedjes die nu eens geen op no ten gezette bijbelteksten zijn én in een minder statische ma nier van optreden. door Hans Boele Het zingende echtpaar noemt twee oorzaken voor deze koerswijziging. "In de eerste plaats zijn we er zelf aan toe. Toen we tien jaar geleden tot geloof kwamen, wilden we ie dereen daarvan vertellen, ook in onze liedjes. Nu zijn we zover dat we niet altijd mensen willen over tuigen, maar aan het denken willen zetten over ontwikkelingen in de maatschappij. We hopen dat we op deze manier ook meer mensen be reiken, want het publiek was te be perkt. Het geloof is niet verdwenen uit onze liedjes, maar het ligt er veel minder dik bovenop. Een he leboel mensen luisterden tot voor kort niet omdat ze dachten: Daar heb je ze weer met hun christelijke 'liedjes". 1 Tijdens het gesprek blijkt dat er nog een reden is: Elly Rikkert Zuiderveld hebben afgerekend met een stuk verleden dat bepaald tumulteus mag worden genoemd. Beiden zijn altijd op zoek geweest naar de zin van het leven. Rikkert (38) komt uit een volstrekt on christelijk milieu, Elly (38) kreeg een degelijke roomskatholieke op voeding, waarbij de dagelijkse och tendmis niet ontbrak. Toen ging er een ander wind waaien in de <bas> en James Mitchell (drums). Ge hoord op 15 november in het Leids Vrijetijds Centrum. LEIDEN - Heel gemeen van de platendraaier in het LVC om meteen na de laatste noot van Flesh for Lulu 'Lust for Life' van Iggy Pop op te zetten. Kon je meteen horen waar ze het alle maal vandaan hebben. Hoewel, had hij de J. Geils Band ge draaid, dan was de gelijkenis ook frappant geweest. Dat is een beetje het probleem van Flesh For Lulu. De bandle den beheersen het vak van pop muzikant, maar ontberen ten enen male originaliteit. Daar zien ze dan ook naar uit. Ze vertegen woordigen ieder een archetypi sche rockfiguur. Gitarist Rocco s de rock roll-zigeuner, gemo delleerd naar het grote voorbeeld Keith Richard; drummer James Mitchell is het type zwoegende ambachtsman; bassist Kevin Mills is de stoïcijnse punker en Nick Marsh is de glamourboy met kostbaar bloesje en eeuwige glimlach. Flesh For Lulu is één van de weinige jonge Engelse Bands die zich nadrukkelijk op de rocktra- ditie baseren en zich daarbij op Amerikaanse voorbeelden rich ten. Zanger Marsh heeft een stem die het midden houdt tus sen Iggy Pop en Lou Reed, die hij overigens deelt met opval lend veel muzikanten van tegen woordig. Op de plaat kan hij er aardig mee uit de voeten, tijdens het optreden blijft er weinig van de subtiliteit over. Van 'Big Fun City', hun on langs verschenen LP, werden uitsluitend de meer stevige num mers gespeeld: 'Baby Hurrica ne', Vaguely Human". Golden Handshake Girl' en 'Laundromat Kat'. Dat laatste was wat mij be treft het sterkste nummer van het optreden. Flesh For Lulu heeft het vakmanschap in huis om op het podium een degelijke rockshow weg te geven. Vooral gitarist Rocco toonde zijn kwali teiten met adequaat gebruik van tremelo en slidespel en een mooi Bo Didley-intro. En het moet ge zegd: de band kan gemakkelijk in het gehoor liggende songs schrijven, waarbij het vooral aan de ruige gitaren te danken is dat die niet in meezingers en -klap pers ontaarden. Flesh For Lulu kan zich maar beter Lulu noemen, want hun muziek is eigenlijk vlees noch vis. ARIEJAN KORTEWEG ber in de Lutherse Kerk in Leiden. LEIDEN - Het Leids Kamerkoor s gisteravond in de Lutherse kerk matig op dreef met een nog al gelijkvormig repertoire. Om met een klein koor, a capella of met een minimale begeleiding i niet al te gemakkelijk pro gramma uit te voeren is geen si necure. En dat is het Leids Ka merkoor onder leiding van Ton Beckers dan ook maar ten dele gelukt. Hoewel het Leids Kamer koor zeker over een aantal goede stemmen beschikt en daarnaast over het algemeen zuiver zingt, maakt het door de matige disci pline (slordige inzetten en weinig attentie voor de dirigent) dik wijls een te onevenwichtige in druk om te boeien. Al viel~er tus sen de ongerechtigheden door. dank zij een aantal sterke sopra nen, tenoren en één rotsvaste alt. soms te genieten van bijzonder fraaie muziek. Zoals bijvoorbeeld het verstild en gevoelig gezongen Ave Chris- te Immolate van Josquin des Prez en de uitzonderlijke harmo nische inventie van Claudio Monteverdi's vierstemmige mis. Er was echter geen touw aan vast te knopen hoe snel de kwaliteit van deze uitvoering kon wisse len: het ene moment zou men de oren willen sluiten voor een regi ment van slordigheden en foutjes in Monteverdi's Zefiro Torna, om direct daarop aange naam verrast te worden door een bijzonder fris en expressief ge zongen CH'Io T'Ami van dezelf de componist, waar zelfs sprake was van een redelijke homogeni teit. Dat het Leids Kamerkoor een grote traditie heeft opgebouwd in de uitvoering van Bachs Jo hannes Passion kwam tenslotte wel tot uitdrukking in de lichte en vol uitdrukking gezongen Je- su meine Freude welke ondanks enkele kleine schoonheids foutjes bijzonder integer werd vertolkt. Wil men het repertoire in de toekomst echter wat ge nuanceerder uitbreiden dan zit er voor dit koor maar één ding op: koorleden in het vervolg één oog op de partituur en de andere gericht op de dirigent. En muzi kaal leider Ton Beckers: de zweep erover! ANNEKE VAN VLIET Twaalf uur popmuziek, veertien uur cultuur en klassiek Elly Rikkert: ontwikkeling door Rooms-Katholieke kerk en een he leboel zaken die tot dan toe vast stonden, werden minder vanzelf sprekend. "Ze vertelden op school dat Adam en Eva nooit bestaan hadden, om maar wat te noemen. Er veranderde zo veel in de kerk dat ik op een gegeven moment niets meer geloofde. Als er zo wei nig waar is van wat ze je altijd ver teld hebben, zal God ook wel niet bestaan, zo dacht ik". rmaakt Inmiddels waren ze het Amster damse artiestenwereldje ontvlucht om op het land te gaan wonen en uiteindelijk tussen het voor die tijd progressieve hippe volkje van de flower-power-beweging terecht te komen. Het leidde eerst tot macro biotisch eten en vervolgens tot het gebruik van geestverruimende middelen. Elly: "Je kunt wel zeg gen dat we aan hasj verslaafd wa ren, ja. Ik kon 's morgens mijn bed niet uit zonder eerst wat van dat spul gebruikt te hebben". Er kwa men ook steeds meer mensen bij het artiestenechtpaar wonen en al les werd met elkaar gedeeld. Elly: "Je vond dat je dat moest doen, ook al had je geen onderbroek meer van jezelf Maar de onrust bleef, bij beiden, en ook het grasduinen in occulte zaken bleek geen oplossing te zijn. Op een dag vond Rikkert een bij bel en hij begon erin te lezen. Elly herinnert zich nog als de dag van gisteren. "Hij begon bij het begin, bij Genesis, en hij las maar door. Het was een openbaring voor hem en hij begon er vaak over. Ik moest er niets van hebben, want dan dacht ik aan die kerk van vroeger. Stel je voor, weer met Jezus begin nen". Rikkert nam de bijbel echter uiterst serieus. Elly: "Hij begon al les weg te geven omdat hij dacht dat de bijbel dat bedoelde." Zelf gebruikte ze het 'boek der boeken' alleen mar om er bladzijden uit te scheuren teneinde die als sigaret tenvloeitjes te kunnen gebruiken. "Toen hebben we op een goede dag alles verkocht, ook ons huis. en we ginngen op zoek naar de zin van het leven. We kochten een au tobus en daar trokken we de we reld mee in. We hadden bijna niets meer: één pan, daar aten we met z'n allen uit, en vier lepels". Ver is het gezelschap, dat behalve uit het gezin Zuiderveld uit nog een aantal mensen bestond, nooit gekomen. India bijvoorbeeld, waar zoveel zoekers heen trokken, is nooit be reikt. Op een dag was Rikkert het zat. Hij keerde de bus op het smalle Franse weggetje waarop ze op dat moment reden en koerste naar Ne derland. Uitgegild Na korte tijd in een veredeld kip penhok gewoond te hebben, dat door vrienden gratis beschikbaar was gesteld, vond de familie een klein huisje in Paasloo. Daar zijn beiden langs verschillende wegen en dank zij goede vrienden tot ge loof gekomen. "Het was een bevrij ding, want we zagen het echt niet meer zitten. Rikkert was bijna weggelopen en ik koesterde zelf moordplannen. Ik heb het wel uit gegild", zegt Elly. "Toen heb ik er varen dat God bestaat en ook mij door Jezus Christus wilde redden. We hebben samen voor God geko zen". Dat betekende onder meer het radicaal breken met allerlei oc culte praktijken en het had ook in vloed op hun liedjes. "Het geld was op en dus gingen we weer optreden, maar we had den nog geen nieuw repertoire. Dat leverde soms problemen op, want we wilden en konden niet verzwij gen dat we tot geloof gekomen wa ren, ook niet op het toneel. Soms wilden ze ons geen gage uitbeta len". Maar Elly Rikkert vonden een nieuw publiek. Ze schreven christelijke liedjes en zongen die in kerken en op gospelavonden. Enkele jaren geleden verhuisden ze vanuit de kop van Overijssel naar Barneveld, zodat de centraler zaten. Hun optredens kenmerkten zich door vakkundig gebrachte, maar ook zoetige saaie liedjes, die vrijwel altijd vanuit een of meer bijbelteksten geschreven waren. Tussen de liedjes door hielden Elly en Rikkert stichtelijke toespraak jes. Het echtpaar wil het nu anders aanpakken, zonder daarmee in op- pervlakking geneuzel te vervallen. De lp Maskers Af laat daar geen misverstand over bestaan. Kriti sche liedjes over de heilige koeien van de samenleving, de auto, de vi deo; over gladde politici ("Je hoort ze in de politiek, spreken voor een groot publiek met super-scherpe tongetjes, verwende jongentjes. Hoe zal het met de wereld gaan, wanneer ze straks regeren gaan, dan spelen ze met bommetjes, ver wende jongentjes") en over een man met een knots van een villa, die elke morgen zijn debiele kind in de taxi zet; "Jaap is de enige die lacht, 's morgens om kwart over acht". En een gewoon liefdesliefd- je is ook niet meer taboe. Ontwikkeling Rikkert: "Misschien kost deze nieuwe aanpak wel wat publiek. Mensen die de begeleiding te hard vinden of die liever alles voorge kauwd krijgen in plaats van zelf te willen nadenken. Maar we hebben een ontwikkeling doorgemaakt en waren aan dit repertoire toe. En we hopen een nieuw publiek aan te boren". Hij maakt duidelijk dat het hier niet om een incidentele veran dering gaat. "In januari gaan we een volgende lp opnemen met soortgelijke liedjes als op Maskers Af. Ik ben alweer aan het schrijven en componeren (Maskers Af is wat betreft tekst en muziek bijna hele maal van Rikkert - red.)". Het optreden van het duo is ook afwisselender en daardoor aan trekkelijker geworden. Er zit meer vaart en humor in. De bijbelse boodschap wordt overigens niet weggemoffeld, maar evenmin een avond lang tot vervelens toe her haald. Het echtpaar Zuiderveld treedt gemiddeld twee keer per week op. Verder leiden zij het kinder- en tie nerkoor In de Ruimte. Tijdens hun afwezigheid is er een vaste oppas voor de kinderen, al willen Elly en Rikkert voorkomen dat die te wei nig aandacht krijgen. "En ook als we na middernacht in Barneveld thuis komen, zorgen we altijd dat er de andere morgen één van ons uit bed is. We vinden dat onze kinderen daar recht op hebben". het pas nog bekroonde Het Spoor en Euro Buro. Het programma Het Gebouw wordt verdeeld over twee dagen: dinsdag (op Radio-2) en vrijdag (Radio-1). In het dinsdag-Gebouw (van 13.30 tot 16.00 uur) wordt het eerste half uur besteed aan binnen landse zaken actualiteiten. In het vrijdag-Gebouw (tussen 07.00 en 13.00 uur) wordt het eerste uur waarschijnlijk gevuld met een soort Radio Dagboek, waarbij be kende Nederlanders of Nederland se instellingen op vrijdagmorgen kritisch worden gevolgd. Het achtergrondprogramma Het Spoor (zaterdag van 15.00 tot 17.00 uur) besteedt het eerste uur elke week aan een documentaire en het tweede uur aan onderwerpen, die een bredere aanpak vereisen. In december is er aandacht voor ver schuivingen in het actiewezen on der de titel 'De Verstilde Bewe ging', in januari 'Ouderlijke Macht en Onmacht' en in februari 'De Wa tersnoodramp van 1953'. Welingelichte Kringen gaat zijn twaalfde seizoen in met 20 minuten meer zendtijd op Radio-1 (vrijdag van 16.30-17.45 uur). Een Uur Ischa wordt vanaf -1 december met pu bliek gemaakt in plaats van m een lege studio (dinsdag Radio-2,16.00- 16.55 uur) Prijs Academie voor Besson AMSTERDAM - De befaamde Engelse filmregisseur Sir Richard Attenborough heeft een nieuw spectaculair kijkspel voltooid. Het betreft de verfilming van de succes-musical 'A Chorus Line', die jarenlang op Broadway en in Londen is opgevoerd. De maker van films als 'Een brug te ver' en 'Gandhi' was dezer dagen even m Amsterdam. Hij bezocht ons land in verband met de Nederlandse premiere van zijn nieuwste film. die van februari af in onze bioscopen te zien zal zijn. (foto anp» PARIJS (DPA) De 29-jange Fran se schrijver Patrick Besson heeft in Parijs de grote romanprijs van de Académie Francaise gekrem n voor zijn boek "Dara" (Edition Seuil) Het boek gaat over ,n moeder Besson, zoon van een Rus en n Joegoslavische, publiceerde tot nu toe acht romans. Ironie en élcgan- ce zijn kenmerkend voor d< i<> mans van de literatuurcritici van het weekblad "Le Point HILVERSUM (GPD) - De VPRO heeft besloten om in het nieuwe ra dioseizoen, dat ditmaal vanwege de A-status van Veronica op 1 de cember ingaat, de programmering zoveel mogelijk in tact te laten. De meeste programma's lopen pas een jaar en het zou volgens de VPRO „van te grote wreedheid ge tuigen, als wij ons publiek vlak voor Sinterklaas niet alleen op nieuwe zenders en onwennige tij den zouden tracteren, maar ook nog weer eens op hele nieuwe, on bekende programma's". De zendtijd van de VPRO-radio is vanaf 1 december verdeeld over zes dagen, vijf zenders en tien. deels aaneengesloten, blokken. De omroep heeft de balans tussen de verschillende programma-catego rieën in evenwicht willen houden. Aan informatie wordt wekelijks ruim twaalf uur zendtijd besteed, aan cultuur en klassiek 14 uur en aan popmuziek ruim twaalf uur. De VPRO heeft ernaar gestreefd de programma-categorieën per uit zenddag in te delen: op dinsdag kan de luisteraar bii de VPRO-ra dio informatie en cultuur verwach ten, op woensdag popmuziek, op donderdag klassiek, op vrijdag in formatie en op zaterdag achter grond (informatie). Op zondag ten slotte wordt de zendtijd gevuld met het experimentele Borat. Omdat de VPRO zeer tevreden is over Hilversum-5 (vanaf 1 decem ber omgedoopt tot Radio-5) plaatst deze omroep een paar van zijn sterkste troeven juist op deze zen der voor het gesproken woord. Het gaat om Welingelichte Kringen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 37