Venijn zit in staart van 'Feeks' Voorstelling Globe omstreden Cellist Roeland Duijne eind gevorderd DINSDAG 12 NOVEMBER 1985 PAGINA 19 LEIDEN - Er is deze week veei toneel te zien in de Leidse thea ters. De uit-agenda's vermelden bovendien een optreden van de acteur-poppenspeler Jozef van den Berg en een voorstelling van Shusaku's danstheater. Geliefden Wat Jozef van den Berg betreft deze ideeënrijke podiumkunste naar komt donderdagavond met zijn handpoppen naar de Leidse Schouwburg. Hij brengt er 'De geliefden', een programma, dal door hem alleen is bedacht en van een verrukkelijk soort fanta sie is doortrokken. Daarnaast be vat het veel symboliek. 'De geliefden' is de titel van het verhaal, dat de ik-figuur, Jozej zelf, wil gaan schrijven. Hij heeft een hut gehuurd op een schip in de hoop daar de nodige rust te vinden. Maar zonder zijn 'fami lie', zijn handpoppen, kan hij toch niet gaan, en in een grote koffer smokkelt hij ze allemaal mee aan boord: mevrouw de Heks, Grootoog, Frederik de Vo gel, de Koning en Portemonnee. Op het eind van de voorstelling is de verteller nog niet verder geko men dan de titel van zijn ver haal, maar wel heeft hij ons dan een aantal verhalen verteld, prachtige verhalen, vol fantasie en sterk symbolisch. De symbolen, die Jozef van den berg zijn 'groot', alomvattend, haast 'klassiek' te noemen. Alle hebben ze betrekking op het 'mys terie van het leven', op de onaf scheidelijkheid van Eros en Tha- natos: liefde en dood. Een zeereis, een woedende storm, schipbreuk en het aanspoelen op een verlaten zandvlakte zijn behalve concrete gegevens voor het verhaal ook de stadia in een tocht waarop de grenzen van de ons bekende we reld, de wereld van 'uur' en 'feit', worden overschreden. Een dergelijke verbeelding van de 'vragen des levens' kan aan spreken of afstoten. Het is in elk geval hier dat een kwalificatie van 'naiviteit' haar dubbele bete kenis krijgt, zoals eerder dit jaar reeds in deze kolommen is opge merkt. Man kan Van den Bergs Flip voorstellingen betitelen als 'onno zel'. 'getuigend van beperkt be grip' of als 'natuurlijk, ongekun steld' en daarmee als directer, dichter bij de kern der dingen. Zo bezien is fantasie meer dan 'baarlijke nonsens' en een sprookje meer dan een verhaaltje voor het slapen gaan. Het is met deze verhalen en met deze 'naivi teit' dat Jozef van den Berg zijn publiek met kleine provocaties als het ware uitdaagt de al te ra tionele, afstandelijke volwassen heid af te leggen en, zoals een' kind dat kan, mee te gaan in zijn fantastische wereld. In zo'n we reld wordt een hutkoffer ook tot schip, een blauwe lap tot zee en het publiek tot een wat wantrou wig ingesteld woestijnvolk. Het is dus niet het verhaal, maar de manier waarop wordt gestoeid met fantasie en realiteit, met tek sten en beelden, met materiaal en vormgeving, dat de voorstelling zo spannend maakt. Shusaku Even chaotisch en tegengesteld als het leven zelf zijn doorgaans de op de tweeledigheid er van geinspireerde voorstellingen, waarmee de in Amsterdam neer gestreken Japanse danser Shusa ku zijn publiek steeds weer pro beert te boeien. Zijn kleine, inter nationaal samengestelde gezel schap stelt zich nog steeds ten doel produkties tot stand te bren gen, die verschillende theaterdis ciplines, zoals dans en mine, in zich verenigingen. Het werk dat Shusaku's gezelschap aflevert wordt dikwijls omschreven als surrealistisch danstheater. Het doet er in feite weinig toe; vast staat in elk geval dat de inhoud ffr van voor een belangrijk deel is gericht op de verbeeldingskracht. Acteur en poppenspeler Jozef an de Berg in 'De geliefden'. (foto Bert Nienhuis) Ontmenselijking i lijking, lyriek en dramatiek, licht en donker, leven en dood, licht en donker, zonder het één kan het ander niet bestaan. Al deze te genstellingen komen in menige voorstelling van Shusaka aan de orde. Met gebruikmaking van westerse dans-uitdrukkingsvor- men, waarin Japanse theater technieken zijn verwerkt, tovert Shusaku zijn publiek veelal een droomwereld voor, die louter uit fragmenten bestaat en derhalve een puzzel is. Het nieuwste pro gramma van deze opvallend ex pressieve danser heet 'Noon, of the plant' en daarin zullen onge twijfeld tal van bovengenoemde elementen in terug te vinden zijn. Wie van fascinerend bewegings theater houdt, kan vrijdagavond in de Leidse Schouwburg terecht. Nacht, moeder Linda van Dyck en Ann Hase- kamp komen op zaterdagavond naar het theater aan de Oude Vest om een herhaling te geven van 'Nacht, moeder', een toneel stuk van Marsha Norman over een dochter, die een einde aan haar leven wil maken, en een moeder, die dat niet wil en ook niet kan geloven. Het door Judith Herzberg vertaalde stuk kreeg als vrije produktie zijn Neder landse première in het vorige na jaar en sindsdien ook nogal wat publicitaire aandacht. De twee actrices hebben over het alge meen veel lof gekregen voor hun spelprestaties, zodat de herha ling van deze voorstelling geen verbazing hoeft te wekken. Ook voor de kinderen is er deze week in de Leidse Schouwburg wat te doen. Zo wordt daar morgenmiddag een voorstelling gegeven van 'Flip met de groene vingers' van Mies Bouhuys. Een verhaal van een man - 'misschien wel een to venaar'. zeggen de kinderen van het dorp - die op één van de laat ste groene eilandjes woont, te midden van de oprukkende we reld van beton en staal. Flip woont in een huisje omgeven door bloemen en dieren, en wie bij hem aanklopt, zoals zijn buurmeisje en 'de jongen van heel ver weg', is altijd welkom. Maar dan komt de dag dat de stad een nog grotere weg door het groene landschap wil trekken. Het stuk is bedoeld voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Sneeuwkoningin Na vorig jaar al op de planken van de schouwburg te hebben ge staan treedt het jeugdoperettege- zelschap 'De Mascotte' uit Oegst- geest zondagmiddag weer in dit theater op. Ditmaal wordt een be werkt sprookje van Andersen, 'De Sneeuwkoningin', in zes be drijven uitgevoerd. Het verhaal gaat over een jongen en een meis je, die alleen zijn achtergebleven, nadat moeder in een sneeuw storm is omgekomen. Maar groot moeder heeft de opvoeding van de kinderen overgenomen. Een moeilijke opgave, omdat het jon getje, Kay, zich slecht laat verbie den. Zo kan het gebeuren dat Kay zich door de Sneeuwkonin gin laat verleiden met haar mee te gaan naar haar ijspaleis. De toneelmaker 'De toneelmaker' is een nieuw toneelstuk van Thomas Bern- hard, dat door Globe op het re pertoire is genomen. Dit gezel schap komt er woensdag- en don derdagavond mee naar het LAK- theater. Plaats van handeling in Bernhards stuk, dat de dood, of liever gezeg het verzet tegen de dood, behandelt, is de danszaal van 'Het Zwarte Hert' in het dorpje Utzbach. Acteur Bruscon komt met zijn gezelschap voor de opvoering van een door hem zelf geschreven komedie over de mensheid. Eigenlijk een tragedie over de mensheid. LAK. Er rijzen namelijk problemen: Bruscon moet zaalhuur betalen en het is niet zeker of de brandweercom mandant toestemming zal geven de noodverlichting tijdens het laatste deel van de voorstelling te Acteur en regisseur Theu Boer- mans (rechts) in 'De toneelma ker'. (foto Patrick Meis) doven, terwijl dit voor Bruscon van levensbelang is. Bernhards taal in deze 'ernstige komedie' heeft volgens het LAK-program- ma een grote poëtische zeggings kracht en muzikaliteit. Hoe het ook zij, Bernhard heeft opnieuw gekozen voor het middel van het theater om de problematiek van schijn en zijn, van werkelijkheid en theater aan de orde te stellen vanuit een fundamentele haat ten opzichte van het leven, maar ook vatiuit het besef dat als je gaat nadenken, leven niet meer mogelijk is. Feeks Theater Persona geeft op vrij dag- en zaterdagavond in het LAK voorstellingen van 'Het Temmen van de Feeks'. Persona, voortgekomen uit de vrouwen theatergroep THeater 80, wil met deze Shakespeare-produktie 'on derdrukkingsmechanismen blootleggen, waarbij met name de positie van de -vrouw in het ge ding is. Een zeer speels opgezette voorstelling, waarvan het venijn in de staart zit. Onze toneelmede werker zag de voorstelling elders in het land en rapporteert er el ders op deze pagina uitvoerig Meneer Mengsel In een realistisch decor dat ver schillende locaties aangeeft speelt zich de voorstelling af: 'Me neer Mengsel houdt zijn mond' van de Utrechtse theatergroep Dames Heren. Een kindervoor stelling die een persiflage op de detective heet te zijn en zondag middag in het LAK is te zien. Het betreft de geschiedenis van Lilli en Luka Manicardi, dochters van een beruchte misdadiger die zich op het moment van de handeling in de gevangenis bevindt. En in zijn opdracht moeten de meisjes een overval op het plaatselijke postkantoor plegen. Voor kinde ren van zes tot twaalf jaar. Olifantman De Alpheuse toneelgroep 'Per Expres' besluit haar reeks voor stellingen van 'De Olifantman' op zaterdagavond in de Leidse Waag. Hoewel het door Bernard Pomerance geschreven stuk, bij velen bekend dank zij de filmver sie, zich afspeelt aan het eind van de vorige eeuw, is er geen moeite gedaan dit in de aankleding aan te geven. En dat is volgens het ge zelschap niet toevallig. In het programma wordt het stuk om schreven als een rollenspel van mensen uit deze tijd, zich inle vend in de situatie van toen, toen stereotypen nog prototypen wa ren. Zo wordt 'De olifantman' tot een machtsspel, waarin zij die de leiding hebben munt trachten te slaan uit een wezen, dat minder bedeeld is dan zij zelf. Vaak ech ter raken de mensen die aan de touwtjes menen te trekken ver strikt in hun eigen spelletjes, kunnen daarom niet vrij bewe gen en zijn in wezen nog meer misvormd dan de hoofdpersoon, bij wie de mismaaktheid alleen de buitenkant zit. Het is deze oli fantman die hen daarvan be wust maakt. De door Bert de Bruijn geregisseerde voorstelling begint om half negen. Imperium geeft op vrijdag- en zaterdagavond in het eigen Mi crotheater weer voorstellingen van Pinters 'Een avond uit'. 'Het Temmen van de Feeks' van Wil liam Shakespeare door Theater Per sona. Met: Bram van der Vlugt, Ma rie Louise Stheins, Jose Alders, Ce- lia Nufaar, Otto Sterman, Glenn Durfort, Ramses Shaffy, Frits Lam- brechts, Martien van den Ouwelant, Alexander van Heteren, Porgy Franssen en Henri Gverduin. Regie: UTRECHT/LEIDEN - 'Het Tem men van de Feeks' is de eerste theaterproduktie, die Theater Persona in dit tweede seizoen van zijn bestaan uitbrengt. Vrij dag- en zaterdagavond staat deze bewerking van Shakespeare's befaamde komedie in de regie van Agaath Witteman in het LAK-theater. Daar waren vorig seizoen ook de beide andere re gies te zien, die Agaath Witteman bij dit door vijf vrouwen geleide gezelschap heeft gedaan: 'Por tret van Dora' en 'Het Huis van Bernarda Alba'. Het waren zeer succesvolle produkties, toen nog in samenwerking met Sater, dat door de ingrijpende ombuigings operaties in de toneelwereld in middels opgeheven is. De keuze voor de 'Feeks' past in de ontwikkeling van dit gezel schap, dat is voortgekomen uit de vrouwentheatergroep Theater 80, die meestal op basis van ei gen improvisatieprojecten ook geregeld in het LAK te gast is ge weest. Persona wil met deze Sha- kespeareproduktie "onderdruk kingsmechanismen blootleg gen", waarbij met name de posi tie van de vrouw in het geding is. Dat ligt in de lijn van de ontwik keling: dezelfde omschrijving kan namelijk gelden voor de vo rig seizoen uitgebrachte produk ties - voor de eigenzinnige con frontatie tussen Freud en zijn pa tiënte Dora en voor de in een streng normenpatroon levende vrouwen in 'Hét Huis van Ber narda Alba'. Ook dat waren ove rigens bewerkingen van reeds bestaande stukken uit het we reldrepertoire. Meestal is 'The Taming of the Shrew' in het Nederlands ver taald met 'De getemde Feeks' of alleen de 'Feeks'. Afgezien van een meer letterlijke vertaling is 'Het Temmen van de Feeks' met het oog op de interpretatie ook veel juister. Persona legt de na druk op het tonen van het tem men als zodanig en plaatst daar Shakespeare bij Theater Persona naast een heel groot vraagteken bij het resultaat ervan. Niet in die zin, dat Kate geleerd zou hebben om met. vrouwelijke tactiek on derworpenheid te veinzen en al dus haar man effectiever dan met opstandigheid te bespelen. Zoals Katharina haar beroemde slotmonoloog over de heilzame onderwerping van de vrouw aan haar man als een gewond, maar nog steeds strijdbaar dier met een wanhoopskreet uit schreeuwt, laat bewust twijfels over het resultaat van het tem men bestaan. Geen vrolijk en ge ruststellend einde van deze ver der met zeer veel speelsheid op gezette voorstelling - het venijn zit dus in de staart. Een goed bruikbare regievondst: dit door Marie Louise Stheine indruk wekkend gespeelde slot ont neemt het stuk zijn speelse vrij blijvendheid. Op deze manier is een evenwichtige balans gevon den tussen de komediestructuur en de eigen, op de vrouw gerich te visie. Niemand kan daarbij Persona het verwijt maken, dat zij Shakespeare's komedie tot een feministisch pamflet geredu ceerd zou hebben. Katharina en Bianca zijn doch ters van Baptista, een rijke edel man. Al gauw blijkt, dat voor Bianca zich drie aanbidders mel den: Lucentio, de oudere Gremio en de jonge Hortensio. Baptista wil zijn dochter Bianca pas aan de geschikste kandidaat uithu welijken, als hij voor zijn andere dochter, de onstuimige feeks Ka- tharina-Kat, een huwelijkspart ner heeft gevonden. Petruchio is degene, die er wel wat in ziet om deze wilde kat te temmen. De toestemming tot het huwelijk laat niet lang op zich wachten. Op de huwelijksplechtigheid verschijnt Petruchio veel te laat en in bespottelijke lompen ge huld, de eerste van een reeks maatregelen om Katharina klein te krijgen. Nu Katharina een man heeft, kan ook de concur rentiestrijd om Bianca beslecht worden. Uiteindelijk wint Lu centio de strijd na tal van intriges met de nodige vermommingen en rolwisselingen. Bij Shakespeare is dit verhaal gegeven geplaatst in een bepaald kader: het geheel wordt als een toneelstuk gepresenteerd, dat door een stel komedianten voor de dronken ketellapper Christopher Sly wordt opge voerd. In haar regie heeft Agaath Witteman deze ketellapperhan deling weliswaar geschrapt, maar wel heel nadrukkelijk de toneeldimensie van dit stuk naar voren gehaald. Bij het betreden van de zaal ziet het publiek, dat de spelers voorbereidingen voor het toneel spel aan het treffen zijn. Alle spe lers blijven voortdurend op het podium zichtbaar aanwezig en kijken telkens als acteur/actrice naar de verrichtingen van hun collega's. Het spel wordt door het als koor uitroepen van tek sten als 'Katharina-Kat' onder broken en met muzikale inter mezzi afgewisseld. Op een gege ven ogenblik gaat Ramses Shaf fy aan de piano zitten en het hele gezelschap swingt lekker mee. Wind en onweer worden to neelmatig door hoorspelattribu ten aangegeven. Porgy Franssen geeft daarbij als dwerg commen taar; puur speelplezier en na af loop ontdoet hij zich van zijn ver momming, zodat de trucage dui delijk wordt. Zo zijn er nog tal van aardige vondsten te noemen. Als Lucentio en zijn bediende Tranio van rol verwisselen, trek ken zij eikaars colbertjasje aan. Dan blijkt, dat ze het passende kostuun dragen - een verwarring stichtende grap. Jose Alders staat enige tijd in een goedkope Shakespearc-uitgave te lezen en er komt een modern rekenma chientje aan te pas, als twee van haar vrijers over hun bezittingen tegen elkaar staan op te bieden. Afgezien van de muziekinstru menten is het toneel zo goed als leeg. In het midden neemt echter een zuil een dominante plaats in. Daarop gaat Katharina zitten, als zij door haar man als een valk ge temd wordt. Door uitputting en uithongering probeert hij haar als een vogel tam en dociel te ken. Ze valt ook een keer van de zuil af en wordt dan net op tijd opgevangen - dat roept een schri kreactie bij het publiek op. Het temmen van de feeks wordt hier gevangen in een beeld: in thea traal opzicht een prachtige vorm geving, die je door haar extreme scherpte niet gauw loslaat. WIJNAND ZEILSTRA Smaakvol operettefeest 'Der Graf von Luxemburg', ope rette op muziek van Franz Le- har door de Hoofdstad Operette. Bewerking en regie: Alexander Pichler. .Muzikale leiding: Mar tin Malzer. Choreografie: Ger hard Senft. Gezien op 11 novem ber in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN - Dat was even schrik ken. Aan het einde van deze iwste produktie van de Hoofdstad Operette zit de 'Graf Luxemburg' eenzaam op bankje in Parijs. Wakker ge worden door het orgeltje van een blinde bedelaar bekent hij alles gedroomd te hebben. Wat is dat nou voor een regie-ingreep - gaat de voorstelling als een kaarsje uit wordt ons de illusie zo abrupt ontnomen?! Regisseur Alexan der Pichler denkt toch niet, dat iemand naar de schouwburg was gekomen om illusie-door brekende trucjes voorgeschoteld te krijgen. Operette is een droomwereld, waarvan men een avond lang ongestoord wil genie ten. Maar neen, er is niets aan de hand: het achterdoek gaat op en wervelend carnavalsfeest brengt alsnog de door iedereen verwachte grote finale. De droomfabriek draait dan weer op volle toeren verder. Steeds lukt het de Hoofdstad Operette om deze wereld vol schone schijn even tot werkelijk heid te laten worden. Daarbij dwingt de naar Nederlandse be grippen grote opzet en smaak volle aankleding toch altijd weei respect af. Men koestert een ope rettetraditie. waarnaar velen elk jaar met enthousiasme uitzien, en vervult daarmee een niet on belangrijke taak. In deze produktie worden de hoofdrollen afwisselend vertolkt door Marga de Boer, Ton Hof man, Germaine Compier en Jan Handerson. Gisteravond was hef de beurt van de laatstgenoem den. Jan Handerson heeft als persoon iets tijdloos en hij beli chaamt dan ook probleemloos de graaf, die om financiële redenen een schijnhuwelijk aangaat. Ger maine Compier speelt zijn schij nechtgenote en latere geliefde door haar fraaie stem en char mante verschijning valt het niet moeilijk om met de graaf mee te leven. Anita Heins en Jacco van Re- nesse zorgen weer voor de humo ristische noot, maar hun relatie is ditmaal toch romantischer dan anders. Dat geldt trouwens wel een beetje voor de gehele operet te. Antoni Wink mag een wat merkwaardige verliefde vorst neerzetten, die het slachtoffer wordt van zijn eigen intriges. Er is een ballet, er zijn volop figu ranten met talrijke "oh. wat mooi"-kostuums in tot de ver beelding sprekende decors. Alle maal onmisbare ingrediënten voor deze operette 'Der Graf von Luxemburg', die vandaag pre cies 76 jaar geleden in Wenen in première ging. WIJNAND ZEILSTRA Toneelstuk Fassbinder afgelast FRANKFORT (AP/DPA) - Het to neelstuk 'Der Müll, die Stadt und der Tod' van Rainer Werner Fass binder, dat van joodse zijde fel is gekritiseerd omdat het anti-semi- tisch zou zijn, zal voorlopig niet meer in het theater worden opge voerd. Günther Rühle, directeur van het Frankfurts theater, ver klaarde dat het stuk wordt terugge trokken "om de innerlijke vrede in de stad en de mogelijkheid van werk voor het theater te bewaren Een groep van 25 joden klom twee weken geleden tijdens de pre mière het podium van het theater op en verhinderde de doorgang van de voorstelling. De première zou nu morgen worden gegeven. Joodse groepen hadden bekendge maakt dat zij die opnieuw zouden verstoren. De burgemeester van Frankfort, Walter Wallmann, ver klaarde zondag dat hij Rühle had gevraagd het stuk af te gelasten. Rühle gaf een verklaring uit waarin hij zei dat de discussie over het wel of niet opvoeren van het toneelstuk in een irrationele fase was beland en had aangetoond dat er nog duidelijk sprake is van veel problemen tussen Duitsers en jo den. "Het toneel is echter niet dc plaats voor dergelijke discussies", aldus Rühle. Hij zei dat de acteurs en het theater niet kunnen worden beschuldigd van anti-semitisme Het toneelstuk van de in 1982 overleden Fassbinder is een maal voor journalisten en critici opge voerd tijdens een besloten voor stelling.' EINDHOVEN/LEIDEN (GPD) - De directeuren van de vier grote schouwburgen in Noord-Brabant willen ieder slechts één keer de voorstelling 'Hamletmachine/Ego- fiel' door Zuidelijk Toneel Globe brengen. Alle andere uitvoeringen zijn afgezegd. Verder moet na elke uitvoering het publiek over het stuk kunnen praten met artistieke leiding en acteurs. De schouwburgdirecteuren in Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch zijn van mening dat de to neelgroep Globe met deze voor stelling niet heeft voldaan aan haar opdracht om een grote-zaalpro- duktie te maken. Verder vinden zij het stuk niet voldoen aan "de mini male eisen van de kwaliteit en pro fessionaliteit die verwacht mag worden van een groot repertoirege zelschap". Zij vinden dat Globe het best de voorstellingen helemaal van het repertoire zou kunnen ne- Kommer 't Mannetje, zakelijk leider van Globe: „Ik ga akkoord met dat gesprek achteraf. Maar ik ben vooralsnog van plan alle ge plande voorstellingen te brengen". De voorstelling Hamletmachine/ Egofiel is de eerste regie van Sam Bogaerts bij Globe. Het stuk heeft na de première in Tilburg op 1 no vember vrijwel uitsluitend negatie ve reacties gehad. Het stuk zou 'ba naal' en 'vrouw-onterend' zijn. Dat .was reden voor schouwburgdirec ties in Limburg en Middelburg om de voorstelling af te zeggen. 'De Hamletmachine/Egofiel' staat voor 27 december in de Leid se Schouwburg geprogrammeerd. Ook daar loopt de voorverkoop niet goed. Directeur Frans Boelen heeft nog geen besluit genomen over het al dan niet laten doorgaan van de voorstelling. Hij wil het stuk eerst zelf gaan zien. Voorstellingen van Globe in de Leidse Schouwburg zijn de laatste jaren herhaaldelijk afgezegd. Cello-recital door Roeland Duijne met begeleiding van Patrick De- chorgnat, piano. Werken van Beet hoven, Schumann, Debussy, R. v. Oosten en Sjostakovitsj. Gehoord in de Kapelzaal op 11 november. LEIDEN - De jonge cellist Roe land Duijne mocht zich gister avond verheugen in een redelij ke belangstelling voor zijn reci tal. Daaraan zal zeker het feit niet vreemd zijn dat hij uit deze regio afkomstig is. Bovendien was hij kort geleden te zien en te horen in de tv-serie 'Jonge mensen op weg naar het concertpodium'. Zo'n vijfjaar geleden hoorde ik hem, toen nog jonge leerling van de fameuze cellist Tibor de Ma- chula in Kol Nidrei van Bruch met het Symfonie-orkest Bloem bollenstreek als beeeleidingsor kest. Toen al gaven zijn zeer ont wikkelde streektechniek en fle xibele toon alle rechtvaardiging voor een carrière als cellist. Deze verwachtingen bleken gisteravond bewaarheid: Roe land Duijne heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een cellist die niet alleen een behoorlijke hoe veelheid techniek in huis heeft, maar daar ook wat mee weet te doen. Beethoven's Zeven varia ties over 'Bei Manner welche Licbe fühlen' lieten vooral het technische aspect uitkomen, Schumann's Fantasiestücke op. 73 gaven ruimte voor wat belang rijker is, de muzikale inhoud. In het onstuimig-romantische voelt Duijne zich als een vis in het wa ter, maar hij mist nog het vermo gen de keerzijde hiervan, de rust en verstilling, tot op de bodem uit te diepen. Dan blijkt het op eens moeilijk dc spanningsbo gen ook werkelijk gespannen te houden En zo miste de Sonate van De bussy nog de poëzie en de verva gende lijnen. Het niet nader toe gelichte werkje van de mij onbe kende R. van Oosten 'Et chan ges...' bevatte aardige effecten, maar kon toch niet meer zijn dan de aanloop naar de spectaculaire .Sonate van Sjostakovitsj. In de brede melodieenstroom van het eerste deel, het felle Allegro met folkloristische elementen, het elegische Largo en het quasi- naieve Allegro met een uiterst virtuoze dialoog tussen cello en piano kon Roeland Duijne zich volledig uitleven, gesteund door. zijn begeleider Patrick Dechorg- nat, die zijn taak de gehele avond op voortreffelijke wijze vervulde. Roeland Duijne is een aanmerke lijk eind op de weg naar het con certpodium gevorderd MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19