'Multatuli geeft de lezer veel te dragen' DIGROS Jubileumviering van een genootschap L'Esquisse: schok der herkenning Fluitconcours van hoog niveau Stillevens in Lakenhal B"jJM Kleurrijk concert van Madrigalesco Sprekersfestival in Leidse Schouwburg MAANDAG 11 NOVEMBER 1985 PAGINA 11 AMSTERDAM - "Ons kindje stierf, maar we laten 't er niet bij", schreef Multatuli. Alsof je het noodlot kunt be vechten. Volgens Karei van het Reve, 'de beroemde ex- Leidse geleerde', bewijst deze zin dat Multatuli een zeer groot schrijver is. Van het Reve was de feestredenaar tijdens de viering van het 75-jarig jubileum van het Mul tatuli Genootschap, zaterdagmiddag in de Koepelzaal van het Sonestahotel. De redevoering van de voormalige Leidse hoogleraar mag opmerke lijk worden genoemd: hij prees Multatuli eerst de hemel in, om hem vervolgens ten grave te dra gen omdat tweederde van zijn werk onleesbaar zou zijn. Multatuli betekent: ik heb veel gedragen, maar klaarblijkelijk heeft hij zich nooit gerealiseerd hoeveel hij zijn lezers te dragen heeft gegeven, al dus Van het Reve. Met schroom had hij de aanbie ding om een lezing te houden aan genomen, vertelde Van het Reve. Ik ben immers geen Multatuli-ken- ner, zei hij, heb maar een derde van zyn werk gelezen. En toch was hij een groot bewonderaar van de schrijver. Waarna de slavist vertel de datje de bewonderaar altijd her kent aan het feit dat hij zich ver maakt met de krankzinnigheden en waandenkbeelden van de gelief de schrijver. De bewondering is, hoe gek de schrijver ook mag zijn, niet stuk te krijgen. En dat Multatuli in bepaalde op zichten totaal krankjorum was, is bekend. Gaf iemand geld aan het gezin - Multatuli was bepaald arm lastig - dan wilde de schrijver dat geld zelf hebben om het over de balk te kunnen gooien, aldus Van het Reve. Kwam het by een ander door Wim Brands familielid terecht, dan werd hij woedend. De grootheid van Multatuli is bo ven alle twijfel verheven. "Ik denk dat op zee alle dingen wel even lang zullen zijn als op het land" - iemand die dat schrijft is geniaal, aldus Van het Reve, zoals volgens hem ook 'Het pak van Sjaalman' van genialiteit getuigt. Maar door welke eigenschappen van Multatu li komt het dan toch, dat hij, een groot bewonderaar, in een deel van het werk altijd weer blijft steken? En toen begon de ex-hoogleraar aan een opsomming: Multatuli schrijft soms slecht proza, slaat re gelmatig een pedante toon aan, is regelmatig pretentieus, en verkeert nogal eens in de veronderstelling dat een alledaagse inval een diepe wijsheid is. De roeping van de mens is mens te zijn, bedacht Mul tatuli. Ja, wat moest Van het Reve daar nou mee! "Je kunt ook wel zeggen dat de roeping van Joop den Uyl is Joop den Uyl te zyn". Later op de middag wees iemand de feestrede naar er op dat die uitspraak van Multatuli zo gek nog niet is. Maar Volgelingen Multatuli-hulde in beeld gebracht. Van het Reve bleef er by: zo kende hij er ook nog wel een paar. Veel zwakke punten in het werk van Multatuli vallen onder één noemer volgens Van het Reve: ge zeur. Gezeur over hemzelf, om pre cies te zijn. En dan had Multatuli ook nog de slechte gewoonte om nitwits aan te vallen, meende de slavist. By gelegenheid zal hij wel (fotopr) eens zeggen waarom bijvoorbeeld het werk van Goethe hem niet be valt, "maar we wachten nog steeds op die uitleg". Had Multatuli geen succes, dan wilde hij stoppen met schrijven. Maar had hij succes, dan was hele maal de boot aan. Die tweeslachti ge houding, besloot Van het Reve, verleent een grote mate van zuiver- Volgelingen heeft Multatuli al tijd gehad, maar kun je de exem plaren van wat men in potjeslatijn de 'homo multatulianus' zou kun nen noemen in een groep samen brengen? Nee, is het antwoord als je 'De multatulianen' van Atte Jongstra hebt gelezen. Zijn boek, over 125 jaar Multatuli-verering, werd zaterdagmiddag gepresen teerd nadat Van het Reve zijn rede voering had gehouden. Jongstra schreef het boek in op dracht van het Multatuli Genoot schap, maar het is maar de vraag of alle leden van dat genootschap wel zo blij zullen zijn met zijn boek. Wat Van het Reve zo knap deed, doet Jongstra namelijk ook: de schaduwzijden belichten. Jongstra schreef geen boek waarin de ver eerders kritiekloos in het zonnetje worden gezet; in zijn feitenrijke werk schrijft hij ook over de gekte waaraan sommige multatulianen leden. Over de volgelingen dus die Multatuli als een nieuwe Jezus Christus zagen. En wat te denken van de man die knielend werd aangetroffen op de stoep van Multatuli's geboortehuis in de Korsjespoortsteeg in Amster dam, de ogen geheven naar de steen die ter nagedachtenis van zijn meester in de gevel is gemet seld? Tot 1940 treden de multatulianen krachtig en regelmatig tevoor schijn, schrijft Jongstra. "Met Mul tatuli in het vaandel blijven ze zich aarzelloos en strijdbaar inzetten op sociaal-maatschappelijk gebied". Na de Tweede Wereldoorlog wer den ze steeds zeldzamer, de multa- Compagnie L'Esquisse met Terre Battue' (Joelle Bou- in het LAK-theater, Leiden. LEIDEN - Alle bewegingen van het menselijk li chaam die mogelijk zijn, kun je samen als 'taal' op vatten. Een aantal van die bewegingen zijn daar in de loop der tijden in de dans uitgelicht en tot 'spraak' gemaakt. Soms wordt dat vocabulaire ver anderd of uitgebreid; niet vaak, want het is slechts weinigen gegeven iets nieuws te vertellen, of min stens het oude op een nieuwe manier te 'verwoor den'. Naar mijn idee is de groep L'Esquisse zo'n spraakvernieuwer in de danskunst. Deze Franse groep, waarvan sinds een paar maanden ook de van het Leidse Pancras Oost be kende Lex Bohlmeijer deel uitmaakt, gaf de afgelo pen weken een aantal optredens in ons land. Vrij dag werd 'Vertée' uitgevoerd, dat eerder tijdens het Spring Dance Festival te zien was; de avond daarna stonden twee oudere choreografieën van Joèlle Bouvier en Regis Obadia, de leiders van de groep, op het programma. L'Esquisse staat als een Kaspar Hauser in de dans wereld; de banden met het verleden zijn heel dun. Het is de dans nadat de bom is gevallen; de 'verworvenheden' van de beschaving zijn achte loos terzijde geschoven, nieuwe uitdrukkingsvor men worden gezocht, waarbij voor tradities geen ontzag is. De bewegingen lijken onbeholpen, als die van Neanderthalers of jonge kinderen. Maar dat is slechts schijn; het vocabulaire van Bouvier en Obadia heeft een sterke innerlijke samenhang en vereist een grote lichaamsbeheersing en strakke ti ming. Muziek en kostuums sluiten daar prachtig bij aan. d'argile' (letterlijk: de lemen brui loften), een duet van Bouvier en Obadia, overheerst het kinderlijke. Hier wordt het oudste thema in de danskunst op een haast onherkenbare manier ge toond. De ontdekking van de ander, de neiging om de ander te koesteren, wordt getoond zonder ge bruik te maken van de door de eeuwen heen daar voor ontwikkelde cliché's. Het roept herinneringen op aan het schoolfeestje, als je met trillende han den op zeven minuten 'Hey Jude' je eerste ontdek kingsreis over het lichaam van een ander mocht maken. L'Esquisse relativeert die sfeer niet, drijft er niet de spot mee, maar voert deze tot in zijn uiterste consequentie door. Tederheid is het met de wan gen tegen elkaar klappen, vertrouwen is je blind achterover storten in de armen van de ander. De dansers struikelen soms bijna barstend van hart stocht over het podium. Het zijn de meest directe metaforen, die vaak een glimlach van herkenning oproepen. 'Terre Battue' (letterlijk: geteisterde, geslagen aarde) is grimmiger van sfeer. Hier valt de nadruk op de dreiging die kan uitgaan van een grote, lege ruimte. De muziek van ruwbesnaarde strijkers ver sterkt de eenzaamheid. De drie dansers dwarrelen als verdwaalde atomen over de dansvloer, en wor den gaandeweg meer tot elkaar aangetrokken. Ook hier speelt het onderling vertrouwen een grote rol, maar het gaat gepaard aan agressie. Opvallend is de rolwisseling: de tengere danseres moet vaak het zware lichaam van één van de dansers torsen. Als een moeder met een kind dat weigert volwassen te worden. Het dansvocabulaire van L'Esquisse laat zich heel goed verstaan. Dat bleek wel uit de enthou siaste reactie van een zowat uitverkocht LAK-thea- ter. ARIEJAN KORTEWEG LEIDEN - Het Nationaal Fluitcon- cours 1985, dat op de zaterdagen 2 en 9 november met medewerking van de Streekmuziekschool in het ge bouw aan het Rapenburg werd ge houden, zit er weer op. Ook dit jaar waren er twee categorieën: de leef tijdsgroep tot en met 15 jaar en de groep vanaf 16 jaar. Nieuw was de mogelijkheid tot deelneming voor fluit-ensem- bles. Nieuw was ook dat de deel nemers verplicht waren twee werken te kiezen uit een lijst van zes werken voor beide leeftijds categorieën, waardoor een eerlij ker vergelijking mogelijk werd. De jeugdcategorie kon kiezen uit een Sonate van Handel in F, het eerste deel van het Concert in G van Gluck, het Andante in C van Mozart, Kleine Suite van Hen drik Andriessen en Souvenir van Adriaan Bonsel voor fluitsolo. Op de lijst voor de andere catego rie stond het eerste deel van het Concert in D van Mozart, deel 1 en II van de Sonate in Es van Bach, de Fantasie op. 79 van Fau- ré, de eerste van de Landelijke miniaturen van B. v.d. Sigten- horst Meyer, deel I en II van de Sonate van Poulenc en het eerste deel van de Sonatine van Jaap Geraedts. In totaal hebben 52 fluitisten deelgenomen en hadden 9 en sembles ingeschreven. In de laat ste groep was het optreden van het maar liefst twaalf leden tel lende ensemble o.l.v. Adriaan Bonsel het meest spectaculaire; de prijs werd hier behaald door een fluitkwartet o.l.v. Hendrik Agter uit Dordrecht. In het dag klassement van 2 november ein digde in categorie a C.J. de Ligt uit Lepelstraat als eerste; in cate gorie b behaalde Liesbeth Nies ten uit Hulst de meeste punten. In het dagklassement van de tweede dag eindigde Liselotte Kuling uit Woerden als eerste in categorie a en Berta v.d. Kolk uit Leiden werd dit in categorie b. Liesbeth Niesten, die de vorige twee jaren als tweede geëindigd was werd nu de prijswinnares van het totale concours, met Maurice Heugen uit Vlissingen, de eerste prijswinnaar van de vo rige twee concoursen, op de tweede plaats. Derde werd Alwin de Vries uit Hierden. De Buma- trofee ging naar Marie Louise Hekman uit Maarssenbroek. Naar de mening van de jury on der voorzitterschap van Dick Al ma was ook dit jaar het niveau van de jonge deelnemende ama teur-fluitisten bijzonder hoog. ADVERTENTIE LEIDEN - 'Een stuckie stilleggend goet'. Zo luidt de titel van een ten toonstelling van Nederlandse stil levens uit de zeventiende eeuw, die van 16 november tot en met 5 ja nuari in de Leidse Lakenhal wordt gehouden. Lr zyn ruim dertig stillevens uit het bezit van de Rijksdienst Beel dende Kunst te zien, aangevuld met enkele belangrijke bruiklenen uit binnenlandse en buitenlandse openbare en particuliere verzame lingen. Ook worden kostbare gla zen en zilveren voorwerpen ten toongesteld, die op enkele schilde rijen staan afgebeeld. De expositie omvat schilderijen van o.a. Abra ham van Beyen, Pieter Claesz., Wil lem Heda, Jan Davidsz., De Heem, Abraham Mignon, Melchior de Hondecoeter en Willem Kalf Aanleiding tot de expositie is het verschijnen van een door mr.dr. O. ter Kuile bewerkte catalogus, waarin alle oude stillevens uit het bezit van genoemde dienst zijn op genomen. In dezelfde periode wordt in de Lakenhal de tentoonstelling 'Het aanzien van de kunstenaar' gehou den. Er zullen zelfportretten en kunstenaarsportretten te zien zijn van de zestiende eeuw af tot heden, voornamelijk afkomstig uit de ver zamelingen van de Lakenhal zelf en het Prentenkabinet. Tot de zelf portretten behoren die van Isaac van Swanenburgh, David Bailly. Gerrit Honthorst, Rembrandt, Jan Steen, Ferdinand Bol, Frans van Mieris de Jonge, J.L. Cornet, Floris Verster, Paul Citroen en Marinus Boezem. geldig t/m a.s. zaterdag GESNEDEN GROENTEN VOORDEEL BOERENKOOL of HUTSPOT of KOOLRAAP of GROENE KOOL per zak500 GRAM MMMmtiiMHM mmmm Leids Kamerkoor LEIDEN - Het Leids Kamerkoor geeft zijn concert in de Lutherse kerk niet op woensdagavond zoals abusievelijk in deze krant vermeld heeft gestaan maar op vrijdag avond 15 november. Er zullen werken worden uitgevoerd van o.a. Monteverdi, Des Prez, Schütz en J.S. Bach. De leiding berust by Ton Beckres. Aanvang 20.15 uur JEANNE-OOSTINGPRIJS De JeanneOostingprijs voor de figura tieve schilderkunst is dit jaar toe gekend aan Marianne Plug uit Hil versum en Constant Nieuwenhuys uit Amsterdam. Dit heeft de Stich ting 'Jeanne Oosting Prijs' gisteren bekendgemaakt. De prijs bestaat uit twee bedragen van elk 3000 gul den. Plug kreeg het geld voor het beste olieverfschilderij. De prijs voor de beste aquarel was voor Nieuwenhuys. tulianen. Niet zonder spijt schryft Jongstra dan ook: "De laatste der multatulianen zal binnenkort zyn overleden". Men moet overigens niet denken dat men na lezing van Jongstra's boek de nog in het wild loslopende multatulianen makkelijk zal her kennen. Dat is namelijk altijd moeilijk geweest, zoals Jongstra zo mooi aantoont in het begin van zijn boek. Hij haalt Piet Bakker, de schrijver van 'Ciske de Rat', aan. Deze wandelde in de jaren vijftig eens door Amsterdam en had toen de pech dat één van zijn schoenve ters brak. Fluks gaat hij naar de schoenmaker. Die schoenmaker heeft een prachtig hoofd. Zo moe ten de apostelen er uit hebben ge- Urn van Multatuli. %zien, denkt Bakker. Helemaal ly- %risch wordt hij als blykt dat op de werktafel van de ambachtsman 'Der Einzige und sein Eigentum' van Max Stirner ligt, een profe tisch werk voor vele anarchisten. Hier zit een multatuliaan van de oude stempel, denkt Bakker. En dan komt er een andere klant binnen die vraagt om schoenspij kertjes. "De schoenmaker weegt zorgvuldig een half pond af, slaat 'Der Einzige und sein Eigentum' open, scheurt er een bladzijde uit, giet de schoenspijkertjes er op, maakt er een knoedeltje van en overhandigt het aan de klant". Perfectioneren De jubileumviering werd zater dagmiddag besloten door VPRO's 'Welingelichte kringen'. De leden van dit discussie-genootschap spraken met elkaar over leven en werk van Multatuli. Interessant werd het vooral toen de zaal zich mocht bemoeien met het program ma. Eén van de aanwezigen merkte op dat er toch veel naars over de grote meester was gezegd. Was het niet veel beter om Multatuli te per fectioneren? Hoezo perfectione ren, vroeg Van het Reve zich af, be doelde meneer dat een schrijvers collectief de slechte pagina's van Multatuli moest herschrijven? Nee, dat bedoelde hij niet; men moest proberen om een zo perfect mogelijk beeld van de schrijver te krijgen. Domme opmerking, want als er zaterdagmiddag door Van het Reve één ding werd gedaan - maar ook door Jongstra in zyn boek - dan is het dat wel: proberen het beeld aan te vullen. ('De multatulianen, geschreven door Atte Jongstra, uitgegeven door Joost Nijsen, kost 49,90 gulden.) Concert door het Kamerorkest Ma drigalesco o.l.v. Henk Briêr. Pro gramma: L. Berio - Concertino voor soli en strijkorkest, solisten: John MacFarlane, klarinet; Henny Rave- stein, viool; Nicolette Heerema, ce lesta; Elaine van der Wart, harp. S. Prokowjev - Visions Fugitives, J.S. Bach Kantate 150 m.m.v. het Neder lands Madrigaalkoor en Wieke Ubels, sopraan; Erica van Oldeneel, fagot; Arthur de Groodt, cello en Ni colette Heerema, cembalo. W.A. Mo zart Symfonie in A, KV 201. Ge hoord op 9 november in de Lokhorst- kerk. LEIDEN - Luciano Berio is 24 oktober jl. 60 jaar geworden. Ter gelegenheid hiervan besloot het Kamerorkest Madrigalesco een compositie van hem uit te voe- i. De keus is gevallen op het vroege werk Concertino voor viool, klarinet, celesta, harp en strijkorkest. Een kort en boeiend stuk waarin de vier solo-instru menten beurtelings contrasteren met en opgaan in de klanken van het strijkorkest. Met name de klarinet komt, als enige blaasin strument, het meest geprofileerd naar voren. Prachtig zijn de kleurmengingen tussen celesta en violen en die tussen harp en lage strijkers. Aan de viool is geen grote solo-taak toebedeeld, maar de momenten waarop zij zich aan de orkestklank onttrekt zijn van een verrassende schoon heid. Het bleek een uitstekend idee van dirigent Henk Brièr om dit (ontoegankelijke) werk na de pauze nog een keer uit te voeren. Teleurstellend vond ik de Vi sions Fugitives van Serge Pro kowjev. Jammer genoeg stond niet op het programma vermeld dat de gespeelde stukken een be werking voor strijkorkest zijn van de hand van Rudolf Bar- schai. Deze bewerking haalt niet de kwaliteit van het origineel; Prokowjev schreef de Visions Fugitives voor piano-solo en als zodanig zijn ze mijns inziens veel mooier. De rijke kleurschakerin gen en de karakter-verschillen tussen de stukjes onderling kwa men te weinig tot hun recht. Bo vendien bevat het originele werk een reeks van 20 miniaturen, waarvan er zaterdagavond 9 wer den uitgevoerd. Met de uitvoering van Bachs Kantate "Nach Dir, Herr, verlan- get mich" viel vervolgens alles weer op z'n plek. Een met elan zingend Nederlands Madrigaal- koor. overtuigende soli en een eveneens gedreven spel van de instrumentalisten maakten dit programma-onderdeel tot een hoogtepunt voor de pauze. Na de pauze hoorden we. zoals gezegd, nogmaals Berio en tot slot klonk Mozarts symfonie nr. 29, KV 201. Dit prachtige werk, in 1774 ontstaan en gecompo neerd in Mozarts geliefde toon soort A grote terts, laat de Ween- se Symfonie in haar volle glorie horen. Het Kamerorkest Madri galesco speelde deze compositie beheerst doch zeer sprankelend; een waardige afsluiting van een kleurrijk concert. FRANCIEN HOMMES Ook plannen voor chansonweek LEIDEN - In de Leidse Schouw burg wordt op Nieuwjaarsdag van twaalf tot vier uur 's middags een sprekers festival gehouden. Een ie der die dat wil krijgt drie minuten de gelegenheid om vanaf het po dium zijn wensen kenbaar te ma ken. De directie van de Schouw burg stelt één voorwaarde: de grenzen van het betamelijke mo gen niet worden overschreden. Een jury zal de nieuwjaarswen sen beoordelen en aan de beste sprekers prijzen toekennen. Koffie en oliebollen worden gratis ver strekt. De nieuwjaarswensen zul len worden afgewisseld met optre dens van artiesten. Wie mee wil doen. moet zich wel even van te vo ren by de Schouwburg aanmelden en naam, adres en onderwerp van de toespraak opgeven. De Schouwburg heeft meer plan nen: in de laatste week van mei wordt een chansonfestival gehou den. Dan zullen van dinsdag tot en met zaterdag internationale sterren hun liederen vertolken. Een deel van de optredens zal mogelyk in de middaguren worden gegeven. Voor het nieuwe jaar heeft direc teur Frans Boelen een aantal van de bestlopende voorstellingen van de afgelopen maanden opnieuw geboekt. Dat ziin: Top Girls' (4 ja nuari), 'Jan Rap en z'n maat' (6 ja nuari), Jenny Arean (10 januari), Jasperina de Jong (20 en 21 janua ri), 'Kinderen van een mindere God' (10 februari), Paul van Vliet (11 februari), Tineke Schouten (21 februari), en Theater van de Lach (14 maart). Andere toegevoegde voorstellingen zijn: Conny Stuart en Louis van Dyk (26 februari). Frisse Jongens met 'Ons Lowietje heeft een engel gezien'. Laurens van Rooyen (4 aprillen Han Ebbe laar en Alexandra Radius (29 april). De Schouwburg heeft de termijn van voorverkopen verlengd Voor bovenstaande voorstellingen kun nen vanaf 2 december kaartjes worden gekocht. Voor alle andere voorstellingen is de termijn veran derd van één in twee weken voor de datum van de uitvoering. Met een aantal slagen om de arm is door Boelen een première voor het begin van het volgende seizoen bekendgemaakt Dan maakt het Engelse gezelschap New Vic Theater een continentale tour nee met 'Canterbury Tales geba seerd op het gelijknamige midde leeuwse boek van Geoffrey Chau eer. De eerste voorstellingen op het vasteland van deze Engelstalige produktie worden mogelijk in de Leidse Schouwburg gegeven Joelle Bouvier in 'Les noces d'argile' (foto Georges 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11