'We worden nog steeds als idioten beschouwd' Kunst heeft groot economisch belang Vanuit Nieuwkoop gaat de rock roll de wereld rond Museumbezoek gestegen Critici: 'Fassbinder niet anti-semitisch' WOENSDAG 6 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 27 De beste klant van het postkantoor van Nieuwkoop, dat is vast en zeker Frances Roekhuizen. Ze brengt er dage lijks vele pakketten met platen heen. Vanuit Nieuwkoop gaat rock roll de hele wereld over: naar Brazilië en Korea, naar Finland en de Verenigde Staten. Dat verzendhuis is de kurk die het platenlabel Roek- house Records drijvende houdt. Rockhouse Records werd tien jaar geleden door Bert en Frances Roekhuizen opgericht en was toen een van de eerste kleine, onafhan kelijke platenmaatschappijen in ons land. Nu is het roe- kabilly-label over de hele wereld bekend. Geen andere maatschappij kan bogen op zoveel songtitels in dit gen re. Een dubbel jubileum, want onlangs werd de nauw met Rockhouse verbonden Rock en Roll Meeting voor de vijf entwintigste maal gehouden, een halfjaarlijks festijn in Eindhoven waar rockers elkaar ontmoeten en artiesten uit de Verenigde Staten, Engeland en Nederland optre den. Hij met broek model kachelpijp, tatouages en donkere zonnebril, zij met ponystaart, petticoat en hoge pumps, zo ongeveer had ik me het echtpaar Roekhuizen voorgesteld. Een koppel oude rockers, dat het liefst de hele wereld aan de shake, rattle and roll wil hebben. Hun huis zou al van verre te herkennen zijn aan de roze Studebaker voor de deur, geflankeerd door een BSA met zijspan. En kom je binnen dan verdringen de groten uit de rock- geschiedenis elkaar aan de wan den, van waaraf ze uitzicht hebben op flipperkasten, een Wurlitzer-ju- kebox en een glimmmende pop- cornmachine. Te midden daarvan Frances en Bert, die al jivend de platen in hun hpezen mikken. Niets van dat alles. Een mooi rij tjeshuis, weliswaar in de compo- nistenbuurt. maar verder is er niets Rockhouse records bestaat tien jaar door Ariejan Kortewg dat op muziek wijst. Niets, op ^en grote zwaarmetalen microfoon na, die op de salontafel ligt en bij nade re bestudering een aansteker blijkt te zijn. Kadootje uit Nashville. "Vroeger in Amsterdam hadden we wel een rock en roll-interieur", vertelt Bert (38). "We reden in een opzichtige Amerikaanse taxi waar op met grote letters ROCKHOUSE was geschilderd. Die hebben we de deur uitgedaan". Frances (35): "We reden veel te veel in de kijker. Op een zeker mo ment kreeg ik van iemand hier op het dorp te horen: zeg, ik zag je man in Parijs rondrijden met een andere vrouw naast zich op de voorbank. Ik lag achterin, maar dat had die man niet kunnen zien. Toen hebben Bert en ik tegen el kaar gezegd: daar moeten we een punt achter zetten". Bert: "We werken nogal hard, doen bijna alles nog met z'n twee ën. We hebben kantoor en opslag aan huis, dus we zitten al de hele dag tot over onze oren in de mu ziek. Dan hoef je er niet zo nodig ook in de spaarzame vrije tijd voortdurend tegenaan te lopen". Het echtpaar Roekhuizen is geen purist als het om rock en roll gaat. Bert: "Ik heb de jaren vijftig be wust meegemaakt en met een kuif rondgelopen. M'n eerste plaatje was van Fats Domino. En ik nam ook veel op van de radio: Ray Charles, Cliff Richard, The Sha dows. Maar in de jaren zestig, toen iedereen aan de Beatles en de Sto- hing, ben ik naar de jazz ge gaan en naar niet-westerse muziek. Ik heb tabla gespeeld en met India se muziek geëxperimenteerd". Aan het eind van de jaren zestig verzeilde Bert, die toen nog Rook- huizen heette, bij platenmaat schappij EMI. Daar werd zijn ach ternaam door zijn bemoeienis met de semi-rock rollgroep de Fla- min' Groovies verbasterd tot Roek huizen. In die tijd stortte hij zich ook in de platenhandel, zette met anderen een keten van winkels op waar grammafoonplaten vele gulden goedkoper waren dan bij de geves tigde zaken (de Witte Kiosk aan de Hogewoerd in Leiden was er een van). Dat kon door veel met Franse persingen te werken. Bert en zijn compagnons haalden zelf de platen met een busjé uit Parijs. Die winkels brachten nog een standaardrepertoire. De rock roll kwam pas later. Bert en Fran ces: "In 1973 is het voor ons zo'n beetje begonnen. Dat moet zo on geveer het vervelendste jaar in de geschiedenis van de popmuziek zijn geweest. Wij hadden in die tijd een platenwinkel in de Haarlem merstraat in Amsterdam. Mensen schuifelden er stoned en duf naar binnep. Pink Floyd was aan de macht, rock roll was verdwenen en de sixties waren voorbij. Alleen in Engeland had je nog rock roll, daar is het nooit helemaal wegge weest. Crazy Cavan, Shakin' Ste vens, Matchbox, die hadden daar een redelijk succes. Wij zijn daar steeds meer van gaan importeren, raakten er min of meer in gespecia liseerd. Achteraf kun je zeggen dat we er precies op het juiste moment zijn ingestapt. En heb je die voor sprong eenmaal, dan raak je die niet zo gemakkelijk weer kwijt". Brabant In 1973 haalden Bert en Frances Roekhuizen voor het eerst een rock roll-band naar Nederland: Crazy Cavan. Ze herinneren zich nog een optreden in Groningen, waarbij het publiek maf onderuit gezakt op kussentjes de snelle roc kabilly over zich heen liet komen. Toch sloeg de muziek aan. Vanaf dat moment haalede het echtpaar Rockhpizen om de paar weken rock roll van overzee om die per gammele bus door het land te stu ren. Vooral in Limburg en Brabant werd veel opgetreden; daar woon den veel meer rockers dan in de Randstad, lieden die de begintijd hadden meegemaakt en de rock roll trouw waren gebleven. Twee jaar later werd Rockhouse Records opgericht, want Bert en Frances hadden andere ambities dan het levenslang openhouden van een winkel. De eerste plaat op het eigen label was van Crazy Ca van. Inmiddels is de opname een 'klassieker', en alleen al in Frank rijk vijf of zes keer heruitgebracht. En Rockhouse is sindsdien uitge groeid tot het grootste rockabilly- label met de meeste songtitels. Het verzendhuis kreeg in diezelf de periode gestalte. De winkel trok veel klanten van buiten Amster dam. Die bleken het vaak veel ge makkelijker te vinden hun bestel lingen via de post te ontvangen. Sinatra Rockhouse is niet puristisch. Be halve rock en roll en rockabilly verkopen ze veel 'fifties' en 'six ties'. Dus zowel Buddy Knox als Frank Sinatra, en zowel Restless als The Animals. Bert: "Ik ben wel altijd blijven hameren op rock en roll. Het is goed om je te specialise ren en een aparte markt te schep pen". Maar wij houden van allerlei muziek. Dat kan je weieens in de problemen brengen. Misschien zijn we niet streng gepoeg". Maar had die specialisatie bij voorbeeld ook reggae kunnen zijn? "Nee, dat zou niet bij ons passen. Je moet de muziek die je uitbrengt zelf mooi vinden, dat is toch wel een voorwaarde. Ik heb me vroeger geregeld afgevraagd of je rock roll tot je zestigste kan blijven waarderen. Daar ben ik nu van overtuigd. Kijk maar naar de mee tings in Eindhoven; daar komen 8 tot 65 jaar". Psychobilly Enkele jaren geleden kwam er een nieuwe loot aan de rock en roll- boom: de psychobilly, ook wel neo-rockabilly of punkabilly ge noemd. Je zou het een kruising van rock roll en punk kunnen noe men. Vroege voorlopers ervan wa ren The Phantoms en Screaming Lord Sutch. De Engelse Meteors trokken de lyn als eersten door. Agressieve rockabilly, met teksten die zijn ontleend aan horrorstrips en science fiction. De eerste psy- chobilly-groepen traden op tijdens de rock roll-meetings in Tilburg. Door schade en schande leerde Rockhouse dat het publiek soms behoefte heeft aan een strenge gen rescheiding. De liefhebbers van 'ouderwetse' rock en roll hadden weinig op met deze moderne va riant. Rockhouse zette een apart psychobilly-festival op in Rotter dam, dat afgelopen zaterdag voor de tweede maal is gehouden. Om het eigen image geen geweld aan te doen heeft Rockhouse sinds een jaar een zusterlabel voor psy chobilly: 'Kix 4 U'. oftewel: 'op winding voor jou'. Met platen van onder andere The Meteors en Dave Phillips. De eerste van de groep Batmobile, psychobilly uit Rotter dam, zal binnenkort verschijnen. Ook ligt een plaatje van Mondo Ka ne in het verschiet. Geen rock roll, zelfs geen psychobilly, maar pop met een Duitse zangeres. Bert Roekhuizen: "Psychobilly gaat enorm hard in Nederland, vooral in de omgeving van Rotter dam en Breda. Je zou kunnen zeg gen dat dit voor ons een verlaat rendement van de punk is. De hui dige pop is niet interessant, veel te langzaam'en te glad voor de kids. Die willen opwinding en felle mu ziek. Daar komt de psychobilly aan tegemoet. Goud in Polen Hoewel de rock roll-dansscho- len hier een snelle opkomst bele ven, is de binnenlandse markt voor Rockhouse één van de kleinste. Zeventig tot tachtig procent van de verkoop gaat naar het buitenland, met Frankrijk, Engeland en Fin land als koplopers. In Finland wor den geregeld gouden platen ge haald, wat daar een verkoop van 10.000 exemplaren betekent. En in Polen werden van de verzamel plaat 'The best of British Rockabil- lies' binnen de kortste keren 100.000 exemplaren verkocht. De daarmee verdiende zloty mogen overigens het land niet uit. Mede daarom gaat Rockhouse nu ook in Polen concerten organiseren. "We hoeven het niet van de hits te hebben", zegt Bert Roekhuizen. "Het is leuk meegenomen als de Stray Cats, Robert Gordon of Link Wray internationaal doorbreken. Dat merken wij ook in onze verko pen. Maar de looptijd van onze pla ten is langer dan bij pop. Een een maal uitgebrachte plaat blijft lang verkopen. In eigen land hebben we nog geen goud gehaald. Maar dat komt nog wel". "Ik kan rustig zeggen dat Rock house in het buitenland meer be kend is dan hier. Je wordt zo snel in een hokje gestopt. De BBC draait veel van ons materiaal. Hier zijn de VARA en de VPRO ons trouw. Maar daar moet je het he laas net niet van hebben. Deejays laten het verder liggen, alsof het niet in deze tijd thuishoort Op de meetings in Eindhoven komen toch tweeduizend mensen. Als de omroepen dat een beetje zouden oppakken, konden we Roy Orbin- son of Carl Perkins naar hier halen. Ze beschouwen je toch nog een beetje als idioten". 'Geen kerkdienst op Hilversum 4' AMSTERDAM (ANP) - Het Ge nootschap van Nederlandse Componisten protesteert „met klem" tegen het besluit van de NOS om per 1 december een RKK Kerkdienst op de klassie ke radiozender Hilversum 4 te plaatsen. Dat blijkt uit een tele gram aan minister Brinkman van cultuur. Genootschapvoor zitter Theo Loevendie dringt in dit telegram aan op een onder houd met de omroepminister. De componisten noemen de plaatsing van de kerkdienst „een incident dat niet op zich zelf staat". Tien jaar na de op richting van Hilversum 4 moet worden vastgesteld dat de meeste omroepen „een adequa te organisatorische basis voor een kwalitatief geprogram meerde muziekzender onmoge lijk maken". Onderzoek in Amsterdam wijst uit: Expositie Sonsbeek ARNHEM - Vijftien jaar na 'Sons beek buiten de perken' wordt op nieuw een internationale tentoon stelling van beeldhouwkunst in het park Sonsbeek bij Arnhem ge houden. De tentoonstelling zal du ren van half juni tot half september 1986. Veertig kunstenaars uit bin nen- en buitenland zullen in het park en in paviljoens hun meest re cente werk tonen. Saskia Bos, di recteur van stichting De Appel in Amsterdam, is tot artistiek direc teur benoemd. AMSTERDAM (GPD) - Het rijkge schakeerde kunstleven in Amster dam heeft een veel grotere econo mische betekenis dan tot nu is aan genomen. Per jaar betekenen de kunsten in Amsterdam een omzet van 12,3 miljard gulden en werkge legenheid voor ruim 13.000 men sen. Daarmee overtroeft Amster dam verhoudingsgewijs het cul- tuurrijke New York. De totale kunstsubsidie van Rijk en gemeen te wordt in hoge mate terugver diend door de afdracht aan belas ting, sociale premies en pensioen premies. Dat blijkt uit een rapport van drs. F. van Puffelen en mevrouw S. Hietbrink van de Stichting Econo misch Onderzoek van de universi teit van Amsterdam dat gisteren, na een twee jaar durend onder zoek, is overhandigd aan de Am sterdamse wethouders Luimstra en Heerma van kunstzaken en eco nomische zaken. Opdrachtgevers voor het onderzoek waren het Am sterdamse Uit Buro en de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam. Ex-wethouder drs. Wim Sinnige van het Uit Buro zegt: "De econo mische betekenis van de kunsten is met dit rapport spijkerhard aan getoond. Eindelijk kan nu de fabel de wereld uit dat kunstsubsidie weggegooid geld is. Kunst is van vitaal belang voor de stad en zich zelf respecterende bestuurders kunnen hier niet meer omheen". Kunstblad van vakbond AMSTERDAM (ANP) - De Federa tie van Kunstenaarsverenigingen gaat met ingang van december een magazine uitgeven dat eens in de drie maanden verschijnt. Dat blad zal problemen in de gehele kunst wereld behandelen. In eerste aan leg wordt gemikt op vijf- tot zes duizend lezers, in een later stadium op ongeveer tien- tot vijftiendui zend. Dit werd gisteren op een bij eenkomst in Amsterdam bekend gemaakt. Het is niet de bedoeling dat het De economische waarde van kunst is in Nederland onderge waardeerd. In andere cultuurcen tra zoals Toronto, New York en bij voorbeeld Salzburg heeft men eer der onderzocht hoe de economi sche uitstraling van kunst is op de samenleving. Amsterdam is de eer ste Nederlandse stad die een der-, gelijk initiatief heeft genomen. Op merkelijk is dat de kunstsector in Amsterdam wat de werkgelegen heid betreft groter is dan de recla me en de uitgeverijen inclusief de dagbladpers en ongeveer even groot is als de horeca-sector en de havenbedrijven. In het Amster damse onderzoek zijn de sectoren film, video en literatuur om prakti sche redenen buiten beschouwing gelaten. Taxi's De nationale en internationale aan trekkingskracht van Amsterdam op kunstgebied is tot nu toe onder schat. Niet minder dan 58 procent van het zelf verdiende inkomen in de kunsten komt van buiten Am sterdam. Jaarlijks reizen 800.000 buitenlandse en twee miljoen Ne derlandse toeristen voor een kunstbezoek naar de stad. Die bui tenlanders hebben in het onder- zoekjaar 1983 ongeveer 354 miljoen gulden uitgegeven in Amsterdam, waarvan 158 miljoen gulden voor een echt 'clubblad' wordt. Belang stellenden zullen zich op het blad kunnen abonneren en het magazi ne zal ook in kiosk en boekhandel verkrijgbaar zijn. Een onafhanke lijke redactie zal het blad redige ren. In eerste instantie zal de fede ratie, waarbij achttien kunste naarsverenigingen zijn aangeslo ten, het blad voor een deel finan cieren. Later zal het zich zelf moe ten kunnen bedruipen op basis van de opbrengst van abonnementen, losse verkoop en advertenties. DEN HAAG/LEIDEN - In 1984 is de publieke belangstelling voor musea voor het eerst sinds enkele jaren weer duidelijk toegenomen. Het bezoek aan Nederlandse musea steeg dat jaar met negen procent tot bijna zestien miljoen bezoeken. Deze gegevens zijn afkomstig uit de museumenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die gisteren is gepubliceerd. Bij de meeste, grote Leidse musea is sprake van een daling. Het aantal opengestelde musea in het onderzoek nam met drie procent toe tot 539 musea. Er werden echter vijf procent minder tijdelijke ten toonstellingen in musea georganiseerd dan in 1983, namelijk 1.375 (in 1983 nog 1.454). Wel waren er in 1984 enkele zeer druk bezochte tentoon stellingen, zoals die over Vincent van Gogh in het rijksmuseum Kröller- Müller en Het Goud der Thraciërs in het museum Boymans van Beunin- gen. Deze verklaren een deel van de grotere publieke belangstelling. Daarnaast is het bezoek aan musea in het algemeen met ongeveer vier procent toegenomen. De Lakenhal werd in '84 bezocht door 50.000 mensen, vertelt directeur Wurfbain. "In '83 waren dat er nog 38.000. Bij het molenmuseum De Valk veranderde er niets: de aantallen bleven constant". Men moet wel beden ken, aldus de directeur, dat er in '84 een aantal tentoonstellingen was dat veel publiek trok. "Daarom gaan we in '85 weer naar beneden". De bezoekersaantallen van het Museum van Oudheden, het Museum voor Volkenkunde en Boerhaave daalden. Bezochten in '83 nog 98.000 mensen Volkenkunde in '84 waren dat er 69.500, bij Oudheden liep het ^antal terug van ruim 87.000 naar 76.000 en Boerhaave werd in '84 door vijfduizend mensen minder bezocht. (Ruim 15.000 mensen bezochten het laatstgenoemde museum in '83, in '84 waren dat er ongeveer 10.000.) De voorlichter van het museum voor volkenkunde heeft wel een ver klaring voor de daling. "In ons geval is de belangrijkste factor: de renova tie. Die werkzaamheden hebben vanzelfsprekend tot gevolg datje een en ander moet aanpassen en dat heeft dan weer zijn weerslag op de bezoe kersaantallen". De totale personeelsomvang van musea nam in 1984 overigens met 177 toe tot 7283 personen. Hiervan was 35 procent op vrijwillige basis werk zaam. Daar vrijwilligers meestal part-time werken is hun aandeel uitge drukt in mensjaren veel minder groot, namelijk dertien procent van de in totaal 4426 mensjaren museumpersoneel. logies en naast de toegangskaartjes nog eens 196 miljoen gulden aan andere bestedingen. Amsterdammers hebben dat jaar 1,7 miljoen bezoeken gebracht aan voorstellingen en musea en daarbij hebben zij naast entreegelden nog 27 miljoen gulden besteed aan bij voorbeeld horeca en taxi's. Die ho reca in Amsterdam is voor de helft van zijn omzet afhankelijk van het kunstleven en kon in 1983 een om zet halen van 262 miljoen gulden. Naast de werkgelegenheid in de kunstsector zelf zijn in de rest van het Amsterdamse bedrijfsleven nog 6.654 arbeidsplaatsen mogelijk dank zij het bloeiende culturele le ven in Amsterdam. Het Rijk en de provincie hebben de kunsten in 1983 gesubsidieerd met 210 mil joen gulden en de gemeente Am sterdam legde daar 105 miljoen gulden bij. Aan premies, belasting en btw is dat jaar uit de kunstsec tor direct en indirect een bedrag van 298 miljoen gulden terugge vloeid naar de overheid. De CDA-wethoudster van kunst zaken Minie Luimstra-Albeda zei over het rapport: "Het is niet pri mair de bedoeling om nu meer geld in die sector te stoppen maar je mag wel benadrukken dat inves teren in kunst een goede zaak is. Veel mensen zeggen dat subsidië ring gelijk is aan geld over de balk gooien; hieruit blijkt dat ze onge lijk hebben". 1(1) Only love - Nana Mos- kouri 2(2) Maria Magdalena Sandra 3(6) Alive and kicking - Simple Minds 4 2) Ticket to the tropics - Gerard Joling 5(4) Sunday bloody sun- day - U2 6 (11) Slave to the rhythm - Grace Jones 7(5) Dancing in the street - David Bowie/Mick Jagger 8(7) Say I'm your number one - Princess 9 (21) Dress you up - Madon- 10 (14) One of the living-Tina Turner 11 8) I got you babe - UB 40 Chrissie Hynde 12 (16) Holiday Madonna 13 (17) Only the rain - Dolly Dots 14 (22) The sweetest taboo - Sade 15 (35) Take on me - Aha 16 (32) The power of love- Jen nifer Rush 17 (30) Road to nowhere - Tal king Heads 18 (10) Love is the seventh wa ve - Sting 19 (19) St. Elmo's Fire - John Parr 20 9) Glow Rick James 21 (26) If I was- Midge Ure 22 (31) Trapped - Colonel Abrams 23 (23) Close to me - The Cure 24 (15) Drive - The Cars 25 (12) Into the groove - Ma donna 26 (20) Invincible - Pat Bena- tar 27 (34) Sisters are doin it for - EurythmicslA. Franklin 28 (29) Dancing on a string - Time Bandits 29 Nikita - Elton John 30 (24) Oh Sheila - Ready for the World 31 (27) Reach out and touch - H. Huisman!Soundmi- 32 (33) 33 34 (38) 35 (13) 36 Manolito - George Ba ker Selection I'll be good - Rene and Angela Zolang je bij me bent - Benny Neyman Cherish - Kool the Gang That's what friends are for - D. Warwick Friends Yeh yeh - Matt Bianco Al jouw woorden zijn teveel - Andre Hazes You're the inspiration - New Jersey Mass Choir. Into the groove medley - Mirage (Stichting Ned. Top 40) FRANKFURT (AP) - Het door de leiders van de Duitse joodse ge meenschap, sommige politici en kerkelijke hoogwaardigheidsbe kleders omstreden toneelstuk 'Der Müll, Die Stadt und Der Tod' van Rainer Werner Fassbinder is giste ren door critici in Frankfurt in het algemeen positief ontvangen. De meeste critici die naar een speciale persvoorstelling waren komen kijken konden geen spoor van anti-semitisme vinden in het toneelstuk. Hoewel de regisseur zich nauwkeurig aan de voorge schreven tekst van Fassbinder had gehouden dachten de meeste aan wezigen gisteren in het Frankfur ter Kammerspiel dat ze naar een ander stuk zaten te kijken. Fassbinder heeft zich by het schrijven van het stuk daarvan la ten inspireren door de taal die de monstranten bezigden tijdens de roerige jaren 60 en 70 toen voorna melijk joodse speculanten de dure stadsgrond doorverkochten voor de bouw van hoge torenflats. Som mige van die demonstraties waren oDenliik anti-semitisch. Ondanks de algemene overtui ging van de toneelcritici zijn jood se groeperingen toch van plan hun protestacties tegen het stuk voort te zetten. De joodse groeperingen zijn te leurgesteld dat de gemeente Frankfurt het stuk niet heeft ver boden. Leden van de actiegroepen hebben al kaarten gekocht voor dc nieuwe premiere, op 13 november, en hebben gezegd dat zy dan op nieuw zullen proberen de opvoe ring van het toneelstuk tegen te houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27