Al die dingen gebeuren in romandebuut Flim B DE KEER Milde gekte van Maarten 't Hart Verstoorde balans bij Thea Beekman r rondvliet Toneelroman van Mulisch Leven in de breedte Weer vakwerk van Mary Higgins Clark WOENSDAG 6 NOVEMBER 1985 PAGINA 17 'De tandeloze tijd', de trilogie van A.F.Th, van der Heijden, voorheen Patrizio Canaponi, is een opzienbarend project: Van der Heijden onderscheidt zich van zijn schrijvende generatiege noten doordat hij een ambitieus werk - 1700 pagina's - aandurft, maar wat nog veel belangrijker is: de proloog en de twee delen die tot nu toe verschenen hebben een literair niveau dat in Neder land maar zelden wordt bereikt. Deel twee, 'De gevarendrie hoek', is nu verschenen. Ging hoofdpersoon Albert Egberts, de aan impotentie lijdende dromer die in de breedte wil leven, in deel één terug naar zijn ouders in Geldrop, omdat hij in Nijmegen tot stilstand was gekomen, in deel twee schrijft Van der Heij den over Alberts jeugd in het zuiden, waarna de jaren als knaap en de studietijd in Nijme gen worden beschreven. Aan Al berts kinderjaren wordt in deel twee veel aandacht besteed. Hoe hij opgroeide in het arbeidersge zin in een buurt onder de rook van Eindhoven, in een milieu waar Philips (Flipse) de absolute God was, en hoe het gezin had te kampen met een vader die zich in het weekeinde altijd maar weer overgaf aan mateloos ge- zuip, drankgelagen die steeds op dezelfde manier eindigden: dat de vader om zijn mes, de kniep, begon te brullen omdat hij zijn vrouw wel eens even binnenste buiten zou snijden. Na de middelbare school te hebben doorlopen, gaat Albert in een fabriek werken, als tijd- schrijverd). Na verloop van tijd komt hij echter tot de slotsom dat hij beter kan gaan studeren: "Albert had de fabriek de rug Het opvallendste aan Else Flim's romandebuut is misschien wel de titel: 'Al die dingen gebeuren en zijn netjes geordend'. Het is een tweetal, enigszins geampu teerde, versregels uit de bundel 'Het innerlijke behang' van de jong gestorven dichter Hans Lo- deizen. Een titel waarmee je als begin nend schrijfster nogal wat kan ten op kunt, dunkt me. Immers: in romans, althans in de leesbare, gebéuren dingen, en die dingen zijn dan vaak ook nog eens netjes per hoofdstuk of episode geor dend. Bovendien hoor je schrij vers nogal eens verklaren dat ze met hun geschriften een soort 'orde' in de 'chaos van de werkelijkheid' willen scheppen. Wat dat betreft, zit Else Flim dus goed: ze blijft vaag genoeg. De roman begint veelbelo vend. In de eerste episode van haar boek beschrijft Flim, hoe Eva Vermeer haar moeder helpt bij het schoonmaken van het graf van haar broertje, dat negen maanden na de bevalling is ge storven. Het is zonder veel om haal, maar uiterst suggestief ge schreven. Zo kom je bijvoor beeld pas op baldzijde 13 te we ten dat de schoonmaakactivitei- ten een graf betreffen, iets dat op mij een licht schokeffect had. Ook de .tweede episode heeft nog genoeg spanning. Eva Ver meer zit dan inmiddels op de middelbare school. Ze blijkt as piraties te hebben om schrijfster te worden. Nadat ze echter door een jongen van de schoolkran tredactie is bedonderd, ver scheurt ze al haar schrijfsels. Ik wil niet zeggen dat Else Flim met haar manuscript het zelfde had moeten doen, zeker niet, maar feit is wel dat haar ro man vanaf "dat moment ont spoort. In wat volgt beschrijft zij Eva Vermeers martelgang door zie kenhuizen en laat zij haar hoofd persoon een speurtocht onderne men naar haar moeders verle den. Deze heeft voor Eva altijd verzwegen dat hóór moeder, Eva's oma dus, haar destijds in de steek heeft gelaten en er van door is gegaan met een minnaar. Eva - een kind van deze tijd - kan maar weinig begrip opbrengen voor die zwijgzaamheid van haar moeder. Waarom moet die schei ding zo angstvallig worden ver borgen? Daar komt ze achter als ze zelf, na veel complicaties een zoon ter wereld heeft gebracht. Dón pas kan ze begrijpen dat haar moeder, die ooit een kind heeft verloren, met geen woord meer rept over de grootmoeder. Ergens aan het begin van het boek beschrijft Flim een onder wijzer die dweept met de 'lyiax Havelaar'. Nu geven de persona ges in deze roman wel vaker blijk van literaire intéresse - als de hoofdpersoon zwanger is, gaat ze zich niet te buiten aan haringen met slagroom, maar schaft zij tal loze exemplaren aan van 'Het in nerlijke behang' van Lodeizen - maar ik denk dat dit toch zoiets als een vingerwijzing is. Evenals Multatuli's geesteskind bevat ook dit boek een aanklacht, en wel een tegen de medische stand. Het gezegde: 'Ziekten komen te paard en keren te voet' lijkt wel zeer van toepassing op Eva Vermeer. Zij is in het bezit van een zeer broze gezondheid en ligt zo'n beetje de helft van het boek in het ziekenhuis, dat in deze ro man meer weg heeft van een goed geoutilleerde folterkamer dan een instelling tot heil en ge nezing van de mensheid. Voorbeelden? Verpleegsters die zo nodig koopavond moeten Wie na de prachtige roman De Aanslag meende dat Harry Mu- lisch, op het ogenblik zonder concurrentie de beste van onze schrijvers, dat de auteur voor taan enkel heldere, doorzichtige prachtboeken zou verzinnen, heeft het mis. Met Hoogste tijd, zijn pas verschenen "toneelro man", heeft hij de literatuurwe tenschappers een geheel nieuw menu voorgezet dat de doorsnee lezer zwaar op de maag zal lig gen. De roman, als een toneelstuk met opzet verdeeld in vijf bedrij ven en een epiloog, vangt beel dend aan: "De gong slaat drie keer, langzaam dooft het licht, en met het zachte ruisen van het doek verspreidt zich de muffe geur van kunstmatig leven. Een kleinburgerlijke suite in een nieuwbouwwijk". Want zo is het: wij zijn, be tovert Mulisch ons, geen lezers maar kijkers en luisteraars - het doek gaat op. Hoogste tijd. We maken kennis met de 78-jarige Uli Bouwmeester die in tegen stelling tot zijn familieleden die, zoals Louis Bouwmeester, op het toneel roem vergaarden, nooit meer was dan "een tweederangs revue- en variétéartist, ergens aan de zelfkant van het theaterle ven, en de imposante groeven in zijn gezicht komen van het bek- ketrekken". Uli die samenwoont met zijn zuster Berta en het hondje Joost, wordt plotsklaps en tot zijn arg waan en verbijstering uitgeno digd door Het Auteurstheater ("een middelgroot gezelschap, dat opgericht is door een kollek- tief van toneelschrijvers") de hoofdrol te spelen in het stuk 'Noodweer' van Leo Siderius, onder regie van Caspar Vogel. De bejaarde revue-artist aan vaardt tenslotte, toch enigszins vereerd, de uitnodiging, waarna zich een complex gebeuren ont- vieren 'zetten het infuus wat har der'. Gevolg: een aderontsteking. Een arts, die Eva moet onderzoe ken laat haar een houding aanne men die zichtbaar zijn wellust opwekt. Een chirurg, die bij Eva na de bevalling wat wild vlees heeft weggeknipt, begint na die 'operatie' driftig zijn handen te boenen. Hij heeft die dag daar voor nog aan zijn auto gesleuteld en dat smeer gaat er zo moeilijk af. Ik heb niets tegen dit thema op zichzelf. Dat kan - mits goed uit gewerkt - een boeiende roman opleveren. Maar er is sprake van een ander thema, en dat hangt er als een lam voetje bij. Het betreft hier de zoektocht van Eva naar haar oorsprong, naar haar moe ders verleden. Een meer gerouti neerd schrijfster zou die twee thema's ongetwijfeld handig hebben weten te vervlechten, maar Flim is dat nog niet gelukt. Ik heb de indruk dat de nood zaak om dit boek te schrijven schuilt in het eerste thema, ter wijl het tweede er met de haren is bij gesleept om het geheel toch vooral een literair tintje mee te geven. De schrijfster had zich op één ding moeten concentreren en dat zo goed mogelijk uit moe ten werken. Dat Flim namelijk iets kan, bewijzen de eerste en twèede episode van dit boek en sommige gedeelten waarin zij haar gal spuwt over de dienaars en dienaressen van Florence Nigthingale. Irritant is verder de homosek suele Dick, die de geborneerde intellectueel uithangt, maar wiens cynische uitlatingen zo a- spiritueel en afgesleten zijn als de voorstelling op een oude munt. En dan het cyclische ein de. Dat gestrooi met die bussen vim, het is een symboliek die er veel te dik bovenop ligt. Flim rolt, boordevol literaire lagen en verwijzingen die een tweede en derde lezing van Hoogste tijd no dig maken om tot dieper inzicht te raken. Om het u en mijzelf niet moei lijker te maken dan nodig is, "be perk" ik me tot de inhoud van de "roman", c.q. het toneelstuk. Het Auteurstheater wil Uli de rol la ten spelen van de ooit beroemde acteur Pierre de Vries toen deze als vijfenzeventigjarige zijn loop baan besloot met een glorieus optreden als Prospero in Shakes peare's "The Tempest" (of: "De Storm"): het Droste-effect dus - acteur speelt rol van acteur die rol speelt van... Een niet geringe taak voor iemand die van huis uit geen toneelspeler is, om eerst in de huid te kruipen van een an der die op zijn beurt wéér een an der speelt. En dan te bedenken dat wij, op onze beurt, Uli zelf weer volgen op zijn dramatische tocht door zijn verleden en bele ving van het heden, i.e. zijn inle ving in en versmelting met de dramatische figuren die hij dient uit te beelden. Wel maken we kennis met zijn medespelers en krijgen we in zicht in de ontwikkeling van een theaterproduktie, maar naarma te het boek vordert de bedrij ven verstrijken) ontstijgt Uli zijn omgeving en wordt hij - letter lijk - één met Pierre de Vries èn Pierre de Vries als Prospero en krijgt hij mythische en mystieke allure. Een wonderbaarlijk raad sel van schrijverschap hoe Mu lisch de essentie van het acteur schap in een leesboek weet te verduidelijken: een samengaan A: Else Flim. had de 'krassen' moeten laten zien, niet de oorzaak ervan. Maar ja, 'al die dingen gebeuren....' in een debuut. Overigens is dit boek wel ver plichte kost voor werkers in de gezondheidszorg, waar de me- van toneel- en literaire kunst. Om vooralsnog onnaspeurlijke redenen heeft Hoogste tijd mij diep geraakt, vooral door de grootse en tragische proporties die Uli Bouwmeester aanneemt, opgezweept door de herinnerin gen aan een (oorlogs) verleden en de uitzonderlijke gave zich met zijn toneelrol te vereenzelvigen - waardoor hij aan die "rol" ont snapt en zélf de Held wordt van een toneelstuk van Mulisch, waarna een bejaard acteur de rol zal spelen van Uli Bouwmeester (in de rol van Pierre de Vries in de rol van Prospero). Hoogste tijd is niet alleen een roman voor literatuurweten schappers, het is ook een toneel stuk voor literatuurliefhebbers en welke combinaties u nog meer kunt verzinnen. Een boek voor de luie lezer is het niet. Zea- mi Motokiyo, Japans toneel schrijver zo'n 500 jaar geleden (vertelt de directeur van het thea ter Kosmos aan Uli) had het vol gende geschreven: "Op elk ge bied, speciaal op dat van het theater, heeft men de zogenaam de geheimen. Dat is omdat zeke re zaken in bruikbaarheid toene men als men ze geheim houdt. Maar die geheimen lijken vaak naar niets, wanneer ze in woor den uitgedrukt worden. Maar de gene, die ze om die reden waar deloos noemt, is iemand die er niet in geslaagd is, het belang van de geheimen in te zien". Het lijkt me van belang ten minste pogingen te wagen de ge heimen te doorvorsen waarmee Mulisch, nog onnavolgbaar, het wezen van de toneelkunst in woorden heeft proberen uit te drukken. Literair is hij er met de figuur van Uli Bouwmeester schitterend in geslaagd. ROB VOOREN Harry Mulisch, Hoogste tijd. Uitg. De Bezige Bij, Amsterdam 1985 mngen over üe praktijk inder daad vaak net zo doorgelegen zijn als sommige patiënten. CEES VAN HOORE Al die dingen gebeuren en zijn netjes geordend, Else Flim, uitgeve rij Bert Bakker, ƒ24.90. De achterflap van Maarten 't Harts nieuwe verhalenbundel 'De huismeester' meldt ons dat het werk wordt beheerst door een tot nog toe niet door de schrijver geëxploreerd thema, namelijk 'dat van de grens tus sen lichamelijke en vooral geestelijke gezondheid en geestelijke gestoordheid'. Hé, was dat niet het domein van ene Biesheuvel? Kan zoiets wel, twee schrijvers onder één spanlaken? Ja, dat kan zeer goed, want de verhalen van 't Hart hebben een totaal andere toon dan die van Biesheuvel. Het proza van de laatste heeft een nogal grillig ver loop: allerlei fantastische wen dingen zijn mogelijk, wendingen die aannemelijk worden ge maakt door zijn verteltalent, 't Hart is veel voorzichtiger, hij be schrijft alleen dingen die in prin cipe mogelijk zijn. Hij trekt niet zo'n zware wissel op het geloof van zijn lezer. Met die 'gestoordheid' van zijn personages valt het dan ook alle maal nogal mee. Er zijn eigenlijk maar drie verhalen in deze bun del aan te treffen waarin perso nen figureren die met recht 'ga ga' kunnen worden genoemd. Eén daarvan is Lodewijk uit het verhaal 'De vogelbezorging', een verpleger in een psychiatri sche inrichting, wiens liefde voor het dier nogal vergaat: hij fabri ceert doodskistjes voor vogel tjes. En daar hij de supervisie heeft over de werkplaats van de inrichting, houden weldra alle patiënten zich met die activiteit bezig. Op zeker moment staat er ineens een grote kist in de werk plaats. Welke rare vogel daérin zijn onderkomen zal vinden, mag u raden. Het titelverhaal van de bundel, met zijn slapstick-achtige ver wikkelingen, is bepaald niet het hoogtepunt. De reden waarom 't Hart zijn boek toch 'De Huis meester' heeft gedpopt, schuilt dus mischien ergens anders in. Ik denk dat de titel een verwij zing bevat naar het werk van Ha rold Pinter en wel naar diens to neelstuk 'The caretaker'. Qua in houd zijn de overeenkomsten niet frappant, wél wat betreft de teneur van de bundel. Evenals bij Pinter komen er in dit boek nogal wat figuren voor die lijden aan een gebrek aan communica tievermogen. Een goed voorbeeld daarvan is het eerste verhaal 'De aardbe ving', dat ik trouwens een van de sterkste vond. We maken erin kennis met een onderwijzer die de gruweldaad, waaraan hij zich tijdens de politionele acties heeft schuldig gemaakt, niet kan ver werken. Hij had zijn hoop nog gesteld op De Verlosser, maar als hij bij de kapper iemand hoort beweren dat geen enkele moor denaar zich zo goedkoop gerust laat stellen, is hem ook deze stro halm ontfutseld. Een 'beest' zo als hij, zo meent de onderwijzer, mag niet met een vrouw samen leven. Hij verbreekt zijn verlo ving. 't Hart weet in dit verhaal een beklemmende sfeer op te roe pen. Hij doet dat onder andere door de man een soort flauwte te laten krijgen als de bovenmees ter hem komt vertellen dat de nieuwe spelling erdoor is en het woord 'vacantie' vanaf dat mo ment met een k zal worden ge schreven. De liefde van een mens voor de moedertaal kan ver gaan, maar dit is toch wel al te bar, denkt de lezer dan bij zich zelf. Wat later komen we achter de werkelijke reden van deze on gesteldheid. Dat vervreemdende karakter tref je aan in alle, echt goede, verhalen in deze bundel, zoals in 'De tegenspeler'. 'De ziekte van Ménière, 'Het Russi sche Concert' en het al genoem de 'De aardbeving'. De rest blijft wat mij betreft teveel steken in de anekdote en heeft weinig naglans. Humor is er gelukkig weer vol op, al ligt die er in het verhaal 'Een principieel weekend', waar in we een zwakke echo van 'De Kreutzersonate' van Tolstoi kun nen beluisteren, wel erg dik bo venop. Zo krijgt er een vrouw na haar tweede kind een 'pastorale depressie'. Ik hou van iets sub tielere opwekkers van de lach, maar troost u, die zijn er ook. Zo heb ik onbedaarlijk moeten schateren daar waar 't Hart in een psychiatrische inrichting ene 'Joop, een ex-hoogleraar' ten tonele voerde. Ik heb eigenlijk nog maar één opmerking over deze 'milde waanzin' van 't Hart: niet gek. CEES VAN HOORE De huismeester, verhalen Maarten 't Hart. uitgeverij De Arbeiderspers 1985, Amsterdam. Maarten 't Hart (archieffoto) ADVERTENTIE BOEKHANDEL LEIDEN LEIDERDORP OEGSTGEEST KATWIJK VOORSCHOTEN Alle op deze pagina besproken boeken zijn bij ona dlrekt lever baar, óf vla onze TERMINAL te bestellen en dan binnen drie da- gen verkrijgbaar. toegekeerd omdat hij al gauw be greep dat, om het arbeidersmi lieu dat hem had voortgebracht te verheffen, hij de afstand tot zijn ongeschoolde vader juist zo groot mogelijk moest maken". En dan volgen de Nijmeegse jaren die in het teken staan van de impotentie. Milli Handel moet zijn geneesmiddel worden. Zij en niemand anders, want Albert heeft ontdekt dat zij waarschijn lijk een dochter is van zijn gelief de oom Egbert Egberts. Door zich aan bloedschande over te geven denkt Albert van zijn im potentie af te raken. Maar het wordt een mislukking: met Milli Handel brengt hij alleen ge- slachtsloze nachten door. Een avontuur met een ander meisje wordt geen mislukking, maar dan voelt hij zich bedrogen, "lomp uit zijn goddelijke kna- pensluimer gerukt..." Hij voelt zich niet langer een engel, want hij heeft overspel gepleegd, "met het echte leven..." In de bespreking van de pro loog en deel één schreef ik al dat ik Van der Heijden vooral om één reden bewonder: hij is eigen lijk de enige schrijver van zijn generatie die niet alleen zeer nauwgezet de ontwikkeling van zijn hoofdpersoon schetst, maar tevens veel aandacht heeft voor het tijdvak en de milieus waarin die hoofdpersoon zich beweegt. Knap. In deel drie vindt een decor wisseling plaats: Albert in Am sterdam. Wedden dat ook dat deel niet zal tegenvallen. WIM BRANDS De gevarendriehoek, De tandeloze tijd 2. A.F.Th, van der Heijden. Uit geverij Quefido. Prijs: 39 gulden. (foto Gerhard Jaeger) In haar nieuwe boek 'Kinderen van Moeder Aarde' kijkt schrijf ster Thea Beekman - een hope lijk flink eind - in de toekomst. Het is vele jaren na de Grote Ramp, de tdtale kernoorlog die de wereld op een haar na heeft vernietigd. Hier en daar hebben zich groepjes overlevenden ge vormd die een primitief bestaan leiden zonder de gemakken van onze moderne tijd. Zoals de mensen op Thule, het vroegere Groenland, dat dankzij de Ramp ontdaan is van zijn ijs en herschapen in een natuurpa- radijs met een heerlijk klimaat. Op Thule hebben de vrouwen de macht onder aanvoering van de Konega Armina-Dottir, omdat men vindt dat mannen in het verleden bewezen hebben er weinig van terecht te brengen. De bewoners van Thule zijn zachtmoedig en vredelievend. Geweld, agressie en oorlog vin den zij verachtelijk. Vooruit gang, verandering en vernieu wing worden bewust tegenge houden. Liever leeft men vreed zaam en rustig temidden van on gerepte natuur, waarvoor de be woners van Thule een heilig ont zag koesteren. Het leven van de Thulenaren wordt danig verstoord door de komst van een andere groep overlevenden, de Badeners uit Europa. Anders dan de Thulena ren hebben zij een begin ge maakt met het opbouwen van techniek en industrie. Met name de produktie van vuurwapens is handig om de omliggende land- Theo Beekman. (pr-foto) jes te onderdrukken. Oude kaar ten vertellen over het bestaan van Groenland en de Badeners rusten een expeditieschip uit om op zoek te gaan naar dit eiland. Groenland/Th ule wordt ontdekt en kennismaking met de bevol king volgt. Forse botsingen tus sen de vreedzame Thulenaren en de agressieve Badeners kunnen niet uitblijven. In 'Kinderen van Moeder Aar de' gaat het schrijfster Thea Beekman vooral om de schrille tegenstelling tussen die twee groepen. De Thulenaren willen hun land behouden zoals het is, de Badeners willen het inlijven en opperen allerlei wilde plan nen. De Konega begrijpt dat als de Badeners versterking weten te halen het met Thule gedaan is. De Badeners moeten kost wat kost vastgehouden worden. Dat lukt, maar geeft weer nieu we problemen. Niet iedere Bade- ner ziet een vast verblijf op Thule zitten. En ook de Thulenaren zelf veranderen. De vanzelfspre kendheid waarmee vrouwen al tijd alles regelden is verdwenen, mannen gaan meer rechten ei sen. De bewoners zien in dat een beetje voortuigang onder strenge controle niet vernietigend hoeft te zijn voor al het goede dat is opgebouwd. Het is de idylle tegenover de nachtmerrie, overdreven gezegd. De leider van de Badeners zegt op een gegeven moment: "Ieder een in Thule is volmaakt. Jullie voelen je ver boven ons Bade ners verheven". Dat is wat me tegenstaat in dit boek: het is allemaal zo dik aan gezet. De Thulenaren zijn te goed, te lief en te zacht, de Bade ners te ontaard. Toegegeven, Beckmans boek is een fantasie verhaal, geen documentaire over hoe het er na de grote klap zal uitzien. Er mag dus best hier en daar worden overdreven, perso nen en karakters worden aange dikt. Maar 't mag niet irriteren; en dat doet het helaas wel. Een wat evenwichtiger verdeling van goed en kwaad had Beckmans roman voor mij verteerbaarder gemaakt. Is Kinderen van Moeder Aarde dus een slecht boek? Nee, buiten kijf staat Beckmans vertelkunst. Haar boeken zijn terecht popu lair. Zij kan heel boeiend vertel len, en dat is een kunst op zich zelf. Jammer van die zwart-wit schildering. En dat afgrijselijke begin vol A- en H-bommen, vrij gekomen bacillen, dodelijke gif ten en complete aardverschui vingen. In zjjn overdadige op somming gruwelijk saai in plaats van afschrikwekkend. Kinderen van Moeder Aarde (350 pagina's dik) is voor jonge ren vanaf 12 jaar. MARGOT KLOMPMAKER Kinderen van Moeder Aarde, Thea Beekman, uitg. Lemniscaat, f 29,50. Patricia Highsmith, Dorothy Sayers, Agatha Christie. Ik noem slechts deze drie groten onder de schrijfsters van thrillers. Veel meer vrouwen hebben verhalen vol actie, spanning en avontuur geschreven. Ik kreeg er dezer da gen weer drie op mijn bureau. Als eerste een bijzonder sfeer vol boek van Mary Higgins Clark, die al eerder heeft bewe zen (o.m. met 'Compositie in rood') een zeer aparte entourage te kunnen scheppen. Ditmaal wordt een jonge vrouw aan het begin van een veelbelovende loopbaan bij de televisie be dreigd. Ze kan maar beter niet in die bepaalde woning gaan wo nen, ze kan zich maar beter te rugtrekken üit een bepaalde tv- programma. Anders.... Diverse dreigingen lopen door elkaar heen, grote geheimzinnig heid rondom, sfeerrijke taferelen genoeg. Bovendien is het steeds weer boeiend te kunnen kijken achter de schermen van het altijd intrigerende Amerikaanse tv-be- drijf, waarin alles op reclame is afgestemd. Kleurrijke en soms bijna bizar re figuren lopen elkaar voor de voeten. Subtiele spanningen en grove dreigementen, Mary Hig- gings Clark gebruikt alles om haar verhaal kracht bij te zetten. verwikkelingen, loopt tegen een leuke verslaggever aan en rolt van de ene hachelijke situatie in de andere. Het is geen hoogdravende lec tuur, maar een verhaal vol actie, vrolijk en met vaart op papier ge zet. Goed voor enkele uurtjes on gedwongen ontspanning. 'Vlucht naar Amsterdam' door Ca rolyn Hougan. SijthofT, prijs 19,95. Ongedwongen ontspanning, dat geldt onverkort ook voor 'Het Hofgarten incident', dat door Palma Harcourt in elkaar werd gedraaid. Na klassieke talen en filosofie te hebben gestudeerd werkte Palma Harcourt met haar man eerst in de geheime en later in di plomatieke Britse dienst. Een idealer opleiding is voor een schrijfster van spionageverhalen ADVERTENTIE BOEKHANDEL BV K rt m Haarlemmerstraat 117 sisMiLe,den ,e|-120421 algemene- en assortimentsboekhandel full-time bestelafdeling levertijd vanaf 2 dagen Het lukt haar voortreffelijk. 'Dreiging uit het verleden' door Mary Higgins Clark. Luitingh, prijs 24,90. Carolyn Hougan schreef 'Vlucht naar Amsterdam', dat zich vry- wel geheel in de Nederlandse hoofdstad afspeelt en dus door de herkenning een extra accentje meekrijgt. Een jonge Amerikaanse vrouw wordt na acht ogenschijnlijke goede huwelijksjaren onver wacht door haar man in de steek gelaten. Om de zinnen te verzet ten vlucht ze naar Amsterdam, waar ze midden in de rellen bij de kroning van koningin Beatrix terecht komt. (De schrijfster was destijds in Amsterdam om dat al lemaal van dichtbij mee te ma ken). Daarnaast tuimelt ze in al lerhande vreemde misdadige iiduwci^jKs ueiiKüdar. Palma Harcourt schrijft sim pel, soms zelfs heel erg simpel. Maar haar uitgangsstelling is wel aardig. Een door een fout uitge rangeerde geheim agent krijgt een opdracht zonder enige rug dekking. Hy moet een jaren gele den naar het Westen gevluchte Oostduitse politicus opsporen. Natuurlijk voert hem dat langs vele kronkelige paadjes en tallo ze hachelijke momenten. Maar gelukkig heeft die politicus een charmante en ook willige doch ter. zodat de harde kern met een romantisch sausje kan worden overgoten. Zoals reeds gezegd: leuk lees voer, maar ook niet meer dan dat. KOOS POST 'Het Hofgarten incident' door Pal ma Harcourt. SijthofT, prijs 19,95.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17