Elke tijd krijgt de kerk die hij verdient Gelovigen zijn er, gek genoeg, altijd geweest Scholierencafé in Katwijk bij Youth for Christ Opleiding vanKampen moet breder worden ik moet Weten of 1 ik'm Krüfi' WOENSDAG 6 NOVEMBER 1985 PAGINA 11 Eindredactie Bert Paauw Telefoon 071 144941, toestel 242 "Geloof en kerk zijn, historisch gegroeid, aan elkaar gekoppeld. Jongeren zien dat niet zo, merk ik. Voor hen is het instituut 'kerk' niet de basis van het ge loof', zegt Hans van Meegen (48). Hij is actief in de roomskatholie- ke parochie in Hazerswoude/ Koudekerk en heeft aan de wieg gestaan van het project 'Op Blote Voeten', dat ook in Voorschoten, Lisse en Alkemade wordt gehou den. Dat project is gericht op jonge ren van 13 jaar en ouder, georga niseerd door de parochie, maar met een vrij losse band met de kerk. In die hoedanigheid heeft hij nogal eens te maken met jon geren, terwijl bovendien het the ma geloof in dit project geregeld terugkeert. "Voor mensen van mijn leef tijd hebben de Gregoriaanse/La tijnse gezangen een bepaalde mystieke waarde. Voor jongeren is dat weg. Niet het geloof, maar de mystiek. Concretere zaken zijn veel belangrijker", vergelijkt Hans van Meegen. "Ik ben werk loos en wat heb ik eraan om naar de kerk te gaan?", geeft hij een voorbeeld. "Als jongeren geloven in iets. dan is dat in een hogere macht. Ze weten dat er iets is. Maar wat het is, dat zullen ze dan wel weer zien. De reactie van een jongere op de bijbel is over het algemeen afstandelijk, daar moet je niet over beginnen. Als de bijbel een basis voor geloof kan zijn, en dat kan volgens mij, heb ik de nei ging om te zeggen dat het meer levensvatbaar moet worden ge maakt. Je moet het naar hen toe vertalen". Hans van Meegen maakt deel uit van de deelnemersraad van het servicecentrum voor levens vorming voor de bisdommen Rotterdam en Haarlem, met als doelgroep jongeren tot 26 jaar. De raad springt onder meer bij in het geven van voorlichtingsda gen, cursussen, opleiding, kader- training, ook voor de organisatie van Op Blote Voeten. Mentaliteit "Qua mentaliteit ben je met Op Blote Voeten op hetzelfde vlak bezig als de kerk", vindt ook Martien van de Winkel (43), pas tor in de Hazerswoudse en Kou- Eén ding kun je van de kerk in deze tijd niét zeggen: dat ze in een afgelegen hoekje zit. Ze be moeit zich zo druk met allerlei wereldse zaken, dat ze overal ter sprake komt. De één stemt harte lijk in met wat ze zegt. De ander draait haar geërgerd de rug toe. Wat dat betreft staat de kerk midden in het leven. Toch hoor je tegenwoordig steeds meer, dat de kerk in de maatschappij een 'randver schijnsel' is geworden. Men be doelt daarmee, dat ze veel van haar vroegere invloed is kwijtge raakt en dat de mensen die de be slissingen moeten nemen om on ze samenleving in redelijke ba nen te leiden nauwelijks nog re kening houden met wat de kérk daaraan zou kunnen bijdragen. Sommigen beweren zelfs, dat de maatschappij de kerk langza merhand op dood spoor heeft ge rangeerd. Dóór mag ze gerust blijven staan, om de gelovigen het geestelijk voedsel toe te die nen tot welzijn van hun zielen. Ingetogen Nou kun je natuurlijk nooit volhouden, dat een organisatie die zondag aan zondag in een klein land als het onze nog enke le miljoenen mensen op de been weet te brengen, een 'randver schijnsel' is. De kerkgangers zijn nog altijd vele malen talrijker dan de menigten in de sportsta dions. Alleen, ze gedragen zich wat ingetogener en vallen dus niet op. Daar komt nog bij, dat hun persoonlijke en gemeen schappelijke invloed op het volksleven wel moeilijk is te me ten maar - hoe dan ook - toch heel groot is. Gelovigen zijn op vele terreinen erg actief. En daarom kun je die theorie van dat 'randverschijnsel' maar beter met een korreltje zout ne men. Feit is intussen wel, dat de sta tistieken over kerk en geloof soms sterke dalingen te zien ge ven. Maar koele cijfers zeggen niet alles over wat mensen be zielt. In die dalingen hebben jonge ren zeker een groot aandeel. Met bosjes zijn ze bij de kerk - de 'georganiseerde godsdienst' - vandaan gelopen. Maar dat wil nog niet zeggen, dat ze stuurloos "Geloven, dat doe je in de kerk' op en neer worden geworpen op de golven naar 'het niets'. Het spreekt vanzelf, dat de kerk zich ongerust maakt over het vertrek van zoveel jongeren (én ouderen!). Hun kerkverlating is een regelmatig terugkerend onderwerp geworden in gesprek ken en vergaderingen, op confe renties en congressen. Je zou kunnen zeggen, dat de kerk haar jonge mensen pas echt is gaan ontdekken, toen ze op het punt stonden afscheid te nemen van wat ze uit hun milieu en tra ditie hadden meegekregen. Mis- het vroeger. Dat wordt, steeds minder t schien is in deze tijd voor de kerk en voor veel opvoeders wel de actueelste en dringendste vraag, hoe ze jongeren nog kunnen inte resseren en boeien en een vol waardige plaats kunnen geven in de geloofs 'gemeenschap'. 'Gemeenschap staat hier met opzet tussen aanhalingstekens. Er zijn vele redenen waarom jon geren afhaken. Dikke studies doen dat haarfijn uit de doeken. Eén ervan is, dat de kerk in haar organisatie en samenkomsten de warmte van het puur menselijke mist waaraan jongeren op de - vaak onduidelijke - weg naar hun toekomst zo'n behoefte heb ben. De inrichting van de kerk, haar taal, haar gerichtheid op wat ou deren graag horen, haar versplin tering, de conflicten en de weini ge ruimte om anders te geloven, het zijn allemaal dingen, die jon geren - éls ze al niet totaal onver schillig zijn geworden - het ge voel geven er maar zo'n beetje bij te hangen. Ze voelen zich niet aangesproken. Het gaat te vaak over zaken en gevoelens en denkbeelden die buiten hun aan dacht en beleving liggen. Zondagsscholen, kinderdien sten en jeugdkerken - hoe zinnig op zichzelf ook - zijn niet bij machte dat gevoel van 'ver vreemding' te keren. Op zoek De oorzaken van het losser worden van de band tussen kerk en jeugd moet je niet alleen zoe ken in de kerken zelf. Je vindt ze ook in de samenleving als ge heel. Voor niemand is het geloof in God nog iets 'vanzelfspre kends', zoals het vroeger vaak wél was. Laat staan dat mensen nog per traditie geloven, dat hun leven alleen maar zin heeft als ze een persoonlijke band met God hebben en om die' reden dus bij de kerk horen. Zo eenvoudig ligt het niet meer. Onze hele cultuur is min der christelijk geworden. En de grote vragen van het leven ver langen een ander antwoord dan vroeger vanuit de vaste tradities voor het grijpen lag. Veel men sen zijn op zoek. Ook jongeren. Opleidingen, hun persoonlijke contacten en de media hebben hun ogen geopend voor andere mogelijkheden van geestelijk houvast. Dat maakt hen kritisch tegen over alles van 'vroeger'. En bij dat 'vroeger' horen ook de kerk en de traditionele godsdienst. Eigen houding Die ontwikkeling heeft wel ri sico's, want je kunt het ook in de verkeerde richting zoeken. Voor beelden te over. Daarom moeten jongeren het de kerk maar niet al te kwalijk nemen als die daar niet zo gerust op is en - best ge brekkig - probeert hen te behou den. Aan de ene kant is het goed als jongeren zich vrijmaken om een eigen houding te vinden. Aan het geloof van een ander heb je zelf niet zoveel. Bovendien, zo vra gen veel jonge mensen zich af, waarom zou je moeten geloven om hiér en nu' gelukkig te zijn? Maar jongeren in het 'atoom tijdperk' zijn ook weer niet de éérsten in de mensengeschiede nis die kunnen gaan geloven. Gelovigen zijn er, gek genoeg, altijd geweest. Soms waren ze groots in hun eenvoud. Je hoeft die mensen niet pre cies na te praten om toch eens naar ze te luisteren. 'Te gek' misschien. S.J. DE GROOT Veel jongeren vinden het moei lijk om openlijk voor hun geloof uit te komen. Met vrienden praat je daar niet over, wordt nogal eens gedacht, laat staan dat je probeert dat geloof samen met anderen te delen. Toch is dat laatste waar Johan Kiewiet (23), Jacqueline de Jager (17) en Herman van Rhijn (22) voor hebben gekozen. Als mede werkers van de Katwijkse afde ling van Youth for Christ probe ren zij aan andere jongeren door te geven wat het geloof voor hen betekent. Dat gebeurt op verschillende manieren. De meeste gesprek ken met jongeren worden gehou- den in de koffiebar van Youth for Christ, die in Katwijk in de Bal juwstraat te vinden is, maar ook gaan de medewerkers wel naar scholen om daar over het geloof te praten. Verder doet Youth for Christ aan straatevangelisatie, worden er folders verspreid en is er in Katwijk sinds kort ook een scholierencafé. Het lidmaatschap van Youth for Christ maakt Jacob, Jacqueli ne en Herman niet meteen an ders dan hun leeftijdgenoten. "Iemand die bij onze beweging is aangesloten kan net zo goed wei eens naar een discotheek of een kroeg gaan om een biertje te pak ken", zegt Jacob. "Maar als het goed is, is er voor hem of haar nog meer. Jongeren die alleen voor de kroeg of de discotheek leven, leven volgens mij maar half'. Ook in het werk van Youth for Christ wordt niet zo strak de hand gehouden aan allerlei re gels. "Het is er vooral erg gezel lig", vertelt Jacqueline over de koffiebar die om de twee weken op zaterdagavond is geopend "Het verschil met andere socië teiten is dat je hier over serieuze zaken kan praten en dat het pro gramma, een film of het optre den van een popgroep, daar op is afgestemd". Sinds oktober van het vorig jaar is in het gebouw van de Youth for Christ ook een scholie- rencafé ondergebracht. Het café is vooral bedoeld om de jongeren een plaats te bieden waar ze el kaar na schooltijd kunnen ont moeten. "De nadruk ligt hier niet op het praten over het geloof', vertelt Herman van Rhijn. Het scholierencafé, dat is geopend op zaterdagmiddag, is in de eerste plaats bedoeld om gezellig een spelletje te doen, wat te lezen of gewoon een praatje te maken. "Maar als er serieuze vragen ko men dan is er alle tijd om daar dieper op in te gaan. Zo leggen we door dit café wel steeds nieu we contacten met jongeren". DICK VAN DER PLAS dekerkse parochie. Hij heeft re gelmatig te maken met jongeren, onder meer via de organisatie van jongerendiensten. "De maatschappij verandert, we worden veel meer individueel aangesproken. Ik kan me niet voorstellen dat het allemaal indi- vidu'tjes blijven. In die zin kun je als pastor niet mensen zo binden dat ze eenstemmig achter één zaak staan. Elke tijd krijgt de kerk, die hij verdient". "Mensen zijn steeds kritischer, jongeren ook. Je sluit je tegen woordig niet zo maar ergens bij aan. Traditie speelt niet meer zo'n grote rol. Keuzes moeten jongeren steeds meer zelf ma ken. De keuzevrijheid, waar het geloof betreft, is zo groot dat jon geren vaak kiezen voor het meest aantrekkelijke aanbod. Groepen zoals die tegen de EO aanliggen: je geeft ze wat snoepjes en ver koopt Jezus". "De kerk als georganiseerd in stituut, daaraan hebben jonge ren, denk ik, weinig behoefte. Van lieverlee staan ze er steeds meer blanco tegenover. 'Als je wat te vertellen hebt, vertel het maar. Maar als ik daar geen be hoefte aan heb, dan niet', wordt hun houding", schetst pastor Van de Winkel. "De kneep zit hem hierin: hoe ga je met jongeren iets opbou wen dat is betrokken bij de kerk? Kan dat oude instituut hen bij el kaar brengen op een plaats, waar hun levenshouding vorm kan krijgen. Als geloofsgemeenschap moet je dat bieden en proberen een gesprek met hen te krijgen". Poging zyn "De jongerendiensten daartoe een poging. Dat is een in breng, die we tot dusver weinig hebben toegelaten in ons ge- loofsdenken. Ik heb best ver trouwen in godsdienstbeleving van jongeren, hun kiezen voor mensen. Tussen hun mentaliteit en die. zoals de kerk die zou wil len uitdragen, zijn voldoende overeenkomsten. In de leerstelli ge vorm van de kerk zie ik geen heil". "Geloof moet ook groeien. Ik geloof dat het begin aanwezig is. Waar het uitkomt over tien of twintig jaar weet ik niet. Wat nu groeit moet een kans krijgen. Of onze kerkelijke gemeenschap daaraan een plaats kan geven, dat moet nog blijken". "Vroeger ging men uit van waarheden, waaraan moest wor den beantwoord. Nu ben je blij met de waarheden die je tegen komt. Een positieve kijk: letten op wat er wèl gebeurt. Van wat ik merk bij de jongerenliturgie, klikt dat wel. De jongerendien sten, waar ook nogal wat volwas senen op af komen, trekken niet meer de grote belangstelling van tien jaar geleden. Maar ze vol doen naar mijn idee nog duide lijk aan een behoefte". RAYMOND PEIL Schriftelijke reacties sturen naar Leidsch/Alphens Dagblad, t.a.v. KITS, antwoordnummer 10050, 2300 AB Leiden. Een postzegel plakken is niet nodig. en trouwens ik heb een Ucfite. hoofdpijn en behoefte aan een sIdk water en- Wordt vervolgd. De opleiding aan de gerefor meerde theologische hogeschool in Kampen moet breder worden, vindt het bestuur. Dat betekent: meer aandacht voor de tegen woordige situatie en voor andere godsdiensten en levensbeschou wingen en ook meer aandacht voor de positie van de vrouw in kerk, theologie en samenleving. Bovendien moet de opleiding niet meer uitsluitend op het ge wone predikantswerk worden gericht. Het bestuur (curatoren) van de hogeschool heeft voor de gere formeerde synode, die eind deze maand weer bijeenkomt, een rapport gemaakt over het beleid in de komende jaren. Nieuwe posten zijn onder meer nodig voor de vakken godsdienstwe tenschappen (niet-christeiijke godsdiensten), sociologie en fe ministische theologie. Daarvoor, zullen nieuwe docenten moeten worden aangesteld, maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals ruilcontracten met andere uni versiteiten, deeltijdbanen of om scholing van nu al dienstdoend personeel. Het hogeschoolbestuur wil de post 'hoogleraar zendingsweten schappen' handhaven, gezien de belangrijke plaats van de zen ding in de Gereformeerde Ker ken. Het gaat de curatoren niet om een geheel nieuwe opzet van de hogeschool. In het reglement van 'Kampen' staat onder meer: "De Gereformeerde Kerken on derhouden een theologische ho geschool ten behoeve van de we tenschappelijke opleiding tot de dienst des Woords". "Daaruit valt af te leiden, dat de opleiding voor het predikantschap centraal staat en dat deze in samenhang met de plaats van de kerk in de huidige samenleving moet ge schieden". Op grond daarvan ziet het be stuur van de hogeschool de plaats van het christelijk geloof in de tegenwoordige samenle ving als 'het centrale moment van de theologiebeoefening'. Vrouwelijke priesters. "Bin nen vijfjaar zal de eerste vrouwe lijke priester haar intrede doen in de Rooms-Katholieke Kerk". Deze boude uitspraak deed zuster Theresa Kane uit St. Louis (Verenigde Staten) op een vier daagse conferentie voor vrou wen met een priesterroeping. Theresa Kane was presidente van de organisatie van oversten van vrouwelijke religieuzen in de Verenigde Staten. Zij kreeg we reldbekendheid toen zij zich met een toespraak over de vrouw in de kerk rechtstreeks tot de paus richtte tijdens diens bezoek aan de Verenigde Staten in 1979, een toespraak buiten het officiële programma om. De conferentie was een initia tief van de 'Beweging ter bevor dering van de wijding der vrouw tot priester', een vereniging die nu tien jaar bestaat en 1800 leden telt. Er bleken nogal wat leden te zijn die het optimisme van zuster Kane niet delen. Volgens Kath leen Sharkey uit St. Louis, die een coördinerende functie op de conferentie had, is het eerste en thousiasme van tien jaar geleden wel iets getemperd. "Heel wat vrouwen beseffen maar al te goed, dat zij dit niet meer zullen beleven maar hun dochters mis schien wel". Op de conferentie werd wel duidelijk onderstreept, dat toela ting van de vrouw tot de kerkelij ke ambten een revolutie in de kerkelijke structuren zou bete kenen. Homosexuelen. Aartsbis schop James Hickey van Was hington heeft de priesters, semi narie-docenten en -studenten, or den en congregaties opgeroepen, hun medewerking in te trekken aan een eind deze week te hou den congres over 'homosexuali- teit en priesterschap'. Zelf wees hij de uitnodiging af om tijdens het congres een mis op te dragen. Hickey heeft de misviering zelfs verboden. Het congres gaat uit van de or ganisatie 'Pastoraat onder homo sexuelen', die acht jaar geleden werd opgericht. In zijn antwoord op de uitnodiging schrijft de aartsbisschop, dat de organisatie opvattingen verkondigt die in strijd zijn met de kerkelijke leer. Hij ziet het congres als een po ging om homosexueel levensge drag aanvaardbaar te maken. Om te laten zien dat homose xuelen nog steeds worden gedis crimineerd, hebben de organisa toren de eucharistieviering afge last. Er worden ten minste 125 homofiele religieuzen op het congres verwacht. Homosexuele levenswijze zal er niet worden gepropageerd, zo lieten de orga nisatoren weten, "omdat reli gieuzen celibatair leven". Samen. Ruim 60 rooms-ka- tholieke en 30 lutherse bisschop pen zullen volgende week don derdag deelnemen aan een geza menlijke dienst in een lutherse kerk in de Amerikaanse hoofd stad (Washington). Dat is nooit eerder gebeurd. Daarmee willen de kerkleiders de groeiende toe nadering tussen de twee kerken bevestigen. De dienst is een intermezzo tij dens de jaarvergadering van de Amerikaanse bisschoppen van 11 tot 15 november. Een rooms- katholieke bisschop zal er spre ken over oecumenische betrek kingen. Geen subsidie meer. Bis schop Arthur Kulah heeft alle overheidssubsidies voor zijn me- thodistenkerk in de Westafri- kaanse staat Liberia verspeeld met een kritische preek over het overheidsdecreet dat alle kritiek op de overheid verbiedt en over treding van dat verbod dreigt te straffen met hechtenis zonder vorm van proces. De Liberiaanse methodisten exploiteren 100 basisscholen, 5 middelbare scholen, 3 instellin gen voor voorbereidend weten schappelijk onderwijs, een zie kenhuis en 5 klinieken. Die moe ten zich financieel nu zelf bedrui pen. Bisschop Kulah reist op het ogenblik door de Verenigde Sta ten om financiële hulp bij ge loofsgenoten te zoeken. Die steunden hem toch al, hoewel ze niet alles slikken wat de broe ders uit Afrika vragen. Hervormde Kerk: aangeno men de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Rottevalle (Fr.) J. Walstra, emeritus-predi kant te Wommels (Fr.). Gerefor meerde Kerken: aangenomen naar Heeg kandidaat N. J. van de Herik aldaar, naar Groningen- Noord (Samen op weg) J. C. van Loon Paterswolde Gerefor meerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Manen berg J. Groe- neveld Ridderkerk. Doopvont. De onafhankelij ke baptistengemeente in de regio Katwijk neemt zondag in het ge bouw Ambachtswc^ 2 ('t Heen) te Katwijk een doopvont in ge bruik waarin volwassenen door onderdompeling kunnen wor den gedoopt. Predikant J. A. Vis ser zal in deze dienst, die om 10 uur begint, spreken over Wat leert de bijbel over de doop?'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11