m
jê*
Qn
'Filmen is kwestie van verleiden'
y~
0
asy
Variatie op het thema
van 'Police Academy'
Sonia Braga,
de 'Marilyn
Monroe' van
Zuid-Amerika
PAGINA 19
mmmmm mm mmm mmmmm mm mm mm at*
«•«■••■■•■••■■MM
Sonia Braga wordt wel de
'Marilyn Monroe van Zuid-
Amerika' genoemd en 'de
mooiste vrouw van Brazi
lië'. In dat land is ze gebo
ren, en is ze mateloos popu
lair sinds ze twee keer de ti
telrol gespeeld heeft in 'Ga-
briella', eenmaal in de tv-se-
rie en eenmaal in de film die
beide gebaseerd waren op
dit fameuze boek van Jorge
Amado. Verder kent de we
reld haar als de verleidelijke
hoofdrolspeelster van 'Do-
na Flor'.
door
Piéter van Lierop
Daar komt nu haar creatie bij als
de droomvrouw irj 'Kiss of The
Spiderwoman', een schitterende
en dit jaar in Cannes bekroonde
film van Hector Babenco. De Ne
derlandse première had gisteren
plaats.
In 'Kiss of the Spiderwoman', ge
baseerd op een roman van Mauel
Puig, heeft Sonia Braga de Ameri
kanen William Hurt en Raul Julia
als medespelers. Twee mannen die
eikaars celgenoten zijn in een ge
vangenis in een niet met name ge
noemd Zuidamerikaans land.
Sonia Braga: "William Hurt
speelt een homofiel en Raul Julia
een politieke gevangene. Ze probe
ren de tijd voor elkaar enigszins te
veraangenamen door verhalen te
vertellen. William vertelt films na
die hij gezien heeft. Of zegt gezien
te hebben, want het kan net zo
goed zijn dat hij alles ter plekke zit
te verzinnen. Ik speel de vriendin
van de politieke gevangene en fi
gureer dus in zijn relaas. Maar de
verhalen die door William verteld
worden, zie je als kijker eveneens
met de ogen van de politieke ge
vangene, die op basis van wat Wil
liam vertelt, de beelden invult".
"Hurt vertelt een geschiedenis
die erg lijkt op een propagandisti
sche nazifilm, wat heel pikant, is
omdat je op je vingers kunt natel
len dat zo'n film juist voor die poli
tieke gevangene het ergste soort
film is dat hij zich kan voorstellen.
Het gaat Over een Franse chanso-
nière, die ondanks haar liefde voor
het vaderland, verliefd wordt op
een SS-officier. En die politieke
delinquent kan niet verhelpen dat
hij onwillekeurig die zangeres,
toch een collaboratrice feitelijk, in
vult als zijn eigen vriendin; de
vrouw van wie hij vreselijk veel
houdt en naar wie hij ontzettend
verlangt".
"Het interessante van dat verha
len vertellen is dat die twee man
nen elkaar daarmee feitelijk een
beetje proberen te verleiden. De
politieke gevangene heeft heel
hard geroepen dat er niet gepraat
mag worden over seks en over lek
ker eten, want daar zouden ze el
kaar daar in die cel maar gek mee
maken. Maar de homofiele gevan
gene probeert toch telkens heel
voorzichtig over die grens te gaan".
"Het is een spelen, een flirten,
iets wat altijd op de een of andere
manier meespeelt in contacten tus
sen mensen. Ik geef op dit moment
een interview aan jou. Intussen
probeer ik in zekere zin jou te ver
leiden en jij mij. Terwijl we elkaar
een kwartier geleden nog nooit eer
der ontmoet hadden. Dat feno
meen, het verleiden, is ook type
rend voor het hele medium film,
als het goed is. Ik haat films die je
bij de strot proberen te grijpen,,
door elkaar schudden en toe
schreeuwen: Nu moetje huilen! En
nu moet je lachen! Dat zijn eigen
lijk walgelijke films. Goede films
brengen je naar een zekere punt,
verleiden je in een bepaalde rich
ting en lokken emoties uit die in
vrijheid worden prijsgegeven".
Scripts
"Ik probeer de scripts die mij
Sonia Braga de Zuidamerikaanse Marilyn Monroe? 'Wat i
worden aangeboden altijd op die
kwaliteit te selecteren. Ik zal nooit
zeggen: o, het gaat om een verfil
ming van dat of dat boek, dus alles
zal wel in orde komen. Ik ga ook
nooit blind af op de reputatie van
een regisseur. Ik zou natuurlijk
graag eens willen samenwerken
met, laat ik zeggen, Fellini. Het
lijkt me enig om eens een film te
doen in Europa. Dolgraag, maar
dan nog zou ik nooit een contract
ondertekenen voor ik het script
heb gelezen".
"Je hebt veel acteurs en actrices
die er vanuit gaat dat ze nooit méér
accepteren dan de rol die ze te spe
len krijgen. Bevalt die rol, dan is
alles in orde. Ik sta op het stand
punt dat ik niet alleen instem met
een te spelen rol, maar met een he
le film. Daarom is het voor mij
nooit voldoende om af te gaan op
de reputatie van een regisseur,
want zelfs de meest integere regis
seur verkeert niet altijd in de situa
tie dat hij met al zijn integriteit ook
kan regisseren wat hij zou willen.
Het scenario moet voor mij verkla
ren wat een regisseur precies wil
uitdragen en als dat een mening is
die ik niet deel, dan weiger ik de
film, ook al is mijn rol nog zo
- U vind dat beroemd-zijn spe
ciale verantwoordelijkheden
schept.
"Zeker. Beroemdheid is niet iets
waar ik ooit naar gestreefd heb. Op
mijn veertiende was ik ineens ac
trice geworden en speelde een
prinsesje in 'Gardin Encantado',
een Braziliaans tv-programma
voor kinderen. Op mijn zeventien
de speelde ik Molière in het theater
en een jaar later 'Hair'. Ik heb niet
zo veel films gedaan, veel meer tv.
Televisie in Brazilië is iets totaal
anders dan in Noord-Amerika of
Europa".
"In Brazilië is het de meest popu
laire kunstuiting, belangrijker dan
film. En het is hartverwarmend te
ervaren hoe je daarmee de gene
genheid van je landgenoten kunt
verdienen. Ik vind dat
eer en dat schept tevens een ver
antwoordelijkheid. Actrice-zijn,
betekent gul zijn voor de mensen
bij wie je hoort. Ik ben geworden
tot wat ik ben, omdat het Brazi
liaanse publiek mij heeft gekozen.
Ze vertrouwen me en ik wil ze ge
ven wat ze van mij verlangen, no
dig hebben".
- U heeft in de film 'Gabriella' ge
speeld, nadat u eerder in de op het
zelfde boek gebaseerde tv-serie ook
al de hoofdrol had gespeeld. Wat
leek u toen nog de zin van die film?
"Het ging om een in Brazilië ont
zettend beroemde roman van Jor
ge Amado. Bruno Barreto, met wie
ik al 'Dona Flor and her two hus
bands' had gedaan, had de film
rechten al gekocht vóórdat de tv-
serie werd gemaakt en je kon moei
lijk van hem verlangen dat hij na
de tv-serie, het geld dat hij aan de
filmrechten had besteed als afge
schreven moest beschouwen".
"Bovendien, zo'n film kan -
vooral internationaal - op heel an
dere plaatsen terechtkomen dan
Sonia Braga (links), zoals zij figureert in de verhalen die William Hurt vertelt in 'Kiss of thqSpiderwon
het geval is met een 12-delige, Bra
ziliaanse tv-serie. En omdat het
film is, kon regisseur Barreto bij
voorbeeld de erotiek van de ge
schiedenis - die speelt een nogal
essentiële rol tenslotte - ook expli
cieter verfilmen dan voor huiska
mergebruik met tv mogelijk was
geweest. Wel was het voor, in elk
geval Brazilië, nogal vreemd ge
weest als na alle populariteit die ik
door de tv-Gabriella gekregen had,
ineens iemand anders die rol ge
speeld zou hebben in een filmver
sie. Want voor Brazilië bén ik Ga
briella".
"Om al die redenen heb ik de
film geaccepteerd en ook nog om
dat het verhaal zo mooi is. Ik ben
erg gesteld op Amado. Een heel lie
ve man, die mij behandelt als zijn
eigen dochter... Er is maar één ding
dat ik betreur aan de filmversie
van 'Gabriella' en dat is dat de ro
man zo moest worden ingekort.
Het verhaal is weliswaar overeind
gebleven en het was heerlijk om te
acteren met Marcello Mastroianni.
Maar te veel prachtige bladzijden
van het boek bleven onverfilmd.
Het leek op een feest waarvoor op
het laatste moment te veel vrien
den hadden afgezegd".
- U wordt de Zuidamerikaanse
Marilyn Monroe genoemd. Hoe
vindt u dat?
"Wat men er precies mee be
doelt, vind ik niet zo interessant,
maar ik vind het plezierig als men
mij zo noemt, want ik ben altijd
verrukt geweest en gebleven van
Marilyn Monroe. Speciaal vanwege
één scène. Voor mij was dat niet
het fameuze moment met de op
waaiende rokken, maar het mo
ment in 'Bus Stop' waarin Don
Murray een jas om haar schouders
legt. Die blik die Marilyn dan in
haar ogen heeft. De dankbaarheid
voor dat beetje tederheid, dat klei
ne gebaar".
"Het leek voor mij zo duidelijk
dat Marilyn toen ze dat zo speelde,
die tederheid in haar eigen leven
totaal miste. En dat vond ik zo diep
treurig. Ik hoop dat er altijd men
sen zullen zijn die op die manier
een jas om mijn schouders willen
leggen en dat, als ooit niemand uit
zichzelf op het idee komt mij die
dienst te bewijzen, ik de moed op
kan brengen om dat gebaar te vra
gen. Want eenzaamheid lijkt mij
het ergst wat er bestaat".
FILMS OP VIDEO
Het percentage films-op-video
dat humoristisch is, of in elk ge
val als zodanig bedoeld, is klein.
Ik heb er een stel verzameld. Ze
zijn wisselend van kwaliteit en of
u erom moet lachen hangt geheel
van uw smaak af. Neem bijvoor
beeld Louis de Funès. Ik ken
mensen die geen spier verrek
ken, hoeveel grimassen de man
ook maakt. Anderen liggen on
der tafel bij de eerste olijke blik.
Hoe het zij, Video Netwerk,
een nieuw label dat kwaliteits
films wil gaan brengen, komt
met 'Rabbi Jacob' van Gerard
Oury. De film is gemaakt in 1973
en is één van de betere van De
Funès, met veel grappen en een
beetje satire. Het bioscooppu
bliek was destijds gek op deze
film die jarenlang in roulatie
bleef.
Veel moderner en sneller,
maar met iets minder wilde ge
baren is 'Micki and Maude' van
Blake Edwards. Het is een rema
ke van 'The captain's paradise'
met Alec Guinness als man inet
twee vrouwen. Edwards liet
Dudley Moore omtobben met
twee echtgenotes. In een heel
lange, bijzonder leuke scène in
een ziekenhuis komen beide da
mes elkaar tegen. Van RCA.
Leuk bedoeld, maar niet goed
uitgewerkt is 'Chapter two' van
Robert Moore. Neil Simon be
dacht het verhaal en hij kent zijn
vak, maar toch ging het mis.
Voor een deel komt het doordat
James Caan niet erg geschikt
bleek voor zijn rol als schrijver
die verliefd wordt op Marsha Ma-,
son, een vrouw die probeert over
een echtscheiding heen te ko
men. Ook van RCA.
Wat ik hierboven schreef over
De Funès geldt in nog grotere
mate voor het duo Cheech en
Chong. Je houdt van hun met
hasj doordrenkte grappen of je
gruwt ervan. Het Amerikaanse
matinee-publiek hield van hun
films, ik krijg het er benauwd
van, al geef ik toe dat 'Things are
tough all over' van Tom Avild-
sen, waar RCA mee op de markt
is, in elk geval technisch behoor
lijk in elkaar zit.
Het is tijd voor een paar serieu
ze werken. Zoals 'The little
drummer girl' van George Hill,
gebaseerd op het gelijknamige
boek van John le Carré. Ingewik
keld is het verhaal rond- Diane
Keaton als vrouw die betrokken
raakt bij de strijd tussen joden en
Palestijnen wel. Te ingewikkeld
naar mijn smaak en soms een
beetje knullig. Maar het is bloed
serieus bedoeld en er zijn veel
dubbele bodems en grimmige
scènes. Distributie: Warner Ho
me video.
Grimmig, maar vooral lang
(meer dan twee uur) is 'The cha
se' van Arthur Penn. Er was tij
dens de opnamen in 1966 zoveel
gedonder tussen regisseur Penn
en producent Sam Spiegel dat
het als een wonder werd be
schouwd dat er toch nog een film
kwam. Marlon Brando, Jane
Fonda en Robert Redford weren
zich goed in dit drama dat gaat
over een ontsnapping van Red-
ford uit de gevangenis van een
klein stadje en de achtervolging
onder leiding van sheriff Brando.
PETER DE ZWAAN
Traffic School'; regie: Neal Israel;
hoofdrollen: John Murray en Jennifer
Tilly; theater: Lido, Leiden; alle leeftij
den
'Traffic School' wordt aangej
als een produkt van dezelfc
verantwoordelijk waren voor 'Poli
ce Academy'. Sommigen zullen dat
niet bepaald een aanbeveling vin
den, maar de verwantschap is on
miskenbaar.
De verkeerschool is een blauw
druk van de politie-academie. Een
fragmentarische introductie van
enige hoofdrolspelers, waarbij één
persoon - de leukerd in het gezel
schap - er onmiddellijk uitspringt.
Net als Steve Guttenberg bij de ad-
spirant-politiemannen in deel één
wordt hy (John Murray) de aan
voerder van het clubje leerlingen
dat tegenover sadistische leraren
komt te staan.
vrouw die een merkwaardig ge
staalde verhouding met elkaar
hebben. Deze leerlingen zijn hun
rijbewijs kwijtgeraakt na een ver
keersovertreding en moeten nu in
een opleiding van een week aanto
nen dat ze de rijvaardigheden toch
onder de knie hebben. Gelukkig
-6taat er boven het sadistische stel
een begripvolle commissaris zie
ook 'Police Academy 1') langs wie
alles uiteindelijk toch nog goed
komt.
'Traffic School' is ook in kwalita
tieve zin een imitatie van zijn suc
cesvol origineel. Voor het meren
deel te flauw om er een woord aan
vuil te maken, maar met toch een
paar aardige momenten die veel
ongein goed maken. John Murray
is echt een komisch talent en als hij
in de rechtszaal met een stalen ge
zicht de zaak Abbott versus Costel-
lo in herinnering roept nog echt
leuk ook.
BART JUNGMANN
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
Traffic school' - Lido, Leiden.
teiten. Euro, Alphen.
'Breakdance 2' - Dansfilm, City.
Katwijk.
'House of the long shadows' - Grie
zelfilm, City, Katwijk.
BLIJVERS
'Purple Rose of Cairo' - spelletjes op
hoog niveau in prachtige komedie.
Lido, Leiden.
'Year of the dragon' - behoorlijk har
de, maar zeker geen slechte politie
film, Luxor, Leiden.
'Mad Max beyond the Thunderdo-
me - derde aflevering in Australi
sche reeks en beslist niet de slecht
ste, Lido, Leiden en Euro, Alphen.
'Code of Silence' - Chuck Norris in
politiefilm van gemiddelde kwali
teit. City, Katwijk.
'Rambo' - Simpele Vechtfilosofie,
"S-i^o, Leiden en City, Katwijk.
'Desperately seeking Susan'
Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido,
Leiden, Euro Alphen.
'Cotton Club' - Gaaf gestileerde
dansfilm, Trianon, Leiden.
SEXFILMS
NACHTFILMS
'Privé-club Tangerine* - Rex, Lei
den.
'Mad Max in de donderkooi' - Euro,
Alphen.
'Heavens touch' - Euro, Alphen.
Taboe' - Euro, Alphen.
'Porky's revanche' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Year of the dragon' - Asta (463500).
16 jr.
'Prizzi's honor' - Asta, 12 jr.
'Paul Chevrolet en de ultieme hallu
cinatie' - Asta, 16 jr.
"The breakfast club' - Babyion
(471656). al.
'Desperately seeking Susan' - Baby
lon, al.
'Kiss of the spiderwoman' - Baby-
Ion. 12 jr.
'Lifeforce' - Cineac (630637), 16 jr.
'Police Academy 2' - Cineac, al.
'Mad Max in de donderkooi' - Ci
neac. 12 jr.
'Mad Max in de donderkooi' - Euro
(667066), 12 jr.
'Cocoon' - Metropole (456756), al.
'A view to a kill' - Metropole. 12 jr.
'De Droom' - Metropole, al.
'King David' - Metropole. 12 jr.
'Flesh Blood' - Metropole. 16 jr.
Traffic school' - Odcon (462400). al.
'Gotcha' - Odeon. al.
The purple rose of Cairo' - Odeon,
al
'Fletch* - Odeon, al.
•Pleasures of innocence' - Le Paris
(656402). 18 jr
'Een klas voor schootkatjes - Le Pa
ris. 18 jr.
'Jonge tongetjes' - Le Paris, 18 jr.
'Rambo' - Passaee (460977). 12 ir.
AMSTERDAM
'Pervola' - Alfa (278806). al.
The breakfast club' - Alfa, al
'La historia oficial' - Alfa, 16 jr.
'Paul Chevrolet en de ultieme hallu
cinatie' - Alfa, 16 jr.
'Cocoon' - Alhambra (233192), al.
'The purple rose of Cairo' - Alham
bra, al.
'Prizzi's honor' Bellevue Cinerama
(234876/266227). 12 jr.
'Mad Max in de donderkooi' - Cine
rama. 12 jr.
"Kiss of the spiderwoman' - Calypso
(266227/234876). 12 jr
'Desperately seeking Susan' - Ca
lypso, al.
'Let's get physical' - Centraal
.(248933), 18 jr.
'Beverly Hills Cop' Cineac
(243639). al.
'Padre nuestro' Cinecenter
(236615), 16 jr.
'De droom' - Cinecenter, al.
'Teorema' - Cinecenter, 16 jr.
'The year of living dangerously' - Ci
necenter, 16 jr.
'Gotcha' - Cinema (151243), al.
'Fletch' - Cinema, al.
Gotcha' - City (234579). al.
Traffic school' - City, al.
'Flesh Blood' - City. 16 jr.
Beverly Hills Cop' -City, al
'Witness' - City, 12 jr.
'Amadeus' - City, al.
'Lifeforce' - City. 16 jr.
'Kindergarten' - Kriterion, (231708),
16 jr.
'Morele vertellingen van Krzysztof
Zanussi' - Studio K (231708), 16 jr.
'Nasty nurses' - Parisien (248933), 18
jr.
'Rambo' - Rembrandtpleintheater
(223542), 12 jr.
'Pale rider' - Rembrandtpleinthea-
jr
'Les enfants' - The Movies, 16 jr.
'King David' - Tuschinski (262633),
12 jr.
'De droom' - Tuschinski, al.
'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr.
•Police Academy 2' - Tuschinski, al.
'Fletch' - Tuschinski, al.
'Carmen' - Tuschinski, al.
The purple rose of Cairo' - De Uit
kok (237460), al
TELEVISIE
Na eerst een reeks oude films
van Robert Altman te hebben
uitgezonden, is zondag zijn laat
ste produktie bij de, VPRO aan
de beurt. Het is 'Secret Honor',
verfilming van een toneelstuk en
een monoloog van oud-president
Richard Nixon. Met een fles
drank en een bandrecorder bin
nen handbereik levert de acteur
Philip Baker Hall een indruk
wekkende prestatie. Kruipend in
de huid van Nixon geeft hij zijn
visie op de geschiedenis van Wa
tergate en de plaats die één van
Amerika's mqest omstreden pre
sidenten later in de geschiede
nisboekjes zal krijgen (22.37 uur,
Nederland 2).
De Belgische tv verwent de
filmliefhebber ook naar behoren:
volgende week vrijdag staat 'The
year of living dangerously' op
het programma. Een imponeren
de film van Peter Weir, waarin
Mel Gibson een Australische re
porter speelt die de militaire
coup in Indonesië moet verslaan.
Hij wordt met en raad en daad
bijgestaan door een Indonesi
sche fotograaf (een rol van Linda
Hunt die daarvoor een Oscar
kreeg). Vrijdag te zien om 20.25
uur op België 2.
Een dag eerder op dezelfde
zender TArmee des ombres',
één van de betere films over het
verzet in Frankrijk. Lino Ventu
ra speelt de hoofdrol van een ver
zetstrijder die aan de Gestapo
weet te ontsnappen. De regie is
van Jean-Pierre Melville en Si-
mone Signoret speelt een be
langrijke byrol (aanvang 20.20
uur).
De onlangs overleden Signoret
is yolgende week vrijdag nog een
keer te zien, en wel op Nederland
2 waar 'La vie devant soi' (weer)
wordt uitgezonden. Nog twee
zeer uiteenlopende tips voor de
zondagavond: op Duitsland 1
'Tarean, the ape man' om 20.15
uur. John Derek maakte deze
laatste Tarzan-film en lijkt dat
vooral te hebben gedaan om
echtgenote Bo Derek de meest
blote versie van Jane te laten
spelen. Op Duitsland 2 Tlnno-
cente', de laatste film van Luchi-
no Visconti en een waardig af
scheid. Geheel in de stijl van Vis
conti wordt een psychologisch
drama met distantie en veel ge
voel voor schoonheid vastgelegd
(22.35 uur).
FILMHUIZEN
In het kader van de vrouwenboe
kenweek draait in het Filmhuis
LVC vanavond tot en met zon
dagavond de Amerikaanse film
'Committed' van Sheila
McLaughlin en Lynn Tillman.
Het leven van de actrice Frances
Farmer die uiteindelijk in een
psychiatrische inrichting terecht
kwam, staat in deze indringende
film centraal. (21.15 uur).
Woensdagavond draait hier de
Russische film 'brouwen van
Ejazan' uit 1927. (20.00 en 22.15
uur). Donderdag 7 november be
gint het Provinciaal Filmfestival,
waaraan vijftien Zuidhollandse
filmvertoners meedoen. Dit bin
nen het kader van een op te rich
ten Provinciale Film Stichting
die de vertoning van alternatieve
films in Zuid-Holland wil bevor
deren. Om 20.00 üur wordt 'De
ballade van Narayama' van de
Japanner lmamura vertoond,
waarna om 22.15 uur 'Le pont du
nord' draait van Jacques Rivette,
een thriller over twee vrouwen
tegen de achtergrond van het Pa-
rijse nachtleven
LAK-Cinema vertoont dins
dagavond 'Chronik der Anna
Magdalena Bach' van Jean-Ma
rie Straub uit 1968. Het zal duide
lijk zijn dat het leven en de mu
ziek van Bach hierin centraal
staan. (20.00uur). Vervolgens
draait 'La ville des pirates' van
Raul Ruiz, een zeemansverhaal
waarin mythologische figuren,
geestverschijningen en de dood
een belangrijke rol spelen (22.00
uur).
'Funny America' wordt dins
dagavond bij K O vertoond.
De maand november zal hier in
het teken staan van de humor.
'Funny America' van Bradley S.
Swirnoff geeft net als 'Kentucky
Fried Movie' en The groove tu
be' een beeld van de absurde (en
vermakelijke) kanten van de wel
vaartsstaat (20.15 uur).
Het Kijkhuis brengt hulde aan
Anna Magnani in 'Amore', een
film bestaande uit twee episodes.
Hij is tot en met zondagavond te
zien. Maandagavond staat hier
'My brilliant career' van Gill
Armstrong op het programma.
Deze Australische film vertelt
het verhaal van een meisje dat
zich niet in de rol van moeder en
huisvrouw wil schikken. 'AH
about Eve' van Joseph Mankie-
wicz met Bette Davis wordt dins
dagavond vertoond. 'Julia' van
Fred Zinneman met Jane Fonda
en Vanessa Redgrave volgt
woensdagavond. Voorstellingen
om 20.00 en 22.15 uur, behalve
'All about Eve', die om 19.30 en
22.15 uur draait