'De dramatiek neemt naar het midden toe' Windscherm Calandkanaal, vruchtbaar samengaan kunst en architectuur 'Tiepies Tien': verzorgd vermaak VRIJDAG 25 OKTOBER 1985 Langs het Calandkanaal is boven Rozenburg in 155 dagen een gigantisch windscherm gebouwd, dat in zijn soort uniek is in de wereld. Het strekt zich uit over een lengte van 1,7 kilometer en moet de schepen een ongehinderde doorgang naar de Britannië- haven garanderen. Het bouwwerk bestaat uit drie delen, die elk weer bestaan uit een groot aantal los van elkaar staande beton nen halve cirkels en vierkanten. De Rotterdamse stadsarchitect Maarten Struys is de ontwerper van het scherm. Voor het middel ste gedeelte riep hij de hulp in van de Leidse beeldend kunstenaar Frans de Wit. Over dit bouwwerk, dat op opvallende wijze een praktische 1 functie combineert met esthetische kwaliteiten, wordt maandag in het architectencafé in Stichting Burcht gesproken door beide ontwerpers. LEIDEN/ROTTERDAM - Op de Maasvlakte onder Rotterdam kan de wind aardig loeien. Soms wordt hij even gehinderd door grote op slagplaatsen, door bomenrijen, dij ken of scheepswanden, maar voor het overige heeft hij vrij spel. Vrij spel ook met de hoge schepen, die er bijna dagelijks door het Ca landkanaal naar de Brittanniëha- ven koersen. Die schepen leveren Japanse auto's af bij Quick Dis patch en gaan in de nabije toe komst stukgoederen brengen bij het overslagbedrijf Seaport Termi- nals. De Brittaniëhaven was eerst be stemd voor petrochemische indus trie. Die wordt bevoorraad dpor schepen die naar verhouding wei nig last hebben van harde wind. In de petrochemie is enigszins de klad gekomen en de milieuvoor schriften - de-Brittaniëhaven ligt vlakbij de woongemeente Rozen burg - zijn in de loop der jaren strenger geworden. Zodoende heeft zich nu een ander type bedrij ven langs de haven gevestigd dan waarvoor deze aanvankelijk be doeld was. Schoenendozen "Varende schoenendozen", zo duidt architect Maarten Struijs de auto-schepen aan, die bij Quick Dispatch worden gelost. Rechthoe kige bakken, die naar verhouding van hun grootte een lichte lading hebben en hoog op het water lig gen. En de ro/ro-schepen <roll-on, roll-off) die in de nabije toekomst de Seaport Terminals zullen aan doen, hebben een laad- en losklep die veel wind vangt. Als de wind snelheid meer dan tien meter per seconde is (windkracht vyf), kun nen die schepen van vaak meer dan dertig meter breed niet meer zonder risico de doorgang van 46 meter in de Calandbrug passeren. Geen bedrijf voelt er voor z'n sche pen te laten wachten tot het wind belieft te gaan liggen. Het Gemeen telijk Havenbedrijf van Rotterdam moest maatregelen treffen om ook bij harde wind de doorgang van de schepen te verzekeren. Een tunnel is overwogen, aan een nieuwe brug is gedacht. Het is uiteindelijk een windscherm ge worden; de snelste en goedkoopste oplossing. Dat het bovendien een oplossing is, die het landschap ten goede komt, is te danken aan Maar ten Struijs, stadsarchitect van de gemeente Rotterdam, en in tweede instantie aan de Leidse beeldend kunstenaar Frans de Wit, die in het kader van de éénprocents-regeling meewerkte aan het ontwerp van het middendeel van het wind scherm. Exposities De Lakenhal - 'MSG 200 jaar', t/m 3/ 11; t/m 27/10 Eigen collectie moderne kunst, di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, 'De Kilenge van Papoea Nieuw-Guinea, tot 2/12; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. De Burcht - Burgsteeg, expositie 'Windscherm' van Maarten Struiste ren en Frans de Wit, 28/10 t/m 1/11; woe t/m zo van 14-17 uur. Caeciliastraat 18 - Riet Schultheiss, Danielle Orelio, kunst geinspireerd op literatuur en op watersport, tot 15/ Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg, recente foto's van Luuk Huis- kes uit de serie 'Het eeuwige leven', t/m 22/11; woe t/m za van 13-17 uur. Ambrozijn - Noordeinde, Lydia Mer cedes Luyten, aquarellen; dag. 13-16 en 17-21 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Hans Beuning, kleuretsen en Peter Kortekaas, plastieken, t/m 17/ 11; vr t/m zo van 13.30-17.30 uur. Art tea house De Oude Rijn - Stille Mare, Annie Gordijn, etsen en teke ningen, t/m 10/11; ma 12-18 uur, di t/m za 10-21 uur, zo van 11-21 uur. Universiteitsbibliotheek - 'David en Felix Lopez de Haro 1627-1694, boek verkopers op het Rapenburg over de Academie', t/m 27/10; ma t/m vr van 8-17 uur. De Galerie Le Pigeon - gouaches van Ans Wortel, tot 30/10; woe t/m za van 12-16.30 uur. Trommelaar - pentekeningen en col lages van Carina op de Weegh, t/m 28/ 10; dag. beh. zo. van 17.30-20.30 uur. Pijpenkabinet - Nederlandse pijpen tussen 1850 en 1925, t/m 1/12; zo van 13-17 uur. door Ariejan Korteweg Het scherm strekt zich uit over' een lengte van 1,7 kilometer langs het kanaal en steekt 25 meter bo- ven het maaiveld uit. Het bestaat' uit drie delen: Het Noordscherm staat op een dijk van vijftien meter hoog en omvat 49 vierkante beton nen platen van tien bij tien meter, die op korte afstand van elkaar zijn geplaatst. Het zuidscherm telt 22 halve cirkels van beton, elk 25 me ter hoog en met een diameter van 18 meter, op een onderlinge af stand van twaalf meter geplaatst. Het middenscherm, aan weerszij den van de spoorlijn en de oprit van de brug, staat enigszins uit het lood ten opzichte van de beide an dere delen en is wat ingewikkelder van constructie. "De dramatiek neemt naar het midden toe", heet het in de woorden van de architect. Dat middenscherm bestaat uit 58 halve cirkels van beton, elk weer 25 meter hoog, maar met een dia meter van vier meter. Tussen die betonnen halve cilinders is een ho rizontale balk geplaatst. Ook de overkoepeling van het rijwielpad maakt deeluit van het project. Geen tunnel, maar een open geheel van balken, dat in stijl een eenheid vormt met het scherm. De kosten van het bouwwerk vallen gezien de enorme afmetin gen mee: vijftien miljoen gulden. Dat komt mede doordat op grote schaal afvalstoffen zjjn verwerkt. Stonehenge Op een maquette valt vooral de ritmiek van het scherm op. En van uit de lucht schijnt het er door de brede kanalen en grote industriële bouwwerken in de omgeving zelfs petieterig uit te zien. Maar ga je ter plekke kyken, dan is de indruk nogal overrompelend. Wie van wind geen weet heeft, zou uren kunnen piekeren over de zin van de betonconstructies. Science fic tion of prehistorie, de banden met het heden zijn even verborgen als bij transformatorhuisjes. Het scherm doet in zyn monumentale afmetingen en schijnbare nutte loosheid denken aan een uitgerekt Stonehenge. Je kunt je de scherm- delen ook voorstellen als de kante len van een betonnen vesting waar van de overige restanten onder de aarde zijn bedolven. Wat die nutteloosheid betreft: het klinkt vreemd, maar het staat nog steeds niet onomstotelijk vast dat het scherm werkt. Na een stormachtige lente en zomer is de Museum Boerhaave - 'Balans van eeuw', t/m 31/12; di t/m za 10-17 i zo 13-17 uur. Ars - Pieterskerkgracht, Adriaan van Munster, houten beelden en Wil Blommerde, olieverfschilderijen, t/m 10/11; dag. van 13-16 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Rikke Dijkstra, tex tiel, t/m 3/12; ma t/m do van 8-17 uur, vr van 8-15 uur. Leythenrode - Romantische schilde rijen van Henny A. Rotteveel-Ver- straate 'Harv', tot 1/11; dag. 10-20 uur. Muzenhof - Gordijnsingel, Herman van Reijn, aquarellen, Nicole Toe- landsen, aquarellen en olieverf, t/m 6/ 11; di t/m vr van 14-18 uur, za van 9- 12.30 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Rie Olthen-Ver- heijen, olieverf, tekeningen en aqua- Galerie De Pomp - Helene Kerdijk, collages en Eric du Chatenier, kera miek, t/m 17/11; di 19-21 uur, woe, do, za, zo van 14-16 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - Otto Zeegers, potten bakker, Hans Benoist, aquarellen, tot 8/11; ma, woe, vr van 14-17 en 19-21 uur, do van 10-12 uur. Leeuwenhorst Congrescentrum Frank Gude, werken in olieverf met als thema beweging in de sport, tot 15/12. Alphen Galerie Alba - Margriet Zijlstra, schil derijen en Leon Veerman, groot- en' kleinplastiek in brons en marmer, t/m 24/11; vr, za en zo van 10-20 uur. Wassenaar Galerie Henk de Greef - Schoolstraat, Jan van Lokhorst, schilderijen en te keningen, José van der Valk, kera miek, t/m 27/11; di t/m za van 8-17 uur. Het windscherm langs het Ca landkanaal, 1,7 kilometer lang en 25 meter hoog. Op de foto's achter eenvolgens (v.l.n.r.) het zuidelijke, midden, en noordelijke deel. (foto's Pieter Vandermeer) wind gaah liggen. Windkracht vijf is sinds het gereedkomen van het scherm niet meer gemeten. Wel is het ontwerp uitgebreid getest in de windtunnels van TNO in Apel doorn, waar bleek dat het de wind aanzienlijk zou temperen. Voor architect Struys is de vraag I of het scherm werkt ook niet meer 'interessant. "Het is een zelfstandig object geworden. Dat blijkt ook wel uit de reacties erop. Studenten van de Koninklijke Academie in Den Haag hebben al gevraagd het te mogen beschilderen. Bedrijven willen graag reclame maken op de zuilen. Ik ben daar overigens niet voor. Kleur of letters zouden de neutraliteit en de eenheid doorbre ken. De skyline, de massa en het reliëf zijn belangrijker dan de kleur. Graffiti, ja daar lenen de schermen zich wel voor. Maar daarmee kom je niet hoger dan tot twee meter van de grond". "Vanaf het moment dat ik de op dracht kreeg, heeft een geleidelijke omkering van de thematiek plaats gevonden. Aanvankelijk was het tegenhouden van de wind het meest belangrijk. Dat is veranderd in het doorlaten van de wind; hoe veel kun je weglaten. Je zou na tuurlijk ook een dichte schutting ,van latten kunnen bouwen. Daar hebben we ons steeds verder van verwijderd. Bij proeven is geble- 1 ken dat de halve cirkels die nu zijn 1 gebruikt, uitstekende eigenschap Concerten KLASSIEK Het eerste meesterserieconcert van K&O wordt zoals al eerder aangekon digd vanavond in de Stadsgehoorzaal gegeven door het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. Aan het geheel aan Mozart gewijde concert, dat wordt geleid door de vaste dirigent James Conlon, werken zeven solisten mee, onder wie de pianist Ronald Brautigam en de violist Viktor Liber- Als eerste werk wordt uitgevoerd Mozarts pianoconcert in Bes, KV 450, waarin Ronald Brautigam de piano solist is. In de sinfonia concertante, KV 364, die daarna wordt gespeeld, treden de violist Viktor Liberman en de altviolist Gerrit Oldeman als solis ten aan. Het werk dat na de pauze wordt vertolkt is Mozarts sinfonia concertante voor hobo, klarinet, hoorn, fagot en orkest. Solisten hier bij zijn de hoboist Bart Schneemann, de klarinettist Sjef Douwes, de hoor nist Martin van de Merwe en de fagot- tist John Mostard. Aanvang 20.15 uur. Het Bachkoor Holland geeft van avond in de Pieterskerk een concert, tijdens welk niet alleen de driehon derdste geboortedag van Johan Se bastian Bach maar ook die van Dome- nico Scarlatti en Georg Friederich Handel herdacht zal worden. Het con cert, waaraan het Amsterdams Ka merorkest medewerking verleent, wordt geleid door Charles de Wolff. Een bijzonderheid is de uitvoering van een concert voor vier clavecim- bels van Bach door vier solisten, te weten Bernard Bartelink, Nico de Raad, Hans van Nieuwkoop en Char les de Wolff. Verder worden uitgevoerd het Salve Regina (cantate voor sopraan en or kest) van Scarlatti, de cantate 'Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ' van Bach en het Dettinger Te Deum van Hèndel. De solisten zijn Coos Schouten (so praan), Barbara Schlick (sopraan), Gi- sela Pool (alt), Peter Bartels (tenor), Wout Oosterkamp (bas) en Bernard Batelink (orgel). Aanvang 20.00 uur. Yuki Matsuzawa is een jonge Japanse pianiste, die in de afgelopen jaren op internationale concoursen belangry- pen hebben als het gaat om het te genhouden van de wind". "We zijn uitgegaan van sobere, niet bedachte vormen: de halve cir kel en het vierkant. Willekeur heb ben we getracht uit te sluiten. Dit zijn vormen zonder betekenis en zonder herinnering. Kies je voor meer bedachte vormen, dan krijg je door het ritme een accumulatie, die het scherm heel onrustig zou maken. Nu komt de vorm duidelijk uit het materiaal voort". Kleurtje Als Struys zegt dat het voor hem niet meer interessant is of het scherm ook als zodanig werkt, dan komt dat voort uit zijn opvatting van architectuur. Hij stelt zich op het standpunt, dat architectuur neutraal moet kunnen staan ten opzichte van haar bedoeling en functie. Een bouwwerk moet voor vele doelen geschikt zijn en meer dere interpretaties mogelijk ma ken. Op die manier kan de op dracht van zijn macht worden ont daan. Je kunt hem bij wijze van spreken geen groter plezier doen dan een door hem ontworpen school voor tramremise naar Frans de Wit betreft vooral de laatste fase van het project. In het kader van de éénprocentsregeling zou een beeldend kunstenaar een opdracht moeten krijgen. Naast de monumentale proporties van het scherm zou echter elke sculptuur tot een wassen neus verbleken. Struys besloot een beeldend kun stenaar bij het vormgeven van het middelste scherm te betrekken. Frans de Wit werd daarvoor aange zocht, mede omdat hij in zijn beel dend werk gewend is aan royale af metingen. De één procent is behal ve aan zijn honorering ook besteed aan het met metaal bekleden van de 'binnenzijde' van de betonnen balken, die aan weerszijden van de brug staan. Struys tenslotte: "Moderne ar chitectuur en beeldende kunst ra ken in toenemende mate met el kaar vervlochten. De tijd van illu sies en van ornamenten in voorbij. De architectuur behoet niet langer een schijn van werkelijkheid op te houden". Architect Maarten Struys en beeldend kunstenaar Frans de Wit spreken op maandag 28 okto ber in het architectencafé in Stichting Burcht over hjet wind scherm Calandkanaal. Aanvang 17.30 uur. Tot 2 november is in Stichting Burcht een tentoonstelling te zien over het windscherm, met ma quettes van de verschillende ont werpen die zijn gemaakt. Hij hoort graag dat het wind scherm bijvoorbeeld door ver keersvliegers als herkenningspunt zou worden gebruikt. "In de ont werpfase is de wind natuurlijk heel belangrijk geweest. Maar nu het scherm er staat telt voor mij als ar chitect hoe er op wordt gerea geerd". Vandaar ook zijn enthou siasme over de plannen het wind scherm een kleurtje te geven, ook al ziet hij ze niet graag verwerke lijkt. De samenwerking tussen archi tect Struys en beeldend kunste ke prijzen heeft behaald en zich mede daardoor al een zekere faam heeft ver worven. De pianiste geeft volgende week vrijdagavond een recital in de Kapelzaal van K&0 als een voorproef je van een in januari te organiseren serie concerten door prijswinnaars van grote pianoconcoursen. Yuki Matsuzawa zal werken vertolken van Bach (Italiaans Concert), Van Beetho ven (Sonate in c kl.t., op.2 nr.3) en Chopin (Ballade in F gr.t., op.38,nr.2, Sonate in b kl.t., op.35 en 3 Mazur ka's). Aanvang 20.15 uur. Het Delphi Consort onder leiding van Tyn van Eyk treedt zondagochtend a.s. in de grote zaal van het Leidse Volkshuis op. Het is het eerste con cert van een reeks informatieve con certen tijdens welke klassieke pro gramma's zullen worden uitgevoerd en waaromheen wordt verteld over de te spelen werken en de instrumenten. Het Delphi Consort, een strijkensem- ble met Esther van Stralen als con certmeester, speelt werken van Han del (Concerto grosso), J.C. Bach (Con cert coor clavecimbel en orkest) en Telemann (Suite Don Quichote). Aan vang 11.30 uur) De organist Leo van Doeselaar en de Amerikaanse sopraan Barbara Bor den geven zondagavond een concert in de Dorpskerk van Wassenaar. Het programma vermeldt werken van o.a. Sweelinck, Monteverdi en Bach. Aan vang 19.00 uur. In het kader van de serie lezingen en concerten, georganiseerd dopr de Vereniging voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap, heeft woensdagavond 30 okober een concert plaats in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Het programma belooft een concert met vocaal-instrumentale werken van de zestiende-eeuwse Ita liaanse componist Luzzasco Luzza- schi. Hét is tot stand gekomen in sa menwerking met de Stichting Oude Muziek en Theater. Aanvang 20.15 De leden van het Tibia Kwartet zijn allen afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Het Tiepies Tien, soloprogramma van Tineke Schouten. Re gie: Bert Schouten. Combo: Willem Erné (gitaar), Peter ten Broeke (toetsinstrumenten), Joop de Man (basgitaar) en Ed van de Beek (drums). Gezien op 24 oktober in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog een extra voorstelling te zien op vrijdag 6 december. LEIDEN - Aan haar grote populariteit kan Tine ke Schouten nu ook een succesvol optreden in de Leidse Schouwburg toevoegen. De tot en met de laatste plaats uitverkochte zaal lag aan haar voeten en reageerde enthousiast op de typetjes, die zij ten tonele voerde. Daarbij is wederom het Utrechtse accent haar handelskenmerk. Dat geldt bijvoorbeeld voor het dametje, met 55 operaties vaste klant van huisarts en specialisten, en voor etherpiraat Lady Lachebek, die 'live,' per 'satellietje' een tv-show presenteerde. In die Lachè- bek-schow laat Tineke Schouten een paar beroem de artiesten optreden, zoals Nana Mouskouri, May- wood en anderen. Van de Duitse Songfestival-winnares Nicole en van Saskia (van Saskia Serge) geeft ze een prima persiflage. Mireille Mathieu en Nana Mouskouri waren geijkter en hielden meer het midden tussen een soort imitatie en een persiflage. Het verbasteren van taal keert voortdurend bij de uit te beelden personages terug. In een veel te groot pakje, dat de koddigheid van de scène moet aanzet ten, vertelt Tineke over haar danservaringen bij het "blèèèèt", bq het ballet dus. Zoals de overige num mers is de conference van de steeds meer door de drank benevelde wijnproefster eigenlijk vrij sim pel van opzet. Maar geen enkel programma-onder deel vervalt in platte mallotigheid; de twee korte optredens in travestie van de heren van de combo even niet meegerekend. Bovendien geven liedjes, zoals 'Heroïnehoertje' en het beschouwelijke 'Grootste artiest aller tijden' een enkele keer een wat serieuzere ondertoon, zodat 'Tiepies Tien' niet uitsluitend op vrolijke flauwekul uitdraait. Het is een avond van puur vermaak, waaraan Ti neke Schouten en anderen met zichtbaar veel zorg vuldigheid hebben gewerkt. Dat kun je al zien aan het lichtplan, aan het met driehoeken smaakvol vormgegeven decor en aan de verzorging van de kleding. Het geheel, dat ruim tweeënhalf uur duurt, maakt daardoor een sympathieke indruk. WIJNAND ZEILSTRA. dé, 'Texts for Nothing' van Jos Zwaanenburg en 'Quatuor pour flu tes' van Vic Legley. Deze werken zijn speciaal voor het kwartet gecompo neerd. Aanvang 20.30 uur. POP 'Funky Stuff, de uit acht personen bestaande groep rond saxofoniste Candy Dulfer die vorige week nog in Leiden te genieten was, speelt zater dag in Het Kasteel in Alphen aan den Rijn. Een swingende avond is verze kerd. Aanvang 21.00 uur. JAZZ In Hot House aan de Cleveringaplaats in Leiden treedt zaterdag een bijzon der duo op. Simone de Haan is in te genstelling tot wat de naam doet ver moeden, een trombonist uit Austra lië; Luc Houtkamp speelt tenorsaxo foon en komt uit Den Haag. De muzi kanten brengen een concert dat zal bestaan uit afzonderlijke en gezamen lijke improvisaties. Aanvang 21.00 Het Jazz Kwartet speelt zondag swingjazz, mainstream en ballads bij Stichting Burcht. Aanvang 16.00 uur. VIDEO Bij Stichting Burcht worden van avond twee 'kunstvideo's' vertoond. De Koreaan Nam June Paik, één van de grondleggers van videokunst, staat daarbij centraal. 'Allan's Allen's Complaint' is een video uit 1982 van Paik en Shigeko Kubota over Joodse zonen en hun vaders, zoals Allan Ka- prow en Allen Ginsberg. Daarna wordt 'A tribute to Nam June Paik' uit 1982 van John Sanborn en Kit Fitzgerald vertoond. Aanvang 20.30 Leiden LAKtheater vr 25, 20.30 uur, Motor: 'Tederheid', za 26, 20.30 uur, Motor: 'Golven van verrukking'. zo 27,15 uur, Amsteltoneel: 'Het ban ge dierenbos', kinderen van 6-10 jaar. woe 30, do 31,20.30 uur, Globe: 'Njoe'. Microtheater vr 25, za 26, 20.30 uur, Imperium speelt 'Een avondje uit' van Pinter. Den Haag Circustheater vr 25, za 26, 20.15 uur, Nederlands Danstheater 'Moves' 'Love Songs' en 'Ghost Dances'. zo 27, 20.15 uur, Feestelijk Opera- en Operetteconcert, Het Opera- en Ope rettekoor Scheveningen o.l.v. Ben Swaab. di 29, 20.15 uur, Het Residentiekoor o.l.v. Jo Ivens. woe 30, 20.15 uur, Zuidelijk Toneel Globe 'Hamletmachine/Egofiel'. do 31, 20.15 uur, Het Nationale BaUet met Balanchine programma. Congresgebouw vr 25, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Hans Vonk. di 29, 20.15 uur, concert Nana Mous kouri. do 31, 20.15 uur. Staats Folklore En- semble Roemenië 'Argesul'. Koninklijke Schouwburg vr 25, za 26, 20.15 uur, Haagse Come- die met de laatste voorstellingen van het Beckett-programma. vr 25, za 26, 20.15 uur, Haagse Come- die speelt 'In wankel evenwicht' van Albee. zo 27, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'De bruiloft van Figam' van Beaumar- chais. woe 30, 20.15 uur, London Academy of Music an Dramatic Art 'The skin of our teeth'. do 31, vr 1, 20.15 uur, Willem Nijholt Show. zo 27, gr. zaal, 20.15 uur, Jean Philip pe Collard, piano. ma 28, gr. zaal, 20.15 uur; concert Na na Mouskouri. woe 30, do 31, gr. zaal, 20.15 uur, Con certgebouworkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy. za 26, kl. zaal, 20.15 uur, Amadeus Strijktrio. ma 28, woe 30, kl. zaal, 20.15 uur, Schönberg Kwartet. Cultureel Centrum Amstelveen vr 25, 20.15 uur, Jasperina de Jong 'Gekkin van de gracht'. woe 30, 20.15 uur, Haagse Comedie 'In wankel evenwicht'. do 31, 20.15 uur, Conny Stuart en Louis van Dijk. De Kleine Komedie zo 27 t/m di 29, 20.15 uur, Paco Pena. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 3, beh. ma, 20.30 uur, zo alleen 14 uur, Linda van Dijck en Ann Hase- kamp in 'Nacht, moeder'. Stadsschouwburg vr 25, za 26, 20.15 uur, zo 27, 14 uur. Het Nationale Ballet, ma 28 t/m woe 30, 20.15 uur, Neder lands Dans Theater. Rotterdam Schouwburg vr 25, 20.15 uur, Theater van de Lach: 'Een trouwring mag niet knellen', za 26, 20.15 uur, 'Jan Rap en z'n maat' met o.a. Liesbeth List. di 29,20.15 uur, Joost Prinsen en Dick van der Stoep in 'De firma List en Be drog'. woe 30, do 31, 20.15 uur, Jasperina de Jong in 'Gekkin van de gracht'. Amsterdam Carré t/m zo 17, beh. ma, di 29, woè 30,20.15 ur, zo alleen 14 uur, 'Mimicrimi' van Guus Vleugel, Ruud Bos en Barrie Stevens. Concertgebouw vr 25, gr. zaal, 20.15 uur, Nederlands De Doelen vr 25, kl. zaal, 20.15 uur, Meesters aan het klavier: Naum Grubert. za 26, do 31, gr. zaal, 20.15 uur, Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon. zo 27, gr. zaal, 1 Herman Pieter de Boer, di 29.' gr. zaal, 20.15 uur, Philharmo nisch Koor 'Toonkunst' Hohe Messe van Bach. woe 30, gr. zaal, 20.15 uur, concert Na- na Mouskouri. Theater Zuidplein vr 25, gr. zaal, 20.15 uur, 'Toneelbloed' 'van Simqn Gray. di 29 t/m do 31, gr. zaal, 20.15 uur, Rot terdamse Opera met 'Norma' van Bel lini. Luxortheater ma 28, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater. woe 30, 20.15 uur, Theater Dance Workshop 'Exploring Gershwin', do 31, 20.15 uur, Jules Deelder in 'Deelder spreekt'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23