Video for Pleasure: 'lekker Amerikaans' Allen speelt spelletjes op hoog niveau Geluk kun je ook vinden door te lijden 'The purple rose of Cairo' is prachtige komedie Gronings bedrijfje werkt zich op tot grootste(?) distributeur Grote opruiming in Chinatown VRIJDAG 25 OKTOBER 1985 PAGINA 17 ISSIHKIIiia mmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmnmmm r mmmmmmmmmm-mmm mm.mm mmmm mmmmmmmmmmm 'The year of the dragon'; regie: Michael Cimino; hoofdrollen: Mickey Rourke, John Lone en Ariane; theaters: Luxor, Leiden en Euro, Alphen; leeftijd: 16 jaar Zeven jaar geleden plaatste regisseur Michael Cimino de Russische ge meenschap centraal in zijn Vietnam-epos 'Deer Hunter'. Na zijn geflopte western 'Heaven's Gate' heeft hij nu Chinatown als fïlmlokatie verkozen. Zo'n gemeenschap met zijn eigen regels in een grotere gemeenschap is een uitstekend uitgangspunt voor drama. De Amerikaanse Chinezen heb ben het Cimino overigens niet in dank afgenomen, er is heel wat protest gerezen tegen het gewelddadige beeld dat hij van de New Yorkse wijk schetst. Chinatown is in het boek van Robert Daley waarop de film is gebaseerd een wijk met twee gezichten. Aan de oppervlakte een curieuze trekpleis ter voor toeristen, daarachter gaat een Mafia-achtig systeem van benden schuil gaat. Stanley White, de meest gedecoreerde politieman van New York, mag er de bezem doorheen halen. Maar hij wil zo grondig te werk gaan dat niet alleen de meest bedaagde bendeleider van Chinatown, maar ook zijn eigen superieuren zich tegen hem keren. White zet de goede betrekkingen op het spel. Tot zijn grote tegenspeler ontwikkelt zich Joey Tai, een jongeman die de leiding heeft overgenomen en met jeugdige dadendrang alle touwtjes in handen wil krijgen. Alle wapens zijn toegestaan in dit duel waardoor 'The year of the dragon* zich ontwikkelt tot een behoorlijk harde politie film. En zeker geen slechte, want er zitten een paar sterke momenten en scenes in. Mickey Rourke speelt als White een mooie rol in de traditie van de film noir, ondoorgrondelijk en onverzettelijk. De toegevoegde romantiek geeft zijn rol gelukkig nog wat diepte, voor al in de scenes met zijn vrouw met wie White een ongelukkige relatie heeft. Zo'n thema wil nog wel eens de aandacht afleiden van waar het in zo'n 'harde' film werkelijk om gaat, maar in dit geval niet. Bovendien wettigt het de entree van Caroline Kava die als Connie een opmerkelijk sterke bijrol vervult. B.J. 'Jaar van de stille zon'; regie: Krysztof Zanussi; hoofdrollen: Maja Komorows- ka en Scott Wilson; theater: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag). "Geluk kun je ook vinden door te lijden" is een zinnetje waarmee Emilia de sfeer van de Poolse film 'Jaar van de stille zon' treffend schetst. Er wordt veel geleden in het Polen van vlak na de oorlog, zoals regisseur Zanussi ons in een treurig stemmende film (en dat niet in kwalitatieve zin bedoeld) laat zien. Een groepje Amerikaanse mili tairen is tijdelijk in Polen gestatio neerd. Een GI passeert met zijn jeep een autowrak en besluit door een vernielde ruit een plas te ple gen. Nog net op tijd bemerkt hij dat in de auto een vrouw zit te schilderen. Ze schildert de zon, vandaar de titel. De twee vatten ge voelens van genegenheid voor el kaar op en als dat eenmaal gebeurt, wordt ook duidelijk waarom de zon zo stil is. Dit symbool van vrolijkheid wordt direct ondergesneeuwd en die sneeuw blijft het de hele film liggen. Overigens: bij deze eerste première in het 'nieuwe' Kijkhuis bleek de verwarming nog buiten gebruik zodat de kijker ook in let terlijke zin de kilte ervaart. De winter in Polen is typerend voor hun verhouding, waarin het vuur maar zelden oplaait en zelfs als het gebeurt, lijken Emilia en Norman zich bewust van de uit zichtloosheid van hun passie. De politiek scheidt hen en het feit dat ze eikaars taal niet of nauwelijks spreken, maakt de liefde er ook al niet gemakkelijker op. Ze kan al leen via de ogen, gebaren en de De geliefden Emilia en Norman in een spaarzaam moment toon van de stem geuit worden. Juist in dat laatste schuilt de kracht van 'Jaar van de stille zon', een film die in Venetiè werd be kroond met de Gouden Leeuw. Za nussi en de hoofdrolspelers Komo- rowska en Wilson blijken geen woorden nodig te te hebben. De hoop van Norman en de twijfel van Emilia zijn van de gezichten af te lezen. Vooral in het tweede deel als het noodlot steeds onafwendbaar- der wordt, zijn het die subtiel ver tolkte hoop en twijfel - vrijwel ner- "Als het maar lekker Ameri kaans is. Net even dat op pervlakkige. Wel alles aan tippen, maar niet te diep. Je moet het begrijpbaar hou den dan kun je best zware onderwerpen zo verfilmen dat veel mensen ernaar wil len kijken. Tros-normen, zoiets". door Peter de Zwaan Hein Bloemink, 24 jaar en pro grammaleider van Video for Plea sure, laat geen misverstanden be staan over de filosofie waarmee het Groningse bedrijf in vijf jaar tijd groot is geworden. Het brengt per jaar bijna 150 films uit, voor het overgrote deel Amerikaanse tv- films die vakbekwaam en dikwijls met goede acteurs in een paar we ken tijd in elkaar zijn gezet. "Video voor de massa, inder daad. En wat is er tegen? In de USA zijn bedrijven waar ze zeer veel ervaring hebben in het maken van tv-films. Als hete broodjes worden ze daar gemaakt. Vakkun dig gemaakt en bovendien afge stemd op het kleine tvscherm. In de bioscopen zouden ze niet kun nen concurreren met de grote films waaraan soms jaren is gewerkt, maar op de tv doen ze het uitste kend. Ze zijn begrijpelijk, zitten goed in elkaar en zijn heel vaak van een zeer behoorlijk niveau". "Dat moet wel, want er worden in Californië gigantisch veel kleine films gemaakt, zoveel dat de rot zooi echt wel door de zeef valt. Ook in ons land is er niet veel ruimte meer voor de rommel. De BBG- tijd, zoals wij dat een paar jaar gele den noemden, de tijd van Bloot, Bloed en Geweld, is voorbij. Veel mensen hebben video en dat zijn beslist niet allemaal mensen die je zo maar wat in de maag kunt split- Video for Pleasure werd vijf jaar geleden opgezet met een precisie die Amerikaans management ver raadt. Hein Bloemink: "Het heeft geen. zin om te concurreren met grote distributeurs. Die hebben een Amerikaans bedrijf achter zich dat hen voorziet van bioscoop films. Onze eerste films waren ook bioscoopfilms. Ze waren slecht, dat geef ik meteen toe, maar in die tijd was je blij als je een film kon krijgen. Drie jaar geleden zijn we contacten gaan leggen met bedrij ven die zich bezighielden met tele visiewerk en dat bleek gigantische mogelijkheden te openen". "Begin van dit jaar hebben we dè grootste slag geslagen die er te slaan was: we hebben contracten getekend met een aantal grote maatschappijen. In het vervolg hebben wij de eerste keus als het gaat om de films van bijvoorbeeld Lorimar en World Vision in Ameri ka en ITC in Engeland. Het waren miljoenencontracten, maar nie mand komt er nu meer aan. We zit ten op de eerste rij en kunnen ons programma continueren". 'Nette porno' Dat programma is niet mis. Ze ven films in de maand (uitgezon derd juli) met daarnaast drie keer per jaar een serie van tien extra films. Verder komen er maande lijks twee pornofilms uit ('Nette porno; geen sm, geen beesten, geen viezigheid; de mensen willen af en toe bloot zien is onze erva ring, alle mensen willen dat on geacht rang of stand en wij leveren het') en twee series van tien teken films. Video for Pleasure is waarschijn lijk de grootste van het land. Hein Bloemink: "Helemaal zeker weet ik dat niet, want zo innig zijn de contacten met de collega's niet, maar ik denk dat we de grootste zijn. Niet.natuurlijk wat de bio scoopfilms betreft, maar wel als het gaat om het aantal en om de hoeveelheid cassettes die we van elke film verkopen". Video for Pleasure heeft nauwe lijks of geen contact met andere distributeurs: "De meeste grote distributeurs hebben zich verenigd in de NVPI. Wij zijn geen lid, een voudig omdat we geen zin hebben in hun voorwaarden. Wij zijn onaf hankelijk en dat is een heerlijk ge voel. Het geeft ons de mogelijkheid om videotheekhouders aanbiedin gen te doen die volgens NVPI-re- gels verboden zijn. Zo af en toe brengen we een bioscoopfilm uit. 'Never say never again' bijvoor beeld. We hebben de film gratis ge geven aan videotheekhouders die bij ons een abonnement hebben. We hebben er niet op verdiend, maar het zorgde er wel voor dat veel videotheekhouders een beetje verliefd op ons werden. En dat is precies wat we willen, want liefde loont". ■«■aiaiHiiai BIOSCOPEN gens wordt het echt dramatisch - die de film zo boeiend maken. Even subtiel is trouwens de poli tieke lading die achter deze liefdes geschiedenis schuil gaat: de angst van Maria voor de toekomst van Polen (dat ze toch trouw wil blij ven) en het geïdealiseerde beeld van geluk dat ze van Amerika heeft. Het is de droom die haar overeind houdt en die droom is een uitgesproken produkt van haar lij den. BART JUNGMANN (OP)NIEUW 'Purple Rose of Cairo - Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Year of the dragon' - Luxor, Lei den. 'Flesh and Blood* - de agressieve vi sie van Paul Verhoeven op de Mid deleeuwen, City, Katwijk. 'The last dragon' - aardige combina tie van pop en karate, City, Katwijk. 'Code of Silence' - Chuck Norris in een politiefilm van gemiddelde kwaliteit, City, Katwijk. BLIJVERS 'Revenge of the Nerds' - redelijk leuke komedie gesitueerd op een universiteitscampus, City, Katwijk 'Mad Max beyond the Thunderdo- me - derde aflevering in Australi sche reeks en beslist niet de slecht ste, Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Fletch' - Chevy Chase als honds brutale journalist, Lido, Leiden. 'Rambo' - Simpele vechtfïlosofie, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'Desperately seeking Susan' - Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido, Leiden, Euro Alphen. 'Cotton Club' - Gaaf gestileerde dansfilm, Trianon, Leiden. SEXFILMS 'Gulzig naar liefde' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Verre reisjes met wilde meisjes' - Rex, Leiden. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro, Alphen. 'Taboe' - Euro, Alphen. 'Rosalie' - Euro, Alphen. 'Desperately seeking Susan' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Year of the dragon' - Asta (463500), 16 jr. 'Fletch' - Asta, al. "The purple rose of Cairo' - Asta, al. 'Mad Max in the donderkooi' - Ba byion (471656), 12 jr. The Breakfast Club' - Babyion, al. 'Desperatelijk seeking Susan' - Ba byion, aL 'Lifeforce' - Cineac (630637), 16 jr. 'Police Academy 2' - Cineac, al. 'Hot Bubblegum de boot in' - Ci neac. 16 jr. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro (667066), 12 jr. 'Cocoon' - Metropole (456756), al. 'A view to a kill' - Metropole, 12 jr. 'De Droom' - Metropole, al. 'A view to a kill' - Metropole, 12 jr. 'Een liefde in Duitsland' - Metropo le. 16 jr. 'Pervola' - Metropole, al. 'Traffic school' - Odeon (462400), al. 'Gotcha' - Odeon, al. 'Flesh blood' - Odeon, 16 jr. 'Wild Geese II' - Odeon, 16 jr. 'Pleasures of innocence' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Sens interdits' - Le Paris, 18 jr. 'Satisfactions' - Le Paris, 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM 'Pervola' - Alfa (278806), al. 'The breakfast club' - Alfa, al. 'La historia oficial' - Alfa, 16 jr. 'Witness'- Alfa, 12 jr. 'Private function' - Alhambra (233192), al. 'The purple rose of Cairo' - Alham bra, al. 'Year of the dragon' - Bellevue Cine rama (234876/266227), 16 jr. 'Desperately seeking Susan' - Cine rama, al. 'The emerald forest' - Calypso (266227/234876), 12 jr. 'Mad Max in de donderkooi' - Calyp so, 12 jr. 'Let's get physical' - Centraal' (248933), 18 jr. 'Wild Geese II' - Cineac (243639), 16 jr. 'Padre nuestro' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'De droom' - Cinecenter, al. 'Teorema' - Cinecenter, 16 jr. 'The year of living dangerously' - Ci- j necenter, 16 jr. 'Gotcha' - Cinema (151243), al. 'Fletch' - Cinema, al. 'Gotcha' - City (234579), al. •Traffic school' - City, al. 'Flesh Blood' - City, 16 jr. •Beverly Hills Cop' -City, al. 'All of me*-City, 16 jr. 'Amadeus' - City, al. 'Lifeforce' - City, 16 jr. 'Kindergarten' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La vie devant soi' - Kriterion, 16 jr. 'Dr. Strangelove' - Studio K (231708). 16 jr. 'Jonge tongetjes' - Parisien (248933), 18 jr. 'Rambo' - Rembrandtpleintheater (223542), 12 jr. 'Pale rider' - Rembrandtpleinthea- 'Ls historia oficial' - The Movies, 16 'Les enfants' - The Movies, 16 jr. 'Cocoon' - Tuschinski (262633), al. 'De droom' - Tuschinski, al. 'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr. 'Police Academy 2' - Tuschinski, al. 'Fletch' - Tuschinski, al. 'Carmen* - Tuschinski, al. 'The purple rose of Cairo' - De Uit kijk (237460), al. TELEVISIE Popmuziek en film hebben el kaar de laatste vijftien jaar regel matig gevonden. De Duitse en Belgische tv geven de volgende week enkele voorbeelden van die ontmoetingen. Tommy' is een voorbeeld van een minder geslaagd treffen. Regisseur Ken Russell liet al zijn fantasie (en die is niet gering) los op de roek-ope ra van The Who en dat heeft een gigantische spektakel opgele verd. Allemaal iets te veel van het goede. Roger Daltrey speelt de titelrol van de blinde en doof stomme jongen die een soort Messias wordt (zaterdag, Duits land 2. 23.20 uur). Met 'Quadrophenia' mocht The Who meer tevreden zijn. De film die op deze elpee is geba seerd, pakte veel beter uit en werd in 1978 een voorbode van de bloei die de Engelse cinema doormaakt. De film keert terug naar de jaren zestig toen de Mods tegenover de Rockers stonden. De Who-muzikanten spelen dit keer zelf niet mee, Sting is wel van de partij (vrijdag, Duitsland 2, 23.40 uur). Dezelfde dag op België 1 'Con cert for Bangladesh', een een voudige registratie van het bene fietconcert dat in 1971 voor het Aziatische land werd gehouden. In het eerste deel gaat de aan dacht vooral uit naar sitarspeler Ravi Shankar, in het tweede zien we de popcoryfeeën George Har rison, Bob Dylan en Leon Rus sell (16.20 uur). Om het pop-filmgedeelte af te sluiten: dinsdagavond op Duits land 2 'Rocky Horror Picture Show'. Een film waar zich een Roger Daltrey, te zien in 'Tom my'. (foto GPD) kleine schare fans fanatiek ach ter heeft geschaard en waarom is niet helemaal duidelijk. De paro die op Dracula en science-fic- tionfilms doet nogal gedateerd aan (22.25 uur). De interessantste film van deze week heeft niets met pop te ma ken of het moet .John Lurie zijn die popmuzikant is en een rol letje heeft. Het is 'Permanent Va cation', een wat oudere film van Jim Jarmusch die dit jaar zoveel faam verwierf met 'Stranger than paradise'. Zeker zo interessant en qua thematiek verwant. Voor al de sfeer en de fotografie, waar in New York er als een spook stad uitziet, maakt de film beslist de moeite waard (woensdag, Duitsland 3, 22.30 uur). FILMHUIZEN In de terugblik op het werk van de Italiaanse regisseur Roberto Rossellini draait vanavond in het Filmhuis LVC 'La macchina am- mazzacattivi' uit 1948. Een foto graaf kan met zijn toestel men sen doen verstenen. Zo krijgt hij de kans alle corrupte dorpsauto riteiten uit te roeien. Maar hij ontdekt dat het moeilijk is om goed en kwaad te onderschei den. (vanavond om 21.15 uur). 'La Paura' besluit morgen- en zondagavond de Rossellini-cy- clus. Ingrid Bergmann heeft hierin als vrouw van een Duitse geleerde een verhouding met een Italiaan. Een andere vrouw chan teert haar. (21.15 uur). Beide films zijn Engels ondertiteld. In verband met de vrouwen boekenweek wordt vanaf woens dag 30 oktober een aantal vrou wenfilms vertoond. Woensdag en donderdag draait 'Pepper- mint Frieden' van Marianne Ro- senbaum. Het is de subjectieve geschiedenis van Duitsland tus sen 1943 en 1950, gezien door de ogen van een klein meisje. Bij LAK-Cinema zijn dinsdag avond 'Rashomon' van Kurosa wa (20.00 uur) en 'Het zevende zegel' van Ingmar Bergman (22.00 uur) te zien. K O vertoont 'Duck Soup' van de Marx Brothers uit 1933. Een nieuwe machthebber besluit zijn land op dictatoriale wijze te regeren en stuurt bewust aan op een oorlog met het buurland. De ze strijd krijgt al gauw het karak ter van een absurde klucht, (dinsdagavond 20.15 uur) In Het Kijkhuis draait maan dagavond 'Les misérables' van Jean-Pierre Le Chanois met Jean Gabin, Bernard Blier en Bourvil. Het is een meer dan drie uur du rende verfilming van de klassie ke roman van Victor Hugo over de sociale ellende in Parijs rond 1830. (aanvang 20.00 uur) Dinsdagavond is hier '1984' met John Hurt en Richard Bur ton te zien en woensdagavond draait 'Chariots of fire' ovjer de achtergronden en motieven van twee Britse atleten die in 1924 tij dens de Olympische Spelen goud wonnen, (aanvang 20.00 en 22.15 uur). Het fotomodel Ariane dat haar filmdebuut maakt als verslaggeefster Tracy Tzu. (foto pri 'The purple rose of Caire'; regie: Woody Allen; hoofdrollen: Mia Farrow, Jeff Da niels en Danny Aiello; theater: Lido, Lei den; alle leeftijden. Wat is heerlijker dan de zorgen en beslommeringen van het dagelijks leven te vergeten door onderuit te zakken in de bioscoop en weg te dromen in het ongecompliceerde glamour- en glitterwereldje van het witte doek? Niets natuurlijk, al lijkt het er in Woody Allen's nieu we film even op dat die droom ook nog eens werkelijkheid zou kun nen worden. Hollywood als droom- fabriek, filmbezoek als vlucht uit de werkelijkheid, zo'n simpel en banaal gegeven is in de handen van Woody-Allen uitgegroeid tot een opvallend amusante film met veel dubbele bodems. De film speelt in de jaren dertig, de tyd van de grote depressie én de bloeiperiode van Hollywood. Het ongelukkige huisvrouwtje Cecilia, probeert als serveerster wat bij te verdienen. Haar werkloze man. Monk, gebruikt dat geld om te gok ken, te drinken en met de vrouw tjes te stoeien. Deze ellende is voor Cecilia slechts dragelijk dankzij de dagelijkse bezoekjes aan de plaat selijke bioscoop "Jewel". Haar favoriete film van het mo ment is 'The purple rose of Cairo', een typische komedie uit de jaren dertig, waarin een onschuldige held, Tom Baxter, zomaar vanuit de gangen van een Egyptische tombe door een mondain gezel schap wordt meegenomen naar Broadway en de Copacabana. Fan Mia Farrow rechts) als het meisje voor wie de film echt een ontsnapping t tastisch, zo gemakkelijk als dat al lemaal in de film gaat. Wanneer Cecelia voor de zoveel ste keer de film bekijkt, wordt de illusie echter verstoord: Tom Bax ter, de knappe avonturier, kijkt plotseling de zaal in, spreekt Ceci lia aan en verruilt zijn zwart-witte celluloid bestaan voor een roman ce in de echte wereld met Cecilia. Vanaf dat moment is de hoeveel heid complicaties bijna niét te overzien. De personages op het witte doek kunnen zonder Baxter niet verder en zitten in een scène op het scherm gevangen. Het pu bliek is verontwaardigd en verwij ten en beledigingen vliegen van de zaal naar de doek en terug. Al snel is de hele stad in rep en roer en wordt de producent van de film er bij gehaald. Besloten wordt dat Gil Sheperd, de acteur die Tom Baxter speelt, ervoor moet zorgen dat zijn creatie terugkeert in de film. Wan neer Sheperd echter in aanraking komt met Cecilia wordt hij op slag verliefd. Bemind door zowel het .it de grauwe werkelijkheid wordt. (foto pr) personage, als de acteur gaat Ceci lia er serieus over denken haar boe man Monk te verlaten. Maar dro men zijn bedrog. Het spel met droom en werkelijkheid geeft aanleiding tot vele geestige situaties. Zo zal Tom uitgelegd moeten worden, dat zijn filmgeld in het echt niets waard is, dat een zoen niet gevolgd wordt door een fade-out, dat in het echt bordelen bestaan en God zoiets is als een scenarioschrijver. Ander zijds zal Cecilia moeten i in de filmwereld de champagne uifj 'ginger ale' bestaat. Dergelijke verwarring maakt de film tot een aangename komedie. Woody Allen's 'Purple rose of Cai ro' onderscheidt zich echter van de gelijknamige komedie uit de jaren dertig, doordat hij zijn spelletje met schijn en werkelijkheid op meerdere niveau's speelt. Binnen Allen's film heb je immers de fic tieve wereld van Tom Baxter en de werkelijkheid van Cecilia, maar voor ons is die realiteit even fictief als het Copacabana van Baxter. De ene keer kijk je met Cecilia naar de zwart-wit film en weet je amper waar de echte bioscoop ein digt en de zaal van de 'Jewel' be gint De volgende keer kijk je naar Cecilia die een film bekijkt en lijkt het even of je je als toeschouwer op het scherm bevindt Ten slotte kijk je naar een Cecilia die zich in de zwart-wit-wereld uitstekend ver maakt en alle personages in de film met haar plotselinge verschijning de stuipen op het lijf jaagt. Woody Allen speelt zijn spel met meester lijke hand en brengt zyn publiek niet minder in verwarring dan de personages in zijn twee films 'The purple rose of Cairo'. Weer is Allen erin geslaagd zich zelf te overtreffen en een perfecte film te maken; goed spel van Mia Farrow als onhandig droomstertje, overtuigend spel van Jeff Daniels als Tom Baxter en Gil Shepherd, mooie fotografie en een sterk sce nario. Dat alles resulteert in een luchtige komedie, die iets over zichzelf, zijn makers en zijn pu bliek weet te zeggen. LEONARD ENGEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17