'Er is niets waar we niet tegenaan schoppen' Tijdsoverschrijding en leeftijdsverschil TV-rubriek Schrikbewind van schermen door Nico Scheepmaker Schrijverscollectief nu in de weer voor VPRO Nomads een verademing Candy Dulfer heeft iets te bieden ZATERDAG 19 OKTOBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 WtT' 7 V i i mx>r ;fj Je hoort nooit eens, bij de slager of de kruidenier: „Mag het een ietsje minder zijn?". Het is altijd: „Mag het een ietsje meer zijn?". „Ja hoor," is dan mijn standaar- dantwoord (want standaardvra gen moet je met standaardant- woorden beantwoorden), „als ik maar niet meer hoef te betalen". Meestal valt dan even een aar zelende stilte in: zou hij het me nen, of maakt meneer een grap je? Bij televisie gaat het net zo. Programma's lopen altijd uit, als ze niet tevoren op film of video band zijn opgenomen en hun tijdsduur voor het drukken van de programmabladen kon wor den gemeten. Als een live-pro gramma zich niet aan de vastge stelde tijd houdt, is het altijd lan ger, nooit korter. Tevoren, tij dens de maandenlange voorbe reidingen, wordt er door ieder een getimed bij het leven, dit on derdeel duurt zolang, dat onder deel mag maar zolang duren, la ten we er voor alle zekerheid maar een paar minuten bij tellen, want je weet het zelf, het loopt altijd een ietsje uit, dan blijven we aan de save kant (spreek uit: ?eve kant), maar er is zo'n over vloed aan ideeën (dan moet dat andere item maar iets korter, het zou zonde zijn dit te laten schie ten), dat zo'n rechtstreeks uitge zonden programma vrijwel altijd iets uitloopt. Het is altijd een ietsje meer. nooit een ietsje min der, net als bij de slager en bij de kostenramingen van grote bouw werken. Maar ja, tussen een ietsje meer en een overstroming van de ge plande zendtijd van een half uur, zoals donderdagavond bij de. 1,2,3, lotto-show van Ted de Braak (en de KRO) het geval was, zit wel een erg groot ver schil. België speelde 87 minuten tegen Nederland, Ted de Braak presenteerde de 1,2,3, lotto show! Dertig minuten tijdsover schrijding op een geplande zend tijd van 100 minuten, - dan word je in de Tour de France toch wel genadeloos uit de strijd geno men! En het had nog de verve lende consequentie ook, dat het enige interessante programma van de hele avond overboord werd gezet. Ik spreek nu even namens mijzelf, en mijn achter ban. Ik weet heus wel dat voor miljoenen mensen die 1,2,3, lot to-show het interessantste pro gramma van de avond was, en hoe meer ze ervan te zien kregen hoe liever het hun was, maar ik had. het EO-pfogramma en het KRO-programma doorsnuffe lend, mijn zinnen vooral gezet op de (Amerikaanse) CBS-docu- mentaire „Een vliegtuig viel uit de lucht", een reconstructie van een bijna-ongeluk, die in 1983 op het International Film TV Fes tival in New York in de categorie nieuws de Grand Award, de hoogste prijs dus kreeg. Dat be loofde kwalitatief het beste pro gramma van de avond te worden, daar zag ik naar uit. Maar ja, Ted- je kon niet timen, liep een half uur uit, toen was er voor dat 60 minuten durende bekroonde programma geen tijd meer en kregen we inplaats daarvan een Muppet Show met Rudolf Noe- rejev in de maag gesplitst. Ook leuk natuurlijk, maar de Muppet Show kennen we nu zo langza merhand wel, en om daar nu om 10 uur 's avonds mee opgezadeld te worden is een ander verhaal, temeer omdat je op die manier na de ene show nog een andere show als toetje kreeg opgediend, wat niet de meest wenselijke programmering is... En het zijn toch juist vaak de documentaires en 'praatpro gramma's' die het interessantste zijn, zoals het gesprek van Cees van Ede met de Vlaamse actrice Dora van der Groen, die de lui heid predikte, en het (Engelse) interview met de meesterfoto- graaf Bill Brandt, een man op wie het uitgestorven begrip 'zie- leadel' van toepassing was. „Vindt u ook dat er bij fotografie van 'een beslissend moment' sprake is", vroeg de interviewer. De stokoude Brandt grinnikte en zei: „Dat klinkt naar Cartier- Bresson! Nee, dat vind ik niet". En hoe onthullend was het niet om minister Smit-Kroes bij Jan Lenferink bezig te zien, als vol automatische politica, waar geen normaal menselijke reactie meer uit te voorschijn gepeuterd kon worden. En hoe interessant was het niet om in 'Rondom tien' echtparen die minstens 15 jaar in leeftijd met elkaar verschilden te horen praten over de tegenwer king, de achterdocht en het on genoegen van hun familie, altijd de familie, want dat zijn vaak de enigen die iets van dat leeftijds verschil afweten. Het meest op merkelijke was immers, dat je het op een paar gevallen na hele maal niet kon zien dat er zo'n groot leeftijdsverschil was! In een geval dacht ik zelfs dat de oudste de jongste was van de twee! Buitenstaanders beginnen dat leeftijdsverschil pas op te merken als het om 30 of 40 jaar gaat, maar de familie begint al te zeuren zodra het om 10 jaar leef tijdsverschil gaat, want die ken nen de geboortedata! Uiteraard kregen we alleen maar gunstige verhalen te horen over zulke hu welijken, iedereen hield hartstik ke veel van elkaar, de anderen zullen zich niet gauw aanmelden voor een tv-programma, maar een belangrijk aspect van zulke verbintenissen werd in het ge heel niet aangeroerd: de seksuele aantrekkingskracht die in het leeftijdsverschil schuilt, of dat nu de oudere rijpere man (of vrouw) betreft, of juist de jonge re vrouw (of man). Maar daar is het misschien een NCRV-pro- gramma voor... HILVERSUM/AMSTERDAM (GPD) - Terug van weggeweest: het Schrijverscollectief. Na een tijd als groep op non-actief te hebben gestaan hebben Willem Wilmink, Karei Eykman, Jan Riem, Ries Moonen, Fetze Pijlman en Hans Dorrestijn de koppen weer bij elkaar gestoken. Dit illustere sextet levert nu teksten voor het nieuwe en naar eigen zeggen „generatievernietigende" programma 'Geef je ouders maar weer de schuld', waarvan de VPRO zondagavond de eerste aflevering uitzendt. Eerder maakte het Schrijverscol lectief teksten voor de 'Stratenma ker-Op-Zee-Show' en voor 'J. J. de Bom voorheen de Kindervriend'. Een gesprek met Karei Eykman. die een blik gunt in een warrig schrijvershoofd. Het wordt, hoe kan het ook anders, een gesprek in een literair café in Amsterdam on der het genot van ettelijke kop stootjes. door Agnes Zuiker - Vroeger schreven jullie veel voor de VARA. Waarom is dat nu de VPRO geworden. Eykman: „We zijn nergens aan verbonden, aan geen enkele om roep, we schrijven individueel ook voor Sesamstraat, de IKON en de RVU, om er maar wat te noemen. Maar de VARA heeft ons vijf jaar geleden gewoon laten vallen. Na de 'J. J. de Bom Show' hebben we niets meer van ze gehoord. Daar zijn we heel boos over, ja". - De samenwerking met de VPRO kan gezien worden als een wraakactie? „Nee, nee, geen wraakactie. Aart Staartjes werd gevraagd om voor de VPRO te komen werken en daar kwam min of meer vanzelf het Schrijverscollectief aan te pas. We hebben ook al zoveel samen ge daan". Eykman schiet in de lach. „Het is vreselijk lastig. We zijn bij elkaar net een mand met vlooien. Als ik je vertel dat ik van het hele stel nog de meest evenwichtige ben, kun je wel nagaan onder welke omstan digheden wij moeten werken. Doordat schrijven zo'n intensieve bezigheid is vormen we een hechte club. We hebben al menige ruzie doorstaan. Er is er altijd wel een die in een pchtscheiding ligt, zodat we weer wat hebben om over te praten. Ach, het is een van de leuk- „Die titel komt uit een aflevering van J. J. de Bom. Op een gegeven ogenblik zegt iemand: „Ja maar, ik heb een ongelukkige jeugd ge had", waafop geantwoord wordt met: welja, geef je ouders maar weer de Schuld. Zo doen we". Kamagurka - Lijkt het programma op de vo rige produkties van het Schrijvers collectief „Nee hoor. Het is veel harder. Grimmiger dan een J. J. de Bom Show. Agressieve scènes met veel geschreeuw. Het is zo absurd, het lijKt wel pop-art, een beetje cartoonachtig. Zoiets als de strips van Kamagurka en Wolinski. Dit is gewoon nog nooit gedaan op de te levisie. Ja, er zijn wel eens serieuze programma's bij de VARA ge weest, waarin overdreven werd geacteerd, ha, ha, maar nog nooit op deze manier". Eykman speelt een scène uit de serie na. Zijn schreeuwerige stem schalt door het café. Bezoekers kij ken hem lichtelijk verbaasd aan. Het deert hem niet. Met normaal volume vervolgt hij: „Weet je. we werden zo doodziek van dat als maar begrip opbrengen voor 'het kind'. Dat hebben we jaren en ja ren gedaan in de Stratenmaker en J. J. de Bom en we hadden er schoon genoeg van. Ik vind er zo ontzettend veel krengen onder zit ten, onder die kinderen. Net als on der volwassenen trouwens. En dat willen we aanpakken: die Karei Eykman: doodziek de rot mentaliteit, die opgewon den, verontwaardigde, smoelen- trekkende, lamlendige kinderen. Het is nooit hun eigen schuld; al tijd hebben anderen het gedaan". Hij is er nog niet over uitgepraat: „We zijn geirriteerd over dat ver wende gedoe. Belachelijke denk fouten maken ze. Halen een beeld van Vondel onderuit omdat er een pand in de Vondelstraat ontruimd is. Wij hébben gelijk. Doorgeflipte autonome bewegingen, daar heb ik een hekel aan. Kraken een pand dat allang bewoond is. Gooien rui ten in bij de HEMA omdat dat ka pitalistisch is. Ze brengen de se rieuze kraakbeweging op deze ma nier in diskrediet. Het Schrijvers collectief neemt het voor de under dog op, voor de mensen die geen macht hebben". - Dat worden boze reacties van jongeren. „Het wordt weer een programma dat je óf heel goed óf heel slecht vindt. Tienen of enen dus. Ik vrees dat er niets is waar we niet tegen aan schoppen. Ze moeten het alle maal ontgelden, maar we verdelen het eerlijk hoor. Feministen, auto nomen, het koningshuis, het leger, alles krijgt zijn deel. Het is een te gendraads en een tegenlinks- draads programma". Boelen 'Geef je ouders maar -weer de schuld' wordt ditmaal niet geregis seerd door Frans Boelen (sinds en kele maanden directeur van de Leidse Schouwburg, red.) en niet gespeeld door het trio Staartjes,.. Van Dort en Prinsen. Aart Staar tjes heeft bij deze produktie de re gie in handen, terwijl Frits Lam- brechts, Sylvia Millecam en Gijs de Lange de spelers zijn. - Is voor die verandering bewust gekomen? Eykman: „Ja, anders lijkt het al lemaal weer zo op vroeger". - Welke consequenties heeft dat voor het programma? „Het is bewust niet mooi gedaan. Onder de regie van Aart is het min der esthetisch dan bij Frans Boe len. Dat was een esthetisch regis seur. Nu is er geen 'verantwoorde' vormgeving. Esthetisme is kitsch. In Hilversum worden de program ma te mooi gemaakt. Oh, wat schit terend roept iedereen bij een be werking van Couperus, waarin ge bruik wordt gemaakt van tegen licht. Maar waar het over gaat kan niemand je vertellen. Aart kiest be wust voor rafels en scheuren". 'Dunne bomen' in het LAK 'Dunne bomen' door Triade. Concept van Jeanette van Steen; uitvoering: Van Steen, Norio Mamiya en Carol Schade; zang: Lucia Meeuwsen; componist: Karei Goeyvaerts; de cor: Albert Diederik. Gezien op 18 oktober in het LAK, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Het theater kent zijn trends; we leven momenteel in het tijdperk van de stoelen en de schermen. Is het podium niet be zaaid met allerhande stoelen, dan wordt er wel met al dan niet doorzichtige schermen gema- noevreerd. Een combinatie van beiden is bij mijn weten nog niet vertoond. Jeanette van Steen, die jaren lang danste in de groep van Bart Stuyf, verraste vorig jaar met 'Onderwerp', een subtiele voor stelling voor drie dansers en een object. De titel 'Dunne bomen' van haar tweede project is ont leend aan een gedicht van Jan Arends. Het decor speelt hierin andermaal een voorname rol. In het eerste deel bestaat het uit twee banen papier, die in een boog tot op de grond afhangen. Later, als die banen zijn afge scheurd, worden drie grote lij sten het podium opgereden. In elk van die lijsten zijn met papier bespannen schermen bevestigd, die elk zowel kunnen schuiven als om de as draaien. Drie dansers bewegen zich in dat decor. Ieder van hen heeft een eigen bewegingstaal en tem perament. Dat wordt meteen in de eerste scène al duidelijk. Ca rol Schade beweegt traag en be dachtzaam, Norio Mamiya heeft een meer abrupte motoriek, ter wijl Jeanette van Steen veelvul dig de grond opzoekt en de meest vloeiende patronen uit voert. In de openingsscène werkt het contrast tussen die temperamen ten nog spannend. Zogauw de schermen in het geding komen, is het afgelopen met de intensi teit. Die schermen oefenen een waar schrikbewind uit, moeten steeds weer verplaatst en recht gezet worden en staan elke ont wikkeling in de weg. Ze worden door de dansers met veel ontzag behandeld, als waren het ge schenken uit de hemel, beladen met taboes. Dat maakt de voor stelling steriel en soms zelfs irri tant. Een enkele keer worden met het licht aardige effecten be reikt, maar veel te weinig om het gebruik van de schermen te rechtvaardigen. Zangeres Lucia Meeuwsen .zingt flarden van het gedicht, af gewisseld met betekenisloze klanken. Een mooie compositie, die het deels abstracte karakter van de dans aanvult. Maar waar om heeft de zangeres een thea trale functie gekregen en moet ze als een dolende geest tussen de papieren wanden dwalen? Eéh voor de hand liggende toevoe ging, die eerder averechts werkt. ARIEJAN KORTEWEG The Nomads. Gehoord: 18 oktober, Leids Vrijetijdscentrum (LVC). Be zetting: Nick Vahlberg-zang en gi taar, Hans Ostlund-gitaar, Ed Johns- son-drums, Tony Carlsson-bas en zang en Frank Minarik-Farfisa-or- geltje. LEIDEN - Snel, meedogenloos en zonder poespas speelde de Zweedse Nomads gisteravond het barstensvolle LVC plat. Zelfs de wild om zich heen trappende, iedereen omver kegelende, hos sende meute voorin, die uitbun digheid verwarde met hufterig- heid, kon het feestje niet beder- De Nomads zijn in ons land vooral bekend geworden door hun prachtige mini-elpee 'Where the wolfblane blooms'. Gister avond viel veel onbekends te be luisteren, een nieuwe plaat zal dus wel in aantocht zijn. The No mads maakten met hun debuut elpee vooral furore bij de liefheb bers van garage-rock. De Zwe den behoren tot de interessant ste vertegenwoordigers van dat genre. Opmerkelijk want uit een land dat Abba en knackebrot ex- porteert maar voor het overige geen wezenlijke bijdrage aan de rock en roll heeft geleverd, ver wacht je zoiets niet. In een tijd die wordt geken merkt door Madonna's, getou peerde leeghoofden van het slag Duran Duran en platenmaat schappijen die soundmixers con tracten aanbieden, zijn de No mads een verademing. Niet de haardracht is belangrijk maar het avontuur van het snel en hard spelen staat centraal. De Ramones kunnen wat dat betreft de Nomads gevoeglijk in hun testament opnemen. Handelsmerk van de Nomads is fuzz. Hans Ostlund, van wie het net lijkt of hij kippig is, zo dicht zit hij met zijn kin bij zijn laaghangende gitaar, zou wel eens de geschiedenis in kunnen gaan als de grootste fuzzmaniak aller tijden. Zo dol als hij is op fuzz, zo weinig heeft hij op met akkoorden. Samen met de meer declamerende dan zingende Nick Vahlberg veroórzaakt hij gitaristische wervelstormen die te dicht in de buurt gekomen omstanders meteen naar de oor tjes doet grijpen. Van het Farfisa- orgeltje van Frank Manirik blijft temidden van dit geweld op wat fluitketelgeluidjes na niet veel over. Bas en drums, bootsen een onstuitbare locomotief na. De trein komt immer piepend en krakend tot stilstand om een maal weer zijn weg vervolgend in een mum van tijd zijn topsnel heid te bereiken. In de wat trage re stukken doet de groep aan Crazy Horse denken. Vooral tij dens 'I don't need your love any- e' drong die vergelijking zich op. WIM KOEVOET 'Top Girls' van Caryl Churchill. Met: Pleuni Touw, Henriëtte Tol, Jes Vriens, Coby Stunnenberg, Marieke van der Pol, Sylvia Millecan en Adrienne Wurpel. Regie: Adrian Bri ne. Gezien op 18 oktober in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - In het programma boekje bekent Pleuni Touw er trots op te zijn, dat zij en haar man als eerste vrije producten ten dit stuk 'Top Girls' hebben uitgebracht. Daar lijkt inderdaad wel wat durf voor nodig te zijn geweest. Afgaande op de reacties kun je echter stellen, dat zij met dit stuk voor zeven vrouwen een troef in handen hebben. Met humor, maar toch over het algemeen met de nodige ernst laat de schrijfster zien, dat vrou wen een hoge prijs moeten beta len om carrière te kunnen maken - door de eeuwen heen en nu nog. Zij doet dat op twee manie ren. Het stuk begint met een ont- 'Top Girls' goede produktie moeting tussen enkele histori sche vrouwen ter ere van Marlè- ne's benoeming tot directeur. Met haar aan tafel zitten: een pausin, een ontdekkingsreizig ster, de concubine van de Japan se keizer (opvallende rol van Ma rieke van der Pol), Griselda uit de Decamerone en Dulle Griet uit een portret van Brueghel. De ze vrouwen vertellen, welke of fers hun carrière gekost heeft. Daarna volgen in het tweede deel nog vier scènes, waarin de schaduwzijde van de succesvolle carrière van M[arlène steeds dui delijk wordt belicht. Het is jam mer, dat deze twee delen, afge zien van de vergelijkbare thema tiek, aan het eind verhaaltech nisch niet meer bij elkaar ko men. Het stuk wordt daardoor niet echt tot één geheel. Dat valt extra op, aangezien de slotscène met de kansrijke Marlène, haar kansarme zuster en haar kanslo ze, wat geestelijk achtergebleven dochter Angie te lang duurt. Jes Vriens, die als Dulle Griet met haar onbehouwen spel de show steelt, gaat in het realis tisch spelen van haar rol als An gie erg ver; het is een bijzonder moeilijke rol, die in haar intense spelopvatting geloofwaardig overkomt. De decors zijn smaakvol en blijkbaar ook erg praktisch, want de nogal omvangrijke change menten verlopen opvallend .soe pel en vlot. Mede door het spelni- veau behoort 'Top Girls' tot de betere produkties. WIJNAND ZEILSTRA Concert door PS en de Footnotes en Candy Dulfer's Funky Stuff gehoord op 18 oktober in'het Anthonius club huis. LEIDEN - Hoe verschillend twee muziekloten van dezelfde stam zich kunnen ontwikkelen blijkt uit het laatste concert van de Leidse Popgroep de Footno tes en de funk soul band van ge mengd Amsterdams en Caraïbi- sche afkomst, dié de naam draagt van de opvallend jonge altsaxofoniste Candy Dulfer. De Footnotes brachten degelijk ge construeerde melodieuze pop muziek. Ondanks de korte num mers en veel instrumentale bij dragen bleek het pas in het laat ste nummer mogelijk de zaal mee te krijgen. Lag het aan het minder eigentijdse karakter van de muziek of de matige geluids installatie, die de klanken nogal ongenuanceerd liet overkomen? Dit veranderde bij Funky Stuff, die het geluid lieten op- Candy Dulfer (foto pr) krikken en met een fusion intro van start gingen, gevolgd door geprononceerde ritmiek met ver sterkt drumstel en de zuster van Nippy Noya op conga's. Twee zangeressen én de aanstekelijke, uit Curasao afkomstige, zanger Franklin Batta, die tevens als ce remoniemeester fungeerde, drukten een zwaar stempel op deze Amerikaanse soulmuziek. die op het laatst zelfs overging in een Gospel-achtignummer, dat de zaal op stelten zette. Je kunt zeggen dat Candy de band van haar vader heeft overgenomen. Ook haar saxofoonspel, met een opmerkelijke beheersing voor haar 16 jaren, heeft ze niet van een vreemde. Het spel is geënt op een wat minder bekende sax- speelwijze, althans niet als melo- diebepalend, maar als begelei ding bij Rock Roll en Blues. Bij Candy hoor je dat ze die mu ziek goed kent. Leuk zijn haar theatrale aanzetten: de hand om hoog wanneer de toon omhoog gaat. Alle musici vertonen een grote inzet en de extase wordt duidelijk overgebracht en be reikt een hoogtepunt in A Home is not a House van Hans Dulfer. De formule is duidelijk:'dansba re ritmische muziek met solisten, die met een maximaal aantal moeilijke noten, ook de luiste raars nog iets heeft te bieden. WILLEM WINSEMIUS Frits Lambracht en Sylvia Millecam in de eerste aflevering van 'Geef je vers-collectief Hans Dorrestijn, Karei EykmanM. Harmsen, Fetze Pijl- ouders maar weer de schuld', een comedyserie geschreven door het Schrij- man, Jan Riem en Willem Wilmink. (Nederland 2,20.10 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33