Bridge Filatelie pf Ai POP Kitsch met een grote K De betere disco Dat valt weer niet tegen Draai de knop maar ver open Absolute stilstand Fantasie is ver te zoeken Vonk wil maar niet overslaan KRUISWOORD OPLOSSING f ®®SorinaBQ°apS® □□BB aan .•*dBk.E3BHaa JÊLJÊL i i 1. m A Hf II4 mm w. Awrwr®t% ZATERDAG 19 OKTOBER 1985 EXTRA PAGINA 3fc Bijdragen: Bart Jungman Wim Koevoet Ariejan Korteweg Marc almond 'Stories of Johnny' (Virgin) Marc Almond schrijft kitsch met een grote K. Zijn brouwsels staan bol van holle pathetiek, plastic liefdesverklaringen en versleten symboliek. Doordat hij dit er allemaal zo duimendik bo venop legt, heeft 'Stories of Johnny' een komische impact meegekregen die de zaak over eind houdt. De lp is verder prachtig geproduceerd en fraai ingezongen door Almond. Toch weet ik niet goed wat ik met deze plaat aan moet. Lach- stuipen en braakneigingen vech* ten om het hardst als ik het hoogst eigenaardig gekapte man neke hoor zingen: 'My candle burns'. De plaat wemelt van dat soort momenten. Het gevoel dat Almondiedereen in de maling neemt, groeit bij herhaaldelijke beluistering. Die mogelijkheid moet ook ze ker niet worden uitgesloten. Een paar jaar geleden kondigde deze helft van het Soft Cell-duo aan de muziekbizz de rug te zullen toe keren. Lange tijd hoorden we niets meer van hem maar nu ligt 'Stories of Johnny' in de winkels. Het tegenstrijdige in deze plaat zit 'm vooral hierin dat de kans aanwezig is dat het publiek dat de plaat koopt, het gebodene se rieus zal nemen. Zij die Almond niet serieus nemen immers zul len ook zijn plaat niet kopen. WK Nona Hendryx 'The Heat' (RCA) Nona Hendryx was vroeger één van de LaBelles, ondersteunde daarna een blauwe maandag de Talking Heads vocaal en bouwt nu al weer een tijdje aan een so locarrière als zangeres van het betere discowerk. Ze heeft de stem en het voorkomen om in die bedrijfstak met de besten mee te komen en verschilt op één punt van haar concurrenten: ze schrijft haar eigen repertoire. Of ze daarmee een streepje voor heeft is twijfelachtig. Ze compo neert aardig, maar niet verras send. Haar nummers missen de kwaliteit onvergetelijk te wor den. Daar komt bij dat Nona de neiging heeft ze muzikaal nogal op te rekken. Aan de andere kant: haar werk klinkt veel per soonlijker dan dat van de meeste funky zangeressen. Het grote verschil van 'The Heat' met diens voorganger 'Art of defense' schuilt hem in de pro- duktie. Bill Lasswell produceer de Nona kaal en subtiel, Arthur Baker pakt het veel zwaarder aan. In de meer funky nummers komt- ze goed tot haar recht, 'Rock this house' is een toon beeld van hoe het wel moet. De ballades staan er echter nogal cli chématig op. Vooral 'Time' is een draak met een veel te lange staart. In zijn geheel vond ik de pro- duktie van Lasswell wat span nender. Nona Hendryx wint het royaal van Nina en Nena, maar komt nog lang niet bij Tina in de buurt. AK Roger Daltrey 'Under a raging moon' (Virgin) Een soloplaat van Roger Daltrey, ik hield m'n hart vast. Op de laat ste live-plaat van The Who wist hij soms niet meer dan een arm zalig gepiep uit z'n keel te wrin gen, en tijdens Live Aid was hij ook niet best bij stem. En dan al die slappe ballades die hij als so lozanger heeft gezongen, dat be loofde niet veel goeds. Welnu, 'Under a raging moon' valt werkelijk alles mee. Geen zwijmelarij, maar stevige, net niet te trage nummers in de goe de Engelse rocktraditie, met veel gitaren en zelfs een paar harmo nica-solo's. De nummers werden geschreven door ervaren compo nisten als Pete Townshend, Russ Ballard en Bryan Adams, die goed hebben aangevoeld wat Daltrey met z'n stem kan. Alan Shacklock zorgde voor een stevi ge produktie en schreef ook het beste en meest swingende num mer: 'It don't satisfy me', dat een intro a la Led Zeppelin heeft en een vervolg dat sterk aan de ou de Free doet denken. Daarin laat Daltrey ook horen dat hij in de studio nog steeds met de besten meekan, al zal hij het peil van 'Who's next' nooit meer halen. In sommige teksten wordt met nostalgie op het verleden terug geblikt. Er zijn ook muzikale ver wijzingen naar vroeger, zoals het intro van het titelnummer, dat regelrecht is ontleend aan 'Baba O'Riley'. In datzelfde nummer een curieus intermezzo met ze ven drummers, die ieder een solo van twee maten slaan. Ook Zak, het zoontje van Ringo Starr, is daarin van de partij. Wat wil je nog meer. AK The Waterboys 'This is the sea' (Ariola) Ook de derde elpee van The Wa- terboys heeft het vermogen de luisteraar te overvallen, hem of haar in de luisterfauteuil weg te drukken. Toepasselijk in dit ver band zijn de tekstregels 'That was the river/This is the sea' van het krachtige titelstuk waarmee de plaat afsluit. Het gevoel te worden overrom peld maakt, eenmaal gewend aan de orkestrale kracht waarvan Waterboy nummer één Mike Scott zijn composities voorziet, plaats voor een gevoel van wel dadigheid. Het is heerlijk weg drijven op de hoogdravende maar gedreven muziek van The Waterboys. The Waterboys kunnen de slag met U2 en de Simple Minds met gemak aan. Sterker nog, The Wa terboys winnen het als het aan komt op variatie en geloofwaar digheid. De bombast van Scott is ook substantiëler. Hij durft het aan het wervelende vioolspel van Steven Wickham een centrale plek in het geluidsspectrum te laten innemen, daar waar zijn Schotse en Ierse tegenhangers een voorkeur voor het creëren van nep-orkestjes uit vervormde gitaren en speakervullend syn- thesizergeloei aan de dag leggen. Wat U2 en de Simple Minds ook niet hebben zijn blazers van het kaliber Thistlewaite (sax) en Lo- rimer (trompet). Met die blazers, die viool, zijn eigen piano en gitaren stapelt Scott klankenlaag op klanken- laag. Om het een en ander te er varen dient de volumeknop zo ver mogelijk open te worden ge draaid. Dat hij niet mooi zingt - hij heeft het stemgeluid van een schorre kraai - is jammer maar geeft het geheel toch iets ontroe rends mee. Net zoals bij Dylan, Scott's Grote Voorbeeld. WK The Motels 'Shock' (Capitol/EMI) Arme Motels. Ze gaan gebukt on der de doem van een uitstekend debuut. Zes jaar geleden verras ten ze met een plaat vol intelli gente nummers, smaakvol gear rangeerd en mooi gezongen. Een parel aan de verblekende kroon van de Amerikaanse westcoast. Sindsdien zyn alle pogingen om dat debuut te evenaren op niets uitgelopen. Soms maakten ze nog wel eens een nummer dat echte klasse heeft, maar het bleef by incidenten. 'Shock' is een proeve van absolute stilstand. Er wordt voorbeeldig gemusiceerd hoor, daar niet van. Ruimtelijke gitaren, echootjes op de juiste plaats, uitgekiende blazers en keyboards. Maar het is allemaal zo keurig en steriel. Van de frisse emoties is niets meer over. Mar tha Davis zingt alsof ze een spoedcursus heeft gevolgd bij de firma 'Dertien in een dozijn'. Alleen de ballades zijn nog enigszins acceptabel. 'Cries and whispers' is aardig en het met si- tar-achtige geluiden versierde 'Icy Red' haalt het peil van de Motels van vroeger. Voor het overige: beluister alsnog eens de debuutplaat en laat deze 'Shock' links liggen. AK John Cale 'Artificial Intelligence' (Ariola) De opvolger van. het fraaie 'Ca ribbean Sunset' is maar voor de helft gelukt. Ook op 'Artificial Intelligence' zijn weliswaar fraaie, beklemmende teksten te vinden maar doordat de muzika le omlijsting zeker op kant twee te wensen overlaat, klinkt alles lang niet zo intens als had ge kund. Schuldig hieraan is vooral toet senist James Young. Juist door dat hij een sleutelrol vervult, is het negatieve effect van zijn dis functioneren extra groot. Young's spel is clichématig, fantasieloos. Hfj haalt op elk van de negen songs hetzelfde trucje uit. Het zelfde geldt - zij het in iets min dere mate - voor de luie percus sionist Dowdall. Een andere klacht betreft het ontbreken van Cale's boeiende paranoia, zijn duels met de pia no. Daarvoor is niets in de plaats gekomen. De plaat klinkt over matig zakelijk en hier en daar zelfs gladjes. Toch staan er een paar mooie stukken op. 'Black Rose' is het mooist. Werkelijk beneden alle peil en Cale onwaardig is 'Chine se Takeaway', een aaneenscha keling van klassieke themaatjes, gelardeerd met gelach van de muzikanten die blijkbaar nog plezier hebben ook in het maken van dergelijke James Last-troep. WK Madness 'Mad not mad' (Virgin) Van een gezelschap vrolijke gek ken in de traditie van Ian Dury heeft Madness zich ontwikkeld tot een popgroep die zichzelf en haar publiek serieus neemt. No digde 'One step beyond' nog uit tot een gezellige pogo, met 'Our House' schreef Madness een nummer in de beste traditie van de melodieuze popmuziek. De huidige single 'Yesterday's Men', waarin een kritische noot over de Britse politiek wordt ge kraakt, kan een zelfde karakte ristiek krijgen. Maar een tikkel tje saai is het nummer trouwens wel. En om de lijn van karakte ristieken door te trekken: dat zelfde geldt ook voor 'Mad not mad', de laatste Madness-elpee. Het klinkt zeer welluidend, maar de vonk wil niet echt overslaan. De rivier, the Madness is een kabbelend beekje geworden en een stroomversnelling hier en daar zou het er wel wat aantrek kelijker op maken. McPherson en de anderen moeten ter inspi ratie nog maar eens 'One step beyond' en 'Absolutely', de twee eerste elpees, beluisteren. HORIZONTAAL 1.ouderwets kookgerei, 10- .scheidsrechter, II.beslag op vreemde schepen, 12.zekere slaapziekte, 13.lichaams vloeistof, 14.hofbal, 17.parti in rechtsgeding, 18.gewa pend geleide, 19.ijzeren hef boom, 22.1ekkernij, 24.hand schrift voor de pers, 25.kleur 26.gewoonterecht (Ind.), 29 .gevoel v. bewondering, 30 .dag, adieu (Eng.), 31. iem met wie men een briefwisse ling onderhoudt. VERTICAAL 2.nalatenschap, 3.vreemde, 4.deel v.h. onderricht, 5.mu- ziekinstrument, 6. één v.d. Ned. Antillen, 7.kuis, zedig, 8.gierigaard,vrek, bekrom pen persoon, 9.grenspost, 15- .buit, 16.spade, 20.Spaans gras. 21.Hongaarse dans, 22.één der Ned. Antillbn, 23.op de bodem, 27.beest, 28. verdriet. samaHB! B flBHBBB IB OkiHr IBuB SQHejaaa BBDBDBB sqhbeb' a 'ioaaas De prijs van 25,- werd toege kend aan T. Verduijn, Da Costa- straat 37, 2406 AS Alphen a.d. Rijn. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. f g h WP Wfc [E Omdat ik de maand oktober in het buitenland verblijf krijgt u de komende vier weken in deze rubriek een aantal opgaven 'uit blik'. In diagram I staat wit totaal gewonnen, maar na l.c7? kan zwart zich opeens redden. Hoe? In diagram II h^eft zwart een gevaarlijke vrijpion op b3, maar zijn koning staat enigszins geëx poneerd. Op welke fraaie wijze kan wit aan zet hiervan profite- In diagram III is wit binnenge vallen op h7. Na Dh8+ levert dit echter weinig op. Hoe moet wit aan zet het dan wel spelen? De witte vrijpion in diagram IV lijkt aardig geblokkeerd. Toch kan wit aan zet hiermee winnen. Hoe? Oplossingen volgende week. Tot mijn grote spijt heb ik totaal nog geen aandacht besteedt het kampioenschap van Neder land voor junioren. Nu er echter niet zoveel nieuws is over de match Clerc-Gantwarg heb ik nu de gelegenheid daarvoor om de ze tekortkoming goed te maken. Het in Westerhaar georgani seerde toernooi, dat in juli werd gespeeld, kende een verrassende winnaar. Namelijk de Vordenaar Wieger Wesselink, die de favorie ten Vander Zee, Krayenbrink en Budé voor bleef. De volledige eindstand luidt: 1. Wesselink 9-13, 2. Budé, Krayenbrink, Van der Zee 9-12, 5. Keetman 9-10, 6. Nas 9-8, 7. Hoopman 9-7, 8. Van der Tak, Kooistra 9-6, 10. Van der Berg 9- 4. Hieronder een min of meer theoretische overwinning van de kampioen. Nas Wesselink. 1.33-29 17-22 2. 39-33 11-17 3. 44-39 7-11 4.50-44 1- 7 5. 31-26 16-21 6. 32-28 19-23 7. 28x19 14x23 8.35-30 10-14 9.30-24 23-28 10. 40-35 20-25 11. 24-20 15- x24 12.29x20 14-19 13.20-15 11-16 14. 44-40 5-10 15. 34-30 25x34 16. De meesterklasse, de hoogste competitie-afdeling in de Neder landse Bridge Bond, heeft dit jaai* een geheel ander gezicht ge kregen. De directe toelating van CPP, een op initiatief van een aantal topspelers gestichte nieu we club, veroorzaakte een nogal ingrijpende verschuiving. Door dat het aantal clubs oneven is, zal versterkte degradatie plaatsvin den. Daaraan gekoppeld werd een nieuwe competitievorm geïntroduceerd. Na 9 wedstrij den zullen de teams worden ge scheiden in een kampioenspoule en een degradatiepoule, waarin vervolgens nog een hele compe titie wordt afgewerkt. De oprichting van de CPP had met name voor "USS grote gevol gen, omdat juist die club de meeste spelers kwijtraakte. In tern loste mep dat op door voor de twee hoogste teams selectie wedstrijden uit te schrijven, het geen onder meer tot gevolg had dat het vorig jaar gedegradeerde damesteam zich opnieuw in de hoogste klasse speelde. De onderlinge wedstrijd in de competitie werd vervolgens een prestigestrijd die verrassender wijs door de dames wérd gewon nen. Mede dank zij een door Elly Schippers goed afgewerkte 3 SA, die als volgt lag: O 4 AB75 V 982 O H3 B 10 3 2 HET KAN NIET worden ont kend dat de posterijen van de Duitse Bondsrepubliek bijzon der vasthoudend zijn wat betreft de motieven op de traditionele Wohlfartsmarken, de weldadig heidszegels. Ook dit jaar weer, en voor de twaalfde keer in succes sie een "flora"-serie: (stro)bloe- men en. bessen, zij het deze keer aangevuld met vogels en insec ten. Zowel op de Duitse als op de Westberlijnse zegels staan bor duurwerkjes met bloemen en bessen, ontleend aan een midde leeuws gebedsboek. De zegels van beide series hebben waarden van 50 20 pf., 60 30 pf., 80 40 pf. en 12Ö 60 pfennig. Dag van uitgifte: 15 oktober. Op 15 oktober heeft de Duitse Bondsrepubliek verder de 175e geboortedag herdacht van de schrijver Fritz Reuter (7 novem ber 1810 - 12 juli 1874). Reuter behoort samen met Groth en Brinckman tot de grondleggers van de nieuwe Nederduitse let terkunde. In.de jaren '60 versche nen zijn beroemdste boeken, o.a. "Ut mine Stromtid", dat tot de wereldliteratuur behoort en door C.J. Kelk werd vertaald "Mijn leertijd op het land". Op de 80 pf.-zegel een portret van Reuter en diens handschrift. WP IB 40x29 9-14 17. 37-31 19-23 18. 29- 24 7-11 19. 35-30 23-29 20. 45-40 29x20 21.15x24 10-15 22.30-25 28- 32 23. 38x27 21x32 24. 33-29. Nas heeft het nieuwtje van Van der Wal gespeeld 22.30-25. Van der Wal-Stokkel Kamp. v. Ned. '84). Op zijn beurt speelt Wesselink het zwarte tegenspel geheel an ders dan tot nu toe in de partij is voor gekomen. Ik zeg in de par tij, omdat Wesselink precies het schema volgt zoals ik eenmaal in deze rubriek heb gesuggereerd. 2422-28 25. 39-34 17-22 26. 34-30 11-17 27.40-35 2-7 28. 42-38 7-11 29. 38x27 17-21 30. 26x17 12- x32 31. 47-42 11-17 32. 43-39 4-9 33. 49-43 6-11 34. 42-37 16-21 35. 39-34 21-27 36. 31-26 14-20!. De omsingeling is totaal mis lukt, al is het de vraag of het ooit iets geweest is. 37. 25x14 9x20 38. 30-25 18-23 39. 29x9 20x40 40. 35x44 3x14 41. 37-31 15-20 42. 44-39 20-24 43. 39- 33 28x39 44. 43x34 8-13 45. 48-43 13-19 46. 43-39 24-30 47. 34-29 32- 38 48. 25x34 38-42 49. 26-21 17x37 50. 41x21 22-27 51. 21x32 42-47. En wit gaf op. Tot slot nog de oplossingen van de problemen van 28-9: Dl, wit schyven op 32, 34, 36, 42, 43, 47-50, zwart 8, 11, 14, 17, 18, 21, 23, 35, 45, 34-30!!! 35x24 50-44!!!!! en wat zwart nu ook speelt, hy loopt altijd een combinatie. Fan tastisch. D2, wit 27-29, 32-34, 37, 38, 43, 44, 48. 34-30, 27-22, 29-23 (9-14), 33-29, 28-22. 22x2. 2x15. door Ton Schipperheyn H932 V V B 10 6 5 O B 10 8 2 - N 10 6 W O ^743 W,° O 7 54 z H V987 V84 9 AH O A V 9 6 A654 Zuid was gever, NZkwetsbaar. Aan beide tafels werd 3 SA be reikt, in plaats van het betere 4 Ha, maar daar gaat het nu niet om. West startte klaveren en dat stelde de leider al direct voor een probleem. Eddy Roosnek rede neerde als volgt: Sch A moet goed zitten, anders bereik ik nooit de tafel en dan kan ik het schudden. Als West inderdaad Sch A heeft, kom ik tot 8 slagen. Ergo de snit op Ru H heb ik ook nodig. Lukt die dan maak ik 4 ruitenslagen en daarom kan ik nu net zo goed een paar harten tjes opruimen. Op grond van dié redenering nam hij de vierde kla veren én gooide op tafel twee hartentjes en twee schoppentjes af. Hij incasseerde Ha A en Ha H, speelde schoppen naar de heer (ging goed), Ha V en vervolgens Ru B. Mis en eentje down. Elly Schippers was wat zuini ger op de hartens. Zij nam ook de vierde klaveren en gooide van ta fel twee ruitens en twee schop pens af. Ook zij incasseerde de hoge hartens en stak via Sch H over naar tafel (west mag niet ne men). Nu volgde nog drie har tens, hetgeen leidde tot: 9 C> 10 O B 10 - AB - O H 3 - N o 10 WO v75 Z 9 V8 O AV - Op de laatste harten speelde zuid Sch 8 bij, West gooide vlot een ruitentje af. (Zet hij Sch A sec, dan wordt hij daarmee inge gooid en mag ruiten spelen in de vork.) Nu volgde Ru B en zuid zat voor de cruciale beslissing: snijden of niet? Ze trok de goede conclusie, sneed niet en maakte 9 slagen. door Hero Wit NOORWEGEN - Onder de ti- tel "Het Noorse beroepsleven" werd door Noorwegen op 4 okto ber een velletje in omloop ge bracht met vier 2 kr.-zegels met een bijslag van 1 kroon. De mo tieven op de zegels zijn ontleend aan de "offshore"-industrie. Op lage: 1 miljoen velletjes. Dan kwam Noorwegen, even eens op 4 oktober, met twee ze gels gewijd aan het 200-jarig be staan van de volksbibliotheken. Een zegel van 2,50 kr. (oplage 9 miljoen) vraagt aandacht voor de Deichman Bibliotheek. Op de ze- gel een oud boek met een portret van Deichman, de stichter van het bibliotheekwezen. Een zegel van 10,00 kr. (oplage 3 miljoen) verbeeldt het interieur van een moderne bibliotheek. OOSTENRIJK - Op 15 mei werd het 200-jarig bestaan van het bisdom St. Pölten gevierd met de uitgifte van. een 4,50 s.- zegel (oplage 3,6 miljoen). De ze gel toont de bisschopsdeur van de bisschoppelijke residentie, alsmede het wapen van het bis dom. Ter gelegenheid van het feit dat 250 jaar geleden in Innsbruck de Johannes-von-Nepomuk- kerk werd ingewyd werd in het bisdom Innsbruck een aan de bouwmeesters Gumpp gewyde tentoonstelling gehouden. Deze tentoonstelling werd postaal luister bygezet door de uitgifte op 17 mei van een 3,50 s.-zegel (oplage: 3,5 miljoen) waarop de voorzijde van de Johannes-von- Nepomuk-kerk, een van de bouwwerken van de Gumppfa- milie. Het 6000 inwoners tellende plaatsje Garsten, de op drie na grootste melkleverancier van Wenen, bestaat 1000 jaar. De 4,50 s.-zegel (oplage 3,5 miljoen), die op 7 juni naar aanleiding daarvan verscheen, laat Garsten zien naar een kopergravure van Georg Matthaus Fischer (1628-1696). STEMPELNIEUWS - In ver band met deelneming van de Fi latelistische Dienst van de PTT aan de internationale postzegel tentoonstelling "Italia '85" te Ro me van 25 oktober tot en met 3 november wordt een bijzonder stempel gebruikt. Correspon dentie naar: Filatelistische Dienst PTT, Postbus 30102, 9700 RP Groningen. Roger Daltrey.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 31