Wachten en hopen op een nieuw vaderland Cambodjanen in Thaise vluchtelingenkampen ZATERDAG 19 OKTOBER 1985 E MM ^^^^^É^BU^G^AT^ET^^IDSCH^A^HEN^AGB^D PAGINA 19 Elf dagen lopen had hij er voor over om na de gruwelen van het Pol Pot-bewind niet opnieuw een communistische overheer sing te hoeven meemaken. Een oude rijstboer, verknocht aan zijn grond, en toch verliet hij zijn geboorteland Cambodja. Tienduizenden vluchtelingen legden in 1979 dezelfde weg af, niet alleen uit afkeer van de Vietnamese bezetter, maar ook op de vlucht voor de hongers nood. „Iedere dag bid ik in de pagode tot Boeddha dat mijn zoon en dochter een kans krijgen op vestiging in een derde land". Voor zichzelf ziet hij geen toe komst meer. De meeste landen, die tot nu toe vluchtelingen uit Cambodja een nieuw bestaan boden hebben de deur op een kier gezet. De Verenigde Staten staan bovenaan de lijst van hervesti gingslanden. Zeventig procent van de vluchtelingen uit heel Indo-China heeft er een nieuw vaderland gevonden. Vermoedelijk staan de oude man nog heel wat jaren te wachten in het door de Thaise regering, met steun van de Vluchtelingenhulp van de Verenigde Naties ingerichte kamp in Khao I Dang, op veilige afstand van de grens met Cambodja. In 1980 telde de bevolking van dit kamp 130.000 inwoners. Aange nomen wordt dat Khao I Dang op dat ogenblik de stad met de grootste Cam bodjaanse bevolking was, groter zelfs dan de geteisterde hoofdstad Phnom Penh. Nu telt het kamp 21.000 vluchte lingen, en nog eens 7000 illegalen. De illegalen zijn hoofdzakelijk afkom stig uit de kampen die aan de Thaise kant van de grens met Cambodja liggen, en waar zich nog zo'n 120.000 vluchtelin gen bevinden. Wie illegaal in Khao I Dang probeert binnen te komen doet dat hoofdzakelijk omdat alleen vanuit dit kamp de kans bestaat ooit voor hervesti ging in aanmerking te komen. Maar het is niet gemakkelijk de andere kant van het prikkeldraad te bereiken en de wachttorens te omzeilen, 's Avonds wor den de lichten op het prikkeldraad ge richt en staan de Thaise bewakers op hun post. Naar blijkt zyn de bewakers, die als alle overheidsdienaren in ontwikke lingslanden slecht betaald worden, nog al gevoelig voor het wapperen met wat bankbiljetten. Worden er geen steekpen ningen betaald, dan kan de illegale vluchteling er vast van overtuigd zijn, dat er op hem geloerd wordt. De Thaise militairen worden op hun spoor gezet, en dan zit de terugkeer naar de grens- kampen er al gauw in. Uitzichtloos. Dat is de situatie waarin vele tienduizenden vluchtelingen, verdreven van huis en haard door hongersnood of oorlogsgeweld, jaar in jaar uit verkeren. Vooral de vluchtelingenkampen in Thailand, waar veel Cambodjanen na de nodige ontberingen zijn neergestreken, bieden een trieste aanblik. Leonie van Bladel reisde in het kader van de Vluchtelingenweek naar zo'n kamp waar de meeste mensen er hartstochtelijk naar verlangen om de kans te krijgen een nieuwe toekomst op te bouwen in een ander (westers) land. door Leonie van Bladel Schuilplaatsen De Khmers (Cambodjanen) zijn na de gruwelen, die zich sinds 1979 onder het Pol Pot-bewind in eigen land hebben af gespeeld, vindingrijk geworden om aan de vijand te ontsnappen. In hun simpele onderkomens zijn nep-schuilplaatsen aangebracht om de Thaise militairen om de tuin te leiden, maar ook echte tunnels waar ze zich met drie tot vier mensen kunnen schuil houden. Beelden van uit htm tunnels gerookte Vietcong-soldaten schieten het geestesoog van de verslag gever voorbij. Op dat ogenblik verandert Khao I Dang dat, als je het prikkeldraad even vergeet best voor een lieflijk uit ziend dorpje zou kunnen doorgaan, in de gevangenis die het eigenlijk is. Een Cambodjaanse weduwe, die haar man van honger zag omkomen, is samen met haar zuster het kamp binnenge smokkeld. Ze werd door de Vietname- zen gedwongen aan de grensafscheiding met Thailand te werken, en omdat ze weduwe was wilden ze haar als vrouw hebben. „Ik ben alleen, wat kan ik be ginnen. Ze zeggen dat ik een verraadster ben. Ik wil niet meer terug. Ik moet naar de Verenigde Staten". Een aanwezige neef laat zien hoe ze zich verborg in een schuilplaats. Als hij eruit komt blijkt hij half in het water te hebben gezeten. Voor de 7000 illegalen heeft de Thaise regering twee weken geleden toestem ming gegeven voor voedselkaarten, dat betekent dat ze zich nu ook openlijk kunnen vertonen en niet meer als illega len worden beschouwd. In de hulpverlening is de zaak zeer in gewikkeld. De Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen wordt toegestaan de vluchtelingen bescherming te bieden, terwijl voor de voedseldistributie alleen de Thaise regering toestemming kan ge- De verhouding tussen Thais en Khmers was in het verleden niet altijd even vriendschappelijk. Toch merk je dat de Thaise medewerkers in een kamp als Khao I Dang met veel sympathie over de Khmers praten, en aan hen zelfs de voorkeur geven boven Laotianen, die in een noordelijker gelegen kamp zijn ondergebracht. Identiteit De ingang van Khao I Dang wordt ge karakteriseerd door het portret van een Khmer-vorst uit het verleden. De vrien delijkheid die vooral door het aanbren gen van groen en het gebruik van na tuurlijke materialen als rotan, riet en palmbladen, wordt geaccentueerd, wordt onderbroken door de strenge pas- sencontrole. Daar lees je ook dat het de vluchtelingen ten strengste verboden is suiker, zuur, zwavel en ballpointpennen in het bezit te hebben, omdat daarmee gevaarlijke wapens gemaakt zouden kunnen worden. De hoofdstraat van het kamp heet Phnom Penh Road, en on danks de zeer beperkte inkomsten van de vluchteling heeft zich een bloeiende zwarte markt ontwikkeld, waar zowel groenten als anti-conceptiepillen te koop zijn. Mooiere scharrelkippen zouden wij ons niet kunnen voorstellen dan die in Khao I Dang. De kapper en de tandarts hebben hun beroep in ere hersteld, zij het met zeer primitieve uitrustingen. Voor een levensgrote schildering van de tempels van Anchor Wat, de be roemdste tempel van het eens zo indruk wekkende Khmerrijk, voeren Khmer jongens en meisjes traditionele dansen De oudere Cambodjanendie vaak al vele jaren in een kamp zitten opge sloten, hopen dat hun kleinkinderen een toekomst kunnen opbouwen in een Meer dan duizend mensen in het vluchtelingenkamp Khao I Dang missen armen of benen. op. Een fikse regenbui gooit roet in het eten. Razendsnel hebben musici en dan sers zich hersteld. In een, grote gemeen schappelijke ruimte gaat het verder, de meisjes dansen enigszins passief, de jon gens overtuigen het meest met hun inge houden kracht. Er wordt van alles aan gedaan om de Cambodjaanse identiteit in stand te houden, want dat is zo onge veer nog het enige dat je mee kunt ne men. De 31-jarige vluchteling die behulp zaam is bij het vertalen uit de Khmer- taal betwijfelt of hij ooit in een derde land zal worden opgenomen. Hij heeft geen familie in het buitenland, en het is juist de familiehereniging die een van de belangrijkste kriteria is voor het in aan merking komen voor hervestiging. Hij is de enig overgeblevene van een vier le den tellende familie. Zijn vader had t man met het hoofd boven de aarde be graven, en vervolgens reed men er met de ossekar overheen. Landgenoten heb ben hem verteld dat degene die het ge daan heeft wel door de selectie is geko men en nu veilig in de Verenigde Staten Even verderop woont een gezin met twee kinderen, dat eerst in april in het kamp is gekomen. Hy is kapper en werd gedwongen voor de Vietnamezen hout te kappen in de jungle. Verder moest hy tankgrachten graven, en meehelpen aan de grensafscheiding. Met veel geluk is hy met zijn gezin erin geslaagd tussen de honderden mijnen, die de Vietnamezen in het grensgebied hebben gelegd, toch de veiligheid van Khao I Dang te berei ken. Zijn vrouw toont een foto van stra lende familieleden in de Verenigde Sta ten. Ze hebben er veel vertrouwen in dat ook zij dat land zullen bereiken. Khao I Dang wordt door veel hulpver leners als een model-opvangkamp ge zien, maar hoe dan ook een kamp waar je geen stap buiten mag zetten. Het is juist het jarenlang opgesloten zyn en tel kens afgewezen worden dat mensen wanhopig maakt. Velen zyn er al vanaf 1979. Er schijnen zelfs mensen met wat geld en juwelen te zijn, die kunnen zich dan meer dan twee maaltijden per dag permitteren. Het is in het verleden veel voorgekomen dat het kamp door zwaar bewapende mannen werd bezocht, die het op deze mensen hadden gemunt. De overvallen vonden ook plaats vlak voor dat mensen naar het doorgangskamp in Panat Nikhom vertrokken, dan had men zyn spulletjes bij elkaar gegraaid en was de buit kennelijk interessant. Mede om deze rovers te ontmoedigen is ook de be waking geïntensiveerd. Om precies vyf uur moet iedere bui tenstaander het kamp hebben verlaten. Op weg naar de uitgang achterom kij kend lijkt het alsof het kamp de knellen de aanwezigheid van al die goed willen de hulpverleners even van zich af schudt, en een gewoon Cambodjaans dorp wordt. Zelfs de militaire bewaking is niet onvriendelijk. Het prikkeldraad neemt elke illusie weg. Thaise politiek De Thaise regering doet alles om po tentiële vluchtelingen niet aan te moedi gen hun land te verlaten. Integratie in Thailand zelf wordt niet toegestaan. De bewaking van de kampen drukt zwaar op de overheidsgelden, maar tegelijker tijd komen voedsel en medicijnen van Thaise leveranciers. Maar de zeer lucra tieve handel van voorheen in de grens gebieden met Cambodja is verdwenen. Men zegt dat via die route heel wat tele visietoestellen Hanoi hebben bereikt. De boeren in de omgeving van Khao I Dang, die zelf elke druppel water uit de grond moeten pompen, kijken wel eens met afgunst naar de service van de rij dende watertanks in Khao I Dang. Ge probeerd wordt hen nu ook bij de voed selvoorziening van het kamp te betrek ken. Met enige regelmaat laat de Thaise re gering weten dat ze van plan is Khao I Dang te sluiten. Daardoor ontstaat er be weging in de opvang, en daarnaast ves tigt het de aandacht nog eens op het ge weldige politieke probleem dat achter de aanwezigheid van de vluchtelingen schuil gaat. In de kampen aan de grens met Cam bodja, die na het vernietigend offensief van het Vietnamese leger begin vorig jaar, op Thais grondgebied zijn komen te liggen, bevinden zich 120.000 vluchtelin gen. Velen van hen hopen op terugkeer naar Cambodja. De kampen liggen bin nen schootsafstand van de Vietnamese artillerie. Vorige week nog was er gra naatinslag. In tegenstelling tot een kamp als Khao I Dang bevinden zich hier de openlijke aanhangers van een politieke Cambodjaanse coalitie, die met interna tionale steun voor elkaar hoopt te krij gen dat de Vietnamese bezetting van Cambodja onder leiding van zetbaas Henq Samrin tot een einde kan worden gebracht. Coalitie De coalitie bestaat uit drie groeperin gen: de aanhangers van de Rode Khmer die van 1975 tot 1979 gruwelijk hebben huisgehouden (meer dan twee miljoen mensen zouden zijn vermoord); de aan hangers van dé voormalige leider van Cambodja, prins Norodom Sihanouk, en de zogeheten Vrije Khmers onder lei ding van Son Sann. De grootste aanhang heeft Son Sann, maar hij blijkt niet de grootste militaire kracht te bezitten, die bevindt zich nog steeds in handen van de Rode Khmer. Het is niet zo uitzonderlijk in deze regio dat ter bestrijding van de vijand voorma lige tegenstanders samenwerken. Maar deze coalitie is meer dan ooit een gele genheidsaffaire met weinig politieke toekomst. Voor de internationale ge meenschap, bijvoorbeeld tijdens de Al gemene Vergadering van de Verenigde Naties, kan men de coalitie als een alter natief voor de huidige Vietnamese be zetter presenteren. Die bezetter maakt overigens met een leger van 180.000 man weinig haast om weg te komen. Beloftes om in 1990 ver kiezingen te houden maken geen in druk. Uit de hoofdstad Phnom Penh komen weinig berichten, mede door het feit dat er met uitzondering van India uitslui tend diplomatieke vertegenwoordiging wordt toegestaan uit communistische landen. Toch werd bekend dat de Rode Khmer vorige maand een Vietnamees le gerkamp op 7 kilometer afstand van de hoofdstad geheel zou hebben vernield. Dit zou een bevestiging kunnen zijn van de geruchten dat de Rode Khmers zich meer uit de grensgebieden terugtrekken en verspreid in het land opereren. Hoe zeer de Rode Khmer ook nodig is voor de coalitie, men is ervan overtuigd en vreest tegelijkertijd dat bij een Vietna mees vertrek deze groepering in korte tijd weer de macht zou bezitten. Een Cambodjaanse marine-officier uit de tijd van generaal Lon Nol, die vooral zijn naam niet genoemd wil hebben en nog minder animo vertoont om gefoto grafeerd te worden, schetst in een zorg vuldig gekozen Frans, en met de nodige afstand behorend bij zijn functie, nog eens de tragiek van zijn land. „Sinds on ze onafhankelijkheid in 1953 na de Fran se overheersing is mijn land voortdu rend het middelpunt van strijd geweest. Vergeet u ook de Amerikaanse bombar dementen, die in 1969 begonnen, niet en de gruwelen door Pol Pot begaan". Na gevangen genomen te zijn door de Rode Khmers bracht hy in het oosten van Cambodja driejaar in de gevangenis door. Bevrijd door landgenoten die de strijd met de Rode Khmers hadden aan gebonden, kwam hij eerst in 1983 in Khao I Dang terecht. Hij zegt genoeg contacten met Amerikanen te hebben om kans te maken naar de Verenigde Staten te gaan. Zijn medevluchtelingen behandelen hem met eerbied. Op een oud schoolbord staan Engelse en Franse woordjes. Zoals zovele vluchtelingen die net iets meer onderwijs hebben gehad, verdient ook hij een centje bij met het geven van taallessen. Want hoe meer je je kunt redden in een vreemde taal des te meer kansje maakt naar de Verenigde Staten, Canada, Australië, Frankrijk en sinds vorig jaar ook Nederland te gaan. Selectie Een reden voor weigering is voor de Verenigde Staten bijvoorbeeld het feit dat een vluchteling tot de Rode Khmers heeft behoord. Om hierachter te komen schijnen de Amerikanen grondige tech nieken te hebben. Onlangs werden 15.000 vluchtelingen om deze reden af gewezen, dan wordt het voor de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen heel moeilijk de mensen elders te plaatsen. Niet altijd kan het behoren tot de Ro de Khmers de mensen worden aangere kend. Velen werden onder het Pol Pot- bewind gedwongen om Rode Khmer te worden. Er zyn er die toen geleefd heb ben onder een andere naam, of die daar na van naam zijn veranderd. Uiteinde lijk arriveerden ze als vluchteling zonder enige identiteitspapieren. Volgens Jenny Rogers, hoofdverte genwoordigster van de Hoge Commissa ris voor Vluchtelingen in Panat Nikhom, het kamp waar men definitief wordt voorbereid op zyn nieuwe vaderland, heeft Nederland vorig jaar voor het eerst Cambodjanen van alle categorieën opge nomen. Met dit jaar mee gaat het om 130 Cambodjanen, onder wie ook gehandi capten. Maar Frankrijk geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan Frans sprekende Cambod janen, terwijl Canada weer geen Vietna mezen wil. De laatste tijd is er juist een groeiende groep Vietnamese burgers en militairen die het gelukt is in Cambodja te deserteren en over de grens te komen. Volgens Jenny Rogers, die zelf een Ta mil is, hebben deze mensen grote kans op hervestiging. Wel worden ze om vei ligheidsredenen in het kamp gescheiden gehouden van de Khmers. De selectie laat nu in Khao I Dang een groep vluchtelingen over die tot de minst ontwikkelden en daardoor ook tot de minst bedeelden behoort. Als er op afzienbare termijn geen opvang voor hen komt, dreigt Khao I Dang .tot een permanente behuizing van oude men sen, vrouwen en kinderen te worden. Hekken, prikkeldraad en militaire bewaking maken de vluchtelingen kampen in Thailand tot gevangenissen voor de gevluchte Cambodjanen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19