'We zijn geen elitair clubje'
Intro-dans: Voorbeeldig visitekaartje
KIJK UIT
Ook Leidse afdeling van Ver. voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap
Haenchen naar opera
VRIJDAG 18 ÖKTOBER 1985
KUNST
PAGINA 25
Exposities
LEIDEN
De Lakenhal - 'MSG 200 jaar', t/m 3/
11; t/m 27/10 Eigen collectie moderne
kunst, di t/m za van 10-17 uur, zo van
Caeciliastraat 18 - Riet Schultheiss.
Danielle Orelio, kunst geinspireerd
op literatuur en op watersport, tot 15/
Ambrozijn - Noordeinde, Lydia Mer
cedes Luyten, aquarellen; dag. 13-16
en 17-21 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Hans Beuning, kleuretsen en
Peter Kortekaas, plastieken, t/m 17/
11; vr t/m zo van 13.30-17.30 uur.
tea house De Oude Rijn - Stille
Mare, Annie Gordijn, etsen en teke
ningen, t/m 10/11; ma 12-18 uur, di t/m
110-21 uur, zo van 11-21 uur.
Universiteitsbibliotheek - 'David en
Felix Lopez de Haro 1627-1694, boek
verkopers op het Rapenburg over de
Academie', t/m 27/10; ma t/m vr van
De Galerie Le Pigeon - gouaches v
Ans Wortel, tot 30/10; woe t/m za v
12-16.30 uur.
Trommelaar - pentekeningen en col
lages van Carina op de Weegh, t/m 28/
10; dag. beh. zo. van 17.30-20.30 uur.
Pijpenkabinet - Nederlandse pijpen
tussen 1850 en 1925, t/m 1/12; zo van
13-17 uur.
Museum Boerhaave - 'Balans van een
eeuw', t/m 31/12; di t/m za 10-17 uur.
zo 13-17 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Keja Tan, poppen. 1
22/10; ma t/m do van 8-18 uur. v
an 8-15 uur.
straate 'Harv', tot 1/11; dag. 10-2
Muzenhof - Gordijnsingel, Herman
van Reijn, aquarellen. Nicole Toe-
landsen, aquarellen en olieverf, t/m 6/
11; di t/m vr van 14-18 uur, za van 9-
12.30 uur.
Warmond
Het Oude Raadhuis - Hetty Geursen,
collages, pen- en potloodtekeningen,
tot 24/10; woe, do, zo 14-16 uur, di 19-
21 uur, za van 10-16 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek - Otto Zeegers, potten
bakker, Hans Benoist, aquarellen, tot
8/11; ma, woe, vr van 14-17 en 19-21
uur, do van 10-12 uur.
Leeuwenhorst Congrescentrum
rFrank Gude, werken in olieverf met
als thema beweging in de sport, tot
15/12.
Alphen
Galerie Alba - wandkleden van And-
rée le Coultre, Janna Doebele en Bet
ty Hubers; porcelein van Leen Quist,
t/m 20/10; vr, za en zo van 10-20 uur.
Oegstgeest
Jacques van Bellen - Lange Voort,
aquarellen Monique Ye, tot 26/10.
Wassenaar
Galerie Henk de Greef - Schoolstraat,
Wasnar-Groep, schilderijen en plas-
Auberge de Kieviet - Stoeplaan, Pie-
ter Verstappen, olieverfschilderijen
en aquarellen, t/m 7/11; dag. beh. ma,
9-12 en 15-19 uur
CONCERTEN
Klassiek
Het Residentie-Orkest geeft morgen
avond zijn eerste Leidse concert in
het nieuwe seizoen in de Stadsge
hoorzaal. Onder leiding van Hans
Vonk zullen worden uitgevoerd Beet-
hovens Ouverture Leonore, Sibelius'
Vioolconcert en Tsjiakowski's Suite 3
op. 55. Als vioolsoliste treedt op Silvia
Mafcovici. Aanvang 20.15 uur.
Het Rotterdams Philharmonisch Or
kest is volgende week vrijdagavond
aan de beurt om het podium van de
Stadsgehoorzaal te betreden voor het
eerste meesterserieconcert van K&O
in dit seizoen. Er zal onder leiding van
James Conlon een Mozart-program-
ma worden uitgevoerd, waaraan be
kende musici mee zullen werken. De
solisten zijn Ronald Brautigam (pia
no), Wiktor Liberman (viool), Gerrit
Oldeman (altviool), Bart Schneemann
(hobo), Sjef Douwes (klarinet). Martin
van de Merwe (hoorn) en John Mos-
tard (fagot). Het Mozart-programma
vermeldt het pianoconcert in bes gr.t.
KV 450. sinfonia concertante in Es,
gr. t. KV 364 en sinfonia concertante
in Es gr t. KV 297b. Aanvang 20.15
De Leidse christelijke oratoriumver
eniging 'Con Amore' geeft dinsdag
avond, zoals al eerder aangekondigd,
een uitvoering in de Hartebrugkerk.
Uitgevoerd zullen worden Litanae
KV 243 van Mozart, Exsultate Jubila
te KV 165 van Mozart en Lauda Sion
van Mendelssohn. Medewerkenden
zijn Elena Vink (sopraan), Caren van
Oijen (alt), Jos van der Lans (tenor).
Hans van Heiningen (bas) en Gonny
van der Maten (orgel). Het geheel
staat onder leiding van Piet Kiel jr
Aanvang 20.00 uur.
Het Zelenka-ensemble geeft zondag
avond een K&O-concert in het Groene
Kerkje in Oegstgeest. Op het pro
gramma staan composities van zeven
tiende en achttiende-eeuwse compo
nisten als Frescobaldi, Castello, Tele-
mann, Zelenka, Bach en Cima. Het
ensemble bestaat uit de hoboisten
Rob Visser en Henk Knöps, de fagot-
tist Brian Pollard, de bassist Anthony
Woodrow en de clavecyniste Anneke
Uittenbosch. Op laatstgenoemde na -
Anneke Uittenbosch is docente aan
het Sweelinck-conservatorium in
Amsterdam - zijn de uitvoerenden le
den van resp. het Concertgebouwor
kest, het Rotterdams Philharmonisch
Orkest en het Radio Kamerorkest Zij
streven, met gebruikmaking van mo
derne instrumenten, een authentieke
uitvoeringswijze na. Aanvang 20.15
vermeldt vermeldt
Milhaud, Dowland, Maderna
en Britten. Aanvang; 20.15 uur.
POP
Zweden staat voor degelijkheid. Niet
alleen op het gebied van auto's en so
ciale voorzieningen, maar sinds Abba
ook op het gebied van muziek. Ook
The Nomads staan voor muzikale de
gelijkheid, maar dan in een geheel an
der genre. Ze maken gevijven zeer
stevige gitaarmuziek in het garage
genre en waren vorig jaar één van de
meevallers van het Pandora-festival.
Vanavond spelen ze in het Leids Vrij-
etijds Centrum in Leiden. Aanvang
23.00 uur.
De Engelse muzikant Mark Foggo
woont sinds 1980 in ons land. Hij
bracht onlangs de LP 'Weapons and
guitars' uit. waarvan de teksten getui
genis afleggen van zijn visie op he
dendaagse problemen als bewape
ning en relaties. Hij speelt vanavond
met zijn band in De Stek in Hazers-
woude.
De Leidse band 'No Know', tijdens de
afgelopen 3-oktoberviering nog te
zien en te horen op de Korenbrug,
speelt zaterdag bij Alphan Nuova-
park, Rijnstroom in Alphen aan den
Rijn. Vijf vakbekwame muzikanten,
die gedreven samenspelen, zij het dat
ze iets te nadrukkelijk naar het barok
ke joggen van de Simple Minds lon
ken. Aanvang 22.00 uur.
In het Leids Vrijetijds Centrum
wordt zaterdag een voorronde gehou
den van de Grote Prijs van Neder
land. het jaarlijkse concours voor 'be
ginnende' popgroepen. Van de hon
derdvijftig groepen die in het totaal
deelnemen spelen er acht in het LVC.
Dat zijn: 'And the walls crashed
down', 'One way out' en 'Suspects' uit
Den Haag, 'De Raspers' uit Voorburg,
'Koolskool' uit Delft, 'Les Zazous'
(bekend van radio en tv) uit Katwijk
en 'Cadillac Walk' en 'Under Cover'
uit Leiden. Ieder van hen mag een
kwartier spelen. De finale is op 14 de
cember in Paradiso, Amsterdam. De
winnaar komt in Countdown van Ver
onica. Aanvang 21.00 uur.
Voorman Genesis P. Orridge van Psy
chic TV voelt zich verwant met uit
eenlopende types als Charles Manson
en de Marquis de Sade. Recentelijk is
het wat negatieve image van de band
bijgesteld door een intensieve cam
pagne tegen heroïnegebruik. Tijdens
optredens maakt deze Britse band
veel gebruik van audiovisuele hulp
middelen. Psychic TV komt donder
dag naar het LVC in Leiden. Aanvang
22.30 uur.
JAZZ
Candy Dulfer, beroemde dochter van
een voorlopig nog beroemdere vader,
speelt vanavond met haar band in het
Antonius Clubhuis in Leiden. De jon
ge saXofoniste speelt jazz met veel
funkinvloeden.
In het voorprogramma speelt de
Leidse band P.S. and the Footnotes.
Voor hen is dit het laatste optreden in
deze bezetting. Gitarist Hans Stoop
en drummer Eric Borst verlaten P.S..
Tussen de bedrijven door brengt
Freddy Cavalli, voormalig gitarist bij
Herman Brood, een akoestische set.
Aanvang van dit door de stichting
vrienden van de Nederlandse popmu
zikanten georganiseerd concert 22.00
Hot House brengt zaterdag een dub
belconcert met muzikanten uit de fa
meuze Tilburgse jazzscene. Paul van
Kemenade. vorig jaar winnaar van de
Podiumprijs. speelt er met zijn kwin
tet. Daarna meldt zich Vaalbleek Vo-
kaal, en gezelschap rond bassist Niko
Langenhuijsen. Drie zangeressen
brengen, begeleid door een acht man
sterke band, teksten van dichters als
E. Cummings, Sylvia Plath en W.B
Yeats. Hot House houdt huis in het
LAK, Cleveringsplaats in leiden. Aan
vang 21.00 uur.
GESPREKKEN
In het journalistencafé van Stichting
Burcht bespreekt maandagavond een
forum de verschillen en overeenkom
sten tussen de regionale en landelijke
journalistiek. Achter de tafel zitten
Wouter Gortzak (Parool), Ruud Ver-
donck (Trouw), W. Buytenweg (Leid
se Courant) en J.W.E. Metselaar
(Leidsch Dagblad). Aanvang 20.30
De schrijver Maarten 't Hart heeft wat
uitspraken over feminisme en eman
cipatie op zijn naam staan die - als ze
hier zouden worden herhaald - het pa
pier zouden doen blozen. Zijn beeld
van de andere sexe is veel vrouwen
een gruwel. Dinsdagavond treft hij i:
partner/opponent in de persoon i
de columniste Renate Dorrestein. Zij
zullen spreken over 'literatuur en
emancipatie'. Aanvang 20.30 uur.
LEIDEN
za 19,20.15 uur, Jenny Arean: 'Een ge
scheiden vrouw op oorlogspad',
di 22, 20.15 uur, Toneelgroep Theater:
'Beschuit met muisjes',
woe 23, 20.15 uur, Jules Deelder
'Deelder spreekt'.
do 24, 20.15 uur, Tineke Schouten in
Tiepies Tien'
ter Triade: 'Dunne Bomen',
zo 20, 15 uur, Ziezo: 'Vreunnie', voor
kinderen vanaf 4 jaar.
woe 23, do 24, 20.30 uur. De Witte
Microtheater Imperium
vr 18, za 19, 20.30 uur, Imperium
speelt 'Een avond uit' van Pinter.
DEN HAAG
Circustheater
vr 18, za 19, 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater: 'A Brahms Symphony'
'Heart's Labyrinth II' 'Dream Dan
ces', m.m.v. Het Nederlands Balletor
kest o.l.v. Emil de Cou.
zo 20, 20.15 uur. Wall Street Crash,
do 24, vr 25, za 26, 20.15 uur, Neder
lands Dans Theater: 'Moves' 'Love
Songs' en 'Ghost Dances'.
Nederlands Congresgebouw
vr 18, 20.15 uur, Residentie-Orkest
o.l.v. Hans Vonk, viool: Silvia Marco-
vici.
za 19, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Bernard Haitink, m.m.v.
Het koor van Concertgebouworkest,
Noord-Hollands Jongenskoor,
ma 21, 20.15 uur, Nederlands Philhar
monisch Orkest o.l.v. Wilfried Boett-
cher, piano: Imogen Cooper.
Koninklijke Schouwburg
vr 18, 20.15 uur, Nederlands Euryth-
mie Ensemble: 'Het andere Rusland',
za 19, zo 20, 20.15 uur, 'Nacht, Moe
der', Linda van Dijck en Ann Hase-
kamp.
ma 21 t/m za 26,20.15 uur, Haagse Co-
medie met Beckett-programma:
'Krapp's Laatste Band' en 'Spel',
ma 21, di 22. 20.15 uur, Publieksthea-
ter: 'Torquato Tasso' van Goethe,
woe 23. do 24, 20.15 uur, Toneelgroep
Theater: 'Beschuit met muisjes'.
AMSTERDAM
Kraai: 'Kwartet'.
leen 14 uur, 'Mimicrimi' van Guus
Vleugel, Ruud Bos en Barrie Stevens,
ma 21, 20.15 uur, optreden BZN.
Concertgebouw
grote zaad:
vr 18, woe 23, do 24, za 26, 20.15 uur,
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard
Haitink.
za 19, ma 21, di 22. 20.15 uur, Neder
lands Philharmonisch Orkest o.l.v.
Thomas Sanderling.
zo 20,114.15 uur, Nederlands Philhar
monisch Orkest o.l.v. Wilfried Boett-
cher.
kleine zaal:
za 19, 20.15 uur, Anner Bijlsma, cello
en Reinbert de Leeuw, piano,
zo 20,20.15 uur, Peter Zazofsky, viool,
Walter Despalj, cello, Daniél Blurr
thai, piano,
do 24, za 26, 20.15 uur. Amadeus
Strijktrio.
Cultureel Centrum Amstelveen
di 22, 20.15 uur, Nederlands Euryth-
mie Ensemble: 'Het andere Rusland',
woe 23, do 24, vr 25, 20.15 uur. Jaspe-
van de
Stadsschouwburg
za 19, 20.15 uur, Het Pu bliekstheater
'Westkaai' van Koltès.
ma 21. di 22, do 24 t/m za 26,20.15 uur.
Het Nationale Ballet, m.m.v. Neder
lands Balletorkest.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 18. gr. zaal. 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch orkest o.l.v. Jeffrey
Tate, cello: Lynn Harrell
zo 20, gr. zaal. 11 uur, Dutche Swing
College Band o.l.v. Peter Schilpe-
Theater Zuidplein
vr 18, gr. zaal, 20.15 uur, Haagse Co-
medie: 'In wankel evenwicht' van Al-
bee.
za 19. zo 20, gr. zaal, 20.15 uur. Toneel
groep Theater: 'Driekoningenavond'
van Shakespeare
di 22. woe 23. gr. zaal, 20.15 uur. Triad
Stage Alliance London. Twellh
Night' van Shakespeare
do 24. vr 25, gr. zaal, 20.15 uur. Ton
van Duinhoven e.a. in Toneelbloed'
van Simon Gray
Luxor Theater
vr 18. 20.15 uur. Frank Grasso Big
Band.
za 19. 20.15 uur. La Passion de Jean
ne d'Arc' van Dreyer.
Wall Street Crash, zondagavond, in het Circustheate
Intro-dans met 'Afstand' (Ed Wubbe/
Samira Ben Said), 'Schakering' (Lu
cas van Dapperen/Zaka, Guem,
Maraba), 'Another Journey' (Ed Wub-
be/John McDowell) en Pub' (Nils
Christe/Bohuslav Martinu). Gezien
op 17 oktober in de Leidse Schouw
burg.
LEIDEN - Intro-dans heeft gis
teravond in de Leidse Schouw
burg een voorbeeldig visitekaar
tje afgeleverd. Vier belangwek
kende en afwisselende balletten'
van de betere choreografen van
eigen bodem, die een zeer over
tuigende uitvoering kregen.
Ed Wubbe nam met twee cho
reografieën de helft van het pro
gramma voor zijn rekening. Hij
heeft zich in korte tijd ontwik
keld van veelbelovend choreo
graaf tot iemand die beloftes in
lost. Zijn 'Afstand', gemaakt in
1982. was voor mii het hoogte
punt van de avond. Vier vrou
wen brengen op Marokkaanse
muziek een dans waaruit verlan
gen naar het land van geboorte
spreekt. Woede over het isole
ment komt tot uitdrukking in de
harde klappen op twee metalen
platen. De bewegingen zijn aards
zonder in folklore te vervallen.
Ze tonen trotse en sierlijke vrou
wen, die kunnen werken maar
ook kunnen beminnen. De lyri
sche, vloeiende stijl met veel
wervelende bewegingen van de
armen doet aan die van Kylian
denken. Een prachtig ballet, ver
vuld van mededogen dat gedre
ven werd vertolkt.
In 'Another journey' van Wub
be speelt het decor een grote rol.
De negen dansers zitten aan het
begin op drie banKjes, waarop
snelle combinaties van bewegin
gen worden gemaakt. Gaande
weg wordt de steile wand daar
naast in de dans betrokken. Dan
sers rennen tegen de wand om
hoog, worden opgevangen of
kaatsen ervan terug. Muziek en
dans zijn hier zeer gelijkge
stemd. Beiden krijgen na een
hectisch begin allengs ritmischer
lijnen. Het snelle groepswerk
werd met een secure timing ge
bracht. Een schoolklas en het
hellend vlak van het leven, dat
was de associatie die dans en de
cor opriepen.
'Schakering', door Lucas van
Dapperen gemaakt op een slag
werkcompositie, werd twee we
ken geleden voor het eerst uitge
voerd. De dans wordt ingezet
met vier solo's die elk een eigen
sfeer hebben, zoals ook de kleu
ren, muziek en belichting steeds
wisselen. Van Dapperen wilde
schakeringen in de meest ruime
zin uitdrukken. Dat idee is wel
licht zo'n nadrukkelijke rol gaan
spelen dat de theatrale samen
hang niet erg groot is. Ook de op
bouw, waarbij de gehele groep
pas na de solo's aantreedt, komt
de spanning niet ten goede.
'Pub' van Nils Christe tenslotte
is geen hoogvlieger, maar wel
een goede uitsmijter. Een vrolijk
en speels ballet waarin wordt ge
lonkt naar de jaren twintig. In de
schouwburg kwam het veel be
ter tot zijn recht dan tijdens het
balletgala in Carré, waar ik het
voor het eerst zag.
Wie gisteravond zijn kans heeft
gemist - en dat waren er zo te
zien heel wat - hoeft niet te treu
ren. Intro-dans is zaterdagavond
met hetzelfde programma te zien
in De Stoelemat in Bergen op
Zoom. In mei komt de groep met
een ander programma terug naar
de Leidse Schouwburg.
ARIEJAN KORTEWEG
Claude Simon
onbekend auteur
PARIJS (GPD) - De verlening van
de Nobelprijs voor literatuur aan
de 72-jarige Franse schrijver Clau
de Simon heeft zijn lezende land
genoten met verrassing en onbe
grip getroffen. De in 1913 in Tana
narive geboren auteur had in 1960
succes met zijn roman 'La Route
des Flandres' en zijn best geslaag
de 'L'Histoire' kreeg in 1967 de
Prix Medicis. In de meeste boek
winkels lag op de dag dat de No
belprijs bekend werd een soms
nog vergeeld exemplaar van
'L'Histoire' op de plank met poc
ketboeken. En daar bleef het bij.
En de reactie van een verkoopster
in een gerenommeerde boekwin
kel sprak boekdelen: „Is dat een
Fransman?"
Simon ontving een voor zijn
landgenoten kosmopolitische op
leiding door enkele jaren in Oxford
en Cambridge te studeren en hij
reisde in Spanje, Duitsland en de
Sowjet-Unie. In de Tweede We
reldoorlog was Simon in het leger
en in zijn 'La Route des Flandres'
beschrijft hij de Franse nederlaag
in 1940. Deze roman behelsde nog
een volgbare intrige. Later echter
deed Simon van de intrige als es
sentieel onderdeel van de roman
afstand. Hij wendde zich meer en
meer tot theorieën die later ten
grondslag lagen aan de 'nouveau
roman' welke theorieën de spot
dreven met het 'verhaaltje'. Bij de
overwegingen die hem de Nobel
prijs bezorgden wordt de nadruk
gelegd op zijn experimenten met
de ervaring in de tijd als subjectief
en objectief begrip. m
'L'Histoire' is het onvermijdelijk te
denken aan Ulysses van James
Joyce, waar het om een intrige gaat
die precies één dag beslaat in het
leven van de hoofdpersoon die zich
afspeelt zuiver in de verbeelding
van de auteur, die de grenzen tus
sen fantasie en werkelijkheid heeft
uitgewist. Hoofdletters ontbreken
in deze 'roman' waarvan de tekst in
een ononderbroken stroom voort
gaat en de indruk wekt dat elke lo
gische volgorde in ontelbare stuk
jes van een gigantische legpuzzel
uiteengevallen is.
Het programma van de reeks concer
ten en lezingen 'De kunst als overtui
gende redevoering' in het Museum
van Oudheden in Leiden:
Maandag 21 oktober: inleidende
voordracht over retorische princi
pes in de kunsten door dr. M. Spies.
Maandag 28 oktober: voordracht
over retorische principes in de mu
ziek van de 17de en 18de eeuw door
prof. dr. R.L. Tusler.
Woensdag 30 oktober: concert met
vocaal-instrumentale werken van
de 16de eeuwse Italiaanse compo
nist Luzzasco Luzzaschi.
Maandag 4 november: voordracht
over de retorische principes van het
17de en 18de eeuwse toneelspel door
de Australiër Dene Barnett.
Woensdag 13 november: concert
door de Belgische clavecimbel-be-
speler Jos van Immerseel.
Maandag 18 november: voordracht
over het retorische in de beeldende
kunst door prof. dr. A.W.A. Bosch-
loo.
Maandag 25 november: voordracht
over retoriek in de film door prof. dr.
J.M. Peters.
Woensdag 27 november: concert met
vocaal-instrumentale werken uit de
Franse Barok rond de componist
Clérambault.
LEIDEN - Zo'n twee jaar gele
den lanceerde K.L. Poll, chef
van de kunstredactie van NRC
Handelsblad, het plan de Ver
eniging voor Onderwijs, Kunst
en Wetenschap (OKW) op te
richten. Leden van die vereni
ging zouden de onderlinge sa
menhang tussen dit drietal
moeten bevorderen door acti
viteiten op te zetten. De eerste
reacties op de vereniging van
Poll waren soms schamper.
'Een culturele ANWB' werd
het genoemd, 'een herleving
van de maatschappij ter bevor
dering van het nut van het al
gemeen', of ook wel: 'halma
spelen onder begeleiding'.
door
Ariejan Korteweg
Toch leverde een een eerste oproep
zo'n vierduizend adhesiebetuigin
gen op. Daarvan zijn er zo'n 1.700
daadwerkelijk in een lidmaatschap
omgezet. De leden waren aanvan
kelijk verdeeld over enkele tiental
len plaatselijke afdelingen, een
aantal dat inmiddels is terugge
bracht tot veertien stuks, waarvan
er één in Leiden is gevestigd. Die
telt bijna tachtig leden en treedt
volgende week voor het eerst met
een groot project naar buiten: een
serie concerten en lezingen over
kunst en retorica in het Museum
van Oudheden, georganiseerd in
samenwerking met de Stichting
Oude Muziek en Theater.
Hanneke Eggels is al vanaf de
oprichting lid van OKW. Zij is niet
alleen bestuurslid van de Leidse
afdeling, maar werkt ook als vrij
willigster bij het landelijk bureau.
Laetitia Smit is sinds een jaar se
cretaresse van de Leidse afdeling.
Zij maken zich zorgen over het
beeld dat van de Vereniging be
staat als een elitair clubje.
"Dat idee is in de wereld geko
men door de hoge bedragen, die
met een lidmaatschap gemoeid
zouden zijn. Dat is een misver
stand: voor dertig gulden per jaar
kun je al lid worden. Onze doelstel-
Hanneke Eggels en Laetitia Smit i
gulden per jaar al lid'.
i de Vereniging voor Onderwijs, Kunst
ling is voor een' bredé groep te
werken. We wilden aanvankelijk
zelfs alle activiteiten gratis toegan-
nancieel niet haalbaar". zichzelf. Het idee is vanuit NRC
Een groot deel van de leden heeft Handelsblad ontstaan, een krant
i voltooide opleiding aan de uni- die haar lezerspubliek in bepaalde
kelijk houden. Helaas blijkt dat fi- versiteit. Eggels: "Dat selecteert kringen heeft".
Gerard Reve
Landelijk heeft OKW het laatste
jaar een aantal opvallende activi
teiten ontplooid. De meest in het
oog springende daarvan is de aan
stelling van de schrijver Gerard
Reve als gastdocent in Leiden.
Voor studenten en leden van OKW
geeft hij een serie werkcolleges aan
de universiteit - de eerste vijf daar
van zijn inmiddels achter de rug.
In november houdt hij vier hoor
colleges in de Pieterskerk. Die zijn
voor iedereen toegankelijk die een
toegangsbewijs heeft weten te be
machtigen. Na één in het afgelopen
weekeinde verschenen oproep was
de kerk al snel volgeboekt. De le
zingen zullen na afloop in cahier-
vorm worden uitgegeven. Volgend
seizoen is de universiteit van Gro
ningen aan de beurt voor een gast
docent. Wie dat wordt is nog niet
bekend.
Van de andere activiteiten heeft
een groot deel met het onderwijs
van doen. Dit jaar werd een opstel
wedstrijd voor middelbare scholie
ren gehouden, die een column
moesten maken onder het motto
'Mijn ideale les'. Er kwamen ne
genhonderd inzendingen binnen.
Een scholier van het Rijnlands Ly
ceum in Oegstgeest was één van de
winnaars. Zijn beloning: Freek de
Jonge zal zijn klas binnenkost een
gastles geven.
Ook voor een ander plan wordt
Leiden als proeftuin gebruikt. Be-
Wetenschap: 'Voor dertig gin volgend jaar wordt een project
(foto Holvast) architectuur gehouden in vierde
klassen VWO van vier Leidse scho
len: Rijnlands, Rembrandt, Agnes
en het Stedelijk Gymnasium. In
vier lessen zullen werkloze archi
tecten onderricht in bouwkunde
geven, opdat leerlingen beter in
Gezicht
De Leidse regio neemt dus tot op
heden een prominente plaats in bij
OKW. Dat is min of meer toevallig,
omdat het hier landelijke projecten
betreft. De Leidse afdeling heeft
zich het afgelopen jaar beperkt tot
een maandelijkse avond rond een
wisselend thema.
Volgens secretaresse Laetitia
Smit is de dadendrang van de
Leidse afdeling nog niet groot. "We
hebben weliswaar bijna tachtig le
den, maar een groot deel daarvan is
in feite eerder donateur. Ik ken
misschien tien leden van gezicht.
De overigen laten zich nooit zien.
Ze beperken zich tot het steunen
van het idee en zijn moeilijk tot ac
tiviteiten aan te zetten".
Met ingang van volgende week
komt daar verandering in. Dan be
gint een uitgebreide serie lezingen
en concerten over kunst en retori
ca: 'De kunst als overtuigende re
devoering'. In het Museum van
Oudheden aan het Rapenburg wor
den avonden gehouden met lezin
gen over retorische principes in ze
ventiende en achttiende eeuwse
muziek en toneelspel, in beeldende
kunst en in film. Concerten wor
den verzorgd door het Luzzaschi-
ensemble, de Belgische clavecinist
en dirigent Jos van Immerseel en
het Clérambault-ensemble.
Met uitzondering van film gaat
het uitsluitend om de toepassing
van retorica in de zestiende en ze
ventiende eeuw. Niet omdat heden
ten dage geen sporen van een reto
risch systeem te vinden zouden
zijn - in sommige literatuur en veel
reclame wordt er nog dankbaar ge
bruik van gemaakt - maar omdat
wat moderne kunst betreft de spe
cialisten ontbreken.
AMSTERDAM (ANP) - De 43-jari-
ge Oostduitse dirigent Hartmut
Haenchen wordt zeer waarschijn
lijk de nieuwe chef-dirigent van de
Nederlandse Operastichting.
Haenchen zelf heeft grote belang
stelling voor deze post, terwijl om
gekeerd de toekomstige intendant
(artistiek leider) van de operastich
ting, Jan van Vlijmen, zeer in de
Oost-Duitser is geïnteresseerd. Het
contact tussen beiden heeft nog
niet tot ondertekening van een
contract geleid. Dit heeft een
woordvoerder van de Nederlandse
Operastichting in Amsterdam van
daag desgevraagd meegedeeld.
Haenchen zal als de benoeming
doorgaat de opvolger worden van
Edo de Waart, die vorige maand
plotseling vervroegd ontslag in
diende als chef-dirigent van de Ne
derlandse Operastichting. De
Waart werd met ingang van 1 au
gustus van dit jaar chef-dirigent
van de operastichting. Hij had een
contract voor driejaar, maar zal nu
Hartmut Haenchen (archieffoto)
per 1 juli volgend jaar al bij de ope
ra vertrekken.
Haenchen is overigens al met in
gang van 1 september 1986 be
noemd tot chef-dirigent van het
Nederlands Philharmonisch Or
kest, voortgekomen uit de fusie
van Amsterdams Philharmonisch
Orkest, Utrechts Symfonie Orkest
en Nederlands Kamerorkest.