'Weinigen zo ambitieus als Tina Turner' Robert Mitchum, de zware jongen die overeind bleef Volgende film met zoon en kleinzoon VRIJDAG 18 OKTOBER 1985 PAGINA 17 1888*8888888888: LIIIHIIIiai 8* 8 8 8 8 8.8 8 R USW 888888 888 >8 88 88.88 88 88888 BE: 8 18189 George Miller, maker van 'Mad Max': isaiiiii; 88 8888*8 888888 88888888888 888888888888*88 AMSTERDAM - De Australiër George Miller, maker en bedenker van het onvermijdelijke kassusc- ces 'Mad Max III' (Mad Max Beyond Thunderdome), zegt het een uitstekende vraag te vinden: Waarom doen hoofdrolspelers Tina Turner en Gibson het in deze nieu we aflevering niet met elkaar? Sterker nog: waarom komt er in de hele film zelfs geen kusje voor. door Eric van der Velden „Dat hebben we ons zelf ook afge vraagd", beaamt Miller bloedse rieus, „hoe besteedt Mad Max zijn vrije tyd? Zo'n man moet zich toch ook ontspannen, zou je denken. De enige verklaring die ik kan geven is dat zyn hoofd er gewoon niet naar staat. De strijd om het bestaan neemt hem zo in beslag dat hij aan recreatieve seks niet toekomt". - Recreatieve seks? Mensen slaan in uw films om het minste of ge ringste elkaar de hersens in. Zou den dergelijke post-nucleaire hol bewoners dan ook niet uiterst pri mair hun seksuele lusten botvie- Miller, een goedmoedig ogende ex-arts, glimlacht vriendelijk. „Van soldaten die uit Vietnam te rugkeerden, is het een bekend feit dat zij de eerste periode impotent waren, een beter antwoord kan ik niet geven". - Ook commercieel gezien lijkt het mij een misser. Een vrijende Ti- na Turner, daar staan de mensen toch voor in de rij? Bovendien veel leuker gezicht dan al dat geweld. „Ha, ha, ha". - Voelt Tina Turner er niets voor? Moest het een film voor alle leeftijden blijven? Bent u als film maker misschien niet geïnteres seerd in seks? Nu vindt Miller het welletjes. Hij mompelt iets over een keuring die inderdaad in Australië problemen oplevert. Hij herhaalt nogmaals dat hij het een interessant gesprekson- derweip vindt, maar doet er verder het zwijgen toe. Andere vraag dan - Hoe is Tina Turner bij deze pro- duktie betrokken geraakt en hoe was de samenwerking? Vertrouwd terrein voor Miller. Minstens honderd maal moet hy het antwoord al hebben gegeven. En toch veert hij op. Hier valt pro motie te maken. „Ik heb veel ambitieuze, gedre ven mensen ontmoet. Maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zo gedreven als zij. By popster ren grenst gedrevenheid meestal aan het neurotische. Ik heb veel met ze te maken, het zijn eigenlijk altijd moeilyke mensen om mee te werken. Tina is meer dan een uit zondering. Ze rookt niet, drinkt niet, gebruikt geen drugs en ze lacht altijd. Ze is religieus, in de oosterse betekenis. Met meditatie weet zij enorme positieve krachten bij zichzelf los te maken". „Ik zal een voorbeeld geven. On der een temperatuur van veertig graden Celcius filmden we in de woestijn. De lucht was kurkdroog. Tina moest als kostuum twintig ki lo aan metaal dragen. Alsof het ver haal zich in een salon afspeelde, wachtte zij zonder één krimp te ge ven in de stof en in de wind tot het haar beurt weer was". „Bij het bedenken van de vrou welijke hoofdrol hadden we ie mand als Tina Turner in het hoofd: een survivor, een oervrouw. We durfden er zelfs niet aan te denken dat zy de rol zelf zou willen spelen, maar we hadden geluk. Toen we haar vroegen had ze even weinig om handen. Haar laatste elpee 'Pri vate Dancer' stond op het punt van uitkomen. Daar was het wachten op. Dan zou zij een reeks van con certen gaan geven. Hadden wij de film na het succes van 'Private Dancer' gemaakt, dan hadden we haar óf niet kunnen betalen, óf ze zou volgeboekt zitten. Ze zou zo volgeboekt zitten, dat ze gewoon geen tijd meer had". - Over popsterren gesproken, de kaalhoofdige schurk Ironbar Bas- sey wordt gespeeld door zanger An gry Anderson van de Australische popgroep Rose Tattoo. Is hij zo'n neuroot waarover u zoéven sprak? „Oh, Andry Anderson, die is lief, die is grappig. Maar hij is natuur lijk wel van een heel andere klasse dan Tina Turner. Angry vertrouwt je als regisseur volledig. Hij doet alles wat je zegt, wil eigenlijk niet eens weten waarom hij iets zus of zo moet doen. Anderson is als een baby". VENTURA (Rtr) - Robert Mit chum staart de rook van zijn si garet na en zegt, "Er valt niet zoveel te leren voor een ac teur". "Als de regisseur zegt, 'kom door een deur,' kom je door een deur. Ze vertellen je wat je moet zeggen, hoe je je moet be wegen. En daar heb je 't wel mee gehad". Mitchum, die 68 is, vervalt in stil zwijgen. Hij heeft net gewerkt aan zijn, denkt hij, 150e film. "Zoveel zullen het er onderhand wel zijn", zegt hy na een poosje. Is de film af? "Mijn God, dat hoop ik toch", antwoordt hij. Een interview met Mitchum is als een filmrol van Mitchum: loom, sceptisch, amusant. Maar Mit chum, veertig jaar ster, heeft net voor een Hollywoodse primeur ge zorgd: drie generaties van dezelfde familie in dezelfde film. In de film, "Promises to keep", spelen Mitchum, zijn zoon Christopher Mitchum en zijn 18-ja- rige kleinzoon, Bentley Mitchum. Op de vraag waar de film, eerst te vertonen op de Amerikaanse tele visie, over gaat, kijkt Mitchum ver veeld. Christopher, die de restaurantta fel deelt, springt in. "Mijn persona ge is door zijn vader in de steek ge laten. Dertig jaar later, wanneer mijn personage zijn eigen gezin heeft, keert hij terug. De film zegt dat je niet in het heden kunt leven tot dat je in het reine bent geko men met het verleden". "En daar waren 15 herschryvin- gen van het script voor nodig" voegt Mitchum senior er aan toe. Mitchum heeft vorig jaar enige tijd doorgebracht in het Betty Ford Centre in Palm Springs voor, zegt zijn advocaat, behandeling wegens drankzucht. De acteur, die eens heeft gezegd dat hy zoveel kon drinken als hij wilde als hy genoeg slaap had, doet over één glas byna twee uur terwijl hij een reeks grappige en dikwijls lasterlijke verhaaltjes over mede acteurs en -actrices vertelt, af en toe doorspekt met krachttermen. Achter de zware oogleden gaat een man schuil die zo het een en ander gelezen heeft en filmscripts, muziek en gedichten heeft ge maakt en die door Deborah Kerr en wijlen Charles Laughton is om schreven als één van Hollywoods beste acteurs. Maar Mitchum pro beert zichzelf af te doen als niets anders dan een zware jongen in Hollywood die geen haast heeft. Wanneer hij bij pagina 20 van een script was gekomen dat had kunnen heten 'Doodgetimmerd door Gorilla's', vertelt hij, wist hij het al - de zware jongens kwamen binnen en gaven hem op z'n don der. "Het was altijd hetzelfde. Ik droeg zelfs dezelfde kleren". Op de vraag waarom hij een ster werd en duizenden andere acteurs niet, haalt Mitchum de schouders op en zegt: "Dat weet ik niet, maar ik denk dat ik duurzaam was". "Ik ben zoveel keer op het hoofd geslagen en heb het overleefd. Ie der ander deed een beroep op de stuntman. Iemand zei eens tegen me dat ik 17 films in een jaar deed. Dat verraste me. Welk jaar? Ik her inner 't me niet". Als grote ster heeft Mitchum meer dan één film gemaakt die in het vergeetboek zijn geraakt. „Ik sloeg de gemakkelijkste weg in, die van de minste weerstand". Hij zegt dat hij een aantal van zijn films niet heeft willen zien. "Ik vond mezelf niet amusant". Mit chum herinnert zich dat hy instem de met een script voor een film over een groep jazz-musici in San Francisco. „Dus zei ik tegen die lui, 'Tot ziens in San Francisco'. Maar zij zeiden 'Nee, je gaat naar Wild- wood, New Jersey. Een paar dagen later vroeg ik aan mijn secretaresse waarom ze het toneel naar Wild- wood hadden verlegd. Zy zei dat ze dat niet gedaan hadden. Ik zei 'be doel je dat ik heb ingestemd met de verkeerde film?' Ze zei 'ja'. En zo deed ik een film die heette 'Going Home' in Wildwood. Voor zover ik weet is de andere film nooit gemaakt". Deborah Kerr Mitchum zegt dat hy een favorie te actrice heeft, Deborah Kerr. Zij hebben vier keer samen gespeeld, in 'Heaven knows Mr. Allison', 'The Grass is Greener", 'The Sun downers' en de recente 'Reunion at Fairborough'. „Zij is erg gemakkelijk in de om gang. Wij begrijpen elkaar, wij voe len mekaars reactie aan en dat maakt het gemakkelijk voor alle bei". Op de vraag of hij die relatie ook had met andere actrices, ant woordt hij: „O ja, maar niet zo als met Deborah. Ik keek naar het be gin van 'Reunion at Fairborough', maar ik gaf het op. Ik had het script gelezen", zegt Mitchum. Robert Mitchum vorig jaar met dochter en echtgenote in Hollywood. Op de bekende 'Hollywood Walk of Fame' werd ook zijn ster opgenomen. (foto AP) Hij biecht op dat hij 'The Sun downers', die in Australië werd ge maakt, één van zijn favoriete films vindt. Er is verteld dat een andere favoriete film van hem was "Two for the Seesaw" met Shirley Ma- cLaine. Mitchum denkt even na en zegt dan: "Ik heb geprobeerd eron der uit te komen, maar het ging wel". Mitchum dwaalt af naar andere terreinen. „Ik liep Boy George te gen het lijfin Londen", zegt hij. „Ik vroeg hem of hij te adopteren „Loretta Young had altijd een vloekdoos op de set. Als je 's Heren naam misbruikte kostte dat een dollar - de zwaarste boete. Ik ge loof dat Loretta het geld afstond aan liefdadigheid voor ongehuwde moeders" (in Hollywood is wel ge roddeld dat Loretta Young eens een jaar niet filmde omdat ze in verwachting was). Robert Mitchum begint over een maand aan zijn 151-ste film. „Hij heet, hoe heet ie bok weer, uh - 'I must run'. Het moet zich afspelen in Dallas, Texas, maar ze maken 'm in Fresno, Californië, of zoiets". Mitchum staat op om het restau rant te verlaten. „Ik neem aan dat ze ergens een bord neerzetten waar 'Dallas' op staat", voegt hij er hoopvol aan toe. FILMS OP VIDEO 'Moscow on the Hudson' is één van de films die om onduidelijke redenen het bioscooppubliek niet hebben aangesproken. Waarom, dat weet niemand, want het werk van Paul Mazurs- ky is meer dan de moeite waard. Het is zo'n film waar je een pret tig gevoel van krijgt. Het verhaal over een Rus die in New York het circus, waar hij mee op toer- nee is en verlaat om politiek asiel te vragen, is luchtig van toon en het bevat heel wat scènes waarin ons, westerlingen, een spiegel wordt voorgehouden. De 'Rus' Robin Williams (van 'Mork and Mindy' en 'The world according to Garp') vindt het Amerikaanse leven maar raar en als je door zijn ogen meekijkt moet je toegeven dat het hier en daar inderdaad wat vreemd is. Helemaal tot het einde toe kan Mazursky de spanning niet vol houden, maar 'Moscow on the Hudson' steekt toch met kop en schouders boven veel andere films uit. De film is gedistri bueerd door RCA die ook met de volgende videocassettes kwam. Veertien jaar oud is 'Dollars' van Richard Brooks, een film op basis van een hecht verhaal met als uitgangspunt: als je wilt ste len doe het dan van een misdadi ger want die loopt niet naar de politie. Dat doen ze inderdaad niet, maar ze schieten en moor den wel. Warren Beatty en Gol- die Hawn zetten een pracht van een bankkraak, maar krijgen dan problemen met het redden van het vege lijf. Beatty is goed als kraker en Hawn is een prachtige spring-in-'t-veld. Aanbevolen de ze film, waarin een lange, mooie achtervolging zit. Minder geslaagd is 'Treasure of the four Crowns' van Ferdinando Baldi. Voor een deel komt dat omdat de film gemaakt is voor het 3D-systeem (dat systeem waarvoor u zo'n raar brilletje op moet), dus als u zich afvraagt waarom er steeds stokken en zwaarden midden in beeld ver schijnen dan moet u bedenken dat dat nodig is om een 3D-sys- teem een beetje effect te geven. Baldi heeft zo gelet op de 3D-ef- fecten dat het ten koste van ver haal en spanning is gegaan en dat is vervelend voor de tweedi mensionale tv-kijkers. Elf jaar oud is 'The Lords of Flatbush' met hoofdrolspelers die het later een eind hebben ge schopt: Sylvester Stallone, Hen ry Winkler (die in deze film al zijn latere 'Fonzie' uitprobeert), Perry King en Susan Blakely. Het verhaal over een groepje achterbuurtjongens die de bende 'Lords of Flatbush' vormen is ge dateerd, maar enkele heel aardi ge scènes houden de film nog net op de been. De regie is van Ste phen Verona en Martin David son die het recht voor zijn raap hebben gedaan. Stallone die, toen hij slecht bij kas was, in een soft-pornoproduktie heeft ge speeld beschouwt 'Lords...' als zyn filmdebuut. Hij zorgde bo vendien voor een (klein) deel van het scenario. Mark Griffiths 'Hard bodies' is gemaakt voor de liefhebbers van vrouwelijke vormen. Veel biki ni's, enkele blote borsten en een overdaad aan 'het' willen maar net niet kunnen, domineren de Treasure niet film, waarvoor heel wat meiden van de Californische stranden zijn gehaald. De namen PETER DE ZWAAN BIOSCOPEN George Miller: 'Bij het bedenken van de hoofdrol hadden we iemand als Tina Turner in het hoofd'. (foto gpd> (OP)NIEUW 'Mad Max beyond the Thunderdo me - derde aflevering in Australi sche reeks en beslist niet de slecht ste, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Fletch' - Chevy Chase als honds brutale journalist, Lido, Leiden The green emerald forest' - geslaag de film over benarde culturen, Lu xor, Leiden. 'Flesh Blood' - Paul Verhoeven toont de wreedheid van de Midde leeuwen, City, Katwijk. 'Best Defense' - mislukte komedie met Eddie Murphy en Dudley Moore, City, Katwijk. •Revenge of the Nerds' - niet onaar dige komedie gesitueerd op een campus, City, Katwijk. 'Vier vuisten in het kwadraat' - het duo Spencer en Hill, Euro Alphen. BLIJVERS 'Cocoon' - innemende film die iets te lang duurt, Lido, Leiden 'Rambo' - Simpele vechtfilosofie, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'A view to a kill' - James Bond pret tig voorspelbaar, City, Katwijk. 'Desperately seeking Susan' - Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido, Leiden, Euro Alphen. 'Cotton Club' - Gaaf gestileerde dansfilm, Trianon, Leiden. SEXFILMS 'Meisjes met extra wensen' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Wilde sexparties' - Rex, Leiden. 'Mad Max in de donderkooi' Euro, Alphen. 'Eerste hulp bij sex' - Euro, Alphen. 'Rosalie' - Euro, Alphen. 'Desperately seeking Susan' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Year of the dragon' - Asta (463500), 16 jr. •Fletch' - Asta, al. 'The purple rose of Cairo' - Asta, al. 'Mad Max in the donderkooi' - Ba byion (471656), 12 jr. 'The Breakfast Club' - Babyion, al. 'Desperatelijk seeking Susan' - Ba byion, al. 'Lifeforce' - Cineac (630637), 16 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Cineac, al. 'Hot Bubblegum de boot in' - Ci neac, 16 jr. 'Police Academy 2' - Cineac,'al. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro .(667066), 12 jr. 'Cocoon' - Metropole (456756), al. 'A view to a kill' - Metropole, 12 jr. 'De Droom' - Metropole, al. 'De wonderlijk wereld van OZ' - Me- tropole, al. The Assisi underground' - Metropo le, al. 'Pervola' - Metropole, al. Traffic school' - Odeon (462400), al. 'Pale rider' - Odeon, al. "Flesh blood' - Odeon, 16 jr. 'Wild Geese II' - Odeon, 16 jr. 'Adverteren doet begeren' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Orgie in New York' - Le Paris, 18 jr. 'Satisfactions' Le Paris, 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM 'Pervola* - Alfa (278806), al. 'The breakfast club' - Alfa, al. "The emerald forest' - Alfa, 12 jr. 'Witness'- Alfa, 12 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Alhambra (233192), al. 'Carmen' - Alhambra, al. 'The puple rose of Cairo' - Alham bra, al. 'Year of the dragon' - Bellevue Cine rama (234876/266227), 16 jr. 'Desperately seeking Susan' - Cine rama, al. 'Pale rider' - Calypso (266227/ 234876), al. 'Mad Max in de donderkooi' - Calyp so, 12 jr. 'Baby d'Amour' - Centraal (248933), 18 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Cineac (243639), al. 'Mask' - Cineac, al. 'Padre nuestro' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'De droom' - Cinecenter, al. 'Nieuwe Golf - Cinecenter, 16 jr. 'A passage to India' - Cinecenter, al. 'Mad Max in de donderkooi' Cine ma (151243), 12 jr. 'Fletch' - Cinema, al. Traffic School' - City (234579), al. •Lifeforce' - City, 16 jr. 'Flesh Blood' - City, 16 jr. •Beverly Hills Cop' -City, al. •All of me'-City, 16 jr. 'Amadeus' - City, al. 'Wild Geese II' - City, 16 jr. 'Dr. Strangelove' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La vie devant soi' - Kriterion, 16 jr. Tess' en 'Storia di piera' - Studio K (231708), 16 jr. 'Let's get physical' - Parisien (248933), 18 jr. 'Rambo' Rembrandtpleintheater (223542), 12 jr. 'The last dragon* - Rembrandtplein theater, al. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. 'De deur van het huis' - The Movies, 16 jr. 'Les enfants' - The Movies, 16 jr. 'Cocoon' - Tuschinski (262633), al. 'De droom' - Tuschinski, al. 'A view to a kill* - Tuschinski, 12 jr. 'Police Academy 2' - Tuschinski, al. 'Fletch' - Tuschinski, al. 'The Assisi underground' - Tu schinski, al. "The purple rose of Cairo' - De Uit kijk (237460). al. TELEVISIE Tweemaal Jacques Tati op de te levisie komende week. Wie vori ge week op de Belgische televi sie 'Les vacances de monsieur Hulot' heeft gemist, kan die fout maandagavond herstellen. Het was de eerste keer dat Tati dit personage speelde, hij zou dat in zijn volgende films vaker doen. Hulot is een opgeruimd type dat in deze film besluit tot een vakantie aan zee. Met Hulot kij ken we naar de merkwaardige ty pes die hij in en rond zijn hotel letje treft. Legendarisch is Hu- lots optreden als tennisspeler (Nederland 2, 20.00 uur). 'Les vacances de monsieur Hu lot' dateert uit 1957, een jaar later al maakte hij 'Mon Oncle' (zater dag op België 1 te zien). Daarin ontwikkelde de figuur Hulot zich tot de verbaasde buitenstaander in een zich automatiserende maatschappij. Als de onhandige oom sluit Tati vriendschap met zijn neefje die zich ongelukkig voelt in het gezin dat ten prooi is gevallen aan de techniek. Nog steeds amusante film, maar wel door de computer achterhaald. Wat toen gek was, is nu min of meer gewoon. Aanvang 16.00 Dezelfde dag pakt de VARA trouwens ook flink uit met twee films die overigens beide al eer der op televisie te zien waren. 'La Nuit Américaine' van Francois Truffaut is het verslag van het maken van een film. De film staat op een charmante manier stil bij de onderlinge strubbelin gen tussen de acteurs en actrices. Truffaut speelt zelf de rol van re- Tweemaal Tati komende week op de televisie. (archieffoto) gisseur (Nederland 2, 20.32 uur). 'Hiroshima mon amour' is een andere klassieker. Alain Resnais laat daarin een actrice voor film opnamen naar Hiroshima reizen. De vrouw is onder de indruk van de verwoestingen, aangericht door de atoomaanval en wordt verliefd op een Japanner. Dat herinnert haar aan een eerdere romance met een Duits soldaat tijdens WO II (23.15 uur). Truffaut keert trouwens ook nog een keer terug op een andere Duitse zender. THistoire d' Adè- le H' is woensdag op Duitsland 3 te zien. Isabelle Adjani speelt die Adèle H., de dochter van schrij ver Victor Hugo. De film vertelt de tragische geschiedenis van een vrouw die haar Canadese ge liefde nareist en door hem wordt afgewezen. Mooie, ingetogen film uit 1975. Aanvang is 22.30 FILMHUIZEN Het Filmhuis LVC zet de terug blik op het werk van Roberto Rossellini vanavond voort met 'Stromboli' uit 1949, waarin In- grid Bergmann gevangen zit op dit vulkaaneiland en wanhopig probeert te ontsnappen. (21.15 uur). Zaterdag- en zondagavond wordt 'Germania, anno zero' vertoond over het leven in het in 1945 verwoeste Berlyn.(21.15 uur) Woensdag 23 oktober zal 'I sette peccati capatali' ('De ze ven hoofdzonden') worden ge draaid, waaraan zeven regisseurs hun bijdrage hebben geleverd. Die van Rossellini gaat over een vrouw die jaloers is op de kat van haar man. (20.00 en 22.15 uur). Donderdag zal 'Roma, citta aperta' draaien met Anna Mag- nani in de hoofdrol. (20.00 en 22.30 uur). Deze film is Neder lands ondertiteld, de rest Engels. K O vertoont dinsdagavond in de cyclus 'verfilmde wereldli teratuur' 'Hamlet' van de Rus Kozintsev, die daarbij uitging van de vertaling van Boris Pas ternak. Het resultaat is een ei genzinnige, beslist niet alledaag se Hamlet. (20.15 uur). In het Kijkhuis draait tot en met zondagavond 'Tristana' van Ingrid Bergmann speelt 'Stromboli'. (archieffoto) Bunuel met Catherine Deneuve en Fernando Rey. Maandag avond wordt 'Midnight Express' met Brad Davis en John Hurt ge draaid over de lotgevallen van een drugssmokkelaar die in Tur kije zijn straf uitzit. 'Schatjes' van Ruud van Hemert volgt dins dagavond en woensdag is Bu nuel weer aan de beurt met 'Un chien Andalou'. Donderdag gaat hier 'The year of the quiet sun' van Zanussi in première. Aan vang films: 20.00 en 22.15 uur. By LAK-Cinema wordt dins dagavond 'La Maman et la Pu- tain' van Jean Eustache ver toond. Voorstelling om 20.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17