Pandora's Music Box: curieus en pretentieus Vraagtekens bij opera 'Pique Dame' Diana Ross: meester in massamanipulatie Het dilemma van de 'Djazzex' Verheven benadering van Duras' spel 'Beest uit de jungle' Beklemmende 'Avond uit' van Pinter bij Imperium Ongekunsteld speelplezier MAANDAG 14 OKTOBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA ROTTERDAM (GPD) - In de ar tiestenfoyer wordt een roedel schapen tijdelijk gestald en van stro en voer voorzien. De dieren staan schuddend van de hyper ventilatie op hun optreden te wachten. Plankenkoorts is geen levend wezen vreemd. Enkele uren later staan ze opeengedron gen in de centrale hal van de Rot terdamse Doelen, op een pseudo- wei van groene vloerbedekking. Aan het trillen is nog geen eind gekomen. Van drie kanten kijkt namelijk kritisch publiek vanaf terrasjes toe. Vlakbij de schapen slaapt een grote boa constrictor onder een perspex stolp. Het blijft wennen aan de ver schijnselen die van Pandora's Music Box, een tweedaags festi val van de nieuwe (pop)muziek, meer maken dan zomaar een fes tival. In het trendy taaltje van de ze tijd heet Pandora dan ook een event. De zinloze en dus preten tieuze verschijnselen op Pandora boezemen de vele buitenlandse bezoekers een zeker ontzag in. Een nimf in een reuzencock- tailglas die drankjes voor je vult, onzinnige annonces in een lande lijk ochtendblad, bezoekers die bij aankomst verplicht worden gefotografeerd ten behoeve van het nageslacht - dat kan alleen in Nederland. Het heeft er veel van weg dat het opzetten van een goed geou tilleerd festival als Pandora al leen in Nederland mogelijk is. Waar elders zie je in een tijdsbe stek van twee dagen 34 bands, die door hun gezamenlijke ver schijning een goede dwarsdoors nede bieden van de (internatio nale) voorhoede van depopmu- ziek? Pandora's Music Box mist ech ter vooral het zwarte element dat in de geschiedenis van de pop muziek zo'n rol van betekenis heeft gespeeld. De voorhoede die wel aan bod komt, valt op door de verwarrende diversiteit. Naast de nieuwe Engelse lich ting (die op zich al ten prooi is gevallen aan verdeeldheid), de nieuwe Amerikaanse lichting (die vooral achterom blikt naar de jaren zestig) is er een aantal oudgedienden en arrivé's. Dit jaar zijn het artiesten als Nico, Echo and The Bunnymen, De- funkt, Jeffrey Lee Pierce, Nick Cave en Alex Chilton. Tsjaikowski: 'Piqué Dame', door de Ned. Operastichting' m.m.v. het Ned. Philharmonisch Orkest en leden van het Nationale Ballet. Regie: David Pountney. Choreografie: Rudi van Dantzig. Dirigent: Edo de Waart. Ge zien in het Circustheater op 12 okto ber. Voorstellingen in Amsterdam op 15, 20 (matinee), 23, 31 oktober en 3 (matinee) en 4 november (aanvang avondvoorstellingen: 19.30 uur). SCHEVENINGEN - De premiè re van 'Piqué Dame' in 1982 wek te nog wel enig enthousiasme op voor de decors van Maria Björn- son, die in alle taferelen met de zelfde grote gaasgordijnen steeds andere effecten trachtte te bereiken. Bij een hernieuwde kennismaking bleek dit procédé echter toch in alle opzichten te dun en te doorzichtig om blij vend te kunnen boeien, terwijl de invulling door regisseur Da vid Pountney nu toch ook tot meer vraagtekens leidde, met na me bij de dood van Lisa en de opkomsten van de geest van de oude gravin in de laatste tafere len. Andere momenten kwamen echter aanmerkelijk beter uit de verf en Pountney heeft zeker weer hele goede resultaten be reikt met zijn personenregie, al speelde daarbij ongetwijfeld mee, dat de rolverdeling ten op zichte van de vorige voorstellin gen nauwelijks enige wijziging had ondergaan. Muzikaal moest de voorstel ling een beetje op gang komen en de samenwerking tussen Edo de Waart en het Ned. Philharmo nisch Orkest verliep minder soe pel dan enkele weken geleden bij de eerste première van dit merk waardige overgangsseizoen. Naarmate de avond vorderde, groeide de hartstocht die De Waart uit de bak liet opklinken en die soms voor een verrassend warmbloedige Tsjaikowski zorg de met soms ook heel fraaie or kestrale passages. Als Hermann overtuigt Jan Blinkhof meer dan in welke rol ook en de kloof tussen hem en zijn mede-officieren is van begin af aan voelbaar, maar toch zou meer élégance (vooral vocaal) zijn uitbeelding téh goede kun nen komen. Na een enigszins stroef begin groeide de sopraan Helena Doese uit tot een even eens geloofwaardige Lisa en de mezzo-sopraan Elaine Bonazzi herhaalde haar markante type ring van de oude gravin. De ver tolking van de kleinere rollen kwam muzikaal heel degelijk uit de verf, maar in het spel ontbrak iets van de noodzakelijke preci sie en afwerking, alsof de repeti ties geconcentreerd waren ge weest op de drie hoofdrolvertol kers, en het uitstekend reageren de koor. PAUL KORENHOF. De reden dat ze gecontracteerd zijn heeft alles te maken met het enige element dat artiesten ge meen hebben: eigenzinnigheid. Pandora mag dan verwarring op roepen over de richting die de avantgarde inslaat, over de nood zaak van zo'n festival kan geen onduidelijkheid bestaan. Neder land heeft er in driejaar tijds een prestigieus festival bijgekregen, dat op internationale schaal laat zien dat popmuziek meer is dan de, schromelijk overschatte hit- parade-ellende die een zender als Hilversum 3 uitbraakt. Pandora 1985 heeft uiteinde lijk meer in zijn mars gehad dan de editie-1984, toen alleen de Duitse band Me The Heat een - inmiddels niet ingeloste - be lofte leek te zijn. Vooral tijdens de tweede dag (zaterdag) raken de deelnemende bands onder de indruk van het gebeuren en zijn de uitstekende podiumbeurten niet meer op de vingers van een hand te tellen. De Amerikanen hebben daar bij de show op alle mogelijke ma nieren dit jaar gestolen. Chris Isaak, een bijna dertigjarige zan ger uit San Francisco, die de uit straling van een James Dean combineert met het harde, hoge en zeer zuivere stemgeluid van Roy Orbison, is de enige deelne mer op Pandora '85 voor wie een zeer grote carrière in de sterren staat geschreven. Met naast zich de gitaar-tremolo-virtuoos Jim my Wilsey is het duidelijk waar- ■om John Fogèrty zo gechar meerd is van Isaak. Een stem als een klok, een romantische instel ling die de gedachten doet af dwalen naar Gene Pitney en songs vol klasse. Echo and The Bunnymen, ve teranen uit Liverpool, zijn onge kend virtuoos bezig in de grote zaal, na een jaar afwezigheid van de internationale podia. Ian McCullough laat de rookmachi ne afzetten, kiest voor subtiliteit in samenspel met allure en be strijkt zijn hele repertoire: Een gedreven Villiers Terrace, een dromerig Drop in the Ocean naast prachtig afgewogen covers als It's all over now Baby Blue (Dylan), Soul Kitchen (Doors) en In the Midnight Hour (Wilson Pickett). Als dat nu niet met zo'n groot se band lukt, lukt het nooit meer. Dat zelfde oordeel, maar dan in andere muzikale zin gaat ook op voor The Cult. Feitelijk een band met een heavy-metal-mentaliteit in een U2-verpakking. Gedreven, hard en professioneel. Een kwes tie van het juiste conctract afslui ten. Alle Pandora-bezoekers moeste foto geen toegang. Hula uit Sheffield houdt de eer van de Engelse avant-garde hoog, maar" laat tegelijkertijd zien waarom die is vastgelopen in een gebrek aan structuur en vormgeving. De band is oneindig veel beter ingespeeld dan Caba ret Voltaire of Psychic TV maar maakt ondanks zijn vermeende cut-up technieken een soort trip- persmuziek. Monotone, bezwe rende vokalen, luiig maar dans baar ritme en verder alles vrij. Geen wonder dat organisator Ve- nema graag Soft Machine terug had willen halen op dit Pandora. Nick Cave, voormalig Austra lisch beestmens, is schitterend gedreven in de weer in de grote zaal. Hij stuurt Blixa Bargeld als traumaticus en slide-gitarist alle kanten op en verzuimt zelf niet de diepten op te zoeken, waar RartrpM in ziin eigen band Ein- stürzende Neubauten een dag eerder tevergeefs naar op zoek was. Met Dylan's Wanted Man en zich laten fotograferen. Zonder (foto ANP) helemaal een volstrekt aangrij pende versie van Saint Huck toont Cave zich de gelijke van een John Cale, een jaar eerder op Pandora. Beiden persoonlijkhe den met een eigen blues en een eigen expressie. De prijs van meest curieus groepje gaat naar de hard spelen de gitaarband van Engelands vreemdste homoseksueel, Karl Blake (ex-Lemon Kittens). Hij combineert zijn eigen lustobjec ten met knalharde gitaarrock die verwijst naar jaren zestig har drock a la The Groundhogs en Black Sabbath. Zijn versie van Electric Funeral mag er zijn. Pandora's Music Box is een cu rieus festival, waar reputaties worden gebroken en gemaakt. Los daarvan trekt de muziek zijn eigen sporen in deze tijd. Een festival heeft al bestaansrecht als het die zo goed mogelijk in kaart brengt. JOHN OOMKES ROTTERDAM (GPD) - Michael Jackson beloonde Diana Ross, de vrouw die ooit zijn carrière alsmede die van zijn broertjes op gang hielp, door enkele jaren ge leden een enigszins curieuze song te schrijven. 'I want mus cles' heette het en het schildert Diana eigenlijk af als een vrouw met haar op d'r tanden. Eentje die mannen te veel is. Tina Turner is zo'n vrouw, Chaka Khan kan er ook wat van, maar La Ross is eigenlijk het meest „kerel" van alle vrouwen in de entertainment-industrie. Ross is meer dan de gracieuze zangeres die in Nederland zulke golven van enthousiasme loss laat dat ze Ahoy in plaats van vijf keer wel vijftien keer had kun nen uitverkopen. Ze leidt zes in ternationale firma's en verkoopt zo haar eigen mode, parfums et cetera. Ross is eigenlijk syno niem van een levensstijl. Zondagavond toont Ross haar biceps tijdens 'I want mucles'. Ze daagt zwaargebouwde heren onder haar gehoor uit om de ge wenste spierbundels te komen showen. Onder uitzinnige bijval schrijden drie Feyenoorders naar het, in het midden van de zaal opgestelde, ronde podium. La Ling, De Kromme en Mario Been gaan vlot uit het overhemd. Volledig bij blijven is een van de lijfspreuken van Ross, die zich bij haar inmiddels 25-jarige Djazzex met 'We got by' (Krank Mon- toya/Al Jarreau), 'Drieluik' (Otis Sa- leed, Alvin McDuffie, Glenn van der Hoff/Donny Hathaway, Alice Coltra- ne, Keith Jarrett), 'Frenesi' (Tobias Tak/Earl Hines, Mark Bierens), 'The Jitt' (Vanoye Aikens/Rupert Clemen- dor), 'El Comarrón' (Dragutin Bol- din/Hans Werner Henze), 'Songs of my Youth' (Warren Spears/Martha and the Vandellas, Supremes, Four Tops, Smokey Robinson, Mary Wells). Gezien op 13 oktober in het Circustheater, Scheveningen. Op 16 oktober in theater Zuidplein, Rot terdam. SCHEVENINGEN - Djazzex is een verbazende dansgroep. Het is het enige professionele gezel schap in ons land dat zich uitslui tend op jazzdans toelegt. Maar ik ben er nog niet achter wat de groep onder jazzdans verstaat. Dat kan kennelijk uiteenlopen van expressionistisch getinte balletten tot veredelde aerobic. Djazzex kampt met een dilem ma: de groep geeft er blijk van soms de nék te willen uitsteken - ze noemt zich niet voor niets: modern dance company - maar trekt een publiek dat graag een vrolijke en flitsende show ziet. Mede met het oog op de wankele financiële basis moet Djazzex daaraan tegemoet komen. Élk programma van Djazzex is zodoende een soort variété. Ook de nieuwe serie, die maar liefst zes premières telt. Daarbij is bij voorbeeld een tapdans van To bias Tak, die knap met de voeten kan roffelen, maar choreogra fisch geen deuk in een pakje bo ter schopt. Daarbij is ook 'We got by' van Montoya, een opgewekt niemandalletje, dat niets meer dan de wijzers van de klok in be weging brengt. 'Drieluik' is de titel van drie achter elkaar gedanste solo's van Saleed, McDuffie en artistiek lei der Glenn van der Hoff. Die so lo's komen al dichter in de buurt bij wat ik me van jazzdans als zelfstandige theatervorm voor stel. Spannende dans, die niet af glijdt naar een gemakkelijk vol gen van de muziek, maar daar juist een nieuwe lading aan kan geven. Jammer alleen van dat to neelstukje voor jongen en meisje, aan het slot, dat de spanning' breekt. Vanoye Aikens wordt in het programmaboekje van Djazzex met trommels en trompetten aangekondigd. Hij was één van de pioniers van de jazzdans. De titel van zijn choreografie 'The Jitt' is afgeleid van Jitterbug, een populaire dans in de jaren dertig. Het ballet is een staalkaart van de in die tijd geliefde dansen, in een aardige vorm gestoken. Het is tevens het mooist gekostu meerde stuk van de avond. 'El Cimmaron' gaat terug naar verder weg gelegen bronnen van de jazzdans. Een stem vertelt en zingt - helaas in het Duits - het waar gebeurde verhaal, dat dè Cubaanse neger Esteban Monte- jo op 104-jarige leeftijd aan de schrijver Miguel Barnet vertelde: hoe hij als slaaf opgroeide, vluchtte, in het oerwoud leefde en de revolutie meemaakte. De Joegoslavische choreograaf Bol- din en componist Henze hebben van 'El Cimarron' een hechte eenheid gemaakt, waarin dans en muziek een expressieve een heid vormen. De dans is impul sief en lyrisch, maar heeft ook duidelijke kenmerken van jazz. Eén van de dansers speelt de ne ger op oudere leeftijd, de ande ren beelden het verhaal uit zoals het wordt verteld. Wat mij be treft veruit het belangwekkend ste stuk van de groep tot nu toe. De zaal dacht daar heel anders over. Die liep meer warm voor de finale: 'Songs of my youth' van Spears, die opgroeide in Detroit, waar de Motown-muziek tot bloei kwam. Bij acht Motown- liedjes maakte hij een dans, waarin meestal de teksten op de voet worden gevolgd. Het is vak werk zonder eigenheid, een han dige mengeling van sensuele show, humor en ritmische dans. Op de repertoirekeuze van Djazzex is nog steeds geen peil te trekken, al bevat dit programma geen echt knoeiwerk meer. De uitvoering is over de gehele linie opvallend verbeterd en dat is een belangrijk winstpunt. Nu nog het werkterrein afbakenen. ARIEJAN KORTEWEG Geleen van der Hoffii 'Het beest uit de jungle', spel van Marguerite Duras en James Lord naar de gelijknamige novelle van Henry James. Met: Rick Nicolet en Henk van Ulsen. Regie: Joanna Bils- ka. Muziek: Timothy Coleman. Ge zien op 12 oktober in de Leidse schouwburg. LEIDEN Voor het werk van Marguerite Duras is de laatste tijd veel belangstelling; er wordt zelfs van een Duras-hausse ge sproken. Zo waren er het afgelo pen seizoen in Nederland Duras- festivals en verschillende pro- dukties rond haar werk. 'Het beest uit de jungle' is geen.eigen tekst van Duras, maar een door haar (samen met James Lord) ge maakte toneelbewerking van het gelijknamige vërhaal van Henry James, waarin Duras haar eigen thematiek heeft kunnen onder brengen. In ,de visie van regisseuse Joanna Bilska is gekozen voor een wat verheven benadering om het poëtisch gehalte van het stuk recht te doen. Met name Henk van Ulsen spreekt veelal op een soort declamatietoon; Rick Nico let gaat daarin - hoewel in minde re mate - mee. Beiden doen dat buitengewoon vakkundig, zodat hun rolopvatting consequent past in het'enigszins plechtstatig aandoende regieconcept. Een respectabele keuze, waar uit bewondering en waardering voor dfe'toneeltekst spreekt. Na deel is echter, dat door de afstan delijke verhevenheid een deel van de in Duras-teksten vaak aanwezige intimiteit verloren gaat. Dit wordt weer een beetje goed gemaakt door de pianomu ziek van Timothy Coleman, die 'live' en 'zichtbaar' ten gehore wordt gebracht. Een goede vondst: het is sfeerbepalend en tegelijk een vervreemdend ele ment. John en May, de twee persona ges uit dit stuk, hebben een ge compliceerde relatie. Hij leeft in de overtuiging voor een bijzon der lot voorbestemd te zijn, het geen hij in het beeld van 'het beest uit de jungle' probeert uit te drukken. Zij is de enige, aan wie hij dit heeft toevertrouwd. Samen met hem is zij bereid deze lotsbeschikking af te wachten, hetgeen afstand en toenadering in hun relatie en ook het einde ervan bepaalt. Het stuk toont enkele ontmoe- tingen tussen John en May, en betrekt de toeschouwer door de open, niet geheel ingevulde structuur bij het zoeken naar het wezenlijke in hun relatie. Mis schien is wel het wachten op zichzelf hun beider lotsbestem ming. Het gekozen toneelbeeld is niet echt overtuigend. Op het to neel bevinden zich een aantal re kwisieten, die de ambiance van een groot, oud slot moeten aan geven. Dat past in de mysterieu ze en plechtstatige sfeer van het geheel; het suggereert echter daarnaast een bepaalde symbo liek, die niet overkomt. WIJNAND ZIJLSTRA. Albert in Pinters 'Een avond uit' (foto Fred Rohdc) Imperium met 'Een avond uit' van Harold Pinter. Gespeeld door Jaap Slagman, Manita v.d. Berg, Nienke v.d. Berg e.v.a.; regie: Marja Koppe- jan; decor: Kees Visser. Gezien op 12 oktober in microtheater Imperium aan de Oude Vest in Leiden. Nog te zien elke vrijdag en zaterdag t/m 23 november. LEIDEN - De stukken van Pin ter stellen in al hun eenvoud ho ge eisen aan de uitvoering. Er zijn geen decors of kostuums no dig om indruk mee te maken, geen ingewikkelde taal om de toeschouwer mee in te pakken. Er is geen spektakel dat gebrek kig spel kan verhullen. Bij Pinter gebeurt er niets, of nagenoeg niets. Het stuk begint, er zijn ver wikkelingen, en aan het eind blijkt alles bij hetzelfde gebleven te zijn. Zijn figuren zitten gevan gen in het kale drama van alle dag. En juist dat maakt het zo moeilijk om een 'Pinter' tot een goed einde te brengen. De ac teurs zijn kwetsbaar, hebben niets dan hun eigen spel om op terug te vallen. 'Een avond uit' werd in eerste instantie voor televisie geschre ven. Het stamt uit het eind van de jaren vijftig en is één van zijn eerdere stukken. De jongeman Albert is het centrale personage. Zijn vader is overleden, hij woont samen met zijn moeder. Zij waakt over hem als een kloek en dreigt hem onder haar vleu gels te verstikken. Op een perso- neelsavondje van kantoor wordt hij gepest, het komt tot een vechtpartij. Als zijn moeder hem bij thuiskomst verwijten maakt, geeft hij haar een klap met een wekker op haar hoofd. Albert gaat daarna de straat op en ont moet een vrouw, die hem mee- troont naar haar kamer. Haar leu gens en bedillerigheid doen hem j voor de derde maal ontploffen. Als hij aan het slot terugkeert naar zijn moeder, vergeeft zij hem. We zijn we twaalf uur ver der, er is veel gebeurd, maar niets veranderd. Er is veel ge zegd, waarmee in feite iets an ders werd bedoeld. Moeder en zoon begrijpen nog steeds even weinig van elkaar. Zo worden moordenaars gemaakt, zou een ondertitel kunnen zijn. Imperium brengt 'Een avond uit' onder leiding van regisseuse Marja Koppejan sober en zo na turel mogelijk. De handeling is tamelijk consequent naar Neder land verplaatst, al lijkt het me sterk dat er in ons land veel kan toren zijn waar cricket wordt ge speeld. De aankleding neigt naar het begin van de jaren zestig. Het decor is realistisch, met op een verhoging de keuken van Albert en zijn moeder. Het overige vloeroppervlak kan met weinig hulpmiddelen dienst doen als koffietent, feestruimte of meis jeskamer. Als de actie zich daar afspeelt; blijft de moeder in haar keuken steeds zichtbaar als een dreiging op de achtergrond, waaraan Albert zich nergens kan onttrekken. 'Een avond uit' staat of valt met hoe de figuur Albert gestalte wordt gegeven, die in op één na elke scène meedoet. Jaap Slag man begint in die rol aarzelend. Zijn ingehouden spel contras teert bijvoorbeeld nogal met de uitbundigheid van het perso- neelsfeestje, dat bijna over-acted wordt gebracht. Na de pauze stijgt de geloofwaardigheid enorm. Albert stuipt en schokt dan van een woede, die zich niet langer laat opkroppen. Ook het tegenspel wint dan aan kracht. Manita v.d. Berg als zijn moeder beheerst de kunst haar gemoed van het ene op het andere mo ment een halve slag te keren en Nienke v.d. Berg is overtuigend in de veeleisende rol van het meisje dat Albert mee naar huis neemt. Als zij terloops zegt: "Ik zou willen dat het altijd nacht was. Dan zou ik steeds kunnen slapen", dan spreekt ze daarmee in feite namens alle figuren. Die beklemmende uitzichtloosheid weet Imperium heel goed over te brengen. ARIEJAN KORTEWEG Diana Ross, vijf avonden lang inAhoy. (fo anp> loopbaan voortdurend terzijde laat staan door knappe produ cers, recentelijk mensen als de Bee Gees en Michael Jackson. Ze heeft zodoende een neus ge kregen voor wat „snel en cool" is en weet zich afwisselend hautain als een'wereldster als menselijk als een echte persoonlijkheid op te stellen. Hoe zwak haar recente elpees ook uitpakken, resteert derhalve altijd een mythe die sterker is dan de werkelijkheid. Massamanipulatie daarin is Ross een ongelooflijke meester. Met diep ontzag kijk je naar zo veel vakmanschap en zoveel sou plesse. Zij is alert als een top sporter, houdt haar band, die naast het ronde podium is opge steld, nauwlettend in het oog, derwijl haar aandacht gelijkelijk over de in kerstkleuren gedom pelde zaal verdelend. Ze draait zich een kwartslag om en v een andere groep mensen veert juichend overeind. Amerikaanse geestdrift is niets vergeleken bij dit Hollandse staaltje Las Vegas. De show kent enkele prachtige momenten. Vooral als spektakel en de goedkope sentimentaliteit terzijde worden geschoven, do- .mineert La Ross in volle glorie, dus ook als zangeres. Zo zingt ze voor de pauze een fraaie versie van Marvin Gaye's I'm missing you. Na de pauze laat ze in een medley van stukken uit The lady sings the blues (de film die ze in 1972 maakte ter herinnering aan Billie Holiday) horen dat haar stem nog een redelijk goede fra sering bezit. JOHN OOMKES Diana Ross live met groot orkest Ahoy Rotterdam 12 en 13 oktober 1985. Herhalingen 14, 15 en 16 okto ber (alle concerten uitverkocht). Leids trio Koffieconcert door het Leidse trio Henk Briër (piano), Henny Rave- stein (viool) en Hans Stoop (klari net). Met werken van: R. Schumann, Cl. Schumann-Wieck, J. Brahms, Fr. Poulenc en A. Khatchatoerian. Ge hoord op zondag 13 oktober in de Stadsgehoorzaal in Leiden. LEIDEN - Een koffieconcert door het bekende Leidse trio Henk Briër (piano), Henny Rave- stein (viool) en Hans Stoop (kla rinet) in een zonovergoten foyer van de Stadsgehoorzaal is als ontbijten met pink champagne en kreeftestaart. Zoveel onge kunsteld speelplezier weet dit trio uit te stralen in zijn poëtisch romantisch repertoire. Niet door pretentieus vakmanschap, maar vooral door de sprankelende en natuurlijke eenvoud dje het trio kenmerkt, waardoor het leven zondagmorgen even helemaal goed was. Zoals in de heerlijke romances voor viool en piano van Clara Schumann-Wieck, waar Henny Ravestein bijzonder warm en lyrisch tegenspel bood aan partner Briër. Kleine dissonant in dit overi gens uitstekend aan elkaar ge waagde duo is het feit dat muzi kaal leider Henk Briër op de mo menten dat de piano duidelijk een begeleidende funktie heeft het heft soms wat te veel in han den houdt. Hij gaat daarbij in z'n ijver zover, dat hij op het mo ment dat zijn gezellin de sterren van de hemel speelt (in de Sona te nr. 2 van Joh. Brahms) op bruuske wijze de betovering ver breekt met een hinderlijke noot tussen het tweede en laatste deel door om te attenderen op het ontstemmen van haar instru ment. Maar laten we vooral niet stoken in een gelukkige combi natie als Briër en Ravestein. Een enig werk daarna, het spetterde er gewoon uit, was wel de Sonate voor klarinet en piano van Poulenc, warin Hans Stoop en Henk Briër op flitsende wijze partij gaven in een orgie van kleur- en toonsoorten. Khatchatoerian tenslotte vormde het gekruide nagerecht bij dit heerlijke gevarieerde en pittige koffieconcert. ANNEKE VAN VLIET.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 22