Dammen
Filatelie
KLASSIEK
Luchtige kant
van Purcell
Knappe opera
van Respighi
Strauss niet
zwaar aangezet
Vitale
Stravinsky
Zoetelijk
requiem
Authentieke
Gershwin
Veel Mozart,
lage prijs
KRYPTOGRAM
ZATERDA
Bijdragen: Paul Korenhof
Academy of
Ancient Music
Purcell: Theatermuziek, deel VIII.
Emma Kirkby en Judith Nelson (so
praan), Rogers Covey-Crump en Ju
lian Pike (tenor), David Thomas
(bas), The Academy of Ancient Mu
sic o.l.v. Christopher Hogwood
(L'Oiseau Lyre 414 174-1).
Hoewel Purcell verschillende
werken schreef voor het Engelse
muziektheatervan zijn tijd (ge
sproken toneel met ingelaste
zangnummers), heeft hij maar
één volwaardige opera nagela
ten, namelijk 'Dido and Aeneas'.
In de Florilegium-serie van L'Oi
seau Lyre heeft de Academy of
Ancient Music nu echter het
achtste deel uitgebracht van een
serie, die geheel gewijd is aan
losse composities die Purcell
voor het theater schreef, varië
rend van een afgerond geheel als
'Don Quixote' tot losse aria's en
duetten die in toneelstukken
werden
Deel acht is helemaal gevuld
met losse fragmenten, maar het
resultaat zal voor menigeen een
openbaring zijn. Over het alge
meen laat de componist zich hier
van zijn luchthartige kant zien in
fragmenten die allemaal iets met
de liefde te maken hebben. De
songs bezitten een onweerstaan
bare charme, de duetjes zijn nu
eens teder, dan weer ironisch en
soms beide, en het kwartet uit
'The Canterbury Guests' van Ed
ward Ravenscroft zou zo uit een"
komische opera afkomstig kun
nen zijn.
De uitvoeringen bezitten het
sprankelende dat we van Hog
wood en zijn mensen kunnen
verwachten, maar de show wordt
overduidelijk gestolen door Em
ma Kirkby en Judith Nelson. Het
luisteren naar zo'n plaat doet
echter wel verlangen naar meer.
Lamberto Gardelli
Respighi: La Fiamma. Ilona Tokody,
Klèra Takacx, Péter Kelen e.v.a.,
koor van de Hongaarse radio, Hon
gaars Staatsorkest o.l.v. Lamberto
Gardelli. (Hungaroton SLPD 12591-
93 (3 lp's,), HCD 12591-93 (3 cd's).
Reeds enkele maanden op de
markt, maar toch nog de moeite
van het signaleren waard: een
monumentale opera van Respig
hi met soms overrompelend
hartstochtelijke momenten. Het
verhaal over hekserij en echt
breuk speelt zich af in het onder
Byzantijnse invloed staande Ra
venna in de 7de eeuw na Chr. en
zowel het gegeven als het 'decor'
prikkelden Respighi kennelijk
tot een yerrassend levendige
vorm van muziektheater met im
posante orkestkleuren, grootse
koorscènes en prachtig uitge
schreven solistische partijen. Af
gezien van de dirigent is de uit
voering volledig een Hongaarse
aangelegenheid, maar de resulta
ten zijn er niet minder boeiend
om. Niet alle solisten staan op in
ternationaal topniveau (enkele
wel), maar hun prestaties zijn
over het geheel genomen indruk
wekkend en bij koor en orkest
weet dirigent Lamberto Gardelli
er alles uit te halen wat erin zit,
en misschien nog wel meer.
Vladimir Ashkenazy
Strauss: Ein Heldenleben. Daniel
Majeske (viool), Cleveland Orche
stra o.l.v. Vladimir Ashkenazy. (Dec-
ca 414 292-1 (lp), 414 292-2 (cd).
Het symfonisch gedicht 'Ein Hel
denleben' is typische program
mamuziek, waarvoor Richard
Strauss waarschijnlijk zichzelf
als uitgangspunt heeft genomen.
De 'held' uit de titel is immers
meer kunstenaar dan 'Über
mensch' en zowel het 'verhaal'
als de nadrukkelijke verwijzin
gen naar de vrouw van de hoofd
persoon wijzen langdurig in de
richting van de componist. De
sterkste indicatie vinden we in
het vijfde deel met ongeveer der
tig citaten uit andere muziek
stukken van zijn hand die in het
laatste deel worden gevolgd door
een overwinning van 'de echtge
note' op 'de critici'.
Weliswaar neigt Strauss meer
dan eens naar het bombastische
maar het voordeel van de uitvoe
ring onder Ashkenazy is, dat
juist dat aspect wordt afgeremd
ten gunste van een lyrische,
evenwichtige benadering (soms
misschien zelfs te evenwichtig).
Zowel dit feit als de vlottfe tempi
en het strakke, virtuoze orkest-
spel maken dit een uitstekende
uitvoering voor degenen die hun
Strauss liever niet al te zwaar
aangezet horen.
Riccardo Chailly
Stravinsky: Symphonie de psaumes,
Feu d'artifice, Le Roi des étoiles, Le
Chant du rossignol. RSO Berlijn met
koor o.l.v. Riccardo Chailly. (Decca
414 078-1 (lp), 414 078-2 (cd).)
Bij zijn eerste bezoek, aan Neder
land (januari jl.) was Chailly zelf
helemaal lyrisch over deze plaat,
die hij enkele weken later in Ber
lijn zou gaan opnemen. De reden
daarvan is te begrijpen. De Psal
mensymfonie en de korte, maar
groots bezette cantate 'Le Roi
des étoiles' behoren tot de meest
fascinerende composities van
Stravinsky en onder leiding van
Chailly geven koor en orkest van
de Berlijnse radio een vitale en
bijzonder verzorgde uitvoering
die nergens ontaardt in bombas
tisch effectWerk.
Het orkestwerk 'Feu d'artifice'
wordt terecht met veel uitbun
digheid tot klinken gebracht, het
symfonisch gedicht 'Le Chant du
rossignol' ademt daarentegen he
lemaal de verfijning die ook de
opera kenmerkt, waaraan deze
muziek werd ontleend. De komst
van Chailly naar Amsterdam
wordt steeds meer een gebeurte
nis om naar te kijken.
Michel Corboz
Duruflé: Requiem op. 9 en vier mo
tetten op Gregoriaanse thema's. Te
resa Berganza (mezzo-sopraan), José
van Dam (bas), Ensemble Vocal "Au-
dite Nova" de Paris (leider: Jean
Sourisse), Choeur et Orchestre de
Colonne, Michel Corboz (dirigent en
orgel). (Erata NUM 75200).
Het Requiem van Maurice Duru
flé dateert uit 1947 en is dus niet
echt 'modern' meer, maar ook bij
de eerste uitvoering zal het zeker
geen schok-effect teweeg heb
ben gebracht. Als uitgangspunt
gebruikte Duruflé de dodenmis
uit de .Gregoriaanse liturgie,
waarvan hij de tekst integraal
overnam en waaraan hij op grote
schaal muzikale thema's ontleen
de, dié hij vervolgens op zijn ei
gen manier ritmisch en melo
disch modelleerde.
Het resultaat is zeker niet we
reldschokkend en eerder zoete
lijk dan beladen met de tragiek
van een dodenmis, maar het
heeft in ieder geval wel meer om
het lijf dan het tot de hitlijsten
doorgedrongen Requiem van
Lloyd Webber en het ligt min
stens even gemakkelijk in het ge
hoor. De uitvoering onder Cor
boz is voorbeeldig en laat met na
me de Gregoriaanse bronnen
goed tot hun recht komen. Voor
de solistische partijen werden
twee grootheden aangetrokken
die hun faam ten volle
ken.
Michael Tilson Thomas
Michael Tilson Thomas
Gershwin: Rhapsody in Blue, Se
cond Rhapsody for Orchestra with
Piano, Preludes for Piano, Short Sto
ry, Violin Piece, For Lily Pons. Slee
pless Night, Promenade. Michael
Tilson Thomas (piano en dirigent)
met het Los Angeles Philharmonic.
(CBS 1M 39699 (lp), MK 39699 (cd))
Hoe onwaarschijnlijk het ook
moge klinken: dit is de eerste re
presentatieve opname van de
'Rhapsody in Blue' in de oor
spronkelijke versie uit 1924. zo
als die ook door Gershwin zelf
met het orkest van Paul White-
man op de plaat werd gezet (zij
het in bekorte vorm). Wie de
massale versie Voor symfonie-or
kest gewend is, zal er even aan
moeten wennen, maar wie de ou
de 78t-plaat van Gershwin en
Whiteman koestert, kan zijn hart
ophalen aan de orkestratie van
Ferde Grofé, die dichter bij de
bedoelingen van de componist
komt dan welke andere versie
ook.
Niet minder bijzonder is de op
genomen versie van de Tweede
Rhapsodie, waarvoor eveneens
voor de eerste maal werd terug
gegrepen op de oorspronkelijke
partituur, maar een vergelijkbaar
verhaal kan worden verteld over
alle werken op deze plaat. Ook
Promenade, geschreven voor de
film 'Shall we dance', verschijnt
hier voor het eerst in de originele
versie en voor vier andere
werken geldt zelfs, dat ze nooit
eerder op de plaat werden gezet.
Van harte aanbevolen dus, on
danks kleine schoonheidsfoutjes
in het pianospel van Thomas.
(Bij aanschaf kan gebruik wor
den gemaakt van een van de
Klassieke Voordeelcheques
1985.)
'Geef Klassiek Kado'
W.A. Mozart: 3 contradansen in F,
Symfonie in F, KV 19a, Pianoconcert
nr. 3, Kerksonate voor orgel en or
kest in C, Vioolconcert nr. 1, Andan
te voor Buit en orkest in C, KV 315,
Hoornconcert nr. 1. Diverse solisten,
orkesten en dirigenten. (Premie-
plaat Geef Klassiek Kado).
De hoes van deze premieplaat
doet vrolijk aan de Amadeus-mo-
de mee - nog even en de voor
naam 'Wolfgang' valt helemaal
weg - maar is verder het aankij
ken niet waard.
Interessanter is het repertoire
dat hier voor nog geen zeven gul
den geboden wordt en dat afge
ronde composities laat horen
met een totale speelduur van ze
ventig minuten. Hoogtepunten
zijn een jeugdsymfonie door de
Academy of Ancient Music on
der Jaap Schroder en het derde
pianoconcert in de uitvoering
van Murray Perahia. Ik vraag me
alleen af of er geen andere volg
orde mogelijk was, die de onder
linge klankverschillen minder
zou benadrukken. Extra is weer
een vel met dertien voordeelche
ques, die elk een tientje korting
geven op een plaat met klassieke
muziek, waaronder 'aanraders'
als een Beethovenplaat van Rian
de Waal ('Für Elise'), de Concerti
Grossi op. 3 van Handel door
Trevor Pinnock, een Gershwin-
plaat van Michael Tilson Tho
mas, Rossini-ouverture onder
Riccardo Chailly en 'De Vier
Jaargetijden' door het Amster
dams Gitaar Trio. (Aanbieding
geldig van 22 oktober t/m 16 no
vember.)
Horizontaal: 1. We
kapitaal, waar we niet liefdevol
mee bezig zijn. 4. Een klein
beetje nattigheid in de lucht? 6.
Ik ben er voor een dier te bevesti
gen. 7. Daar hoort vuur bij. 9. Het
komt in orde in een korte tijd in
een grote stad. 10. Met bepaalde
stof omtrokken? Nogal pienter
13. Niet zo bij als de vorige. 15.
Dries is anders ook een jongen.
17. Veel leut om die stof hebben.
18. Was met Rachel bij Jacob. 19.
Loop, A, daar zitten de korrels.
20. Spoedig zie je de hele soort.
22. Ziet gij er een reu in, in de
kaas? 24. Liefkozingen om El
over te halen de karweitjes te
doen. 27. Dat heb je op tijd nodig,
anders val je er een andere keer
in. 29. Het niet vrijwillig doen. 30.
Zie je een plaats dan zie je kledij.
31. U staat hier om er al te wan
delen, op de gang. 32. Voortdu
rend iemand uit de stad.
Verticaal: 1. Ruimte voor een
stelende technicus. 2. Stenen
gooiers? 3. Als je teveel van deze
drinkgeluiden maakt, heb je
geen zicht meer op de tijd. 4. Een
vent die bazelt in Zuid-Holland.
5. Zo een technisch stekje ma
ken. 6. Maak hem niet voor een
ander, want gegarandeerd, je
gaat de grond in. 8. De dektent
van een schip? 11. Speciaal voor
Kerstmis en bruiloften! 12. Het
deel van de schop waar je het
kruid mee plant. 13. Ga in het
huis! Barst! 14. Opschrift om één
van 19 om mee weg te lopen. 20.
Anijs ter genezing nemen. 21.
Van twee kledingstukken één
maken. 22. Daar hebt u een zaak
voor een rechtsprocedure. 23.
Reukwerk. 25. Krijg de kriebels!
26. Kijk 'es niet naar rechts, le
perd. 28. Laat dat nou stinken!
De prijs van 25,- werd toege
kend aan C.H. v.d. Wijngaard,
Baartmanstraat 50, 2171 DC Sas-
senheim
De prijs wordt de winaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
Ik denk dat veel van de meer ac
tieve schakers onder u de vol
gende situatie herkennen. Op uw
clubavond bent u van plan om er
eens flink tegen aan te gaan. Al
vroeg in de partij laat u zich in op
halsbrekende complicaties door
een half vergiftigde pion te slaan.
De partij eist het uiterste van u
en uw tegenstander en na een zet
of 25 bent u beiden al in lichte
tijdnood. U moet de pion terug
geven, waarna een spanningsvol
le maar objectief gelijke stelling
ontstaat. Dan gebeurt er iets on
verwachts. Uw tegenstander, de
armzalige angsthaas, biedt remi
se aan. U bent uiteraard geko
men om te vechten tot het uiter
ste, dus verontwaardigd weigert
u dit eerloze voorstel. Een paar
zetten later ziet u een eenvoudige
paardvork over het hoofd. Ge
volg: stukverlies. Met moeite
weet u zich te beheersen als u op
geeft en de volgende ochtend be
geeft u zich met een zware kater
naar uw werk.
Laat het een troost voor u zijn
dat dit niet alleen bij de doorsnee
clubschaker, maar soms ook in
de grootmeesterpraktijk
komt, zoals bij de volgende partij
uit het Interpolistoernooi.
Wit: Kortsjnoi; zwart: Miles.
l.Pf3 Pf6 2.c4 b6 3.g3 c5 4.Lg2
Lb7 5.0-0 g6 6.e3 Lg7 7.d4 cd4:
8.ed4: Dc8 (Een tweesnijdende
zet: Lb7 wordt gedekt en c4
wordt aangevallen, maar pion e7
verliest zijn natuurlijke dek
king.) 9.Pa3 d5 lO.Tel dc4: 11-
.Da4+ Pbd7 12.Dc4: a6 13.De2 0-
0 14.Lg5 (Na De7: wint Te8 di
rect.) Ld5 15.De7: (Als compen
satie voor de pion krijgt zwart
zeer actief stukkenspel.) Te8
16.Db4 Db7 17.Ph4 Lf8 18.Da4
Pe4 19.Lf4 Tac8 20.Tacl b5 21.D-
dl Pdf6 22.f3 Pd6 23.b3 (Het is
duidelijk dat wit het zeer moei
lijk heeft. Hij heeft twee paarden
aan dé rand, een loper op g2 die
niet speelt en met kunst en vlieg-
Tot en met de zesde partij heeft
Rob Clerc eigenlijk niet z'n nor
male spel gespeeld. Zo opende
hij met wit telkens 35-30 en met
zwart 32-28 16-21. Openingen die
Clerc zeer zelden speelt. De hui
dige wereldkampioen Anatoli
Gantwarg was daar verrassend
genoeg zeer goed op voorbereid
(dit heeft hopgstwaarschijnlijk
alles te makeri met het feit dat
Van der Wal de secondant is van
Clerc en het feit dat dezelfde Van
der Wal in het afgelopen Neder
lands kampioenschap maar liefst
9(!) maal 35-30 of 16-21 op de eer
ste zet speelde).
Een goed voorbeeld hiervan is
de vierde partij.
Gantwarg-Clerc. 1.32-28 16-21
2.31-26 11-16 3.38-32 18-22 4.43-38
13-18 5.49-43 9-13 6.37-31 21-27
7.32x21 16x27 8.41-37 19-23 9.28-
xl9 14x23 10.47-41 6-11 11.33-29
11-16 12.37-32 20-25 13.32x21 16-
x27 14.39-33. Hoewel de opening
bekend is, is het toch nieuw wat
zwart speelt. Normaal gesproken
wordt nl. i.p.v. 5..9-13 7-11 ge
daan. Terwijl nu (later) 6-11 is ge
speeld. Het verschil zit hem in de
volgende variant: 14.29-24 23-28
42-37 17-21 26x17 12x21 31-26 7-
12!! 26x17 12x21 37-31 8-12 34-30
25x34 40x29 3-8 39-33 28x39 44-
De jaarlijkse 3 october-drive in
Leiden was weer een groot suc
ces. Een volle bak, zoals dat heet
en een geanimeerd toernooi.
Winnaars werden het paar De
Vrind - Mw. Zwerver die in de
eerste zitting een gigantische
score boekten (79,5%) en daar
mee een voorsprong namen die
niet meer werd bedreigd. Twee
de werd het paar Van Dortmond
- Mw. Kasteleyn en van hen no
teerden we de volgende knappe
prestatie:
H 8 2
74
o b 10 9 3
10 643
a 5 4 3 N 10 6
c? a v io 2 w n h 8 6
O A H 4 O v 8 7 5
h2 z A b 8 7
v b 9 7
b 9 5 3
O 62
v95
De deelnemers kregen na af
loop een leuk boekje met spel-
commentaar van Wim Goutier.
DE FRANSE permanente serie
van het type "Liberté" is nu op 1
augustus weer met drie waarden
uitgebreid: F,80 fr. (groen); 2,20
fr. (rood) en 3,20 fr. (blauw).
Sinds 4 januari 1982 is dit de
vijfde aanvulling en hiermee be
staat de gehele serie nu uit 31 ze
gels. Met dit soort series is een
recapitulatie van tijd tot tijd al
tijd op haar plaats. Op 4 januari
1982 verschenen dus de eerste
zegels, dertien stuks: 0,05; 0,10;
0,15; 0,20; 0,30; 0,40; 0,50; 1,00;
1,40; 1,60 (roöd); 2,00; 2,30 en 5,00
fr.; 1 juni 1982: 1,60 (groen); 1,80
en 2,60 fr.; 3 november 1982: 0,60;
0,70; 0,80; 0,90; 3,00 en 4,00 fr.; 1
juni 1983: 2,00; 2,80 en 10,00 fr. en
1 juli 1984: 1,70; 2,10 en 3,00
franc.
In april 1598 maakte Hendrik
IV van Bourbon door het uit
vaardigen van het Edict van
Nantes een einde aan de gods
dienstoorlogen binnen zijn rijk.
Door dit Edict kregen de Huge
noten ook vrijheid van gods
dienst en voorts was het hun toe
gestaan zitting te nemen in parle
menten. In de jaren die volgden
waren deze vrijheden echter een
doorn in het oog van veel rooms-
katholieken. Onder Richelieu
werden al enkele belangrijke be
perkingen opgelegd; het was
evenwel Lodewijk XIV die op 1,8
oktober 1685 het Edict van Nan
tes herriep. Bijna een half mil
joen protestanten ontvluchtten
O
werk kan hij net voorkomen dat
de zwarte paarden op c4 of e4
binnenvallen.) Ph5 24.Ld2 LeT
(Voor Ph4 is er geen terugtocht
meer.) 25.Tc8: Tc8: 26.Pc2 Lh4:.
(Op g5 heeft wit nog net f4.) 27.g~
h4: Pf5 28.Pb4 Ph4: 29.Pd5: Dd5r
30.Lh6 Pg2: (Diagram) (Hief
bood Miles, die nog slechts enke^
le minuten bedenktijd had, remF
se aan. Wit weigerde.) 31.Kg2*
Pg7 32.Te5 Dd6 33.Te4 Pf5 34.L,
f4?? Df4: en wit gaf ontgoocheld
op. Na 35.Tf4: Pe3+ blijft hij een
stuk achter.
door
Hans Vermin
sulteerde dat in een vrij flauwe
partij, maar wat belangrijker
was, Gantwarg moest voor het
eerst al zijn tijd gebruiken. Wé
komen erin na de 45e zet
X33 13-19?! 24x13 8*19 '31-26 12-
17. Het lijkt-of zwartbeen onmo
gelijke variant speelt, in
werkelijkheid echter staat zwart
zeker niet minder b.v. 41-37 10-14
37-31 19-23 50-44 23x34 44-39 18-
23 39-30 2-8 en zwart gaat bou
wen aan een mooie centrum-
stand (8 naar 19 en 15 naar 24).
14...23-28 15.44-39 10-14 16.42-37
7-11 17.50-44 5-10 18.37-32 28x37
19.41x21 22-28 20.33x22 18x16
21.39-33 14-20 22.44-39 10-14
23.46-41 13-19 24.29-24 19x30
25.35x24 20x29 26.33x24 14-19
27.24x13 8x19 28.41-37 2-8 en om
dat er voor zwart weinig meer te
halen is bood Clerc hier remise
aan wat gelijk werd geaccep
teerd. Bedenktijd zwart 0.45, wit
0.30!! Overigens het nieuwtje
was van (hoe kan het anders)
Van der Wal.
In de zevende partij speelde
Clerc eindelijk "normaal" (ope
ning: 32-28 19-23). Weliswaar re-
(zie diagram). Gantwarg speelde
hier in lichte tijdnood 45...10-14
(probleemloos was reeds 8-12 34*
38 21-26) 46.34-30 8-12? (beter is
8-13 om op 28-22 met 24-29 te ver
volgen) 47.28-22! 14-20 48.38-33
21-26?? de beslissende fout 23-29
was verplicht met remise. 49.39*
34 12-17 50.22x11 16x7 51.30-25 7-
12 52.25x14 19x10 53.34-30 24-29
54.33x24 en hierna won wit op
z'n sloffen waarmee de stan4
weer rechtgetrokken is.
door
Ton Schipperheyn
In zijn inleiding schreef hij:
'Heeft Pelleboer te maken met
een plotseling van NO naar ZW
draaiende wind, bij bridge ko
men de depressies uit het Noord-
Zuiden en ontstaan hogedruk ge
bieden in het Oost-Westen. Een
opeenstapeling van punten in de
ene windrichting leidt tot een ab
solute windstilte in de andere
lijn, hoewel een grillige verde
ling kan zorgen voor een hevige
windvlaag, welke het rustig bied-
verloop ernstig kan verstoren'.
Bij dit spel schreef hij: 'west
heeft 9 vaste slagen, waarmee je
in een parenwedstrijd niet ver
komt. Het vinden van Ha B of KI
V is belangrijk om de score wat
op te schroeven. Begint west met
tweemaal een schoppen af te ge
ven dan gaat alles ineens van
zelf. Het leek of Van Dortmond
over Goutiers schouders had
meegelezen. Hij Ru B in de hand
en speelde Sch 3, voor zuid. Rui
ten terug was voor Ru H, gevolgd
door opnieuw een kleine schop
pen. Noord nam en speelde weer;
ruiten (voor de vrouw), zuid (ge-,
dwongen) klaveren weg. West in
casseerde nu drie winnende har
tens en Sch A, hetgeen leidde:
tot:
10 6 4
5
10
-
H2
N
-
WO %~s
Z AB8
V
B
O -
4» V 9
KI H en klaveren naar het aas
voltooide het kunststuk, met een
verdiende overslag als gevolg.
De VW Leiden, Heineken en
Bridgeclub Leiderdorp kunnen
terugzien op
ment.
door
Hero Wit
daarna Frankrijk om zich in om
ringende landen te vestigen.
Frankrijk heeft op 2 september
het herroepen van het Edict van
Nantes herdacht met de uitgifte
van een 2,50 fr.-zegel (oplage 10
miljoen), waarop het Hugenoten-
kruis, de jaartallen 1685-1985 en
de woorden Tolérance-Pluralis-
me-Fraternité.
JERSEY - Van de honderd
duizenden Hugenoten die Frank
rijk na 1685 ontvluchtten - zie
Frankrijk - belandden er ook en
kele duizenden op Jersey, waar
ze in de loop der jaren een be
langrijk stempel op de samenle
ving hebben gedrukt. Het Ka
naaleiland heeft op 10 september
het erfgoed van de Hugenoten
gememoreerd door zes zegels in
roulatie te brengen, waarop be
langrijke Hugenoten-families en
hun verdiensten onder de- aan
dacht worden gebracht: lOp, Ja
mes Hemery, deken van Jersey;
lOp, Francis Jeune, rechter te St.
Hélier; 13p, Pierre Amiraux, zil
versmid; 13p, Francis Voisin,
koopman; 22p, Robert Brohier,
firmant van de limonadefabriek
Schweppes en 22p, George In-
gouville, marine-officier.
ZWITSERLAND - De Zwit
serse posterijen hebben op 10
september de tweede bijzondere
serie van dit jaar aan de loketten
verkrijgbaar gesteld. Met een ze
gel van 50 rappen wordt het 100-
jarig bestaan van de Zwitserse
bakkers- en banketbakkersbond
herdacht. Een 70 rp.-zegel met
daarop een symbolische voor
stelling herdenkt 50 jaar Zwitser
se Internationale Radio en een 80
rp.-zegel (ook met een symboli
sche voorstelling) vèrscheen
naar aanleiding van IPTT-we-,
reldcongres (PTT personeel) int
Interlaken.
STEMPEL^JIEUWS - Ter ge-I
legenheid van de "Unofil 85 post-,
zegeltentoonstelling 40 jaar Ver
enigde Naties" in Den Haag zal
van 25 tot en met 27 oktober een'
bijzonder stempel worden ge-,
bruikt. Correspondentie naar:.
Districtspostkantoor Den Haag,1
Afdeling loketdiensten, Postbus!
99130, 2500 NA Den Haag. Op de.
verzamel verpakking die niet be-!
hoeft te worden gefrankeerd ver
melden: Stempeling met posts-'
tempel Unofil 85.
Op Schiphol wordt op 19 okto-'
ber ter gelegenheid van de 24e
Dag van de Aerofilatelie een bij-'1
zonder stempel gebruikt. Corres-!
pondentie naar: Postkantoor!
Amsterdam-NZ. Voorburgwal,
Postbus 99100, 1000 NA Amster
dam. Op het omslag vermelden:
Stempeling mpt stempel Dag
van de Aerofilatelie.
Vladimir Ashkenaz