Derde hoofdstuk 'Mad Max': ontspannen spannende film De vooruitgang die geen vooruitgang is Acht films van Rosselini in Filmhuis LVC Makers vervallen niet in herhalingen Chevy Chase in 'Fletch' als een vis op het droge God schiep de zigeüner en zag dat het goed was 'Emerald Forest' verrast VRIJDAG 11 OKTOBER 1985 PAGINA 17 i'i'a iiiHHix iiiiiiiiiiiiim 'Mad Max beyond Ttyjnderdome'; regie: George Miller; acteurs: Mel Gibson en Tina Turner; theater: Lido, Leiden en Euro, Alphen; leeftijd: 12 jaar. De film-uitgave van Lucky Luke is weer op pad. Onverschillig maar charmant en natuurlijk eindigend als een 'poor lonesome cowboy' blijft Mad Max overeind in de we- reld-na-de-onze. Het is de derde maal dat acteur Mel Gibson en regisseur George Miller zich aan dit stripachtige avontuur wagen. Zes jaar maakten beiden de eerste 'Mad Max' die zich al snel ontwikkelde tot een 'cult-film', in kleine kring gewaar deerd en vooral gekoesterd. Met 'The Road Warrior' wisten ze in 1981 hun aanhang in Amerika en Europa te vergroten en dankzij dat succes kon in de derde aflevering de moeite eenvoudig in kosten worden vertaald. Zodat de figuur van Mad Max nu in praktisch de zelfde categorie staat als James Bond en Indiana Jones. Net als bij die andere figuren ge beurde, wordt Mad Max in de ver volgfilm met meer ironie bejegend en dat werkt uitstekend: 'Mad Max beyond Thunderdome' is een ont spannen spannende film gewor den. De film is prachtig gefotogra feerd, een geelachtig licht als in 'Days of Heaven', voor de bijrollen zijn weer fraaie gedrochten gevon den en in het verhaal zitten leuke verwijzingen naar deze tijd, al had het wat minder moralistisch ge kund. Dat moralisme is vooral gelegd in een stam van verwilderde kinde ren die in afwachting is van een pi loot, door de kinderen als een half god vereerd. Ooit zal hij tot hen ko men en ze meenemen naar het 'to- morrow-morrow-land', een plaats van "wolkenkrabbers en video's". Als de kinderen onze Max half dood in de woestijn aantreffen, is de vergissing snel gemaakt: ze ver warren hem met hun Heiland. Daarvoor heeft Max dan al een heel avontuur met Tina Turner achter de rug. De zangeres heeft een aardig maar nauwelijks op zienbarend optreden als 'Aunty Entity'. Als zodanig is ze de heerse res van Bartertown. Die stad is een opvallende synthese van een mid deleeuwse bazaar en een morsige industriestad, illustratief voor Mil lers fantasie die daarmee tevens de grootste charme van 'Mad Max' is. Max schakelt voor 'Tantetje' een gevreesde opponent uit en wordt - stank voor dank - geboeid op een paard de woestijn in gejaagd. Waarna hij samen met de kinde ren het beslissende gevecht met de deugnieten van Bartertown aan gaat. Pas dan, en dan zijn we niet zo ver meer van het slot, verschij nen ook de uitzinnige strijdwagens ten tonele waarmee in 'The Road Warrior' zoveel succes werd geoogst. Typerend voor de makers van 'Mad Max': het decor en de hoofdpersoon zijn hetzelfde, maar men vervalt niet in herhalingen. Als cowboy Max aan het slot 'zie lig en alleen' achterblijft, lijkt de weg voor een vierde aflevering al weer geëffend. En daar kan met een gerust en vol verwachting kloppend hart naar uit gekeken worden. BART JUNGMANN Tina Turner in haar eerste filmrol en Mel Gibson voor derde maal als Mad Max. (foto pr) Chevy Chase als Invin Fletcher (links), hard aangepakt door de politie. (fotopr) 'Fletch'; regie: Michael Ritchie; hoofd rollen: Chevy Chase, Joe Don Baker en Dana Wheeler-Nicholson; theater: Stu dio, Leiden; alle leeftijden 'Fletch' zien is zoiets als het kijken naar een aquarium. De vissen zien ook naar adem happen. Chevy er mooi uit, maar het blijft toch een Chase is in 'Fletch' zo'n vis. Eén levenloos iets, hoe vaak de vissen van Amerika's beste komieken en objectief bekeken in 'Fletch' ook verscheidene malen bijzonder leuk, alleen de prikkel op de lach spieren - toch een bekend ver schijnsel bij een goede grap - blijft buiten werking. Er scheelt namelijk iets aan het tempo van 'Fletch'. Er wordt direct in de hoogste versnelling gescha keld, het wereldduurrecord leuk zijn lijkt op het spel te staan. Een pointe, een grap rustig opbouwen, daar is in 'Fletch' geen moment sprake van. Het draaft maar door en pas achteraf rijst het besef dat er in het voorbijgaan best leuke mo menten in zaten. Regisseur Michael Ritchie en schrijver Andrew Bergman zijn naast Chevy Chase de namen van aan 'Fletch' verspild talent. Irwin Fletcher (Fletch dus) is een journa list die als een junkie langs de stranden van Los Angeles banjert om daar later een verhaal over te schrijven. Een zekere Stanwyck biedt Fletcher onverwacht geld om hem te vermoorden. Stanwyck zegt ongeneeslijk ziek te zijn en met zelfmoord neemt de verzeke ring geen genoegen. Maar Stan wyck is niet ziek en blijkt betrok ken bij de drugshandel op het strand. Daar komt Fletcher hele maal alleen en dankzij ongehoord brutaal gedrag achter. Dat gedrag, zo'n charmante schelm, wordt geacht leuk te zijn. 'Les Princes'; regie: Tony Gatlif; hoofdrollen: Gérard Darmon theater: Kijkhuis (tot en met zondag) Muse Dalbray; De drie pogingen van God om de mens te creëren: de eerste keer legde hij de geboetseerde mens in de oven en vergat 'm. Het resultaat was een neger. De tweede keer was God te voorzichtig. Hij haalde de mens te vroeg uit de oven en ditmaal was het resultaat een blanke. Driemaal is scheepsrecht, ook voor God. De derde keer ging alles goed en zo schiep hij de volmaakte mens, de zigeuner. Muse Dalbray die de grootmoeder in 'Les Princes' speelt, vertelt deze fabel halverwege de film aan haar kleindochter. Het verhaaltje is type rend voor de film, want regisseur Tony Gatlif is onmiskenbaar fier op zijn zigeunervolk. Chauvinisme is 'Les Princes' allerminst vreemd en wie geen zigeuner is, ziet zich in karikaturen geschetst (vooral de opgevoerde journaliste wordt met een wel erg voor de hand liggende naïviteit opgeza deld). Dat is trouwens niet het enige manco aan 'Les Princes'. Verhaaltech nisch blijft er ook wel wat te wensen over. Het draait aanvankelijk alle maal om Nara, een scharrelaar die zijn vrouw verjaagt en zijn dochter van school haalt omdat hij zich door de lerares in zijn zigeunertrots gekrenkt voelt. Dat laatste sluit dan ook min of meer aan op het thema van 'Les Princes': de drang naar vrijheid, het gevoel van eigenwaarde en de bui tenwereld die daar geen enkel begrip voor heeft. Jammer is alleen dat het dramatisch gezien met weinig gevoel voor richting is vertaald. Eerst staat Nara dus centraal, de paria die met alles en iedereen overhoop ligt en die onvrede mondt vervolgens uit in een soort protestmars van zijn moeder waarnaar hij zich dan maar heeft te schikken. Hoe het een tot het ander leidt, laat zich nauwelijks reconstrue ren. Toch is 'Les Princes' een film dan van harte is aan te bevelen. Deze twee minpunten vallen in het niet bij de sfeer die Gatlif (hij speelt zelf ook een klein rolletje) weet op te roepen. Het decor is prachtig in zijn verval lenheid, de figuren die hij laat opdraven, acteren met veel overtuigings kracht en er zitten bepaalde scenes met een zeggingskracht die ze haast onvergetelijk maakt. Hoewel geheel verschillend van aard, laat Gatlifs film zich vergelijken met het werk van Jim Jarmusch: er is het nodige op aan te merken, maar het is direct, het is anders dan anders en er gebeurt tenminste iets. B.J. 'The Emerald Forest'; regie: John Boor man; hoofdrollen: Powers Boothe, Charley Boorman en Meg Foster; thea ter Luxor, Leiden en Euro, Alphen; leef tijd 12 jaar. Multatuli noemde zijn paradijslijk Nederlands Indië in de 'Max Ha ve laar' "het prachtig rijk van Insulin- de, dat zich slingert om de evenaar, als een gordel van smaragd". John Boorman heeft ruim een eeuw la ter een ander smaragdgroen para dijs gevonden in het tropische re genwoud van de Amazone. Multa tuli ging het vooral om het aankla gen van uitbuiting en onderdruk king van de inlander, Boorman richt de aandacht op de met uit roeiing bedreigde 'primitieve' in dianencultuur en op de vernieti ging van het regenwoud, ook wel de longen van de aarde genoemd. 'The Emerald Forest' is geba seerd op een echt gebeurd verhaal en is op lokatie gefilmd bij Belem in Brazilië. Ten behoeve van stads uitbreiding wordt een groot stuk land ontbost en snijdt een dam de belangrijkste levensader van het woud af. Toezicht op de bouw van de dam houdt ingenieur Bill Mark ham. Wanneer zijn zevenjarig zoontje Tommy (gespeeld door Boorman's zoon Charley) door In dianen wordt ontvoerd, begint een decennium van speurtochten in het woud waar vele stammen leven die nog nooit in aanraking zijn ge weest met de moderne 'bescha ving'. Na tien jaar vindt de vader zijn zoon als zeventienjarige in diaan terug. Hij behoort tot de vredelievende 'Onzichtbare Stam'. Deze indianen maken zich onzichtbaar met be hulp van groene verf, gewonnen uit vermaalde smaragd. Bill is net op tijd om de bruiloft van Tomme met de mooie Kachiri bij te wonen. Tussen vader en zoon gaapt een onoverbrugbare kloof van enige duizenden jaren 'vooruitgang', dus keert Bill met lege handen naar zijn vrouw terug. De oprukkende wereld van ron kende bulldozers en vuurspuwen de speren (mitrailleurs) heeft ech ter de paradyslijke toestand in het woud verstoord. Spoedig breekt de Powers Boothe heeft zijn arm om Charley Boorman geslagen. Beeld uit 'Emerald Forest'. (foto pr) hel los, waarbij een groot deel van de Onzichtbare Stam wordt uitge moord en alle jonge vrouwen, in clusief Kachiri, in een bordeel te werk worden gesteld. Dan is het tijd voor Tomme om op zoek te gaan naar zijn vader in de beton nen jungle van de stad. Een happy end bestaat slechts in schijn, want Boorman laat er geen twijfel over bestaan dat er weinig reden is om aan te nemen dat het Tomme en Kachiri anders zal vergaan dan Saïdjah en Adinda. John Boorman is er bijzonder goed in geslaagd een film te maken die irreële nostalgie en goedkoop' cultuurpessimisme verre overtreft. De lokatie geeft aanleiding tot overweldigende beelden, maar 'The Emerald Forest' is meer dan een mooi plaatjesboek. Het is een film die iets te zeggen heeft en dat doet door middel van een span nend verhaal, knappe fotografie en vooral door veel liefde voor en be trokkenheid bij het onderwerp. De maker van onder meer 'Deli verance' en 'Excalibur' heeft een boeiende en volwassen film ge maakt, die gezien moet worden. LEONARD ENGEL "Waarom zou ik alles moeten voorkauwen? Intepreteren is de taak van het publiek. Als we een bord spaghetti voorgezet krijgen, zal iedereen toch zelf zijn bord willen leeg eten? Niemand zal afwachten tot ik mijn bord leeg heb om dan pas, als blijkt dat het te verdragen is, het hunne leeg eten". Dit citaat heeft de folder behorende bij het Rosselini-retrospectief geplukt uit een vijftien jaar oud interview. Vanaf komende woensdag zullen ook in het Filmhuis LVC een aantal films van de Italiaanse regisseur te zien zijn. Rosselini is vooral bekend als de regisseur van neo-realistische films èn als echtgenoot van Ingrid Bergman met wie hij ook een paar films draaide. Juist die laatste zijn enigszins in de vergetelheid ge raakt, evenals zijn documentaires en histo rische films. Overigens was Rosselini ook tijdens de, oorlog al actief. Twijfels over zijn democra tische gezindheid verwierp hij. "Ik ben nooit lid geweest van de fascistische partij, noch heb ik in een fascistische organisatie gezeten". Geen van deze films zijn overi gens in het programma opgenomen. Allereerst is woensdag in Leiden 'Paisa' te zien. Een film uit 1946 en na 'Roma, citta aperta' zijn bekendste neo-realistische werk. In zes episoden laat Rosselini de in vloed van geallieerden op het leven van de Italianen zien (20.00 en 22.15 uur). Een dag later staat 'Francesco, giullare di dio' op het programma, een film gebaseerd op het leven van Franciscus van Assisi (20.00 en 22.15 uur). Vrijdag os de beurt aan Stromboli, waarin Ingrid Bergman. Ze speelt een vluchtelinge uit Litouwen die trouwt met een ex-krijgsgevangene, maar op zijn geboorte-eiland niet wordt geaccep teerd (21.15 uur). 'Germania anno zero' werd in 1947 op lo katie in Berlijn gedraaid. Een twaalfjarig jongetje moet in de verwoeste stad geld ver dienen voor het hele gezin. Zaterdag en zondag om 21.15 uur te zien. Woensdag 23 oktober kan om 20.00 en 22.30 uur de film 'I sette peccati capatali' bekeken worden. Daarover in de catalogus geen ïnioi matie. Een dag later dan 'Roma, citta aperta'. Feellini schreef mee aan dit verhaal waarin een verslaafde vrouw haar ex-vriend aan de Nazi's verraadt. Ook nu is een verwoeste stad (Rome) het aanspreken de toneel van de handeling waarin Anna Magnani een gedenkwaardige hoofdrol speelt. (20.00 en 22.15 uur). 'La macchina ammazzacattivi' is een paar jaar later gemaakte film waarin Rosselini het verschil tussen goed en kwaad relati veert (vrijdag, 21.15 uur). De cyclus wordt zaterdag en zondag afgesloten met 'La Pau- ra'. Het is zijn laatste film met Ingrid Berg man waarin ze als de wetenschapper Irene Wagner wordt teleurgesteld in de liefde (21.15 uur). •■■«■■■■•■■••■■Hi lllllllllll.lll BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Mad Max beyond the Thunderdo me - Lido, Leiden en. Euro, Alphen 'Fletch' - Lido, Leiden 'The green emerald forest' - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Cocoon' - innemende film die iets te lang duurt, Lido, Leiden 'Witness' - harde politieman onder pacifisten, City, Katwijk. 'Best Defense' - mislukte komedie met Eddie Murphy en Dudley Moore, City, Katwijk. 'Places in the heart' - Sally Field als een boerin die niet van wijken weet, City, Katwijk. BLIJVERS 'Rambo' - Simpele vechtfilosofie, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'A view to a kill' - James Bond pret tig voorspelbaar, City, Katwijk. 'Desperately seeking Susan' Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido, Leiden. 'Cotton Club' - Gaaf gestileerde dansfilm, Trianon, Leiden. SEXFILMS 'Intieme bijles' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Marilyn' - Rex, Leiden. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro, Alphen. 'Eerste hulp bij sex' - Euro, Alphen. 'Wilde meisjesfantasieën' - Euro, Al phen. 'Het smaragdgroene oerwoud' - Eu ro, Alphen. DEN HAAG 'Year of the dragon' - Asta (463500), 16 jr. 'Fletch' - Asta, al. 'The purple rose of Cairo' - Asta, al. 'Mad Max in the donderkooi' - Ba byion (471656), 12 jr. 'The Breakfast Club' - Babyion, al. 'Desperatelijk seeking Susan' - Ba byion, al. 'Lifeforce' - Cineac (630637), 16 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Cineac, al. 'Porky's wraak' - Cineac, 16 jr. 'Police Academy 2' - Cineac, al. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro (667066), 12 jr. 'Cocoon' - Metropole (456756), al. 'A view to a kill' - Metropole, 12 jr. 'De Droom' - Metropole, al. 'De wonderlijk wereld van OZ' - Me tropole, al. 'Traffic school' - Odeon (462400), al. 'Pale rider' - Odeon, al. 'Flesh blood' - Odeon, 16 jr. 'Mask' - Odeon, al. 'Adverteren doet begeren' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Beverly Hills exposed' - Le Pans, 18 jr. 'Sweethearts' - Le Paris, 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM 'Pervola' - Alfa (278806), al. 'The breakfast club' - Alfa, al. 'The emerald forest' - Alfa, 12 jr. 'Witness'- Alfa, 12 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Alhambra (233192), al. 'Carmen' - Alhambra, al. 'The puple rose of Cairo' - Alham bra, al. 'Year of the dragon' - Bellevue Cine rama (234876/266227), 16 jr. 'Desperately seeking Susan' - Cine- 'Pale rider' - Calypso (266227/ 234876), al. 'Mad Max in de donderkooi' - Calyp so, 12 jr. 'I wanna be teased' - Centraal (248933), 18 jr. 'De wonderlijke wereld van OZ' - Cineac (243639), al. 'Code of silence' - Cineac, 16 jr. 'Padre nuestro' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'De droom' - Cinecenter, al. 'The year of living dangerously' - Ci necenter, 16 jr. 'A passage to India' - Cinecenter, al. 'Mad Max in de donderkooi' - Cine-, ma (151243), 12 jr. 'Fletch' - Cinema, al. 'Lifeforce' - City (234579), 16 jr. 'Traffic school' - City, al, 'Beverly Hills Cop' -City, al. 'The last dragon' - City, al. 'All of me' - City, 16 jr. 'Amadeus' - City, al. 'Flesh Blood' - City, 16 jr. 'Dr. Strangelove' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La vie devant soi' - Kriterion, 16 jr. 'Tess' en 'Storia di piera' - Studio K (248933), 18 jr. 'Rambo' - Rembrandtpleintheater (223542), 12 jr. 'Hot Bubblegum de boot in' - Rem brandtpleintheater, 16 jr. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. 'A year of the quiet sun' - The Mo vies, 16 jr. 'Les enfants' - The Movies, 16 jr. 'Cocoon' - Tuschinski (262633), al. 'De droom' - Tuschinski, al. 'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr. 'Police Academy 2' - Tuschinski, al. 'Secret places' - Tuschinski, 16 jr. 'Mask' - Tuschinski, al. 'The purple rose of Cairo' - De Uit- kiik (237460). al. TELEVISIE Van het beperkte aanbod films op de buitenlandse televisie zijn er een paar die er uitspringen. Zoals 'Ludwig', dat zondag avond in de reeks films van Lu- chino Visconti wordt uitgezon den. Het is een meelevend por tret van een waanzinnig gewor den koning. Ludwig was vorst in Duitsland dat toen werd gere geerd door Bismarck. Ludwig bekommert zich vooral om de componist Wagner die misbruik maakt van zijn goedertierend- heid, Ludwig vat een wanhopige liefde op voor zijn nicht Eliza beth, keizerin van Oostenrijk, en Ludwig bouwt letterlijk droom kastelen. Zijn naïviteit leidt uit eindelijk tot zijn val. Een bijzon der fraaie film met hoofdrollen van Helmut Berger, Romy Schneider en Trevor Howard (20.15 uur). Een andere mijlpaal in de film geschiedenis is '2001: A Space Odyssey'. Stanley Kubrick maakte daarmee in 1968 een soort 'leerfilm' voor de latere sf- filmers. In zijn verhaal wordt de mens het willoos slachtoffer van de technologie. Tijdens een prachtig gefotu^-'afeerde ruimte reis krijgt computer H.A.L. het voor het zeggen (maandag, Bel gië Frans, 20.20 uur). Dezelfde avond op Duitsland 1 'Die Macht der Gefühle' van Ale xander Kluge. Meer dan twintig verhalen worden in één film ver teld, allemaal draaiend rond het thema gevoel, (22.50 uur). De VPRO roert zich deze week ook danig. Morgenavond op Ne derland 2 een tweede film van Werner Schroeter, 'Palermo oder 'Wolfsburg'. Daarin het ver haal van een Siciliaanse arbeider in Duitsland die een flirt heeft met een Duits meisje en daar te veel waarde aan hecht (23.10 uur). Een dag later de eerste film in een Altman-cyclus. 'The long goodbye' brengt Elliot Gould in de rol van detective Marlowe. Destijds verdeeld ontvangen door de kritiek (22.25 uur, Neder land 2). FILMHUIZEN Bij K&O is komende dinsdag 'Canterbury Tales' te zien. Een film die de Italiaanse regisseur Pier Paolo Pasolini in 1972 maakte, gebaseerd op de verha len van de Britse schrijver Chau cer. Pasolini maakte er een film vol kluchtige en boertige situa ties van, spelend in de midde leeuwen met mensen dié van hun lusten geen probleem ma ken. Aanvang 20.15 uur. LAK-Cinema maakt dezelfde avond ruim baan voor twee an dere Italianen: Paolo en Vittorio Taviani. Na het grote succes van 'Kaos' wordt er nu teruggeblikt met twee oudere films van de ge broeders. 'Padre Padrone' was in 1977 hun eerste film die interna tionaal aansloeg. Een ongeletter de schaapsherder ontwikkelt zich tot een intellectueel die zich dan keert tegen het traditioneel vaderlijke gezag (20.00 uur). 'La Notte di San Lorenzo' is een fa bel over de Tweede Wereldoor log. Een vrouw vertelt aan haar dochter hoe zij met andere bewo ners van het dorp in de nacht van San Lorenzo de geallieerden te gemoet ging. Het geweld van de oorlog wordt in een kinderlijk perspectief geplaatst wat indrin gend werkt (22.00 uur). In het Kijkhuis volgende week maandag 'The last wave' van de Australiër Peter Weir. Een span nende thriller over een advocaat die de verdediging van een van moord verdachte aboriginal op zich heeft genomen. Hoofdrol voor Richard Chamberlain. 'The Wall' (dinsdag) is een nogal schreeuwerige film van Alan Richard Chamberlain, hoofd rolspeler in 'The last wave'. (foto AP) Parker waarvoor hij zich baseer de op de muziek van Pink Floyd. In dit onduidelijk spektakel speelt Bob Geldof een hoofdrol. 'E la nave va' (woensdag) van Federico Fellini heeft de opera muziek als basis. Een oude zan geres wordt per boot naar haar laatste rustplaats gebracht, ver gezeld van haar naasten (20.00 en 22.15 uur). In het Filmhuis LVC begint komende week het Rosselini-re trospectief (zie hiernaast) en daar draait van vanavond tot en met zondagavond 'The Servant' van Joseph Losey. Harold Pinter schreef het verhaal waarin de machtsverhouding tussen baas Edward Fox en butler Dirk Bo- garde langzaam maar zeker ver schuift (21.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17