Pandora met intuïtie
geprogrammeerd
'Problemen bij EO zullen blijven bestaan'
Nena: 'Veel mannen zien
alleen het mooie gezicht'
WOENSDAG 9 OKTOBER 1985
KUNST
PAGINA 29
HILVERSUM (GPD) - "De uiteen
lopende structuur, van evangelisch
tot reformatorisch, zorgt binnen de
Evangelische Omroep voor veel
problemen. Door de verschillende
manieren waarop men het evange
lie uitlegt, lopen zaken hoog op.
Dat leidt tot meningsverschillen en
belemmert het omroepbedrijf in
haar functioneren". Dat zegt de
voormalig hoofdredacteur van het
EO-magazine Visie en hoofd van
de mediatheek van de EO, Leen
Hartog (48) uit Baarn, die na een
dienstverband van acht jaar de EO
de rug toekeerde. Sinds een week
zit de Amersfoorter Henk Kam
steeg op zijn stoel.
Officieel is Hartog sinds augus
tus weg bij de EO. Officieus wilde
de EO-directie in november van
het vorig jaar al een einde maken
aan het dienstverband met Hartog.
Het langdurige verblijf van Hartog
in de Ziektewet ("Ik ging er totaal
aan kapot") is er de oorzaak van
dat de ontslagprocedure na bijna
een jaar daadwerkelijk kon wor
den afgehandeld. De reden hiervan
is, volgens Hartog en zijn advocaat
mr. P. M. Strengers uit Amersfoort,
Ex-hoofdredacteur programmablad 'Visie':
het gevolg van een breuk in de ver
trouwensrelatie tussen de directie
en de voormalige staffunctionaris
van de EO. Er bestond tevens ver
schil van inzicht over de doelstel
lingen van de Evangelische Om
roep.
Directeur De Koster van het EO-
omroepbedrijf weigert officieel al
le commentaar in deze affaire.
"Wel wil ik kwijt dat deze zaak mij
zelf erg geraakt heeft", aldus De
Koster.
Hartog heeft in het kader van de
arbeidsbeëindiging een afvloei
ingsregeling voorgelegd gekregen.
"Daarmee is zowel hij als de EO ak
koord gegaan", zegt zijn advocaat,
mr. P. M. Strengers. Hartog wei
gert het een zogenaamde 'gouden
handdruk' te noemen. Hoe groot
het bedrag is dat hij van de EO
heeft gekregen, wil hij niet zeggen.
Wel wil zijn raadsman mr. Stren
gers, die bij het gesprek aanwezig
is, kwijt dat de EO de afvloeiings
regeling met Hartog netjes heeft af
gehandeld.
Hartog: "Laat ik vooropstellen
dat op mijn afdeling, waar tussen
de 20 en 25 mensen werken, altijd
een prima sfeer heerste. Er beston
den goede vriendschapsbanden.
We deelden lief en leed met elkaar.
In november van het vorige jaar re
zen er plotseling problemen. Ik
werd bij de directie geroepen voor
een gesprek. Ik was daardoor to
taal overdonderd, temeer daar het
gesprek in een richting werd ge-
.stuurd. Het kwam erop neer dat er
wilde verhalen de ronde deden dat
ik uit zou zijn op seksuele contac
ten. Ik heb dat tegengesproken en
nadrukkelijk ontkend, en ik doe
dat nog steeds. Maar de vertrou
wensrelatie bleek dermate ge
schaad dat er geen compromis
meer mogelijk bleek. Op aandrin
gen van mijn medisch adviseur
heb ik ten slotte ontslag genomen.
Ik vind het een uiterst trieste en
verdrietige zaak", aldus een aange
slagen Hartog.
met een werknemer om
gaat". Voor hem is de ware reden
voor zijn ontslag nog steeds een
raadsel. Hartog geeft dan ook aan
daaromtrent in het duister te tas
ten.
Explosief
Duidelijk is dat de
hoofdredacteur, die nu werkloos is
en zich oriënteert op de arbeids
markt, een behoorlijke optater
heeft gehad door het conflict met
zijn gewezen werkgever. Dat con
cludeert hij zelf ook: "Het is heel
triest dat een werkgever op deze
Hartog: "Bij de EO zullen er al
tijd dergelijke problemen blijven
bestaan. De uiteenlopende koers
zorgt voor een explosieve sfeer in
het bedrijf. Interne meningsver
schillen zijn daarvan het gevolg.
Hartog meent ook dat de uiteenlo
pende religieuze opvattingen bin
nen de EO voor een wantrouwende
sfeer zorgen. Daarnaast heeft hij
kritiek op de EO-top, die hij ver
wijt een gebrek aan visie te heb
ben. "Een vaststaand plan ont
breekt. Op alle terreinen wordt er
geimproviseerd en wordt er bezien
hoe men het uitgebreide scala van
de EO-achterban te vriend kan
houden".
"In al die jaren dat ik voor de EO
gewerkt heb, hoorde ik vele ge
ruchten en ik heb daar vaak over
na lopen denken. Ook toen ik ziek
thuis zat. Als ik alles beter had in
gezien, dan was ik veel eerder ver
trokken", aldus Hartog, die zijn
EO-avontuur een stuk ervaring
noemt. Tot besluit zegt Hartog, ge
durende zijn maandenlange ziekte
veel adhesiebetuigingen te hebben
gekregen van zijn ex-medewer-
kers. "Dat heeft me gesterkt. De di
rectie heeft echter niets van zich la
ten horen".
ROTTERDAM (GPD) - "Er
zijn nogal wat mensen die vin
den dat Pandora's Music Box
geen popmuziek presenteert.
Het is namelijk over het alge
meen geen muziek die in de
hitparades staat, en komt niet
overeen met wat er in de Hema
als behangmuziek wordt ge
draaid of wat er in de disco's
wordt gedraaid. Ik denk dat
het hét jaarlijkse feest is waar
de underground zich manifes
teert. Waar de underground de
podia krijgt waar ze normaal
niet aan toe komt".
door
John Oomkes
Willem Venema, een dertiger die
niet de schaar in zijn lange haar
durft te zetten ("Nog even en het is
weer actueel"), is de succesvolle
organisator achter Pandora's Mu
sic Box, een tweedaagse muziek
festival in vier zalen van De Doelen
in Rotterdam. Samen met de ge
lijknamige stichting, waarin zijn
impresariaat en dat van Mojo Con
certs zonder winstbejag samen
werken, is hij er in geslaagd om
Nederland in drie jaar tijd een
grensverleggend festival te geven.
De belangstelling voor wat als de
avant-garde in de popmuziek door
gaat is zeer groot, maar afgaande
op de belangstelling voor Pandora
heel wat breder dan Venema drie
jaar geleden zelf aannam. Ander
halve dag na de start van de voor
verkoop waren alle entreebewijzen
dit jaar weg. De tickets doen mo
menteel op de zwarte markt aan
merkelijk meer dan de oorspron
kelijke 35 gulden, omdat vele dui
zenden geinteresseerden terecht
vrezen op 11 en 12 oktober achter
het net te vissen als het evenement
zich in de Doelen afspeelt.
Venema heeft dit jaar een pro
gramma samengesteld dat uit drie
facetten bestaat: Engelse avant-
garde, Amerikaanse en Australi
sche gitaarrock die op de jaren zes
tig geënt is en een enkele, oudere
vertegenwoordiger van oprechte
muziek. Bij het samenstellen van
zijn programma heeft Venema, die
de grootste concertagent is in het
Nederlandse clubcircuit, nauwe
lijks te klagen gehad over gebrek
aan belangstelling van binnen- en
Willem Venema: 'Zo gek veel missers maak ik niet'
Op 11 en 12 oktober heeft in vier zalen van De Doelen in Rotter
dam de derde editie van Pandora's Music Box plaats. In enkele
jaren tijd is dit festival uitgegroeid v een marginaal gebeuren
tot een grensverleggend evenement dat tot ver buiten onze gren
zen de belangstelling weet te trekken.
Het zo volledig mogelijke programma luidt op vrijdag 11 okto
ber (tussen 21 uur en 4 uur 's morgens): Einstu'rzende Neubau-
ten, Tex The Horseheads, Defunkt, Green on Red, Jeffrey Lee
Pierce, Crime and City Solution, The Screaming Blue Messiahs,
The Shockheaded Peters, Jesus and Mary Chain, .Paleis van
Boem, The Legendary Pink Dots, The Woodentops, The 77's, The
Triffids, The Rose of Avalanche en The Plastic Dolls. Afgelast:
John Martyn.
Op zaterdag 12 oktober tussen 21 en 4 uur): Nico Band, Anne
Clark Band, Echo The Bunny men, Nick Cave The Bad
Seeds, L'Attentat i.s.m. The Fatal Flowers, The Long Ryders,
The Cult, The Butthole Surfers, Sonic Youth, Hula, The Fur Bi
ble, Alex Chilton Band, Chris Isaak, The Rain Parade, Mona
Mur en The Very Things.
buitenlandse bands. Meer dan 300
namen circuleerden in het voor
jaar. Er wordt gevochten voor een
plaatsje op zijn festival.
Kriteria heeft Venema niet, wel
een instinct. "Ik beheers geen en
kel instrument, dus voor mij gaat
het heel intuitief en emotioneel. Ik
denk dat dat een heel goed uit
gangspunt is. Het doetje iets of het
doet je niets. Dan hoef je niet te
zeuren of die man virtuoos is, en
dat zijn muziek daarom goed is, of
de man is zo bizar dat het daarom
in orde zou zijn... die kriteria heb ik
niet. Die kan ik niet onderschei
den".
"Over popmuziek kun je zoveel
lullen en ouwehoeren, maar het is
toch iets wat je niet precies onder
woorden kunt brengen. Je ziet
ook: iemand schrijft een recensie
i grammofoonplaat en twee
jaar later - als hij hem zelf over
leest - denkt hij: wat ik daar ge
schreven heb slaat eigenlijk ner
gens meer op nu ik die plaat hon
derd keer heb gehoord. Het is een
moment-oordeel. En ik gebruik
mijn moment-oordeel om een band
op Pandora te zetten".
"Dat oordeel kan net zo goed
fout zijn. Zo gek veel missers daar
bij maak ik niet. Ik stel een lijst sa
men van alle mogelijkheden en
daardoor ontgaat je niet zo veel.
Het feit dat een groep niet op Pan
dora staat, heeft vaak niet te ma
ken met een niet-leuk-vinden. Het
heeft meestal te maken met techni
sche of financieele onhaalbaar
heid, of het onverwacht uiteenval
len van de band. Dat soort dingen".
Belachelijk
Venema heeft een vast lijstje van
jaarlijks terugkerende 'musts'.
Voor een deel namen van artiesten
die richtingbepalend zijn geweest
in de popmuziek van de laatste tien
jaar. "Cabaret Voltaire in 1983. Had
ik graag willen hebben, maar de
groep zelf wilde niet op festivals
spelen. Nou, afgelopen. Dan kan ik
elk jaar Cabaret Voltaire op mijn
lijstje zetten en elk jaar vragendat
doe ik ook - maar het gebeurt niet.
Captain Beefheart, precies hetzelf
de verhaal. Robert Wyatt, zo staan
er elk jaar aanvankelijk weer de
zelfde namen op. Die check je toch
weer af. En dan blijken allerlei ma
nieren te falen".
Hij reageert redelijk opgewon
den over de stelling dat Pandora
als festival te laat komt. Vijf jaar
geleden was er vooral in Engeland
een veel groter aanbod van grens
verleggende muziek dan nu het ge
val is. Venema: "Oh, jawel. Maar
toen kreeg je het niet voor elkaar.
Het is financieel een te ingewikkel
de, datje zou kunnen zeggen datje
dit festival vijf jaar geleden al had
kunnen realiseren. Ik denk dat de
muziek die we laten horen toen als
te creepy en te minimaal zou zijn
bestempeld".
"Ik heb het ook toen proberen te
realiseren, maar je moet daar finan
ciële steun voor krijgen. Heel sim
pel. Die was er niet. Het kan nu
wél, omdat er een locatie is die zélf
belangstelling toont voor zo'n
soort evenement, in casu de Doe
len. Ten tweede, omdat we het fi
nancieel voor elkaar kregen. Je
had het vijf jaar geleden alleen in
Paradiso kunnen realiseren. Nou,
dat is een zaal met een bovenzaal
tje. Voor iets als Pandora, met een
gedurfde set up en alle verschijnse
len, daar heb je een groot pand
voor nodig. En waanzinnig veel
geld".
"Belachelijk" veel geld zelfs,
noemt Venema het. "Het is elk jaar
wurgen en trekken voor het zover
is. Het is heel simpel, het financieel
plaatje. Het aantal bezoekers: de
officiële capaciteit is 3300 per dag.
Maal twee maal 35 gulden minus
btw. Dan hou je een anderhalve
ton over. Dan heb je aan de andere
kantje kostenplaatje. Je begroting
bestaat uit bedragen die je uitgeeft
om al die groepn te strikken - wat
we dan zo goedkoop mogelijk pro
beren. Zonder dat we daarmee dan
bands beledigen. Het zijn symboli
sche gages. Veel meer dan 4000
gulden per groep heb ik niet".
Verschijnsel
Tweede stelling: de verschijnse
len op multi-media gebied waaraan
Pandora zijn faam deels ontleend,
doen oudbakken aan. Venema:
"Voor de een is het een gruwel,
voor de ander is het de reden waar
om hij juist hier komt kijken naar
het festival. Daar is geen unaniem
oordeel over. Maar dat geldt ook
voor het muziekprogramma. In de
Telegraaf stond vorig jaar: zwakte
voert boventoon op Pandora. Nou,
ik geloof niet dat de man die daar
over schreef ook maar enige notie
had waar het over ging. Dat geldt
ook voor de verschijnselen. Bij de
VPRO willen ze de artiesten sec ge
presenteerd, bij de Belgische en
Engelse tv (Villa Tempo en The Tu
be) vinden ze verschijnselen veel
interessanter dan de bands".
"Ik vind het heel belangrijk van
wege de atmosfeer die het oproept.
Het geeft de mensen een heel an
der idee dan bij een popfestival
aanwezig te zijn. De mensen zijn
op dit moment ontzettend op zoek
naar kwalitatief amusement. Mis
schien iè het wel triest dat Pandora
voldoet aan die kwalificatie. Maar
dat is niet mijn schüld. Ik hoop al
leen dat het amusement is dat van
een bepaald idee getuigt. Op zo'n
festival wordt je niet echt rust ge
gund. Maar dat heeft ook met de
muziek te maken die je presen
teert. De muziek van nu roept be
paald niet het beeld op dat je eens
even rustig achterover kunt gaan
zitten. Dat is überhaupt niet vaak
bij popmuziek het geval".
HILVERSUM (GPD) - Hun woon
plaats Berlijn mag nog zo verdeeld
zijn, de als Duitse teenybopper-
band door het leven gaande groep
Nena, manifesteert zich naar de
buitenwereld steevast als eenheid,
Nena Kerner's vier mogendheden
koesteren hun oogappeltje als een
kostbare parel. Een gesprek met
Nena in de Hilversumse NOS-kan-
tine dient dan ook plaats te hebben
in het bijzijn van Jürgen Dehmel
(bas), Uwe Fahrenkrog (key
boards), Carlo Karges (gitaar) en
niet in de laatste plaats Nena's vas
te vriend drummer Rolf Brendel.
LOOSDRECHT (GPD) - Het wonder van de televisie, de opkomst van de
rock 'n roll, de watersnoodramp. Het zijn slechts enkele onderdelen van
het boek „Wat je zegt dat ben je zelf', zoals dat gistermiddag in Loos-
drecht in aanwezigheid van talrijke bekende Nederlanders ten doop is
gehouden.
Het van nostalgie overstromende werkje is in de eerste plaats een per
soonlijke herinnering van de auteur Rolf Boost. Daarnaast geeft het een
beeld van de maatschappelijke ontwikkeling in de jaren vijftig. Dat beeld
krijgt aanvulling in de vorm van citaten uit kranten en weekbladen en
een twintigtal tekeningen van de befaamde Wibo, zoals die in de Volks
krant verschenen.
De eerste exemplaren van het boekwerk werden na een gloedvolle toe
spraak van de ooit zo fameuze sportcommentator Peter Knegjens, uitge
reikt aan zangeres Mieke Telkamp, het sportfenomeen Fanny Blankers en
naald-en-draadkunstenares Ida de Leeuw-van Rees.
Op de foto v.l.n.r. Mieke Telkamp, Peter Knegjens, Dick van Rijn, Ida de
Leeuw-Van Rees, Fanny Blankers Koen en Rolf Boost. (foto anp)
Fabeltjeskrantboekje bij Novib
DEN HAAG (GPD) - De Fabeltjeskrant is amper twee weken terug op de
televisie, of het eerste boekje over de serie is al verkrijgbaar. In het boekje
'Eten in het Praathuis' wordt Meindert het Paard verliefd op ZaZa Zebra
(een van de nieuwe Derde-Werelddieren), waarna hij haar uitnodigt te
gaan eten in het etablissement van Bor de Wolf.
Het Fabeltjeskrant-boekje is als geschenk verkrijgbaar bij de Novib,
wanneer iets besteld wordt uit de Novib-catalogus van de Derde Wereld-
produkten. De Novib is de in Den Haag gevestigde ontwikkelingsorgani
satie, die tevens een van de financiers is van de tv-serie.
GEWOND - Little Richard is ernstig gewond geraakt na met zijn sportau
to een telefoonpaal te hebben geramd. De Amerikaanse Rock-and-roll-
ster uit de jaren vijftig zat een uur in zijn auto bekneld.
Hij is met een gebroken rechterbeen, gebroken ribben en hoofdwon
den in het ziekenhuis opgenomen. Zijn toestand is ernstig maar stabiel,
zo werd meegedeeld.
BURCHT - In het kader van de concertserie 'Mainly Mainstream?' zal
morgenavond 10 oktober in de sociëteit van Stichting Burcht Victor van
Os voor het laatst optreden. Aanvang 22.00 uur.
„Interviews doen we altijd geza
menlijk", legt Carlo Karges uit na
mens het Berlijnse kwartet, „dat
vinden we gezelliger en beter voor
het image van de groep". Een een
heid, maar wel met een veelheid
van meningen. „We zijn immers
een band van vijf personen, die al
lemaal zo hun eigen kijk op het le
ven hebben". Dat in allerhande
muziek-roddel- en familiebladen
bij voortduring slechts het al ge
memoreerde oogappeltje ten tone
le wordt gevoerd, kan de vier bege
leiders niet tot een hoge mate van
extase brengen.
De groep werkt die Nena-beeld-
vorming overigens zelf wèl een
beetje in de hand, want op de re
cente langspeler 'Feuer und Flam-
me' is het de vrouwelijke hoofd
persoon, die de frontzijde van de
hops mag opfleuren. Hoewel de ge
sprekken met mediavertegenwoor
digers doorgaans met alle vijf mu
zikanten plaats hebben, blijkt in de
meeste gevallen alleen de ditmaal
voortdurend schaterlachende Ne
na te worden geciteerd. „Stom,
want er klopt vaak niets van" wil
ze desgevraagd wel toegeven.
De teksten geven ook wel eens
aanleiding tot misverstanden. Jür
gen: „Zo is onze single 99 Luftbalo-
ne opgevat als een anti-oorlogs
nummer, terwijl dat helemaal niet
zo was bedoeld. De Amerikanen
dachten dat het nummer tegen de
Russische SS 20 was gericht en het
Oostblok meende, dat het een plaat
was tegen de plaatsing van kern
wapens in Europa".
Hoewel Nena geen echte „poli-
Dancing in the street - D:
Bowie M. J agger
I got you babe - UB 40
Chrissie Hydde
Ticket to the tropics - Ge
rard Joling
Into the groove - Madon-
Cherish - Kool The
Gang
Glow - Rick James
Love is the seventh wave
- Sting
Running up that hill -
Kate Bush
Sunday bloody Sunday -
U2
Cheri cheri lady - Mo
dern Talking
i Part time lover - Stevie
Wonder
i Let me be the one - Five
Star
i Say I'm your number
one - Princess
I Heaven must be missing
an angel - Tavares
Run away home - BZN
I Drive - The Cars
There must be an angel -
Eurythmics
I Maria Magdalena -
Sandra
I Tarzan boy - Baltimora
I Power of love - Huey Le
wis The New
21 (16)
22
23 (24)
24 (20)
25 (21)
26 (26)
27 (36)
28 (38)
29 (27)
30 (40)
31
32 (32)
33 (30)
38
39
40 (33)
Een boutje/daar ben ik
niet blij mee - André van
Duin
Only love - Nana Mous-
kouri
You're only human - Bil
ly Joel
Ik zal je nooit vergeten -
Koos Alberts
Machinery - Propagan
da
Eaten alive - Diana Ross
Invincible - Pat Benatar
St. Elmo's fire - John
Parr
More than I can bear -
Matt Bianco
All of me for all of you -
9.9
Alive and kicking - Sim
ple Minds
Don't stop the dance -
Bryan Ferry
You're a woman - Bad
Boys Blue
Holiday - Madonna
Oh Sheila - Ready for
the World
Close tome - The Cure
Radio Africa - Latin
Quarter
Talkin' bout Rambo - L
Vira
Red skies - Boom Boom
Mancini
Munich night - Albert
Nena: 'Onzeker o
i het Engels te zingen'.
iieke" nummers op haar elpee's
heeft, willen de leden van de band
toch wel hun kritische kijk op de
maatschappij naar voren laten ko
men. Zo gaat Utopia, het eerste
nummer van de nieuwe elpee, over
een wereld zonder gevoel. Rolf:
„Utopia is in feite al jaren geleden
begonnen. Bewaking op de vlieg
velden, camera's in de warenhui
zen, overal veiligheidsfunctionaris-
,Das Aite Lied' is een soortgelijk
nummer. Het gaat over speculan
ten die speculeren, demonstranten
die demonstreren, politiemensen
die patrouilleren en muzikanten
die musiceren. Jürgen: „We draai
en allemaal in een cirkeltje rond.
Iedereen zit aan een bepaalde rol in
het leven vast en beoordeelt de an
der op diens rol. Wij zouden het
veel mooier vinden, als je van
mens tot mens leert praten. Niet ie
dereen voor zichzelf, maar wat
meer solidariteit in deze maat
schappij".
Néna Kerner denkt over dit on
derwerp hetzelfde. „Du kennst die
Liebe nicht" is een nummer dat zij
heeft gecomponeerd. Je kent mijn
naam, mijn gezicht en mijn ogen,
maar je kent mijn ziel niet. Dat is
de kern van de tekst. Nena: „Veel
mannen zien alleen het mooie ge
zicht van een vrouw, maar willen
niet naar binnen kijken. Andersom
zal dat ook wel het geval zijn. Ik
heb dit nummer gemaakt vanuit
mijn gevoel als vrouw".
Engels
Volgens de Berlijnse band is de
bekende Deutsche Welle (golf
duitstalige muziek) aan he,t afne
men. Carlo: „Veel jonge groepen
gaan weer in het Engels zingen,
omdat de platenmaatschappijen
denken, dat ze op die manier in
meer landen bekend kunnen wor
den. Neem als voorbeeld Alphavil-
le. Toen wij trouwens begonnen
met teksten in onze eigen taal, kre
gen we het verwijt, dat Udo Lin-
denberg daar al lang mee was be
gonnen. Komen jullie alsjeblieft
met wat anders, vertelden de maat
schappijen ons".
De elpee 'Feuer und Flamme' is
overigens ook in een Engelse ver
sie verschenen, voor de landen
waar de Duitse taal problemen op
levert. Dat geldt niet alleen vóór
Engeland en Amerika, doch ^ook
voor landen als Japan en Korea,
waar Nena al enige populariteit ge
niet". Ik ben altijd bang en onzeker
geweest, om in het Engels te gaan
zingen", bekent Nena, nadat ze net
een"broodje met 'Hollandische Ka-
se' heeft verorberd. „Ditmaal voel
de ik me echter meer op mijn ge
mak, want een Canadese zangeres,
Lisa Dalbello, heeft me geholpen
bij het vertalen van de teksten. Bo
vendien heeft ze aanwijzingen ge
geven, zodat mijn uitspraak beter
werd".
Wat de video-clips betreft, lopen
de meingen in de band nogal uit
een. Nena: „Het is een beetje
plichtmatig geworden. In Berlijn
hebben we bij wijze van proef een
tijdje Sky Channel op de buis ge
had. Telkens clips, at werd op het
laatst oervervelend". Uwe; „In fei
te beperken clips de vrijheid van
denken. Je krijgt als muzieklief
hebber een beeld opgedrongen. Je
zou meer je eigen fantasie de vrije
loop moeten laten".
De Berlijnse band Nena zal zater
dag 26 oktober 'live' te zien zijn in
Veronica's Rocknacht, waar tevens
een optreden zal worden verzorgd
door de groep Orchestral Manoeu
vres in the Dark.