'M'n leven bezig een deur te schilderen' KIJK UIT Leon v.d. Eijkel licht kunst een beentje 'Ik Jan Cremer' kost banen Luistermoeheid op de loer VRIJDAG 4 OKTOBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 25 Exposities Tekeningen van Ed Annink en zeef drukken van Aad Krol zijn tot 3 no vember te zien in de LAK-galerie. Openingstijden: maandag t/m zater dag van 10.00 tot 22.00 uur, zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Twee Leiderdorpers exposeren tot 6 november in de Muzenhof. Herman van Reijn toont er zijn aquarellen (landschappen en bloemstillevens) en Nico Roelandse zowel aquarellen als olieverfschilderijen (semi-abstrac- ten). De tentoonstelling, die zondag middag wordt geopend, is te bezichti gen op werkdagen van 14 tot 18 uur en op zaterdag van 9.30 tot 12.30 uur. Collages, pen- en potloodtekeningen van Hetty Geursen hangen tot 24 ok tober in Het Oude Raadhuis in War mond. Openingstijden: dinsdag van 19.00 tot 21.00, woensdag en donder dag van 14.00 tot 16.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en zondag van 14.00 tot 16.00 uur. Tot en met eind november laten 28 exposanten hun werk zien in galerie De Pomp in Warmond. De kleuren geel en bruin vormen gedurende deze herfstmaanden het thema van de ten toonstellingen. Werk van Lidie Bossen hangt tot en met 1 november bij Piggelmee (Jan Vossensteeg) aan de muur. Haar werk omvat olie en acryl op doek en papier. Geopend maandag t/m zaterdag van 9 tot 18.00 uur (donderdagavond tot 21.00 uur). Margriet v.d. Poel exposeert deze maand in De Trommelaar (Apothe- kersdijk). Ze maakt behalve olieverf schilderijen ook pastels en aquarel len. Haar expositie wordt zondagmid dag geopend. Geopend dagelijks van 17.30 tot 20.30 uur( behalve op zon- De Rijnsburger Joop van Bommel ex poseert tot en met 20 oktober in Huys Dever in Lisse. Het gaat om een over zichtsexpositie. Het thema water vormt een belangrijk deel van de ex positie, maar ook vakanties in Ier land, Frankrijk en Griekenland zijn voor Van Bommel inspiratiebronnen geweest. De werkstukken zijn in aquarel en pastel uitgevoerd. Ge opend van dinsdag t/m zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Alphenaar Peter Prins exposeert in de periode van 6 oktober tot en met 3 november in galerie De Barg in Rijns- aterwoude. De tentoonstelling, die zondagmiddag wordt geopend, is te bezichtigen op vrijdag, zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. LEIDEN De Lakenhal-MSG 200 jaar, t/m 3/11; Eigen collectie moderne kunst, t/m 27/10, di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan-Schilderijen van Leo de Jong en objecten van George Belzer, t/m 6/10, vr. t/m zo van 13.30-17.30 uur. Ambrozijn(Noordeinde)-Lydia Mer cedes Luyten, aquarellen, dag. 13-16 en 17-21 uur. Galerie Le Pigeon-gouaches van Ans Wortel, tot 30/10, woe t/m za van 12- 16.30 uur. Pijpenkabinet- Nederlandse pijpen tussen 1850 en 1925, t/m 1/12, zo van 13-17 uur. Museum Boerhaave-Balans van een eeuw, t/m 31/12, di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Ars(Pieterskerkgracht)-Aquarelen Ben Haver, t/m 13/10, di t/m do van 10 tot 12 uur en van 19.30 tot 22 uur, za en zo van 13 tot 16 uur. LEIDERDORP Gemeentehuis- Keja Tan, poppen, tl m 22/10, ma t/m do van 8-18 uur, vr van 8-15 uur. Leythenrode-Romantische schilderij en van Henny A. Rotteveel-Ver- straate, tot 1/11, dag. 10-20 uur. WASSENAAR Galerie Henk de Greef-Benjamin Royaards, schilderijen, Doris Loren- zen, keramiek, t/m 9/10, di t/m za van 8-18 uur. De Kieviet- Schilderijen en aquarel- Galerie De Pomp- Corrie van Maris, collages, Gerard Schoneveld, objec ten, tot 10/10, woe 10-12 en 14-16 uur, do, za, zo van 14-16 uur, di van 19-21 OEGSTGEEST Galerie Alba-Wandkleden van And ree le Coultre, Janna Doebele en Bet ty Hubers, porcelein van Leen Quist, t/m 20/10, vr, za en zo van 10-20 uur. Concerten KLASSIEK De fluitist Robert Bakker en de clave- cynist Vaughan Schlepp geven op woensdagavond het eerste van de drie concerten die gewijd zijn aan Bach, Handel en Scarlatti. Aan deze drie componisten, die driehonderd jaar geleden werden geboren, wordt in de Kapelzaal van K&O een cyclus gewijd. Tijdens het eerste concert worden van Bach de sonate in g voor fluit en clayecymbel, de Franse suite -. 5 en het preludium en fuga in D uit ma vermeld met The harmonious Blacksmith-variaties en de Sonate in C voor blokfluit en basso continuo. Van Scarlatti^ tenslotte worden drie sonates voor clavecymbel gespeeld. Aanvang 20.15 uur. Het eerste concert uit de gitaarserie van K&O wordt maandagavond ver zorgd door Bert Maas en Robby Fave- rey. Het duo, dat optreedt in de Ka pelzaal, zal werken spelen van Gallès, -Sor, Rodrigo, Marco, Jolivet, De Fal- la, Brouwer en Lennon en Mc Cart- ney. Aanavng 20.15 uur. Barokmuziek staat centraal op het eerste koffieconcert van dit seizoen komende zondagmiddag in de Lei- derdorpse Muzenhof. Het koffiecon cert wordt verzorgd door de Streek- muziekschool Leiden. Er zullen werken worden uitgevoerd van de vierhonderd jaar geleden geboren Duitse componist Heinrich Schütz. Amsterdam Op het programma staan enkele a cappella-werken, waaronder de dub- belkorige Psalm 100, en een aantal cantates, waaronder 'Der zwölfjahri- ge Jesus in Tempel' voor solisten, koor en instrumentaal ensemble. De uitvoering begint om 12.30 uur, maar de koffie staat een half uur tevoren al klaar. POP Het Leids Vrijetijds Centrum doet vanavond aan rockabilly. Jump! Dic kie Jump! is de dynamische naam van de band van drie Amsterdam mers die er dan speelt. Ze maken mu ziek met veel invloeden van Gene Vincent: hoog tempo, mooie melodie lijnen, elektrische gitaar met klankga ten en elementair drumstel. Aanvang elf uur. Het scheelde een haar of het optreden van Christian Death vorig jaar in het Leids Vrijetijds Centrum was bijna niet doorgegaan. Een auto-ongeluk haalde bijna een wrange grap uit met de naam van deze uit Los Angeles af komstige band. Het werd dankzij of ondanks dat ongeluk een memorabel concert. Zaterdag komt Christian Death andermaal naar Leiden. Hun repertoire bestaat niet meer louter uit de zogenaamde Gothic Punk, een duistere variant, er is nu zelfs ruimte Alvast een voorproefje voor volgende week: een reïncarnatie van de Flying Burrito Brothers komt zaterdag 12 oktober naar het Lido in Noordwijk. Van de oorspronkelijke bezetting van deze legendarische countryrock- groep, die hits had als 'Man in the Fog' en 'White Horses', is alleen steel- gitarist 'Sneeky' Pete Kleinow van de partij. Gitarist/zanger Skip Battin ver diende zijn sporen bij o.a. de Byrds en de Grateful Dead. Greg Harris en Jim Goodall vormen het ritmeduo. De Canyon Drive Band verzorgt het voorprogramma en Ruud Hermans de de KRO country show zal het ge heel presenteren. Het concert wordt georganiseerd door de stichting Country Music Promotion. Leiden Schouwburg za 5 okt. 19.00 uur I Colombaioni, Ita liaanse clowns terug met hun aller eerste programma wo 9 en do 10 okt. 20.15 uur Mimi Cri- mi, musical met Karin Bloemen en vele anderen LAK-theater vr 4 en za 5 okt., 20.30 uur Guido Lau- waert met 'De Nachtwacht' zo 6 okt., 15.00 uur Mevrouw Smit met 'Het verdronken land van Milo', kindervoorstelling wo 9 en do 10 okt., 20.30 uur Stichting Company met 'First Things First' Den Haag Carré vr 4, za 5 en zo 6 okt. 20.15 uur rock opera 'Ik Jan Cremer' Stadsschouwburg vr 4 en za 5 okt. 20.15 uur Publiek- stheater met 'Torquato Tasso' zo 6, ma 7, woe 9 okt. 20.15 uur Natio nale Ballet met 'Adagio Hammerkla- vier', 'Say it again Louder' en 'Want wij weten niet wat wij doen'. ,di 8 okt. Ned. Operastichting met 'Der Zwerg' en 'II Prigoniero' vr 4 okt. 20.15 uur Haagse Comedie 'In wankel evenwicht' za 5 en zo 6 okt uur 20.15 uur Henk van Ulsen/Rick Nicolet met 'Het beest uit de jungle' Diligentia vr 4 okt. 20.15 uur Fun Theater 'Help, ik verleen hulp' za 5 okt.20.15 uur Jango Edwards, 'Nightmirrors' Congresgebouw vr 4 okt. 20.15 uur Brasil Tropical, Amazones, folk. show Kon. Conservatorium za 5 okt. 20.15 uur Residentie-Orkest (Boelez, Loevendie) Concertgebouw za 5, ma 7 di 8 okt. 20.15 uur Ned. Ph. Orkest mmv Antonio Meneses, cello (Elgar) za 5 okt. 20.15 uur Madeion Michel, sopraan, Fania Chapiro, piano (Schu mann) zo 6 okt. 20.15 uur Ronald Brautigam, piano (Mozart) zo 6 okt. 14.15 uur Mendelssohn Trio en Marieke Blankestijn, viool (Dvo rak) woe 9 okt.20.15 uur Lucia Meeuwsen, mezzo-sopraan, Lieuwe Visser, bas- bariton e.a. De Kleine Komedie vr 4 en za 5 okt. 20.15 uur Het Werk tester met 'Romeo en Jeanette' di 8, woe 9 en do 10 okt. 20.15 uur Int. Theatre ,'The Mousetrap' Nieuwe de la Mar vr 4, za 5, zo 6(14.00 uur), di 8, woe 9 en do 10 okt. 20.15 uur Kitty Janssen e.a. met 'Veel su« Shaffytheater tm 12 okt (beh. zo en ma) 20 uur 'Hans Bosch 'Opus ESP', tm 12 okt (beh. zo en ma) 22.15 uur De Zaak met 'Het lente-ontwaken' tm 5 okt. 20.30 uur Discordia met 'The Sunshine Boys' Kitty Janssen in 'Veel succes me vrouw', dit weekeinde in Amsterdams Nieuwe de la Mar. (foto ANP) Rotterdam Theater Zuidplein vr 4 okt. 20.15 uur Tineke Schouten 'Tiepies Tien' vr 4 en za 5 okt. 20.30 uur Frisse Jon gens met 'Anton Huyg komt nooit meer thuis' za 5 okt.20.30 uur Gripstheater 'Voll auf der Rolle (duitstalig) zo 6 okt. 20.30 uur Int. Theatre met 'The Mousetrap' di 8 en woe 9 uur 20.15 uur Publiek- stheater met 'Torquatto Tasso' De Doelen vr. 4 okt. 20.15 uur Ned. Danstheater met 'Hearts labyrinth','Dream Dan- za. 5 okt. 14.30 en 20.15 uur Werkcen trum Dans met oude en nieuwe werken Luxor vr 4, za 5, di 8 en woe 9 okt., 20.15 uur Adele Bloemendaal, 'In korte broek' LEIDEN - 'Terug naar het normale leven' is een in lak en oliekrijt op papier uitgevoerd dat vier bij bijna drie meter meet, verdeeld in 171 panelen. Het is geschilderd in de drie primaire kleuren, aangevuld met groen ("anders krijg je weer van die dogmatici die je gaan voor schrijven wat je met geel, rood en blauw mag doen"). Het is een schilderij met spelre gels. Potentiële kopers kunnen een optie nemen op een paneel naar keuze, met een maximum van drie panelen per persoon. Een paneel kost 99 gulden. Indien op meer dan 111 panelen een optie wordt geno men, gaat de verkoop door. Wordt dat aantal niet gehaald, dan gaat het werkstuk voor 24.000 gulden van de hand aan wie het voor die prijs wil hebben. Wordt het werkstuk in panelen verkocht, dan krijgen alle kopers een lijst met de namen van de an dere bezitters. Dat biedt de moge lijkheid tot onderling handelen, maar ook om over vijf jaar een reü nie van het werkstuk te houden. Op dat laatste hoopt Van den Eij kel. Als er ten tijde van zo'n reünie nog panelen in zijn bezit zijn, dan zal hij die voor 990 gulden te koop aanbieden. Een gegarandeerde waardestijging van duizend pro cent in vijfjaar, wie wil er dan geen paneel hebben? Harnasjes Op zijn ruime zolderatelier in Leiden vertelt de kunstenaar dat de getekende dagboeken die hij al geruime tijd bijhoudt, in feite de grondslag van dit project vormen. Een dagboekproject was vorig jaar bij galerie Denise Stephan te zien: één week vervat in 210 tekeningen, dertig per dag. "Ik speelde al lang met het idee om daar een volwaardig werkstuk van te maken. Mijn dagboeknoti ties omvatten ook krantenknipsels en foto's. Dit schilderij is geba seerd op een foto van een schoolklas uit een Afrikaans land. 'Terug naar het normale leven' stond in het onderschrift. De zwar te kindertjes op de foto droegen westerse Weren, een soort harnas jes, heel opgedirkt. Dat gegeven is bij me gaan broeien. Geleidelijk is de foto naar de achtergrond ver schoven, maar op het schilderij zijn de figuren nog als zodanig te herkennen". "Daar komt ook het idee van een reünie vandaan. Wie houdt er nu een reünie? Dat doe je om te kijken hoe mensen na verloop van tijd zijn veranderd. Zo wil ik kijken hoe mijn werkstuk in vijf jaar ver andert. Mensen doen er na aan koop misschien een passepartout omheen, of lijsten drie panelen bij elkaar in. Je krijgt witte plekken, zoals dat ook bij een schoolreünie kan gebeuren. Wie weet wordt er wel een vereniging opgericht voor het schilderij. Ik sluit geen enkele mogelijkheid uit". Supermarkt 'Terug naar het normale leven' is Leon van den Eijkel is een serieus kunstenaar, die zijn werk graag een ondertoon van ironie meegeeft. Hij doet niets liever dan de kunstkijker op het verkeerde been zetten om hem zo aan te zetten tot zorgvuldig kijken. De presentatie van zijn werk is voor hem heel belangrijk. Hij heeft een aantal onorthodoxe projecten op zijn naam staan, zoals het 'Wetenschappelijk in stituut ter Voorkoming van het Gerucht', een project dat was gericht tegen de bureaucratie in de kunst. Of 'Wainscot', waar voor hij naar zijn geboortehuis in de Haagse Schilderswijk te rugkeerde om daar de wanden van lambrizeringen te voorzien. In zijn vroegere slaapkamer bleek inmiddels een geit gehuis vest. Dat project is op video vastgelegd. Dan gaan de trieste beelden van een volkswijk onder slopershanden vergezeld van bouwgeluiden. Want Van den Eijkel is een optimist. Uit sloop kan iets nieuws en beters groeien. Vanaf vandaag laat hij andermaal van zich horen. Een groot doek aan de gevel van galerie de Burcht roept op om binnen een kijkje te nemen. 'Terug naar het normale leven' staat erop. Dat is ook de titel van het centrale werk op deze tentoonstel ling. door Ariejan Korteweg voor Van den Eijkel ook een ma nier om een loopje te nemen met het kunstbedrijf, zoals hij dat al va ker in zijn werk heeft gedaan. Let maar eens op de prijzen. Als het schilderij in zijn geheel wordt ver kocht brengt het veel meer op dan als het in panelen de deur uitgaat. Bovendien: drie panelen zijn uitge loot. De gelukWge die een optie op dat nummer neemt, krijgt zijn pa neel gratis. Van den Eijkel: "Ik heb de prijs per paneel bewust laag ge houden om de groep potentiële ko pers groot te houden. Ik wil de nieuwgierigheid prikkelen. Daar om heb ik ook deze titel gekozen. Ook passanten die gewoon van plan waren de Burchtheuvel te be- Wimmen moeten aangetrokken worden". "Het is voor mij belangrijk dat m'n werk toegankelijk is. Begrijp me goed, ik ben er niet op uit het de mensen zo gemakkelijk moge lijk te maken. Per slot doe ik zelf ook moeite. Ik zou m'n werk niet in supermarkten willen ophangen. De omgeving is van groot belang en die mag best een drempel vor men. Er mogen hoogdravende ele menten in mijn werk zitten, en die zitten er ook in. Maar die worden door de samenhang gerelativeerd". Van den Eijkel werkt graag in se ries, omdat die mogelijkheid bie den ritme aan te brengen. Ander nieuw werk van hem in de Burcht is een aan China gewijd zevenluik, waarin schildering en collage steeds worden gecombineerd. In elk doek kijken (cliché-)beelden van het oude China neer op foto's van wat niet mocht - executies, een jongen en een meisje hand in hand - en dagboekaantekeningen. Het is de neerslag van een reis die hij ze ven jaar geleden naar dat land maakte. Voorts een tweeluik over Peru - daar wil hij graag heen - en een tweeluik over de apartheid in Zuid-Afrika. Kelder Uit deze landenserie spreekt be trokkenheid. Met een citaat van Peter Sloterdijk ligt hij zijn stel- lingname ten opzichte van maat schappelijke ontwikkelingen toe: 'Creatief leven bloeit op zodra we afstand doen van ons vermogen tot belemmering'. Zo'n belemmering zou voor Van den Eijkel de Beeldende Kunste naars Regeling zijn. Een video- filmpje dat op de expositie 'Terug naar het normale leven' steeds zal worden vertoond, voorziet de BKR op ironische wijze van commen taar: 'Een kunstenaar heeft recht op ontberingen. Help de kunste naar terug naar de kelder'. "Als ik de BKR kritiseer gaat het me niet om de overheid die ringe loort of de kunstenaar die het zich laat aanleunen. Het gaat me om de gedachte, de mineur die eruit spreekt. Terwijl het zo mooi kan zijn". "Naar mijn gevoel wordt de kun stenaar door de overheid niet als gelijkwaardig behandeld. Uit het maecenaat sprak vroeger waarde ring voor de vakbekwaamheid. Die waardering is bij de BKR verdwe nen. Dat is in wezen een sociale re geling, die bovendien gewenning in de hand werkt. Ik maak geen ge bruik van de BKR, wens mezelf niet als sociaal geval te zien. Ik werk al bijna 25 jaar bij de Techni sche Hogeschool in Delft, audiovi suele dienst. Daar verdien ik m'n vrijheid mee". Blauwe tram Leon van den Eijkel werd in 1940 geboren in de Schilderswijk in Den Haag. Zijn vader was er bloe- menman. Die bewaarde zijn han del in het uitbouwtje dat later, toen vader van de gemeente een pak huis kreeg, het kamertje van Leon en zijn broer werd. "Het was niet groter dan 2 bij 2,25 meter. Maar we bouwden daar met z'n tweeën hele werelden op. Die fantasierei zen van toen kan ik nu in werkelijkheid maken. Dat is een belangrijk voordeel". Ik verkeer nu in de situatie dat ik die werelden in het echt kan gaan bekijken". "Van kinds af aan wist ik dat ik deze richting in wilde. Ik kom uit 'Terug naar het normale leven' van Leon van de Eijkel in aanbouw. Over vijfjaar kan de reünie van het schilderij worden gehouden. m groot gezin, doorleren was er niet bij. Op m'n zestiende, na de handels-ULO, moest ik naar het ar beidsbureau. Een strenge meneer - die had je toen nog - zei: 'laat je cijferlijst eens zien'. Ik had alle maal goede cijfers. Mijn toekomst lag in het boekhouden, dat had hij snel gezien. Maar ik wilde schilder worden". "Bij een schildersbaas heb ik het vak geleerd. Nog steeds, als ie mand me vraagt wat ik aan het doen ben, dan antwoord ik graag: ik probeer een deur te schilderen. Dat is één van de moeilijkste din gen die er is: gronden, schuren, plamuren, schuren, voorlakken, slijpen, bijlakken, slijpen... En dan komt pas het aflakken. Een deur die zo is geschilderd gaat dertig jaar mee. Zo wil ik ook m'n werk opbouwen. Niet alleen per werk stuk, maar ook als ik door de jaren heen het geheel bekijk. Waar ik nu ergens ben? Ik ben zeker nog niet verder dan het voorlakken". "Ik wil beslist niet het stempel krijgen van jongen van de ge stampte pot, die uit de Schilders wijk is opgeklommen tot de kunst wereld. Het is eerder andersom. Ons gezin kon geen verre reizen maken, maar ik heb toch een heel waardevolle jeugd gehad. Op zon dag zei m'n vader soms: 'ga mee joh, we lopen vandaag naar Lei den'. Dan liepen we eerst langs die renpark Wassenaar, aten in Leiden een pannekoek en bezochten dan de Lakenhal. Daar heb ik voor het eerst drieluiken gezien, van Lucas van Leijden. Aan het eind van de dag gingen we met de blauwe tram weer terug naar huis, waar moeder het eten al klaar had staan". "Toen ik een paar jaar geleden terugkwam in de Schilderswijk werd ik meteen geroepen: 'Hé Eij- keltje, Eijkeltje van de bloemen- man. Kom eens kijken wat ze met je huis hebben gedaan'. Toen kreeg ik te zien hoe in onze vroegere slaapkamer inmiddels een geit en kippen waren gehuisvest. In die stal heb ik de lambrizeringen van 'Wainscot' aangebracht". "Misschien is de man die daar die geiten hield veel verder dan ik". 'Terug naar het normale leven' van Leon van den Eijkel is tot 28 oktober te zien bij Galerie Burcht in Leiden. Openingstijden: woens dag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 Geen prijs Van theatercritici DEN HAAG (ANP) - De Kring van Nederlandse Theatercritici heeft dit jaar geen prijs toegekend. Drie kandidaten kregen exact even veel geldi ge stemmen. Deze uitslag is voor de KNT ook aanleiding de procedure rond de prijs andermaal aan een beschouwing te onderwerpen. De drie evenzeer gewaardeerde kandidaten voor de onderscheiding waren toneelmaker Gerardjan Rijnders, balletgroep Spring Dance en poppenspeler Jozef van den Berg. Critici wilden Rijnders waarderen voor zijn „Wolfson", „aangrijpend en meeslepend theater rondom taal en verbeelding, dat aan de geijkte dra macategorieën onsnapt, en dat bij uitstek het werk is van één man." Spring Dance gooide hoge ogen met zijn „stimulans voor de ontwikke ling van de moderne dans in Nederland en het bevorderen van samen werking tussen kunstenaars van verschillende disciplines." Jozef van den Berg deed hetzelfde met zijn poëtische vormgeving en vernieuwende arbeid bij het doorbreken van müren tussen schillende i theater. Schouwburgdirecteur moet opstappen GRONINGEN (GPD) - De Groninger schouwburgdirecteur Ton Post zal binnen afzienbare tijd zijn functie neerleggen. Niet duidelijk is of hij ontslag neemt of dat hij het krijgt. Wethouder B. Barmentloo deelde gisteren mee dat met Post op het ogenblik wordt onderhandeld over de termijn en de financiële afwikkeling. Een besluit wordt "zeer spoedig" verwacht. B en W zeggen naar aanleiding van een verklaring van de wegens deze affaire eveneens aftredende CDA-cultuurwethouder Ate Berger tot de conclusie te zijn gekomen dat Post onterecht f270.000 heeft over gemaakt van het budget van de dienst Stadsschouwburg Oosterpoort naar de producenten van de roek-opera 'Ik Jan Cremer'. Bovendien had de verantwoordelijke wethouder Berger het college moeten inlichten over deze storting, omdat een dergelijke overmaking niet normaal is als de begroting nog een gat vertoont, in het geval van Ik Jan Cremer van een miljoen gulden. Dit had echter volgens het college niet hoeven te leiden tot zijn aftre den, waartoe Berger echter zelf het initiatief heeft genomen. Over de beschuldigingen van Berger dat het college hem systematisch zou heb ben tegengewerkt, zei burgemeester J. Staatsen: "Er was geen sprake van enig complot." Rosaline Piveteau viool, en Herre-Jan Stegenga cello. Duo's van Keicba, Haydn, Pleyel, Ravel en Honegger. Gehoord op 3 oktober in Kasteel Duiven voorde te Voorschoten. VOORSCHOTEN - Het achtste en laatste concert van de serie Dui venvoorde-concerten had nog meer dan anders het karakter van een huiskamermuziekavond - de combinatie viool-cello kan alleen maar tot zijn recht komen in een dergelijke intieme sfeer, en die biedt de Marotzaal bij uitstek. Rosaline Piveteau en Herre-Jan Stegenga zijn bovendien beiden gerenommeerde kamermuziekspelers zodat alle voorwaarden voor een avond van optimaal muziekgenot aanwezig leken. Echter in het programma vóór de pauze met werken uit de klassie ke tijd, Reicha, Haydn en Pleyel, was het spel van beide spelers niet steeds gelukkig voor wat intonatie en zorgvuldige afwerking betreft, hoe op elkaar ingespeeld zij beiden overigens ook zijn. Het is trou wens de vraag of de combinatie van deze drie componisten een ver standige was: hun muziek vertoont te veel overeenkomsten, waar door een zekere luistermoeheid gaat optreden. Het bleef bij 'wel aar dige muziek' waaraan geen dimensie werd toegevoegd. Een Uitzondering vormde het tweede deel uit het Duo van Pleyel, het laatste stuk voor de pauze, dat door uitstekend getimed samen spel boven zichzelf uitgetild werd. In de Duo's van Ravel, een zeer veeleisend werk, en van Honegger leken beide spelers zich volledig thuis te voelen. Een levendige en klankrijke vertolking was het hoorbare bewijs hiervan. MIES ALBARDA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25