'Film moet er zo 'echt' mogelijk uit zien'
Luchtig amusement met ongewenste wending
'Cocoon' is voor ruim driekwart een leuke film
Polygoon op commerciële toer
Michael Cimino, maker van 'Year of the Dragon':
VRIJDAG 4 OKTOBER 1985
PAGINA 19
BIOSCOPEN
TELEVISIE
FILMHUIZEN
FILMS OP VIDEO
Incidenteel zal op deze pagina
voortaan aandacht worden be
steed aan films die op video zijn
verschenen. Vandaag aandacht
voor muziekfilms. Omdat het El-
vis Presley in augustus vijftig
jaar zou zijn, geworden, is er een
golf films van de rock and roll-
ster op tv en video verschenen.
Esselte CIC Video deed mee
met de golf en kwam met een se
rie Presley-films. Het werd een
compleet pakket en de inhoud
bevat 'Jailhouse rock' uit '57, 'It
happened at the world's fair' uit
'63, 'Harum scarum' uit '65, 'Dou
ble trouble' uit'67, 'Live a little,
love a little' uit '68, 'Speedway'
uit '68, 'Stayaway, Joel' uit '69 en
'Elvis - that's the way it is' uit
1970.
De meeste van deze films zijn
op de tv geweest, een deel ervan
nog recent ook. In de regel be
zorgt dat de videodistributeurs
aanvallen van nervositeit. In veel
contracten wordt opgenomen
dat een film pas een jaar, soms
zelfs anderhalf of twee jaar nadat
hij op cassette is uitgebracht, op
de televisie mag worden ver
toond. Bij Elvis-films heeft dat
geen zin omdat ze meestal al op
de buis zijn geweest en omdat de
doorgewinterde fan zijn idool
met genoegen twee keer achter
elkaar ziet. Het Elvis-pakket zal
zijn weg wel vinden naar de lief
hebbers. Toch wekt het verba
zing datbijvoorbeeld 'Flaming
Star' er niet bijhoort. Deze film
van Don Siegel uit 1960 is toch
wel de beste van Elvis.
'Stay away, Joel' van Peter
Tewksbury is de zwakke broeder
in het rijtje. Veel verstrooiing zit
er niet in. Dat is anders met de
films van regisseur Norman Tau-
rog zoals 'Speedway', 'Double
trouble' en 'It happened at the
world's fair', die vooral populair
zijn bij de liefhebbers van de
werken waarin Elvis zingt. Inte
ressant is 'Elvis - that's the way
it is', een goede documentaire
van Denis Sanders met veel kijk
jes achter de schermen.
Elvis houdt zijn aanhang, de
Beatles eveneens en dat zal de re
den zijn voor het uitbrengen van
de muziekdocumentaire 'The
complete Beatles' die drie jaar
(ÓP)NIEUW
'Witness' - Sterke thriller met Harri-
son Ford als harde politieman onder
pacifisten, Euro, Alphen.
'Starman' - Variatie op thema's van
Mork en E.T., City, Katwijk.
'Romancing the stone' - Alleraardig
ste avonturenfilm over nuffige
schrijfster en norse avonturier, City,
Katwijk.
BLIJVERS
'Pale Rider' - Verrassende western
van en met Clint Eastwood, Lido,
Leiden en Euro, Alphen
"Rambo' - Simpele vechtfilosofie,
Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'A view to a kill' - James Bond pret
tig voorspelbaar, City, Katwijk.
'Desperately seeking Susan' -
Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido,
Leiden.
'Flesh Blood' - Onverbloemde
agressie in middeleeuws spektakel
stuk, Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Cotton Club' - Gaaf gestileerde
dansfilm, Trianon, Leiden.
SEXFILMS
NACHTFILMS
'Meisjes met vurige verlangens' -
Rex, Leiden.
'Pale rider' - Euro, Alphen.
'Beauty' - Euro, Alphen.
'Wilde meisjesfantasieën' - Euro, Al
phen.
'Witness' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Year of the dragon' - Asta (463500),
16 jr.
'Desperately seeking Susan' - Asta,
al.
'The purple rose of Cairo' - Asta, al.
'Pale Rider' - Babyion (471656), al.
'The Breakfast Club' - Babyion, al.
'The emerald forest' - Babylon, 12 jr.
'Flesh Blood' - Cineac (630637), 16
jr.
'A Passage to India' - Cineac, al.
•Police Academy 2' - Cineac, al.
'Amadeus' - Euro (667066), al.
'Cocoon' - Metropole (456756), al.
'A view to a kill' - Metropole, 12 jr.
'De Droom' - Metropole, al.
'Carmen' - Metropole, al.
'Pervola' - Metropole, al.
'Rambo' - Odeon (462400), 12 jr.
'Porky's wraak' - Odeon, 16 jr.
'Traffic school' - Odeon, al.
'Mask' - Odeon, al.
'Meisjes voor extra wensen' - Le Pa
ris (656402), 18 jr.
'I wanna be teased' - Le Paris, 18 jr.
'Gewaagd liefdesspel' - Le Paris, 18
^Rambo' - Passage (460977), 12 jr.
AMSTERDAM
'Pervola' - Alfa (278806), al.
'The breakfast club' - Alfa, al.
'The emerald forest' - Alfa, 12 jr.
'Witness'- Alfa, 12 jr.
'The purple rose of Cairo' - Alham-
bra (233192), al.
'Carmen' - Alhambra, al.
'Year of the Dragon' - Bellevue Ci
nerama (234876/266227), 16 jr.
'Desperately seeking Susan' - Cine
rama, al.
'Pale rider' - Calypso (266227/
234876), al.
'The Bounty' - Calypso, al.
'Vanessa, *t liefste meisje van New
York' - Centraal (248933), 18 jr.
'Police Academy 2' - Cineac
(243639), al.
'Padre nuestro' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'De droom' - Cinecenter, al.
'The year of living dangerously' - Ci
necenter, 16 jr.
'A passage to India' - Cinecenter, al.
'Pale rider' - Cinema (151243), al.
'Gejaagd door de wind' - Cinema, al.
'Flesh Blood' - City (234579), 16 jr.
'Traffic school' - City, al.
'Beverly Hills Cop' -City, al.
'The last dragon' - City, al.
'All of me'-City, 16 jr.
'Amadeus' - City, al.
'Rambo' - City, 12 jr.
'Dr. Strangelove' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
Tess' en 'Storia di piera' - Studio K
(231708), 16 jr.
'Adverteren doet begeren' - Parisien
(248933), 18 jr.
'Rambo' - Rembrandtpleintheater
(223542), 12 jr.
'Code of silence' - Rembrandtplein
theater, 16 jr.
'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr.
'A year of the quiet sun' - The Mo
vies, 16 jr.
'Les enfants' - The Movies, 16 jr.
'Cocoon' - Tuschinski (262633), al.
'De droom' - Tuschinski, al.
'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr.
'Pervola' - Tuschinski, al.
'Secret places' - Tuschinski, 16 jr.
'Mask' - Tuschinski, al.
The
kfjk C
De topper onder de video's en
voorganger van 'Rambo' is mor
genavond op Nederland 1 te
zien: 'First Blood'. Het is de eer
ste keer dat Sylvester Stallone
zich voordoet als John Rambo en
dit keer staat hij niet tegenover
Vietnamezen of Russen, maar
Amerikanen. Hy is teruggekeerd
uit Vietnam, wordt in het Ameri
kaanse leger niet langer geaccep
teerd en opgepakt wegens land
loperij. Rambo ontploft bij zo
veel ondankbaarheid en binnen
de kortste keren steekt hij de
boel in lichterlaaie. Zijn voorma
lige superieur, Trautman, is de
enige die Rambo tot bedaren kan
brengen. Strikt beschouwd als
actiefilm geslaagd te noemen
(22.45 uur).
Van geheel ander kaliber is 'Vi-
ridiana', de film waarmee Luis
Bunuel in 1961 het filmfestival
van Cannes won. Silvia Pinal
speelt hierin de gelijknamige
hoofdrol van een meisjé dat op
het punt staat tot het klooster toe
te treden. Ze gaat eerst nog even
op bezoek bij een oom (Fernando
Key). De laatste raakt helemaal
van slag bij het zien van Viridia-
na, ze lijkt sprekend op zijn
overleden echtgenote. Bunuel
keerde zich met deze film fel te
gen de kerk en daarom werd de
film ook verboden in het Spanje
van Franco (woensdag, België 1,
20.25 uur).
Was vorige week op België
Frans 'Carmen' van Carlos Saura
te zien, maandagavond op Duits
land 1 'Prénom Carmen'. Ook
daarvoor werd de opera van Bi-
zet als inspiratiebron gebruikt.
Jean Luc Godard kon er naar
Maruschka Detmers speelt de
hoofdrol in 'Prénom Carmen'.
(foto ANP)
hartelust mee experimenteren,
maar het basisgegeven 'vrouw
gebruikt man' liet hij onge
moeid. Die vrouw is Maruschka
Detmers, een Nederlandse die
daarmee onverwacht een film
ster werd. (23.00 uur).
Aanbevelenswaardig is ook
'Duel', de eerste bioscoopfilm
van Steven Spielberg. Heel span
nend met Dennis -Weaver als de
automobilist die door een boze
maar onbekende vrachtwagen
chauffeur wordt achtervolgd
(woensdag, Duitsland 3, 20.15
uur).
'Cocoon'; regie: Ron Howard; hoofdrol
len: Don Ameche, Wilford Brum ley en
.Steve Guttenberg; theater: Lido, Lei
den; alle leeftijden.
Voor driekwart is 'Cocoon' een leu
ke en onderhoudende film. Drie
oude baasjes doen een geslaagde
verjongingskuur en buitenaardse
wezens plukken van de oceaanbo
dem embryonale soortgenoten die
daar lang geleden zijn achtergeble
ven. Door de zoektocht wordt een
aan 'E.T.' verwant sfeertje ge
creëerd en dat dën vriendschap
tussen bejaarde mannen het goed
doet op film heeft Hollywood al
meermalen bewezen.
Maar een half uur voor het einde
gaan de makers lelijk over de
schreef. Er komt een ruimteschip
aanzeilen, resulterend in een 'Close
Encounter of the Third Kind'.
Daardoor wordt een te duidelijke
link gelegd met de science fiction
van Steven Spielberg en worden
de grenzen van sentimentaliteit in
dat slot op onbetamelijke wijze
overschreden.
Zo houd je aan het prettig positi
visme een wat minder prettige na
smaak over. 'Cocoon' is namelijk,
zeker in dat eerste gedeelte, het ty
pe film dat Hollywood tijdens de
jaren van de Depressie maakte.
Luchtig amusemènt met een opti
mistische ondertoon.
'Cocoon' heeft twee invalshoe
ken die elkaar halverwege treffen.
De nadruk ligt aanvankelijk op het
leven in een bejaardenoord, ergens
in het zonnige deel van Amerika.
De bejaarden hebben het best naar
hun zin, genieten van een aangena
me oude dag, zoals dat heet. Drie
mannen gaan elke middag naar het
leegstaande huis naast het verzor
gingstehuis om stiekem van het
zwembad gebruik te maken.
De andere invalshoek: vier onbe
kenden duiken dagelijks in de oce
aan om er rotsachtige dingen uit te
halen. De vier zijn tevens de nieu
we bewoners van genoen\ji huis en
de stenen worden op de bodem
van het zwembad gedeponeerd.
Dat deert het bejaarde trio geens
zins. Het zwem-uitje wordt voort-
De bejaarden hebben bezit genomen van het zwembad waarin de cocons
wachten op transport naar hun eigen planeet (foto pr)
gezet en werkt door de merkwaar
dige stenen zelfs als een verjon
gingskuur.
Ze wanen zich weer twintig en
één van de leukste kanten van 'Co
coon' is dat de baasjes onver
bloemd over seks praten en er met
hun vrouwen weer flink tegenaan
gaan. Op dat moment vallen de in
valshoeken, samen: de buitenaard-
sen komen achter de zwemkuur
van de bejaarden, maar stemmen
er uiteindelijk mee in dat het be-
jaardenzwemmen wordt voortge
zet. Alleen moeten ze de 'cocoons'
(cocons dus) met rust laten. De an
deren in het verzorgingstehuis krij
gen echter achterdocht bij dat
bronstig gedrag van het trio en ne
men ook massaal een duik in het
'wonderbad'. Dat kunnen de co
cons niet verdragen.
Waarna 'Cocoon' de ongewenste
wending neemt die hierboven al zo
vaag mogelijk is beschreven. De
film, tot dan zo ontspannen, wordt
een tikkeltje pretentieus en slaat te
veel zijwegen in om de aandacht
tot het bittere einde vast te hou
den. Uiteindelijk duurt de film bij
elkaar zo'n twee uur voordat het
zover is en dat is minstens een
kwartier te lang.
BART JUNGMANN
HILVERSUM (ANP) - Polygoon gaat deze maand beginnen met een
campagne om het bedrijfsleven te interesseren voor zogenoemde info-
mercials in het bioscoopjournaal. De infomercial, aldus Polygoon-woord-
voerder G.J. Wouters, is een journalistieke vorm van gesponsorde infor
matie-overdracht.
Als voorbeeld noemt hij een nieuwe ontwikkeling bij Daf Trucks die
als journaalonderwerp van hooguit vier minuten uit de doeken wordt
gedaan, waarbij de relatie tussen de nieuwe ontwikkeling en de merk
naam Daf niet meer dan twee keer in beeld gebracht mag worden. De
bedoeling is dat het tweede gedeelte van het bioscoopjournaal dat ge
woonlijk zes minuten duurt, wordt gevuld met een vrij onderwerp.
De stap naar 'soft-sponsoring' van het Polygoon-journaal werd halver
wege dit jaar gemaakt, aldus Wouters. Aanleiding was het besluit van de
rijksoverheid de jaarlijkse bijdrage aan Polygoon van ruim een half mil
joen gulden na een overbruggingsperiode van twee jaar in 1987 volledig
in te trekken.
AMSTERDAM - 'Year of the Dra
gon' beleefde gisteren zijn Neder
landse premiere. In verband daar
mee brachten regisseur Michael
Cimino en producent Dino de Lau-
rentiis het afgelopen weekeinde
een bezoek aan ons land. Kort
voordat beide heren in Utrecht op
de slotavond van de Nederlandse
Filmdagen een Gouden Kalf uit
reikten aan de makers van de win
nende film 'Flesh and Blood',
maakten ze in Amsterdam enige
tijd vrij voor het geven van inter-
door
Albert Kok
- 'The Deer Hunter' speelde zich
af in een gemeenschap van Russi
sche immigranten en nu in 'Year of
the Dragon' zijn het Chinese immi
granten waar de film om draait.
Vanwaar die terugkerende belang
stelling voor immigranten?
Cimino: "Amerika bevindt zich
met z'n grote immigrantengroepen
in een unieke positie. Waar ter we
reld vind je zoiets? Dat spreekt me
enorm aan. Helemaal ongewoon is
het natuurlijk dat Dino de Lauren-
tiis en ik als Amerikanen van Ita
liaanse komaf een film maken over
een conflict tussen een van oor
sprong Poolse politiechef en Chi
nese immigranten. Het wachten is
nou nog op een Chinese Ameri
kaan die een film gaat maken over
Italiaanse immigranten".
- Uw volgende project wordt als
alles doorgaat een Truman Capote-
verfilming. Vermoedelijk ander
maal dus een film met veel actie.
Vormt actie een onontbeerlijk be
standdeel van uw films?
"Ik kijk nooit naar een script met
in m'n achterhoofd de vraag of het
uitzicht geeft op veel of weinig ac
tie. Ik kijk naar het verhaal en
meer nog naar de personages. De
cruciale vraag die ik mezelf stel is:
boeien de mensen me of niet. Ver
volgens kijk ik of er ruimte is voor
een beetje humor, zonder dat die er
dik bovenop moet liggen. Soms
vind je humor op een plaats waar je
die niet verwacht. En ik geloof wel
dat ik me het meest voel aange
trokken tot dergelijke verborgen
humor".
"Over het algemeen valt het me
trouwens op dat Amerikanen ge
makkelijker overweg kunnen met
komedies dan filmmakers van an
dere nationaliteiten. Dat komt vol
gens mij omdat humor in Ameri
kaanse films van meet af aan nogal
fysiek gericht is geweest. Dat was
al zo in de hoogtijdagen van de
stomme film. En fysieke komedie
is universeel. Dat begrijpen ze
overal ter wereld. Amerikanen zijn
sowieso heel fysiek ingesteld bij
het maken van films. Fysiek in de
zin van: veel actie, veel dansen,
zelfs in de cameravoering werkt
dat door. Verhoudingsgewijs
wordt er in Amerikaanse films wei
nig gesproken en veel uitgebeeld.
Dat maakt ze denk ik zo toeganke
lijk en populair".
- Bij het maken van uw vorige
film 'Heaven's Gate' heeft men u
een bijna obsessionele neiging tot
perfectioneren verweten.
"Alles wat ik probeer is om de
film er zo 'echt' mogelijk uit te la
ten zien. Dat doe ik niet om mezelf
te behagen, wat wel is gesugge
reerd, maar om de illusie van au
thenticiteit zo groot mogelijk te
maken. Zo hebben we in 'Year of
the Dragon' een complete straat uit
Chinatown nagebouwd in de stu
dio. Het verschil met de echte
straat is niet te zien. Volgens mij is
dat heel belangrijk. Geen loze fran
je of zo. Misschien ziet het publiek
een bepaald detail niet, maar ik
ben ervan overtuigd dat de mensen
het wèl voelen. Dat ze ergens een
instinct hebben dat zegt: dit is niet
echt. En ik beschouw het als mijn
taak om de mensen te verleiden; ze
onder te dompelen in het verhaal
dat ik ze wil vertellen. Elk detail
dat dan niet klopt, maakt het me
lastiger óm daarin te slagen".
- Cimino werd in Nederland ge
flankeerd doorzijn producent Dino
de Laurentiis, wiens naam aan
meer dan zeshonderd films is ver
bonden. Hoe bepaalt hij of een
script wel of niet voor verfilming in
aanmerking komt?
De Laurentiis: "Ik lees een
script, ruik eraan, en dan, pats,
weet ik of ik eraan moet beginnen
of niet. Het is puur een kwestie van
intuïtie. Om bijvoorbeeld op een
bepaalde trend in te spelen, dat is
heel riskant. Tussen de tijd waarin
je aan een bepaalde film gaat
werken en het moment waarop
zo'n film in de bioscoop wordt uit*
gebracht, ligt gemiddeld een jaar.
Je kunt nooit precies voorspellen
hoe het modebeeld in de tussenlig
gende periode nog kan wijzigen.
Het belangrijkste is dat je feeling
hebt voor wat jongeren van een
jaar of zestien willen zien. Want in
de Verenigde Staten en ik denk
ook wel elders ter wereld, bestaat
negentig procent van het bioscoop
publiek uit kinderen van die leef
tijd".
- Uw wortels liggen in het Ita
liaanse neorealisme; de tijd waar
in filmmakers de deuren van de
studio's achter zich dicht trokken
en met amateurs op bestaande lo-
katies gingen filmen. Hoe kijkt u
na veertig jaar op die tijd terug?
„De term neorealisme is een uit
vinding van de media. Wij maakten
films in die zogenaamde stijl, sim
pel omdat we geen geld hadden om
studioruimte te huren en omdat we
het ons niet konden veroorloven
om dure acteurs te betalen. We
scharrelden hier en daar een paar Dino de Laurentiis en Michael Cimino (rechts) bij de presentatie van
lires bij elkaar en gingen aan de hun film'Year of the Dragon'in Amsterdam vorige week. (fotoANP)
slag. En tot onze eigen verbazing
lazen we in de krant dat wat wij maken met de mogelijkheden die ken gehad met bepaalde ideeën
deden neorealistisch was. Wisten tot onze beschikking stonden, over film; het is wat je noemt uit
wij veel! We wilden gewoon films Neorealisme heeft dus niets te ma- armoede geboren".
geleden werd gemaakt door
George Martin, producent van al
le Beatles-platen. De documen
taire geeft een overzicht van het
werk en leven van de vier Liver-
poolse jongens van de Hamburg-
tijd tot en met het uitkomen van
de plaat 'Let it be'. Tijdloos mate
riaal waar de echte fan niet ge
noeg van kan krijgen.
Veel kleiner is de aanhang van
de Everly Brothers, de broertjes
die jaren in onmin leefden, maar
die in september '83 toch samen
de Albert Hall in Londen ingin
gen. Daar zijn opnamen van ge
maakt. Echt veel materiaal was
er niet en 'Everly Brothers Reu
nion' duurt dan ook maar 58 mi
nuten, maar ook hier geldt: de
echte liefhebber wil alles zien.
PETER DE ZWAAN
'Film- en Jazzmuziek' is het the
ma van de film die vanaf van
avond tot en met zondagavond in
het Filmhuis LVC draait. 'La
Notte' is de titel en Michelangelo
Antonioni maakte hem in 1961.
Een echtpaar komt na tien jaar
huwelijk in een crisis terecht.
Tijdens een feestje hebben ze tot
niets leidende flirts met anderen
om in de ochtenduren een wan
hopige poging te doen hun oude
liefde te doen herleven. Met
Jeanne Moreau en Marcello Ma-
stroianni. (21.15 uur).
Woensdagavond wordt JDe il
lusionist' van Jos Stelling ver
toond. Donderdagvond is 'The
Servant' van Joseph Losey te
zien met Dirk Bogarde als de cor
rupte butler die zijn werkgever
(James Fox) in zijn greep weet te
krijgen. Een film over verraad en
verval van moraal, resulterend in
een Pyrrhusoverwinning naar
een scenario van Harold Pinter.
Voorstellingen op woensdag en
donderdag om 20.00 en 22.15 uur.
Bij K O staat dinsdagavond
'Die verlorene Ehre der Katha-
rina Blum' van Volker Schlön-
dorff op het programma. Hij
maakte de film in 1978 naar de
gelijknamige novelle van de on
langs overleden Nobelprijswin
naar Heinrich Böll. Het verhaal
speelt in West-Duitsland en is
een aanklacht tegen de boule
vardpers. Aanvang 20.00 uur.
Marcello Mastroianni speelt
mee in 'La Notte' (archieffoto)
dagavond 'Killer of Sheep' van
Charles Burnett (20.00 uur) en
'The brother from another pla
net' van J. Sayles (22.00 uur).
Het Kijkhuis vertoont vanaf
vanavond tot en met zondag
avond 'Stop making sense', een
film over optredens van de groep
Talking Heads.
Woensdag draait hier 'Light
years away' van Alain Tanner
met Trevor Howard. In deze film
komt een jongeman in de leer by
een geheimzinnige oude man.
Aanvang: 20.00 en 22.15 uur.