ca
Orlow Seunke treedt in 'filmbroersporen'
'Mijmeringen over liefde'
'A bell for Nirvana' is een
eenvoudige en oprechte film
'A strange love affair' van Eric de Kuyper
VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1985
PAGINA 17
81 H m fti
'A bell for Nirvana'; regie: Park Chul-
-soo; theater: Het Kijkhuis, Leiden; tot en
met zondag.
In zeer beprekte kring zijn aan de
Leidse Universiteit wel eens films
uit Zuid-Korea te zien geweest. Het
betrof films, die gekenmerkt wor
den door een merkwaardige men
geling van folklore, sentimentali
teit en nationalisme. Sinds enige
jaren kent de Koreaanse cinema
een opleving. Dankzij een milder
politiek klimaat (denk ook aan de
invloed van de in 1988 in Seoul te
houden Olympische Spelen) kun
nen nu maatschappelijke proble
men en onderwerpen als seks en
religie besproken worden.
'A bell for Nirvana' is de eerste
Zuidkoreaanse film, die na verto
ning op het Filmfestival van Rot
terdam, in Nederland in roulatie
wordt gebracht. Als eerste kennis
making met de cinema van dit ook
op cultureel gebied ver van ons af
staande land is 'A bell for Nirvana'
zeer geschikt. De film laat namelijk
Zuidkoreaans filmklimaat 'ontdooit'
iets zien van het moderne, "wester
se" leven in de grote stad en van
het primitieve, traditionele leven
van boeren en boedhistische mon
niken op het platteland.
Hoofdpersoon is de simpele,
doodgoede ziel, Jpng-du. Deze
marskramer droomt ervan ooit
eens een klok te gieten voor de
plaatselijke tempel. Wat is het ge
val? Aan het einde van de Tweede
Wereldoorlog werd door de Japan
ners alles wat van metaal was in
beslag genomen, om er munitie
van te maken. Ook roofden zij de
oude klok uit de tempel. Het lui
den van de klok moet de ziel van
de overledenen naar het Nirvana
begeleiden. Zonder de klok moe
ten de zielen rusteloos dwalen.
Jong-du heeft als klein jongetje
gezien hoe zijn vader door de Ja
panners werd vermoord, toen deze
zich tegen de diefstal verzette, om
dat hij juist de Wok voor zijn
overleden moeder wilde luiden.
Jong-du heeft zich ten doel gesteld
een nieuwe klok te gieten, zodat hij
de ziel van zijn grootmoeder en va
der eindelijk de welverdiende rust
kan schenken.
Wanneer Jong-du de studente
Sunkwa ontmoet, leidt dat tot een
verhouding die het contrast tussen
de grootsteedse en volkse mentali
teit sterk belicht. Sukwa komt uit
een welvarende, "westerse" omge
ving. Haar vader en verloofde rij
den in een dure Mercedes rond en
willen niets weten van de achterlij
ke boerenpummel Jong-du. An
derzijds wordt Sukwa niet door de
boerenbevolking geaccepteerd.
Wanneer zij met haar mooie onder
goed de onschuldige marskramer
heeft 'verleid', wordt zij door de ja
loerse vrouwen van het dorp voor
hoer uitgemaakt.
De liefde tussen Sukwa en Jong-
du, hun geloof, hoop, wilskracht en
doorzettingsvermogen zorgen er
voor dat alle sociale barrières en
vernederingen worden overwon
nen, om uiteindelijk te konden tot
de vervulling van Jon'g-du's
droom.
De uitwerking van dit waar ge
beurde verhaal is voor onze begrip
pen vaak wat te sentimenteel. Veel
emotionele scènes worden bege
leid door te nadrukkelijke herha
lingen van natuuropnamen en
pompeuze muziek.
Toch lijdt deze film minder aan
de tekortkomingen die eerdere Ko
reaanse films kenmerkten. Door
eenvoud en oprechtheid weet 'A
bell for Nirvana' de toeschouwer
voor zich te winnen. Of Zuid-Korea
kan uitgroeien tot een filmnatie
met de status en roem van Japan
valt te betwijfelen, deze eerste ken
nismaking met de Koreaanse cine
ma vormt in elk geval een aangena
me verrassing.
LEONARD ENGEL
'Pervola': een gedeeltelijk geslaagde onderneming
'Pervola, sporen in de sneeuw'; regie:
Orlow Seunke; hoofdrollen: Gerard
Thoolen, Bram van der Vlugt en Melle
van Essen: theater: Lido. Leiden: leef
tijd: 12 jaar
Toen Orlow Seunke de Italiaanse
film 'Tre Fratelli' zag, heeft hij naar
eigen zeggen even getwijfeld over
'Pervola'. Was een drama gecon
centreerd op de verschillende ka
rakters van twee broers nog wel
nodig nu regisseur Francesco Rosi
daar al zijn krachten aan had ge
wijd?
Merkwaardig eigenlijk dat Seun
ke zich die vraag pas op dat mo
ment stelde. Waarom niet al veel
eerder? Waarom niet na het zien
van 'East of Eden' of al die andere
films waarin broers tegenover el
kaar komen te staan?
Onder het mom "alles is al ver
teld" (zoals hij vorige week op deze
pagina zei) toog Seunke toch aan
het werk en een elf jaar oud idee
werd zodoende de openingsfilm
van de Nederlandse Filmdagen en
goed genoeg bevonden voor het
filmfestival van Venetië. Bij dat
laatste was Orlow Seunke terug op
voor hem heilige grond: drie jaar
geleden viel hij daar in de prijzen
met 'De smaak van water', zijn
speelfilmdebuut.
Rijk is hij daar niet van gewor
den en pas na veel geleur was
Seunke in staat de financiële arm
slag te krijgen die nodig was om
'Pervola' te maken. Want zoals de
subtitel 'Sporen in de sneeuw' al
aangeeft, wilde Seunke het broe
derconflict niet binnenskamers
houden. Nee, temperaturen van
ver beneden nul waren nodig om
het familiaire pleit te beslechten.
De filmploeg trok naar het noor
den van Noorwegen om daar onder
de meest kille omstandigheden
'Pervola' gestalte te geven.
Waarmee de vraag die Seunke
zichzelf stelde in een ander dag
licht kan worden geplaatst: zorg
den de buitensporige omstandig
heden voor een dusdanig uniek de
cor dat het toch zinvol was om in
eerdere 'filmbroersporen' te tre
den? Het ahtwoord is ja, maar...
'Pervola' is zonder meer een be-
Gerard Thoolen (links) en Bram van der Vlugt in de Noorse sneeuw.
zienswaardige film geworden en
niet in de laatste plaats door de
unieke achtergrond.
Aan de andere kant schiet 'Per
vola' dramatisch enigszins te kort.
Het verhaal zekt nog wel eens in en
niet alleen omdat het al eens eerder
is verteld. Het probleem is dat de
ontwikkeling van de karakters
weinig verrassend is en daarop is
'Pervola' gebaseerd.
In een mooi gemonteerde ope
ning maken we kennis met de
broers Simon en Hein van Oyen.
De eerste is artiest en niet zo'n suc
cesvolle, de tweede is zakenman en
wel een succesvolle. Maar Heins
bedje was al bij voorbaat gespreid,
hij nam de zaak van vader over en
verdorven Simon (homoseksueel)
werd onterfd. Beide broers worden
naar Noorwegen geroepen waar
vader op sterven ligt. Als de dood
is ingetreden, worden de zoons
geacht vader naar zijn laatste rust
plaats, ergens in het hoge noorden,
te brengen. Tijdens die barre tocht
verandert de onderlinge verhou
ding. Voor de één is de reis een lou
tering, voor de ander een ontmas
kering. Hein blijkt minder zelfver
zekerd en Simon toont een onge
dacht doorzettingsvermogen en
zich zeer gehecht aan vader.
Het punt is echter dat die wen
ding bepaald niet uit de lucht komt
vallen. Omdat de twee figuren al
direct zo nadrukkelijk, haast kari
katuraal worden geportretteerd,
heeft de geschiedenis van 'Pervola'
een verloop dat je op je 'moon
boots' aanvoelt. Natuurlijk zit ach
ter de schijn van Hein een weke in
borst en natuurlijk is Simon geen
slapjanus maar een sterke persoon
lijkheid.
Daarom moet 'Pervola,' de draag
kracht ergens anders vinden en dat
lukt voor een flink deel. Het decor
dat werkelijk uitzonderlijk fraai is.
De acteurs, van wie Gerard Thoo
len gewoontegetrouw goed is en
Bram van der Vlugt opvallend
goed. En ten slotte de specifieke
DAGEN
UTRECHT (GPD) - Hoe krijgt Eric
de Kuyper het telkens weer vooi
elkaar. In 1982 won hij op het Festi
val van Hyères met 'Casta Diva
een prijs nog vóór iemand in Ne
derland zelfs maar afwist van het
bestaan van die film. Een jaar latei
bracht het Festival van Venetië de
wereldpremière van 'Naughty
Boys' en hetzelfde festival presen
teerde vorige week ook weer 'A
Strange Love Affair' eerder dan de-
ze allernieuwste De Kuyper-film dOOr
toe kon komen aan een Nederlands
première. Pieter van Lierop
Wat is er voor Eric de Kuyper en
co-regisseur Paul Verstraeten ei
genlijk zo 'strange' aan hun liefdes
geschiedenis?
Eric de Kuyper: "De film biedt
mijmeringen over de liefde. Een
mooi sentimenteel verhaal. Liefde
op verschillende leeftijd tussen
personages die eigenlijk niet voor
elkaar bestemd zijn en blijkbaar
toch iets met elkaar moeten heb
ben. Wat vaak gebeurt in de liefde.
Dat 'strange' werd aan de titel toe
gevoegd, in de eerste plaats omdat
het anders zo kort was. En onge
woon is in elk geval dat het hier
gaat om twee liefdesgeschiedenis
sen die door elkaar zijn heengewe-
ven. Drie mannen, waarvan er een
veel jonger is dan de andere twee.
Een minder gewone combinatie
van generaties".
Paul Verstraeten: "Het leuke van
zo'n titel is dat je er veel kanten
mee uit kunt. Het prikkelt de
nieuwsgierigheid. Vreemd aan de
ze liefdesgeschiedenis is bijvoor
beeld ook dat het gaat om liefde
voor de cinema van het verleden".
De Kuyper: "Hollywood-melo
drama. Een grote fascinatie van de
personages, maar ook van ons voor
films als Casablanca. Er zijn ook
films gemaakt over componisten,
dat er via de muziek van alles ge
beurt. En hier gebeurt het via de
Hollywood-film dat mensen con
tact vinden en tot elkaar spreken.
Ze spreken zelfs in de bewoordin
gen van Bette Davis, Joan Craw
ford, Humphrey Bogart. En 'stran
ge' slaat ook op de wat ongewone
vorm van de film: mensen, pas op.
Een manier om te waarschuwen, of
vast in de goede sfeer te brengen".
"De vraag is of de mensen die nu
naar 'A Strange Love Affair' gaan
kijken, de referenties herkennen.
We hopen dat ze het een en ander
kennen via televisie en dat ze op
zijn minst Casablanca gezien heb
ben. Die sfeer, die periode. Van
daar dat we via dialoog-fragmen-
ten, en ook visueel, hebben gepro
beerd om de sfeer van die oude
films op te roepen. Maar ik hoop
dat zelfs mensen die niet zo be
kend zijn met die oude films toch
begrijpen in welke registers ze
moeten kijken. Het is een poging
om een romantische sfeer over te
brengen".
Eric de Kuyper (links) en Paul Verstraeten,
Lezers Schrijven
'All of me'
Ik schrijf u naar aanleiding van de
'recensie' van de film 'All of me',
geschreven door Henk Houtman.,
Het enige dat de lezer wijzer is na'
lezing, is de titel, regisseur en twee
namen van hoofdrolspelers van de
film. Verder geeft dhr. Houtman te
weten dat de film een flauw ver
haal toont. Dit kan waar zijn, maar
is niet te beschouwen als voldoen
de informatie over deze rolprent.
Toen ik hem zag, heb ik niemand
in slaap zien vallen. Het enige wat
Houtman ons te zeggen heeft is
zijn uitermate negatieve kijk op
het bioscoopwezen in ons land en
het filmaanbod.
Ik vraag mij af of hij óok daad
werkelijk de film in ogenschouw
heeft genomen, of met wat niet ter
zake doend gebazel zijn afwezig
heid bij het draaien wil maskeren.
Wellicht is het verhaal flauw, ik
vind het zeer subjectief om daar
mee een hele film het riool in te
schrijven, terwijl het toch niet weg
te cijferen valt dat Steve Martin en
Lily Tomlin en ook de derde, niet
met name genoemde hoofdrolver
tolkster, over een aanzienlijk talent
blijken te beschikken, om onder
leiding van regisseur Carl Reiner
tot een redelijk natuurlijk-ogend
resultaat te geraken.
Nogmaals, waarom is het verhaal
flauw? Kan Houtman dat niet met
argumenten onderbouwen? Zou
hij niet gezien hebben dat er een
cliché wordt gebruikt om de dub
bele persoonlijkheid aan te dui
den? Kan hij de regisseur niet aan
vallen op de niet bijster originele
'vondst' om spiegels met andere
personen als spiegelbeeld te ge
bruiken, en daarbij contateren dat
er een fout in is geslopen, door zo
wel één lichaam met daarin twee
pesoonlijkheden als later in het
verhaal een ander lichaam met één
van die vorige twee persoonlijkhe
den een zelfde, enkelvoudig, spie
gelbeeld te geven? Is het de moeite
niet waard dat Steve Martin in
staat blijkt met twee lichaamshelf
ten tegelijk twee seksen kan spe
len? Verdient het niet vermeld te
wuiden dat Lily Tomlin een karak
ter neerzet, dat als een feeks wordt
geïntroduceerd, maar in de loop
van het verhaal zeer subtiel steeds
aardiger wordt gevonden?
Werkelijk, ik vind het onaan
vaardbaar dat u een dergelijk stuk
je proza als het proza van Houtman
in uw krant van 20 september als
een serieuze filmbespreking durft
te presenteren. Als u hem nog eens
toelaat een kritiek af te leveren,
stelt u dan s.v.p. als voorwaarde
dat hij ook laat merken die film ge
zien te hebben en daar wat zinnigs
over te vertellen, zodat de lezer
misschien zelf nog het recht heeft
te oordelen of de film een bezoek
waard is of niet.
M. v.d. Marei
Groenhovenstraat 11,
2311 BT. Leiden
BIOSCOPEN
Seunke-touch. Zoals hij in 'De
smaak van water' al deed, geeft Or
low Seunke de werkelijkheid een
draai waardoor de film een merk
waardige sfeer krijgt. In de kleuren
heeft het iets ouderwets en door de
typetjes in de bijrollen ontstaat een
ironisch revue-stijltje. Soms leuk,
soms niet.
Wel is Seunke er in geslaagd om
de humor die hij in de tv-serie Pim
introduceerde aan 'Pervola' toe te
voegen en dat is een verrijking.
Vooral in het begin valt er veel te
lachen. Met die drie elementen is
'Pervola' toch zeker een aanbeve
lenswaardige film geworden.
BART JUNGMANN
(OP)NIEUW
'Pervola' - Lido, Leiden'
"Mask" - tranentrekker van Peter
Bogdanovich over mismaakte jon
gen'. Euro. Alphen.
'Firefox' - Het Westen steelt super
sonisch vliegtuig van de Russen
dankzij Clint Eastwood, City, Kat
wijk
BLIJVERS
'Pale Rider' - Verrassende western
van en met Clint Eastwood, Lido,
Leiden en Euro, Alphen
"Rambo' - Simpele vechtfilosofie,
Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Police Academy 2' - Vervolg dat be
ter niet gemaakt had kunnen wor
den, City, Katwijk.
A view to a kill' - James Bond pret
tig voorspelbaar, City, Katwijk.
'Desperately seeking Susan' -
Verfrissende 'vrouwenfilm', Lido,
Leiden.
The last dragon' - aardige film
waarin karate en muziek samen
gaan, Luxor, Leiden.
'Flesh Blood' - onverbloemde
agressie in middeleeuws spektakel
stuk, Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Cotton Club' - gaaf gestileerde
dansfilm, Trianon, Leiden.
SEXFILMS
Het vrolijke sexpension' - Rex, Lei
den
'Intieme spelletjes' - City, Katwijk
NACHTFILMS
'Over sex gesproken' - Rex, Leiden.
'Pale rider' - Euro, Alphen.
•Beauty' - Euro, Alphen.
'Rambo' - Euro, Alphen.
'Schoolmeisjes met intieme wen
sen) - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'The purple rose of Cairo' - Asta, al.
The Bounty' - Babylon (471656). al.
The Breakfast Club' - Babylon, al.
'The emerald forest' - Babylon, 12 jr.
'Flesh Blood' - Cineac (630637), 16
jr.
The blues brothers' - Cineac, al.
•Police Academy II' - Cineac, al.
'Amadeus' - Euro (667066), al.
'Carmen' - Metropole (456756), al.
'A view to a kill' - Metropole, 12 jr.
'Pervola' - Metropole, al.
'A passage to India' - Metropole, al.
The world according to Garp' - Me
tropole, 12 jr.
'Rambo' - Odeon (462400), 12 jr.
'Porky's wraak' - Odeon, 16 jr.
Traffic school' - Odeon, al.
'Mask' - Odeon. al
'Gewaagd liefdesspel' - Le Paris
(656402). 18 jr.
'Meisje die begeren' - Le Paris. 18 jr.
'Pussycat Galore' - Le Paris, 18 jr.
•Rambo' - Passage (460977), 12 jr.
AMSTERDAM
'Pervola' - Alfa (278806), al.
"The breakfast club' - Alfa, al.
'The emerald forest' - Alfa, 12 jr.
'Witness' - Alfa, 12 jr.
'The purple rose of Cairo' - Alham-
bra (233192), al.
'Despa-ately seeking Susan' - Al-
hambra, al.
Pale rider' - BeUevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Desperately seeking Susan' - Cine
rama, al.
Mask' - Calypso (266227/234876), al.
The Bounty' - Calypso, al.
Jack and Jill I' - Centraal (248933),
18 jr.
'Police Academy 2' - Cineac
(243639), al.
'The year of living dangerously' - Ci-
necenter (236615), 16 jr.
The killing fields' - Cinecenter, 12
jr.
'Mrs. Soffel' - Cinecenter, 12 jr.
'A passage to India' - Cinecenter, al.
'Pale rider' - Cinema (151243), al.
'Mask' - Cinema, al.
Flesh Blood' - City (234579), 16 jr.
Traffic school' - City, al.
•Beverly Hills Cop' -City, al.
The last dragon' - City. al.
'All of me'-City. 16 jr.
'Amadeus' - City, al.
'Rambo' - City, 12 jr.
'On the waterfront' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
Tess' 'Storia di piera' - Studio K
(231708), 16 jr.
'Bordello, house of the rising sun' -
Parisien (248933), 18 jr.
'Rambo' - Rembrandtpleintheater
(223542), 12 jr.
'Code of silence' - Rembrandtplein
theater, 16 jr.
'Kaos' - The Movies (245790). 16 jr.
'Ah Ying' - The Movies, 16 jr.
'A year of the quiet sun' - The Mo
vies, 16 jr.
Carmen' - Tuschinski (262633), al.
'La femme publique' - Tuschinski,
16 jr.
'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr.
'Porky's wraak' - Tuschinski, 16 jr.
'The cotton club' - Tuschinski, 12 jr.
'Pervola' - Tuschinski, al.
'Thé purple rose of Cairo' - De Uit
kijk (237460), al.
TELEVISIE
Het nieuwe tv-seizoen begint en
dat betekent dat de Nederlandse
omroepen zich gaan profileren
en dat betekent weer dat er niet
zoveel ruimte is voor speelfilms.
Drie in totaal, waarvan volgende
week vrijdag 'Play Misty fQr me*.
Dat betekent een prettig avondje
voor de fans van Clint Eastwood.
Zij kunnen eerst op België 2 te
recht waar om 20.25 uur 'High
plains drifter' wordt uitgezon
den. Een aardige film over een
zwerver die door de bewoners
van een stadje wordt ingehuurd
om bescherming te bieden tegen
drie bandieten.
'Play misty for me' is het regie
debuut van Clint Eastwood. Hij
speelt ook zelf de hoofdrol van
een disk-jockey die elke keer
door een meisje wordt opgebeld
met de vraag of hij 'Misty' voor
haar wil spelen. Na een aantal ke
ren ontmoet hij haar en dat
plaatst hem in een web van intri
ges. Don Siegel, vele malen de
regisseur van Eastwood, speelt
ook een rolletje (Nederland 1,
23.52 uur).
'Carmen' is de laatste jaren al
driemaal de titel van een film ge
weest en Carlos Saura maakte
wellicht de boeiendste bewer
king van Bizets opera. Hij maak
te er in samenwerking met cho-
réograaf Antonio Gades een fla
menco-versie van. De laatste
speelt zichzelf min of meer als de
choreograaf die een danseres
zoekt voor de opvoering van
'Carmen'. Hij vindt haar in de
persoon van Laura del Sol die
voor hem net zo'n femme fatale
wordt als de Carmen in het stuk.
België Frans zendt de film maan
dag om 20.10 uur uit.
Nastassia Kinski speelt mee in
'Frühlingssinfonie'. (foto gpd>
'Fruhlingssinfonie' is een co-
produktie van Duitsland en
Duitsland. De beide Duitse te
genpolen vonden elkaar in de
liefde die componist Robert
Schumann opvatte voor Clara
Wieck, talentvol pianiste en de
dochter van zijn leermeester. De
hoofdrollen zijn voor Nastassia
Kin ski en zanger/acteur Herbert
Grönemeyer (19.30 uur, Duits
land 2, dinsdag).
Morgenavond de thriller
'McVicar', een film gebaseerd op
de ervaringen van een Engelse
crimineel John McVicar. Roger
Daltrey, de ex-zanger van "Die
Who, speelt de man die uit een
zwaarbewaakte gevangenis ont
snapt. Adam Faith, een andere
zanger, speelt ook een rol (zater
dag 23.40 uur).
FILMHUIZEN
In het Filmhuis LVC wordt van
avond tot en met zondagavond
'Les favoris de la lune' van de
Georgische regisseur Otar Iosse-
liani gedraaid. Hij won daarmee
vorig jaar de persprijs in Venetië.
(21.15 uur)
Woensdag 2 en donderdag 3
oktober is het Filmhuis gesloten.
Bij Het Kijkhuis is maandag-
avond 'Zorba de Griek' met An
thony Quinn te zien. Het gewone
leven op het Griekse eiland Kre
ta wordt in beeld gebracht via de
lotgevallen van een Brit die een
mijn heeft geërfd. 19.30 en 21.15
uur.
Dinsdagavond wordt 'De Illu
sionist' van Jos Stelling met
Freek de Jonge en Jim van der
Woude hier gedraaid. In de film,
waarin Freek een beroemd ar
tiest poogt te worden, wordt
geen woord gesproken. Via klan
ken wordt de toeschouwer niet
temin duidelijk wat er aan de
hand is. 20.00 en 22.15 uur.
Ook het Kijkhuis is op 2 en 3
oktober gesloten.
LAK-Cinema vertoont dins
dagavond 'Oorlog en vrede' van
S. Bondartsjoek. Aanvang: 19.00
uur. Een monumentaal epos
- Freek de Jonge, hoofdrolspeler
n 'De Illusionist'. (foto pn
waarmee in 1978 Tolstoi's boek
alle eer werd aangedaan. Het
toont de veldslagen die de Rus
sen voerden tegen de legers van
Napoleon. Bijzonder camera
werk.