WINTER MODE 1986 Govers: creatieve explosie Collectie Heymans vertrouwd Edgar Vos iets extra vaganter Klassieke toer van Molenaar VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1985 De wintercollectie van de Am sterdamse modeontwerper Rob Kroner wordt bepaald door ko kerrokken en swagger-jasjes met klokkende rug. Het is het beeld van de jaren '40, elegant en vrouwelijk, maar uitgevoerd in hedendaagse materialen, zo als leer, glanzend viscose-tricot en onkreukbare synthetische I jersey. Ook de dessins zijn mo-1 dern: prints van zebra of pan-1 ter op een gladde katoenen ve-1 lours. Kroner noemt zijn 13de cou-1 ture-collectie extravaganter I dan voorheen, nu hij hem heeft I losgekoppeld van de pret a por-1 ter, de luxe confectie die onder I zijn naam wordt verkocht. Het I valt met de buitenissigheid nog-1 al mee. Het couture-silhouet is I sluiker geworden, maar de I schouders zijn nog steeds extra I breed. Bij jasjes en lange man-1 tels zelfs hoekig geaccentueerd I door middel van doorgestikte I zomen en tussenzetsels in ander I materiaal. De mouwen zijn op I de rug vaak raglan en aan de voorzijde recht ingezet. De voe-1 ring van gladgeschoren velours I is zichtbaar bij revers en terug-1 geslagen manchetten. Ook I wordt gewatteerde satijn toege-1 past als voering- en belijnings-1 materiaal, onder andere bij en-1 kei-lange mohair mantels. Del roklengte bij Kroner blijft 85 I cm. De belangrijkste kleuren I zijn, naast zwart en wit: rood, I koningsblauw en een sombere I tint bruin. - De Franse jersey, die over I flinke schoudervullingen werd gedrapeerd en jarenlang het I overal herkenbare visitekaartje I van een Kröner-jurk was, komt I nog maar sporadisch voor in de I nieuwe collectie. Er is meer wol, I dunne tweed en aparte breisels. I crêpe de chine en soepel leer in primaire kleuren en ook in I bronskleur en andere metallic-1 tinten. Avondkleding bestaat bij I Rob Kroner deze winter uit lan-1 ge zijden rokken, waarop ge-1 tailleerde korte jasjes van bro-1 kaat met een zeer diepe V-hals. I De zijden brokaatstof is in In-1 dia doorweven met goud- en zil-1 verdraad volgens een eeuwe-1 noud procédé. Kroner, die ook grotere ma-1 ten onder zijn klanten telt, I brengt veel ideeën ook in eenl confectieversie uit, die verkrijg-1 baar is in een paar modehuizen I en in zijn eigen nieuwe zaak. Op loopafstand van zijn huis in I de Van Baerlestraat is deze g week een winkel geopend die I door psycholoog Henk Juriaans I is aangekleed met grijs gespo-1 ten plexiglas en 140 buislam-1 pen. Juriaans is beter bekend als I de man die zichzelf in het Stede-1 lijk Museum ten toon stelde als I levend kunstwerkBij de ver-1 bouwing van het winkelpand is I hij met boor en hamer ter zijde I gestaan door zijn vriendinnen I Alissa en Adrienne Morriën en I Wanda Werner. Een in het oog I lopend middelpunt van de win-1 kei wordt een doorzichtige toon-1 banfc, bekroond door een reu-1 zestolp waarin plastic bloemen I staan, ontworpen door de beel-1 dend kunstenares Marte Rö-1 ling. ROB KRONER: links een mantelpakje van wollen pied de staande uit een jasje en een kokerrok. Rechts een mantelpakje, 1 uit een jasje en een wijde plooirok. FRANK GOVERS: zwierige baljaponnen van taftzijd< Al jarenlang staat Frank Govers aan de top van de Ne derlandse haute-couture en toch slaagt deze Amsterdamse mode-ontwerper er elk seizoen weer in zichzelf te overtreffen. Zijn najaars- en wintercollectie is nog imposanter dan de vori ge. Een ware explosie van fan tasie en creativiteit. De collectie kleding, die van deze couturier al te zien is in het Haags Gemeentemuseum en het Gemeentemuseum van Utrecht, alsmede in het nieuwe museum in Nagasaki kan nog worden uitgebreid. In de collectie voor de komende winter zitten zeker een aantal ontwerpen, die de moeite waard zijn om voor het nageslacht te bewaren. Govers is met de keuze van zijn kleuren dicht bij de confec- tie-modekleuren voor het ko mende seizoen gebleven: veel kobaltblauw, rood, cyclaam, paars en smaragdgroen. Koos hij vorig jaar al aarzelend voor een wat getailleerd silhouet, ditmaal is deze belijning defi nitief doorgevoerd. De mantel pakjes en robes manteaux van Govers zijn ingesnoerd \n de taille en worden veelal op ko- kernauwe rokken gedragen of op klokkende rokken, die strak Samenstelling: Bram van Leeuwen over de heupen vallen. Voor overdag liet Govers tail leurs zien in diverse variaties: jasjes tot over de heupen met een capuchon en een acht- knoopssluiting of met een brede bontkraag, dan wel jasjes tot in de taille, versierd met fluwelen applicaties in het Paisleymotief op voor- en achterpand en op de mouwen. Zowel de strakke rok ken als de klokkende rokken, die hieronder worden gedra gen, zijn allvoorzien van een extra kokerrok, die slechts een handbreedte onder de bovenrok uitkomt. Govers koos voor het merendeel van zijn pakjes een Pied-de-Coq-dessin. terwijl de' wijde wintermantels, waarvan sommige met een royale, klok kende rug, in warmewollen stoffen met grote blokken zijn uitgevoerd. Zijn de mantelpakjes al ge tailleerd, de japonnen volgen de lijnen van het lichaam zo mogelijk nog meer. Naast een aantal japonnen met verlaagde taille en plissé- of plooirok, brengt Govers ook een groot aantal jurken, voorzien van een strakke taille- en heupac centuering. De japonnen zijn ofwel hooggesloten met een split op de rug, ofwel voorzien van een laag decolleté en hebben al le een blousend bovenlijfje met verbrede schouders. Evenals de japonnen, zijn ook de zijden blouses van Govers zeer gekleed, met een opstaand boordje en een grote strik. De pantalon is komende win ter, wat Govers betreft, hele maal uit de mode. Hij toonde slechts enkele pakken, bestaan de uit glanzende jassen en jas jes van step-stof met borduur sels op pantalons met een man chet op de enkels. Ronduit sprookjesachtig is de collectie cocktail- en avondkle ding, die Govers liet zien. Let terlijk „schitterende" avondkle ding, dank zij het gebruik van gepailletteerde stoffen voor tailleurs, bolerojasjes en enkel- vrije japonnen. Foto's: ANP Max Heymans extravagant? Welnee deze 'godfather' van het kleine Nederlandse ontwerpers wereldje is een modemaker in hart en nieren. Soms denkt men dat hij door geldgebrek zal af zien van een nieuwe kostbare showcollectie, maar bij iedere terugkeer verrast hij door zijn uitgebalanceerde ontwerpen. Niemand schijnt beter dan hij te weten wat vrouwen mooi vin den ov kledinggebied. Af en toe reist Max Heymans naar Parijs om sfeer te proeven en voorzichtig koopt hij daar en in Amsterdam zijn stoffen in. Dunne wol en flannels, tweed en zijden mousseline, organza en kant. Alleen de kleuren va riëren per seizoen. Deze winter brengt hij zwart, grijs en steen rood, een beetje bruin en zoals altijd wit en allerlei tinten blauw, marine, cobalt, turquoi se en lavendel. In feite is elke nieuwe collec tie van Heymans vertrouwd voor zijn vaste bewonderaars. Hij is sterk in reis-ensembles, de ouderwetse benaming voor een pakje met bijbehorende cape, mantel of sjaal. De coupe van die tailleurs, rok met jasje, is perfect, want Heymans heeft een uitstekend atelier dat zijn ontwerpen uitvoert. Wat is opvallend in die aan gename collectie van typische Heymans-kleren. De lengte vooral met rokzomen die tot net over de knie reiken en af en toe tot halverwege de kuit. De schouders zijn breed en tame lijk vierkant. De taille is meest al aangesloten en wordt geac centueerd door smalle en soms heel brede ceinturen. Heymans brengt verschillende rokken recht en gerend of aangerim- peld in de taille en soms een wijde rok met splitten over een langere kokerrok. Cocktailrok ken van kant en mousseline zijn voorzien van volants of ruches langs de zoom. 'Trè Max Heymans' is de stijl van de tailleurjasjes. Ze bedek ken de heupen, zijn soms recht a la Chanel maar dit jaar meest al wijd en door een ceintuur of een band getailleerd boven een kortuitklokkend schootje. Er worden hooggesloten zijden blouses onder gedragen met wijde mouwinzet en een enorme strik onder de kin. Er zijn niet veel echte mantels in deze win tercollectie. Heymans prefe reert in dit centraal verwarm de tijdperk grote omslagdoeken en capes die bijvoorbeeld met een paar knopen op de schou ders van een tailleur worden vastgezet. Opvallend is ook het toepas sen van ogenschijnlijk eenvou dige batikkatoen voor cock- tailkleding: jasjes of rokken worden met organza tegenge- voerd waardoor het materiaal 'body' krijgt en vervolgens on herkenbaar gemaakt door ver siering mét pailletten ter groot te van een gulden en gouden borduurwerk. Goudkleurige kettingen, parelsnoeren en lan ge oorhangers, donkere kousen en eenvoudige leren en suède pumps completeren het elegan te modebeeld dat Max Hey mans voor ogen staat. Zijn mannequins dragen er baret ten, hoeden of tulbandan bij van stof of bont. MAX HEYMANS: model Dan la rue Pierre Marron, de voornamelijk langecollectie. Daaronder wordt eei flanel gedragen. n korte tailleur uit vikkelrok van gijs FRANS MOLENAAR: Driekwart jasjes van wollen doublé face waaron der zijden blouses met gracieuze shawlkraag en een rechte fluwelen rok. EDGAR VOS: wollen kleding met verbrede schouders en geaccentueer- Op 2 december aanstaande wordt in het Amerikaanse stad je Sarasota aan de Mexicaanse Golf op 300 km afstand van Hollywood de eerste steen ge legd voor het Burt Reynolds Theatre en op uitdrukkelijk verzoek van deze filmster zal de Nederlandse ontwerper Edga Vos bij die gelegenheid een mo deshow presenteren voor 1700 genodigden. Deze week liet Vos alvast iets laten zien van de collectie die in Florida zal worden getoond. Uitbundige avondjurken van gebloemde mousseline met zij den randen afgebiest, lurex en kant al of niet voorzien van payetten of borduurwerk en fluweel voor wijd uitgolvende rokken gecombineerd met ge- drappeerde zijden lijfjes. „De avondkleding is wat ex travaganter dan men van mij gewend is want ik hoop natuur lijk dat een paar Hollywood- sterren uit het publiek mijn ont werpen straks aardig vinden", zegt Edgar Vos. De hele wintercollectie van Vos is nogal nostalgisch. Onder invloed van Hollywood en de na-oorlogse new look-periode in Europa brengt hij een geraffi neerde coupe tot nieuw leven Dat betekent bijna enkellange kokerrokken met plooien vanaf de knieholte en goed gesneden korte tailleurjasjes bij voorkeur een vestmodel dat onder een an der jasje uitkomt. Langere jas jes met revers en ruimte vanuit een schouderpas op de rug wor den met een ceintuur aangeslo ten. De schouders zijn extra breed. De mouwen worden op de pols eenvoudig omgeslagen. Vos laat bij de tailleurs losse bontjes dragen en garneert de mouwen soms met een ouder wetse rand langharig bont. Hij laat zijn mannequins op pumps met vier tot zes centime ter hoge hak of op schoenen met een hoog aangesloten wreef of kruisbanden Itopen. Op het hoofd dragen zij enorme Bask sche baretten van satijn of bont of kwieke Robin Hood-mutsjes met de punt op het voorhoofd bij de cocktailjurken wordt het hoofd omsloten door een tul band. De supervrouwelijke lijn deze collectie wordt bij de man tels benadrukt. De bovenkant is aangesloten maar onder de taille klokt de mantel wijd uit met en zonder brede ceintuur te dragen. Ook rokken omsluiten de heupen en zijn op zoomhoog- te extra wijd. Bij de jurken wordt de aandacht op het mid del gevestigd door de stof ter plaatse te rimpelen. Dat soort drapperieën wordt ook 1 feestkleding toegepast. Ondanks het luxe stoffenge- bruik maakt de nieuwe collectie van Edgar Vos toch een beschei den bijna kuise indruk. Jurken worden meestal hooggesloten aan de hals of hebben een pun tig decolleté. Een enkele keer eindigt dat decolleté ergens bij het middenrif maar dan is nog een „beschaafd geheel". In de confectiecollectie be stemd voor zijn eigen boetiekjes brengt Edgar Vos onder meer fluwelen tuniekpakken met brede schouderlijn en tricot pakjes met ruime coltruien Voor de couture gebruikt Vos behaaglijke wollen tweed, sa tijn en flannel naast zijden crê pe de chine en Chinees brokaat. De belangrijkste kleuren in de ze harmonieuze collectie zijn zwart, donkerbruin, steenrood fuchsia, blauw en een heldere tint groen. EDGAR VOS: mantels die onder de taille wijd uitlopen en te dragen zijn zonder en met brede ceintuur. Frans Molenaar gaat komende winter op de klassieke toer. De Amsterdamse couturier, die doorgaans flink wat originali teit in zijn collecties ten toon spreidt, houdt het voor het vol gende seizoen op een wat tradi tionele belijning. Elegant, vrou welijk en zeer luxueus, dat wel, maar minder sprankelend dan voorheen. Molenaar varieerde voor zijn wintercollectie op een paar the ma's. Het belangrijkste is wel een pakje, bestaande uit een tailleur in. diverse vormen en lengtes, gedragen op een rechte, licht aangerimpelde rok met steekzakken en een overslag aan de achterzijde, meestal voorzien van vier knopen. In tegenstelling tot de confec- tiemode voor de komende win ter, die de kuiten goed bedekt houdt, reiken de rokken van Molenaar tot op de knie. Ook de tailleurs laten de vrouwelijke lichaamsvormen goed uitko men, aangezien zowel de korté modellen tot net in de taille, als de langere jasjes tot over de heupen merendeels flink getail leerd zijn, wat het slanke sil houet nog eens extra beklem toont.. Opvallend mooi is in sommi- ge jasjes de originele i zet, die overigens ook in een aantal zijden blouses te zien is. Andere tailleurs moeten het vooral hebben van details, zoals zwarte fluwelen biesjes langs de zakken en zwarte knopen of een aangerimpeld schootje. De van Molenaar zo bekende architectonische belijning is in zijn nieuwste collectie vooral te rug te vinden in een serie zeer fraaie drie-kwart jasjes, voor zien van contrasterende biezen, die de grote zakken accentue ren. Heel wat traditioneler zijn zijn getailleerde lange mantels met reverskraag. Ook de blou ses, die Molenaar gisteren liet zien, zijn vrij klassiek gehou den: zijden blouses waarvan sommigen met ruches en andere met een gracieuze sjaalkraag. Molenaar houdt de kleding voor overdag gedekt van kleur: veel zwart, bruin, grijs, creme en paars. Voor de namiddag en avond brengt hij een wat bon ter pallet met fuchsia, cyclaam en paars. Gedurfde kleurcombi naties, zoals paars en rood, zijn te vinden in zijjn serie leren creaties, waarbij vooral een pakje, bestaande uit een paars jasje met rode biezen op een ro de rok en een paarse jas met ro de biezen het meest in het oog springen. De avondcollectie is geba seerd op dezelfde simpele, maar stijlvolle rechte belijning als de collectie voor overdagstrakke zwarte rokken met een overslag aan de achterkant, gecombi neerd met een jasje, afgezet met struisvogelveren of een blouse met samengeknoopte voorpan den en een kraag en mouwen van pailletten. Molenaar had voor zijn show voor komende winter veel aan dacht besteed aan de accessoi res. Zo tooide hij zijn manne quins onder meer met diabolo- hoeden, strakke vormen, die rond het"4ioofd van de manne quins waren geklemd en soms, wanneer ze van plexiglas wa ren gemaakt, wat buitenaards aandeden. Bijdragen: Roelie Meijer Kitty van Gerven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17