'Bij videoclips wordt veel gejat' asm De kracht van het kijkplaatje Conferentie Raad van Kerken over Zuid-Afrika Diskookkursus: gaaf of onwijs? WUEINSDAli II SEPTEMBEK 1888 PAGINA U In ten wordt tycfcns f aan de neder/and'se leen vlie&ewle L Hoord2eekust 11 Zuidwester- SHfMBOO en Geu/oöen. Laat ik no6 even .wachten." Eindredactie Bert Paauw Telefoon 071 - 144941toestel 242 De KITS-redactie is terug van vakantie en we gaan er direct weer stevig tegenaan. In deze aflevering storten we ons op het verschijnsel videoclip. Wat komt er allemaal bij kijken voordat er een geschikt kijkplaatje is gefabriceerd? Dirk Jan Roeleven is het gaan uitzoeken. Tevens gaan we beginnen met twee nieuwe wekelijkse rubrie ken: een top-5 van videoclips en de strip 'Joppie Croot wordt Groot', getekend door Ron Alma. Mochten jullie een bijdrage willen leveren aan KITS via bij voorbeeld een verhaal, een tekening of een idee, dan kun je ons altijd bellen of schrijven. Elke reactie is welkom. Bij ons thuis kookt de melk altijd spontaan over als de radio 'Get into the groove' van Madonna voortbrengt. Zo niet in de Zui- velkeuken in Leidschendam waar op deze muziek een kleine dertig meisjes (hoezo emancipa tie?) zich achter het gasfornuis nestelden om een pizza te berei den. Een demonstratie van een (hou je vast) 'DISKOOKKUR SUS' op muziek van de hyperpo- pulaire disc-jockey Erik de Zwart. Het cursusseizoen 1985/1986 was hiermee begonnen. Vooral de jeugd krijgt dit jaar speciale aandacht omdat de Zuivelkeu- ken te weten is gekomen dat veel jongeren niet of nauwelijks kun nen koken. Voor jongeren die 's avonds naar de discotheek gaan is er op vrijdagavond gelegen heid tot 'disco koken'. Klassen, verjaardagspartijen, jongeren centra, scoutinggroepen en an deren kunnen zich opgeven om eens aan deze 'swingende dis kookles' mee te doen. Je moet al leen wel je eigen brouwsel ope ten. Op het populaire Tros-top-50 toontje stelt de Zuivelkeuken: "Zin in zo'n fornuizenfeest? Bel je Zuivelkeuken (070 - 272270) en je hoort wanneer je aan de slag kunt". Aan de muur van het brand schone onderkomen in het win kelcentrum Leidschenhage han gen de slogans die de jeugd moe ten aansporen meer melk te drin ken: "Treble/Dolby/Flutter/Melk (de witte motor)" en "Gaaf/On- wijs/Heftig/Melk". Dat alles uit gevoerd in 'disco-kleuren'. Erik de Zwart komt de volle zaal in om zelf een pizza 'Quattro staggioni' te maken. Koken kan hij niet, zegt hij zelf. Onder een giechelende begeleiding van meisjes kwakt hij dan quasi-on- verschillig de verschillende in grediënten op de meelschijf. "Zo, nu heb je een aardige basis gelegd voor een bezoek aan de disco. Dat moet ook, want er wil nog weieens wat anders gedron ken worden dan melk". Na de pizza aan een Zuivelkeu- kenhulpje te hebben overhan digd, spoedt de bekende Neder lander zich naar de draaitafel, waarachter hij zich meer thuis zegt te voelen. "Jullie mogen met de muziek meebewegen", praat hij in op de druk in de weer zijn de meisjes van twee scholen uit Voorburg. Tussendoor draait hij een jingle waarop, een rappende stem zegt dat melk, de witte mo tor voor jou is. Nóg een paar keer die slagzin 'Melk, de witte motor' en er moet een paar liter van dat witte uiervocht naar binnen om het opkomende brandend maag zuur tegen te houden. Wrijven helpt niet. melk wel. D.J.R. Rockpalast/Music Box/Melk, de witte motor. Erik de Zwart (die niet kan koken) toont temidden van vier scholieren zijn zelf ge maakte pizza tijdens de 'diskook kursus' in de Leidschendamse Zuivelkeuken. (foto PR) De Kits-redactie wil de komen de weken een 'videoclip top 5' afdrukken. Het samenstellen van een lijstje met favoriete clips is voor de echte liefheb bers natuurlijk nauwelijks een probleem. Dagelijks verschij nen tegenwoordig nieuwe vi deofilmpjes die al snel te zien zijn op Music Box, Sky Chan nel en de Nederlandse tv. De Kits-redactie nodigt de le zers van deze pagina uit hun persoonlijke 'Videoclip Top 5' te sturen naar: KITS, Leidsch Dagblad, postbus 54, 2300 AB Leiden. Wekelijks zullen we uit de ontvangen bijdragen een KITS Videoclip Top 5 samen stellen. Het eerste lijstje is gemaakt door de KITS-redactie zelf. On ze Top 5 ziet er als volgt uit: 1. Money for Nothing Dire Straits. 2. Love is the Seventh Wave - Sting. 3. Smuggler's Blues - Don Hen ley. 4. Drive - The Cars. 5. Together in Electric Dreams - Giorgio Moroder/Phil Oa- key. Joppie Croot Geboren ti kun je al een heel aardig beeld krijgen. Met die ingrediënten ga je dan een lekker soepje maken. Alles moet vastliggen voor je gaat opnemen. Je moet je huis werk goed hebben gedaan, an ders duren de opnamen onnodig lang en worden ze dus heel duur. Ga maar na, als je geen goed op name-schema hebt gebruik je veel meer videobanden en heb je langer nodig om te monteren. De videoclip. Een paar jaar geleden moest hierop een uitgebreide uiteenzetting volgen van wat dat was. Sinds het Britse muziekkanaal Music Box per week 126 uur 'clips' uitzendt, is uitleg over het wat en hoe van een clip overbodig. Gelijktijdig met de opkomst van de videotechniek, werd dit nieuwe medium toegepast op de popmuziek. In een paar jaar is het belang van een ondersteunend filmpje bij een plaat enorm gegroeid. Zonder aantrekkelijke clip zijn de kansen op een hoge notering in de hitlijsten een stuk geringer. Sterker nog, met een spraakmakend videofilmpje kan een wat mindere plaat een topper worden. Een legendarisch voorbeeld van een single die een groot succes werd dankzij de begeleidende beelden, is het 'Paradise by the dashboard light' van Meatloafuit 1978. Dit plaatje werd in Nederland een groot suc ces nadat toevallig het promotiefilmpje een keer op televisie was vertoond. De elpee 'Bat out of Heli was toen al een jaar geleden uitgebracht. De videoclip werd volgens de Nederlandse pop encyclopedie in 1975 geboren met de verfilming van 'Bohemian Rhapsody' van Queen. "Dank zij de fan tasierijke verfilming van Bruce Gower staat de single liefst vijf weken één in Engeland", aldus de encyclopedie. Jaren later zag het Britse muziekge zelschap Buggies de bui al hangen: 'Video killed the radio-star'. Met een mooi luisterplaatje alléén kom je er niet meer, er moeten kijkplaatjes bij. 'Visuele muziek' wordt dat verschijnsel genoemd. Dat het vruchten afwerpt om een mooi filmpje bij een plaat te maken, is inmiddels bewezen. In de Verenigde Staten werden singles van de Stray Cats en Human League eerder op televisie uitgebracht dan op de radio. Door het muziekkanaal MTV (24 uur per dag met clips in de lucht) werden deze num mers hits, waarna de radio de draad op pikte. De platenverkoop volgde automatisch. Les Zazous In deze streek is laatst op wat kleinere schaal het zelfde gebeurd. De single 'Chain Gang' van de Kat- wijkse popgroep Les Zazous is door de eveneens Katwijkse platenmaatschappij Boni Records op nieuw uitgebracht nadat de oorspronkelijk voor Omroep Rijnland gemaakte clip zes keer op Music Box werd uitgezonden. "We hadden de plaat al een keel- uitgebracht, maar hij werd niet vaak genoeg gedraaid om in de tipparade te komen. Door de uitzending op Music Box kwam er hernieuwde be langstelling en hebben we de single opnieuw gedis tribueerd. Soms duurt het wel een jaar voordat een plaat iets doet", aldus Willem Cooren van Boni Re cords. Voor een platenmaatschappij is het belang van een clip op televisie groot. Niet voor niets pompen de grote maatschappijen miljoenen guldens per jaar in de promotiefilmpjes. Het bescheiden label Boni Records is niet van plan het voorbeeld van 'de grote jongens' te volgen. Willem Cooren: "Het be lang van een optreden voor de televisie is natuur lijk enorm. Je bereikt direct een miljoenenpubliek en men onthoudt de groep eerder. TV maakt veel meer indruk dan radio. Maar wij hebben het geld er niet voor om videoclips te laten maken. Als een clip tienduizend gulden kost, kun je je weinig ze perds veroorloven. Als je zeker weet dat die kosten er uit komen, is het wat anders. In het belang van je bedrijf moet je die afweging maken en voorlopig kunnen we dergelijke gokken nog niet nemen". Voor Les Zazous heeft de vertoning van het film pje bij 'Chain Gang' in elk geval positief gewerkt. In Katwijk kwamen er veel reacties op de clip en ook over belangstelling van de media hebben ze niet te klagen. Naar aanleiding van het verschijnen op Music Box, werd dé band uitgenodigd door de VA- RA-radio. In het programma 'Hollands Handwerk' konden ze hun zegje doen, wat hen direct twee op tredens opleverde. Over meer concerten als uitvloei sel van het radio-interview wordt nog onderhan deld. Les Zazous merkte dus dat er geen ijzeren wet is waarbij je door een filmpje op tv ook direct een topverkoop draait. Maar toch hebben ze indirect (via de VARA) baat gehad bij de aandacht van het muziekkanaal. De Macht van Music Box? D.J.R. Die huur van een montage-stu dio is niet goedkoop". Voor de clip voor Omroep Rijnland zocht Zaadnoordijk een vrij onbekende groep uit deze re gio die enthousiast was om in een clip mee te spelen. Verder moest de groep een plaatje heb ben waarvan de tekst iets te zeg gen had. Inzet van de band moest voorop staan. Het werd Les Zazous en daar is hij achteraf heel blij mee: "Hun muziek is mijn stijl niet. maar de jongens werkten ontzettend goed mee.' Ze luisterden ook naar je en dat is heel belangrijk. Ieder zijn vak tenslotte. Zoals je iemand erop wijst dat 'hij wordt' met een 't' aan het einde moet, zo heeft ook film zijn eigen grammatica. Dat moet je weten". In totaal duurde het tweeë- neenhalve dag om de clip 'Chain Gang' volledig in elkaar te zet ten. Eén dag daarvan was voor de opnamen. De andere tijd ging op aan monteren (een dag), het schrijven van het draaiboek en het regelen van allerlei anderen zaken. Het maken van een clip als van Les Zazous kost volgens Roel tussen de vijf en tienduizend gul den. "Je hebt professionele ap paratuur nodig, anders zendt geen enkele omroep het uit. Bo vendien kan je niet met de video set van 'de vader van een buur jongen' aan de slag omdat je daarmee in een montage-studio niet kan werken. Twee video recorders schakelen en proberen zo te monteren kan ook niet, om dat je geluid en beeld dan nooit synchroon krijgt. Voor een echte clip moet je naar een studio en dat kost wel wat ja". DIRK JAN ROELEVEN LEIDEN - "De ergste, de slechtste, de goedkoopste soort clip vind ik die waarbij een plaatje per ongeluk een hit is geworden en er geen beeldmateriaal is. Dan ma ken ze een clip die eigenlijk verbannen zou moeten wor den. Het plaatje gaat dan lo pen, ze bevriezen het beeld van de groep op het podium beeldje voor beeldje, zodat je bijna niet ziet dat bij het ver toonde optreden een totaal ander nummer wordt ge speeld. Vaak worden derge lijke clips met veel rook, kleurtjes en van ver opgeno men beelden in elkaar gezet. De kijker wordt gewoon be lazerd onder het motto: 'Als het maar beweegt'". Roel Zaadnoordijk is regisseur/ componist bij het jonge Leidse produktiebedrijf Media Music, dat 'beelden voor muziek en mu ziek voor beelden' maakt. Hij kan zich knap kwaad maken over de goedkope trucs die hij' dagelijks op de beeldbuis ziet. Maar ook kan hij genieten van de mini-filmpjes op muziek. "Die clip van Dire Straits is perfect. Je ziet waarover ze zin gen en het is goed in beeld ge bracht. Ook die persiflage op dat plaatje van Madonna, 'Like a sur geon', is leuk gedaan. Die zanger acteert goed, hij volgt de tekst goed en het geheel is secuur int elkaar gezet. Zo zie je nog wel' meer mooie dingen. Maar er wordt ook erg veel gejat. Vooral thema's uit speelfilms kom je vaak in videoclips tegen. In de eerste plaats gaat het natuurlijk om de muziek. Ik vind het be langrijk dat je in beelden omzet wat er wordt gezongen. Als ik hoor zingen 'I heard you on the telephone' en ik zie een groep op scooters zitten, dan vind ik dat goedkoop effectbejag. Als je de muziek toevallig gebruikt, draai je de rollen om en gaat het beeld een eigen leven leiden. Dan kun je net zo goed een compleet an der filmpje bij de muziek verto nen. Bij Les Zazous liet ik tekst ('They make noise above 100 Db') en beeld ('Drummer slaat keihard met moker op ijzer, an dere groepsleden staan met de Regisseur Roel Zaadnoordijk achter de knoppen in montage-studio Kees van der Burg. Op de monitors zijn Les Zazous te zien in de videoclip 'Chain Gang'. (foto Holvast* handen voor hun oren') aanslui ten. Het moeilijke van het maken van een clip is het gelijk laten lo pen van beeld en geluid". Trots Zaadnoordijk wordt op deze plaats zo uitgebreid aan het woord gelaten omdat hij samen met de Katwiikse popgroep Les Zazous een videoclip heeft ge maakt die is uitgezonden door het Britse miljoenenbedrijf Mu sic Box. De clip werd oorspron kelijk gemaakt voor de eerste ex perimentele televisie-uitzending van Omroep Rijnland. Het is één van de eerste clips van een onbekende Nederlandse groep die tot het Britse mu ziekkanaal doordringt. Zaad noordijk is er trots op dat zijn produkt professioneel genoeg werd bevonden om tussen Tina Turner en Duran Duran te wor den uitgezonden. De Londense redactie van Music Box kwam niet uit zichzelf naar hem toe. Het uiteindelijke resultaat, zes keer vijf minuten schitteren tus sen andere sterren, is vooral te danken aan de instelling: 'Niet geschoten is altijd mis'. Roel: "Je moet in jezelf gelo ven, anderen doen het niet voor je. Dat geldt ook als je in een band speelt. Geloof in watje met elkaar maakt, dat het wat wordt. Ik heb het bij Music Box gewoon geprobeerd met de vraag of ze mijn clip wilden beoordelen en eventueel uitzenden. Uiteinde lijk gaf de doorslag hoe de clip er uit zag, dat geeft bevrediging". Wat komt er zoal om de hoek kijken bij het maken van een clip? "Ten eerste moet je een draaiboek hebben dat op de se conde nauwkeurig aangeeft wat je wilt filmen. Dan moet je gaan zoeken naar een plaats waar je de opnamen kunt maken. Ook moet je attributen gaan regelen die je in de clip wilt gebruiken. Dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn, met een paar bussen confet- De Raad van Kerken in Neder land zal eind november in Amersfoort een conferentie hou den over Zuid-Afrika. De bedoe ling is, dat de Nederlandse ker ken die bij de raad zijn aangeslo ten een duidelijker standpunt over de situatie daar kunnen in nemen, ook terzake van eventue le sancties tegen Zuid-Afrika. "Als het erop aan komt, geven de kerken vaak alleen met woor den steun", zei mevrouw V. Berkhof-de Lange, die samen met dr. A. H. van den Heuvel, af tredend voorzitter van de afde ling 'internationale zaken' van de Raad van Kerken, de conferentie organiseert. "Zij hebben een in jectie nodig om weer te weten wat ze moeten doen". Met deze bijeenkomst beant woordt de Raad van Kerken een verzoek van de Zuidafrikaanse raad, die de indruk heeft dat de Nederlandse kerken achterop beginnen te raken. Het is nog niet duidelijk, welke Zuidafrika nen op de conferentie aanwezig kunnen zijn. Aan de secretaris generaal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, dr. C. F. Beyers Naudé, is gevraagd hier- te polsen. Gaven delen. Er i ker kelijke werkmap verschenen om de komende twee jaar het geza menlijke thema van zending, we- relddiakonaat en ontwikkelings samenwerking in plaatselijke ge meenten bespreekbaar te ma ken. De map heeft als titel 'Ga ven delen - wereldwijd'. Initiatiefnemers zijn het gere formeerde Algemeen Diakonaal Bureau, de hervormde Generale Diakonale Raad, de Stichting Oecumenische Hulp, het gerefor meerde Secretariaat voor Ont wikkelingssamenwerking, het gereformeerde Secretariaat voor studie man/vrouw, het hervorm de Zendingsbureau en het gere formeerde Zendingscentrum. De werkmap bestaat uit drie losse katernen ('geven en ne men', 'ervaringen' en 'activitei ten in de gemeente'), die behan deling van het thema vanuit ver schillende invalshoeken moge lijk maken. Hij kost f. 5 en is bij alle genoemde bureaus verkrijg baar. Leiden-Oegstgeest. De Ver eniging van Vrijzinnige Her vormden Leiden-Oegstgeest heeft weer een winterprogram- ma ontworpen met een grote va riatie aan kringen. "Velen kijken steeds weer met bewondering naar de vele kringen die vanuit onze vereniging worden georga niseerd", schrijft voorzitter G. Eegdeman in zijn woord vooraf. "Voor ons betekenen ze een be langrijke uiting van ons be staansrecht". Het programma vermeldt een gesprekskring over 'denken, voelen, willen' ("wat is op dit mo ment belangrijk voor mij?"), een gespreksavond over het gebed, een bijbelkring, twee kringavon den over 'Samen op weg' (van hervormden en gereformeer den), twee kringavonden over het Oude Testament, een Hof- wijck-kring, gemeentebijeen komsten, de activiteiten van de vrouwengroep en de vrouwenge spreksgroep en de kring Van der Willigenhof. Voor de bijbelkring is als ge spreksleider ds. J. A. Eekhof ge vraagd, voor de gespreksavond over het gebed de vrijzinnig-her vormde theologe mevrouw ds. L. W. van Reijendam-Beek, voor de kringavonden over 'Samen op weg' prof. dr. M. de Jonge (Lei den) en de gereformeerde predi kant K. Vegter (Oegstgeest) en voor de kringavonden over het Oude Testament de hervormde studentenpredikant K. Bouhuys. Voorzitter Eegdeman deelt in zijn woord vooraf nog mee, dat de opvolging van ds. H. E. Ster- ringa (die met pensioen gaat) nog niet kon worden geregeld. "Het antwoord op die vraag zal mede bepalend zijn voor de verdere koers van onze vereniging". Wat de pastorale zorg betreft zullen de vrijzinnige hervormden voor lopig zijn aangewezen op de her vormde wijkpredikanten. Wie het winterprogramma wil hebben, kan mevrouw W. J. Ruijgrok schrijven of bellen: Uh- lenbeckkade 17 Leiden, telefoon 131680. Fries. Zondag 27 oktober be looft een bijzondere dag te wor den voor kerkelijk Friesland. Op initiatief van het Kristlik Frysk Selskip en het Roomsk Frysk Boun zullen op die dag in ongeveer 45 plaatsen tegelijk Friestalige kerkdiensten worden gehouden. Men wil daarmee be wijzen, dat de kerken voldoende Friestalige pastores hebben om regelmatig Friese diensten te be leggen. Zorgen. De gereformeerde commissie voor het oorlogs- vraagstuk heeft zorgen over de financiën van het Interkerkelijk Vredesberaad en het oordeel bin nen de kerk over deze kerkelijke vredesbeweging. De financiële situatie van het IKV is niet rooskleurig. De gere formeerde collecte-opbrengsten, zowel voor de IKV-campagne als voor het IKV-secretariaat, lopen fors terug. Uit een reservefonds van de algemene kas moest vorig jaar f. 12.000 worden bijgepast om aan de verplichtingen te vol doen. Volgens de commissie rust het negatieve oordeel over het IKV vaak op wat mensen in de krant lezen. "Voorlichting is nodig. Het IKV kan best kritiek velen, maar loze kreten kunnen de po larisatie alleen maar vergroten". Overigens heeft de commissie de indruk dat het IKV wel erg veel materiaal op tafel legt. Ze vraagt zich af, of een of twee be leidsnota's per jaar niet het uiter ste zijn om nog tot een funda mentele discussie te komen. CDA. In een brief laat het CDA de Raad van Kerken weten, de gesprekken met deze raad 'zeer zinvol en nuttig' te vinden. Het partijbestuur zou het 'zeer op prijs stellen' als deze gesprek ken in het komende seizoen wor den voortgezet. De Raad van Kerken zou van daag beslissen over de onderwer pen die in het volgende gesprek met het CDA aan de orde zullen komen (waarschijnlijk Zuid- Afrika en de werkloosheid). (Maandag - zie deze rubriek in de krant van gisteren - verklaar- de directeur A. Oostlander van het wetenschappelijk bureau van het CDA voor de NCRV-ra- dio, dat in gesprekken tussen po litici en kerkleiders geen echte communicatie tot stand komt, "zodat je nooit kunt weten of je gehoord bent". Kerkleiders, zei Oostlander, moeten ophouden met preken tegen politici. Een stage in het parlement zou goed voor hen zijn). Curie. Komende herfst zal een hervorming van de Romein se curie worden bekendgemaakt. De curie zou daardoor minder bureaucratisch en meer pasto raal worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11