Povere resultaten op Vocalisten Concours Oude-muziekfestival50.000 bezoekers Cultureel avondje in Waag muzikaal wat mager Voorstellingen vol charme Hoofdprijs niet toegekend Af rikaanse vreugde Ans Wortel: boeiend MAANDAG 9 SEPTEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 19 DEN BOSCH (GPD) - Een groot aantal prijzen, waaronder de hoofdprijs, niet toegekend en zang van een niveau dat soms nauwelijks uitsteeg bo ven pretentieloos badkamerge- schal. Dat is de droevige balans van het 32e Internationaal Vo calisten Concours dat de afge lopen week in Den Bosch werd gehouden. Het concours met in het verleden prijswinnaars als Elly Ameling, Ileana Cotrubas, Robert Holl en recent Nelly Mi- ricioiu, is een van de meest te leurstellende geweest van de afgelopen jaren. Dat uitgesproken zangtalenten vrijwel ontbraken, blijkt uit het feit dat in sommige categorieën de prij zen moesten worden gedeeld of ge woon in de prijzenkast konden blijven staan tot volgend jaar. De hoogste onderscheiding van dit zangconcours, een speciale prijs van de stad 's-Hertogenbosch, werd gezien het middelmatige ni veau van de deelnemers dit keer niet uitgereikt. De beste prestaties werden nog geleverd door de 24-jarige Russi sche sopraan Elena Brylewa en haar één jaar oudere Roemeense collega Leontina Vaduva. In de fi nale van het Bossche concours sta ken zij met kop en schouders uit boven hun concurrenten en ver- OVERLEDEN - Zanger Johnny Desmond, die in de tijd van de big bands beroemd werd als vocalist van het orkest van Glenn Miller, is op 65-jarige leeftijd aan kanker overleden. Desmond werd bekend om hits als 'The yellow rose of Texas' en 'C'est si bon'. dienden ten volle de door hen ge deelde eerste prijs in hun catego rie. Vooral op de voorselecties voor het concours schijnen de zangpres taties bar en boos zijn geweest. Ju ryvoorzitter Ruud van der Meer zei zich geen jaar te kunnen herinne ren waarin het niveau zo laag was geweest als nu. Het feit dat slechts tien van de aangemelde 70 zangers tot de finale wisten door te drim gen, sprak volgens hem boekdelen Van dat tiental waren er twee met onbetwiste zangkwaliteiten: de sopranen Brylewa en Vaduva. Elena Brylewa is pas 24 jaar maar bezit nu al een grootse, stralende coloratuurstem die 'moeiteloos en zonder storende overgangen reikt tot aan de hoge f. Helaas was haar presentatie te schuchter en ingeto gen om te kunnen overtuigen. De Roemeense Leontina Vaduva is op het toneel een veel flamboyantere verschijning. Met haar charmante persoonlijkheid wist zij het pu bliek om de vinger te winden. Ver geleken met Brylewa heeft zij in aanleg een minder mooie zang stem, maar wel met een vol, rijk ge luid en een warm timbre. Extra prijs voor Vaduva vormde de uit nodiging om volgend jaar op te tre den in de Arena in Verona. De Russische bassen Boris Bechko en Alexander Naumenko delen de eerste prijs in hun catego rie. Geen van beiden grootse stem men. Naumenko maakte zijn zwak ke optreden in de halve finale ech ter meer dan goed en wist met zijn voortreffelijke voordracht niet al leen een eerste prijs maar ook de Elly Amelingprijs voor liedvertol- king in de wacht te slepen. Bij de alten-mezzo's ging de Amerikaanse Jenny Miller met de eerste prijs strijken. Vanwege haar bijzondere aanleg voor opera kreeg zij tevens de Erna Spoorenberg- prijs. De jury prees terecht Millers mooie, soepele coloraturen en haar sterke presentatie. Dat de Ameri kaanse herhaaldelijk in ademnood kwam, werd welwillend door de vingers gezien. Bij de tenoren werd dit jaar geen prijs uitgereikt. De enige tot de fi nale doorgedrongen tenor Mark Tucker kreeg slechts een eervolle vermelding. De Brit had meer ver diend: hij toonde zich een begaafd, intelligent liedzanger. Een betere zanger dan de Amerikaanse bari ton Donald Collup, die ook geen eindprijs kreeg maar toch nog Jacoba van Velde (82) overleden AMSTERDAM (ANP) - De schrijf ster Jacoba van Velde is zaterdag in haar woonplaats Amsterdam overleden. Zij werd 82 jaar. De be kendste roman van Jacoba van Velde is 'De grote zaal' uit 1953, dat in elf talen is vertaald. Dit boek be schrijft het lot van bejaarden in een tehuis. De schrijfster - zuster van de schilders Bram en Geer van Velde - vertaalde ook vele romans en to neelstukken, o.a. van Beckett, Io- nesco en Genet. Zij introduceerde deze schrijvers min of meer in Ne derland. JACOBSONPRIJS - De dichters Han G. Hoekstra (79) en Eric van der Steen (78) is de vijfjaarlijkse Ja- cobsonprijs voor bejaarde letter kundigen toegekend. De onder scheidingen, 2000 gulden en een bronzen penning, worden op 22 ok tober uitgereikt. UTRECHT (GPD) - Het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht heeft z'n nagestreefde vijftigdui zendste bezoeker gehaald en vrij wel de gehele oplage van het festi- valboek is uitverkocht. Dit deelde gisteren een glunderende Frans de Ruiter namens de leiding van het festival mee. Het eerste lustrum van 'Oude Muziek' wordt volgend jaar ge vierd met een festival-produktie, die geschikt is voor de 'stallen' van het Centraal Museum, die dan in middels verbouwd zullen zijn. Het volgende festival wordt gehouden van 29 augustus tot en met 7 sep tember 1986. De renaissance wordt volgend jaar de centrale periode van het festival, met binnen dat thema.een extra accent op de muziek van Jos- quin des Prez en tijdgenoten. Daar toe wordt nauw samengewerkt met de Vereniging voor Neder landse Muziekgeschiedenis. Als 'festivalinstrument' zullen de luit en aanverwante instrumenten aparte aandacht krijgen, in solo-re pertoire maar ook in ensemble-ver band. De concerten worden geor ganiseerd met de Nederlandse Luitvereniging, die in dezelfde pe riode een internationaal sympo sium over tokkelinstrumenten be legt. Ook de Middeleeuwen hebben weer hun eigen thema in 1986: als vervolg op het thema Gregoriaans van 1984 en vroege polyfonie van dit jaar brengt het festival in 1986 een aantal voorstellingen van litur gische drama's. werd bedeeld met de Janine-Mi- cheauprijs wegens zijn interesse voor werk van Franse componis ten. De Nederlandse mezzo-sopraan Geertje Kuypers deed tijdens de fi nale haar uiterste best, maar bezat te weinig kwaliteit vooreen prijs in haar categorie. Wel kreeg de zange res de Nederlandse Muziekprijs voor haar vertolking van een lied van Henriëtte Bosmans. Zij deelt de prijs met de Engelse alt Elisa beth Bachmann-McQueen die in de halve finale liederen van Piet Ketting zong. De Amerikaanse so praan Tania-Olivia Thompson was de enige finaliste die buiten de prij zen viel. Het Bossche concours zal woens dag worden afgesloten met een concert van de prijswinnaars. Het concert zal worden opgenomen door de TROS en te zijner tijd op Hilversum 4 worden uitgezonden. Voor volgend jaar bestaan ver gevorderde plannen om de finale van het concours op de televisie uit te zenden. Tevens zullen de finalis ten dan worden begeleid door een orkest in plaats van piano. MARGOT KLOMPMAKER AMSTERDAM - Aan de 24-jarige Fred Meijer is vrijdagavond in de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam de Pisiusseprijs '85 uitgereikt. Fred Meijer werd bij deze gelegenheid omringd door zeven van de tien vorige prijswinnaars, onder wie Nelleke Burg (links) en Karin Bloemen tweede van links). (foto anpi LEIDEN - Onder de titel Ge vaagde Concerten organiseerde Culturele Zaken van de gemeen te Leiden een avondje cultuur, dat als vingeroefening voor een documentaire op het nog niet be staande culturele derde TV-net niet zou mogen ontbreken. De gekozen vorm van deze avond maakt dat je zelf er op uit moet trekken, er moeite voor moet doen om van de cultuur te genie ten. De avond bestond voorna melijk uit een portret van de 89- jarige Groningse dichter Hen-, drik de Vries. Er werd begonnen met een radio-bandopname met de stem van de dichter en de ge- projekteerde tekst van de betref fende gedichten. Daarna behan delde Jan van der Vegt op een boeiende maar schoolmeester achtige toon het vroege werk van de dichter. Hij vertelde over de voornamelijk surrealistische en magische inhoud en de taalkun dige constructie van de verhalen de gedichten. De bekende schrij ver en tekstdichter Willem Wil mink betoogde hoe mooi en on bevangen de gedichten van Hen drik de Vries waren aan de hand van een fragment over de angst van een pakhuis, zoals die erva ren wordt door een kind, dat het woord pakhuis te letterlijk neemt. Ook prees hij de vertalin gen uit het begin van de jaren '30 van de Spaanse Colpaas, dat zijn kleine Spaanse gedichten. De ge sproken column was van de schrijver/bioloog Dick Hillenius, die het verband tussen uiteenlo pende zaken als tekst en muziek en machines vergeleek met po gingen tot het terugfokken van een oeros, door kruising van uit eenlopende rassen uit de gehele wereld. Het muzikale gedeelte van de avond was wat mager. Een goed bedoelde toonzetting op het ge dicht 'Onder de bomen' werd ge zongen en op de piano begeleid door de 13-jarige componiste Ma riene Muil en een viertal anuere teksten gezongen door Dieuwke Aalbers met piano begeleiding van Jan Slothouwer. De stijl was die van de Weense school en had meer het karakter van een vin geroefening dan van een diepzin nig kunstwerk. De verhouding van De Vries met de muziek was zijn voorliefde voor het Spaanse lied, die hij verzamelde op 78- toeren platen en afspeelde met een houten naald. De (wereld première van stuk 'Stuntvluch- ten' voor sopraan, bas en electro- nica nam minder dan een half uur in beslag. Naast de vocalen van Linda de Nijs en de contra- bas-partij van Maarten Altcna werden er zeer schaarse elektro- akoestische klanken getapt door een uitgebreid instrumentarium. Het geheel stond ver af van de droomachtige inhoud van de ge dichten van De Vries. Maar zo diep er de avond werd ingegaan op de dichtkunst, zo weinig werd er gezegd over de muziek, of de sleutel moet in het oeros verhaal van Hillenius liggen. WILLEM WINSEMIUS Applaus voor 'De Gouden Vogel' van Studio Laren op de in Leiden afgemeerde Franse theaterboot Concert African Feeling met Farafina (Opper Volta) en Kumbisaleh (Gha na) gehoord op zaterdag 7 september in LVC aan de Breestraat. LEIDEN - Door de steeds meer in de belangstelling komende Afrikaanse bands zijn we beter in staat bepaalde grondvormen waaruit de westerse popmuziek is ontstaan te leren kennen. Ook hier grijpen groepen steeds meer terug op Afrikaanse ritmen. De twee ensembles Farafina en de Kumbi Saleh Band waren nogal verschillend. Farafina bestaat uit zeven musici uil Oppervolta en zijn voor een deel afkomstig uit de Bobo, een primitieve stam uit de Savannah. Het is een soort slagwerkgroep met zeer complexe ritme, waarin veel wisselingen, om saaiheid té voorkomen. De mu ziek is zeer enerverend. De musici, gestoken in Afrikaanse kledij spelen op authentiek uitziende veelal zelfgemaakte slaginstru menten. Naast de trommels zijn er ook twee ballofoons, die er uit zien als grote xylofoons, waarop af en toe een simpele melodie wordt afgegever Na de pauze was de band van Kumbi Saleh uit Ghana aan de beurt. Deze groep met 'normaal' slagwerk, percussie en elektri sche gitaren en bas heeft een westers aanzien. De muziek is electri- sche swing, een combinatie van Hi-Life en Afro-rock. Het zijn goede vaklui de musici, maar de sound is voor mij een beetje teveel slappe dansmuziek, zoals je die vroeger wel op bruiloften en partijen hoorde. Het ritme was gelukkig iets meer funky, maar de muziek roept voor een luisteraar geen enkele emotie op, Dit komt ook door de afwezigheid van blazers, zoals in de Afrikaanse groe pen van Fela Kuti of Manu Dinbango. Voor meer avontuurlijke zwarte Afro-muziek ben je beter af bij de in Nederland aanwezige Surinaamse bands. Maar met wat zangnummers en de kreten uit de zaal, afgeroepen door de leider en leadzanger Sloopy Gimpi steeg gelukkig toch nog de feestvreugde van het dansende pu bliek in het redelijk gevulde LVC, maar ik heb voorlopig mijn portie Afrika weer gehad. WILLEM WINSEMIUS Ans Wortel bij een aantal van haar gouaches Op Franse theaterboot 'Barca di Venezia' per Padova van Adriano Banchieri, en 'O comme Eau' van Claude Prey door La Péni- che Opéra. Gezien bij de Blauw- poortsebrug op 7 september. Laatste voorstelling: 9 september om 21.00 LEIDEN - Een péniche is een langwerpige vrachtboot en de mededeling, dat La Péniche Opéra enige dagen Leiden zal aandoen om in de buurt van het Galgewater een paar voorstellin gen te geven roept zowel nieuws gierigheid als een lichte huiver op. De angst dat ook in dit geval het ludieke element weer eens hand in hand gaat met een zeke re graad van dilettantisme blijkt echter ongegrond. De aak blijkt omgebouwd tot een heus theater en de uitvoeringen getuigen van professionalisme op elk gebied. De vijfstemmige madrigaalko medie van Banchieri uit 1623 (met verbindende teksten uit de 20ste eeuw) wordt uitgevoerd in de stijl van de commedia dell'ar- te met alle vaart en flair die daar bij hoort, maar ook met het ho mogene ensemble werk dat no dig is om te zorgen dat het tempo niet op ongelegen momenten kan wegzakken. De ligging van het speelvlak als een lange, smal le strook tussen het aan weerszij den gezeten publiek maakt klei ne oneffenheden in de samen zang soms onvermijdelijk, maar dat neemt niet weg dat het muzi kale ensemblewerk verrassend gaaf en stijlzuiver blijkt. Een enorm contrast hiermee vormt de 'eenakter' na de pauze, die door Claude Prey speciaal voor dit Péniche-project ge schreven werd. De bezetting (vijf stemmen, een klavecimbel en een cello) is dezelfde, maar tekst en muziek zijn associatief en vol komen 20ste-eeuws, en de com media dell'arte is verruild voor een soort tekenfilmatmosfeer. De handeling is namelijk gesi tueerd in het jaar 3000, als het ou de Venetië ai lang en breed on der het wateroppervlak is ver dwenen en de bewoners van de voormalige lagunen zijn geëvo lueerd tot amfibische schepsels met schubben en vinnen. Het aanbrengen van een duidelijke verhaallijn werkte merkwaardig genoeg verwarrender dan het ontbreken er van in de madri gaalkomedie van Banchieri. maar die constatering is van on dergeschikt belang in het licht van de charme en de vitaliteit die van dit merkwaardige avondje muziektheater uitgaan. PAUL KORENHOF Gisterochtend was er op de thea terboot een optreden van Studio Laren met 'De Gouden Vogel', een sprookje van de gebroeders Grimm, en gistermiddag ging Henk van Ulsen aan boord om voor te dragen. Expositie in 'Le Pigeon' Expositie Ans Wortel, gouaches in galerie 'Le Pigeon* (Scheepmakers- steeg 2). Geopend van woensdag tm zaterdag van 12 tot 16.30 uur. LEIDEN - In Galerie 'Le Pigeon' wordt tot 30 oktober recent werk van Ans Wortel geëxposeerd. Za terdagmiddag was deze bekende beeldend kunstenares/schrijfster bij de opening van de aan haar werk gewijde expositie aanwe zig. Ze las enkele 'schrijfsels' voor, losse gedachten en korte versjes, en een fragment uit haar vorig jaar verschenen boek 'On derweg in Amsterdam'. Dat ele- hient van schrijven is ook duide lijk aanwezig in de verschillende gouaches, die op de expositie te zien zijn. Op alle werken staat een regel tekst, die meer inhoud heeft dan alleen de functie van titel. beelding en 'verraden' daarmee iets van de bedoelingen van de kunstenares. Bijvoorbeeld het onderschrift 'aangaande groeien en groter worden' kan als toe lichting dienen bij de twee afge beelde figuren en iets over dc on derlinge relatie suggereren. Het is één van de tien kleinere goua ches, die aan de zijwand hangen en door hun gelijke afmetingen, opbouw en sfeertekening een boeiende serie vormen. Ook in het overige werk, dat meestal iets grotere afmetingen heeft, houden de afgebeelde fi guren veelal het midden tussen kinderen en volwassenen, die in een eigen wereld lijken te leven. De meeste gouaches zijn licht van opzet en hebben een makke lijk te plaatsen decoratieve waar de. Dat laatste blijkt alleen al uit het feit, dat Ans Wortel soortge lijk werk als omslag voor haar boeken heeft gebruikt. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19