Overvloed aan kamermuziek bij K&O 'Leidensweg' van Residentie Orkest Jeugdkamerorkest trekt er weer aan PAGINA 25 THEATERKRANT W86 Bijlage LeidschAlphens Dagblad Met een aanbod van zo'n 65 concer ten verdeeld over 17 series lijkt het wel of de economische teruggang K&O nog steeds niet geraakt heeft. Voeg daar aan toe dat de prijzen van de abonnementen niet of nauwe lijks zijn gestegen, dan mag wel van een klein wonder gesproken wor den. door Mies Albarda Toch wil K&O-directeur Tjitte Weber wel kwijt dat het elk jaar een grotere toer wordt om het aanbod van concerten kwantitatief en kwalitatief op hetzelfde peil te houden. Veranderingen in subsi die-regelingen vragen van de gemeente een hogere bijdrage voor orkestconcer ten, en iedereen weet dat de gemeentelij ke portemonnaie maar moeilijk open te krijgen is. Bestudering van de muzikale dienstregeling voor het komende sei zoen leert dat dit jaar een aantal series elkaar overlapt; eenzelfde recital maakt deel uit van verschillende series. Ondanks financiële problemen heeft K&O nieuwe plannen op stapel staan: men wil het komende seizoen beginnen met het geven van lunchconcerten, zoals in vele grote steden ook al gebeurt. Bij wijze van experiment wil men een 'Open-podiumdag' organiseren, waar ie der, amateur of professional, oud of jong, muziek kan maken. Een extra-con cert, dat nog niet in het jaaroverzicht van K&O is opgenomen, is het optreden op 23 oktober van een ensemble van leerlin gen van de Londense Yehudi-Menuhin- school, een conservatorium onder su pervisie van Yehudi Menuhin voor zeer talentvolle jonge kinderen. De opzet van de verschillende series is in grote lijnen ongewijzigd; naast de gro tere series als de meesterserie met 6 or kestconcerten, de piano-serie met 9 reci tals, de 6 koffieconcerten en de lange rij van kapelconcerten met een zeer geva rieerde inhoud zet de tendens naar korte series rondom een bepaald instrument af instrumentale combinatie, of bepaal de componist zich voort. Deze opzet blijkt bij het publiek goed aan te slaan. Meesterserie In de meesterserie neemt het Rotter dams Philharmonisch OrRest drie con certen voor zijn rekening, waarvan twee onder leiding staan van de vaste dirigent James Conlon en één onder gastdirigent Andrew Davis. Het Residentie Orkest geeft twee concerten met Christian Ba- dea en Heinz Wallberg als dirigent, en het Amsterdams Philharmonisch Orkest concerteert éénmaal onder leiding van Hubert Soudant. Het openingsconcert op 25 oktober is geheel aan Mozart ge wijd met maar liefst zeven solisten: Ro nald Brautigam speelt het Pianoconcert K.V. 450, Benzion Shamir en Gerrit 01- deman vertolken de Sinfonia concertan te K.V. 364 voor viool en altviool, en in de Sinfonia concertante K.V. 297 b zijn de hoboïst Bert Schneeman, klarinettist Sjef Douwes, hoornist Martin v.d. Merve en fagottist John Mostard te beluisteren. In tegenstelling tot vorig jaar is de plaats die de piano-solisten innemen be scheidener: Jenny Zach.arieva, bijna niet meer weg te denken in Leiden, speelt het pianoconcert van Schumann in een programma dat een intrigerende samen stelling heeft: behalve dit pianoconcert en de Ouverture de concert van Szyma- nowski wordt Wagner's Tagesgrauen und Siegfrieds Rheinfahrt gecombi neerd met La Mer van Debussy. De tweede pianosolist is de Duitser Dirk Joeres, een in Nederland nog onbeken de naam, die echter over de grenzen een veelgevraagd solist aan het worden is. Hij speelt Mozarts Pianoconcert K.V. 488. De overige solisten zijn de Joegosla vische cellist Valter Despalj in het Con cert van Elgar, een werk dat niet onder doet voor de meer bekende concerten van Dvorak en Boccherini. Emmy Ver- hey is de soliste in het Derde vioolcon cert van Saint Saëns en Jo Hagen speelt het Zevende fluitconcert van Devienne, een componist uit het eind van de 18e In de keuze van de orkestwerken is een gelukkig evenwicht bereikt tussen bekend en minder bekend: Bruckner's Achtste symfonie, de Schotse symfonie van Mendelssohn, de Tweede symfonie van Schumann vallen onder de eerste categorie, met als tegenhanger symfoni sche fragmenten uit één van Debussy's belangrijkste werken, Le Marty re de Saint-Sébastien, een mysteriespel op tekst van Gabriele d'Annunzio, uit 1911, Kamermuziek In de overige series wordt een over stelpende hoeveelheid kamermuziek ge boden met een grote verscheidenheid aan werken en bekende, maar ook jonge uitvoerders. De Internationale Pianistenserie ver meldt bekende namen als Imogen Coo per wederom met een Schubert-pro- gramma, Ronald Brautigam, Jenny Za- charieva, Toos Onderdenwijngaard, Ste ven Mayer en Alwin Bar. Op grond van het overweldigende succes van zijn kof fieconcert in het vorige seizoen is de nes tor van de Nederlandse pianisten, Geor ge van Renesse, weer bereid gevonden om in deze serie op te treden. Ook Her man Uhlhorn, die vorig seizoen veel in druk maakte, treedt in deze serie op met een Mozart-programma. Een zeer bijzon der concert zal dat van Fania Chapiro zijn: deze Nederlandse pianiste bespeelt de forte-piano, de voorloper van onze moderne vleugel, het instrument waar op Haydn, Mozart en Beethoven speel den en waarvoor zij hun werken schre ven. Haar recital is tevens onderge bracht in een speciaal aan deze compo nisten gewijde Forte-piano cyclus. Behalve de al genoemde recitals van Jenny Zacharieva, George van Renesse en Steven Mayer die tevens van de pia nistenserie deel uitmaken, treden in de Koffieconcerten op zondagmorgen in de Stadsgehoorzaal op het trio Henny Ra- vestein - Hans Stoop - Henk Briër (viool - klarinet - piano), het duo Vera Beths - Stanley Hoogland (viool - piano) en het duo Herre Jan Stegenga - Herman Uhl horn (cello - piano). De serie Kamermuziek op vrijdag avond brengt recitals van Ronald Brau tigam, de violiste Kaoru Kakudo, het Emmy Verhey Nederlands Gitaartrio, de jonge violiste Marieke Blankestijn begeleid door Ma rijke van Duin, de cellisten Dimitri Ferschtmann begeleid door Mila Bas- lawskaja en Valter Despalj met Ronald Brautigam aan de vleugel. Kapelconcerten De Kapelconcerten op woensdag avond bieden een grote variatie in sa menstelling en uitvoerenden. Een greep uit de lange lijst: Guusje Campagne geeft een clavecimbel-recital met werken van Sweelinck, Byrd, Bach en verrassend genoeg Albeniz. Drie zange ressen laten zich in deze serie horen: Vera Verzijden met Ben Hurrelbrinck aan de piano, Ellen Looyestijn zingt met begeleiding van Hetty de Vries liederen van de Nederlandse componiste Hen- riëtte Bosmans die in de eerste helft van deze eeuw een gevierde concertpianiste was, maar ook een uitstekend componis te. Paola Tuin die vorig jaar een recital wijdde aan liederen uit de jaren dertig komt nu met een programma van liede ren van Theodorakis, met Ton Stautte- ner aan de piano. Quirijn van Regteren Altena contrabas, John Macfarlane, kla rinet en Henk Briër, piano, vullen een avond met werken van Hindemith, Bruch, Liszt en Gould. Pianorecitals worden in deze serie verzorgd door Oli via Krênec, Arielle Vernède, Bernard van den Boogaard en Lanny Kho. Mini-series De overige series hebben de vorm van een mini-cyclus rondom een bepaald in strument of componist. De Gitaarserie ontbreekt ook dit jaar niet met Bert Maas, Robby Faverey, Gijsbrecht Royé, erik Otte en Juun Voorhoeve. In de Vioolserie spelen Kaoru Kaku do, Vera Beths en Marieke Blankestijn. Een nieuwe naam is die van Johannes Leertouwer, een leerling van Bouw Lemkes en winnaar van het Oscar-Back concours in 1983. Ook in de Cello-serie naast bekende namen als Dimitrai Ferschtmann, Herre Jan Stegenga en Valter Despalj een nieuwe naam: Roeland Duyne, leerling van Tibor de Machula, Anner Bijlsma en Maurice Gendron, die in het voorjaar te zien en te horen was in het tv-program- ma 'Jonge mensen op weg naar het con certpodium'. De Bach-cyclus omvat de integrale uitvoering van de zes solo-suites door de cellist Dimitri Ferschtmann in twee con certen. In het kader van het Internationale jaar van de muziek wordt herdacht dat Bach, Handel en Scarlatti 300 jaar gele den geboren werden. In een cyclus die deze namen draagt, spelen Robert Bak ker, fluit, en Vaughan Schlepp, clave- cimbel werken, van deze componisten. Voorts staan nog op het programma een Beethoven-cyclus van 3 concerten (Herre Jan Stegenga, viool, Herman Uhl horn, piano en Rosemarie Piveteau, viool), een Schubert-cyclus van twee avonden door Irene den Herder, viool (leerlinge van Herman Krebbers en prijswinnares van het Oscar Backcon cours in 1979) met begeleiding van Lan ny Kho, een Liszt-cyclus van twee con certen door Toos Onderdenwijngaard die meer bekende werken mondeling toelicht en uitvoert, een Chopin-cyclus door Alwin Bar en een Mozart-plus cy clus door Johannes Leertouwer, viool, met begeleiding van Derk Pik, piano. De 'plus' wil zeggen dat in drie concerten steeds drie sonates van Mozart uitge voerd worden plus een werk van een an dere componist (Webern, Prokovjev en Ravel). In de Vocale serie die evenals vorige jaren in samenwerking met 'Vrienden van het Lied' wordt georganiseerd wordt het openingsconcert verzorgd door de mezzo-sopraan Arya van Wyk, begeleid door Frans van Ruth. Marina van Wemelsfelder brengt met begelei ding van een Barok-duo (Marijke Smit Sibenga clavecimbel en portatief en Henk Lambooy cello en gamba) een pro gramma met speciaal op Leiden betrek king hebbende liederen. De serie wordt besloten met een presentatie van jonge vocalisten door Thea Ekker-van der Pas. Regio Wat de Leidse regio betreft, in het Groene Kerkje in Oegstgeest wordt een serie van negen maandelijkse concerten gegeven, zoals gewoonlijk op zondag middag met uitzondering van twee con certen, die bij wijze van experiment op zondagavond en vrijdagavond plaats zullen hebben. Het programma ver meldt een optreden van het vioolduo Bouw Lemkes - Jeanne Vos, de claveci- nisten-organisten Chris Farr en Theo Goedhart spelen met begeleiding van een strijkers ensemble, Jenny Zacharie va voert pianowerken uit van o.a. Beet hoven, Chopin en Brahms, en de Am sterdamse Bachsolisten, bestaande uit leden van het Concertgebouworkest spelen Bach. De winnaar van het Inter nationale Vocalistenconcours 1984 in Den Bosch, de bariton Frans Fiselier. geeft een recital. Het Mendelssohn Trio is weer uitgenodigd voor een Frans pro gramma (Debussy, Ravel en Fauré), waaraan eveneens de jonge violiste Isa- belle van Keulen meewerkt. Een optre den van het Hoorntrio (Jaring Walta, viool, Vicente Zarzo, hoorn, en Jan van der Meer, piano) en een strijktrio (Peter Brunt, Michiel Weidner en Esther Apu- ley) completeren deze serie. In Katwijk worden vijf concerten in de Dorpskerk gegeven: de slagwerk- groep Den Haag brengt een programma van ragtimes tot Afrikaanse muziek; het Brabants Kamerorkest onder leiding van Anton Koene brengt een program ma van Barok-muziek met eigen solis ten; het Trio Mauve speelt werken voor fluit, cello en piano op historische in strumenten; het Keizer Kwartet be staande uit jonge afgestudeerden van het Sweelinck Conservatorium bespeelt allerlei soorten fluiten, en de Harmonie Katwijk en de Christelijke Muziekver eniging U.N.I. besluiten de concerten in de Dorpskerk. In Tripodia heeft een op treden van Marco Bakker e.a., en de mu ziekgroep Pandora plaats In Leiderdorp ten slotte worden drie concerten gegeven in de Dorpskerk en de Muzenhof door de organist Wim v.d. Reijden met medewerking van Malcolm Morton, trompet, het het trio Ravestein - Stoop - Briër en het blokfluit ensemble Praetorium onder leiding van Piet Kunst. Het komende seizoen zal het 80 jaar geleden zijn dat het Residentie Orkest voor het eerst concerten gaf in de Stadsgehoorzaal. Het orkest bestond toen juist één jaar en speel de onder leiding van de oprichter en eerste dirigent Henri Viotta. Sinds dien is het Residentie Orkest Lei den trouw gebleven ondanks op- en neergang in bezoekersaantallen en vooral financiële perikelen. door Mies Albarda Met betrekking tot de hoogte van de subsidie van de gemeente spreekt men in kringen van het Residentie Orkest zelfs wel van een 'Leidensweg'. Over ge brek aan belangstelling heeft het orkest in Leiden de laatste jaren trouwens niet te klagen, de zaal is steeds goed tot zeer goed bezet. Voor het komende seizoen zijn er weer series geprogrammeerd, één van vijf concerten op zaterdagavond, en de tradi tionele familieserie van drie concerten op vrijdagavond met vervroegde aan vangstijd. In de eerste serie staat de vas te dirigent Hans Vonk driemaal voor het orkest, gastdirigenten Alain Lombard en György Lehel nemen ieder één avond voor hun rekening. De Familieserie wordt geleid door Hans Vonk, Heinz Wallberg en Kees Bakels. Met de keuze van een aantal solisten uit eigen land zet het R.O. een verheu gende traditie voort: Jaring Walta speelt het vioolconcert in D van Strawinsky, een werk uit diens neo-classicistische periode met een prachtig verstild mid dendeel; Herman Jeurissen vertolkt op hetzelfde concert het Tweede hoornco- nert K.V. 417 van Mozart, en Emmy Ver hey is de soliste in het geliefde Vioolcon cert van Brahms. Het weinig gespeelde vioolconcert van Sibelius wordt uitge voerd door Silvia Marcovici. Liederen van Richard Strauss, döor hemzelf voor orkest bewerkt, worden gezongen door de sopraan Edith Wiens. Het laatste con cert brengt ten slotte een pianosolist op het podium, Garrick Ohlsson, met het concert voor de linkerhand van Ravel, geschreven in 1932 voor de Oostenrijkse pianist Paul Wittgenstein die in de Eer ste Wereldoorlog zijn rechterarm ver loor. Bij de uit te voeren orkestwerken zijn goede oude bekenden te vinden als de Ouverture Leonore en de symfonie met de Paukenslag van Haydn. Van Schu bert wordt de 9e symfonie uitgevoerd een werk dat in 1838, tien jaar na Schu berts dood, door Robert Schumann ont dekt werd in Wenen. Van hem stamt de bijnaam die het stuk kreeg: 'Die himmli- sche Lange'. De romantische orkestmu ziek is vertegenwoordigd met de symfo nie Fantastique van Hector Berlioz, eveneens een goede bekende van het Leidse concertpubliek, Tsjaikowski's Derde orkestsuite op. 55 en Brahms' Tragische Ouverture. Ook aan muziek van grote componisten uit deze eeuw wordt aandacht besteed: behalve het al genoemde Vioolconcert van Strawinsky wordt van deze componist de Symfonie in 3 delen en Le Sacre du Printemps uit- gevoerd. Geschreven in 1913 voor het Russiche ballet van Diaghilew in Parijs, werd het één van de hoogtepunten en tevens keerpunt in de muziek van het begin van deze eeuw. Van Strawinsky-'s tijdgenoot Bela Bartok klinkt het Con cert voor orkest, geschreven in 1943. Het is het meest toegankelijke werk van Bar tok waarin hij zijn meesterschap in het mengen van klankeffecten en -kleuren toont, en zijn Hongaarse bloed laat spre ken in een vurige finale. Familieconcerten Voor de Familieconcerten wordt ge tracht een programma samen te stellen van goed aansprekende werken, een op zet waarin het R.O. soms zeer goed en soms in het geheel niet blijkt te slagen. Het symfonscch gedicht De Moldau van Smetana is ongetwijfeld een goede keu ze, evenals delen uit het ballet De noten kraker van Tsjaikowski, en het concert voor twee violen van Vivaldi met Zino Vinnikov en Sonya Balo als solisten. Het Tweede pianoconcert van Beetho ven wordt gespeeld door Jean-Yves Thi- baudet. het Derde vioolconcert van Saint Saëns door Annick Roussin, en het Celloconcert van Eugène d'Albert door Sviatoslav Zagursky. Van Katsja- toerian worden Dansen uit het ballet Gayaneh uitgevoerd, waarvan de Sabel- dans bij ieder bekend is. Op hetzelfde concert klinkt de Eerste Mephisto-wals van Liszt. Een bijzonder werk wordt uit gevoerd op het openingsconcert van de serie Familieconcerten: de opera Mozart en Salieri, het gegeven van de film Ama- deus, naar Alex. Poesjkin uit 1898. De rollen van Mozart en Salieri worden ge zongen door de tenor Hein Meens en de bas Robert Holl. Evenals vorige jaren hebben abonnees op de serie van vijf concerten recht op een gratis concert uit de Keuze-serie, die gegeven wordt in de Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Deze serie is geheel gewijd aan muziek uit de 20ste eeuw. 'Je mag rustig stellen dat er enige honderden oud-JKL-ers in alle mo gelijke symfonie-orkesten zitten. Er zijn zelfs prominente musici uit dit gezelschap voortgekomen'. door Pieter C. Rosier Henk Briër praat met gepaste trots over het Jeugdkamerorkest Leiden, dat deze maand vijfentwintig jaar bestaat. Hij hanteert er gedurende een even lan ge periode de dirigeerstok. Begrijpelijk dus dat deze Leidse musicus, die behal ve als dirigent ook als pianist en compo nist bekend geniet, het herhaaldelijk over 'mijn' orkest heeft. Met Rien de Reede, toen deel uitmakend van het Leidse tamboer- en pijperkorps 'Kunst en Genoegen' en nu als fluitist verbon den aan het Concertgebouworkest, heeft hy aan de wieg gestaan van het jubile rende jeugdorkest. Een orkest, dat door zijn aard sterk wisselende bezettingen kent maar aan kwaliteit meer hecht dan aan kwantiteit. Telde het soms vijfenveertig en op an dere ogenblikken vijfentwintig leden, 'n dieptepunt in kwantitatief opzicht werd vorig jaar bereikt, toen nog geen vijftien jongeren het orkest vormden. Dat dit aantal nu weer is aangetrokken tot ruim twintig is voor Henk Briër een stimulans om als vitale vijftiger voor het Jeugdka merorkest Leiden te blijven staan. De te rugloop in ledental met name na de vie ring van het twintigjarig bestaan is vol gens de dirigent te wijten aan het toene mend aantal activiteiten voor jongeren zowel op school als daarbuiten, waarbij ook de belangstelling voor sportbeoefe ning een rol van betekenis speelt. Verloop De leeftijd van de orkestleden varieert op het ogenblik van veertien tot achttien jaar. Het verloop is de laatste jaren vrij sterk geweest omdat de meesten bij het verlaten van de middelbare school ook uit het orkest treden. 'Vroeger bleven ze nog wel eens tot hun vijfentwintigste jaar bij het jeugdorkest hangen', consta teert Henk Briër met enige spijt. Om ver volgens te erkennen, dat het als gevolg van de vele wijzigingen in de samenstel ling van het orkest steeds moeilijker wordt om de alom zo geprezen kwaliteit te handhaven. Henk Briër, die al dertig jaar leraar aan de Streekmuziekschool is en behalve zijn eigen jeugdorkest ook het Ne derlands Madrigaalkoor, het Leidse Ma- drigalesco en het Rotterdamse Sympho- nia leidt, is overigens dik tevreden over het peil van het huidige JKL. Hy hoopt het jubileumjaar in te kunnen gaan met een orkest, dat uit zestien violisten, zes cellisten en een contrabassiste bestaat. Aangevuld met twee oud-leden, die de altviool bespelen. Hoewel het hem op zichzelf niet zo heel moeilijk valt om de repertoirekeuze aan te passen aan de be staande mogelijkheden, is Briër bezig ook weer een aantal blazers voor zijn jeugdorkest te werven. Hoe tevreden de 'maestro' over de orkestleden is, blijkt wel uit het enthousiasme dat hij tijdens het gesprek veelvuldig tentoonspreidt. 'Ze likken er niet meer zo aan, integen- Henk Briër repeteert met zijn Jeugdkamerorkest. (foto Holvast deel, gemotiveerd als ze zijn, trekken ze er nu hard aan verzekert hij. Toegevend dat er in het afgelopen hal ve decennium maar één concert per jaar werd gegeven, duikt Briër opnieuw in wat cijfermateriaal". In de eerste helll van de jaren zestig gaf het JKL in totaal zesentwintig uitvoeringen en in de twee de helft, onze bloeiperiode, zelfs vijfen zestig". Een duik in het verleden leert vervolgens dat de idee om in Leiden een jeugdorkest op te richten is ontstaan na dat een jeugdkamerorkest uit Zurich in 1959 in deze stad een concert had gege ven. Rien de Reede, Marente Zaalberg en Henk Briër lieten er geen gras over groeien: op 24 september 1960 was het Jeugkamerorkest Leiden een feit. De eerste repetities in het schoolgebouw aan de Asserstraat, nog steeds de thuis haven van het JKL, waren gewijd aan Handels 'Fireworks' en al na acht maan den kon het eerste openbare concert worden gegeven met op het programma Haydns 104de Symfonie en Mendels- sohns 1ste Pianoconcert. Solist was Joop Stokkermans, weet Henk Briër zich nog goed te herinneren. Speelbaar ning van de dirigent voor het jeugdor kest speelbaar zyn. Geen grote symfo nieën dus en evenmin moderne muziek, waarbij met de vioolstok tegen het hout moet worden getikt. Speelplezier staat bij het JKL voorop en is de belangrijkste sleutel tot het succes, is de mening van alle betrokkenen. Het jubileumjaar begint met een con cert op 22 september in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg. Het feestprogram ma vermeldt een symfonie van Mozart, een vioolconcert van Haydn (met als so liste Esther van Straalen), een symfo- nietta van de Hongaar Istvan Szelenyi en een divertimento voor strijkorkest van de Duitse componist Harald Genz- mer. Dit programma zal, aangevuld met een sonatine voor orkest van Nico Schuyt, ook worden uitgevoerd tijdens een tegenbezoek dat het JKL in novem ber hoopt te brengen aan het jeugdor kest van het Westduitse Siegen. Deze uitvoeringen gelden volgens Henk Briër als opmaat voor een groot jubileumcon cert met medewerking van oud-leden in het komende voorjaar. De plannen daar toe zijn nog niet vast omlijnd maar het jubilerende jeugdkamerorkest, dat de violist Theo Olof als beschermheer heeft, kan zeker rekenen op de mede werking van de fluitist Rien de Reede

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25