Tegen de iepeziekte is nog steeds geen enkel kruid gewassen Fundamentalisme zorgt voor onrust in Egypte Wereld - zendingsconferentie wellicht in China Reportage ümmmt, Staatsbosbeheer maakt zich zorgen over de iep PAGINA 10 DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1985 ÏTFTIG KM tiMtm... r Minister Braks (land bouw) nam onlangs een opmerkelijk besluit. De iepeziekte zal niet meer landelijk worden bestre den, maar worden beperkt tot een deel van Neder land. De bestrijding zal wel intensiever worden aangepakt. De strijd tegen de iepes- pintkever - de veroorzaker van de boomziekte - zal in de kustprovincies (behal ve West-Voorne, Goeree en de Kop van Schou wen), de IJsselmeerpol- ders en westelijk Utrecht met kracht ter hand wor den genomen. Ook steden met veel iepen komen hiervoor nog in aanmer king. Dat de keus op de kust gebieden en steden is ge vallen, is niet zo verwon derlijk. De iep is goed be stand tegen zeewind en luchtverontreiniging. Maar wat gebeurt er met de rest van Nederland? Een gesprek met ir. F.C. Prillevitz, directeur Staatsbosbeheer en ir. T.A.M. van Keulen, in specteur landschaps bouw. door Jan Westerlaken Staatsbosbeheer maakt zich zorgen. Zeker de laatste jaren. Bomen zijn ineens vatbaar voor de een of andere ziekte en ver dwijnen. Directeur Prillevitz zegt het zo: "Het benauwt me wel eens als ik om me heen kijk. Wat ik zie is een eentonig beeld van het landschap. Maar", voegt hij er gelijk aan toe, "ik bekijk dat landschap wel met de ogen van een kenner". De gemiddelde Nederlander heeft het nauwelijks in de gaten. Hij ziet de boom, maar om wat voor soort het gaat weet hij niet. Luister naar landschapsdeskun- dige Van Keulen: "Wij zijn al blij als de mensen een beuk van een eik weten te onderscheiden. Staatsbosbeheer doet er alles aan om een zo gevarieerd mogelijke beplanting aan te brengen. He laas wordt het de laatste jaren moeilijk om geschikte soorten te vinden. Langs de kust hebben we met twee essentiële soorten te maken: de iep en de meidoorn. Maar beide worden bedreigd: de iep door de iepespintkever, de meidoorn door bacterievuur. Omdat ze helemaal in het beeld van die omgeving thuis horen, moeten we er alles aan doen om te voorkomen dat er te weinig overblijven". De iepeziekte. Vooral de vel diep is er bevatteüjk voor. Verre weg de meeste iepen die in Ne derland zijn aangeplant zijn vel diepen. Ongeveer twee miljoen. Omdat de veldiep een zwakke soort is - vroeg of laat sneuvelt hij - heeft Staatsbosbeheer beslo ten deze struik niet meer te plan ten. Uitsluitend voor de laaniep zal er nog een plaatsje worden in geruimd. Desolaat De vraag waarom slechts in een deel van het land de iepe ziekte intensief zal worden be streden, laat zich niet zo moeilijk beantwoorden: er is geen geld. Wanneer Staatsbosbeheer het hele land zou moeten blijven na lopen, dan heeft het tussen de zes en zeven miljoen gulden no dig om zijn werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Maar er is niet meer dan 4,5 miljoen gulden be schikbaar. Dus zat er voor Staatsbosbeheer niets anders op dan een keuze te maken. En die keuze is op de kustprovincies en de steden gevallen. Directeur Prillevitz: "Dat zijn de plekken waar de meeste iepen voorkomen. Want de iep is uit stekend bestand tegen zeewind en luchtverontreiniging. De boom in de steden beschermen is van belang voor het stads beeld. Neem nu eens de grachten in Amsterdam? Als de iepen daar zouden verdwijnen is dat toch geen gezicht?" Nederland is overigens niet het eerste land dat besluit om op be perkte schaal de iepeziekte te be strijden. Amerika. Engeland en Frankrijk zijn zelfs nog een stap je verder gegaan. In deze landen doet men helemaal niets meer aan de bestrijding van de iepes pintkever. Directeur Prillevitz: "Dat is be paald geen leuk gezicht. Je ziet er veel dode iepen. Wat de gevol gen voor ons land zullen zijn? Ik denk dat de iep een onbelangrij ke functie in het landschap zal krijgen. Er zullen landschappen - waar veel aangetaste iepen staan - komen die een desolate indruk maken. We kunnen na een jaar wél een vergelijking maken door de resultaten van het gebied waar intensieve bestrijding heeft plaats gehad te zetten naast die van het landschap waar niets aan de bestrijding is gedaan". Opruimen Al jaren wordt er gezocht naai een middel waarmee de iepes pintkever - die vooral tijdens een warme zomer veel slachtoffers maakt door een schimmel over te brengen die de houtvaten ver stopt - met succes kan worden bestreden. Maar nog altijd zijn de onderzoekers er niet in geslaagd iets te vinden dat de opmars van het insect en de overgebrachte schimmel stopt. Directeur Prillevitz: "Het eni ge dat wij doen is opruimen. Ver der is er geen enkel kruid tegen de iepeziekte gewassen. Met het opruimen van zieke bomen voor kom je dat het aantal broedplaat sen wordt uitgebreid. Het zoeken naar het juiste bestrijdingsmid del is een lijdensweg. Pas nog dacht een Spaanse onderzoeker iets te hebben ontdekt. Of het wat is? Ik weet het niet. Op dit moment onderzoekt men of dit middel effectief is. Maar het blijft een trieste zaak. Zolang zoeken en dan nog altijd geringe resulta ten. Het enige afdoende middel is de aangetaste bomen vernieti gen". Van Keulen voegt eraan toe: "Men heeft - met financiële steun van de Navo - een bacterie weten te isoleren die de schimmel aan tast die de iepespintkever over brengt. De iepen worden met de ze bacterie geïnjecteerd. Beke ken wordt of op deze manier de resistentie van de iep wellicht kan worden verhoogd. De eerste resultaten zijn in elk geval be moedigend. Alleen, de boom moet niet al te zeer zijn aange tast. Want dan heeft zo n injectie in het geheel geen zin meer". Over de kosten hiervan zegt di recteur Prillevitz: "Ja, die zijn behoorlijk hoog. Ik geloof dat een behandeling per boom op rond de duizend gulden neer komt. Je komt dan een beetje te recht in de sfeer van de boomchi rurg. Maar wat doe je als je er gens op een dorpspleintje zo'n dertig fraaie iepen hebt staan die je koste wat het kost wilt be schermen? Daar heb je toch wel wat geld voor over om het sfeer tje te handhaven? Ik weet dat er gemeenten zijn die deze kosten zelf voor hun rekening hebben genomen". Brandhout Jaarlijks worden er tussen de honderdduizend en honderdvijf tigduizend iepen omver gehaald. Wat komt daarvoor terug nu het besluit is genomen om de vel diep in de ban te doen? Prillevitz: "Dat is nog een vraag waarop we het antwoord even schuldig moeten blijven. Een ding staat als een paal boven water: wat ervoor terugkomt moet ecologisch verantwoord zijn. We zijn daarmee op dit mo ment aan het experimenteren. Maar om nu precies te zeggen die en die bomen komen in de plaats van de gerooide iepen. nee. dat kunnen we op dit moment niet". Staatsbosbeheer nam tot nu toe de kosten voor het bestrijden van de iepeziekte voor zijn reke ning. Is het de bedoeling dat de lagere overheid daar in het ver volg voor opdraait? "We gaan dat bekijken", zegt Prillevitz. "Binnen de bebouwde kom namen gemeenten die kos ten al voor hun rekening behalve als er geld gemoeid was voor het bestrijden van de iepeziekte op partikuliere grond. Of we alle verantwoordelijkheid in de schoenen moeten schuiven van de beheerder? Er zullen toch kosten blijven die wij moeten dekken". Meer dan honderdduizend ie pen worden er per jaar gerooid. Wat wordt er met het hout ge daan? Van Keulen: "Gaat het om gro te iepen - ik denk dan aan bomen die tussen de tachtig en honderd- vijftig jaar oud zijn - die voor fi neerhout kunnen worden aange wend? Die bomen leveren aan zaaghout rond de zesduizend gulden op. Anders gezegd: zo'n driehonderd gulden per kubieke meter. Praten we over brand hout. dan brengt een kubieke meter niet meer dan honderd gulden op". Verbranden Van Keulen: "Je kunt de ge rooide bomen beter ter plekke verbranden. Neem alleen de kos ten van het bewerken van het hout en de loonkosten: ze zijn veel hoger dan de opbrengst als je de bomen als brandhout ver koopt. Soms moet je er wel een politieagent als waakhond naast zetten want de liefhebbers halen het onder je handen weg". Controle door de Algemene Inspectiedienst op de aanwezigheid van ongeschild iepehout. CAIRO - In Egypte is het islami tisch fundamentalisme het ge sprek van de dag. Een aantal vra gen houdt de Egyptenaren in het bijzonder bezig. Vormt het funda mentalisme een werkelijke bedrei ging voor het verwereldlijkte poli tieke stelsel van Egypte? Heeft president Moebarak de schijnbare opleving van godsdienstige emo ties ten onrechte opgevat als een bedreiging voor de binnenlandse veiligheid? Gaat het werkelijk om een terugkeer naar religieuze waar den of zijn de uiterlijke verschij ningsvormen veeleer de navolging van soortgelijke fenomenen in minder stabiele gebieden in het Midden-Oosten? De oorzaak van alle discussie is het optreden van een kleine geeste lijke, sjeik Hafez Salama. De onge veer 70-jarige sjeik, die getooid is met een wit baardje en een fez, trekt met zijn donderspeeches in de el-Noor moskee iedere dag zo'n 5000 aanhangers. Het onderwerp is elke dag hetzelfde: de sjeik legt aan zijn gehoor uit waarom Egypte de sjaria moet invoeren, de 1300 jaar oude gedragscode van de islam. Onlangs maakte een medewer ker van de sjeik bekend dat Sala ma was gearresteerd en werd on dervraagd over vermeende subver sieve documenten die de veilig heidspolitie in beslag had geno men in zijn kantoor in de moskee. Hoewel volgens kranteberichten al honderden volgelingen van de sjeik zijn opgepakt voor ondervra ging, is dit de eerste keer dat er te gen de sjeik zelf is opgetreden. Het machtsvertoon en de juridi sche maatregelen van de regering hebben Salama er voorlopig van weerhouden zijn fundamentalisti sche bijeenkomsten te verplaatsen naar de straten van Caïro. Met zijn kruistocht heeft hij echter al wel bereikt dat ook de Egyptische pers zich uitgebreid met het fundamen talisme is gaan bezighouden. In uitvoerige hoofdartikelen wordt erop gehamerd dat de sjaria de belangrijkste basis is van de Egyptische grondwet, maar aan de andere kanlf wordt er gewaar schuwd voor extremisme en gods dienst-twisten. 88 procent van de Egyptenaren is moslim, de mees ten van hen zijn soennieten. Overdreven Regaie Atteya is de advocaat van 24 moslims die terecht hebben ge staan wegens de moord op presi dent Anwar Sadat op 6 oktober 1981. Vijf van hen zijn geëxecu teerd. 'Naar mijn mening heeft de regering overdreven gereageerd, maar de reden daarvoor ligt voor de hand,' aldus Atteya. 'De rege ring wil geen herhaling van 6 okto ber 1981'. In de zomer van 1981 had het godsdienstig fanatisme dergelijke vormen aangenomen, dat Sadat, zelf een vroom moslim, honderden godsdienstige en politieke tegen standers liet arresteren. Zijn moor denaars verklaarden naderhand dat ze hem hadden omgebracht omdat hij zich had afgekeerd van de islam. Zijn opvolger Hosni Moebarak zwoer bij zijn aantreden dat Egyp te 'een eiland van rust en stabili teit' in het Midden-Oosten zou blij ven en tot nu toe heeft hij nog niet te maken gehad met grote gods dienstige acties. De regering wekt de indruk dat ze nog steeds haar houding ten aanzien van het het fundamentalisme niet heeft be paald. Moebarak, die meestal sober is in zijn woordkeusl liet zich in een toe spraak in juni plotseling in onge meen felle bewoordingen uit over de fundamentalisten. Hij waar schuwde de 'extremisten' die pro beren het zelfvertrouwen van de bevolking te ondermijnen, dat 'de wet dergelijke onzin niet zal toe staan'. 'Ik waarschuw, ik waar schuw en ik waarschuw nog eèns dat de regering iedere stroming die uit onwetendheid of arrogantie denkt dat ze met geweld haar denkbeelden, haar grillen en haar inhalige ambities aan het volk kan opleggen, geen ogenblik daartoe de gelegenheid zal geven'. De dag daarna liet Ahmed Rush- dy, de minister van binnenlandse zaken, zich in een toespraak voor politiechefs in soortgelijke be woordingen uit. Daarbij bestem pelde hij 'pogingen om meningen en geloofsovertuigingen met ge weld op te leggen en aan te zetten tot onrust' als 'een vorm van terro risme die net zo gevaarlijk is als het gebruik van bommen of geweren'. Noodwetten Twee weken later verklaarde premier Kamal Hassan Aly echter in een interview in een duidelijke poging om de ernst van de dreiging te vergoeilijken, dat extremisme geen nieuw verschijnsel is, en dat 'we het niet belangrijker moeten maken dan het is'. Hij zei te hopen de problemen door dialoog te kunnen oplossen. 'Extremisme betekent dat men zich isoleert van de samenleving in naam van de godsdienst', aldus de premier. De regering leek echter niet van zins meteen de dialoog toe te pas sen. Twee dagen na het interview met Aly werd Salama opgepakt, en leek de regering opnieuw haar toe- door William Mann AP vlucht te nemen tot haar machts vertoon van de maand juni. Toen deed Salama voor het eerst van zich spreken door zijn voornemen een mars te houden naar de ambts woning van president Moebarak. Die mars werd verboden op grond van de noodwetten die van kracht werden na de moord op Sadat, en de moskee van Salama werd om singeld door 2000 man oproerpoli tie. Er gebeurde niets. Eerder deze maand legde minis ter van binnenlandse zaken Rush- dy vermeende godsdienstfanaten een nieuwe beperking op. Hij vaar digde een verbod uit om stickers op de autoruiten te plakken. De maatregel was duidelijk bedoeld tegen de foto's van paus Sjenoeda III, de leider van de ruim 5 miljoen Koptische christenen, en tegen is lamitische leuzen waarmee de ge lovigen hun voertuig tooiden. De regering heeft ook de 'Wet Ji- han' door het parlement gedrukt. Volgens deze wet, die is genoemd naar de weduwe van president Sa dat, krijgen vrouwen het recht een eis tot echtscheiding in te dienen als hun man er op grond van isla mitisch recht meerdere vrouwen op na wenst te houden. De wet was eerder door een gerechtshof ver worpen omdat Sadat de wet had af gekondigd zonder dat die door het parlement was goedgekeurd. De fundamentalisten hebben de wet veroordeeld als niet-islamitisch. De advocaten van de regering en Salama zijn inmiddels verwikkeld in een juridisch steekspel over het recht van de sjeik om demonstra ties te houden en de gebedsdien sten bij de el-Noor moskee worden iedere vrijdag bijgewoond door een paar honderd man oproerpoli tie. De kans bestaat dat de Wereld raad van Kerken in 1988 een we reld-zendingsconferentie zal houden in de volksrepubliek China. De directeur van de afde ling 'Zending en evangelisatie', de Amerikaan Eugene Stoc- kwell, zal nog dit jaar naar China reizen om over de plannen te pra ten met de Chinese Raad van Kerken. "We hebben hoop dat het tot een werkelijke uitnodi ging zal komen", zei hij. De Wereldraad heeft in China vier lid-kerken, waarmee vele ja ren geen rechtstreeks contact mogelijk was. Onder druk van het regime zijn deze kerken in de jaren 50 verenigd in een 'patriot tisch' samenwerkingsorgaan, dat de laatste tijd naar buiten treedt als de Chinese Raad van Kerken. Pas de laatste jaren zijn er weer regelmatig bezoeken tussen ker ken uit China en andere delen van de wereld. Tot nu toe is er nooit een Chinese delegatie ge weest bij een internationale bij eenkomst van de Wereldraad. De Chinese baptistenkerk was deze zomer wel bij de algemene verga dering van de Baptisten-wereld- alliantie. De laatste wereld-zendings conferentie was in 1980 in Mel bourne. Naast China is ook Bra zilië kandidaat om deze keer als gastland op te treden, maar - vol gens Eugene Stockwell - ver dient China de voorkeur. "Het zou de eerste zendingsconferen tie in een socialistisch land zijn". Naast de zendingsconferentie heeft de Wereldraad van Kerken nog vijf andere grote internatio nale samenkomsten op het pro gramma vóór de volgende alge mene vergadering (in 1991). De belangrijkste zijn die over 'geloof en kerkorde' (waar de overeen stemming over doop, avondmaal en ambt ter sprake komt) en die over 'vrede, gerechtigheid en het behoud van de schepping', waar voor Duitse kerken hebben voor gesteld er een 'vredesconcilie' van te maken. President Alfonsin van Ar gentinië heeft gisteren op de jaarvergadering van het Centraal Comité (algemeen bestuur) van de Wereldraad van Kerken een krachtig pleidooi gehouden voor rechtvaardiger economische ver houdingen in de wereld en voor meer respect voor de menselijke waardigheid. "Gerechtigheid en vrede zijn alleen mogelijk in een democratie zoals die op het ogen blik in Argentinië weer wordt opgebouwd", zei hij. "Ons stre ven blijft echter zwak zolang wij gebukt gaan onder het juk van hoogst onrechtvaardige econo mische betrekkingen". Alfonsin hekelde het Westen, "dat de landen van de Derde We reld niet toestaat voldoende ge bruik te maken van nieuwe tech nische ontwikkelingen". "De gi gantische buitenlandse schuld van veel ontwikkelingslanden is weliswaar in eerste instantie de schuld van autoritaire regimes, maar werd mogelijk gemaakt door een verwerpelijk econo misch systeem". De Argentijnse president prees de Wereldraad voor zijn initiatieven inzake de verhouding tussen arme en rijke landen. "Deze Wereldraad staat naast ons in onze strijd". Overleden. Dr. Eugene Car son Blake, oud-secretaris-gene raal van de Wereldraad van Ker ken, is in zijn woonplaats Stam ford in de Amerikaanse staat Connecticut overleden. Hij werd 78 jaar. Blake volgde in 1966 dr. W. A. Visser 't Hooft op, die be gin vorige maand overleed. Zes jaar is hij secretaris-generaal ge weest. Blake was in Amerika een van de eerste blanke kerkleiders die meededen aan geweldloze de monstraties tegen de rassendis criminatie. Inmenging. De rooms-katho- lieke bisschoppen van Nicaragua hebben de Braziliaanse bis schoppenconferentie gevraagd, te verhinderen dat Braziliaanse bisschoppen zich bemoeien met kerkelijke aangelegenheden in Nicaragua. Hun verzoek is een reactie op de steun die 23 Braziliaanse bis schoppen hebben betuigd aan de minister van buitenlandse zaken van Nicaragua, Miguel d'Escoto, die in hongerstaking is gegaan. De Nicaraguaanse bisschoppen hebben de persoonlijke actie van d'Escoto tegen het Amerikaanse beleid inzake hun land afge keurd. In hun brief zeggen zij, de situatie van hun kerk en land be ter te kennen dan de Braziliaanse bisschoppen "omdat zij samenle ven met hun verontruste of hoopvol gestemde medegelovi gen". Volgens de Nicaraguaanse bis schoppen kunnen inmengingen ernstige gevolgen hebben 'voor de toch al zo lijdende kerk van Nicaragua'. Zij vragen hun Brazi liaanse collega's, het gezag van de lokale bisschoppen te respec teren. Een woordvoerder van de Bra ziliaanse bisschoppen noemde de houding van het Nicaraguaan se episcopaat 'over het algemeen ongelukkig', "omdat geen reke ning wordt gehouden met de goede kanten van de Vastenac tie". Restauratie. De voorgevel van de Sint Pieter in Rome wordt gerestaureerd. De slijtage van eeuwen en de vervuiling van de atmosfeer hebben dat nodig gemaakt. Er vallen af en toe klei ne stukjes steen uit de gevel. Ook de dertien beelden op het front (bijna 6 meter hoog) zijn bescha digd. Dat komt door het roesten en uitzetten van de ijzeren steu nen. Over de werkelijke kosten heeft het Vaticaan niets meege deeld, maar die zullen zeker hoog zijn. Wat het Vaticaan hier van niet kan betalen, wordt be kostigd door een liefdadige orga nisatie van rooms-katholieke mannen in de Verenigde Staten, 'Knights of Columbus' geheten, die al meer geld in de Sint Pieter heeft gestoken. De organisatie werd in 1882 opgericht 'voor dienstverlening aan de kerk'. Belasting. De Quakers in En geland zullen nu toch het geld betalen dat van de loonbelasting van medewerkers op het hoofd kantoor in Londen was ingehou den wegens bezwaren tegen de Britse defensie. Reden is, dat een poging om bij het Hogerhuis in beroep te gaan tegen een rechter lijke beslissing is mislukt. In juni bepaalde de rechter, dat de Qua kers alsnog de ingehouden loon belasting moesten betalen. Zij overwegen nu, het vraag stuk van de belastingweigering aanhangig te maken bij de Euro pese commissie voor de rechten van de mens. Hervormde Kerk: beroepen te Nieuwleusen (Ov.) S. Ypma Oosthem-Abbega-Folsgare (Fr.); aangenomen naar Tange-Alte- veer (Gr.) kandidaat J. L. Schreu- ders Groenekan, de benoeming tot pastoraal medewerker te Vriescheloo (Gr.) R. Koopmans Utrecht; bedankt voor Klooster ter Apel (buitengewone wijkge- meente) kandidaat L. Hoekstra Loosdrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 10