Expositie tot behoud van de opera Valkuilen voor het oog SVERIGE 25 'Onmogelijke figuren' voor de leek verklaard Succes voor De IJssalon Radicale 'Don Giovanni' in het Van Abbemuseum Museum van de Duitse geschiedenis MAANDAG 29 JULI 1985 RADIO-TV-KUNST EINDHOVEN (GPD) - Geen traditionele zomeropstelling dit jaar in het Stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven, maar een ongewone, experimentele expositie waarvan Mozarts opera 'Don Giovanni' het middelpunt vormt. Di recteur Rudi Fuchs heeft zes kunstenaars uitgenodigd 'Een opera voor het oog' samen te stellen. Daniel Buren, Jannis Kounellis, Markus Lüpertz, Mario en Marisa Merz en Giulio Paolini kropen in Ie huid van de regisseur, dirigent, solist en decorbouwer tegelijk. LWant", aldus oud-Leidenaar Fuchs, „Als je wilt dat de opera blijft bestaan, dan moet je niet op ie traditionele manier doorgaan".- Een voorstel tot dialoog. I Rudi Fuchs: „Allereerst was er ben praktische aanleiding. Dit jaar wordt immers het Europees jaar Dr ftob Schoonen ban de Muziek gehouden. Siebert fester van Musica '85 heeft mij ige tijd geleden gevraagd of ik met een tentoonstelling iets kon bijdragen". „Verder ben ik al langer in het eater geïnteresseerd. Vorig jaar eft hier in Eindhoven twee da- lang een Italiaanse theaterge- lschap 'Het vlot van Babel' ge acht. Een groep die heel inten- lief bezig is met het op gelijke voet igen van verschillende kun- en op het podium. Daar ben ik mee bezig mee geweest, want is nog steeds zo dat op het to- el de regie de allesoverheersen- factor is. Een decorontwerper is i feite de dienaar van de regisseur, ga je je dus afvragen wat de sldende kunst kan bijdragen aan andere visuele i het theater". Óverdreven heeft zo in Kassei een opera ge maakt, over het leven van Vincent van Gogh. Decors en kleding, het hele beeld heeft hij samengesteld. De kraag van een van de zangers was een beetje te stijf, zodat die be gon te klagen omdat hij nu niet ge weldig kon uithalen. Waarop Lü pertz tegen hem zei dat hij zijn mond moest houden: 'Voor mij ben jij alleen maar een kleur die zingt'. Dat geeft heel goed aan dat je de opera totaal anders kunt be naderen". Klassiek „Waarom 'Don Giovsuini'? Om dat het - dat heeft Kierkegaard ge loof ik al gezegd - de opera der opera's is. Ik ben absoluut geen opera-kenner, maar 'Don Giovan ni' is... Laat ik het anders zeggen. De wereldgeschiedenis sleept een aantal figuren met zich mee die méér zijn dan die figuren: Hamlet, Faust. En ook Don Giovanni. De kunst dient zich volgens mij bezig te houden met dergelijke klassieke thema's, teksten". „En verder ook vanwege de ei gentijdsheid van het stuk. De hoofdfiguur is niet alleen maar een losbol die achter vrouwen aan zit. De andere figuren in de opera zijn Rudi Fuchs: 'Waarom moet je de zanger altijd zien?' voortdurend bezig met het hand haven van de orde. In de geest van: 'laten we nou maar niet te wild doen', etcetera. Don Giovanni is ie mand die daar steeds doorheen breekt. Het is iemand die volstrekt ConditiGS geen angst kent, en is ook de enige figuur die niet liegt. Onze tijd lijdt ..Ook vanuit het museum bezien aan dat zelfde probleem: iedereen is bezig met het desperaat handha ven van een bepaald soort orde, die steeds meer afbrokkelt". (archieffoto) is dit een interessant gebeuren. Normaal is het zo dat een museum de kunstenaar hooguit aan twee condities bindt: die van het budget en de beschikbare ruimte. De rest vult de kunstenaar op zijn manier in. In dit geval is er een derde con ditie bijgekomen: de thematiek. „Bij opera is dat nog gecompli ceerder denk ik. Daar draait alles fen alles om de muziek. Daar is na tuurlijk ook alle reden toe, maar nie muziek-gerichtheid heeft de nele geschiedenis van de opera be heerst. Dat zie je bijvoorbeeld aan pe 'heldenverering' van de tenoren pie met alle geweld voorop moeten staan en de dirigenten die zich als brima-donna's presenteren. Dat gaat zelfs zo ver dat de naam van (Von Karajan drie keer zo groot op pe platenhoes staat als die van peethoven. Wat - naar mijn idee - enigermate overdreven is". I „Het is dus denkbaar, dat een aantal aspecten van de opera niet pinnen die structuur passen, en onderontwikkeld zijn. Dat zie bijvoorbeeld aan de reacties uit le opera-wereld op de film die we gezien hebben (eerder hebben ;s kunstenaars als studiemate- de film 'Don Giovanni' beke ren). Die reacties waren heel afwij- ;nd. Daar blijkt al uit dat een 'entuele uitbouw van een opera film - waarin niet de zanger, laar het beeld voorop staat - ei- inlijk niet kan. Dat is kennelijk 'oor de conventionele operawe- ild iets onverdraaglijks". „Maar ook als je kijkt naar af- ïldingen van mis-en-scènes of de opera, dan blijkt dat er fn tweehonderd jaar eigenlijk niets veranderd is. Het decor is nog steeds de decoratie van de muziek. En de tekst: dat is helemaal iets. Kijk: iedereen weet dat 'Don Gio vanni' van Mozart is, maar vrijwel piemand weet dat de tekst van Lo renzo da Ponte is. Terwijl Da Ponte in zijn vak een van de meest be gaafde libretisten is geweest". Onderontwikkeld j „Die andere aspecten dan de mu- fciek, die zijn naar mijn gevoel on derontwikkeld. Mij interesseert pet dan of de kunstenaar tegen de regisseur kan zeggen: ik wil het zo bn zo hebben. Ik maak het beeld, bn jij ziet maar dat je de regie er in bouwt. Dat zijn allemaal dingen pie te onderzoeken zijn, maar waar Üe traditionele opera geen ruimte boor laat". „Je kunt de dingen dus ook om draaien Lüpertz bijvoorbeeld NOORDWIJKERHOUT - Onmogelijke figuren. U denkt dan wellicht meteen aan uw baas die u ander maal een bevordering door de neus heeft geboord of aan die vage bekende, die u steeds lastig valt met ver handelingen over de hard nekkige ontsteking aan zijn kleine teen. door Ariejan Korteweg Er is echter ook een heel ander soort onmogelijke figuren. Ze zijn niet zozeer onüitstaanbaar, als wel onbèstaanbaar. Ze kunnen niet. Het zijn figuren zoals bijvoorbeeld Escher ze tekende: water dat steeds naar beneden stroomt en toch hoog boven het beginpunt uit komt; een trap die zowel naar bo ven als naar beneden lijkt te leiden. De benaming 'onmogelijke figu ren' is afkomstig van de Engelse psychologen L.S. en R. Penrose, die deze term introduceerden bij de beschrijving van de onmogelij ke driebalk: een driehoek die zo is getekend dat hij zowel voor- als achterover lijkt te hellen. Wie het over onmogelijke figu ren heeft, kan niet om het woordje 'lijkt' heen. Hier moeten slagen om de arm worden gehouden. Een fi guur als de driebalk is namelijk niet echt onmogelijk, en wel om de eenvoudige reden dat zij getekend kan worden. Dat men deze figuren desondanks onmogelijk noemt, is te danken aan de eigenschap van het menselijk oog, dat er sinds de renaissance in geoefend is diepte toe te kennen aan op een bepaalde manier in het platte vlak geteken de figuren. Onmogelijke figuren nemen een loopje met dat perspec- Oscar Reu- tersvard teken de in 1934 de eerste onmoge lijke driebalk, samengesteld, uit negen ku bussen. De Zweedse posterijen wijdden er drie jaar gele den een postze gel aan. tief, ze doen zich voor als figuren van vlees en bloed, die zo uit het platte vlak zouden kunnen verrij zen. Ze maken gebruik van de goedgelovigheid van het oog om het op een dwaalspoor te brengen en de zinnen te begoochelen. Een onmogelijke figuur is een optische valkuil en toch gedoemd zo plat als een dubbeltje te blijven. Bruno Ernst, een pseudoniem van J.A.F. de Rijk, maakt al vele jaren studie van onmogelijke figu ren. Hij schreef in 1976 'De tover spiegel van M.C. Escher', een boek over onmogelijke figuren in het werk van Escher. In congrescen trum Leeuwenhorst in Noordwij- kerhout werd vrijdag een nieuw boek van zijn hand gepresenteerd: 'Avonturen met onmogelijke figu ren'. Die presentatie werd gehou den in het kader van een sympo sium van 'Ars et Mathesis', een stichting die verbanden wil leggen tussen kunst en wetenschap. Driebalk In Leeuwenhorst waren dus ken ners bijeen, ingewijden die op ver trouwelijke voet met onmogelijke figuren staan. Een aantal van hen had de eigen ontwerpen meege bracht en maakte van de presenta tie gebruik om onmogelijkheden uit te wisselen. Voor hen is het boekje van Ernst echter niet bedoeld. 'Avonturen met onmogelijke figuren' is een ge schreven basiscursus, waarin de leek zo goed mogelijk wordt uitge legd hoe de zinsbegoocheling in zijn werk gaat. Ernst neemt als ver trekpunt de onmogelijke driebalk, een van de meest elementaire figu ren. Aan de hand van tal van illu straties getroost zich alle moeite de figuur zo tastbaar mogelijk te ma ken. Hij heeft in het boeKje een bouwplaat voor een onmogelijke driebalk opgenomen en laat zien dat het zelfs mogelijk is de inhoud ervan uit te rekenen. Vervolgens legt hij de basisprincipes uit van onmogelijke twee-, vier- en eenbal- ken, van kubussen met een hoek punt dat tegelijk naar voren als naar achteren lijkt te wijzen en van stukken materie die in het niets lij ken op te lossen. Onmogelijke figu ren maken het mogelijk door een gesloten deur een kamer te betre den. Aardig aan het boekje is dat Ernst ook voorbeelden uit het verleden aanhaalt, waarin schil ders onbewust onmogelijke figu ren gebruikten. Hij heeft ze her kend op een schilderij van Breug hel, een ets van Piranesi uit 1760, een ready made van Duchamp en op een muurschildering uit de vijf tiende eeuw in de Grote Kerk van Breda. De Zweed Oscar Reuters- vard was in 1934 de eerste die be wust figuren ontwierp in een on mogelijke ruimtelijke samenhang. Ernst rekent de onmogelijke fi guren niet tot het terrein van de wiskunde, noch tot dat van de kunst. Een man als Escher paste de figuren weliswaar op die wijze toe, maar dat is absoluut geen nood zaak. Wel kent Ernst er waarde aan TAORMINA' (ANP) - Renée Sou- tendijk, Gerard Tooien en Bruno Ganz zijn gezamenlijk onderschei den met de zilveren Polifemo op het zestiende filmfestival van Taor- mina op Sicilië. De jury oordeelde dat hun vertolkingen in de Neder landse speelfilm De IJssalon van Dimitri Frenkel Frank en produ- dent Roeland Kerbosch, individu eel van bijzonder hoog niveau zijn. Hun gelijkwaardige optreden geeft de film een ontroerende zeg gingskracht, aldus de jury, die me de daarom besloot De IJssalon te bekronen met de speciale jury prijs. PRENTEN - In het prentenkabinet van museum Boymans-van Beu- ningen in Rotterdam is van 3 au gustus tot en met 7 oktober een tentoonstelling te zien van prenten van 16e eeuwse kunstenaars, die behoorden tot de zogenoemde School van Fontainebleau. De kunstwerken in fresco en stucco die in het paleis van Fontainebleau werden aangebracht - het paleis werd omstreeks 1540 gebouwd - werden zo bewonderd, dat er on middellijk prenten van werden vervaardigd. Omdat in de loop der eeuwen veel van de kunstwerken zijn vernietigd door veranderingen aan het paleis zijn de prenten van groot artistiek en historisch be lang. Werner Herzog ensceneert in '87 Lohengrin (Ne- pAYREUTH (DPA) - Werner Her- rice- rog'een van de belangrijkste expo- penten van de nieuwe Duitse film, voor M als eerste Duitse filmregisseur ge_ In Bayreuth in Beieren een opera wor- r3" Wagner ensceneren. De direc- h,.ic leur van de Festspiele van Bay reuth, Wolfgang Wagner, heeft met He 42-jarige maker van .Nosferatu', iWoycek' en ,Fitzcarraldo', een '"ten Fontract voor 1987 gesloten. He^ I Henning von Gierke, die al jaren (nedewerker voor de aankleding t ij Ian Werner Herzog is, zal verant- een koordelijk voor de decors en als 6e kostuums van Lohengrin. Naar nop ragner vrijdag ook meedeelde, ge Peeft Ba>rreuth voor het eerst de tf:i Becorbouwer Hans Schavernoch y uit Wenen, die met Götz Friedrich Brie nieuwe produkties voorbe- Feidt, aangetrokken. I Overingens zijn de Bayreuther Festspiele van dit jaar begonnen in aanwezigheid van de 79-jarige Be- kum Aga Khan, die op de foto rechts wordt begroet door Wolf gang Wagner. (foto dpa) In Bonn BONN (Rtr) - Het Westduitse kabi net heeft zijn goedkeuring gegeven aan de plannen voor de bouw van het eerste museum dat uitsluitend aan de Duitse geschiedenis is ge wijd. Het museum van 102 miljoen mark wordt in Bonn gebouwd en zal tegen 1990 klaar zijn. De nadruk zal liggen op de geschiedenis van de Bondsrepubliek sinds haar op richting na de val van het Duizend jarige Rijk en zijn verdeling in oost en west. Het bouwproject wordt gecoör dineerd met plannen voor een „museum van de geschiedenis van het Duitse volk" in West-Berlijn. Critici van het project in Bonn wijzen erop dat het museum geen aandacht zal schenken aan het Na zi-verleden, maar het kabinet zegt dat het de creatie van West-Duits- land zal plaatsen in haar histori sche verband. Daarmee komt het museum een beetje terug van haar passieve rol". „Kijk, het gaat erom hoe beel dende kunstenaars kunnen bijdra gen tot de radicalisering van het theater, in dit geval de opera. Dat is eigenlijk heel gek: het is iets heel vreemds geworden voor de kunste naar om zich met dergelijke zaken bezig te houden. In tegenstelling tot de kunstenaar in de Renaissan ce, die hield zich met van alles en nog wat bezig". Hoop „In de 20ste eeuw is de kunste naar specialist in de kunst gewor den, in vrije, autonome beeldende kunst. Zoals je ook de autonome designer hebt, de autonome archi tect, etcetera. Die praten veel te weinig met elkaar. En dat geldt ze ker voor musici en beeldende kun stenaars of theatermensen en beel dende kunstenaars. Ik denk dat dat niet kan, ik bedoel: ik heb een soort hoop... Alles is zo fragmenta risch, ieder heeft zijn eigen puris me. Dat is geloof ik niet goed". „We denken inderdaad aan een werkelijke uitvoering, maar hoe dat allemaal moet is nog niet be kend. Eerst deze tentoonstelling afwachten. Laat de regie- en thea ter- en operamensen maar eens reageren. Daar is het tenslotte ook om te doen geweest: een dialoog tot stand brengen. Want echt: als je wilt dat de opera blijft bestaan, dan moetje niet op de bekende manier doorgaan. Waarom moetje bijvoor beeld de zanger altijd zien, vertel me dat 'ns..".. AMSTERDAM - In Amsterdam zijn de opnamen begonnen voor de speelfilm 'Abel'. De hoofdrol in deze film wordt gespeeld door de schrijver-acteur- regisseur Alex van Warmerdam (links). Olga Zuiderhoek (rechts) en Annette Malherbe (midden) vertol ken eveneens belangrijke rollen. De film zal in 32 dagen worden opgenomen en rond de jaarwisse ling in de bioscopen verschijnen. (foto ANP) De onmogelijkheden van deze kandelaar berust op het feit dat sommige contourlijnen een dubbele functie hebben. Tekening van Bruno Ernst. toe voor wat betreft het achterha len van de wijze waarop het mense lijk oog informatie verwerkt. Ken nis die kan worden gebruikt bij 'ro- botvision', waarbij met behulp van computers visuele waarneming wordt nagebootst. Dat ook van mens tot mens de werking van het oog kan verschil len, bleek tijdens de presentatie van het boekje. Bij het zien van één van de 'kuboiden' van Ernst hield een aanwezige bij hoog en bij laag vol dat dit beslist geen onmogelij ke figuur was. Voor sommigen is niets onmoge lijk. 'Avonturen met onmogelijke figu ren' is geschreven door Bruno Ernst en wordt uitgegeven door Aramith Uitge vers, Amsterdam. Prijs 19.90 OPNAMEN ABELBEGONNEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13