De straat als huiskamer van Isaac Israëls Overzichtsexpositie in Dordrecht NTB gaat actie voeren nanpn DORDRECHT (GPD) - „De Istraat is mfin huiskamer." De ze uitspraak van de kunstschil- der Isaac Israëls typeert voor een belangrijk deel de onder werpen die hij graag koos: mensen. Taferelen buiten, in cafés, op het strand. Maar ook impressies van kledingateliers, modeshows en het theater. Stillevens, en zeker bloem- wed stukken nemen in zijn werk slechts een bescheiden plaats tn«3in' In het Dordrechts Museum idia1is op het °6enblik een over- ping] zichtstentoonstelling ingericht va] van het werk van deze Neder- landse impressionist, die tot en met 28 juli duurt, be Mensen staan centraal bij Isaac Is- dji raëls, zoon van Jozef Israëls, een fereri van de belangrijke representanten aaij van de Haagse School. En ook in 'kker zijn persoonlijke leven spelen eboii mensen een belangrijke rol. Al als kind kwam hij in het Haagse in aanraking met tal van beeldende kunstenaars, schrijvers en kunst minnaars, die tot de kring van zijn ouders behoorden. In haar monografie over Isaac Is raëls, waarvan nu een tweede en aangevulde druk bij Van Spijk in Venlo is verschenen - tevens aan leiding tot deze tentoonstelling schetst Anna Wagner het milieu. „Het huis aan de Koninginne gracht staat voor iedereen open. De grote suite beneden dient als ontvangstruimte; er komen kun stenaars, letterkundigen, kunstlief hebbers, verzamelaars en kunstko pers, na 1877 ook uit het buiten land. „In deze levendige en interessan te omgeving groeit Isaac op. Zijn jonge leven wordt beheerst door door Frans Keijsper Walcherse jongeman (1897) van Isaac Israëls. ([AANDAG 22 JULI 1985 drie belangrijke factoren: kunst, li teratuur en reizen. Hij leert de schilders van de Haagse School kennen en jongeren als Thérèse Schwartze, Etha Fles, later Breit- ner, buitenlanders als Manet en Liebermann". En de op 3 februari 1865 geboren Isaac Israëls werd door zijn ouders al vroeg op reis meegenomen: naar het Mekka van de kunst Parijs, Ita lië en Londen. Eenmaal volwassen gaat Isaac ook veel op reis, de Is- raëlsen zijn ware kosmopolieten. De Haagse School waarmee hij in zijn prille bestaan wordt gecon fronteerd, was vooral een grijze schildersrichting, waarbij het land schap als onderwerp centraal stond. Isaac Israëls zal dit echter niet navolgen, zijn schilderijen zijn doorgaans veel helderder van toon. Het landschap speelt bij hem geen rol van betekenis. Wanneer Isaac Israëls een strandtafereel schildert, zijn zee en strand slechts het decor voor de op het doek gezette ge beurtenis: een tocht langs het strand te paard, het nuttigen van een verfrissing of kinderen die op een ezeltje rijden. En wanneer Breitner, die ook de mens tot mo tief koos, naast Isaëc wordt gezet, valt ook het verschil in toon op. Breitner bruin en donker, Israëls veel lichter. Dégout Zijn opvatting over hoe een schilderij aan te pakken, heeft An na Wagner genoteerd. Het was een raad die hij aan jonge kunstenaars gaf: „Je moet een onderwerp voor jezelf kiezen en je daarbij bepalen. Je moet niet te lang op de dingen doorgaan, want dan krijg je er een dégout van. Vooral niet te veel werken, niet meer dan twee uur achter elkaar, niette lang peuteren, dan ben je niet fris meer". Schilderen, dat hij beschouwde als tekenen met olieverf. Overigens werkte hijzelf keihard, had een vaste dagindeling van 's ochtends acht tot 's middags vijf. En ook als hij daarna een borreltje ging drin ken, maakte hij nog menige schets in het boekje dat hij altijd zich droeg. Reeds als kind gaf Isaac er blijk van over talent te beschikken. Toen hij pas zes was, beschreef zijn vader in een brief de belangstelling van zijn zoon voor dieren, en ook de knappe manier waarop hij deze wist te schilderen. Na de lagere school volgde Isaac Israëls van 1878 tot 1880 lessen aan de Haagse tekenacademie. Van 1881 af begon hij deel,te nemen aan exposities - hij was op dat moment zestien jaar. In de Oud-katholieke kerk in Den Haag maakte hij schilderijen die koorknapen en priesters tot on derwerp hadden. Hij had dan al mi litaire taferelen geschilderd, zoals zijn Les van hoornblazers, dat nog vóór het voltooid was, gekocht werd door de Haagse schilder Mes dag. RADIO-TV-KUNST AMSTERDAM (ANP) - De Neder landse Toonkunstenaarsbond NTB wil de wijzigingen per 1 au gustus van de WWV (Wet Werk loosheids Voorziening) tot bij de Hoge Raad bestrijden. De bond heeft daartoe bij de gemeente Am sterdam, die de wijzigingen als uit voerend orgaan moet doorvoeren, bezwaar aangetekend in de hoop dat het gemeentebestuur het be zwaar - door de regering gedwon gen - niet honoreert. Dat opent via de Raad van Be roep en de Centrale Raad van Be roep de weg naar de Hoge Raad, aldus een verklaring van de NTB. De wijzigingen in de WWV beteke nen volgens de bond dat alleen al in Amsterdam 4.000 jongeren in veel gevallen geen WWV-uitkering meer krijgen en aangewezen zijn op bijstand. Een zeker indrukwekkend doek dat tot dit genre behoort en tevens een van zijn laatste in deze soort (in Dordrecht te zien) is zijn Transport kolonialen uit 1883, dat 1.60 bij 3 meter meet en waarin een oud vrouwtje met kleinkind aan de arm afscheid neemt van een man die vermoedelijk haar zoon is. Het is in dit schilderij een van de tref fendste fragmenten. Het doek le verde hem twee jaar later op de Pa- rijse Salon een eervolle vermelding op. Isaac is bij deze onderwerpen be paald niet blijven stil staan, want portretten hadden zijn levendige belangstelling. De acht jaar oudere Breitner koesterde toch enige kin nesinne ten opzichte van de jeugdi ge, begaafde Isaac. Hij bewonder de hem, maar kon een vleug van jaloezie niet onderdrukken, wan néér hij in een brief stelt: „...de jon ge Israëls heeft reeds verscheidene damesportretten geschilderd en heel goed. Ik geloof, dat ik 't net zoo artistiek zou kunnen, maar hij beweegt zich nu eenmaal onder die lui, ik niet! Ik benijd hem daarom, ofschoon 't dwaas van me is...". Opdonder Anderzijds had Israëls veel res pect voor de „stadsschilder van Amsterdam", want op zijn beurt schrijft hij in een brief (1892): „Ik heb daarnet een schilderij van Breitner gezien dat bij het raam staat bij Groesbeek in de Kalver- straat, voorstellende een winter met paarden; het ziet er prachtig uit, zoo zelfs dat ik geen lust meer had om verder te wandelen en maar naar huis ben gegaan. Ik dacht ik schei er mee uit, tegen zulk werk kan je toch niet opschil deren... Ik krijg van zijn werk altijd een opdonder, als van iemand die ineens iets begrijpt dat heel een voudig was, en daar ik uit stommi teit niet om gedacht heb...". Isaac Israëls had. zo wordt in elk geval de indruk gewekt, een prak tische aanpak, hij of zijn vader kon zich wanneer dat nodig was ook fi nancieel iets permitteren. Voor zijn kolonialenschilderij liet hij bij voorbeeld een loods neerzetten om van daaruit te kunnen werken, wanneer hij buiten wil schilderen koopt hij een vergunning voor 40 cent per centiare, en via een relatie krijgt hij toestemming om in een theater ook achter de coulissen te kunnen tekenen. Tijdens een verblijf in Londen gedurende de Eerste Wereldoor log, toen er slechts weinig open baar vertier was, huurde hij een voudig boksers om ze te kunnen tekenen. Bovendien was hij zake lijk, een eigenschap die hij beslist van zijn moeder had geërfd. Over hem werd verteld dat hij geen goe de dingen weggaf uit vrees ze later te hebben kunnen verkopen, en geen slechte omdat hij er zich later voor zou kunnen schamen. Hij maakte flinke reizen naar het buitenland, onder meer naar Noord-Afrika, samen met zijn va der. In 1903 dook hij op in Parijs en tussen 1904 en 1913 bezat hij een eigen atelier aan de Boulevard de Clichy, vlak bij dat van Picasso. Of de schilders elkaar persoonlijk hebben gekend, is niet bekend. Voorts verbleef hij bijna een jaar in Indië (1921-22). Isaac Israëls, die het Haagse be wust verruilde voor het dynami scher Amsterdam, had grote be wondering voor Van Gogh, met na kering krijgt bekorten. Alleen 35- jarigen en ouder krijgen als van ouds gedurende de eerste twee ja ren van hun werkloosheid een WWV-uitkering. De WWV-periode voor leeftijds groepen daaronder wordt korter, met als minimum een half jaar voor mensen jonger dan 23 jaar, al dus de NTB. De bond probeert de Kunstenbond FNV mee te krijgen op haar weg naar de IJoge Raad. De NTB heeft verder besloten 24 september tot actiedag uit te roe pen. Op die dag behandelt de So ciale Verzekeringsraad het advies aan de regering betreffende de nieuwe wet werkloosheidsvoorzie ning die op 1 januari 1986 moet zijn ingevoerd. De NTB vreest dat door de invoering van deze nieuwe wet de uitvoerende ambulante kunste naars geheel buiten de verzekering vallen. Staatssecretaris De Graaf van so ciale zaken heeft de bond meege deeld daarover pas met de NTB te willen spreken als de nieuwe wet is ingevoerd. me voor zijn stralend kleurge bruik. Israëls heeft werk van deze in 1890 overleden meester op doe ken verwerkt, maar verder kan niet gezegd worden dat hij met Van Goghs opvattingen in zijn eigen werk verder iets deed. Belezen De zeer belezen Isaac, die het kunstleven nauwgezet volgde, be vond zich toen nieuwe opvattingen in de kunst doorbraken (het kubis me aan het begin van deze eeuw) in de Franse hoofdstad, waar zich destijds tal van kunstenaars op hielden. Van die vernieuwingen zijn bij Isaac Israels geen sporen te vinden. In dat opzicht lijkt hij ei genlijk op Breitner, die bleef terug kijken naar een voorbije periode, de negentiende eeuw. Het neemt niet weg dat Isaac Is raëls voor veel mensen een interes sante schilder zal blijven aan wiens leven abrupt een einde kwam door een verkeersongeluk. Nadat hij in oktober '34 nog een bezoek had ge bracht aan een tekeningenexposi tie van hemzelf in Den Haag, werd hij door een auto aangereden; en kele dagen nadien overleed hij aan de gevolgen daarvan. Nieuwe film Orlow Seunke geselecteerd voor Venetië Isaac Israëls (1865-1934). Schilderijen, aquarellen, tekeningen, pastels en gra fiek. Dordrechts Museum, Museum straat 40. Openingstijden: dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zon dag van 13 tot 17 uur. Tot en met 28 juli. Rijk geïllustreerde catalogus met zwart/wit- en kleurplaten geschreven door Anna Wagner. Uitgeverij Van Spijk, Venlo. Prijs f 125. UTRECHT (GPD) - De Neder landse speelfilm 'Pervola' is gese lecteerd voor een plaats in de com petitie van het festival van Venetië. Pervola is een film van regisseur Orlow Seunke, die vier jaar gele den met 'De smaak van water' eveneens Venetië wist te halen en toen zelfs een Gouden Leeuw ver overde voor de beste debuutfilm. Sindsdien heeft geen enkele Ne derlandse film meer het hoofdpro gramma van Venetië gehaald. Het festival wordt gehouden van 26 au gustus tot en met 6 september. In 'Pervola' spelen Gerard Thoo- len en Bram van der Vlugt de hoofdrollen. De film werd groten deels opgenomen in Noorwegen tijdens de afgelopen winter, onder de meest barre omstandigheden. 'Pervola' wordt tevens de ope ningsfilm van de Nederlandse filmdagen eind september zullen plaatsvinden en gaat vanaf26 sep tember in Nederland rouleren. Otello ontspoord MADRID (GPD) - Woodstock. Wight en Wembley. Aan die trilo gie kan men sinds eind vorige week de naam van Vicente Calde- ron toevoegen. Zij het met een klei ne variant. In het stadion van de Madrileense voetbalclub Atletico had dit keer geen popconcert plaats maar de première van een opera, de Otello van Verdi. Op de plaats waar gewoonlijk de doelpalen staan, was voor deze ge legenheid een gigantisch podium van 23 bij 35 meter geïnstalleerd. Een speciale generator, die buiten de stadionmuren was opgesteld, zorgde voor de noodzakelijke po tentie van 250.000 Watt bestemd voor de tachtig kolossale luidspre kers en de verlichting. Maar al het technische vernuft kon niet voor komen dat de historische open luchtvoorstelling van Otello op een teleurstelling uitliep. Voor de ruim 40.000 toeschou wers viel er weinig te genieten als gevolg van de abominabele ge luidskwaliteit. De microfoons wa ren namelijk zo hoog opgehangen boven de zangers en zangeressen, dat de voorstelling af en toe meer weg had van een pantomime. Tegen zoveel tegenslag waren zelfs operasterren als Placido Do mingo (in de rol van Otello) en Pi lar Lorengar (die Desdemona zong) niet opgewassen. De operavoor stelling werd dan ook min of meer gereduceerd tot een muzikaal con cert, omdat het symfonisch orkest van Madrid af en toe nog wel rede lijk hoorbaar was. Tekenend was dan ook dat het merendeel van de toeschouwers zich nog het meest vermaakten met de videobeelden van de capriolen bij stierengevech ten, die tussen de vier bedrijven werden vertoond. AMSTERDAM - De oude stoelen van de Stadsschouwburg in Amsterdam werden zaterdag aan de liefhebbers verkocht voor het vriendelijke prijsje van vijf gulden per stuk. De verkoop begon om tien uur, maar lang voro dat tijdstip had zich al een rij wachtenden gevormd. (f„to anp>' MERTEN - In de Westduitse plaats Merten in het Ei- felgebergte is vrijdag het lichaam van de dinsdag overleden auteur en Nobelprijswinnaar Heinrich Böll begraven. De ceremonie werd bijgewoond door kop stukken uit politiek en kunst en begeleid door een zi geunerorkest. De schrijver overleed vorige week in de woning van zijn zoon Rene in Merten. kort nadat hij uit het zieken huis was ontslagen Onder de 180 aanwezigen bij de plechtigheid bevond zich president Richard von Weiz- sacker. De eiken kist werd naar het graf gedragen door de auteurs Günther Grass, Günther Wallraff en de in bal lingschap levende Rus Lev Kopelev, Bölls zoons Rene en Vinzent en zijn neef Chrisloph. Hoewel Böll in 1979 uit de rooms-katholieke kerk was gestapt werd de begrafenis op eigen verzoek toch een religieuze ceremonie, geleid door priester Herbert Fal- ken, een persoonlijke vriend van Böll. (foto api

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 7